kolarissa syytön - maksumies

a

Onko arvon lukijakunnan mielestä oikein, että kolaritilanteissa syytön osapuoli pulittaa omasta pussistaan suuren osan kolarista aiheutuneista kuluista: autovuokrastakin 15% korjauksen ajalta, vakuutusyhtiöissä juoksut, menetetyn työajan yms. muut kulut, joita syyttömän osaksi siunautuu. Itseäni jotensakin korpeaa ettei noita kuluja saa syyllisen niskaan mitenkään - vai saako?

7

1838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaa

      Entä jos joskus itse oletkin se joka on syyllinen.

    • Hän

      Pakollinen liikennevakuutus on tarkoitettu kattamaan syyttömälle osapuolelle tulleet vahingot. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista saada ajattelemaansa korvausta vakuutusyhtiöltä.

      Asianomistajalla eli syyttömällä on oikeus kohtuullisiin korvauksiin.

      Jos kolarijuttu on mennyt esitutkintaan, korvausten hakeminen tapahtuu seuraavalla tavalla.

      Esitutkinnassa jutun päättäminen on mahdollista poliisin tutkinnanlopettamispäätöksellä todeten juttu esitutkintalaki 2 §:n perusteella vähäiseksi antamalla syylliselle huomautus. Tämän edellytyksenä on kuitenkin, ettei asinomistajalla ole vaatimuksia. Jos syyttömällä on vaatimuksia, jotka on suoraan kohdistettu syylliselle, huomautusta ei voi käyttää. Poliisin toinen mahdollisuus on antaa syylliselle sakko, mutta tämä edellyttää syyttömän suostumusta sakkomenettelyyn.

      Sinulla on mahdollisuus esitutkinnassa ilmoittaa, ettet suostu sakkomenettelyyn ja kohdistat osan korvausvaatimusta suoraan syylliselle ja haluat asialle oikeuden päätöksen. Tällöin poliisi lähettää jutun syyttäjälle ja hän sen oikeuteen. Oikeudessa sinulla on mahdollisuus vaatia kohtuulliset korvaukset niistä todellisista kuluista, joita sinulle on syntynyt.

      Painotan kuitenkin, että aina on parempi sopia asia ilman oikeudenkäyntiä.

      • whiic

        Mutta silti vakuutusyhtiö kiertää vastuunsa. On se kumma, että jos laki sanoo, että syyttömälle ei saa aiheutua kuluja ja että liikennevakuutus korvaa kulut syyttömälle niin täytyy syyttömän vaatia rahat oikeusteitse tai sopimalla SYYLLISELTÄ eikä vakuutusyhtiöltä, joka lain mukaan olisi korvausvelvollinen. Asia vaan on niin, että yhtiöt eivät joudu tuloksentavoittelussaan noudattamaan Suomen lakia niin "pilkun päällä", joskus ei lähes ollenkaan.

        Mitenkäs yksityisen on mahdollista pimittää rahaa yritykseltä (=vakuutusyhtiöltä)? No, kyllä se on mahdollista. Ilmoittaa autonsa seisontaan ja ajelee. Siinä on vaan se ongelma, että se on vastoin lakia, ja TOISIN KUIN vakuutusyhtiön toimia, sitä todella valvotaan ja siitä saadaan rangaistus (sen lisäksi, että joutuu maksamaan koko seisonta-ajan vakuutusmaksut vaikka olisi ajanut luvatta vain yhtenä päivänä).

        Ja liikennevakuutuksien kanssa pelatessa epäsovinnainen korvauskäytäntö on enemmän tapa kuin poikkeus. Lakihan velvoittaa liikennevakuuttamaan, joten asiakaspalvelua ei pahemmin täydy olla. Käyttäytyä saa härskisti, törkeästi ja jopa lakia vastaan... kunhan on vakuutusyhtiö.

        Juu-ei... maan tasalle vaan kaikki vakuutuskonttorit, ei sellaisia Fryckmanneja täydy elättää lakisääteisellä toimeentulolla.


      • kokemus
        whiic kirjoitti:

        Mutta silti vakuutusyhtiö kiertää vastuunsa. On se kumma, että jos laki sanoo, että syyttömälle ei saa aiheutua kuluja ja että liikennevakuutus korvaa kulut syyttömälle niin täytyy syyttömän vaatia rahat oikeusteitse tai sopimalla SYYLLISELTÄ eikä vakuutusyhtiöltä, joka lain mukaan olisi korvausvelvollinen. Asia vaan on niin, että yhtiöt eivät joudu tuloksentavoittelussaan noudattamaan Suomen lakia niin "pilkun päällä", joskus ei lähes ollenkaan.

        Mitenkäs yksityisen on mahdollista pimittää rahaa yritykseltä (=vakuutusyhtiöltä)? No, kyllä se on mahdollista. Ilmoittaa autonsa seisontaan ja ajelee. Siinä on vaan se ongelma, että se on vastoin lakia, ja TOISIN KUIN vakuutusyhtiön toimia, sitä todella valvotaan ja siitä saadaan rangaistus (sen lisäksi, että joutuu maksamaan koko seisonta-ajan vakuutusmaksut vaikka olisi ajanut luvatta vain yhtenä päivänä).

        Ja liikennevakuutuksien kanssa pelatessa epäsovinnainen korvauskäytäntö on enemmän tapa kuin poikkeus. Lakihan velvoittaa liikennevakuuttamaan, joten asiakaspalvelua ei pahemmin täydy olla. Käyttäytyä saa härskisti, törkeästi ja jopa lakia vastaan... kunhan on vakuutusyhtiö.

        Juu-ei... maan tasalle vaan kaikki vakuutuskonttorit, ei sellaisia Fryckmanneja täydy elättää lakisääteisellä toimeentulolla.

        Minulla on oma kokemus tästä syttömän kärsimisestä, eli autoni kylkeen ajoi 15 vuotias jannu ilman ajokorttia tietty ja vakuuttamattomalla autolla. No autooni tuli 29 000 mk korjauskustannukset ja kun nuori kloppi karkasi vielä kolaripaikalta, niin meinas mennä koko homma oman kaskon piikkiin. No onneksi jannu saatiin poliisin avulla kiinni ja vakuutusyhtiö maksoi korjaukset ilman että minulta tiphati bonukset jne. Autoni oli korjaamolla yli 2 viikkoa ja siltä ajalta maksoin vuokra-autosta sen 15%, joka on mielestäni paljon syyttömälle.

        JA kaiken kukkuraksi olin juuri vaihtamassa autoa ja kun nyt autoni korjattiin merkkiliikkeessä, niin kysyin samalla vaihtotarjousta uuteen saman merkkiseen autoon. No tarjous tuli ja myyjä kertoi, että muuten hyvittäisin ex-autostani 6000 mk ENEMMÄN, mutta kun se on ollut noin pahassa kolarissa, niin hyvitys on siis tämän 6000 mk VÄHEMMÄN kuin vastaavan kolaroimattoman. Eli hyvityshinta tipahti suoraan 76 000 mk:sta 70 000 markkaan. Korjauksessa autooni piti vaihtaa takaovi, B-pilari ja kynnyskotelo, sekä oikaista/maalata etuolokasuoja, etuovi, konepelti, etuvalo jne.

        ELi ementin oman vapaaaikani menetyksien ja vuokra-auton jälkeen VIELÄ 6000 mk kolarissa, jossa oli 100% syytön osapuoli.

        Vakuutus ei suostunut korvaamaan tätä auton arvon alenemaa, vaan kertoivate, että autoni arvo ei laske kolarissa tippaakaan. Arvatkaa vituttiko maksaa se ylimääräinen 6000 mk.....


      • P00
        kokemus kirjoitti:

        Minulla on oma kokemus tästä syttömän kärsimisestä, eli autoni kylkeen ajoi 15 vuotias jannu ilman ajokorttia tietty ja vakuuttamattomalla autolla. No autooni tuli 29 000 mk korjauskustannukset ja kun nuori kloppi karkasi vielä kolaripaikalta, niin meinas mennä koko homma oman kaskon piikkiin. No onneksi jannu saatiin poliisin avulla kiinni ja vakuutusyhtiö maksoi korjaukset ilman että minulta tiphati bonukset jne. Autoni oli korjaamolla yli 2 viikkoa ja siltä ajalta maksoin vuokra-autosta sen 15%, joka on mielestäni paljon syyttömälle.

        JA kaiken kukkuraksi olin juuri vaihtamassa autoa ja kun nyt autoni korjattiin merkkiliikkeessä, niin kysyin samalla vaihtotarjousta uuteen saman merkkiseen autoon. No tarjous tuli ja myyjä kertoi, että muuten hyvittäisin ex-autostani 6000 mk ENEMMÄN, mutta kun se on ollut noin pahassa kolarissa, niin hyvitys on siis tämän 6000 mk VÄHEMMÄN kuin vastaavan kolaroimattoman. Eli hyvityshinta tipahti suoraan 76 000 mk:sta 70 000 markkaan. Korjauksessa autooni piti vaihtaa takaovi, B-pilari ja kynnyskotelo, sekä oikaista/maalata etuolokasuoja, etuovi, konepelti, etuvalo jne.

        ELi ementin oman vapaaaikani menetyksien ja vuokra-auton jälkeen VIELÄ 6000 mk kolarissa, jossa oli 100% syytön osapuoli.

        Vakuutus ei suostunut korvaamaan tätä auton arvon alenemaa, vaan kertoivate, että autoni arvo ei laske kolarissa tippaakaan. Arvatkaa vituttiko maksaa se ylimääräinen 6000 mk.....

        Toi arvonalenemisjuttu on sellainen jolle pitäisi kyllä systeemi kehittää, minäkin olen ollut noin puolentusinassa kolarissa syyttömänä, ja aina se kyrsii kun joutuu syyttään maksumieheksi kolaroidun auton arvonalenemisen takia. Oliskohan tässä autoliitolla tai jollakin sellaisella asianajo tehtävä.

        Tolle 15 prosentille vuokraauton hinnasta on muuten se peruste, että koska oma autosi on korjattavana, sillä ei ajeta eli siihen ei tule siltä ajalta huoltokuluja, rengaskuluja jne.

        Eli kyllä vakuutusyhtiöt on tossakin pikkuasiassa puolensa pitänyt.


      • whiic
        P00 kirjoitti:

        Toi arvonalenemisjuttu on sellainen jolle pitäisi kyllä systeemi kehittää, minäkin olen ollut noin puolentusinassa kolarissa syyttömänä, ja aina se kyrsii kun joutuu syyttään maksumieheksi kolaroidun auton arvonalenemisen takia. Oliskohan tässä autoliitolla tai jollakin sellaisella asianajo tehtävä.

        Tolle 15 prosentille vuokraauton hinnasta on muuten se peruste, että koska oma autosi on korjattavana, sillä ei ajeta eli siihen ei tule siltä ajalta huoltokuluja, rengaskuluja jne.

        Eli kyllä vakuutusyhtiöt on tossakin pikkuasiassa puolensa pitänyt.

        "Tolle 15 prosentille vuokraauton hinnasta on muuten se peruste, että koska oma autosi on korjattavana, sillä ei ajeta eli siihen ei tule siltä ajalta huoltokuluja, rengaskuluja jne."

        Mutta toisaalta arvonaleneman lisäksi siltä ajalta kuitenkin joutuu maksamaan rakastamamme "käyttö"maksun, "diesel"veron ja aikamääräiset huollot eivät siitä lykkäänny (jos vaikka moottoriöljyt pitäisi vaihtaa vähintään kerran vuodessa, jos kilsat ei täyty muuten).

        On se kumma, että lain tulkinta on annettu täysin vakuutusyhtiöille, jotka sitten tulkitsevat sitä mielivaltaisesti. Esim. jos siirrät autoa suljetulla omakotipiha-alueella niin auto on VAKUUTETTAVA (tai otettava pois seisonnasta) vaikka lain mukaan vain yleisessä liikenteessä tarvitsee auton olla rekisteröity ja vakuutettu. Vaikka poliisille siis riittää suljetuksi alueeksi esim. puomi, tms. niin vakuutusyhtiöt vaativat TURVAMIEHET ja AITAUKSEN alueelle, jossa harrastetaan ajoharjoittelua, tms vakuuttamattomalla autolla. Mistä vitusta on kotoisin, että vakuutusyhtiö sanelee lain tulkintaa? Olisi sekin kiva, jos minä tappaisin vaikka toisen ihmisen ja pääsisin itse tuomariksi sanelemaan oman rangaistukseni. Voitte varmaan arvata, että se ei noudattaisi yleistä oikeuskäsitystä, kuten ei noudata vakuutusyhtiöiden tulkintavaltakaan. Vakuutusyhtiöiden toiminnasta ei voi edes valittaa kuluttajasuojaan vaan ainoastaan vakuutusyhtiöiden omaan "kuluttajasuoja"elimeensä. Voi vaan miettiä kenen etua sekin kartellielin ajaa.

        Mainittakoon myös vielä, että vakuutusyhtiöillä ei ole velvollisuutta katsoa syylliseksi samaa henkilöä kuin mitä poliisi on esitutkinnassa todennut tai samaa henkilöä, jonka oikeussali on syylliseksi tuominnut. Vakuutusyhtiö voi tuomita kenet tahtoo ja usein tuomitseekin molemmat, jotta saavat molempien bonukset tiputettua. Lain tulkintaa vastaan se ei ole koska vakuutusyhtiöt itse tulkitsevat.


    • zippendahl

      Itse olin kolarissa syyllisenä ja pyöräytin kaiken varalta korvaukset vakuutusyhtiön kautta. Maksoin kuitenkin korjauslaskun koska siitä tuli pienempi bonusten pudotus ja tuohon korjauslaskuun vakutusyhtiö oli lisännyt korvauksen siitä, että auto oli joutunut seisomaan 2h korjauksessa. Sitä en tiedä saiko syytön osapuoli noita rahoja....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1050
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      928
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      590
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      46
      486
    Aihe