COC - todistus (mistä ja mihin hintaan??)

Tesno

Eli kysymys tuontiautojen kanssa pelanneille:

mistä saan CoC todistuksen kun sitä nyt tarttis nopeasti että sais ajoissa ton ensikatsastuksen loppuunsaatettua ?? Auto on vm 2004 Alfa ja kun katsastuksen aloitin ensi kerran ei todistusta löytynytkään vaikka tyhmyyttäni oletin että se papereista löytyy. Italiasta on rassi tuotu ja sieltä todistusta tuskin enää saa kun aika loppuu eikä spagettijalat vastaa _ikinä_ puhelimeen. Soitin täällä Delta-autoon ja siellä sanoivat että voivat lapun kirjoittaa mutta pyytävät siitä 200 euroa. Ko hinta on mun nähdäkseni ryöstyöä ja siksi tiedustelenkin onko sen "yhdenmukaisuustodistuksen" saamiseksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin pulittaa 200 e ????

41

24551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^

      Älä siihen ryöstö-puljuun (delta-auto) mene!

      Pyydä katsastajaa hommaamaan, niin maksaa 130 euroa. Sekin on pöyristyttävä hinta ja Saksasta saisit paljon halvemmalla.

      Ongelmia vaan voi tulla siinä, ettei auto ole alunperin ollut Saksan rekisterissä, silloin omien kokemuksieni mukaan Tüvin paperia on pitänyt tilata kolmeen kertaan, että on kelvannut inssille.

      • Tesno

        ...eli katsastuskonttorista kysymällä onnistuu prosessi ?? pitääpä soittaa tuonne ja kysäistä josko saisivat hommattua todistuksen ! tattis infosta !


    • Hanki katsastuskonttorista

      todistus saa maksaa max 150 Ekee. Taas teltta-auto yrittää huijata ja ryöstää.

      • JaaMääVai?

        mukaan CoC paperin saa sen maan viranomaiselta jossa automalli on tyyppihyväksytty ekaa kertaa liikenteeseen tai siitä maasta josta auto myydään toiseen EU-maahan. Valmistaja on velvoitettu toimittamaan sen ko. maan viranomaiselle. Veloittaa siitä saa kohtuullisesti ja epävirallinen veloitus eri Euroopanmaiden viranomaisilta on pyörinyt 0-70e. Todistuksen saa auton myyjä tuolla hinnalla. Eli jos ostat vaikka Saksasta auton niin pyydä myyjää hommaamaan paperi jos sitä tarvitset eli mikäli täsmälleen samanmallista autoa ei aiemmin ole Suomeen rekisteröity.
        Paperin hommaaminen Suomessa on älyttömän kallista ja hinta menee siten että TUV Nordic noin 100e, katsastuskonttori yleensä 150e ja automaahantuojalta 200-250e. Sanoin älyttömän kallista sen vuoksi että paperin hommaaminen on äärettömän helppoa ja halpaa ja veloitus siihen nähden uskomaton, tämä siis Suomessa.


    • Että kehtaavat

      Vai että 200 euroa??? Delta-Autossa! Vai että sellaista peliä. Kysyn vaan nyt että ketkä täällä Eu:ssa on niitä suurimpia kusettajia. Vastaus: Suomalaiset Autokauppiaat.

      Ko. paperi kun ei saisi enempää kuin 150 euroa kustantaa, haasta oikeuteen koko valehtelijoiden pulju.

      Itse hommaan Saksasta ko. lapun alle 70 euron omiin tuomiini autoihin. Vähän eri hintaisia eri paikoista.

      • Tesno

        ...ihme kusetusta. kuulemma delta autolla on vain yksi henkilö joka voi hoitaa mulle CoC todistuksen ja kyseinen heppu mietti epäilyttävän pitkään mitä sanoo ku kysyin paljon maksaa !

        ...saakeli kyl olikin aika suolaisen kuulonen hinta mokomasta lapusta.

        löytyisköhän tosta hinnasta ihan mustaa valkosella jostakin direktiivistä tai asetuksesta ??


      • Kusettaa
        Tesno kirjoitti:

        ...ihme kusetusta. kuulemma delta autolla on vain yksi henkilö joka voi hoitaa mulle CoC todistuksen ja kyseinen heppu mietti epäilyttävän pitkään mitä sanoo ku kysyin paljon maksaa !

        ...saakeli kyl olikin aika suolaisen kuulonen hinta mokomasta lapusta.

        löytyisköhän tosta hinnasta ihan mustaa valkosella jostakin direktiivistä tai asetuksesta ??

        Jep äijä pani vähä "kiirelisää", jos menit ekaks sanoon että nyt pitäisi äkkiä saada lappu. Oikein on kettuja siellä Delta-Autossa.

        Mutta tosiaan tietyt katsastuskonttorit homma sen lapun Saksasta, ja maksaa enimmillään sen 150€.


      • Jalo Peura

        Vaan mitä maksaa hommata paperi itse Italiasta?

        Saksan hinnoista on turha puhua kun autoa ei ole ikinä rekisteröity sinne, niin sieltä ei saa myöskään mitään teknistä datenblattia.

        En ole sen kummemmin Delta-auton puolella, mutta ota nyt ensin selvää siitä saako paperia mistään muualta ja mihin hintaan. Tuojan ei ole pakko maksaa Delta-auton hintaa, eikä Deltan ole pakko hankkia kyselijän kaipaamaa paperia.

        Eksoottisissa tuontimaissa on omat ongelmansa, selusta kannattaa aina varmistaa etukäteen hommaamalla _kaikki_ tarvittavat paperit heti auton mukana.


      • reksa
        Jalo Peura kirjoitti:

        Vaan mitä maksaa hommata paperi itse Italiasta?

        Saksan hinnoista on turha puhua kun autoa ei ole ikinä rekisteröity sinne, niin sieltä ei saa myöskään mitään teknistä datenblattia.

        En ole sen kummemmin Delta-auton puolella, mutta ota nyt ensin selvää siitä saako paperia mistään muualta ja mihin hintaan. Tuojan ei ole pakko maksaa Delta-auton hintaa, eikä Deltan ole pakko hankkia kyselijän kaipaamaa paperia.

        Eksoottisissa tuontimaissa on omat ongelmansa, selusta kannattaa aina varmistaa etukäteen hommaamalla _kaikki_ tarvittavat paperit heti auton mukana.

        "Eksoottisissa tuontimaissa on omat ongelmansa, selusta kannattaa aina varmistaa etukäteen hommaamalla _kaikki_ tarvittavat paperit heti auton mukana."

        Ei se nyt noinkaan aina järkevää ole, koska useimmiten katsastus luonnistuu ilman mitään coc:täi. Silloinhan "halvalla" esim. 70 eurolla ostettu Tüvin todistus menee täysin hukkaan.

        Riski on maksimissaan sen 150 euroa, joten mielestäni se kannattaa ottaa ja tarjota autoa katsastajalle ilman coc:tä.


      • kikelo

        Audi on suurin KUSETTAJA


    • takia

      tarttet sitä paperia?
      Kun joku tyhmä kats.inssi sitä pyytää??
      Jos auto on vm 2004 se on eu-tyyppihyväksytty eli sieltä löytyy nrosarja esim e1*93/81*0033*17(mersusta vm 2000) ja italian papereista löytyy myös tämä nro ni puhuppa tästä ensin siellä konttorilla.Miksi helvetissä sain tänään katsastettua Volvon vm 2003 ilman mitään kalliita lappuja ja olen kats.myös italian papereilla olevia.
      Kummosia saatanan konttoreita tästä maasta löytyy??? Suurin osa koulutukseen!!!!

      • version

        Kyseisessä Alfassa on varmasti ey-num, mutta variantti ja versio tiedot luultavasti puuttuvat. Eli tässä ei pelkkä EY-num. riitä, Volvossa tuo variantti/versio tieto on valmistenumerossa (kun rivien välistä lukee..).

