Iso ongelma hampaiden kanssa.

rumahymy

Olen nyt 15-vuotias ja mulla oli joskus tossa ala-asteella hammasraudat muistaakseni n. 1,5 vuotta (?) ja sitten samaan aikaan käytin niskavetoa ja rautojen jälkeen vielä kitalakeen laitettavaa kojetta, aluksi 24/7, lopuksi vain öisin. Ongelma oli siinä, etten oikein jaksanut pitää tuota niskavetoa ja muovikojetta tunnollisesti... ne teki hampaista jäykät ja kipeät, ja niskavedon kanssa oli todella vaikea nukkua. En tiedä, onko se sitten syynä, mutta nyt parissa vuodessa hampaat on vähitellen ajautuneet taas vinoiksi.

Nuo kaksi etuhammasta tuossa sojottaa sisäänpäin toisiaan vasten, ja sivuprofiilia katsoessa kun hymyilen niin toinen etuhammas on ärsyttävästi siinä edessä. Sitten ylärivistössä mulla on myös molemmin puolin vampyyrimainen torahammas, ja etuhampaan lähellä on yksi tummentuma (juon kahvia, kyllä).
Alarivistö on sentään vähän siedettävämpi.

Tämä siis vaikuttaa mun itsetuntoon kamalasti. Joka päivä pitää tarkistaa peilistä, onko hampaat taas vinommat, enkä uskalla hymyillä kellekään hampaat näkyvissä, enkä uskalla edes puhua kunnolla kun hampaat vilahtaa sieltä kuitenkin ja pelkään sössöttäväni.

Lisäksi nyt kun äsken vedin etuhampaita tosta toisiaan vasten sormilla, niin ne ''narisi'' ärsyttävästi, onkohan ne jotenkin löystyneet? Tai ainakin se ääni oli epämukava.

Rautoja en enää ota MISTÄÄN HINNASTA! Mutta onko mitään tehtävissä? Auttaako, jos pyydän hamm.lääkäriltä yöllä käytettävän kojeen (kunhan ei niskaveto)? Ja miten se Mallikoulu-ohjelman Pasi Loijaskin sai hampaansa kuntoon, eihän sillä rautoja kuitenkaan ollut? Olisiko siis joku leikkaus mahdollinen...

36

12116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hähähähähä

oisit pitänyt rautojas silloin kun piti. sanotaan hampaiden palaavan takaisin paikoilleen jossei oikomista ole suorittanut kunnolla loppuun.

• on pidetty

Voi ne palautua, vaikka rautoja pidetty ohjeen mukaan. Mulla retentiolanka hampaiden takana ja nyt hampaat liikkuneet oleellisesti, vaikka on lanka. Oikoja suositteli uudelleen oikomista, mutten sentään niin tyhmä enää ole.

• kdhggknjksgdsjkagjkashgjkfgj

Ei oikomishoidolla saavuteta kauniita hampaita. Hampaat saadaaan vain kaarelle tasaisesti. Olen nähnyt monella oiotut hampaat ja silti ne on helvetin rumat hampaat.
      Monet päällystävät hampaansa posliinikuorikoilla ja silloin niistä saadaan todella virheettömät ja kauniit. Myös tvssä pyörivä muuntumisleikin henkilöt laittoivat posliinikuorikot ja näin saavutettiin todella kaunis hammasrivistö, jota ei todellakaan saavuteta oikomishoidolla, vain rivistö suorenee ja kuten totesin, monella oiotulla tosi rumat, yököttävät hampaaqt.

• nuorelle

Enpä kyllä 15-vuotiaalle suosittele laminaatteja, koska niiden laitossa joudutaan hiomaan oma hammas nysäksi. Ehdottomasti parempi vaihtoehto yrittää oikaista omia hampaita. Itselläni laminaatit ja niistä on ollut haittaa, aluksi oli puruarkuutta, sittemmin vihlontaa. Eivätkä edes onnistuneet ensimmäisellä kerralla -piti vaihtaa. Laminaatit ovat mielestäni viimeinen vaihtoehto.

Ja oikomalla voi saada kauniit hampaat.

• muitakin
        nuorelle kirjoitti:

Enpä kyllä 15-vuotiaalle suosittele laminaatteja, koska niiden laitossa joudutaan hiomaan oma hammas nysäksi. Ehdottomasti parempi vaihtoehto yrittää oikaista omia hampaita. Itselläni laminaatit ja niistä on ollut haittaa, aluksi oli puruarkuutta, sittemmin vihlontaa. Eivätkä edes onnistuneet ensimmäisellä kerralla -piti vaihtaa. Laminaatit ovat mielestäni viimeinen vaihtoehto.

Tyttärelleni laitettiin muovista hampaan oikaisut, mitkä eivät oionneet haluttuun muottiin oikomisprosessissa. Jos hampaat palautuu aina uudestaan,niin viisainta on laittaa muovilla. Tämä oli oikojan päätös ja todellakin asiantuntijan kommentii, sillä oikoja on yksi parhaista suomen oikojista ja hän suositteli muovia hampaisiin ja niin laitettiin.

• muovista
        nuorelle kirjoitti:

Minulle laitettiin muovilla oikomisesta jääneet raot umpeen ja samalla suoristettiin muutama hammas muovilla. Hammaslääkäri sanoi, että näin voi tehdä, kun ei muuten olisi tullut niin täydellisiä hampaita oikomisella. Muovilla muokattiin uuteen uskoon. Olen 16 vuotta ja mun yhdellä kaverilla on oiottu monta vuotta, eikä sillä ole mitkään kauniit hampaat tulleet myöskään, hevosen hampaat edelleen, vaikka sillä on joku retentiolankakin jo ollut viisi vuotta ja tulos pitäisi olla muka kaunis.

• tyttö 17v.
        muovista kirjoitti:

Minulle laitettiin muovilla oikomisesta jääneet raot umpeen ja samalla suoristettiin muutama hammas muovilla. Hammaslääkäri sanoi, että näin voi tehdä, kun ei muuten olisi tullut niin täydellisiä hampaita oikomisella. Muovilla muokattiin uuteen uskoon. Olen 16 vuotta ja mun yhdellä kaverilla on oiottu monta vuotta, eikä sillä ole mitkään kauniit hampaat tulleet myöskään, hevosen hampaat edelleen, vaikka sillä on joku retentiolankakin jo ollut viisi vuotta ja tulos pitäisi olla muka kaunis.

Jouduttiin muovilla muotoilemaan lopuksi hampaita. Luulin että oikominen riittää, mutta näin ei käynyt. Muovit laitettiin yhteensä kuuteen hampaaseen. Ei ollut mitään mukavaa. Olen 17v. ja tyttö. Olisin laitattanut suoraan muovit enkä ollenkaan olisi alkanut oikomaan. Tuli tupla tai triplamenot kun ensin päälle oikominen ja sitten muovitukset. Kävin muyöhemmin proteettisella erikoishammaslääkärillä joka sanoi, että olisi saanut suoraan ilman oikomista muovilla tai posliinilla laitettua hampaani kuntoon. MaKSOIN oionnasta tosi paljon ja turhaan. Harmittaa, kun en heti älynnyt menneä muualle kyseleen vaihtoehtoja.

• kuitenkin

Mulle tehtiin oikomishoito jokaq oli todella kallis. SILTI jouduin tekeen laminaatit hampaisiin hammaslääkärin kehoituksesta. Rakoja jäi, jotka oli kurottava umpeen laminaateilla eli joitakin hampaita täytyi leventää. Ihan hullua hommaa oli yleensä alkaa koko touhuun, meni 4500 euroa ja laminaatit kuitenkin piti loppujen lopuksi laittaa. Olisin voinut tehdä laminaattihoidon jo alkuvaiheessa ilman oikomistakin. Kaikkeen sitä ryhtyy kun hullu on!
      Suosittelen että yksityiset omahammaslääkärit katsovat peiliin, eikä esitä potilaille toivottomia hoitoja!

• edelliseen

...Niin laminaatit eivät sisältyneet tuohon 4500 euroon, vaan jouduin pulittamaan nekin vielä erikseen eli yhteishinta koko leikistä tuli maksamaan vähän alle 7000 euroa.

• ppppppp
        edelliseen kirjoitti:

...Niin laminaatit eivät sisältyneet tuohon 4500 euroon, vaan jouduin pulittamaan nekin vielä erikseen eli yhteishinta koko leikistä tuli maksamaan vähän alle 7000 euroa.

