Ostamme pikkuautoa (kokoluokkaa Fiesta, Clio)
jossa tärkein kriteeri on kestävyys, se että lähtisi joka aamu käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan.
Mitä autoa suosittelette. Mikä on kestävin ja käyttövarmin?
nimim. ei pikkuvioille.
Pikkuautoista
39
5675
Vastaukset
- ehkäpä_
Vanha malli Yariksesta (1999-2006) oli ainakin kestävä, tästä uudesta (2006-) ei ole tietenkään vielä ehtinyt karttua kokemuksia.
- Pirjo72
Japanilaiset pikkuautot ovat aina olleet laadukkaita, kestäviä, taloudellisia ja pitäneet arvonsa hyvin. Ranskalaiset ovat tietty mukavia, mutta se on vain hetken hurmaa.
- Libo...
Juuri Micra tai Yaris/Aygo ovat varmasti ns. järkevin vaihtoehto pikkuauto luokkaan , sanon mä vaikka isolla volkkarilla ajelenkin
- antsa
Ystäväni on kehunut Ford Ka:ta kovasti Opel Corsan jälkeen, jossa oli kuulemma luvattoman paljon vikoja.
Fordissa ei ainkaan ekaan 2 vuoteen mitään vikaa. - minä kyllä ajan autoillani
jos tosiaan ainoa kriteeri on se että auto lähtee käyntiin joka aamu seuraavien 10v aikana niin olet selvästi tojotan ostajakandidaatti. Toinen vaihtoehto olisi Briggs & Strattonin ruohonleikkuri. Nekin lähtevät joka aamu käyntiin eivätkä vaadi huoltoa. Ajettavuuskin on samaa luokkaa mutta hintaa vain sadasosa.
Mutta jos taas olet joskus lähteä *ajamaankin* sillä autolla ja haluaisit kuulosi olevan kunnossa vielä 10v päästä niin tojota lentää ulos listalta ensimmäisenä.
Mikäli haluat vieläpä nauttia mukavasta jousituksesta ja luokkaa suuremman oloisessa äänieristyksestä niin Clio III voisi kiilata listan kärkeen.- Yrjö Aris
Mutta kun vaatimuksena oli 10 vuoden luotettava toiminta, joten Clio ei valitettavasti mahdu joukkoon. Kirjoituksestasi huomaa muutenkin, että sinulla on aina ollut Clio, isälläsi R19, isoisälläsi R5, isoisoisällä R1-kolmipyöräinen höyryjyrä... kannattaisi avartaa maailmankatsomusta.
- Yleiset Moottorit
Ote AKE:n ensirekisteröintitilastosta: Eniten rekisteröidyt automallit (1-5/2006):
12. Toyota Yaris 1499kpl
14. Fiat Punto 1458kpl
20. Peugeot 206 1000kpl
...jotta pääsisi edes sijalle 30, pitäisi myydä yli 700 autoa. Muita pikkuautoja listalla ei ole.
Kuten huomataan, ei Clio oikein suomalaisille iske. Kallis, epäluotettava, ei kovin haluttu vanhana, negatiivinen F1-imago...
Micra, Yaris, Mazda 2, tai 3, Ford KA akselilta Corsaa vois ehkä harkita,(Opelhan on luotettavin saksalainen =) ainakin mainosten mukaan)
KA on suht hyvä ajaa, jopa motarinopeuksissa,
ja japskit luotetavuudessa kärkipäässä. Tietysti Skodan Fabiakin on olemassa, eikä viissiin hirveen kauas putoo luotettavuudessa.- Polo
Saksalaisen jämäkkä ja laadukkaan oloinen auto,jossa muoviosat eivät kitise kovimmallakaan
pakkasella ja lähtee taatusti aina käymään.- KANSANAUTO
käynnistyy kyllä, jos vaan satut saamaan ovet auki pakkasella...
- ei kitise?
No sitten vissiin se kohta on tässä uusimmassa mallissa korjattu verrattuna vuoden 2000 malliin... Muuten mukava ajopeli, mutta itseäni erittäin paljon ärsyttävät viat kuten välillä aukeamattomat ovet (tästä jo maininta aiemmin), toimimaton kuskin sähköikkuna (nyt jo korjattu) ja hervoton kojelaudan räminä hiekkatiellä laskevat himpun kokonaiskuvaa. Plussa puolelle sitten pääsee pirteä, mutta raakaääninen 1,9 tdi moottori, kahdelle hengelle erittäin hyvät tilat, farkku kun on, sekä ok ajettavuus.
- kaukaa viisas
Hyundait ja Korean Chevroletit on pärjänneet hyvin luotettavuus testeissä. Saksalaisia paremmat, melkein japsien veroisia.
Chevrolet Kalos 1.2 järkivalinta.- kaukaa viisas
Hintaa sellaiset 3000€ vähemmän kuin Yariksissa ja 6000€ vähemmän kuin Poloisissa.
- KLLN
Moi, uusimassa tuulilasissa iso pikkuautojen vertailu. Voittaja uusi Toyota Yaris. Viimeisenä hehkutettu Fiat Grande Punto, korea päältä mutta...
- 2fast4u
Vaikka Mitsu Colt ei pärjännytkään TL:n vertailussa, niin tätäkään koppiaista ei kannata unohtaa. Ihan hyvä ajettava, sopivasti muuntuva tavaratila, varusteet OK (ainakin omassa jopa virtapistoke tavaratilassa, joka TL:n listan mukaan puuttui), kulkee rivakasti (95 Invite Cool)eikä syö liikaa polttoainetta=5.6 - 6.4 l. Kantsii kokeilla. Ei hihnanvaihtoja, nokalla ketju. Oma tuntuu koko ajan paremmalta mitä enemmän ajaa, eikä ensimmäistäkään murhetta ole ilmaantunut. Ajettu tosin vasta 12 tkm.
- niinku...
2fast4u kirjoitti:
Vaikka Mitsu Colt ei pärjännytkään TL:n vertailussa, niin tätäkään koppiaista ei kannata unohtaa. Ihan hyvä ajettava, sopivasti muuntuva tavaratila, varusteet OK (ainakin omassa jopa virtapistoke tavaratilassa, joka TL:n listan mukaan puuttui), kulkee rivakasti (95 Invite Cool)eikä syö liikaa polttoainetta=5.6 - 6.4 l. Kantsii kokeilla. Ei hihnanvaihtoja, nokalla ketju. Oma tuntuu koko ajan paremmalta mitä enemmän ajaa, eikä ensimmäistäkään murhetta ole ilmaantunut. Ajettu tosin vasta 12 tkm.
vw polossa tai sit kiristäjärullat hirttää kiinni ja totaalinen jakopääntuho on edessä , pieni kuutioisten ja 3-pyttysten ketjuvirityksistä ei ole kuin pahaa kerrottavaa
- 2fast4u
niinku... kirjoitti:
vw polossa tai sit kiristäjärullat hirttää kiinni ja totaalinen jakopääntuho on edessä , pieni kuutioisten ja 3-pyttysten ketjuvirityksistä ei ole kuin pahaa kerrottavaa
Mitsun koneella ei onneksi ole mitään tekemistä VW:n kanssa ja pyttyjäkin normaalit 4. No, valmistusmaa on kyllä Saksa, mutta so what! Oli mulla Fiatejakin 5 peräkkäin, vanhemmissa pidemmät hihnanvaihtovälit (80-90 tkm), mutta tuoreimmissa 3 v./60tkm, joka tuntuu nykyaikana turhan lyhyeltä väliltä. Muuten teknisesti ei niissäkään vikoja ilmennyt, alkoi vain nyppiä alle 3 vuoden nuo km:t kertyivät ja vaihto ei aivan halpaa lystiä. Itsekään en alkanut sitä hommaa tekemään. Kokemusta löytyy VW, Audi, Toyota, Fiat, Peugeot, Mitsu ja Nissan merkkisistä kulkineista omistuksessa ja työn puolesta paljon muistakin. Toyota ollut kaikin puolin huonoin.
- ...
Itse valitsisin Honda Jazzin. Todella luotettava, loistavat tilat, erittäin pieni kulutus, VSA (Vechicle Stability Assist) eli ajonvakautus ja automaatti-ilmastointi vakiona.
Miinuksena sitten jonkun verran korkeampi hinta.- Samoilla varusteilla
No ei ehkä sentään halpa, mutta edullinen kuitenkin jos lähdetään vertailemaan. Kun olen tässä vastaavia katsellut, niin järkihintainen tuo tosiaan on vastaavin varustein:
Getz 1.4 5d GLS
Hinta 16300
ESP 1000
Metalliväri 400
Radio/CD noin 300
Yhteensä 18000
206 1.4 5d Trendy
Hinta 16500
ESP 1000
Yhteensä 17500
207 1.4 16V 5d Trendy
Hinta 17990
Ilmastointi 990
ESP 1000
Metalliväri 450
Yhteensä 20430
Fabia Combi 1.4 Fun
Hinta 16990
ESP 755
Yhteensä 17745
Yaris 1.3 Linea Sol
Hinta 17730
Ilmastointi 860
ESP 800
Metalliväri 400
Yhteensä 19790
Note 1.4 Acenta
Hinta 19870
ESP 1250 (otettava 2 pakettia)
Metalliväri 420
Yhteensä 21540
Jazz 1.4 LS
Hinta 18650
Yhteensä 18650
Eli Yariksen ja 207:n hintoihin täytyy lisätä yli 2000 eur että päästään oleellisesti samaan varustelutasoon (mukitelineitä ym en lähde laskemaan).
Jazz on sentään Japanin suosituin automalli jo monta vuotta, Englannissa paras asiakastyytyväisyys Lexus IS:n jälkeen jne. Itselleni ainakin seuraava auto on jo selvä. - varustelupaketit
Samoilla varusteilla kirjoitti:
No ei ehkä sentään halpa, mutta edullinen kuitenkin jos lähdetään vertailemaan. Kun olen tässä vastaavia katsellut, niin järkihintainen tuo tosiaan on vastaavin varustein:
Getz 1.4 5d GLS
Hinta 16300
ESP 1000
Metalliväri 400
Radio/CD noin 300
Yhteensä 18000
206 1.4 5d Trendy
Hinta 16500
ESP 1000
Yhteensä 17500
207 1.4 16V 5d Trendy
Hinta 17990
Ilmastointi 990
ESP 1000
Metalliväri 450
Yhteensä 20430
Fabia Combi 1.4 Fun
Hinta 16990
ESP 755
Yhteensä 17745
Yaris 1.3 Linea Sol
Hinta 17730
Ilmastointi 860
ESP 800
Metalliväri 400
Yhteensä 19790
Note 1.4 Acenta
Hinta 19870
ESP 1250 (otettava 2 pakettia)
Metalliväri 420
Yhteensä 21540
Jazz 1.4 LS
Hinta 18650
Yhteensä 18650
Eli Yariksen ja 207:n hintoihin täytyy lisätä yli 2000 eur että päästään oleellisesti samaan varustelutasoon (mukitelineitä ym en lähde laskemaan).
Jazz on sentään Japanin suosituin automalli jo monta vuotta, Englannissa paras asiakastyytyväisyys Lexus IS:n jälkeen jne. Itselleni ainakin seuraava auto on jo selvä.Toisaalta, jos ainoa vaatimus on että auto lähtee aina käyntiin ensimmäisellä, niin nuo varusteet ovat turha kustannuserä, ja tuovat vain lisää murheita vikojen muodossa.
Ilmastointi ei ole mitenkään pakollinen varuste pohjoisessa suomenmaassa. Eikä kaiken maailman elektroniset hilavitkuttimetkaan. Kivoja ne toki on jos ei niistä tarvitse lisää maksaa. Mutta ilmastoinnin käyttö maksaa aina. - Emmää ni ei muutkaan saa
varustelupaketit kirjoitti:
Toisaalta, jos ainoa vaatimus on että auto lähtee aina käyntiin ensimmäisellä, niin nuo varusteet ovat turha kustannuserä, ja tuovat vain lisää murheita vikojen muodossa.
Ilmastointi ei ole mitenkään pakollinen varuste pohjoisessa suomenmaassa. Eikä kaiken maailman elektroniset hilavitkuttimetkaan. Kivoja ne toki on jos ei niistä tarvitse lisää maksaa. Mutta ilmastoinnin käyttö maksaa aina.kaveri on euroauton omistaja.Niissä varusteet merkitsevät vikoja japanilaisessa ne eivät tuota mitään ongelmia.Ilmastoinnista olen kyllä täysin eri mieltä .On se kumma juttu kun ei itse tarvitse niin se on muka täällä täysin turha .Äskeinen tyyppi on varmaan se kummelin KYYLÄ.
- vaihtoehto
Yaris. Muilla ei ole mahdollisuuttakaan.
- vai Varis
kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.
- Hoh hoijaa
vai Varis kirjoitti:
kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.
"Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella." siis minkä luotettavuustestin mukaan?
- alskdjfalöskjf
vai Varis kirjoitti:
kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.
jollain saksalaisella tutkimuksella ei ole mitään virkaa Suomessa. Saksassa mm. merkittävän osan autojen tiellejäämisistä aiheuttavat näätien aiheuttamat sähköviat... eikä taida Saksassa olla -30 pakkasia.
- täältä
vai Varis kirjoitti:
kuka yleensä haluaa ostaa noin rumaa autoa? Todennäköisesti kaikki lähtevät käyntiin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Ja käytännön kannalta mitään luotettavuuseroja ei ole. En muista miten Varis pärjäsi uusimmassa ADAC:issa mutta ei Tojo ollut siinä muita kummempi. Luotettavuusindeksin mukaan Toyota on hiukan keskitason alapuolella.
Yaris on tuossa luokassa ainoa vaihtoehto:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Subaru paransi asemiaan TÜV-laatuvertailussa/1135218709442 - luotettavampaa tietoa
täältä kirjoitti:
Yaris on tuossa luokassa ainoa vaihtoehto:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Subaru paransi asemiaan TÜV-laatuvertailussa/1135218709442http://www.reliabilityindex.co.uk/top10.html?apc=31382522333596
Ei pärjää Tojo. - pelleindeksi
luotettavampaa tietoa kirjoitti:
http://www.reliabilityindex.co.uk/top10.html?apc=31382522333596
Ei pärjää Tojo.Siihen linkkaajat tunnetaan täällä oikein pääpelleinä.
- ajavalle
pelleindeksi kirjoitti:
Siihen linkkaajat tunnetaan täällä oikein pääpelleinä.
se on pelleindeksi kun ei pärjää siellä. Naurattaa tuo teidän tilastonne valikoiminen.
Tässä tietoa Tojon "kestävyydestä"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000017503716 - Luotettava tieto
ajavalle kirjoitti:
se on pelleindeksi kun ei pärjää siellä. Naurattaa tuo teidän tilastonne valikoiminen.
Tässä tietoa Tojon "kestävyydestä"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000799&posting=22000000017503716Kaikki mitä palstalla kerrotaan pitää varmasti paikkansa ?
- Lada!!
Mulla oli kerran Lada 1200 L ja kyllä lähti jopa
-35 asteen pakkasessa käymään kuin palmun alta kun siinä oli vielä vanha hyvä käsiryyppy. - toyota..
ja on ainakin itselläni kestänyt sika hyvin ja tutuilla kanssa,ajan myös paljon et kokemusta on sekä on useampi toyota ollut
- itselläni
Olen miettinyt samankokoista pientä autoa ja juuri samat merkit käyneet mielessä. Nyt reilun puolen vuoden miettimisen jälkeen olen päätynyt yarikseen.
- pienistä
Ehdottomasti
- oho......
No jopa oli päätös! Harkisitko edes muita, vai oliko valinta tojotamiehenä selvä?
- pikkuautot
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/auto_und_produkte/beste_autos_2006_audi_max.101128.htm
1. VW Polo
2. VW Fox
3. Opel Corsa
4. Smart Forfour
5. Fiat Grande Punto- Todella pätevä
Osasit oikein valita saksalaisen autolehden lukijakyselyn tuohon. Ei taida ihan hirveän objektiivinen tulos olla, mutta eipä täällä tunnu kukaan sellaiseen pyrkivänkään. Ainoa mitä tuosta listasta voisi ehkä todeta on, että Punto on paras kun jätetään saksalaiset laskuista. Että sellainen nollatutkimus.
- arvostetuimman
Todella pätevä kirjoitti:
Osasit oikein valita saksalaisen autolehden lukijakyselyn tuohon. Ei taida ihan hirveän objektiivinen tulos olla, mutta eipä täällä tunnu kukaan sellaiseen pyrkivänkään. Ainoa mitä tuosta listasta voisi ehkä todeta on, että Punto on paras kun jätetään saksalaiset laskuista. Että sellainen nollatutkimus.
autolehden tutkimus (jonka lukijakunta on kansainvälinen) ei varmasti ole nollatutkimus vaan luotettavinta tietoa mitä olemassa on.
- reijo
Meillä oli 97-mallinen micra, joka lähti 25 asteen pakkasissa laakista käyntiin, vaikkei aina lohkolämmitintä. Ei myöskään ollut pahemmin vikoja, en itse asiassa muista nyt ensimmäistäkään. Voi suositella, kova luu.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et voi olla loputtomasti hiljaa
Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto1482597Nainen mitä tekisit
Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa1791548Rita syyttää muita "virheistään"
Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui1031403- 1131330
Ajatus aamuun
Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen721197- 1691122
Niiiiin pihkassa
Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil411108- 961085
- 491077
Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?
Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia73986