        Eli kyllä ne siellä konttorilla luultavasti tietää.. Täydellistä 51 kohtaista COC ei tässä tarvittais, vaan variantti/versio tiedoilla päästään eteenpäin, käytännössähän mm.ed. mainitut tiedot löytyvät siitä Coc:stä.


      • paikkansa
        version kirjoitti:

        Kyseisessä Alfassa on varmasti ey-num, mutta variantti ja versio tiedot luultavasti puuttuvat. Eli tässä ei pelkkä EY-num. riitä, Volvossa tuo variantti/versio tieto on valmistenumerossa (kun rivien välistä lukee..).

        Eli kyllä ne siellä konttorilla luultavasti tietää.. Täydellistä 51 kohtaista COC ei tässä tarvittais, vaan variantti/versio tiedoilla päästään eteenpäin, käytännössähän mm.ed. mainitut tiedot löytyvät siitä Coc:stä.

        jos tästä on kiinni ni tarviit tosiaan sen paperin.
        Yleensä ongelmia on vw/audi ja fordin versio/variantti puutteissa.
        Kurjaahan se on ku tarvii tollasen pikkuasian takia kallis paperi hommata.Kannattaa kyllä yrittää konttorin kautta saada se Saksasta.Sprintteriin saatiin saksan mersulta Belgian papereilla olevaan autoon paperi,vähän kyllä eka oli vastahakoisia kun ei meinannu muka olla tarpeeks tietoa otteessa ja konttorilta sain hollannin papruilla olevaan sprintteriin.


      • Ilmanen
        paikkansa kirjoitti:

        jos tästä on kiinni ni tarviit tosiaan sen paperin.
        Yleensä ongelmia on vw/audi ja fordin versio/variantti puutteissa.
        Kurjaahan se on ku tarvii tollasen pikkuasian takia kallis paperi hommata.Kannattaa kyllä yrittää konttorin kautta saada se Saksasta.Sprintteriin saatiin saksan mersulta Belgian papereilla olevaan autoon paperi,vähän kyllä eka oli vastahakoisia kun ei meinannu muka olla tarpeeks tietoa otteessa ja konttorilta sain hollannin papruilla olevaan sprintteriin.

        Oon tuonut autoja saksasta itselle ja kavereille jo useampia. Usein juuri Audista ja Volkkarista puuttuu toi variantti/versio-tunnus. Paperi ei maksa mitään, jos pyytää myyjää hommaamaan sen.

        Myyjä saa siis sen ilmaseks saksasta tehtaalta, kun on saksalainen eikä kerro auton viennistä pois maasta.

        Saksassa toi todistus on ainakin Vw:llä nimellä: EWG - Ubereinstimmungsbescheinigung. huom. oikeinkirjotus...

        Vw:ltä suoraan Suomesta todistus olisi 80€

        Toivottavasti auttoi jotakuta..


      • Hilmanen
        Ilmanen kirjoitti:

        Oon tuonut autoja saksasta itselle ja kavereille jo useampia. Usein juuri Audista ja Volkkarista puuttuu toi variantti/versio-tunnus. Paperi ei maksa mitään, jos pyytää myyjää hommaamaan sen.

        Myyjä saa siis sen ilmaseks saksasta tehtaalta, kun on saksalainen eikä kerro auton viennistä pois maasta.

        Saksassa toi todistus on ainakin Vw:llä nimellä: EWG - Ubereinstimmungsbescheinigung. huom. oikeinkirjotus...

        Vw:ltä suoraan Suomesta todistus olisi 80€

        Toivottavasti auttoi jotakuta..

        Oikienkirjoitus olisi todellakin olla hyvä. Voipi sakemanni katsella kun alat uubereeeainstiimmungia pyytämään.

        Se on siis Über.... jne.


      • Voihan sitä
        Hilmanen kirjoitti:

        Oikienkirjoitus olisi todellakin olla hyvä. Voipi sakemanni katsella kun alat uubereeeainstiimmungia pyytämään.

        Se on siis Über.... jne.

        pyytää yksinkertaisesti Exportgutachten für Finnland. Ei kukaan ihmettele yhtään. Kestää tunnin-pari paikallisella konttorilla ja maksaa 60-70€. Helppoa ja yksinkertaista.


    • Nimetön

      tarvittavat tiedot italialaisesta rekisteriotteesta,
      ainakin mulla löytyi -94 mallin mesusta.

    • HHHH

      Coc todistus on lain mukaan oltava autoissa. Volkswagen ilmoittaa hinnaksi 34,40 vero postikulut.

    • timottt
    • näköinen lappu

      se vaatimustenmukaisuustodistus on?
      kellään pistää näytille?

      • pauoh

        Mikä tää todistus tarkalleen oikein on?Mimmosia tiedoja se sisältä?


      • kaketus
        pauoh kirjoitti:

        Mikä tää todistus tarkalleen oikein on?Mimmosia tiedoja se sisältä?

        TUv nordilta hankin ja satasen maksaa..


      • Ingvar
        kaketus kirjoitti:

        TUv nordilta hankin ja satasen maksaa..

        Itse, kun ostin auton yksityiseltä Ruotsista auton, niin katsastaja pyysi myös todistusta, koska variantti ja versio puuttuivat.
        Olin varmuuden vuoksi pyytänyt Ruotsin maahantuojalta auton valmistenumerolla kyseistä paperia.
        Todistus tulikin suoraan Ranskasta ilmaiseksi postilaatikkooni.
        Hyvää palvelua maahantuojalta Ruotsissa. Auto oli siis Peugeot.

        Voisit ottaa yhteyttä Italian Alfalle, jotka todennäköisesti lähettäisivät paperin ilmaiseksi tai eivät ollenkaan tai ainakaan ajoissa.

        Tuo 130,- ei mielestäni ole konttorilta hommattuna huonoin vaihtoehto, vaikka turha paperi onkin.
        Eipähän tarvitse miettiä tuliko oikea paperi, eikä autoa seisottaa sen takia.


    • sepetus

      Tarvitsen myös Ruotsista tuodulle MB:lle CoC-todistuksen, mutta pitäis nyt tietää sen ruotsinkielinen nimitys, ilmeisesti en saa Saksasta kun on Ruotsiin rekisteröity.

      • dipl.kaufmann

        No se on ruotsiksi EG-certifikat om överensstämmelse.


      • silminnäkijä

        Ja miksi et saa Saksasta? Siellä se on tehty ja sieltä sen saa...


    • sepetus

      onko tosi? Lueskelin tuolta Vehon sivuilta tuosta CoC-todistuksesta ja niiden mukaan v1997 ja sitä vanhemman todistus maksaa 450€ , vai ymmärsinkö väärin ja onko se joka paikassa näin kallis??????

      • Veho onkin

        tunnettu kovista katteistaan, niin myös tässä.


      • Metallimies2

        No on se tosi kuin, mikä. Jos osaat saksaa saat sen 80 Eurolla Tüv Hesseniltä Darmstadista. Se ei ole silloin COC -todistus vaan EU-Bestämmigung. Mersulta Saksasta COC:n saat 60 Eurolla. Muutama vuosi sitten vastuuhenkilö MB:llä oli Ana Diaz
        Pakettiautopojilla se maksaa n 125 Eur (ja tulee Darmstadista)


      • tiedon tarpeessa
        Metallimies2 kirjoitti:

        No on se tosi kuin, mikä. Jos osaat saksaa saat sen 80 Eurolla Tüv Hesseniltä Darmstadista. Se ei ole silloin COC -todistus vaan EU-Bestämmigung. Mersulta Saksasta COC:n saat 60 Eurolla. Muutama vuosi sitten vastuuhenkilö MB:llä oli Ana Diaz
        Pakettiautopojilla se maksaa n 125 Eur (ja tulee Darmstadista)

        Onko sulla sen Anal Ziasin osoitetta?


      • Metallimies2
        tiedon tarpeessa kirjoitti:

        Onko sulla sen Anal Ziasin osoitetta?

        Kysytkö tosissasi, vai kirjoititko sen tahallasi päin jotain.....? Minulla ei ole tapana vastailla keskenkasvuisten vitseihin.........


      • Ei kun ne leikkii
        Metallimies2 kirjoitti:

        Kysytkö tosissasi, vai kirjoititko sen tahallasi päin jotain.....? Minulla ei ole tapana vastailla keskenkasvuisten vitseihin.........

        fiksua. Avuttomat mutta toisaalta röyhkeät pellet eivät ansaitse apua. Älä vastaa.
        Saat respectii täältä tällä kertaa.


      • JaaMääVai?

        CoC (Certificate of Conformity) tarvitaan autoTYYPPIIN (ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärän mukaan) jos samanlaista ei ole koskaan aikaisemmin Suomeen rekisteröity. Jos on niin se löytyy arkistoista eikä maksa mitään. Autoyksilön käyttöönottopäivämäärä on ihan Suomalaisen viranomaisen keksintö ja laiton. Suomessa on myös ollut käytäntö että jos auto on rekisteröity toisessa EU/ETA maassa ennen -96 niin paperia ei tarvita. EU-lain mukaan tuokin on oikeasti -98.
        Mikäli autotyyppi on rekisteröity aiemmin jossain EU tai ETA maassa ei EU-direktiivin mukaan CoC paperia tarvita, ainoastaan ko. maan rekisteriotteen kaksi osaa. Joissakin maissa on vain yksi osa, esim. Tanska. Tässä kohdin katsastajilla olisi pieni lukemisen paikka että ymmärtäisivät Suomessa voimassaolevaa lakia, samoin Trafilla kun antavat ihan pähkähulluja ja laittomia ohjeita katsastuskonttoreille.
        Mikäli auton sarjanumeromerkinnässä rungossa on pari tähteä ja E-merkintä niin mitään CoC papereita ei tarvita. Siinä on numerosarjasa silloin varianttinumerokin.
        Jos nyt jostain syystä joku laittomasti vaatii CoC paperia niin auton ulkomainen myyjä (so. omistaja) saa sen hommattua EU:n suosittelemaan kohtuulliseen hintaan eli 50-70e.

        Olisin vielä muistuttanut yksityisiä maahantuojia jotka ovat tuoneet autonsa syyskuun 2002 jälkeen panemaan valituksen takaisinmaksamattomista alvielvistelyistä viranomaiselle. EU-tuomiossa sanotaan selvästi että nuo maksetut alvit saa takaisin ja niin onkin tapahtunut kun muistuttaa asiasta.


      • Metallimies2
        JaaMääVai? kirjoitti:

        CoC (Certificate of Conformity) tarvitaan autoTYYPPIIN (ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärän mukaan) jos samanlaista ei ole koskaan aikaisemmin Suomeen rekisteröity. Jos on niin se löytyy arkistoista eikä maksa mitään. Autoyksilön käyttöönottopäivämäärä on ihan Suomalaisen viranomaisen keksintö ja laiton. Suomessa on myös ollut käytäntö että jos auto on rekisteröity toisessa EU/ETA maassa ennen -96 niin paperia ei tarvita. EU-lain mukaan tuokin on oikeasti -98.
        Mikäli autotyyppi on rekisteröity aiemmin jossain EU tai ETA maassa ei EU-direktiivin mukaan CoC paperia tarvita, ainoastaan ko. maan rekisteriotteen kaksi osaa. Joissakin maissa on vain yksi osa, esim. Tanska. Tässä kohdin katsastajilla olisi pieni lukemisen paikka että ymmärtäisivät Suomessa voimassaolevaa lakia, samoin Trafilla kun antavat ihan pähkähulluja ja laittomia ohjeita katsastuskonttoreille.
        Mikäli auton sarjanumeromerkinnässä rungossa on pari tähteä ja E-merkintä niin mitään CoC papereita ei tarvita. Siinä on numerosarjasa silloin varianttinumerokin.
        Jos nyt jostain syystä joku laittomasti vaatii CoC paperia niin auton ulkomainen myyjä (so. omistaja) saa sen hommattua EU:n suosittelemaan kohtuulliseen hintaan eli 50-70e.

        Olisin vielä muistuttanut yksityisiä maahantuojia jotka ovat tuoneet autonsa syyskuun 2002 jälkeen panemaan valituksen takaisinmaksamattomista alvielvistelyistä viranomaiselle. EU-tuomiossa sanotaan selvästi että nuo maksetut alvit saa takaisin ja niin onkin tapahtunut kun muistuttaa asiasta.

        Mistäs tuo tieto on, että Tanskassa olisi vain yksi osainen rekisteripaperi? Kyllä minä sain ainakin kaksiosaiset paperit. Kysymyksessä oli kuorma-autot.


      • suikka...
        JaaMääVai? kirjoitti:

        CoC (Certificate of Conformity) tarvitaan autoTYYPPIIN (ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärän mukaan) jos samanlaista ei ole koskaan aikaisemmin Suomeen rekisteröity. Jos on niin se löytyy arkistoista eikä maksa mitään. Autoyksilön käyttöönottopäivämäärä on ihan Suomalaisen viranomaisen keksintö ja laiton. Suomessa on myös ollut käytäntö että jos auto on rekisteröity toisessa EU/ETA maassa ennen -96 niin paperia ei tarvita. EU-lain mukaan tuokin on oikeasti -98.
        Mikäli autotyyppi on rekisteröity aiemmin jossain EU tai ETA maassa ei EU-direktiivin mukaan CoC paperia tarvita, ainoastaan ko. maan rekisteriotteen kaksi osaa. Joissakin maissa on vain yksi osa, esim. Tanska. Tässä kohdin katsastajilla olisi pieni lukemisen paikka että ymmärtäisivät Suomessa voimassaolevaa lakia, samoin Trafilla kun antavat ihan pähkähulluja ja laittomia ohjeita katsastuskonttoreille.
        Mikäli auton sarjanumeromerkinnässä rungossa on pari tähteä ja E-merkintä niin mitään CoC papereita ei tarvita. Siinä on numerosarjasa silloin varianttinumerokin.
        Jos nyt jostain syystä joku laittomasti vaatii CoC paperia niin auton ulkomainen myyjä (so. omistaja) saa sen hommattua EU:n suosittelemaan kohtuulliseen hintaan eli 50-70e.

        Olisin vielä muistuttanut yksityisiä maahantuojia jotka ovat tuoneet autonsa syyskuun 2002 jälkeen panemaan valituksen takaisinmaksamattomista alvielvistelyistä viranomaiselle. EU-tuomiossa sanotaan selvästi että nuo maksetut alvit saa takaisin ja niin onkin tapahtunut kun muistuttaa asiasta.

        mistäs pieraiset auton co2 tiedon jos sitä ei ole ulkomaisessa rek.otteessa(2001 ja uudempi)?


      • JaaMääVai?
        Metallimies2 kirjoitti:

        Mistäs tuo tieto on, että Tanskassa olisi vain yksi osainen rekisteripaperi? Kyllä minä sain ainakin kaksiosaiset paperit. Kysymyksessä oli kuorma-autot.

        Henkilö- ja pakettiautoissa ekalla sivulla on molemmat sivut, osa 1 ja 2. Mukana on myös toinen sivu mutta siinä ei ole mitään tarvittavaa tietoa. Perustuu kahteen tuotuun autoon tieto. Vain eka sivu tarvittiin. Kuorma-autojen otteesta ei ole tietoa.


      • JaaMääVai?
        suikka... kirjoitti:

        mistäs pieraiset auton co2 tiedon jos sitä ei ole ulkomaisessa rek.otteessa(2001 ja uudempi)?

        Piereskely ei auta... he-he. Tuo tieto pitää olla 2002 ja uudemmissa autoissa EU-direktiivin mukaan. Jos auto on tyyppihyväksytty jossain muussa EU tai ETA maassa aikaisemmin ei sitä tarvita. Auton käyttöönottopäivämäärä ei ratkaise, se voi olla vaikka 2007. 2002 eteenpäin autotehdas on velvoitettu ilmoittamaan päästöt ja viranomainen on velvoitettu kaivamaan tieto, ei käytetyn auton ostaja ja maahantuoja.
        Kun nyt oikein kauhiasti muistelen niin tuossa taisi olla vielä siirtymäaika 2004:ään saakka. EU:n sivuiltahan tuo selviää Suomeksi.
        http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisation/index_fi.htm
        Suomessa on hyväksytty nämä lait ilman valituksia tai muutoshakua joten ne ovat voimassa vaikka oikeuteen menisi.


      • suikka...
        JaaMääVai? kirjoitti:

        Piereskely ei auta... he-he. Tuo tieto pitää olla 2002 ja uudemmissa autoissa EU-direktiivin mukaan. Jos auto on tyyppihyväksytty jossain muussa EU tai ETA maassa aikaisemmin ei sitä tarvita. Auton käyttöönottopäivämäärä ei ratkaise, se voi olla vaikka 2007. 2002 eteenpäin autotehdas on velvoitettu ilmoittamaan päästöt ja viranomainen on velvoitettu kaivamaan tieto, ei käytetyn auton ostaja ja maahantuoja.
        Kun nyt oikein kauhiasti muistelen niin tuossa taisi olla vielä siirtymäaika 2004:ään saakka. EU:n sivuiltahan tuo selviää Suomeksi.
        http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisation/index_fi.htm
        Suomessa on hyväksytty nämä lait ilman valituksia tai muutoshakua joten ne ovat voimassa vaikka oikeuteen menisi.

        Jos rekisteriotteessa on vain tyyppihyväksyntänumero, ilman varianttia ja versiota niin mistäs se viranomainen kaivaa sen co2 päästötason? kerroppas se minulle kun en vielä tiedä....


      • JaaMääVai?
        suikka... kirjoitti:

        Jos rekisteriotteessa on vain tyyppihyväksyntänumero, ilman varianttia ja versiota niin mistäs se viranomainen kaivaa sen co2 päästötason? kerroppas se minulle kun en vielä tiedä....

        Autoyksilön sarjanumeron perusteella valmistajat ovat velvoitettu ne ilmoittamaan. Ei katsastaja voi olla niin kädetön ettei osaisi ottaa yhteyttä vaikka siihen EU-maahan jossa auto on ekan kerran rekisteröity koska siellä tuo tieto täytyy olla EU-lain mukaan. Myös automerkin virallinen maahantuoja välittää tuon tiedon. Tuostakin hommasta on EU-linkissä mainintaa. Vaikka Suomessa haluttaisiin olla pellossa (Pellossa) niin sielläkin asuu ainakin Mäntyranta. Omat asioimiseni katsastusasemalla ovat sujuneet oikein hyvin kun siellä on ollut asiantuntevaa ja aikaansaavaa porukkaa hoitamassa näitä. Kait niitä on sitten semmoisia kummiakin konttoreita jossa ulkomaailmasta ja laeista ei vielä ole tietoa. Aika vaarallista viedä autoaan sellaiseen paikkaan edes normaalikatsastukseen.


    • Tuvin paperit

      http://www.tuv.fi/34722.asp

      Tuolta mä olen ainakin saanut paprun ostettua, tuli kolmessa päivässä ja maksoi 95 euroa. Yksi kaveri toi kuorma-auton, paperi tuli viidessä päivässä ja maksoi 145 euroa

    • sepetus

      Kiitos neuvoista Tuv Nordilta sain 117€, todella nopea toimitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe