Käytetyn auton toimituskulut

Autoa ostava

Etsin netistä käytettyä autoa ja joissain autoliikkeissä on käytetyille autoillekin toimituskulut. Mitkä ihmeen toimituskulut ja mistä ne koostuu????

Fiksut liikkeet myyvät käytetyt autonsa ILMAN MITÄÄN ASIAKKAALLE KOITUVIA LISÄKULUJA, mutta muutama liike tuntuu rahastavan silläkin. Muutamissa liikkeissä oleva 40 €:n "kirjoituspalkkio" pisti jo ihmettelmään, mutta Helsingin Autokeskuksen perimä 70 €!!! veti maton alta. Luovutustodistuksen kirjoittamiseen on näköjään palkattu oikein huippuosaaja :D

49

10184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja euro

Eniten ihmetyttää se, että siinä missä toimituskulut markka-aikana oli 500mk niin nyt ne ovat 500 euroa.
      Autoliikkeet voi rahastaa ihan mielensä mukaan eikä kukaan puutu siihen.

Surullista miten nopeasti ihmisistä tuli eurosokeita.. kaikessa, ei vaan autokaupoissa.

• mutta...

voittajahan olet sinä uuden auton ostaja....

• sov

Ainakin 90-luvun loppupuolella uuden auton toimituskulut olivat tuhansia markkoja, eli jostain 500 mk toimituskuluista täytyy olla jo aikaa enemmänkin.

Autoverolain mukaan enintään 600 euron suuruisia ajoneuvon asiakkaalle toimittamisesta aiheutuvia kustannuksia ei lueta mukaan ajoneuvon vähittäismyyntiarvoon ja siten niistä ei tarvitse maksaa autoveroa. Yllätys yllätys, toimituskulut ovat melkein poikkeuksetta 600 euroa. Suoraan auton hintaan laskettuna tuostakin summasta pitäisi maksaa autovero.

• Simo

Ainakin omaan autooni liike hoiti vakuutukset ja nimenvaihdot, itse ei tarvinnut tehdä mitään, paitsi tietenkin maksaa 50 euron toimituskulut ja odotella uutta rekisteriotetta postista. Siihen en ota kantaa, pitääkö se laskuttaa erikseen ostajalta.

• nippeli

Kun sovitte hinnasta tai välirahasta, niin sen kyllä pitää pysyä.

Käytännössä taitaa mennä niin, että kun maksun aika tulee, esittää myyjä maksettavaksi sovitun summan toimituskulut. Siinä vaiheessa ilmoitat suoraan, ettet maksa mitään ylimääräistä, koska tiukka hinta on jo sovittu!

• ymmärrettäviä

omituista on vain se miksi uudesta autosta pyydetään kovempia toimituskuluja kuin vanhoista. Uudethan sentään lähtevät vielä pääosin avaimesta käyntiin eivätkä jarrutkaan ole vielä ruostuneet kiinni.

Mutta kun kaupataan tuollaista 20 000€ maksavaa talven yli pihalla seissyttä pari-kolmevuotiastakin niin niissä jo alkaa olla hirveä homma siihen toimitukseen. Ensin pitää työntää halliin että saadaan ruostuneet jarrut väännettyä rautakangella auki ja sitten pitää veivata apuakulla käyntiin kun auton oma akku jäätyi talvella piloille.

Tyypillisesti puolet sähkölaitteistakin hapettui talven aikana ja latutrin laakerit kiljuvat kuin tapettava sika moottoripesujen jäljiltä. Niitä saa siinä sitten rasvata etteivät ihan pihassa ala huutaa uudestaan ja jotenkin se homeenhajuki pitäisi sisältä peittää.

Kyllä olisi kohtuullista pyytää käytetyistä 3000€ toimituskuluja jos uusissa kerran 700€ on ihan normaali taso. On niissä sen verran enemmän hommaa ettei ostaja ihan liikkeen nurkalla vielä tajuaisi mihin on rahansa laittanut :)

• G.W

Uusiin tulee enemmän kuluja. Esim. rahti vapaasatamasta myyntipaikalle, luovutushuolto,
        kumimatot jne..

• no siksi

No siksi niitä toimituskuluja tulee, kun se käytetty pitää fiksata päältä ja sisältä myyntikuntoon ennen myyntiä. Lisäksi rekisteröinti vakuutushakemukset hoituvat autoliikkeen puolesta, ja pelkästän rekisteröinti maksaa katsastuskonttorilla käydessä reilun 10 euroa.

Ja tuon toimituskulut saa kyllä tingittyä.

• painua

pojilla "pikkusen" ulalle?Täälläkö ne kaikki perkeleen renkaanpotkijat on kun ne tosta liikkeen pihalta on hävinny?Ehdin jo pelästyä et nordea on lakkauttanu kulutusluottojen annon.....Joo,ei ku pojat tänne vaan.Kyllä mä teidän "tiedän kaiken kaikesta"itku,paska tarinoita kuuntelen.TERVETULOA!

• hän se
        painua kirjoitti:

pojilla "pikkusen" ulalle?Täälläkö ne kaikki perkeleen renkaanpotkijat on kun ne tosta liikkeen pihalta on hävinny?Ehdin jo pelästyä et nordea on lakkauttanu kulutusluottojen annon.....Joo,ei ku pojat tänne vaan.Kyllä mä teidän "tiedän kaiken kaikesta"itku,paska tarinoita kuuntelen.TERVETULOA!

Tullaan tullaan, kerro vain osoite.

• Vaihtoauto myyjä.

Mitä olen itse huomannut ja todennut, on asiakas ollut poikkeuksetta tyytyväinen, vaikka on "joutunut" maksamaan tuon KAUHEAN 70e. Me kuitenkin rekistöröimme,siirrämme bonukset vakuutuksista ja poistamme vanhan auton vakuutukset ym, ym. Vai onko esim. pankin palvelutiskillä laskun maksu ilmaista!!!???. Toivottavasti tämä auttoi edes hiukan viestiketjun aloittajaa nukkumaan yönsä paremmin (-: Hyvää kesän jatkoa...

• hoidettavia

Rekisteröinti, vakuutusten tekeminen, vanhojen päättäminen, bonusten siirto ym. sujuvat täysin ilmaiseksi vakuutusyhtiössä.

Ei tulisi mieleenkään, että vakuutusyhtiöni veloittaisi senttiäkään näistä. Ainakin Tapiolassa kuuluu ilman asiakaspalveluun.

Ja toiseksi jos markka-aikana olisi joku ehdottanut, että maksapa 500 markkaa siitä, että joku täyttää luovarin puolestasi.. Ei olisi kauppoja syntynyt!

• Ilman kuluja

No niin, nyt on sitten "uusi" käytetty auto alla. Paperisota hoitui nopeasti. Liikkeen myyjä ei olisi perinyt mitään kuluja, vaikka olisi hoitanut vakuutuksen siirrot ym. Käytti myös jonkin verran aikaa luovari- ym. papereiden kirjoitteluun: ei lisämaksua. Ihan niin kuin vanhoina hyvinä aikoina :)

Olen viimeksi asioinut autoliikkeessä vuosia sitten, ja silloin ei myöskään pyydetty mitään eri korvausta kirjoitushommista tai muustakan asiaan liittyvästä. Nyt kun auton osto tuli eteen, törmäsin tuohon vaihtelevaan hinnoitteluun. Eipä siinä mitään, jos kerran todellista työtä tehdään tuon rahan eteen, mutta pelkkä luovarin kirjoittaminen ei voi eikä myöskään saa maksaa noin paljon. Joku kohtuus pitää olla autokaupoissakin. Ja onhan autojen hinnoissa sen verran katetta, että tulee nuo kirjoituspalkkiot kuitattua.

Mitä taas tuohon pankin palvelumaksuun tiskillä tulee, niin eihän se muistini mukaan ole kuin 4 - 7 €. On siitä melkoisesti matkaa tuonne yli puolen sadan euron kirjoituspalkkioon ;)

• ````

on niin ettei sen toimituskulun kanssa ole juurikaan tekemistä kustannusten kanssa, vaan yritykselle jäävän kokonaiskatteen.

Käytetyssä se ei paljoa pomppaa mutta ihmettelen "markkinointia" jossa on hinnat alkaen vaikkapa 19900€. Silti ilman tinkaamista et sitä pulkkaa saa ulos sieltä liikkeestä tuohon rahaan, vaan sitten tulee "toimituskulut" päälle.

Milloinkohan aletaan myymään autoja hintaan 1€, toimituskulut 20 000€???

• tyytymätöns

oon katsellu autoja ja silmiin pistää juuri nuo toimituskulut. Jotenkin haiskahtaa ihme kusetukselta. Pankissa kun maksaa laskun niin pankki ei laskun summasta ota mitään. Sen takia on palvelumaksu että pankille jää jotain.

Olen kuitenkin siinä uskossa että jos auton hinta on 5000euroa. Kyllä siihen hintaan sisältyy autoliikkeen kulut. Vuokrat, palkat, auton mahdollinen fixaus, katsastus jne. Eli mikä se toimituskulu on? Kohta varmaan ko. auton hinta painetaan 4000€ ja toimituskulut bensat säilytysmaksu jne jne. Ei ruokakaupassakaan lisätä hyllynreunahintoihin toimituskuluja tai kassapalkkioo tai kuitinkirjoitusmaksua.

Mä en tule maksamaan senttiäkään toimituskuluja. Tai voin maksaa mut kun sovitaan väliraha mun autosta ni mun toimituskulu on 2x autoliikkeen toimituskulu. Joutuu kuitenkin tyhjentää mun sotkuisen kotteron... Jääkööt kaupat väliin mut mua ei aleta vedättäää.... Reilusti hinta esiin!!!

• Raharatkaisee

Kun tekee kaupat yksityisen kanssa, jää tämäkin murhe pois. Kaupan tekoon ja rekisteröintiin ei kännykkää kummempaa tarvita.

• työtönjmlatvala

Täällä ei vissiin ole tajuttu, että markkinataloudessa ASIAKAS MAKSAA KAIKEN! ! !
      Joten se on ihan sama millä nimellä sitä veloitusta kutsutaan tai onko se "piilotettu" suoraan auton hintaan.
      Ostaja maksaa autosta molemmille osapuolille sopivan hinnan.
      Oli se hinta jaettu vaikka miten moneen osaan.

Ps. Ei vakuutusyhtiökään tee ilmaiseksi yhtään mitään, vaikka täällä joku niin väittää...

• lajfdlaskndadasd

Markkinataloudessa myös tuotteen hinta alenee, jos se ei mene kaupaksi, myyjän markkinoimalla hinnalla, myyjän markkinoimin tavoin.

Voihan ostaja koettaa tinkiä hintaa, jospa myyjällä olisi jo hermo pettämässä hinnan suhteen. Toinen mitä voi koettaa, on se, että kertoo omat kulunsa ostotapahtumasta ja odottaa vastavuoroisesti myyjän tulevan vastaan hinnassa.

Jos auton ostossa menee matkoineen vaikkapa pari tuntia, on kohtuullista ilmoittaa että oman ajan käyttö on 60 euroa tunnilta, joten myyjä toimittakoon auton mahdollisimman nopeasti.

Jos tuo ei myyjälle käy, antaa olla, maailma on täynnä autoja ja niiden myyjiä.

• kolmeysiysiysi

Jos haluaa maksaa kun jobbari lainaa sinulle kynäänsä ja ojentaa ostamasi auton avaimet niin mikäs siinä. Kuitenkin aika kohtuuton joku 150 euron toimituskulu muutaman tonnin ritsasta.

• autokauppias.yrittäjä

Mä oon ihmetelly, miksi vitussa duunareille pitää maksaa lomarahaa, pekkasista, sairaslomista... , silloinkin kun duunari on töissä 8 tuntia, työtä tehdään max.4,5 tuntia, milloinhan nämä epäkohdat poistuu, palkka vain tehdystä työstä.

• Maksavasiakas

Mä oon ihmetelly, miksi autojobbarille pitää maksaa ylihintaa, toimitusmaksuja, hyväksyä mitätön hyvitys vaihtoautosta....,jobbarihan ei tee oikeasti mitään työhön verrattavaa, milloinhan ihmiset tämän tajuaa?

• autokauppias.yrittäjä
        Maksavasiakas kirjoitti:

Mä oon ihmetelly, miksi autojobbarille pitää maksaa ylihintaa, toimitusmaksuja, hyväksyä mitätön hyvitys vaihtoautosta....,jobbarihan ei tee oikeasti mitään työhön verrattavaa, milloinhan ihmiset tämän tajuaa?

Jaa, jobbareista tiedä (yksityinen "liukuhihnaduunari", joka myyskentelee ja huijaa pimeästi), mutta itse näin yrittäjänä teen vuodessa enemmän duunia kuin "liukuhihnaduunari" kahdessa, ja tienaan vähintään sen mitä "liukuhihnaduunari" neljässä.

• helppoakuinheinänteko

onneksi voi ostaa yksityiseltä tai hakea vaikka itse saksasta/ruotsista niin ei tartte kaltaisiltasi idiooteilta ostella mitään..

• Näinmeillä

Meillä toimituskulu = toimistokulu joka peritään vain, jos asiakas ostaa auton rahoituksella. Rahoituksen takia joutuu auton lähteä itse rekisteröimään rahoitusyhtiölle/asiakkaalle katsastuskonttorille (ilman rahoitusta riittää luovutusilmoituksen teko netissä) ja sitten konttorilla ottaa vakuutus asiakkaalle, sen jälkeen viedä laput postiin, niin tähän menee kaikkiaan helposti aikaa 1-1.5h ylimääräistä. Meillä toimitus/toimistokulu on 80€ ja pidän tuota kohtuullisena käytetystä ajasta. Koskaan ei ole kukaan tuosta kitissyt, toki sekin päivä varmasti vielä tulee...

• MikäIhmeOn

No mutta meneehän sinulla aikaa sen auton puunaamiseen, puhdistamiseen ja ilmoituksen tekemiseen.

Miksi tuo toimitus on niin pyhä asia, että siitä pitää laskuttaa erikseen.

• NäinMeillä
        MikäIhmeOn kirjoitti:

No mutta meneehän sinulla aikaa sen auton puunaamiseen, puhdistamiseen ja ilmoituksen tekemiseen.

Miksi tuo toimitus on niin pyhä asia, että siitä pitää laskuttaa erikseen.

Menee toki, se onkin auton hinnassa huomioitu. Mutta, kysy rahoitusyhtiöltä, heillä se kohta on rahoitushakemuksessa mihin sen jokainen liike voi itse määritellä, joten miksi tämän jättäisi käyttämättä?

• JoopatiJoopa
        NäinMeillä kirjoitti:

Menee toki, se onkin auton hinnassa huomioitu. Mutta, kysy rahoitusyhtiöltä, heillä se kohta on rahoitushakemuksessa mihin sen jokainen liike voi itse määritellä, joten miksi tämän jättäisi käyttämättä?

Sen voisi jättää käyttämättä vaikka sen vuoksi, että se karkottaa asiakkaita.

Minusta tuollainen kulu, joka on irrotettu itse kauppatapahtumasta maistuu kusetukselle ja sen seurauksena, ainakin, jos olen halvempaa autoa ostamassa, jätän sen suosiolla ostamatta.

Vielä kun se kulu ei ole monessa tapauksessa, mitenkään järkevällä tavalla suhteessa, siihen auton toimittamiseen käytettyyn aikaan/vaivaan. Nettiautossa on 3000 euron autoja myynnissä, joiden toimituskuluiksi on laitettu 100 euroa !! 100 euroa on hyväpalkkaisen työmiehen, yli viiden tunnin palkka.

Toiminta on oikeastaan ihan samaa linjaa nykyisten lentolippujen kanssa. Ostat lentolipun tai valmismatkan niin siihen ei kuulukaan matkatavarat, ei ateriat, ei lentokenttäkuljetukset. Kaikki nämä oli vielä 10 vuotta sitten niputettu samaan laskuun.

Joten, mitä autokaupassa vielä saadaankaan irrotettua. Asiakas saapuu piha-alueelle:

-pihan asfaltointimaksu
        -auton katsomismaksu
        -koeajomaksu
        -auton pesumaksu koeajon jäljiltä
        -aikaveloitus koeajolta, myyjän joutuessa odottamaan
        -polttoainemaksu koeajolta
        -vakuutus koeajolta
        -rengasmaksu koeajolta

Autoahan voidaan alkaa markkinoimaan nettiautossa parilla sadalla, kunhan jollakin keinoin saadaan asiakkaalta se 5000 euroa nyhdettyä, joka on se todellinen myyntihinta.

Et sinäkään ostaisi torilta mansikoita, jos erikseen pyydetään kaksi euroa litralta myyntitapahtumasta.

Tiedän, kärjistän ja liioittelen, mutta kysymyshän on oikeastaan aivan samoista asioista.

• JätinOstamatta

Tissi-Joupin autoliikkeessä oli toimistokulut 99€

• NäinSeVaanOnNytJaAina

Köyhälle kaikki on kallista ja aina pitäisi ilmaiseksi saada.

• ÄläOleTyhmä
        NäinSeVaanOnNytJaAina kirjoitti:

Köyhälle kaikki on kallista ja aina pitäisi ilmaiseksi saada.

Maksaisitko itse jos menisit ostamaan autoa 5000 euron hinnalla ja sitten alkaisi tulemaan kuluja:

-oven avusmaksu (saranat kuluu) 10 euroa
        -sisäilman hengittäminen (ilmastointi kuluu) 10 euroa
        -tuolin käyttömaksu toimistossa 10 euroa
        -kynän käyytömaksu 3 euroa

• MaaKutsuu
        ÄläOleTyhmä kirjoitti:

Maksaisitko itse jos menisit ostamaan autoa 5000 euron hinnalla ja sitten alkaisi tulemaan kuluja:

-oven avusmaksu (saranat kuluu) 10 euroa
        -sisäilman hengittäminen (ilmastointi kuluu) 10 euroa
        -tuolin käyttömaksu toimistossa 10 euroa
        -kynän käyytömaksu 3 euroa

Noita kuluja mitä tuossa kerrot ei ole kuin satumaassa missä mielesi asuu..

• ÄläOleTyhmä
        MaaKutsuu kirjoitti:

Noita kuluja mitä tuossa kerrot ei ole kuin satumaassa missä mielesi asuu..

Eipä ollut autoissakaan toimituskuluja, kunnes joku ne keksi.

• ÄläOleTyhmä
        ÄläOleTyhmä kirjoitti:

Eipä ollut autoissakaan toimituskuluja, kunnes joku ne keksi.

Tarkka päivämäärähän tuolla toimituskulun keksimiselle oli 4.4.2003

Sitä ennen toimitus oli ilmaista, ihmeellistä, miten autokauppiaat pärjäsivät !!

• Yksityiseltä

Osta yksityiseltä ei toimituskuluja

• NäinSeVaanOnTäällä

Et saa vaan rahoitusta yksityiseltä ja tänä päivänä 70% vehkeistä myydään rahoituksella

• Totuudensiemen

Yksityiseltä ja käteisellä, aina, kun rahakin on jo keksitty.

• OtanOsaa
        Totuudensiemen kirjoitti:

Yksityiseltä ja käteisellä, aina, kun rahakin on jo keksitty.

Se on kiva että sulla on rahaa, vielä kun saataisiin korvien väliinkin jotain muuta kun huminaa tyhjyydessä, niin ymmärtäisit edes osan mitä edellä sanoin.

• EiKannataKiukutella
        OtanOsaa kirjoitti:

Se on kiva että sulla on rahaa, vielä kun saataisiin korvien väliinkin jotain muuta kun huminaa tyhjyydessä, niin ymmärtäisit edes osan mitä edellä sanoin.

Koitin analysoida tuota kirjoitusta ja siinähän ei ollut mitään aiheeseen liittyvää, ja asiaakin täydet nolla.

Itse kirjoitit aiemmin että 70% autoista myydään rahoituksella, joten 30% ostaa sen auton sitten käteisellä tai hankkii rahat muilla keinoin.

Pankistakin saa lainaa jos on hoitanut talousasiansa asiallisesti.

Itsehän sinä et nyt ymmärrä kirjoittamaasi, eikä tuo henkisen pahoinvoinnin esitteleminen mitenkään auta asiaa.

• Hurjake

Honk! Uudehko start up yritys. Toimituskulu 199 e (14 pv palautusaika, jolloin palautettaessa ei toimistokulua palauteta=kaupan peruutuskulut)

• KesäOnKreisii

• PaalausOikeusEiPalautus

Mikään toimituskulu ei sisällä mitään hömpänpömppä 14vrk palautusoikeuksia, sellaista kun ei ole olemassakaan!

• Hyväme

Autolle.com toimituskulu 199!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!euroa?

• Nuukari

Kyllä jokainen saa omasta työstään veloittaa ilmoittamansa summan. Jos kerran autolle.com on papereitten raapustelun määritellyt 199,- arvoiseksi, se on heidän oikeutensa. Yhtälailla kuin sinun ei tarvitse sieltä ostella, jos toimituskulut noin järkyttää.

• Bzznes

Tuo toimituskulu on nähtävä osana kauppasummaa, pyytäköön vaikka 10 000e. Samapa tuo mitä nimiä sille keksivät. Jos tuollaisia ylimääräisiä kuluja on niin niistä pitää tietenkin kertoa kauppaa hierottaessa.

• pankit

Miksei kukaan itke esim. pankin perimistä kuluista , paperitöistä ym. joista ette uskalla narista koskaan ettekä missään, niin miksi et heille kohdista kohtuutonta, tai vakuutusyhtiölle, niin mikset neiti hyvä, mitä täällä poraat kuin pikkutyttö?

• miksimaksat

Aina kun ostat Vehosta, Laakkoselta, Autokeskukselta, Käyttöautosta ym. niin MAKSAT AINA KULUT, mitä sitten , sitten saat sen takuun ja muun lässynlässyn , mutta maksat ylimääräistä etkä VOI MITÄÄN, haahaaaaaaaa

• joannesz

Älkää hölmöt maksako mitään toimituskuluja!! Itse olen tehnyt monia autokauppoja eri firmoissa enkä koskaan maksanut mitään ylimääräistä. Eli jos auton hinta näkyy niin maksatte vaan sen. Kukaan kauppias ole ruvennu vittuilemaan toimituskuluista.

• Maksuun

Kyllä ne vaan on maksettava, jos liike on ne myynti-ilmoittelussaan selkeästi maininnut.

• Anonyymi

Niin, että nimenomaan ilmoittanut toimitusmaksun, mutta kun auton taustapeilissä roikkuvassa hintalapussa sitä maksua ei ole mainittu. Yhden ainoan kerran olen törmännyt autokauppoja tehdessä tähän tilanteeseen, silloin ei tuota maksua siinä hintalapussa lukenut. Papereita tehdessä myyjä alkoi veistellä toimitusmaksuista, vihelsin pelin poikki ja kerroin ettei maksusta ollut mitään mainintaa hintalapussa. Eikä sitä maksua tarvinnut maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe