Hei!
Olen nyt kohta pari viikkoa käyttänyt Cymbaltaa hermoperäiseen (kauan sitten tapahtuneen leikkauksen aiheuttamaan)krooniseen kipuun. En ole vielä tässä vaiheessa varma siitä, onko tällä lääkkeellä toivottu vaikutus.
Kysyisin nyt, onko tämän palstan lukijoiden joukossa sellaisia henkilöitä, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet Cymbaltaa erilaisiin kiputiloihin? Kertokaapa positiiviset ja negatiiviset kokemuksenne?
Odotan kertomuksianne!
Gregor
Auttaako Cymbalta kipuihin?
20
33347
Vastaukset
- irene69
Olen käyttänyt cympalttaa nyt vasta maanantaista alkaen,minulle se passaa oikein hyvin,ainoa huono puoli alussa oli se että se väsytti kaameesti,mutta nyt se on alkanut tasaantumaan.
En näe täsä vaiheessa mitään negatiivista puolta lääkkeessä.Minkä vahvusta käytät 30mg vai 60 mg?
Minulla on 60mg aamuisin ja se auttaa kipuihin ja antaa hyvin unta.Olen huomannut että olen päivisinkin paljon virkeempi (kaveritkin sanoi että olet aivan silmissä piristynyt).Näin minulla mutta kaikillahan se ei vaikuta samalla tavalla,se on niin yksilöllistä.- Gregor51
Hei!
Kysyit, millaista vahvuutta Cymbaltasta käytän. Käytän 60 mg. Olen käyttänyt nyt noin parisen viikkoa. Pahoja sivuvaikutuksia ei mielestäni juuri tästä lääkkeestä ole tullut. Tosin käytän paria muutakin lääkettä ja yhteisvaikutuksena käyttämäni lääkkeet ovat kyllä toisinaan tehneet väsyneen olon - varsinkin iltaisin. Hyvä puoli Cymbaltassa on mielestäni se, että se tuntuu vähentävän ruokahalua. Olen toisaalta kuitenkin myös huomannut, että jos syön aivan liian vähän, niin syömättömyyskin sitten väsyttää.
Sinähän olet käyttänyt Cymbaltaa (kirjoittaessasi viestin 1.7.) vasta kovin lyhyen ajan. Onko sinulle tullut niin selvästi myönteisiä vaikutuksia jo niin nopeasti? Entäs nyt jatkossa, tuntuuko vielä hyvältä. Millaisiin kipuihin käytät tätä lääkettä?
Itse olen kokenut joitakin myönteisiä vaikutuksia Cymbaltasta, mutta vielä en ole aivan varma siitä, kuinka suuren hyödyn lääke minulle antaa. Minullahan on kipuja alahuulessani monta vuotta sitten suoritetun purennankorjausleikkauksen seurauksena.
Kirjoitapa ja kerro, kuinka sinulla nyt menee!
Terveisin
Gregor - irene69
Gregor51 kirjoitti:
Hei!
Kysyit, millaista vahvuutta Cymbaltasta käytän. Käytän 60 mg. Olen käyttänyt nyt noin parisen viikkoa. Pahoja sivuvaikutuksia ei mielestäni juuri tästä lääkkeestä ole tullut. Tosin käytän paria muutakin lääkettä ja yhteisvaikutuksena käyttämäni lääkkeet ovat kyllä toisinaan tehneet väsyneen olon - varsinkin iltaisin. Hyvä puoli Cymbaltassa on mielestäni se, että se tuntuu vähentävän ruokahalua. Olen toisaalta kuitenkin myös huomannut, että jos syön aivan liian vähän, niin syömättömyyskin sitten väsyttää.
Sinähän olet käyttänyt Cymbaltaa (kirjoittaessasi viestin 1.7.) vasta kovin lyhyen ajan. Onko sinulle tullut niin selvästi myönteisiä vaikutuksia jo niin nopeasti? Entäs nyt jatkossa, tuntuuko vielä hyvältä. Millaisiin kipuihin käytät tätä lääkettä?
Itse olen kokenut joitakin myönteisiä vaikutuksia Cymbaltasta, mutta vielä en ole aivan varma siitä, kuinka suuren hyödyn lääke minulle antaa. Minullahan on kipuja alahuulessani monta vuotta sitten suoritetun purennankorjausleikkauksen seurauksena.
Kirjoitapa ja kerro, kuinka sinulla nyt menee!
Terveisin
GregorOlen kyllä tosissaan huomannut että se vaikuttaa ainakin minulla positiivisesti.Eli siis mielialaan ja uni tulee paremmin ja nukun myös huomattavasti paremmin.Minulla on iso selkäoperaatio takana ja myös kohtu poistettu hiljattain ja oikeaan jalkaan tuli veritulppa.Uusi leikkaus on myös tulossa joko loppuvuodesta tai ensvuoden alusta.käytän monenlaisia lääkkeitä,muutamia voin mainita oxycont 20mg, oxynorm 10mg.Gabrion 400mg(sama kuin neurontin)Triptyl 50mg,Nexium 20mg(mahan suojalääkkeenä).Trileptal 300mg ym tarvittavia,eli lääkkeitä menee todella reilusti päivittäin.Tällä hetkellä tunnen olevani paremmassa kunnossa kuin pitkiin aikoihin,jopa pystyn jo kauppamatkan välillä tekeen pyörätuolia työntäen.Eli minulle siitä ainakaan ei ole ollut mitään ongelmia päinvastoin,toisille passaa, toisille ei.
Mutta toivottavasti saat siitä jonkunlaista apua. - Gregor2006
irene69 kirjoitti:
Olen kyllä tosissaan huomannut että se vaikuttaa ainakin minulla positiivisesti.Eli siis mielialaan ja uni tulee paremmin ja nukun myös huomattavasti paremmin.Minulla on iso selkäoperaatio takana ja myös kohtu poistettu hiljattain ja oikeaan jalkaan tuli veritulppa.Uusi leikkaus on myös tulossa joko loppuvuodesta tai ensvuoden alusta.käytän monenlaisia lääkkeitä,muutamia voin mainita oxycont 20mg, oxynorm 10mg.Gabrion 400mg(sama kuin neurontin)Triptyl 50mg,Nexium 20mg(mahan suojalääkkeenä).Trileptal 300mg ym tarvittavia,eli lääkkeitä menee todella reilusti päivittäin.Tällä hetkellä tunnen olevani paremmassa kunnossa kuin pitkiin aikoihin,jopa pystyn jo kauppamatkan välillä tekeen pyörätuolia työntäen.Eli minulle siitä ainakaan ei ole ollut mitään ongelmia päinvastoin,toisille passaa, toisille ei.
Mutta toivottavasti saat siitä jonkunlaista apua.Hei!
Sinä todella käytät paljon lääkkeitä. Eikö niillä sitten ole myös kovia sivuvaikutuksia, eivätkö ne esimerkiksi kamalasti väsytä?
Syöt yhtä sellaista lääkettä, joka siis on sama kun Neurontin. Itsehän syön myös Lyrica (pregabalin), joka on sukua Neurontinille.
Sitä vähän ihmettelen, kun näytät syövän kahta masennuslääkettä rinnakkain, eli Cymbalta ja Triptyl. Itse ole joskus kauan sitten pariin otteeseenkin kokeillut Triptyliä, mutta en voinut käyttää sitä, koska se väsytti minua aivan hirveästi.
Itsehän syön nyt rinnakkain kolmea lääkettä, eli Cymbaltaa, Lyricaa ja pientä määrää Rivatriliä. Yhteisvaikutuksena ne kyllä toisinaan jonkun verran väsyttävät ja kuivattavat myös suuta.
Minä toivotan sinulle onnea jatkossa ja että tuleva leikkauksesi sujuisi hyvin ja ilman komplikaatioita!
Terveisin
Gregor - harmi
Gregor2006 kirjoitti:
Hei!
Sinä todella käytät paljon lääkkeitä. Eikö niillä sitten ole myös kovia sivuvaikutuksia, eivätkö ne esimerkiksi kamalasti väsytä?
Syöt yhtä sellaista lääkettä, joka siis on sama kun Neurontin. Itsehän syön myös Lyrica (pregabalin), joka on sukua Neurontinille.
Sitä vähän ihmettelen, kun näytät syövän kahta masennuslääkettä rinnakkain, eli Cymbalta ja Triptyl. Itse ole joskus kauan sitten pariin otteeseenkin kokeillut Triptyliä, mutta en voinut käyttää sitä, koska se väsytti minua aivan hirveästi.
Itsehän syön nyt rinnakkain kolmea lääkettä, eli Cymbaltaa, Lyricaa ja pientä määrää Rivatriliä. Yhteisvaikutuksena ne kyllä toisinaan jonkun verran väsyttävät ja kuivattavat myös suuta.
Minä toivotan sinulle onnea jatkossa ja että tuleva leikkauksesi sujuisi hyvin ja ilman komplikaatioita!
Terveisin
GregorEikö kenellekään ole tullut Cymbaltasta rankempia sivuvaikutuksia? Otin ensimmäisen tabletin eilen illalla, seurauksena heräsin kolmelta yöllä, kun hikoilin, vapisin ja oksetti. Olo parani vähän oksentamisen jälkeen, mutta vieläkin hikoiluttaa ja huimaa. Täytyy sanoa, että lääkkeen käyttö (ahdistukseen) taitaa jäädä minun osaltani tähän, jos se tekee minusta käytännössä ramman.
- Gregor2006
harmi kirjoitti:
Eikö kenellekään ole tullut Cymbaltasta rankempia sivuvaikutuksia? Otin ensimmäisen tabletin eilen illalla, seurauksena heräsin kolmelta yöllä, kun hikoilin, vapisin ja oksetti. Olo parani vähän oksentamisen jälkeen, mutta vieläkin hikoiluttaa ja huimaa. Täytyy sanoa, että lääkkeen käyttö (ahdistukseen) taitaa jäädä minun osaltani tähän, jos se tekee minusta käytännössä ramman.
Hei!
Täytyy ihmetellä sitä, kuinka eri tavalla lääkkeet vaikuttavat eri ihmisiin. Minulla on ollut Cymbaltasta vain lievät sivuvaikutukset, ei pahoinvointia, ei ylimääräistä hikoilua. Vain yhtenä päivänä viime viikolla tuntui siltä, että suuta kuvasi, niin että se häiritsi.
Minähän käytän Cymbaltan ohella myös lääkettä nimeltä Lyrica. Olen lukenut, että siitäkin monet ovat saaneet niin voimakkaat sivuvaikutukset, etteivät he ole voineet jatkaa lääkkeen käyttämistä.
Tosin, kun käytän kaiken kaikkiaan kolmea eri lääkettä, niin yhteisvaikutuksena ne kyllä toisinaan väsyttävät minua.
Joskus aikaisemmin olen pariinkin otteeseen kokeillut Triptyl-nimistä masennus-kipu-lääkettä, mutta se taas väsytti minua niin hirveästi, etten voinut jatkaa Triptylin käyttöä.
Jotkut pystyvät käyttämään Triptyliäkin väsymättä silti liikaa - me ihmiset olemme niin kovin erilaisia.
Terveisin
Gregor - pelkää tapuja
harmi kirjoitti:
Eikö kenellekään ole tullut Cymbaltasta rankempia sivuvaikutuksia? Otin ensimmäisen tabletin eilen illalla, seurauksena heräsin kolmelta yöllä, kun hikoilin, vapisin ja oksetti. Olo parani vähän oksentamisen jälkeen, mutta vieläkin hikoiluttaa ja huimaa. Täytyy sanoa, että lääkkeen käyttö (ahdistukseen) taitaa jäädä minun osaltani tähän, jos se tekee minusta käytännössä ramman.
kun aloitin viikko aivan ihana.. sitten kamalat huimauskohtaukset! ahdistus paniikki...lääköri sanoi että pitää nostaa 60 noh tein työtä käskettyä! illalla sitten kauheat paniikki kohtaukset kädet kramppaa ymn.... . .. . . =( no nyt edelleen se 30 ja joka yö kädet menee krampii en pysty nukkuu tai en uskalla pelkään taas seuraavaa yötä iha sikana ku pitää rauhottavii napsia. miksei vaa voi olla normaali.nii ja pelottaa lopettaa lääke ku ei tiiä mitä sivuvaikutuksia siis sit tulee
- raitis1959
olen käyttänyt kyseistä lääkettä 2 kuukautta ja apua on ollut,mikä ihmeellisintä niin haitta vaikutuksia en ole huomannut.Lääkehän alkaa tehoamaan vasta kuukauden käytön jälkeen.
- choo
Hei!
Minua kiinnostaa kovasti saatko kipuusi lievitystä tuolla annosyhdistelmällä Cymbalta ,Lyrica ja annosmäärät.
Itseäni kiinnostaisi vaihtaa Efexor siihen Cymbaltaan.
Minua on nyt vähän satunnaisesti auttanut tuo Lyrica. Koska olen nainen niin mulla tuppaa nää helteet ja töissä istumatyö tuomaan alaraajoihin sormiin turvotusta, joka tuo mukanaan myös kipuja.
Seuraavaksi kun menen lääkäriin kysyn tuota Cymbaltaa ja myös jotain millä saisi tuota turvotusta vähenemään..Koska eihän se Lyrica toimi turvotuksen tuomaan kipuun.
Muuten Lyrica on tuonut jatkuviin särkyihin melkoista apua, minut on diagnosoitu fibromyalgiaa sairastavaksi :-(.
Kesäterveisin! choo- Gregor2006
Hei!
Ainakin minä käytän Cymbaltaa 60 mg/vrk ja Lyricaa 450 mg/vrk.
Käsittääkseni Lyrican pitäisi vaikuttaa vain hermoperäisiin kipuihin, kun taas Cymbaltan pitäisi nostaa kipukynnystä yleensäkin. Lisäksi molemmilla näillä lääkkeillä pitäisi olla positiivinen vaikutus mielialaan.
Minusta tuntuu välillä siltä, että nämä lääkkeet jonkun verran vähentävät omia kipujani - välillä olen siitä epävarma.
Terveisin
Gregor - Irene69
Gregor2006 kirjoitti:
Hei!
Ainakin minä käytän Cymbaltaa 60 mg/vrk ja Lyricaa 450 mg/vrk.
Käsittääkseni Lyrican pitäisi vaikuttaa vain hermoperäisiin kipuihin, kun taas Cymbaltan pitäisi nostaa kipukynnystä yleensäkin. Lisäksi molemmilla näillä lääkkeillä pitäisi olla positiivinen vaikutus mielialaan.
Minusta tuntuu välillä siltä, että nämä lääkkeet jonkun verran vähentävät omia kipujani - välillä olen siitä epävarma.
Terveisin
GregorMinulla menee Triptyl pelkästään kipukynnyksen nostamiseen,ei masennukseen,vaikka se vanhan ajan masennuslääke onkin.Minulle sanoi Kipupolin Ylilääkäri että Triptyliä tänä aikana käytetään oikeastaan kipukynnysen nostamiseen ei masennukseen.Minulle Toi Cympalta on tosiaan ollut hyvä lääke ja olen saanut apua ainakin mielialaan,eli en ole läheskään niin masentunut kuin ennen ja koen siitä tosiaan olevan apua.Niin me ihmiset ollaan niin erillaisia toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
- Gregor2006
Hei!
Olen käyttänyt Cymbalta 60 mg/vrk ja Lyrica 450 mg/vrk purennankorjausleikkauksen alahuuleeni jättämään päivittäiseen kipuun. Nyt olen vähentämässä Lyrica-lääkettä ja ehkä jättämässä sen kokonaan pois, koska yhdessä lääkkeet kyllä aiheuttavat aika paljon väsymystä ja koska lääkkeiden yhteinenkään teho ei ole ollut kovin vakuuttava, vaikka olen halunnut uskoa niiden tehoon.
Aion nyt kokeilla, mitä Cymbalta yksinään vaikuttaa.
Terveisin
Gregor - lissu@77
Irene69 kirjoitti:
Minulla menee Triptyl pelkästään kipukynnyksen nostamiseen,ei masennukseen,vaikka se vanhan ajan masennuslääke onkin.Minulle sanoi Kipupolin Ylilääkäri että Triptyliä tänä aikana käytetään oikeastaan kipukynnysen nostamiseen ei masennukseen.Minulle Toi Cympalta on tosiaan ollut hyvä lääke ja olen saanut apua ainakin mielialaan,eli en ole läheskään niin masentunut kuin ennen ja koen siitä tosiaan olevan apua.Niin me ihmiset ollaan niin erillaisia toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
Morjens! Mulla aloitettiin tänään Cympalta lääkitys koska olen todella masentunut ollut vuosia. Mulla on myös Zoloft 100mg sekä nyt uudeksi siihen rinnalle otettiin myös Cympalta. Olen kokeillut 6 eri masennuslääkettä eikä mikään ole auttanut n.s niin , että oloni olisi hyvä . Korkeintaan pieniä pätkiä olen 5v. aikana ollut tasainen tai ilonen. Mulla on todettu paha masennus mutta olen kuitenkin 2 lapsen äiti, merkonomi enkä psykoottinen. Mua vaan suru valtaa mielen koko ajan. Kauanko (onko se 2 viikkoa) milloin lääke alkaa tehota? Väsyttääkö se? Antaako se fyysisiä voimia"siis piristääkö se)sekä voisitko kertoa omasta kokemuksestasi kuinka olet psyykkisesti voinut lääkityksesi alettua kuin ennen sitä? Olen aika epätoivoinen kun mikään lääke ei tuo toivottua läheskään toivottua tunnetta. Kaikkea hyvää ....Ystävällisin terveisin Epätoivoinen ja Tietoa hakeva Lissu
- pääpipi
lissu@77 kirjoitti:
Morjens! Mulla aloitettiin tänään Cympalta lääkitys koska olen todella masentunut ollut vuosia. Mulla on myös Zoloft 100mg sekä nyt uudeksi siihen rinnalle otettiin myös Cympalta. Olen kokeillut 6 eri masennuslääkettä eikä mikään ole auttanut n.s niin , että oloni olisi hyvä . Korkeintaan pieniä pätkiä olen 5v. aikana ollut tasainen tai ilonen. Mulla on todettu paha masennus mutta olen kuitenkin 2 lapsen äiti, merkonomi enkä psykoottinen. Mua vaan suru valtaa mielen koko ajan. Kauanko (onko se 2 viikkoa) milloin lääke alkaa tehota? Väsyttääkö se? Antaako se fyysisiä voimia"siis piristääkö se)sekä voisitko kertoa omasta kokemuksestasi kuinka olet psyykkisesti voinut lääkityksesi alettua kuin ennen sitä? Olen aika epätoivoinen kun mikään lääke ei tuo toivottua läheskään toivottua tunnetta. Kaikkea hyvää ....Ystävällisin terveisin Epätoivoinen ja Tietoa hakeva Lissu
Molemmat ovat väsyttäviä lääkkeitä. Lyrica on myös ja vielä nostaa painoa ja todella lyhyellä ajalla paljon esim 1kk/n.12kg. Itse Cymbalta ja Zoloft ei lihota.
- tullu
samanlaisia sivuvaikutuksia,ku mulle tuosta cymbalta 60mg lääkkeestä,et pupillit ois hirveen isot??mut ite aloitin kyllä vasta eilen tuon kuurin...
- tiedä
että masennuslääkkeet ovat laillisia huumeita ja huumeet nimenomaan laajentaa pupillit.
- jdhfls
Aloitin eilen tuon cymbalta 60 mg, huomasin että välillä tuli kylmänvärinä, välillä kuuma. Keskittymiskykyä ei juurikaan ole ja ajatukset eivät kulje. Ajantaju on poissa ja muutenkin epätodellinen olo. Kuulohäiriöitä tuli myöskin, varsinkin nukkumaan mennessä. Lisäksi unet olivat huonot ja katkonaiset. Pupillit ovat lautasen kokoiset myöskin.
- niinpienivielä*
jdhfls kirjoitti:
Aloitin eilen tuon cymbalta 60 mg, huomasin että välillä tuli kylmänvärinä, välillä kuuma. Keskittymiskykyä ei juurikaan ole ja ajatukset eivät kulje. Ajantaju on poissa ja muutenkin epätodellinen olo. Kuulohäiriöitä tuli myöskin, varsinkin nukkumaan mennessä. Lisäksi unet olivat huonot ja katkonaiset. Pupillit ovat lautasen kokoiset myöskin.
Mä olen syönyt nyt viikon hermokipuun cymbaltaa. Annostus on 30mg/vrk. Eipä tullut mitään isompia haittoja. Kolmena ekana aamuna oksetti, mutta se meni ohi kun söin jotain. Tänään olis tarkoitus nostaa annostus 60mg. Katsoo minkälainen olo on huomen aamulla. Kipuun en ole ainakaan vielä saanut helpotusta. Tosin en tiedä miten nopeasti tuo tepsii, jos tepsii...
Mutta jos haittoja ei tule niin olen tyytyväinen. Olen herkkä samaan pahat haittavaikutukset ja nyt tuntuu, että olen päässyt helpolla. - Prix1malbomber
Miulla tuli aloitettuani lääkkeen sivuoireina pupillien suurentuminen, hikoilu, vapina, leukojen yhteen pureminen, huimaus yms. Mut ne hävisi muutaman päivän käytön jälkeen. Minulla on siis selässä kolmessa alimmassa välilevyssä useita pullistumia ja lonkissa nivelrikko. Lääke siis määrättiin minulle noihin kipuihin ja masennukseen. Tämä symbalta on auttanut tosi paljon kipuihin, ihan ihmelääke mielestäni.
- nim. monisairas
Itse olen käyttänyt cympaltaa noin kaksi kuukautta lyrikan rinnalla.Minulla lääke on auttanut niin hyvin, että erittäin hankalat neuropaattaset kivut ovat nykyisin aivan siedettävällä tasolla.Olen tyytyväinen nykyiseen lääkitykseeni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789