sakotusraja 50km/h alueella?

Kalle___

Eli tulin tuossa töistä ja huomasin, että maija oli tiensivussa. Maija oli siis nokka minun ajosuuntaani päin. Huomasin, että ajonopeuteni oli n. 60km/h (ehkä alle) mittarin mukaan, eli todellinen nopeus välillä 55km/h-58km/h.

Onkohan tuo sakon paikka? Pysäyttävätkö suoraan, vai olisiko ollut ns. kamera-auto, jossa ottavat kuvan ja lähettävät sakon postissa?

Onko kamera keulassa vai perässä?

6

1055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hahaa!

Kamerat kuvaavat sekä edessä että takana eli varaudu sakon maksamiseen, ylinopeusrikollinen.

• kalle___

Eikös tutkan lukemasta vähennetä vielä 2km/h pois käsittääkseni, eli jos tutka näyttää 50km/h, niin mahdollisen tutkassa olevan virheen takia siitä vähennetään 2km/h pois?

• tulee seurauksia

Tutkaan voi säätää minkä tahansa rajan sekä kamera-auton laitteisiin.

Mutta mikäli kamera-auton raja olisi 50 alueella tuo 55 niin yli puolet autoilijoista saisi sakot ja homma tukehtuisi omaan mahdottomuuteensa. Käytännössä sakotusraja on 10 km/h joskus ehkä jopa alle.

Lain mukaanhan kilometrinkin ylinopeus on rangaistava mutta ei tietysti käytännössä.

Laitteiden tuloksista ei vähennetä mitään, ne kalibroidaan säännöllisesti VTT:llä eli poliisi ei säätele käyttämiään laitteita.

• Ilmainen neuvo

Jos nopeusrajoitus on 50 km/h, kannattaa oma nopeus pitää 50 km/h tai alle.
      Ei tarvitse hätääntyä jokaisen hiasen kohdalla.

• Varovainen setä

Poliisi ei viitsi jakaa rikesakoksi jääviä rangaistuksia. Voi siis olla satavarma että sakkoa ei tule kun ajaa enintään (todellinen nopeus) 10 kmh ylinopeutta, eli jää alempaan rikesakkoluokkaan.

Voi myös olla erittäin varma, että sakkoa ei tule jos pysyy korkeamman rikesakon rajoissa, eli ajelee max. 20 kmh ylinopeutta. Pienen pieni sakon riski saattaa olla, mutta rikesakon nyt vielä maksaa.

Näillä opein olen ajanut sakoitta 80-luvun alkupuolelta saakka. Kerrottakoon että täsmälleen samalla ajotyylillä (max. noin 10 kmh ylinopeutta) sain parin vuoden Saksassa oleskelun aikana siellä neljä ylinopeussakkoa.

Pöttökameravalvonnassa voi hyvinkin olla alhaisempi kipukynnys, siellä on pakko pysytellä koko ajan varmasti 10 kmh ylinopeuden rajoisssa ja lisäksi hiljennettävä pönton kohdalla.

• olla

varovaisempi pienemmillä nopeuksilla etenkin. Yleensä rajoituksilla on kelpo syynsä, erityisesti 50km/h alueella ei kannatta kovin pitkään ajaa edes 5. Ja muista toki, ettet säästä paljonkaan aikaa tai rahaa pienellä nopeuserolla :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe