Pikkuautoista

kestävin

Ostamme pikkuautoa (kokoluokkaa Fiesta, Clio)
jossa tärkein kriteeri on kestävyys, se että lähtisi joka aamu käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan.

Mitä autoa suosittelette. Mikä on kestävin ja käyttövarmin?

nimim. ei pikkuvioille.

39

5674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä_

      Vanha malli Yariksesta (1999-2006) oli ainakin kestävä, tästä uudesta (2006-) ei ole tietenkään vielä ehtinyt karttua kokemuksia.

    • Pirjo72

      Japanilaiset pikkuautot ovat aina olleet laadukkaita, kestäviä, taloudellisia ja pitäneet arvonsa hyvin. Ranskalaiset ovat tietty mukavia, mutta se on vain hetken hurmaa.

      • Libo...

        Juuri Micra tai Yaris/Aygo ovat varmasti ns. järkevin vaihtoehto pikkuauto luokkaan , sanon mä vaikka isolla volkkarilla ajelenkin


    • antsa

      Ystäväni on kehunut Ford Ka:ta kovasti Opel Corsan jälkeen, jossa oli kuulemma luvattoman paljon vikoja.
      Fordissa ei ainkaan ekaan 2 vuoteen mitään vikaa.

    • minä kyllä ajan autoillani

      jos tosiaan ainoa kriteeri on se että auto lähtee käyntiin joka aamu seuraavien 10v aikana niin olet selvästi tojotan ostajakandidaatti. Toinen vaihtoehto olisi Briggs & Strattonin ruohonleikkuri. Nekin lähtevät joka aamu käyntiin eivätkä vaadi huoltoa. Ajettavuuskin on samaa luokkaa mutta hintaa vain sadasosa.

      Mutta jos taas olet joskus lähteä *ajamaankin* sillä autolla ja haluaisit kuulosi olevan kunnossa vielä 10v päästä niin tojota lentää ulos listalta ensimmäisenä.

      Mikäli haluat vieläpä nauttia mukavasta jousituksesta ja luokkaa suuremman oloisessa äänieristyksestä niin Clio III voisi kiilata listan kärkeen.

      • Yrjö Aris

        Mutta kun vaatimuksena oli 10 vuoden luotettava toiminta, joten Clio ei valitettavasti mahdu joukkoon. Kirjoituksestasi huomaa muutenkin, että sinulla on aina ollut Clio, isälläsi R19, isoisälläsi R5, isoisoisällä R1-kolmipyöräinen höyryjyrä... kannattaisi avartaa maailmankatsomusta.


      • Yleiset Moottorit

        Ote AKE:n ensirekisteröintitilastosta: Eniten rekisteröidyt automallit (1-5/2006):

        12. Toyota Yaris 1499kpl
        14. Fiat Punto 1458kpl
        20. Peugeot 206 1000kpl

        ...jotta pääsisi edes sijalle 30, pitäisi myydä yli 700 autoa. Muita pikkuautoja listalla ei ole.

        Kuten huomataan, ei Clio oikein suomalaisille iske. Kallis, epäluotettava, ei kovin haluttu vanhana, negatiivinen F1-imago...


    • Micra, Yaris, Mazda 2, tai 3, Ford KA akselilta Corsaa vois ehkä harkita,(Opelhan on luotettavin saksalainen =) ainakin mainosten mukaan)

      KA on suht hyvä ajaa, jopa motarinopeuksissa,
      ja japskit luotetavuudessa kärkipäässä. Tietysti Skodan Fabiakin on olemassa, eikä viissiin hirveen kauas putoo luotettavuudessa.

    • Polo

      Saksalaisen jämäkkä ja laadukkaan oloinen auto,jossa muoviosat eivät kitise kovimmallakaan
      pakkasella ja lähtee taatusti aina käymään.

      • KANSANAUTO

        käynnistyy kyllä, jos vaan satut saamaan ovet auki pakkasella...


      • ei kitise?

        No sitten vissiin se kohta on tässä uusimmassa mallissa korjattu verrattuna vuoden 2000 malliin... Muuten mukava ajopeli, mutta itseäni erittäin paljon ärsyttävät viat kuten välillä aukeamattomat ovet (tästä jo maininta aiemmin), toimimaton kuskin sähköikkuna (nyt jo korjattu) ja hervoton kojelaudan räminä hiekkatiellä laskevat himpun kokonaiskuvaa. Plussa puolelle sitten pääsee pirteä, mutta raakaääninen 1,9 tdi moottori, kahdelle hengelle erittäin hyvät tilat, farkku kun on, sekä ok ajettavuus.


    • kaukaa viisas

      Hyundait ja Korean Chevroletit on pärjänneet hyvin luotettavuus testeissä. Saksalaisia paremmat, melkein japsien veroisia.

      Chevrolet Kalos 1.2 järkivalinta.

      • kaukaa viisas

        Hintaa sellaiset 3000€ vähemmän kuin Yariksissa ja 6000€ vähemmän kuin Poloisissa.


    • KLLN

      Moi, uusimassa tuulilasissa iso pikkuautojen vertailu. Voittaja uusi Toyota Yaris. Viimeisenä hehkutettu Fiat Grande Punto, korea päältä mutta...

      • 2fast4u

        Vaikka Mitsu Colt ei pärjännytkään TL:n vertailussa, niin tätäkään koppiaista ei kannata unohtaa. Ihan hyvä ajettava, sopivasti muuntuva tavaratila, varusteet OK (ainakin omassa jopa virtapistoke tavaratilassa, joka TL:n listan mukaan puuttui), kulkee rivakasti (95 Invite Cool)eikä syö liikaa polttoainetta=5.6 - 6.4 l. Kantsii kokeilla. Ei hihnanvaihtoja, nokalla ketju. Oma tuntuu koko ajan paremmalta mitä enemmän ajaa, eikä ensimmäistäkään murhetta ole ilmaantunut. Ajettu tosin vasta 12 tkm.


      • niinku...
        2fast4u kirjoitti:

        Vaikka Mitsu Colt ei pärjännytkään TL:n vertailussa, niin tätäkään koppiaista ei kannata unohtaa. Ihan hyvä ajettava, sopivasti muuntuva tavaratila, varusteet OK (ainakin omassa jopa virtapistoke tavaratilassa, joka TL:n listan mukaan puuttui), kulkee rivakasti (95 Invite Cool)eikä syö liikaa polttoainetta=5.6 - 6.4 l. Kantsii kokeilla. Ei hihnanvaihtoja, nokalla ketju. Oma tuntuu koko ajan paremmalta mitä enemmän ajaa, eikä ensimmäistäkään murhetta ole ilmaantunut. Ajettu tosin vasta 12 tkm.

        vw polossa tai sit kiristäjärullat hirttää kiinni ja totaalinen jakopääntuho on edessä , pieni kuutioisten ja 3-pyttysten ketjuvirityksistä ei ole kuin pahaa kerrottavaa


      • 2fast4u
        niinku... kirjoitti:

        vw polossa tai sit kiristäjärullat hirttää kiinni ja totaalinen jakopääntuho on edessä , pieni kuutioisten ja 3-pyttysten ketjuvirityksistä ei ole kuin pahaa kerrottavaa

        Mitsun koneella ei onneksi ole mitään tekemistä VW:n kanssa ja pyttyjäkin normaalit 4. No, valmistusmaa on kyllä Saksa, mutta so what! Oli mulla Fiatejakin 5 peräkkäin, vanhemmissa pidemmät hihnanvaihtovälit (80-90 tkm), mutta tuoreimmissa 3 v./60tkm, joka tuntuu nykyaikana turhan lyhyeltä väliltä. Muuten teknisesti ei niissäkään vikoja ilmennyt, alkoi vain nyppiä alle 3 vuoden nuo km:t kertyivät ja vaihto ei aivan halpaa lystiä. Itsekään en alkanut sitä hommaa tekemään. Kokemusta löytyy VW, Audi, Toyota, Fiat, Peugeot, Mitsu ja Nissan merkkisistä kulkineista omistuksessa ja työn puolesta paljon muistakin. Toyota ollut kaikin puolin huonoin.


    • ...

      Itse valitsisin Honda Jazzin. Todella luotettava, loistavat tilat, erittäin pieni kulutus, VSA (Vechicle Stability Assist) eli ajonvakautus ja automaatti-ilmastointi vakiona.

      Miinuksena sitten jonkun verran korkeampi hinta.

      • Samoilla varusteilla

        No ei ehkä sentään halpa, mutta edullinen kuitenkin jos lähdetään vertailemaan. Kun olen tässä vastaavia katsellut, niin järkihintainen tuo tosiaan on vastaavin varustein:

        Getz 1.4 5d GLS
        Hinta 16300
        ESP 1000
        Metalliväri 400
        Radio/CD noin 300
        Yhteensä 18000

        206 1.4 5d Trendy
        Hinta 16500
        ESP 1000
        Yhteensä 17500

        207 1.4 16V 5d Trendy
        Hinta 17990
        Ilmastointi 990
        ESP 1000
        Metalliväri 450
        Yhteensä 20430

        Fabia Combi 1.4 Fun
        Hinta 16990
        ESP 755
        Yhteensä 17745

        Yaris 1.3 Linea Sol
        Hinta 17730
        Ilmastointi 860
        ESP 800
        Metalliväri 400
        Yhteensä 19790

        Note 1.4 Acenta
        Hinta 19870
        ESP 1250 (otettava 2 pakettia)
        Metalliväri 420
        Yhteensä 21540

        Jazz 1.4 LS
        Hinta 18650
        Yhteensä 18650


        Eli Yariksen ja 207:n hintoihin täytyy lisätä yli 2000 eur että päästään oleellisesti samaan varustelutasoon (mukitelineitä ym en lähde laskemaan).

        Jazz on sentään Japanin suosituin automalli jo monta vuotta, Englannissa paras asiakastyytyväisyys Lexus IS:n jälkeen jne. Itselleni ainakin seuraava auto on jo selvä.


      • varustelupaketit
        Samoilla varusteilla kirjoitti:

        No ei ehkä sentään halpa, mutta edullinen kuitenkin jos lähdetään vertailemaan. Kun olen tässä vastaavia katsellut, niin järkihintainen tuo tosiaan on vastaavin varustein:

        Getz 1.4 5d GLS
        Hinta 16300
        ESP 1000
        Metalliväri 400
        Radio/CD noin 300
        Yhteensä 18000

        206 1.4 5d Trendy
        Hinta 16500
        ESP 1000
        Yhteensä 17500

        207 1.4 16V 5d Trendy
        Hinta 17990
        Ilmastointi 990
        ESP 1000
        Metalliväri 450
        Yhteensä 20430

        Fabia Combi 1.4 Fun
        Hinta 16990
        ESP 755
        Yhteensä 17745

        Yaris 1.3 Linea Sol
        Hinta 17730
        Ilmastointi 860
        ESP 800
        Metalliväri 400
        Yhteensä 19790

        Note 1.4 Acenta
        Hinta 19870
        ESP 1250 (otettava 2 pakettia)
        Metalliväri 420
        Yhteensä 21540

        Jazz 1.4 LS
        Hinta 18650
        Yhteensä 18650


        Eli Yariksen ja 207:n hintoihin täytyy lisätä yli 2000 eur että päästään oleellisesti samaan varustelutasoon (mukitelineitä ym en lähde laskemaan).

        Jazz on sentään Japanin suosituin automalli jo monta vuotta, Englannissa paras asiakastyytyväisyys Lexus IS:n jälkeen jne. Itselleni ainakin seuraava auto on jo selvä.

        Toisaalta, jos ainoa vaatimus on että auto lähtee aina käyntiin ensimmäisellä, niin nuo varusteet ovat turha kustannuserä, ja tuovat vain lisää murheita vikojen muodossa.

        Ilmastointi ei ole mitenkään pakollinen varuste pohjoisessa suomenmaassa. Eikä kaiken maailman elektroniset hilavitkuttimetkaan. Kivoja ne toki on jos ei niistä tarvitse lisää maksaa. Mutta ilmastoinnin käyttö maksaa aina.


      • Emmää ni ei muutkaan saa
        varustelupaketit kirjoitti:

        Toisaalta, jos ainoa vaatimus on että auto lähtee aina käyntiin ensimmäisellä, niin nuo varusteet ovat turha kustannuserä, ja tuovat vain lisää murheita vikojen muodossa.

        Ilmastointi ei ole mitenkään pakollinen varuste pohjoisessa suomenmaassa. Eikä kaiken maailman elektroniset hilavitkuttimetkaan. Kivoja ne toki on jos ei niistä tarvitse lisää maksaa. Mutta ilmastoinnin käyttö maksaa aina.

        kaveri on euroauton omistaja.Niissä varusteet merkitsevät vikoja japanilaisessa ne eivät tuota mitään ongelmia.Ilmastoinnista olen kyllä täysin eri mieltä .On se kumma juttu kun ei itse tarvitse niin se on muka täällä täysin turha .Äskeinen tyyppi on varmaan se kummelin KYYLÄ.


    • vaihtoehto

      Yaris. Muilla ei ole mahdollisuuttakaan.

      • vai Varis

        kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.


      • Hoh hoijaa
        vai Varis kirjoitti:

        kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.

        "Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella." siis minkä luotettavuustestin mukaan?


      • alskdjfalöskjf
        vai Varis kirjoitti:

        kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.

        jollain saksalaisella tutkimuksella ei ole mitään virkaa Suomessa. Saksassa mm. merkittävän osan autojen tiellejäämisistä aiheuttavat näätien aiheuttamat sähköviat... eikä taida Saksassa olla -30 pakkasia.


      • täältä
        vai Varis kirjoitti:

        kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.

        Yaris on tuossa luokassa ainoa vaihtoehto:
        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Subaru paransi asemiaan TÜV-laatuvertailussa/1135218709442


      • luotettavampaa tietoa

      • pelleindeksi

      • ajavalle

      • Luotettava tieto

    • Lada!!

      Mulla oli kerran Lada 1200 L ja kyllä lähti jopa
      -35 asteen pakkasessa käymään kuin palmun alta kun siinä oli vielä vanha hyvä käsiryyppy.

    • toyota..

      ja on ainakin itselläni kestänyt sika hyvin ja tutuilla kanssa,ajan myös paljon et kokemusta on sekä on useampi toyota ollut

    • itselläni

      Olen miettinyt samankokoista pientä autoa ja juuri samat merkit käyneet mielessä. Nyt reilun puolen vuoden miettimisen jälkeen olen päätynyt yarikseen.

      • pienistä

        Ehdottomasti


      • oho......

        No jopa oli päätös! Harkisitko edes muita, vai oliko valinta tojotamiehenä selvä?


    • pikkuautot
      • Todella pätevä

        Osasit oikein valita saksalaisen autolehden lukijakyselyn tuohon. Ei taida ihan hirveän objektiivinen tulos olla, mutta eipä täällä tunnu kukaan sellaiseen pyrkivänkään. Ainoa mitä tuosta listasta voisi ehkä todeta on, että Punto on paras kun jätetään saksalaiset laskuista. Että sellainen nollatutkimus.


      • arvostetuimman
        Todella pätevä kirjoitti:

        Osasit oikein valita saksalaisen autolehden lukijakyselyn tuohon. Ei taida ihan hirveän objektiivinen tulos olla, mutta eipä täällä tunnu kukaan sellaiseen pyrkivänkään. Ainoa mitä tuosta listasta voisi ehkä todeta on, että Punto on paras kun jätetään saksalaiset laskuista. Että sellainen nollatutkimus.

        autolehden tutkimus (jonka lukijakunta on kansainvälinen) ei varmasti ole nollatutkimus vaan luotettavinta tietoa mitä olemassa on.


    • reijo

      Meillä oli 97-mallinen micra, joka lähti 25 asteen pakkasissa laakista käyntiin, vaikkei aina lohkolämmitintä. Ei myöskään ollut pahemmin vikoja, en itse asiassa muista nyt ensimmäistäkään. Voi suositella, kova luu.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2477
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1491
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1281
    4. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      103
      1201
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1187
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1092
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1065
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1037
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      1020
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      941
    Aihe