Voi olla, että laminaatteja ei olisi voinut laittaa, jos hampaasi olisivat olleet alkuperäisessä asennossaan. Laminaateilla voi hoitaa rakoja ja ulkonäköä, mutta ei voi korjata purentaa!

• ..................
        ppppppp kirjoitti:

Voi olla, että laminaatteja ei olisi voinut laittaa, jos hampaasi olisivat olleet alkuperäisessä asennossaan. Laminaateilla voi hoitaa rakoja ja ulkonäköä, mutta ei voi korjata purentaa!

Kyllä olisi voitu laittaa, minulla ei ollut mitään purennassa ongelmia laminaattien suhteen. Sen oli lääkäri todennut ajat sitten.

• oikojahammaslääkärille

No älä nyt niitä hampaitas vääntele, onko sulla aavistustakaan kuinka herkästi hermo voi vaurioitua.
      Kannattaisi mennä uudestaan oikomishoitoon. Oma lapseni oli oikomishoidossa, hänellä se kesti aika kauan, mutta nyt kammasrivi on tasainen. Yläleuasta jouduttiin poistamaan kaksi, mutta se on varsin tavallista. Aina kun oikomiskojetta kiristettiin, hampaisiin koski, mutta kipu meni ohi parissa päivässä. Oikomiskojeiden käytössä kannattaa olla huolellinen ja tunnollinen.
      Omat hampaat ilman mitään laminaatteja ovat parhaat. Lapsena kun käy oikojalla, niin ei sitä paitsi tarvitse maksaa tuhansia euroja.

• yksinkertaista

Itseltä oiottiin hampaat ja silti jouduin laittamaan laminaatit hammaslääkärin suosituksesta. Ei se k yllä kuule niin ole, että vain oiotaan ja kaikki on sitä myöten selvää! Ei toki ole, joutuu monesti vielä laittamaan rakoja muovilla kiinni, kuten tuttavalla tehtiin. Ja toisella kaverilla isonnettiin toista hammasta muovilla myös, oikominen ei riitä hammasrivin kaunistamiseen.
        Kannattaa todella kysellä muuta vaihtoehtoa, ennenkuin alkaa uudelleen jo oiottuja hampaita kojeistamaan. On olemassa todella eri menetelmiä muitakin, käy esim. sinä alkuperäinen protetiikan erikoishammaslääkärillä, ne osaa neuvoa sinua halvempaan ja pysyvämpään ratkaisuun hampaittesi kanssa,jotka ovat taas sikkuralla oikomisen jälkeen.

• hermot meni

Minulla oiottiin nuorena hampaat. Oikojahammaslääkäri sai pilattua kahdesta etummaisesta hampaasta hermot. Ei siinä kuule tarvitse itse hampaita vääntää, vaurio tulee lääkärilläkin. Hampaat tummuivat tosi rumasti vaikka niitä yritettiin sisältäpäinkin valkaista ja puhdistaa monta kertaa. Joo, että hauskaa tosiaan on, kun etuhampaat pilalla oikomisen seurauksena ja ihan asiantuntijan toimesta.

• ja kahdesti muutenkin

multa on lapsena oiottu yhteensä kuusi vuotta. Nyt on purukalusto taas uudessa kuosissa, toinen hammas siellä toinen täällä. Eipä ollut apua. Turhaan paloi vanhempieni kukkaro markkakaupalla. Nyt suositeltiin jo kolmatta kertaa aloittaa hoito uudestaan. On niin kallis suu jo, että mistä rahat, voi vain kysyä.

• oikojahammaslääkärille
        yksinkertaista kirjoitti:

Itseltä oiottiin hampaat ja silti jouduin laittamaan laminaatit hammaslääkärin suosituksesta. Ei se k yllä kuule niin ole, että vain oiotaan ja kaikki on sitä myöten selvää! Ei toki ole, joutuu monesti vielä laittamaan rakoja muovilla kiinni, kuten tuttavalla tehtiin. Ja toisella kaverilla isonnettiin toista hammasta muovilla myös, oikominen ei riitä hammasrivin kaunistamiseen.
        Kannattaa todella kysellä muuta vaihtoehtoa, ennenkuin alkaa uudelleen jo oiottuja hampaita kojeistamaan. On olemassa todella eri menetelmiä muitakin, käy esim. sinä alkuperäinen protetiikan erikoishammaslääkärillä, ne osaa neuvoa sinua halvempaan ja pysyvämpään ratkaisuun hampaittesi kanssa,jotka ovat taas sikkuralla oikomisen jälkeen.

Mutta kun toisilla se oikominen onnistuu. Hampaat siirretään oikeille paikoilleen ja sen jälkeen varmistetaan, että ne myös pysyvät. Ei kaikilla ole hirvittäviä ongelmia oikomisten kanssa, valitettavasti.
        Ihmettelen eikö koululaiset pääse nykyään kunnalliseen hammashoitoon oikojalle? Jos pääsee, niin eikös kannattaisi mennä ja ottaa avastaan se mitä yhteiskunta tarjoaa. Yksityisellä puolella oikominen kun on todella arvoakasta.

• tulos nolla
        oikojahammaslääkärille kirjoitti:

Mutta kun toisilla se oikominen onnistuu. Hampaat siirretään oikeille paikoilleen ja sen jälkeen varmistetaan, että ne myös pysyvät. Ei kaikilla ole hirvittäviä ongelmia oikomisten kanssa, valitettavasti.
        Ihmettelen eikö koululaiset pääse nykyään kunnalliseen hammashoitoon oikojalle? Jos pääsee, niin eikös kannattaisi mennä ja ottaa avastaan se mitä yhteiskunta tarjoaa. Yksityisellä puolella oikominen kun on todella arvoakasta.

Mulla on oiottu lapsena hampaat kunnallisessa. Hoito kesti yhteensä kuusi vuotta. Käytin kaikenlaisia kojeita, niitä oli useampia erilaisia. Osa on palkintokaapissa muistona. Nyt on vain niin, että hampaani ovat taas mutkilla. Ei auttanut kunnallinen lapsena tehty oikominen. Onneksi siinä ei palanut omia rahoja, vaan veromarkkoja siihen aikaan! Onneksi on olemassa veronmaksajat.

• näin on marjat
        oikojahammaslääkärille kirjoitti:

Samaa vikaa täällä. Pentuna oli pakkohoito oikomisessa. Kärsimyksiä riitti.
        Jos ei olisi ollut pakko, en olisi ikinä suostunut hoitoihin. En pidä hampaitani mitenkään suorina, heittoja on siellä täällä. Yhteiskunnan varoilla toki sain hoidon, mutta nyt aikuisena tiedän, että veronmaksajathan ne rahoitti perkele vie hoitoni! Itse vastustan henkeen ja vereen tänä päivänä ennakonpidätyksiä palkastani.

• leuat paskana
        tulos nolla kirjoitti:

Mulla on oiottu lapsena hampaat kunnallisessa. Hoito kesti yhteensä kuusi vuotta. Käytin kaikenlaisia kojeita, niitä oli useampia erilaisia. Osa on palkintokaapissa muistona. Nyt on vain niin, että hampaani ovat taas mutkilla. Ei auttanut kunnallinen lapsena tehty oikominen. Onneksi siinä ei palanut omia rahoja, vaan veromarkkoja siihen aikaan! Onneksi on olemassa veronmaksajat.

Lapsena oiottiin hampaita vuosia. Ei tullut suoraa rivistöä tekemälläkään. Nyt on alkanut leukanivelvaivat kaiken lisäksi. Kärsimystä oikomisesta oli kaikenmaailman kojeineen. Suukirurgi ehdotti leukaleikkausta ,mihin en todellakaan enää suostu. Että näin kun lapsena oiotaan.

• yo-06

Itselläni oli vähän sama juttu. Yläasteella teinivihoissani en jaksanut pitää niskavetoa ja myöhemmin kaduin kun etuhampaani menivät pitkin kujia (vinoon). Olin samoilla linjoilla: ei rautoja enää mistään hinnasta.

Onneksi järki vei voiton kun ymmärsin että mielummin "kärsin" nyt pari vuotta, sen sijasta että häpeilen suutani loppuelämän. Itselläni oli hirveitä itsetunto-ongelmia eikä mistään tullut mitään. Söin hedelmät veitsen kanssa etteivät hampaani näkyisi missään tapauksessa, nauroin tyhmästi jne. Telaketjut suuhun lukion kakkosella, ja sanonkin että elämänlaatuni parantui HUOMATTAVASTI heti. Kukaan ei ole ikinä kommentoinut hampaistani muuta kun että "no.. kun saat raudat suusta niin en kehtaa hymyillä samoissa kuvissa". Itse saan rautani pois 2vkon päästä.

Tsemppiä!

• tyttö 20 vee

Hampaille voidaan nykyaikana tehdä ihan mitä vaan ilman uusinta oikomisia.
      Hampaita voidaan muotoilla pienemmiksi ja suuremmiksi ihan miten vain.
      Itselleni tehtiin näin vuosia sitten, kun en suostunut jatkamaan enää kallista oikomishoitoa. Hampaani ovat nyt todella nätit.

Ylähampaissani oli ulkonevia kohtia ja nekin saatiin ihan siististi riviin.

"Muokatut"hampaani ovat pysyneet ilman mitään korjauksia jo vuosia. Todella halpa ratkaisu ja eikä ollut niin kallistakaan mitä oikominen maksaa tänä päivänä.
      Minua eivät mitkään oikomiskojeet häiritse, mutta en siltikään halunnut enää ryhtyä moiseen hommaan.
      Lisäksi siinä palaa vain rahaa!
      Eriasia on jos pääsee kunnalliseen hoitoon tai YTHS:lle, silloin juttu on toinen ,mutta jos joudut itse kustantamaan kaiken, niin valitse niinkuin minä!
      Et todellakaan kadu. Hampaani ovat superihanat nyt muokattuna ilman rautoja.
      Suosittelen lämpimästi!

• ilman rautoja

Hampaasi saadaan todellakin tänä päivänä uuteen uskoon ilman rautoja. Käy näyttämässä kalustoasi hammaslääkärillä ja kerro ettet halua oikomishoitoa enää, niin kyllä hän kertoo vaihtoehdoista. Etualueen virheasennot on helposti korjattavissa ilman rautoja, samoin vampyyrikulmahampaat. Itsellä saatiin etupurukalusto aivan uskomattoman siistiksi ilman rautoja ja paljon halvemmalla kuin mitä oikomishoito olisi tullut. Nyt olen entinen vampyyri.

• rumahymy

Täällä sanottiin, että nykyään on paljon vaihtoehtoja saada hampaat näteiksi ilman uutta oikomishoitoa, josta sydän pomppas kurkkuun innostuksesta! :) Olisko se todella mahdollista?
        Mitä vaihtoehtoja siis tarkalleen? Joutuuko niistä mennä keskustelemaan yksityiselle hammaslääkärille, ja siis ei varmaan ole kyllä ilmaistakaan, kun oon kuitenkin ''jo'' 15-vuotias... Onko ainut vaihtoehto siis nämä kuoret/laminaatit vai joitain muitakin?
        Onko nämä vaihtoehdot siis pysyviä, halpoja ja terveyden kannalta myös hyviä?

En nyt viitsis kamalasti laittaa rahaa likoon, kun kuitenkaan en mistään maailman varakkaimmasta perheestä ole lähtöisin, ja oon kuullut, että ainakin jos kuoret laittaa, niin maksaa jotain 200-600€ per hammas. Huhhuh..

• rumahymy

Eli siis tosiaan mulla on nyt ''vain'' 3 hammasta, jotka häiritsee mun itsetuntoa: kaksi etuhammasta ylärivissä, jotka on kääntyneet vähän toisiaan kohti sisäänpäin ja sivuprofiilissa toiselta puolelta näyttää kamalalta, kun samalla sivulla on myös tämä eniten häiritsevä torahammas. Se torahammas on siis huomattavasti muita hampaita korkeammalla, ja on todellinen vampyyriefekti.

Lisäksi mun hampaissa on vieläkin se ärsyttävä sahalaita, näyttää rumalta :/ Argh. Kaikilla muilla hampaat on sellaiset tasaiset.

• liian
        rumahymy kirjoitti:

Eli siis tosiaan mulla on nyt ''vain'' 3 hammasta, jotka häiritsee mun itsetuntoa: kaksi etuhammasta ylärivissä, jotka on kääntyneet vähän toisiaan kohti sisäänpäin ja sivuprofiilissa toiselta puolelta näyttää kamalalta, kun samalla sivulla on myös tämä eniten häiritsevä torahammas. Se torahammas on siis huomattavasti muita hampaita korkeammalla, ja on todellinen vampyyriefekti.

Lisäksi mun hampaissa on vieläkin se ärsyttävä sahalaita, näyttää rumalta :/ Argh. Kaikilla muilla hampaat on sellaiset tasaiset.

nuori laminaatteihin. Leuat voivat kasvaa jopa 18-19-vuotiaaksi, joten mitään "pysyviä" ratkaisuja ei kannata tehdä ennen sitä. Valitettavasti korkealla olevaa kulmahammasta ei oikein voi saada laminaatilla eikä kruunullakaan oikeaan asentoon. Hammas voi vielä laskeutuakin, älähän hättäile.

• ilmaista
        rumahymy kirjoitti:

Täällä sanottiin, että nykyään on paljon vaihtoehtoja saada hampaat näteiksi ilman uutta oikomishoitoa, josta sydän pomppas kurkkuun innostuksesta! :) Olisko se todella mahdollista?
        Mitä vaihtoehtoja siis tarkalleen? Joutuuko niistä mennä keskustelemaan yksityiselle hammaslääkärille, ja siis ei varmaan ole kyllä ilmaistakaan, kun oon kuitenkin ''jo'' 15-vuotias... Onko ainut vaihtoehto siis nämä kuoret/laminaatit vai joitain muitakin?
        Onko nämä vaihtoehdot siis pysyviä, halpoja ja terveyden kannalta myös hyviä?

En nyt viitsis kamalasti laittaa rahaa likoon, kun kuitenkaan en mistään maailman varakkaimmasta perheestä ole lähtöisin, ja oon kuullut, että ainakin jos kuoret laittaa, niin maksaa jotain 200-600€ per hammas. Huhhuh..

Oikominen se vasta maksaakin. Et pääse enää kunnalliselle oiontaan, joten maksettavaksesi jää koko oikominen yksityisellä, joka on tapauksessasi vähintään 4000 euroa.

• Ei hätää
        rumahymy kirjoitti:

Moips vaan! Älähän nyt turhaan hätäile hampaittesi kanssa. Jos on muutama hammas vain, niin kyllä keinoja löytyy. Mulla vedettiin yksi hammas alemmas rivistöön kuminauhalla. Ei tarvinnut muuta. Ja muutama hammas suoristettiin jollakin paikka-aineella. En maksanut lystistä paljon. Mullakin on noita sahalaitahampaita, jotka on mun mielestä tosi persoonallisia. Olen muuten jo aikuinen.

• ligatuura
        ilmaista kirjoitti:

Oikominen se vasta maksaakin. Et pääse enää kunnalliselle oiontaan, joten maksettavaksesi jää koko oikominen yksityisellä, joka on tapauksessasi vähintään 4000 euroa.

Kunnallinen oikominen ei ole mitään ilmaista kenellekään. Valitettavan usein niin luullaan. Veronmaksajat maksavat hoidot. Usein vielä oikomishoidoissa jää eniten aikoja peruuttamatta. Ei tulla vastaanotolle kun on aika varattu. Tyhjä aika on kallis aika ja vie muilta mahdollisuuden perushoitoon.

• sama juttu

Mitä sulle siis tehtiin?Mä haaveillut jo kauan kauniimmista hampaista....mulla siis kulmahampaat kun vampyyrilla:( Ja minkä hintainen sun hoitosi/toimenpiteesi oli? Toivottavasti vastaat,haluisin todella tietää...

• buusa

Heippa!
        olen karsinyt koko ikani ulkonevista kulmahampaista, jotka ovat todelliset vampyyrihampaat.onko niita mahdollista suoristaa ilman rautoja, miten ja missa, mita maksaa?olisin kiitollinen vastauksesta!

• rumahymy (ED.^ )

Oon aina luullut, että mun hampaat on ihan siedettävät, siis kun katsoo peilistä niin ne joskus näyttää ihan siedettäviltä, kunhan katsoo ihan suoraan edestäpäin ainoastaan - mutta tänään kun otin kameralla itestäni kuvan, niin huomasin, että herranjumala, muuthan näkee mun hampaat ihan toisenlaisena kuin mitä itse nään peilistä! Koska kuvissahan kaikki on ''´toisin päin'', ja kaikki tulee jotenkin paremmin esille. Nyt en sitten tiedä, kehtaanko enää koskaan avata suutani muiden nähden... näytti kuvassa ihan kamalalta nimittäin.

Tuli entistä isompi hätä nyt saada jotain muutosta näihin. Mistään ei löydy tietoa, miten se Pasi Loijaskin sai kädenkäänteessä hampaansa uuteen uskoon jne. ?? :/

Voiko sitä noin vaan marssia esim. tohon paikalliseen terveyskeskukseen hammaslääkärin vastaanotolle ja kysyä siinä näistä vaihtoehdoista? Mulla on myös häiritsevästi päässyt kyllä alahampaiden väliin kertymään hammaskiveäkin...

Ja sitten - auttaako, jos lopetan kahvin juonnin? Saanko sillä valkoisemmat hampaat?

• vaikka oiottu

Voi hitsi kun potuttaa, kun aikoinaan laitoin rahaa oikomiseen ja rutkasti. MULLA ON EDELLEEN TOSI RUMAT HAMPAAT, ei niitä oikomisella kauniiksi saanut. Olen myös itse ottanut kuvia hampaistani ja karmeilta siis näyttää edelleen.
        Utopistinen tavoite jäi saavuttamatta oikomisella, edelleeen kauheista kauheimmat, rumimmat hampaat mitä voi olla.
        Nyt olen päättänyt mennä laitattamaan posliinikuorikot.
        Niillä toivottavasti saan kauniit hampaat. Olen myös itse ottanut kuvia hampaistani ja karmeilta näyttää, vaikka oiottu.
        On se kamalaa, kun omistaa rumat hampaat.

• roskapostii!!!!

mun hampaat on vinot ja ruskeet.käyn erikoishammaslääkäris et saisin ne pois. käytän rautoja:(pienenä meinaan maalasin kynsilakalla hampaita nii siit se on tullu....

• rumahampainen

HAHAH, ai kynsilakalla maalasit hampaita..? :D No joo. Mullaki oli tuo retentaatilanka, joka on nytirronnut kaikist muista paitsi kahesta etuhampaasta, joten mullaki menny ihan vinoon.. jakun olen jo yli täys ikänen pitää ite maksaa hampulääkärijutskat... :( Vinot hampaat pudottaa roimasti itsetuntoa..

• sad

Kävin juuri hammaslääkärissä kysymässä kulmahampaastani, joka on kasvanut ylemmäs muita ja kun hymyilen niin se on kuin vampyyrinhammas :(
      Lääkäri sanoi että tarvitsen oikomishoitoa ja koska olen vasta 15 vuotta, niin ei voisi laittaa laminaatteja. Pitäisi siis odottaa pari vuotta tai sitten ottaa raudat ja en haluisi rautoja. Onko mitään muita vaihtoehtoja ja kannattaisiko kysyä oikojalta onko mitään muuta tehtävissä?

• Basbarduuu

Ottakaa ihmeessä ne raudat jos oikeasti vaikuttaa itsetuntoon. Itse olen 22-vuotias ja kärsin vinoista hampaista sekä purentavioista ja saan tässä muutaman päivän päästä raudat ylähampaisiin. Itsetuntoni kärsii hampaiden takia, koska tiedostan omaavani ns huonot hampaat, niin on vaikea kommunikoida vapautuneemmin. N. kuukauden päästä otan myös raudat alahampaisiin. Paljon parempi kärsiä 1-2 vuotta rautojen kanssa kuin häpeillä itseään ja kärsiä hymyilemättömyydestä. Toki tässä vaiheessa oikominen on kallista, n. 4000-5000 euroa mutta kun pystyy erissä maksamaan niin se on hyvä. Ja tosiaan ei aikuisten ole pakko ottaa "telaketjuja". Itse saan valkoiset raudat, joissa käytetään myös valkoista lankaa ja ne eivät mielstäni olleet edes niin pahan näköiset varsinkin jos pystyy hampaat pitämään valkoisina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe