auton vahaus ja vahat

rrartrtr

Minulla ei ole mitään kokemusta auton vahaamisesta. Toisilta olen kuullut neuvoja, että ei auringonpaisteessa ja pitää varoa, että pintaa ei jäisi valkoisia länttejä??!!
Moisten ongelmien välttämiseksi olen miettinyt, että jospa vahaisin jollain pikavahalla - oliskohan helpompaa? Jälki ei taida kestää yhtä kauan kuin perinteisellä vahalla??
Antakaa neuvoja hyvät ihmiset.

10

5852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdhht

-auton pitaa olla puhdas
      -ala vahaa auringossa
      -mika tahansa vaha kay
      -jos autossa on joku kestovaha ennestaan, ala vahaa autoa ennekuin otat selvaa mita voi tehda
      -ala vahaa ikkunoita laajalti, pienet roiskeet ei haittaa

• varoa

varo kumitiivisteitä ja mahdollsia tummia muoviosia, vaha on tiukassa jos niihin menee. Kestovahan päälle voi vahata mitä vain ja milloin vain. tarkista vielä onko autosi metallimaalilla vai ihan tavallisella maalattu, omat vahat molemmille.
        Muista että levität vahaa vain sen verran kerralla että ehdit sen n. 5 minuutissa vahata. Muuten tulee hiki ja tulee niitä valkoisia alueita. Parasta olisi ostaa vahauskone, eli pyörivä tyyny. Tavallinen trasselikin käy mutta sottoisaa hommaa. Ja auton pitää olla myös kuiva, puhdas märkä auto niin vesi pilaa vahauksen.

• tyynyt
        varoa kirjoitti:

varo kumitiivisteitä ja mahdollsia tummia muoviosia, vaha on tiukassa jos niihin menee. Kestovahan päälle voi vahata mitä vain ja milloin vain. tarkista vielä onko autosi metallimaalilla vai ihan tavallisella maalattu, omat vahat molemmille.
        Muista että levität vahaa vain sen verran kerralla että ehdit sen n. 5 minuutissa vahata. Muuten tulee hiki ja tulee niitä valkoisia alueita. Parasta olisi ostaa vahauskone, eli pyörivä tyyny. Tavallinen trasselikin käy mutta sottoisaa hommaa. Ja auton pitää olla myös kuiva, puhdas märkä auto niin vesi pilaa vahauksen.

Noita vahauskoneita saa halvalla, mutta mielestäni niillä halvoilla ei tee yhtään mitään. Vahauskoneen käyttö vaatii hyvälläkin koneella opettelua (kierrosluku, käsittely ym) ja sillä on vaikea saada uria ja pieniä alueita vahatuksi. Käsityötä jää paljon. Tavalliselle yhden auton omistajalle on käsinvahaus helpoin ja halvin tapa.

• libo...

se sininen 0.35l pullo , a n. 10 euroa

-peset auton tehopesuaineella ja sienellä ja kuivaat hyvin , vesi pilaa vahauksen , myös listojen välit , ovien karmit jne , eli täysin kuivaksi , kuivattele vaikka ovet auki tunti pari et varmasti joka vesitippa on veke joka ovenraosta

-unohda auringonpaisteella vahaaminen jollet saa varjoon

-iltamyöhät myös vaikeita aikoja jos ilma kostuu ja kylmenee , vaha ei tahdo kuivaa

-kyl sä sen ilman nyt sit osaat funtsia kohalleen , ok eteenpäin

-harjoittele vahausta helpolle alustalle ekana , esim konepelti

-tiputtele muutamia reiluja tippoja vahaa max. puolen konepellin alueelle , siis se on yleensäkin maksimi ala kerralla , elä liikaa pistä , voit sitten lisätä jos tuntuu vähälle , mut nyrkkisääntö on että ohut kerros

-n. 40x40 senttinen puhdas kangaspala , saa olla hiukan t-paitaa kovempaa ja paksumpaa materiaalia, taittelet sen 4 kertaan ja sillä levität vahaa n. 10 sentin pyöritysliikkeillä , korrekin kestovaha ei sisällä hiovia aineita joten sillä saat metallimaaliakin "hangata" eli vahatessa mm. hyttysen pinttymät lähtee pesua helpommin pois

-pyörittelet tasaisen kerroksen vahaa vahattavalle pinnalle

-annat kuivata vahan nyt ihan rauhassa

-jo silmillä näet että kun vaha on kuivunut vaaleaksi harsoksi , voi kokeilla myös varovasti sormella , niin aloitat kiillotuksen käyttämällä puhdasta reilunkokoista kangasta , esim vanhoja t-paitoja myttynä kädessä

-aloitat kiillotuksen ensiksi levitetystä päästä aluetta ihan reilusti vaan n. 20 senttisillä pyöröliikkeillä hangaten eli kiillottaen , sopivasti kuivanut vaha lähtee hiukan kangertaen maalipinnalta sellasen hienona jauhona eli voimaa saa käyttää hiukan ja sit siitä liinasta millä kiillotat se vaalea jauhe lähtee läväyttämällä irti

-jos vaha tarttuu liinaan kiinni eli sottaa vaikka tulos siitä huolimatta olisi vahattavalla alueella hyvä , anna seuraavaksi kuivahtaa hiukan pitempään

- ja muista , pieni alue kerrallaan , esim katto on aloittelijan hyvä vahata 4 osassa

-korrekin kestovaha on testivoittajakamaa , syksyllä vahatut autot ovat vielä keväällä useiden harjattomien pesujen ja talven rasituksen jälkeen ihan kohtalaisen hyvässä vahassa olleet eli vaha tarttuu hyvin

-esim bilteman vahat ovat helppoja levittää mutta eipä vahasta paljoa jäljellä parin pesun jälkee , siis sienipesun

• TT-Citikka

Korrekin aineet on hyviä, mutta itse olen käyttänyt ruotsalaista Lahegan kovavahaa (saa ainakin Motonetistä). Enkä ole edes ole ollut kovin tarkka tuosta aluejaosta vaan olen vahannut koko auton kerralla ja kiillottanut vasta sitten. Tästä huolimatta lopputulos on ollut hyvä.

Mieluiten olen vahannut auton kahteen kertaan. Tulee muuten hyvä ja kestävä pinta.

Lahegan kovavaha (hårdwax) on todella helppokäyttöistä, lähes vesimäistä vaaleaa nestettä, mutta allergisille sitä ei voi suositella, itsekkin saan siitä allergisen reaktion, jos en käytä antihistamiinia ennen käsittelyn aloittamista, sisältää meinaan sen verran kovaa liuotinta tai jotain muuta höyrystyvää ainetta.

• libo...
        TT-Citikka kirjoitti:

Korrekin aineet on hyviä, mutta itse olen käyttänyt ruotsalaista Lahegan kovavahaa (saa ainakin Motonetistä). Enkä ole edes ole ollut kovin tarkka tuosta aluejaosta vaan olen vahannut koko auton kerralla ja kiillottanut vasta sitten. Tästä huolimatta lopputulos on ollut hyvä.

Mieluiten olen vahannut auton kahteen kertaan. Tulee muuten hyvä ja kestävä pinta.

Lahegan kovavaha (hårdwax) on todella helppokäyttöistä, lähes vesimäistä vaaleaa nestettä, mutta allergisille sitä ei voi suositella, itsekkin saan siitä allergisen reaktion, jos en käytä antihistamiinia ennen käsittelyn aloittamista, sisältää meinaan sen verran kovaa liuotinta tai jotain muuta höyrystyvää ainetta.

Itse olen niin saamerin laiska vahaaja kuin vain olla voi , kummiskin vahaan eli en ihan niin laiska et veisin vahatavaksi !

Nii eli onko noissa paljonkin eroa sit koostumuksessa ja vahaustavoissa , jos puhutaan perusvahoista , kovavahoista , kestovahoista jne?

Korrekin KESTOvahasta on 1 kokemus ns. kiinnipalamisesta että sen jälkeen en uskalla ottaa riskiä että vahaisin esim puoliautoa kerralla ? Kohteena oli vanhan tojotan punainen , ei metallivärinen maalipinta , ei sitä enää kiiltäväks saanu koskaan kun pääs pikkasen unohtuun pinalle.

Nykyiset autotkin ovat maalipinnoiltaan niin moniulotteisia että pienen alan vahaaminen kerrallaan tuntuu jotenkin luontevammalta muutenkin , on mustaa muovilistaa välissä jne joiden kans saa olla tarkkana

itseasiassa tuon vahan kyljessäkin on isolla ohjeena vain pieni ala kerrallaan et ... no kuten sanoin , tää on mun tapani ja toimii

• TT-Citikka
        libo... kirjoitti:

Itse olen niin saamerin laiska vahaaja kuin vain olla voi , kummiskin vahaan eli en ihan niin laiska et veisin vahatavaksi !

Nii eli onko noissa paljonkin eroa sit koostumuksessa ja vahaustavoissa , jos puhutaan perusvahoista , kovavahoista , kestovahoista jne?

Korrekin KESTOvahasta on 1 kokemus ns. kiinnipalamisesta että sen jälkeen en uskalla ottaa riskiä että vahaisin esim puoliautoa kerralla ? Kohteena oli vanhan tojotan punainen , ei metallivärinen maalipinta , ei sitä enää kiiltäväks saanu koskaan kun pääs pikkasen unohtuun pinalle.

Nykyiset autotkin ovat maalipinnoiltaan niin moniulotteisia että pienen alan vahaaminen kerrallaan tuntuu jotenkin luontevammalta muutenkin , on mustaa muovilistaa välissä jne joiden kans saa olla tarkkana

itseasiassa tuon vahan kyljessäkin on isolla ohjeena vain pieni ala kerrallaan et ... no kuten sanoin , tää on mun tapani ja toimii

Ei ole mulle kyllä sattunut kiinnipalamisilmiötä, vaikka olen muitakin vahoja kuin Lahegaa käyttänyt. Olen kyllä kuullut aikaisemminkin ilmiöstä ja noin voi käydä, ei ole vaan osunut mun kohdalle.

Lahegan levittäminen ja kiillottaminen on kyllä todella helppoa muihin kokeilemiini verrattuna (en ole kokeillut hirveän montaa vahaa, kun olen tuohon Lahegaan ollut niin tyytyväinen).

• libo...
        TT-Citikka kirjoitti:

Ei ole mulle kyllä sattunut kiinnipalamisilmiötä, vaikka olen muitakin vahoja kuin Lahegaa käyttänyt. Olen kyllä kuullut aikaisemminkin ilmiöstä ja noin voi käydä, ei ole vaan osunut mun kohdalle.

Lahegan levittäminen ja kiillottaminen on kyllä todella helppoa muihin kokeilemiini verrattuna (en ole kokeillut hirveän montaa vahaa, kun olen tuohon Lahegaan ollut niin tyytyväinen).

mm. bilteman vahasta mulla on sellasta kokemusta et oli helppo vahaus kyllä , levitys ja kiillotus ,jälkikin tuntui ihan ok tuntoselle mutta parin sienipesun jälkeen vahaa ei kyllä enää paljoa pinnalla ollut ?

• TT-Citikka
        libo... kirjoitti:

mm. bilteman vahasta mulla on sellasta kokemusta et oli helppo vahaus kyllä , levitys ja kiillotus ,jälkikin tuntui ihan ok tuntoselle mutta parin sienipesun jälkeen vahaa ei kyllä enää paljoa pinnalla ollut ?

Kestävää vaan ei ikuista. Viime syksynä vahasin autosta helmat, konepellin ja takaosan (katto sai selvitä kesäisellä vahakerroksella). Ja kyllä talven likakerros lähti keväällä aikamoisen helposti. En tosin ollut kovin montaa kertaa ollut autoa vienyt automaattipesuun talven aikana (säät eivät sallineet), en tiedä oliko siitä etua vai haittaa.

Kestävyydessä hakkaa ainakin halvemman luokan vahat. Muitakin hyviä tietysti on. Voipi jokin vaha olla parempikin, en ole hirveästi testaillut. Jonkin ruotsalaisen vahatestin Lahega oli voittanut - yllätys, yllätys...

• stuntman

On olemassa vartavasten ns kiillotus-liinoja ne on tosi käteviä eikä ole kalliita, niihin voi laittaa vahan, kannattaa vaihtaa tarpeeksi usein "likaantuu".
      Samoilla liinoilla käy myös vahan kiillotus,mýös tässä on muistettava vaihtaa usein puhdas liina.

Vahapullon ohje kannattaa lukea hyvin,jotkut vahat
      esim.Turtle kehottaa käyttämään kosteaa vahanlevitys liinaa.(levityy muuten paljon paremmin kuin kuivalla)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe