Mikä on henkikaste?

Mitä tarkoittaa henkikaste?
Löytyykö Raamatusta (esim. Apt. teoista))sellaisesta esimerkkiä yksilökristityn kohdalla.

Neljä kertaa Apt. teoissa kyllä mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle (Apt. 19:1-7).
Mutta oliko näissä tapauksissa missään kysymys ns. henkikasteesta?

8

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Johannes kastoi vedessä Jordanilla ihmisiä, jotka tunnustivat syntinsä, niin Johannes kertoi heille, että heidän keskellään on se, joka "kastaa Pyhässä Hengessä ja tulessa". Tämä viittaa yksilöihmisiin. Hän erotti myös tämän kasteen vedessä tapahtuvasta kasteesta.

Meidän on välttämätöntä tulla kastetuksi tällä kasteella, jolla Jeesus kastaa, jotta tulisimme osallisiksi uudesta jumalallisesta elämästä. Tämän kasteen -kuten Johannes sanoo- panee toimeen itse Herra Jeesus eikä sitä tule sekoittaa siihen kasteeseen, joista Apostolien tekojen paikoissa, joihin viittaat, on kysymys.

Kasteista vielä sen verran, että Jeesuksen tultua kastetuksi Jordanin virrassa Johanneksen toimesta (tässä kasteessa Jeesus samaistuu edustamaan syntistä ihmissukua, sillä syntiä Hänellä itsellään ei ollut tunnustettavana), niin myöhemmin Jeesus sanoo, että "Minut on kasteella kastettava ja kuinka olenkaan ahdistunut kunnes se on tapahtunut". Tällä kasteella, joka viittaa Hänen lunastavaan ristinkuolemaansa, ja sillä, että Hän kastaa Pyhässä Hengessä, on yhteys toisiinsa. Nimittäin, kun Jeesus oli sovittanut Aadamin suvun synnin, noussut kuolleista, mennyt taivaaseen ja saanut Isältään Ihmisen Poikana Pyhän Hengen lahjan, Hänestä tuli se, joka kastaa Pyhässä Hengessä se on; Hän voi antaa Pyhän Hengen kenelle tahansa, joka uskoo Häneen. Tämän teki mahdolliseksi Hänen uhrinsa ristillä. Fyysisesti vielä maan päällä ollessaan ylösnousemuksensa jälkeen Hän jo puhalsi opetuslastensa päälle ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki!" Nyt kun Hän on kirkastettu ja valtaistuimella, voi Hän antaa kenelle tahtoo Pyhän Henkensä, ja tätä kastetta me tarvitsemme. Apostolien teoissa mainittua Pyhän Hengen kastetta tarvitsemme palvelustyössämme.

Pyhän Hengen saaminen merkitsee uudestisyntymistä, "mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, hän ei ole Hänen omansa".

Henkikaste-sanaa ei liene löydy Raamatusta, kuten ei sanoja sielunhoito tai Kolmiyhteinen Jumala. Pyhän Hengen kaste sanoina tai oppina on aiheuttanut paljon kiistoja uskovaisten parissa, mutta missä Hän todella on läsnä, siellä on Hengen yhteys ja rauha uskovaisten kesken.

Jeesus on lähettänyt Pyhän Hengen ihmiskunnalle. Hän on keskuudessamme ja uskomalla Herraan Jeesukseen Hän tulee asumaan ihmiseen. Toiset rukoilevat Hengen vuodatusta, mutta Hän on jo keskellämme. "Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, niin PALJOA ENNEMMIN Jumala antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä Häneltä anovat". Pyhää Henkeä ei pidä rukoilla vaan Hänet saa yksinkertaisella uskolla ottaa vastaan niin kuin lapsi isältään ruokaa tai lahjoja.

• jukka.finland:"Pyhän Hengen saaminen merkitsee uudestisyntymistä, "mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, hän ei ole Hänen omansa".
        ---
        Eikö Jeesuskin liitä toisiinsa veden ja Hengen (Joh. 3:5)?

Johanneksen omat sanat osoittavat sen, että Johanneksen parannuksen kasteessa ja kristillisessä kasteessa (Matt. 28:1) on kysymys eri kasteista;
        ---"Minä (Johannes Kastaja) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,
        jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt. 3:11).

---"Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." (Mark. 1:8)

----"...niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka
        kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).
        ---
        Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).
        Toisin on kristillissessä kasteessa; Apt. 2:38, Apt. 19:1--7.

• hen baptisma

"Hän erotti myös tämän kasteen vedessä tapahtuvasta kasteesta." jukka.finland
        ....

Missäs näin sanotaan?

Ef.4:5 "yksi kaste" (engl.raamattu "one")

1.Joh.5 "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä."

Matt.28:19-20 Jeesus asetti vain yhden kasteen. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Pietari puhuu yhdestä kasteesta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen verratessaan kastetta Nooan arkkiin.

Jeesus puhuu uudestisyntymisestä "vedestä ja Hengestä" (Joh.3:5).

Hesekiel liittää veden ja Hengen samaan kasteeseen.

"Ja minä vihmon teidän päällenne PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

• yks toinen
        Tapio522 kirjoitti:

jukka.finland:"Pyhän Hengen saaminen merkitsee uudestisyntymistä, "mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, hän ei ole Hänen omansa".
        ---
        Eikö Jeesuskin liitä toisiinsa veden ja Hengen (Joh. 3:5)?

Johanneksen omat sanat osoittavat sen, että Johanneksen parannuksen kasteessa ja kristillisessä kasteessa (Matt. 28:1) on kysymys eri kasteista;
        ---"Minä (Johannes Kastaja) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,
        jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt. 3:11).

---"Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." (Mark. 1:8)

----"...niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka
        kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).
        ---
        Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).
        Toisin on kristillissessä kasteessa; Apt. 2:38, Apt. 19:1--7.

väität:
        >>"Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).Toisin on kristillissessä kasteessa; Apt. 2:38, Apt. 19:1--7.

EI KASTEESSA SAADA PYHÄÄ HENGEÄ, KOSKA VAIN "ne, jotka OTTIVAT SANAN VASTAAN - KASTETTIIN" Ap.t.2:38-41 ja he olivat uudestisyntyneet sillä hetkellä kun he "ottivat" sana vastaan Pyhästä Hengestä, EIKÄ vasta uskovien upotuskasteen ottamisen yhteydessä.

Jeesus käski tehdä opetuslapsiksi ja kastaa heidät ja opettaa pitämään kaikki... (Matt.28:19-20)

Ap.t.19:1-7 Kastettiin myös opetuslapsia, jotka olivat syntyneet Pyhästä Hengestä, kun olivat tulleet aikaisemmin uskoon (jae 2), mutta Pyhän Hengen lahja puuttui. He eivät saaneet sitä kasteessa, vaan myöhemmin; "kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat." Ap.t.19:6

Ole näköjään ainainen kyselijä edelleenkin ja et kuitenkaan vaivaudu edes lukemaan vastuksia tai uskomaan Raamatun totuuksia, vaan koetat syöttää tätä "vauvakaste uudestisyntymistä", mikä on roomalaiskatollista harhaoppia, että kasteessa uudestisynnytään.

>>väität:"Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).Toisin on kristillissessä kasteessa; Apt. 2:38, Apt. 19:1--7.

Ilmeisesti koetat salaa ujuttaa omia vääriä oppejasi tällekin palstalle.

2.Piet.2:1 "Mutta myös valheoprofeettoja oli kansan seassa, NIINKUIN TEIDÄNKIN KESUUDESSANNE ON OLEVA valheenopettajia, jotka SALAA kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävät Herrankin, joka on heidät ostanut ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon." 2.Piet.2:1

• yks toinen kirjoitti:

väität:
        >>"Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).Toisin on kristillissessä kasteessa; Apt. 2:38, Apt. 19:1--7.

EI KASTEESSA SAADA PYHÄÄ HENGEÄ, KOSKA VAIN "ne, jotka OTTIVAT SANAN VASTAAN - KASTETTIIN" Ap.t.2:38-41 ja he olivat uudestisyntyneet sillä hetkellä kun he "ottivat" sana vastaan Pyhästä Hengestä, EIKÄ vasta uskovien upotuskasteen ottamisen yhteydessä.

Jeesus käski tehdä opetuslapsiksi ja kastaa heidät ja opettaa pitämään kaikki... (Matt.28:19-20)

Ap.t.19:1-7 Kastettiin myös opetuslapsia, jotka olivat syntyneet Pyhästä Hengestä, kun olivat tulleet aikaisemmin uskoon (jae 2), mutta Pyhän Hengen lahja puuttui. He eivät saaneet sitä kasteessa, vaan myöhemmin; "kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat." Ap.t.19:6

Ole näköjään ainainen kyselijä edelleenkin ja et kuitenkaan vaivaudu edes lukemaan vastuksia tai uskomaan Raamatun totuuksia, vaan koetat syöttää tätä "vauvakaste uudestisyntymistä", mikä on roomalaiskatollista harhaoppia, että kasteessa uudestisynnytään.

>>väität:"Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen (Apt. 19:1-7).Toisin on kristillissessä kasteessa; Apt. 2:38, Apt. 19:1--7.

2.Piet.2:1 "Mutta myös valheoprofeettoja oli kansan seassa, NIINKUIN TEIDÄNKIN KESUUDESSANNE ON OLEVA valheenopettajia, jotka SALAA kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävät Herrankin, joka on heidät ostanut ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon." 2.Piet.2:1

yks toinen:"EI KASTEESSA SAADA PYHÄÄ HENKEÄ..."
        ---
        Mitä kasteessa sitten mielestäsi saadaan?
        (Toisin sanoen;Liittyykö sinun kasteeseesi miten Pyhä Henki?)

(Perustelut Raamatun sanalla!)

• vedellä
        yks toinen kirjoitti:

väität:

Näin minun Raamatussani lukee. Johannes kastoi VEDELLÄ.

Jeesus puhui toisenlaisesta kasteesta Galilean vuorella.
        Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.(Mt.28:19-20)

• hen baptisma kirjoitti:

"Hän erotti myös tämän kasteen vedessä tapahtuvasta kasteesta." jukka.finland
        ....

Missäs näin sanotaan?

Ef.4:5 "yksi kaste" (engl.raamattu "one")

1.Joh.5 "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä."

Matt.28:19-20 Jeesus asetti vain yhden kasteen. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Pietari puhuu yhdestä kasteesta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen verratessaan kastetta Nooan arkkiin.

Jeesus puhuu uudestisyntymisestä "vedestä ja Hengestä" (Joh.3:5).

Hesekiel liittää veden ja Hengen samaan kasteeseen.

"Ja minä vihmon teidän päällenne PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Johannes erotti vedessä antamansa kasteen ja Jeesuksen Hengessä antaman kasteen selvästi toisistaan. Kai lukea osaat ystäväiseni.

Kysyn vastaavasti Sinulta, että miten vesi liittyi siihen kasteeseen, josta Jeesus sanoi ristiä kohti kulkiessaan, että minut on kasteella kastettava ja kuinka olenkaan ahdistunut ennen kuin se on tapahtunut.

Jeesuksen käyttämät sanat Johanneksen evankeliumissa "joka ei synny vedestä ja Hengestä" eivät liity vesikasteeseen. Raamatussa vesi on elämän ja Jumalan Sanan vertauskuva. Nämä vedet tulevat juoksemaan Jumalan valtaistuimelta.

Vesikasteella on paikkansa kääntyessämme pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan Pojan valtakuntaan, mutta sen pelastavasta merkityksestä (maailmasta ja sen menosta) selvittää Pietari kirjeessään, jossa vertaa vedenpaisumusta ja kastetta keskenään. Vesikasteessa julkisesti tunnustamme uskomme, mutta ei hyödytä kaste ellei ole saanut kastetta Jeesukselta, se on: Pyhää Henkeä.

Meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen ja ne jotka uskovat ja sen julkisesti tunnustavat, menkööt kasteelle. Tässä maassa on liiankin kanssa ulkokohtaista ja opillista Herran tuntemusta, mutta Itsensä Herran tuntemus on kadonnut. Jeesus Kristus on kaikkeuden Herra; ellei Hän päästä sisälle niin ulkopuolelle jäämme ja ulkopuolella olemme. "Teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä!"

Tiedän omasta kokemuksesta, kuten Korneliuskin aikanaan omasta, että sain Pyhän Hengen ennen kuin minut kastettiin. Tämän kasteen suoritti Jeesus, vesikasteen myöhemmin eräs seurakunnan paimen. Minun kokemukseni voi "ohittaa", mutta Korneliuksen ja hänen perheensä kokemusta ei.

• Jotkut opettavat, että ns. henkikasteen merkkinä on kielilläpuhuminen; ellet puhu kielillä, et ole Hengellä täytetty.
      Missähän Raamatussa opetetaan näin?
      Mikä on helluntalaisten "virallinen" opetus tästä?

Tunnetun hyväntekijän Veikko Hurstin vaimo opetti, että vain henkikastetut pääsevät mukaan tempaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe