Miksi Paavali ei kastanut

MIKSI PAAVALI EI KASTANUT?

Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
Syyksi hän toteaa:
"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan,..." (j. 17).

Miksi näin?
(Lue asiayhteys: 1. Kor. 1. luku kokonaisuudessaan)!

73

1856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis

MIKSI PAAVALI EI KASTANUT KORINTTOSSA?

Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja KORINTON seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).

Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintossa Paavali ei kastanut kuin harvoja.

Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA.

Mutta tuonkin jakeen uudestikastajat kääntävät lapsien kastamista vastaan ja tarkoittamaan, että Paavali ei kastanut missään ketään ja siten yrittävät saada kristittyjä luopumaan lapsiensa kastamisesta. Kauheata pyrkimystä sellainen.

.....

Paavalihan kastoi lähetystehtävissä paljon kansaa ja monia perheitä, joista mainitaan ainakin Lyydian perhe ja vanginvartijan perhe sekä ne 12 apostolia Efesossa.

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
      15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

Ap. t. 16:33

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
      Paavali Efesossa

1 Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia [Ap. t. 18:24]
      2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]
      3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." [Ap. t. 1:5 ]
      4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." [Matt. 3:11 ]
      5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
      6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. [Ap. t. 8:17, 9:17]
      7 Heitä oli arviolta kaksitoista miestä.

• väität

Raamatun vastaisesti?

Paavali itse sanoi näin:

1. Kor. 1:14
        Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,

1. Kor. 1:16
        Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

Tuon ajan perhekuntaan laskettiin kaikki YLI 12v

Ja kun luet Raamattua, niin huomaat, että ne jotka kastettiin oli ENSIN TULLUT USKOON.

• Isot perheet yleisiä
        väität kirjoitti:

Raamatun vastaisesti?

Paavali itse sanoi näin:

Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,

Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

Ja kun luet Raamattua, niin huomaat, että ne jotka kastettiin oli ENSIN TULLUT USKOON.

"Tuon ajan perhekuntaan laskettiin kaikki YLI 12v "
        -------
        Perhekuntaan laskettiin kaikki perheenjäsenet vauvasta vaariin sekä isäntäväen perheen lisäksi myös palvelijoiden ja orjien perheet lapsineen. Kastettu perhekunta saattoi käsittää jopa tuhannen ihmistä.

Vanginvartijan kaikki "omaiset" kastettiin. Omaiset viittaa erityisesti juuri lapsiin.

"Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta."

Joos. 2:13 (omaiset=koko perhe mukana tietenkin lapset, jotka ovat lähiomaisia))

"että jätätte eloon minun isäni, äitini, veljeni, sisareni ja kaikki heidän OMAISENSA ja pelastatte meidät kuolemasta."

Jo kastetta edeltävässä lapsien ympärileikkauksen sakramentissa ympärileikkattiin "rahalla ostamasi" eli orjien perillisten lapset. Ankara vastuu lapsien sakramentista oli siis vanhemmilla.

13 Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.
        14 Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, hävitettäköön kansastansa; hän on rikkonut minun liittoni."

Lapset on Israelin kansan kulttuurissa aina katsottu kuuvaksi perheeseen ja seurakuntaan. Perheet oli isoja, koska ei käytetty laisinkaan ehkäisyä, toisin kuin nykyiset uudestikastajat tekevät?

Joel. 2:16

Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.

• moponen_
        väität kirjoitti:

Raamatun vastaisesti?

Paavali itse sanoi näin:

"Tuon ajan perhekuntaan laskettiin kaikki YLI 12v"

Olet ensimmäinen jonka olen nähnyt kertovan ikärajan.

Miten ole päätynyt tuohon ikärajaan, eli mikä on lähteesi.

• siis:"Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja KORINTON seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
        Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintossa Paavali ei kastanut kuin harvoja.
        Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA".
        ----
        Joo, tämä on hyvä muistaa!

Jotkut asettavat evankeluimin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella. Siinä Paavali toteaa:
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan".

Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut.

Jae 13 antanee vastauksen kysymykseeni.

• Kastekäsky
        Tapio522 kirjoitti:

siis:"Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja KORINTON seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
        Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA".
        ----
        Joo, tämä on hyvä muistaa!

Jotkut asettavat evankeluimin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella. Siinä Paavali toteaa:

Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut.

Jae 13 antanee vastauksen kysymykseeni.

On lisäksi pantava merkille, että Paavali ei ollut niiden 11 apostolin joukossa Galilean vuorella, jotka KRISTUS viimeisinä sanoinaan LÄHETTI KASTAMAAN kaikki kansat ja sitten opettamaan heitä.

"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
        Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Kastekäsky kirjoitti:

On lisäksi pantava merkille, että Paavali ei ollut niiden 11 apostolin joukossa Galilean vuorella, jotka KRISTUS viimeisinä sanoinaan LÄHETTI KASTAMAAN kaikki kansat ja sitten opettamaan heitä.

"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18).
        Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
        Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
        Kastaminen oli toisten tehtävä.

Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa).

• uudelleen
        Tapio522 kirjoitti:

Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18).
        Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
        Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
        Kastaminen oli toisten tehtävä.

Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa).

Sinä et näköjään ymmärrä lukemaasi, kun yrität sotkea sitä kastetta taas Paavalin toimintaan.
        Paavali oli kutsuttu julistamaan evankeljumia, jossa on uudestisynnyttävä voima ( 1. Piet 1:22), ei siihen kastetta tarvitse sekoittaa.
        Jeesus käski saarnata parannusta syntien anteeksi-
        saamiseksi kaikille kansoille Luuk 24:46-47. Ei tähänkään kastetta pidä sotkea. Paavali TOTEUTTI TÄTÄ JEESUKSEN KÄSKYÄ.Vain ne jotka uskoivat hänen saarnansa, ne kastettiin.
        1. Kor 1: 21 niin Jumala näki hyväksi saarna-
        uttamansa hullutuksen kautta PELASTAA NE JOTKA USKOVAT." Korittolaiset olivat pelastuneet tämän
        saarnan kautta eikä Paavalin sen tähden tarvinnut
        kastaa heitä. He ottivat kasteen vasta silloin, kun liittyivät seurakuntaan

Miksi olet jatkuvasti työntämässä sitä lapsikastet
        tasi joka paikkaan? Etkö ymmärrä selvää tekstiä vai oletko niin lapsikasteen aivopesemä, että et
        pääse tästä päähänpinttymisestäsi millään eroon.
        1. Kor 15:1-5 ja 1. Kor 4:15 todistavat SELVÄSTI, ETTÄ korittolaiset olivat pelastuneet uskomalla
        evankeljumin saarnaa.
        Mitenhän tämän totuuden saisi menemään sinun pää-
        häsi?????

• uudelleen kirjoitti:

Sinä et näköjään ymmärrä lukemaasi, kun yrität sotkea sitä kastetta taas Paavalin toimintaan.
        Paavali oli kutsuttu julistamaan evankeljumia, jossa on uudestisynnyttävä voima ( 1. Piet 1:22), ei siihen kastetta tarvitse sekoittaa.
        saamiseksi kaikille kansoille Luuk 24:46-47. Ei tähänkään kastetta pidä sotkea. Paavali TOTEUTTI TÄTÄ JEESUKSEN KÄSKYÄ.Vain ne jotka uskoivat hänen saarnansa, ne kastettiin.
        uttamansa hullutuksen kautta PELASTAA NE JOTKA USKOVAT." Korittolaiset olivat pelastuneet tämän

tasi joka paikkaan? Etkö ymmärrä selvää tekstiä vai oletko niin lapsikasteen aivopesemä, että et
        1. Kor 15:1-5 ja 1. Kor 4:15 todistavat SELVÄSTI, ETTÄ korittolaiset olivat pelastuneet uskomalla
        evankeljumin saarnaa.
        häsi?????

Sanot:"Paavali oli kutsuttu julistamaan evankeliumia, jossa on uudestisynnyttävä voima ( 1. Piet 1:22), ei siihen kastetta tarvitse sekoittaa".
        ---
        Siis kaste ei ole evankeliumia?

• vedestä ja Hengestä
        uudelleen kirjoitti:

evankeljumin saarnaa.
        häsi?????

Kerroppa milloin nämä 12 miestä uudestisyntyivät ylhäältä vedestä ja Hengestä ja saivat Pyhän Hengen sinetin?

Paavali Efesoksessa (Apt.19-luku)

Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia
        ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat.

"Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."

Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."

Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Heitä oli arviolta kaksitoista miestä.

• uudelleen kirjoitti:

evankeljumin saarnaa.
        häsi?????

Kysyt:
        "Mitenhän tämän totuuden saisi menemään sinun päähäsi"?????
        ---
        Millähän taas minä saisin menemään perille sen totuuden, että Raamatun Sanan mukaan kaste ei ole pelkkää vettä!

• uudelleen kirjoitti:

evankeljumin saarnaa.
        häsi?????

Väität:
        "Jeesus käski saarnata parannusta syntien anteeksi saamiseksi kaikille kansoille Luuk 24:46-47. Ei tähänkään kastetta pidä sotkea".
        ---
        Mitähän Paavali itse sai, kun hän antoi kastattaa itsensä (Apt. 22:16)?
        Tai miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen (Apt. 2:38)?

• uudelleen kirjoitti:

evankeljumin saarnaa.
        häsi?????

Kysyt:"Etkö ymmärrä selvää tekstiä..."
        ----
        Lueppa sotamiehen tekstiä alla, miten Raamattua tulee lukea.
        Kommentteja siihen odotan sinulta!

• perille
        Tapio522 kirjoitti:

Sanot:"Paavali oli kutsuttu julistamaan evankeliumia, jossa on uudestisynnyttävä voima ( 1. Piet 1:22), ei siihen kastetta tarvitse sekoittaa".
        ---
        Siis kaste ei ole evankeliumia?

Luetkohan sinä ollenkaan noita siteeraamiani Ramatunkohtia, kun jatkuvasti kelaat noita samoja kohtia, jotka EIVÄT PUHU LAPSIKASTEESTA MITÄÄN. Tai luuletko, että esittämällä vastakysy-
        myksen kierrät totuutta.
        Lapsikaste Ei OLE EVANKELJUMIA vaan se on väki-
        valtaa pientä, viatonta lasta kohtaan. Se ei ole
        edes armoa, vaan armoon pakottamista!!!
        2 Kor 6:1 sanoo, että armo on otettava vastaan,
        muuten se jää turhaksi. Pieni lapsi EI OSAA OT-
        TAA VASTAAN ARMOA, joten se valelu on täysin tur-
        ha toimenpide.
        Paavali otti kasteen sen uudestisyntymisen mer-
        kiksi, jonka hän oli kokenut huutaessaan avuksi
        Herran nimeä.Hänen vanha ihmisensä haudattiin
        kasteessa kuolemaan yhdessä Kristuksen kanssa!!!! Tämäkin asia on selitetty sinulle monta kertaa, mutta sinä et ilmeisesti ajattele
        ollenkaan, mitä sinulle on vastattu. Toistat mekaanisesti noita samoja kohtia ajattelematta mi
        tä niissä on sanottu.
        Ota nyt Raamattu käteesi ja hiljenny Jumalan kasvojen edessä tutkimaan, mitä Raamattu sanoo kasteesta ja lopeta tuo saman asian jankkaaminen.

• sentään
        Tapio522 kirjoitti:

Väität:
        "Jeesus käski saarnata parannusta syntien anteeksi saamiseksi kaikille kansoille Luuk 24:46-47. Ei tähänkään kastetta pidä sotkea".
        ---
        Mitähän Paavali itse sai, kun hän antoi kastattaa itsensä (Apt. 22:16)?
        Tai miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen (Apt. 2:38)?

että Paavali antoi kastattaa itsensä. No mihin
        se lapsikaste sitten hävisi? Eikö jo ymmärryksen
        pitäisi herätä näkemään, mikä on Raamatun mukainen kaste???? Eihän Raamatussa ole kun yhdenlainen kaste.
        Vesi on vettä, eikä se muutu miksikään, vaikka si
        tä käytetään kastevetenä.
        Tehän palvelette epäjumalaa, kun teille se kaste-
        vesi on Jumalan sanan korvike. Vesikö teille ristiinnaulittiin???
        Herätkää jo näkemään, että kaikki mikä asetetaan
        Jeesuksen tilalle on EPÄJUMALANPALVOMISTA.

• AlpoAhola
        Kastekäsky kirjoitti:

Jeesus tuli Saulusta vastaan Damaskon tiellä, laittoi sulun eteen, osoitti hänelle sokeutensa, käänsi Sauluksen tien ja valitsi apostoliksi. Siitä valinnasta on Herran ilmoitus Ananiaalle Ap.t.9:15.

Oli taas tullut seurakuntaan harha, että alettiin jumaloida niitä, jotka olivat heidät kastaneet. Lihallista riitaa oli tullut, että hänetpä onkin kastanut se ja se. Paavali vetoaa puoluehenkeä täynnä olevia vastaan, että enpä ole teitä korinttolaiset moniakaan kastanut. Tässä (1.Kor.1:10-17) siis Paavali palauttaa ajatukset siihen, ettei istuttaja ja kastaja merkitse mitään, vaan KASVUN ANTAJA (1.Kor.3:7).

Evankeliumin julistus ja kaste kuuluvat yhteen ja samaan lähetyskäskyyn, ettei ole hyvä erottaa julistusta ja kastetta kuinkaan kauaksi toisistaan. Kyllä kaikki tulivat kastetuksi, mutta oli työjako Paavalin ja Apolloksen kesken: Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun 1.Kor.3:6. Paavali siis kokoaa kuitenkin julistuksen ja kasteen yhteen, vaikka pääsääntöisesti asiat hoitivat yhteisymmärryksessä eri persoonat.

On muuten ihme kun tälläisestäkin asiasta vedetään köyttä ja tehdään kaste vähäarvoiseksi näillä palstoilla.

• toisinpäin
        moponen_ kirjoitti:

Raamatun aikaan voi 12vuotiaana avioitua.
        Näinollen 12v oli varhaisimpia vastuullisen iän kertovia ikämääritteitä.
        Avioitunut oli oman perheensä päämies.
        Näin, jos alinta avioliittoikää pidettäisiin mielessä asiaa pohdittaessa.
        Aikuiskastetta puolustavien säännön perusteellahan poika ei näinollen kuuluisi välttämättä milloinkaan perhekuntaan.
        Lapsena hän ei olisi kuulunut ja 12v täytettyään olisikin jo oman perheensä päämiehenä.

• Manolito
        Kastekäsky kirjoitti:

Nimiasia ei ole aivan yksiselitteinen.
        Kastekäsky oli kaikkia kansoja varten, mutta varhaiset juutalaiset kääntyneet olivat syntyneet Vanhaan liittoon.
        Heillä saattoikin olla siksi hiukan eri kaste.

Heitä ei voinutkaan kastaa lapsina tässä alkuvaiheessa.
        Siksi aikuisten kastettavien osuus oli luonnollisesti painottunut aikuisiin.
        Aikuisille oli luonnollistakin opetus / kääntymys järjestys.
        Omituista, että ei oteta tilannetta huomioon kun asioista puhutaan!

Aabrahamkin ympärileikattiin aikuisena.
        Samoin tehtiin Israelilaisille, jotka olivat syntyneet erämaavaelluksen aikana.
        Vaellukselta pääsivät "luvattuun maahan" vain ympärileikkaamattomat miehenpuolet lukuunottamatta niitä kahta.
        Kun lupaus "luvatusta maasta" oli toteutunut, kätettiin Mooseksen kautta annettua lakia 8 päivän ikäisyydestä ympärileikkausiäksi.
        Asiassa on yhtäläisyyttä alkuseurakunnan kasteen kanssa.

• kirjoituksesi
        Manolito kirjoitti:

Nimiasia ei ole aivan yksiselitteinen.
        Kastekäsky oli kaikkia kansoja varten, mutta varhaiset juutalaiset kääntyneet olivat syntyneet Vanhaan liittoon.
        Heillä saattoikin olla siksi hiukan eri kaste.

Heitä ei voinutkaan kastaa lapsina tässä alkuvaiheessa.
        Siksi aikuisten kastettavien osuus oli luonnollisesti painottunut aikuisiin.
        Aikuisille oli luonnollistakin opetus / kääntymys järjestys.
        Omituista, että ei oteta tilannetta huomioon kun asioista puhutaan!

Aabrahamkin ympärileikattiin aikuisena.
        Samoin tehtiin Israelilaisille, jotka olivat syntyneet erämaavaelluksen aikana.
        Vaellukselta pääsivät "luvattuun maahan" vain ympärileikkaamattomat miehenpuolet lukuunottamatta niitä kahta.
        Kun lupaus "luvatusta maasta" oli toteutunut, kätettiin Mooseksen kautta annettua lakia 8 päivän ikäisyydestä ympärileikkausiäksi.
        Asiassa on yhtäläisyyttä alkuseurakunnan kasteen kanssa.

Tuo tekstisi valaisi hyvin kasteen ja ympärileikkauksen yhteyttä ja Jumalan pelastussuunnitelmia, joita on tutkittava juutalaisen yhteisön historiallista taustaa vasten ottaen huomioon myös Vanhan Testamentin kirjoitukset.

Jordanin ylityksen jälkeen ympärileikkaattiin todellakin kaikki miehenpuolet ja sanaa julistettiin kaikille, myös naisille ja lapsille. Samalla tavalla sanaa julistettiin kaikille läsnäolijoille, kun kokonaisia perheitä kerrotaan kastetun Raamatussa.

34 ja sen jälkeen hän luki kaikki lain sanat, siunauksen ja kirouksen, aivan niinkuin lain kirjassa on kirjoitettuna.
        35 Ei mitään siitä, mitä Mooses oli käskenyt, Joosua jättänyt lukematta kaiken Israelin seurakunnan läsnäollessa, niin myös NAISTEN, LASTEN ja mukana kulkevien muukalaisten läsnäollessa.

• sentään kirjoitti:

että Paavali antoi kastattaa itsensä. No mihin
        se lapsikaste sitten hävisi? Eikö jo ymmärryksen
        pitäisi herätä näkemään, mikä on Raamatun mukainen kaste???? Eihän Raamatussa ole kun yhdenlainen kaste.
        Vesi on vettä, eikä se muutu miksikään, vaikka si
        tä käytetään kastevetenä.
        Tehän palvelette epäjumalaa, kun teille se kaste-
        vesi on Jumalan sanan korvike. Vesikö teille ristiinnaulittiin???
        Jeesuksen tilalle on EPÄJUMALANPALVOMISTA.

"Tehän palvelette epäjumalaa, kun teille se kastevesi on Jumalan sanan korvike. Vesikö teille ristiinnaulittiin???
        Jeesuksen tilalle on EPÄJUMALANPALVOMISTA".
        ---
        Mitähän sinä nyt yrität sanoa?
        Kuka opettaa, että kastevesi on Jumalan sanan korvike?

Miten sinun (uskovien)kasteeseesi liittyy Jeesus ja Pyhä Henki?

• terence.hill
        moponen_ kirjoitti:

...ilmoitukset tulisi sitten varmaankin varustaa K-12 varoituksella, ettei sen nuorempia tulisi sanaa kuulemaan...

• AlpoAhola
        perille kirjoitti:

Luetkohan sinä ollenkaan noita siteeraamiani Ramatunkohtia, kun jatkuvasti kelaat noita samoja kohtia, jotka EIVÄT PUHU LAPSIKASTEESTA MITÄÄN. Tai luuletko, että esittämällä vastakysy-
        myksen kierrät totuutta.
        ha toimenpide.
        kasteessa kuolemaan yhdessä Kristuksen kanssa!!!! Tämäkin asia on selitetty sinulle monta kertaa, mutta sinä et ilmeisesti ajattele
        ollenkaan, mitä sinulle on vastattu. Toistat mekaanisesti noita samoja kohtia ajattelematta mi
        tä niissä on sanottu.
        Ota nyt Raamattu käteesi ja hiljenny Jumalan kasvojen edessä tutkimaan, mitä Raamattu sanoo kasteesta ja lopeta tuo saman asian jankkaaminen.

Nimimerkki "perille" kirjoittaa seuraavaa: Lapsikaste Ei OLE EVANKELJUMIA vaan se on väkivaltaa pientä, viatonta lasta kohtaan. Se ei ole edes armoa, vaan armoon pakottamista!!! 2 Kor.6:1 sanoo, että armo on otettava vastaan, muuten se jää turhaksi. Pieni lapsi EI OSAA OTTAA VASTAAN ARMOA, joten se valelu on täysin turha toimenpide.

Kyseinen teksti on kauheaa tekstiä. Epämääräisen nimimerkin takaa tohditaan sanoa mitä vain (kauhea trollaus). Onko opetus jossain vapaissa suunnissa tosiaan tuollaista? No nyt vapaiden suuntien opettajat voisivat sanoutua irti tuollaisesta kirjoituksesta jos tahtoisivat. Jos eivät niin teen, niin syyllistyvät kirjoittajan kanssa samaan synnin harjoitukseen ja Sanan pilkkaamiseen. Viestissä kaste tehdään lain piiriin kuuluvaksi, vanhempien vastuu hengellisessä mielessä lapsistaan tehdään väkivallaksi, Raamatun todistama lasten usko mitätöidään ja kastetta halvennetaan.

Raamattu opettaa vanhempien vastuusta tavattoman paljon lastensa suhteen. Se vastuu on vanhempien, huoneenhaltijoiden ja perheen pään ja oman haltuun uskotun viinitarhan hoitajan vastuu lähetystyössä omia lapsiaan kohtaan. Siitä joitain jakeita seuraavassa:
        - Opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi 5.Moos.11:19.
        - Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea Sananl.22:6.
        - Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen Matt.18:5-6.
        - Ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?" Matt.21:16.
        - Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt.28:19.
        - Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ap.t.2:39.

Ottakaa siis leivisköistänne vaadin:
        Matteus 25:24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
        26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
        27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
        29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

• AlpoAhola kirjoitti:

Nimimerkki "perille" kirjoittaa seuraavaa: Lapsikaste Ei OLE EVANKELJUMIA vaan se on väkivaltaa pientä, viatonta lasta kohtaan. Se ei ole edes armoa, vaan armoon pakottamista!!! 2 Kor.6:1 sanoo, että armo on otettava vastaan, muuten se jää turhaksi. Pieni lapsi EI OSAA OTTAA VASTAAN ARMOA, joten se valelu on täysin turha toimenpide.

Kyseinen teksti on kauheaa tekstiä. Epämääräisen nimimerkin takaa tohditaan sanoa mitä vain (kauhea trollaus). Onko opetus jossain vapaissa suunnissa tosiaan tuollaista? No nyt vapaiden suuntien opettajat voisivat sanoutua irti tuollaisesta kirjoituksesta jos tahtoisivat. Jos eivät niin teen, niin syyllistyvät kirjoittajan kanssa samaan synnin harjoitukseen ja Sanan pilkkaamiseen. Viestissä kaste tehdään lain piiriin kuuluvaksi, vanhempien vastuu hengellisessä mielessä lapsistaan tehdään väkivallaksi, Raamatun todistama lasten usko mitätöidään ja kastetta halvennetaan.

Raamattu opettaa vanhempien vastuusta tavattoman paljon lastensa suhteen. Se vastuu on vanhempien, huoneenhaltijoiden ja perheen pään ja oman haltuun uskotun viinitarhan hoitajan vastuu lähetystyössä omia lapsiaan kohtaan. Siitä joitain jakeita seuraavassa:
        - Opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi 5.Moos.11:19.
        - Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea Sananl.22:6.
        - Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen Matt.18:5-6.
        - Ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?" Matt.21:16.
        - Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt.28:19.
        - Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ap.t.2:39.

Matteus 25:24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
        26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
        27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
        29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

Jos kaste ei ole evankeliumia (armoa), niin mitä siitä jää jäljelle; Pelkkä vesi ja ihmisen teko!

• AlpoAhola
        Tapio522 kirjoitti:

Jos kaste ei ole evankeliumia (armoa), niin mitä siitä jää jäljelle; Pelkkä vesi ja ihmisen teko!

Jeesus opetti, että lapset uskovat ja että heillä on jopa uskonhedelmiä. Voi jumalattomia ja farisealaisessa jumalisuudessa eläviä vanhempia, jotka eivät opeta ja kasta lapsiaan kristillisellä kasteella.

Ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?" Matt.21:16.

Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Mark.10:15.

Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani Luuk.1:44.

"Täällä on poikanen, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa, mutta mitä ne ovat näin monelle?" Joh.6:9.

• ei muuta
        Tapio522 kirjoitti:

vain tyhjä kuori -ihmisen oma suoritus

• AlpoAhola

• AlpoAhola kirjoitti:

(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

En voi olla laittamatta tätä esille, vaikka sivu on jo ilmeisesti ollutkin palstoilla.

Kannattaa tallentaa linkki omiin tiedostoihin ja jakaa eteenpäin.

• sokeutta
        AlpoAhola kirjoitti:

A. Aholalla ei ole näköjään pienintäkään hajua siitä, mitä armo on. Hän kuvittelee, että se on vanhempien tekoja, kun nämä vievät lapsensa kas-
        teelle. Ikäänkuin armoa voisi ansaita toisen puo-
        lesta, tekemällä jotain uskonnollista rituaalia.
        Tämän teorian mukaan kastamaton lapsi joutuisi
        kadotukseen. Vanhemmat voisivat määrätä, pelastuuko lapsi vai ei. Tämähän ei ole armoa vaan armottomuutta.
        Armo ei riipu meidän eikä vanhempiemme teoista vaan se saadaan lahjana, uskon kautta.
        Hänellä on ristiriitainen käsitys lapsen asemasta.
        Toisaalta hän sanoo lapsella olevan uskon ja että
        lapsi voisi ylistää Jumalaa.
        Toisaalta lapsi on perisynnin turmelema joka on
        saatanan lapsi. Miten tällainen voi ylistää
        Jumalaa. Miten synnin vallassa olevalla voi olla
        uskoa???
        Herää jo näkemään erehdyksesi.
        Vanhemmilla on todella vastuu lastensa kasvattamisesta kuten sanot, mutta tämä ei saa
        johtaa pakkotoimenpiteisiin pientä lasta kohtaan.
        Rakastavaiset vanhemmat opettavat lastansa oikealle tielle, mutta lapsi itse saa valita,
        haluaako hän lähteä kaidalle tielle.
        Kirkko on kautta aikojen käyttänyt pakkotoi-
        menpiteitä koettaessaan saada ihmisiä kasteelle,
        mutta tällä ei ole mitään tekemistä armon kanssa.
        Tätä samaa pakkoa A.A. soveltaa vielä tänäkin päivänä. Tämä on hurjaa Raamatun vastaista oppia.

• moponen_
        toisinpäin kirjoitti:

Raamatun aikaan voi 12vuotiaana avioitua.
        Näinollen 12v oli varhaisimpia vastuullisen iän kertovia ikämääritteitä.
        Avioitunut oli oman perheensä päämies.
        Näin, jos alinta avioliittoikää pidettäisiin mielessä asiaa pohdittaessa.
        Aikuiskastetta puolustavien säännön perusteellahan poika ei näinollen kuuluisi välttämättä milloinkaan perhekuntaan.
        Lapsena hän ei olisi kuulunut ja 12v täytettyään olisikin jo oman perheensä päämiehenä.

Eikä Raamattukaan tue väitteitäsi.

• sokeutta kirjoitti:

A. Aholalla ei ole näköjään pienintäkään hajua siitä, mitä armo on. Hän kuvittelee, että se on vanhempien tekoja, kun nämä vievät lapsensa kas-
        kadotukseen. Vanhemmat voisivat määrätä, pelastuuko lapsi vai ei. Tämähän ei ole armoa vaan armottomuutta.
        Armo ei riipu meidän eikä vanhempiemme teoista vaan se saadaan lahjana, uskon kautta.
        uskoa???
        Vanhemmilla on todella vastuu lastensa kasvattamisesta kuten sanot, mutta tämä ei saa
        Rakastavaiset vanhemmat opettavat lastansa oikealle tielle, mutta lapsi itse saa valita,
        Tätä samaa pakkoa A.A. soveltaa vielä tänäkin päivänä. Tämä on hurjaa Raamatun vastaista oppia.

Hurjaa "sokeutta "...:
        "Vanhemmilla on todella vastuu lastensa kasvattamisesta kuten sanot, mutta tämä ei saa
        Rakastavaiset vanhemmat opettavat lastansa oikealle tielle, mutta lapsi itse saa valita..."
        ----
        ---Määritteleekö Raamattu mielestäsi missään kohden, kuinka vanhan ja "kypsän" lapsen tulisi olla, jotta Jumala voisi lahjoittaa hänelle uskon (Mark. 9:42)?
        (Pari Raamatun paikkaa riittää vastaukseksi. Muutkin voivat vastata, jos sellaisia Raamatun paikkoja löytyy!)

---Arvellaan, että Punaisen Meren yli kulki kansa, jossa oli 600 000 sotakuntoista miestä.
        KAIKKI, myös pienet lapset saivat kasteen Moosekseen (=kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva) 1. Kor. 10:1,2.
        Riippuiko lasten pelastuminen heidän vanhempiensa teoista?

---Jeesus närkästyi opetuslapsilleen, kun he estelivät vanhempiaan tuomasta lapsiaan Jeesuksen siunattavaksi (Mark. 10:13-16).
        Miksi opetuslapset nuhtelivat/estelivät vanhempia?

• kristitty,
        sokeutta kirjoitti:

uskoa???

sinähän (nimim."sokeutta") vasta kova Jeesuksen vastustaja olet, oikea vastajeesus.

• AlpoAhola
        sokeutta kirjoitti:

uskoa???

Jos vanhemmat eivät hoida lasta Kristuksen yhteyteen, niin vanhemmat ovat Jumalan tuomion alaisia. Ilmeisesti et tunne Raamattua.

• kertoo selvästi
        AlpoAhola kirjoitti:

Jos vanhemmat eivät hoida lasta Kristuksen yhteyteen, niin vanhemmat ovat Jumalan tuomion alaisia. Ilmeisesti et tunne Raamattua.

että isä ei vastaa pojan syntivelasta, eikä poika isän synneistä. Mistä olet keksinyt tuon, että vanhemmat joutuvat kadotukseen, jos eivät kastata lapsiaan vauvakasteella jota Raamattu ei edes tunne?

• AlpoAhola
        kertoo selvästi kirjoitti:

että isä ei vastaa pojan syntivelasta, eikä poika isän synneistä. Mistä olet keksinyt tuon, että vanhemmat joutuvat kadotukseen, jos eivät kastata lapsiaan vauvakasteella jota Raamattu ei edes tunne?

Ilmeisesti et ole lukenut Jeesuksen opetuksia huoneenhallituksesta, viinitarhan hoidosta, haltuun uskotusta laumasta, uskotuista talenteista ja leivisköistä. Alapa tutkia Jumalan sanaa kokonaisuutena, eikä luulotella itsestä jotain, että ennen olin sellainen ja nyt olen tullut näin hyväksi. Olen näet riittävästi kuunnellut todistuspuheenvuoroja itsensä kehumisesta.

Isä ja äiti vastaa omasta synnistään silloin, kun se hylkäävät perkeleelle jälkeläisensä. Molokille uhrattuja on paljon. Kaikki taas vastaa siitä, että jumalattomana Adamin lankeemus tuli kaikille kadotukseksi. Lue nyt sentään Raamattua, ettet puhuisi läpiä päähäsi. Raamattu tuntee, mutta et näy tuntevan Jumalan Sanaa. Häpeäisit "ketoo selvästi" Raamatun tuntemattomuuttasi.

• sitä mieltä
        AlpoAhola kirjoitti:

Ilmeisesti et ole lukenut Jeesuksen opetuksia huoneenhallituksesta, viinitarhan hoidosta, haltuun uskotusta laumasta, uskotuista talenteista ja leivisköistä. Alapa tutkia Jumalan sanaa kokonaisuutena, eikä luulotella itsestä jotain, että ennen olin sellainen ja nyt olen tullut näin hyväksi. Olen näet riittävästi kuunnellut todistuspuheenvuoroja itsensä kehumisesta.

Isä ja äiti vastaa omasta synnistään silloin, kun se hylkäävät perkeleelle jälkeläisensä. Molokille uhrattuja on paljon. Kaikki taas vastaa siitä, että jumalattomana Adamin lankeemus tuli kaikille kadotukseksi. Lue nyt sentään Raamattua, ettet puhuisi läpiä päähäsi. Raamattu tuntee, mutta et näy tuntevan Jumalan Sanaa. Häpeäisit "ketoo selvästi" Raamatun tuntemattomuuttasi.

että lapsikaste on se, joka pelastaa ja usko Jeesukseen on vain ihmisen omaa yritystä hankkia pelastus?

• A.Aholalle
        AlpoAhola kirjoitti:

nousta lapsikaste päähän, kun esittää noin paksua
        valhetta, että: Isä ja äiti vastaa omasta synnistään silloin, kun se hylkäävät perkeleelle jälkeläisensä". (tarkoittaa kastattamatta lastaan)
        Tuo kyllä täysin harhaoppisen pelottelua, sillä
        ei Raamattu anna tukea sellaiselle.
        Jeesuksen sanojen mukaan lastenkaltaisten on tai-
        vasten valtakunta.
        Moolokille on uhrattu ne lapset, joita petetään uskomaan, että lapsikasteessa saadaan synnit anteeksi ja sen perusteella ollaan taivaskelpoisia. Näitä petettyjä on tämä maa täyn
        nä ja siksi kaikkinainen synti rehoittaa kun ku-
        kaan pappi ei uskalla saarnata parannusta näille
        "lapsikasteen armossa" tai luulossa oleville.
        Nyt taas sekoilet, kun sanot, että :Adamin lankeemus tuli kaikille kadotukseksi".
        Vasta äsken sanoit, että lapset uskovat ja ylistävät Jumalaa ja nyt ne joutuvatkin kadotuk-
        seen. Merkillistä sekoilua.
        Tapio kyselee taas, kun ei osaa lukea Raamattua, että minkä ikäisenä Jumala lahjoittaa ihmiselle
        uskon.
        USKO TULEE KUULEMISESTA ja kuuleminen Kristuksen
        sanan kautta.
        Ei tässä mitään ikärajaa ole. Heti kun ihminen
        kuulee sanaa ja USKOO siihen, voi Pyhä-Henki ava-
        ta ymmärryksen vastaaanottamaan sanan.
        Roomalaiskirjeessä Paavali sanoo, että kuinka ku-
        kaan voi uskoa, ellei julisteta?
        Eihän se vauva ole kuullut julistusta, kun se
        vasta ensi kertaa kuulee jotain ristiäisissä,
        vaikka ei ymmärrä siitä kyllä mitään.

• AlpoAhola
        sitä mieltä kirjoitti:

että lapsikaste on se, joka pelastaa ja usko Jeesukseen on vain ihmisen omaa yritystä hankkia pelastus?

Ilmeisesti kuulut niihin ihmisiin, joiden tarkoitus on syöttää omilla pureksimillaan sammakoilla toinen. Tee vaan omia ratkaisuja ja rakkauden tekoja hengessäsi sekä sitten kuuliaisuudentekojen ensiaskeleita. Näitä termejä olen hengengeimolaisiltasi kuullut jo kymmenien vuosien aikana muutamaan kertaan.

Minä en voi luetella kun Jeesuksen tekoja. Se on täytetty.

• AlpoAhola
        A.Aholalle kirjoitti:

valhetta, että: Isä ja äiti vastaa omasta synnistään silloin, kun se hylkäävät perkeleelle jälkeläisensä". (tarkoittaa kastattamatta lastaan)
        vasten valtakunta.
        Moolokille on uhrattu ne lapset, joita petetään uskomaan, että lapsikasteessa saadaan synnit anteeksi ja sen perusteella ollaan taivaskelpoisia. Näitä petettyjä on tämä maa täyn
        Nyt taas sekoilet, kun sanot, että :Adamin lankeemus tuli kaikille kadotukseksi".
        Vasta äsken sanoit, että lapset uskovat ja ylistävät Jumalaa ja nyt ne joutuvatkin kadotuk-
        Tapio kyselee taas, kun ei osaa lukea Raamattua, että minkä ikäisenä Jumala lahjoittaa ihmiselle
        uskon.
        sanan kautta.

Miten kävivikään Egytissä ja miten käy? Esikoiset kuolivat, ellei ovenpielet olleet sivelty verellä. Joka siis viettelee, niin Jeesus sitä myllynkiveä kaulaan sovittelee, en minä, mutta toki joudun sanomaan, kun se on RAAMATUN TOTUUS. Mutta mitäpä minä sitten voin, kun päänne on täynnä omaa henkeänne, ettei sinne näy sopivan muu, kuin omat hyvät työnne. Olkaa vaan hyvällä omallatunnolla niiden varassa, kerran nekin ratkaisut koetellaan Jumalan puntarissa. Toivottavasti kestävät. Minä en niihin omiin töihin voi luottaa, koska olen synnissä syntynyt ja vain Jeesus yksin on saanut vanhurskaudeta Jumalan todistuksen ja sitä on meidän käsketty kuulla.

Olet aika hävytön, kun kirjoitat nimelläni. Ilmoitan, etten ole "On tainnut" kirjoituksen kirjoittaja. Voisitko vähän sivistää käyttäytymistäsi ja lakata kirjoittamasta nimelläni. Minun ei tarvitse puskasta huudella toisten nimillä.

• AlpoAhola
        A.Aholalle kirjoitti:

vasten valtakunta.
        uskon.
        sanan kautta.

Usko tulee kuulosta. Kysynkin, että koska lapsi tai sikiö alkaa kuulla?

Minulla on nyt sellainen kokemus lasten kuulosta, että, jotka eivät jostain syystä ole kuuroja, niin jo sikiövaiheessa lapsi kuulee. Mitenkähän se Johanneskin kuuli äitinsä Elisabetin kohtuun Jeesuksen äidin, Marjan, tervehdyksen? Lääkärit toteavat kun lapsi syntyy jopa kuulon vasteen. Sanon tässä laajemminkin luomakunnasta, että kaikki eläimetkin kuulevat ja tunnistavat emonsa äänen vieraasta emosta. Tuo tapahtuu lintujen ja nisäkkäiden kohdalla hyvin selvästi.

Muuten Johannes Kastaja on siinnyt normaalisti miehen tahdosta, siis turmeluksessa. Asiasta on joskus vääristellysti näillä palstoilla yritetty kammeta, että Johannes olisi jokin erikoistapaus kuulon suhteen. Ei vaan ole.

• kiitos!
        moponen_ kirjoitti:

Eikä Raamattukaan tue väitteitäsi.

Sittenhän pelitilanne on tasapeli.
        Sinulta puuttuu kastettavien joukosta perheväki, vaikka se mainitaan Raamatussa.
        Miksei siellä sanota että osa perheväestä kastettiin?
        Mitähän muutakin sinulta puuttuu ??

• kyllä kuulevat
        AlpoAhola kirjoitti:

Usko tulee kuulosta. Kysynkin, että koska lapsi tai sikiö alkaa kuulla?

Minulla on nyt sellainen kokemus lasten kuulosta, että, jotka eivät jostain syystä ole kuuroja, niin jo sikiövaiheessa lapsi kuulee. Mitenkähän se Johanneskin kuuli äitinsä Elisabetin kohtuun Jeesuksen äidin, Marjan, tervehdyksen? Lääkärit toteavat kun lapsi syntyy jopa kuulon vasteen. Sanon tässä laajemminkin luomakunnasta, että kaikki eläimetkin kuulevat ja tunnistavat emonsa äänen vieraasta emosta. Tuo tapahtuu lintujen ja nisäkkäiden kohdalla hyvin selvästi.

Muuten Johannes Kastaja on siinnyt normaalisti miehen tahdosta, siis turmeluksessa. Asiasta on joskus vääristellysti näillä palstoilla yritetty kammeta, että Johannes olisi jokin erikoistapaus kuulon suhteen. Ei vaan ole.

jopa äitinsä kohdussa, mutta ei kai teilläpäin
        käydä julistamassa odottavien äitien vatsaan tai
        synnytyslaitoksella. Täälläpäin vauva kuulee
        ensimmäisen kerran sanaa vasta ristiäisissä ja sil-
        loinkin se usein nukkuu.
        Kotona useimmilla soi rokki ja TV. Ei siellä
        Jumalan sanaa kuule.
        Taas sinä sotket sanomisiasi, kun Johannes täytet-
        tiin Pyhällä-Hengellä äitinsä kohtuun. Sinun teo-
        riasi mukaan hän on syntinen ja synnissä siitetty
        joten miten se PH voi tulla syntiseen?

• AlpoAhola
        kyllä kuulevat kirjoitti:

jopa äitinsä kohdussa, mutta ei kai teilläpäin
        käydä julistamassa odottavien äitien vatsaan tai
        synnytyslaitoksella. Täälläpäin vauva kuulee
        ensimmäisen kerran sanaa vasta ristiäisissä ja sil-
        loinkin se usein nukkuu.
        Kotona useimmilla soi rokki ja TV. Ei siellä
        Jumalan sanaa kuule.
        Taas sinä sotket sanomisiasi, kun Johannes täytet-
        tiin Pyhällä-Hengellä äitinsä kohtuun. Sinun teo-
        riasi mukaan hän on syntinen ja synnissä siitetty
        joten miten se PH voi tulla syntiseen?

Uskovaiset vanhemmat keskustelevat ehtimiseen Jumalan Sanasta, rukoilevat ja laulavat. Jos on Jumalan Sanalle välinpitämättömiä vanhempia, niin he ovat mieliuummin koko ajan ajattelemessa materialismin perään. Epäuskoiset vanhemmat viettelevätkin lapsensa pois uskosta eri jumalien palvontaan. Materialismi ja rationalismi ovat varsin hyväksyttyjä, suosittuja ja yleisiä epäjumalinakin. Viettelijöille Jeesus uhkasi myllynkivi kaulassa mereen syöksemistä. Kun uskovaiset vanhemmat puhuvat Jumalan Sanaa, niin he keskenään keskustellessaan saarnaavat jo sikiölle, joka on äidin kohdussa. Minä nyt tässä sanon vain sen, miten meillä perheessä asian tila on ollut muutaman kymmentä vuotta. En voi ottaa jumalattomista valapatoista vastuuta, vaan saarnata heille helvetin tulta, elleivät käänny pahoilta teiltään elävän Jumalan tykö.

Voisitko mitenkään ymmärtää, että Sanassa ja sakramenteissa on Pyhä Henki.

• AlpoAhola
        kiitos! kirjoitti:

Sittenhän pelitilanne on tasapeli.
        Sinulta puuttuu kastettavien joukosta perheväki, vaikka se mainitaan Raamatussa.
        Miksei siellä sanota että osa perheväestä kastettiin?
        Mitähän muutakin sinulta puuttuu ??

Sillä seurakunnan kaitsijan ominaisuuksiin kuuluu sellaisiakin asioita kuin nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia Tit.1:6. SIIS JONKA LAPSET OVAT USKOVIA. Koskeekohan tuo vaatimus tavallisia perheitä ja uudestikastajia lainkaan? Uudestikastajat ainakin avoimesti tunnustavat, ettei lapset voi edes uskoa.

• mopo.nen
        AlpoAhola kirjoitti:

Sillä seurakunnan kaitsijan ominaisuuksiin kuuluu sellaisiakin asioita kuin nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia Tit.1:6. SIIS JONKA LAPSET OVAT USKOVIA. Koskeekohan tuo vaatimus tavallisia perheitä ja uudestikastajia lainkaan? Uudestikastajat ainakin avoimesti tunnustavat, ettei lapset voi edes uskoa.

No, siitä on valittu se helpoin ja ainoa asia: MIES.

Muulla ei ole väliä kuin juhlapuheissa.

• AlpoAhola
        mopo.nen kirjoitti:

No, siitä on valittu se helpoin ja ainoa asia: MIES.

Muulla ei ole väliä kuin juhlapuheissa.

Viestisi antaa tavattoman paljon tulkinnanvaraa ja nyt pitäisikin Sinun itse sanoa, että mitä tarkasti ottaen tahdot viestilläsi sanoa, sillä katson, ettei viestisi sovi oikein vastukseksi omaan viestiini.

Etkö siis tiedä, että kaikki Kristukseen uskovat ovat hengellisiä kuninkaita ja pappeja, mutta Sanan ja sakramenttien hoitajaksi jo apostolisena aikana valittiin seurakuntiin paimenet. Esikuva on siitä, kun Jeesus valitsi apostolit ja he saikin tehtävän niin kuin lähetys / kastekäsky osoittaa. Tästä en pluutaa mistään hinnasta, sillä käsky on majesteetin käsky ja sen alle asetun.

Raamattu antaa sitten ohjeita siitä millaisen tulee seurakunnan kaitsijan olla. Kaitsijan virka on Kristusesikuvallinen virka.

• erottelet
        AlpoAhola kirjoitti:

Uskovaiset vanhemmat keskustelevat ehtimiseen Jumalan Sanasta, rukoilevat ja laulavat. Jos on Jumalan Sanalle välinpitämättömiä vanhempia, niin he ovat mieliuummin koko ajan ajattelemessa materialismin perään. Epäuskoiset vanhemmat viettelevätkin lapsensa pois uskosta eri jumalien palvontaan. Materialismi ja rationalismi ovat varsin hyväksyttyjä, suosittuja ja yleisiä epäjumalinakin. Viettelijöille Jeesus uhkasi myllynkivi kaulassa mereen syöksemistä. Kun uskovaiset vanhemmat puhuvat Jumalan Sanaa, niin he keskenään keskustellessaan saarnaavat jo sikiölle, joka on äidin kohdussa. Minä nyt tässä sanon vain sen, miten meillä perheessä asian tila on ollut muutaman kymmentä vuotta. En voi ottaa jumalattomista valapatoista vastuuta, vaan saarnata heille helvetin tulta, elleivät käänny pahoilta teiltään elävän Jumalan tykö.

Voisitko mitenkään ymmärtää, että Sanassa ja sakramenteissa on Pyhä Henki.

vanhempia sen perusteella, miten he elävät. Siis ne jotka tekevät jotain kristillistä, voivat luottaa siiihen, että heidän tekonsa riittävät tälle lapselle Siis uskosi perustuu tekoihin. Missä on se armo? Mutta kun suurin osa Suomen vanhemmista ei välitä Jumalan sanasta mitään. Tämänkö takia heidän lapsensa sitten eivät uskokaan ja heidän kasteensa on turhaa?
        Miksi sitten kastetaan kaikki lapset, vaikka heidän vanhempansa eivät välitä uskosta mitään?
        Vain murto-osassa suomalaisista kodessa luetaan
        Raamattua ja rukoillaan yhdessä.
        Miksei ristiäisissä sanota selvästi, että tämän
        lapsen kastaminen on turhaa, elleivät vanhemmat ohjaa lasta taivas-tielle?
        Et vieläkään vastannut kysymykseeni, miksi Johan-
        nes Kastaja täytettiin Pyhällä-Hengellä jo koh-
        dussa, vaikka sinun oppisi mukaan lapset ovat
        syntisiä, kadotettuja kuten itse kirjoitit.

• valehdella
        AlpoAhola kirjoitti:

Sanot:Uudestikastajat ainakin avoimesti tunnustavat, ettei lapset voi edes uskoa."
        Sinä annat nyt väärän todistuksen eli valehtelet.
        Meidänkin perheessä lapset ovat tulleet uskoon ja ovat kastattaneet itsensä. Etkö tajua ollenkaan,
        että kun Raamattu käyttää sanaa lapsi, niin se ei automaattisesti tarkoita sylivauvaa.
        Jeesus itsehän sanoi, että lapset voivat uskoa.
        Sinä itse olet jatkuvasti toitottanut, että lapset
        ovat perisynnin turmelemia ja syntisiä ja nyt
        taas muutat mieltäsi ja kiivailet sen puolesta että nämä voivatkin uskoa.
        Olet sinä melkoinen takinkääntäjä.
        Luepas vielä uudelleen tuo siteeraamasi kohta.
        Voivatko sylivauvat olla irstaudesta syytettyjä?
        Sinulle kelpaa mikä tahansa Raamatun kohta puolustamaan lapsikastetta, etkä ollenkaan ajatte
        le mitä siinä sanotaan.

• AlpoAhola
        valehdella kirjoitti:

Sanot:Uudestikastajat ainakin avoimesti tunnustavat, ettei lapset voi edes uskoa."
        Sinä annat nyt väärän todistuksen eli valehtelet.
        Meidänkin perheessä lapset ovat tulleet uskoon ja ovat kastattaneet itsensä. Etkö tajua ollenkaan,
        että kun Raamattu käyttää sanaa lapsi, niin se ei automaattisesti tarkoita sylivauvaa.
        Jeesus itsehän sanoi, että lapset voivat uskoa.
        Sinä itse olet jatkuvasti toitottanut, että lapset
        ovat perisynnin turmelemia ja syntisiä ja nyt
        taas muutat mieltäsi ja kiivailet sen puolesta että nämä voivatkin uskoa.
        Olet sinä melkoinen takinkääntäjä.
        Luepas vielä uudelleen tuo siteeraamasi kohta.
        Voivatko sylivauvat olla irstaudesta syytettyjä?
        Sinulle kelpaa mikä tahansa Raamatun kohta puolustamaan lapsikastetta, etkä ollenkaan ajatte
        le mitä siinä sanotaan.

Olen näillä palstoilla uudestikastajien viestejä lukenut, ettei lapset voi uskoa. Suuntaa arvostelusi niitä viestejä vastaan. Minä olen todennut ja väittänyt, että lapset Jeesuksen todistuksen mukaan uskovat. Etkö siis ole lukenut mitä olen kirjoittanut, kun väität juuri päinvastaista sanomisestani.

• AlpoAhola
        erottelet kirjoitti:

vanhempia sen perusteella, miten he elävät. Siis ne jotka tekevät jotain kristillistä, voivat luottaa siiihen, että heidän tekonsa riittävät tälle lapselle Siis uskosi perustuu tekoihin. Missä on se armo? Mutta kun suurin osa Suomen vanhemmista ei välitä Jumalan sanasta mitään. Tämänkö takia heidän lapsensa sitten eivät uskokaan ja heidän kasteensa on turhaa?
        Miksi sitten kastetaan kaikki lapset, vaikka heidän vanhempansa eivät välitä uskosta mitään?
        Vain murto-osassa suomalaisista kodessa luetaan
        Raamattua ja rukoillaan yhdessä.
        Miksei ristiäisissä sanota selvästi, että tämän
        lapsen kastaminen on turhaa, elleivät vanhemmat ohjaa lasta taivas-tielle?
        Et vieläkään vastannut kysymykseeni, miksi Johan-
        nes Kastaja täytettiin Pyhällä-Hengellä jo koh-
        dussa, vaikka sinun oppisi mukaan lapset ovat
        syntisiä, kadotettuja kuten itse kirjoitit.

Jumalattomat vanhemmat, vaikka niitä on kuinkaikin paljon, ovat viettelijöinä Jumalan tuomion alaisia.

Olla opettamatta Jumalan Sanaa lapsille on samaa kuin antaa lapset vääryyden haltuun vapaaehtoisesti, siis vietellä. Sana nyt näin antaa ymmärtää. "Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen" Mark.9:42.

• -simul iustus et peccator-
        perille kirjoitti:

myksen kierrät totuutta.
        ha toimenpide.
        tä niissä on sanottu.

Tervehdy veljet
        Ns. "uskovien kastetta" puoltavat lukevat Jeesuksen lähetyskäskyn sanat: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti"(Matt28:19-20) aivan kuin Raamatussa olisi alaviitteenä sulkeissa että "tämä kohta ei sitten koske lapsia"

Mutta tämähän on vain seurausta vääränlaisesta syntikäsityksestä ja johtaa sitten esim. juuri ns."uskovien kasteeseen"
        Uskotaan että pieni lapsi ei ole tehnyt vielä yhtään tekosyntiä joten hän on synnitön tai
        Ihminen on ikäänkuin lapsena automaattisesti pelastettu Jeesuksen sovitustyön kautta.

Mutta ystävät emme me ole pääasiassa syntisiä sentähden että teemme syntiä vaan me teemme syntiä koska olemme syntisiä!!

Jos ihminen olisi synnitön yksikään pieni lapsi ei kuolisi!!

Meidän on niin vaikea uskoa ettemme pysty itse pelastustamme ansaitsemaan tai Jumalan kanssa yhdessä pelastuksenasiassa toimimaan.On niin vaikea uskoa että armo on todella niin suurta kuin se Kristillisessä kasteessa ja Pyhässä Ehtoollisessa konkretisoituu.

Kasteesta tehdään ihmisen tunnustus Jumalalle ja siitä ikäänkuin ammutaan "kyyhkynen" eli pyhä henki alas.Aivan samalla tavalla Herran ehtoollisesta tehdään vain "muistelu ateria" ym.
        Ajatellaan että vain kaikki "henkinen" on hyvää ja ettei Kaste tai Ehtoollinen voi olla Evankeliumia.

No miksi Jumala sitten olisi säätänyt tällaisen materiaan sidotun Evankeliumin?
        Siksi koska me olemme materiaa!!Aivan kuin Jeesus kuolleista noustuaan sanoi "antakaa minulle jotain syötävää" "koskettakaa minua" koska hän oli ruumiillisesti ylösnoussut.Mekin uskomme ruumiin ylösnousemukseen emmekä mihinkään hengen leijailuun!

Pyydän anteeksi sekavuutta kirjoittelussani ja ajatuksen katkeilua...kirjoitan tätä erittäin väsyneenä joten suokaa anteeksi...jotain teki mieli kuitenkin kommentoida.
        Olen tehnyt joitakin yleistyksiä enkä väitä näiden olevan esim. juuri sinun ajatuksiasi ,mutta yleisellä tasolla Kristikunnan sisällä olevia käsitteitä monet noista ovat.

Veljet koetelkaamme kaikkea ja pitäkäämme se mikä on hyvää.

Siunausta

• siitetty kasteen kautta, vaan evankeliumin sanan kautta:

Uusikäännös:1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Biblia: 1.kor.4:15. "Sillä ehkä teillä olis kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä olen teitä Kristuksessa Jesuksessa siittänyt evankeliumin kautta".

• pitivät yhtä

6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.

7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:

8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

9 Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on
        Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

• pitivät yhtä kirjoitti:

6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.

7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:

8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

9 Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on
        Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

---
        Aivan!

Kuolemallaan Kristus on lunastanut meidät omaisuudekseen (1. Kor. 1:30).
        Kaste Jeesuksen nimeen vastaa sinettiä tai leimaa, jolla omaisuus merkitään.

• Henki ja vesi ja veri
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Aivan!

"Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat."

Kolme hyvää todistajaa ovat yhdessä voimakkaista, kuten ruuti, jossa on oltava kolmea eri ainetta tietyssä suhteessa. Jos yksi aine puuttuu tai seos on väärä, niin voima ja poweri puuttuu.

Yleensä vastapuoli yrittää vaikuttaa todistajiin. Yrittää estää todistajien todistamista. Todistajia häiritään?

Diabolos eli Paholainen tulee latinan sanasta "diaballo", joka tarkoittaa heittää erilleen ja erottaa yhteenkuuluvat asiat toisistaan.

Ja kovastihan se Diabolos yrittää näilläkin palstoilla heittää erilleen noita kolmea yhtäpitävää todistajaa "Henkeä, vettä ja verta" jos jonkinlaisella selityksellä ja massapostituksella?

• Tapio522 kirjoitti:

---
        Aivan!

Joh.5:6. Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
        7. Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        8. Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
        9. Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

Itselle tulee tuosta mieleen lukuisat Raamatun opetukset ja kertomukset vedestä, jolla kuvataan elävää lähdettä, elävää evankeliumia. Lisäksi Jeesuksen esimerkki jalkojen pesusta ja kehotus toinen toistemme jalkoja pesemään.

Veri taas tuo mieleen väistämättä Golgatan ja sovitustyön täyttymisen.

Ilman vettä ja verta ei olisi siis elämää Kristuksessa eikä iankaikkisen elämän toivoa.

En siis saa millään muotoa omaan mieleeni sitä, että tuossa kohdin voisi puhua kasteesta.

• sotamies
        weha kirjoitti:

Joh.5:6. Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
        7. Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        8. Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
        9. Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.

Itselle tulee tuosta mieleen lukuisat Raamatun opetukset ja kertomukset vedestä, jolla kuvataan elävää lähdettä, elävää evankeliumia. Lisäksi Jeesuksen esimerkki jalkojen pesusta ja kehotus toinen toistemme jalkoja pesemään.

Veri taas tuo mieleen väistämättä Golgatan ja sovitustyön täyttymisen.

Ilman vettä ja verta ei olisi siis elämää Kristuksessa eikä iankaikkisen elämän toivoa.

En siis saa millään muotoa omaan mieleeni sitä, että tuossa kohdin voisi puhua kasteesta.

Mitä weha saa mieleen, tuliko Jeesuksen rinnasta verta ja evankeliumin sanoja äskeisen teoriasi mukaan, että vesi on aina sanoja?

Joh. 19:34

vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.

Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen.

Kuten "elävä vesi" tarkoittaa Henkeä, mutta se sanotaan erikseen siinä kohtaa, missä niin on asian laita.

38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
        ....................

Nikodemukselle Jeesus puhuu perusmuodossa "vedestä ja Hengestä". Tällöin vesi on vettä (water). Ja kastettahan se tarkoittaa vedestä ja Hengestä syntyminen.

5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

• sotamies kirjoitti:

Mitä weha saa mieleen, tuliko Jeesuksen rinnasta verta ja evankeliumin sanoja äskeisen teoriasi mukaan, että vesi on aina sanoja?

vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.

Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen.

Kuten "elävä vesi" tarkoittaa Henkeä, mutta se sanotaan erikseen siinä kohtaa, missä niin on asian laita.

38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
        ....................

Nikodemukselle Jeesus puhuu perusmuodossa "vedestä ja Hengestä". Tällöin vesi on vettä (water). Ja kastettahan se tarkoittaa vedestä ja Hengestä syntyminen.

5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

Sotamies:
        "Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen".
        ----
        Erittäin hyvä huomio!

Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
        Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.

Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
        Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.

"Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).

• itse sekoilet
        sotamies kirjoitti:

....................

Vesi todella tarkoittaa vettä, eikä siihen pidä
        joka asiassa sotkea kastetta. Jos tarkoitetaan
        kastetta, niin se sanotaan selvästi. Vettä käytetään mm sanan vertauskuvana. Ei Jeesus jätä
        näin tärkeää asiaa olettamusten varaan.
        Kun Jeesus puhui Nikodeemukselle vedestä, niin miksi sinä sekoitat sen kasteeseen. Jeesus itse
        täsmentää, mitä hän tarkoitti.
        Joh 3:16 ..ettei yksikään, joka häneen USKOO,
        hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän". Ei Jeesus sanonut, että "ettei yksikään, joka on kastettu hukkuisi, vaan...." Etkö todella ymmärrä, että USKOMALLA JEESUKSEEN saadaan iankaikkinen elämä.
        Sinä itse lisäät kasteen joka kohtaan, missä pu-
        taan vedestä, etkä lue koko lukua jossa asiayh-
        teys selviää.

• johti kasteelle perhekunnit...
        itse sekoilet kirjoitti:

Vesi todella tarkoittaa vettä, eikä siihen pidä
        joka asiassa sotkea kastetta. Jos tarkoitetaan
        kastetta, niin se sanotaan selvästi. Vettä käytetään mm sanan vertauskuvana. Ei Jeesus jätä
        näin tärkeää asiaa olettamusten varaan.
        Kun Jeesus puhui Nikodeemukselle vedestä, niin miksi sinä sekoitat sen kasteeseen. Jeesus itse
        täsmentää, mitä hän tarkoitti.
        Joh 3:16 ..ettei yksikään, joka häneen USKOO,
        hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän". Ei Jeesus sanonut, että "ettei yksikään, joka on kastettu hukkuisi, vaan...." Etkö todella ymmärrä, että USKOMALLA JEESUKSEEN saadaan iankaikkinen elämä.
        Sinä itse lisäät kasteen joka kohtaan, missä pu-
        taan vedestä, etkä lue koko lukua jossa asiayh-
        teys selviää.

Vasta kasteessa Jumala tekee liiton ihmisen kanssa.

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

• sotamies kirjoitti:

....................

Asianyhteys tietysti myös ratkaisee esim.Joh.3:5

Kirkon piirissä pidetään keskeisenä kastetekstinä yleiseti Nikodeemos kertomusta(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
        Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
        13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
        Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.
        Lähde: (usko ja kaste)

Kastamattomana kuolleet

”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

• ajankohta!
        weha kirjoitti:

Kirkon piirissä pidetään keskeisenä kastetekstinä yleiseti Nikodeemos kertomusta(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
        Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
        Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.

Kastamattomana kuolleet

”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3). weha
        ---

Jeesuksen eläissä kristillistä kastetta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ei vielä ollut olemassa (syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).

Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" (Atp.2:38-39). Te ja teidän lapset. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

• Henkeä
        weha kirjoitti:

Kastamattomana kuolleet

Jeesus sanoo kuitenkin, että "elävä vesi" on Henkeä. Miksi käännät senkin toisin, kuin mitä Jeesus itse sanoo?

ne, jotka uskoivat tuolloin Jeesukseen, heillä ei vielä ollut Henkeä. Jeesus profetoi kasteesta, jossa nuo jo nyt Jeesukseen uskovat tulisivat saamaan Pyhän Hengen.

• ajankohta! kirjoitti:

Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3). weha
        ---

Jeesuksen eläissä kristillistä kastetta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen ei vielä ollut olemassa (syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).

Kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" (Atp.2:38-39). Te ja teidän lapset. Niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Elävä Vesi

On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
        23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä totesin. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

• Pyhä henki
        Henkeä kirjoitti:

Jeesus sanoo kuitenkin, että "elävä vesi" on Henkeä. Miksi käännät senkin toisin, kuin mitä Jeesus itse sanoo?

ne, jotka uskoivat tuolloin Jeesukseen, heillä ei vielä ollut Henkeä. Jeesus profetoi kasteesta, jossa nuo jo nyt Jeesukseen uskovat tulisivat saamaan Pyhän Hengen.

oli jo vanhassa liitossakin:

Pyhä Henki vaikutti jo vanhan liiton ajalla, aivan samalla tavoin, kuin tämänkin päivän uskovaisissa. He uskoivat lupauksen sanaan, me uuen liiton uskovaiset uskomme täyttyneem lunastuksen varassa. Siihen löytyy raamattua paljonkin, nyt en niitä paikkoja vielä jaksa etsiä, mutta varmasti niitä löytyy. Toivottavasti joku toinen niitä ehti etsiä ja kirjoittaa, lupaan etsiä itsekin, kunhan kerkiän ja jaksan.

Jo paratiisissa, ensimmäiselle langenneelle ihmisparille anteeksiantamus ja evankeliumi tuotiin jalkojen päällä. Kerrotaanhan siellä, että Jumala käyskenteli Paratiisisa ja ihminne kuuni askelten äänen ja pelästyi. Jo asilloin julistettiin evankeliumi veren vuodatuksen alla. Vanhan liiton uhri Jumalan palvelus oli esikuva uuden liiton alussa Jeesuksen lunastustyöstä.

On monia kertoja, kun samanlaista evankeliumia julistetiin jo vanhan liiton ajalla. Sanamuoto oli erilainen, mutta meillä onkin Hengen , ei suinkaan sanan virka. Puustavi (kirjain) kuolettaa, (tappaa) Henki on se joka eläväksi tekee.

• Pyhä henki kirjoitti:

Pyhä Henki vaikutti jo vanhan liiton ajalla, aivan samalla tavoin, kuin tämänkin päivän uskovaisissa. He uskoivat lupauksen sanaan, me uuen liiton uskovaiset uskomme täyttyneem lunastuksen varassa. Siihen löytyy raamattua paljonkin, nyt en niitä paikkoja vielä jaksa etsiä, mutta varmasti niitä löytyy. Toivottavasti joku toinen niitä ehti etsiä ja kirjoittaa, lupaan etsiä itsekin, kunhan kerkiän ja jaksan.

Jo paratiisissa, ensimmäiselle langenneelle ihmisparille anteeksiantamus ja evankeliumi tuotiin jalkojen päällä. Kerrotaanhan siellä, että Jumala käyskenteli Paratiisisa ja ihminne kuuni askelten äänen ja pelästyi. Jo asilloin julistettiin evankeliumi veren vuodatuksen alla. Vanhan liiton uhri Jumalan palvelus oli esikuva uuden liiton alussa Jeesuksen lunastustyöstä.

On monia kertoja, kun samanlaista evankeliumia julistetiin jo vanhan liiton ajalla. Sanamuoto oli erilainen, mutta meillä onkin Hengen , ei suinkaan sanan virka. Puustavi (kirjain) kuolettaa, (tappaa) Henki on se joka eläväksi tekee.

Käsittääkseni ei Pyhä Henki tullut vasta helluntaina, vaan syntyihän ihminen jo uudesti ennen helluntaitakin. Ei pelastustie ole käsittääkseni muuttunut. Tästä voisi katsella jonkin kohdan Raamatusta, jotka tulee mieleen:

Jer.4:4. "Ympärileikatkaat teitänne Herralle, ja pankaat teidän sydämenne esinahka pois, te Juudan miehet ja Jerusalemin asuvaiset; ettei minun julmuuteni pääsisi vallallensa niinkuin tuli, ja niin palaisi, ettei yksikään sitä sammuttaa taida, teidän pahuutenne tähden."

2.Sam.12:13. "Niin sanoi David Natanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan. Natan sanoi Davidille: niin on myös Herra sinun syntis ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman".

Joh.1:13. "Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat".

Psalmissa kirjoitetaan: Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minule uusi vahva henki. Älä heitä minua pois kaqsvois edestä, ja älä ota minulta pois Sinun Pyhää Henkeäs. Anna minulle sinun autuutes ilo, ja sillä hyväll ähengelläs tue minua. (Ps 51:12-13)

Tämä jo riittänee oslittamaan, että myös vanhan liiton uskovaisilla oli Pyhä Henki. Ei kai sellaisen pois ottamisesta kirjoiteta, jota ei olisikaan.

• Kuoleman jälkeen
        Pyhä henki kirjoitti:

Pyhän Hengen lahja oli mahdollista saada vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen.(Apt.2:38-39) "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" kasteessa.

• tuli.
        weha kirjoitti:

Käsittääkseni ei Pyhä Henki tullut vasta helluntaina, vaan syntyihän ihminen jo uudesti ennen helluntaitakin. Ei pelastustie ole käsittääkseni muuttunut. Tästä voisi katsella jonkin kohdan Raamatusta, jotka tulee mieleen:

Jer.4:4. "Ympärileikatkaat teitänne Herralle, ja pankaat teidän sydämenne esinahka pois, te Juudan miehet ja Jerusalemin asuvaiset; ettei minun julmuuteni pääsisi vallallensa niinkuin tuli, ja niin palaisi, ettei yksikään sitä sammuttaa taida, teidän pahuutenne tähden."

2.Sam.12:13. "Niin sanoi David Natanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan. Natan sanoi Davidille: niin on myös Herra sinun syntis ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman".

Joh.1:13. "Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat".

Psalmissa kirjoitetaan: Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minule uusi vahva henki. Älä heitä minua pois kaqsvois edestä, ja älä ota minulta pois Sinun Pyhää Henkeäs. Anna minulle sinun autuutes ilo, ja sillä hyväll ähengelläs tue minua. (Ps 51:12-13)

Tämä jo riittänee oslittamaan, että myös vanhan liiton uskovaisilla oli Pyhä Henki. Ei kai sellaisen pois ottamisesta kirjoiteta, jota ei olisikaan.

Kyllä Jeesus lähetti Oman Henkensä vasta kuolemansa jälkeen Uuden liiton aikana. Kasteessa "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Joh. 7:39

"Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu."

Joh. 15:26

Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

• AlpoAhola
        sotamies kirjoitti:

....................

Voisitteko kääntää minulle te, jotka osaatte englantia paremmin, että miten sanatarkka käännös kuuluisi jakeesta:
        Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God Joh.3:5 (King James Bible).

Miten luotettavaksi mainittu englantilainen Raamattu sanoo siis uudestisyntymisen sanatarkasti?

• Grown up
        AlpoAhola kirjoitti:

Voisitteko kääntää minulle te, jotka osaatte englantia paremmin, että miten sanatarkka käännös kuuluisi jakeesta:
        Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God Joh.3:5 (King James Bible).

Miten luotettavaksi mainittu englantilainen Raamattu sanoo siis uudestisyntymisen sanatarkasti?

Joh.3:5
        "Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God." (King James Bible).

Pyydetty käännös:
        Jeesus vastasi, Totisesti, Totisesti, Minä sanon sinulle, Ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä/tulla sisälle Jumalan valtakuntaan.
        ---

Huomaa erityisesti: vedeSTÄ ja HengeSTÄ - ei siis niiden kautta vaan suoraan näiden vaikuttamana, niin että nämä elementit synnyttävät uutta.

Välimerkitys ja isot kirjaimet eivät nyt tässä vapaassa (mutta sanatarkassa) käännöksessä ole suomen kielen mukaiset vaan vertailtavuuden vuoksi lähtökielen (englannin) mukaan.

• AlpoAhola
        Grown up kirjoitti:

"Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God." (King James Bible).

Pyydetty käännös:
        Jeesus vastasi, Totisesti, Totisesti, Minä sanon sinulle, Ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä/tulla sisälle Jumalan valtakuntaan.
        ---

Huomaa erityisesti: vedeSTÄ ja HengeSTÄ - ei siis niiden kautta vaan suoraan näiden vaikuttamana, niin että nämä elementit synnyttävät uutta.

Välimerkitys ja isot kirjaimet eivät nyt tässä vapaassa (mutta sanatarkassa) käännöksessä ole suomen kielen mukaiset vaan vertailtavuuden vuoksi lähtökielen (englannin) mukaan.

Olen muuten ollut siinä käsityksessä, että vesi ja Sana ovat ne välineet, jotka uudestisynnyttävät (kaste = vedestä ja Hengestä). Uudestisyntymähän tulee Jeesuksen sanojen mukaan olla Jumalasta ja ylhäältä, ettei se siis ole ihmisestä, siis lihasta, joksi ihminen tuli Adamin lankeemuksessa. Ihminen menetti lankeemuksessa Jumalan kuvan ja mainitaan, että Seet olikin Adamin kuva 1.Moos.5:3. On näet selvä asia se, ettei turmeltunut, synnin alle myyty voi täyttää Jumalan lakia, joka on hengellinen. Paljon on sellaista oppia, joka sanoo uudestisyntymän siihen, kun tekee ns. tietoisen uskonratkaisun, tunnustaa syntinsä, tekee parannuksen tai ottaa Jeesuksen henkilökohtaisesti vastaan. Ne ovat kyllä aika tavalla sukua turmeltuneelle ihmiselle, sillä ainut on joka sai todistuksen vanhurskaudesta Johanneksen kasteella oli Jeesus.

Muuten Jumalan Henki liikkui luomisessa vetten päällä ja Jumala loi kaiken Sanallaan. Uudestisyntymä VEDESTÄ JA HENGESTÄ ei siis ole ristiriitainen alkuluomisen kanssa. Lähetyskäskyn kastekäsky tuo yhteen kaikki Jumalan persoonat, joiden nimeen kaste tapahtuu. Kastaja on siis Kolmiyhteinen Jumala. Se on aoristinen uudestisyntymä.

• AlpoAhola
        Grown up kirjoitti:

Pyydetty käännös:
        ---

Tässä nyt tuli mieleeni vanhat jutut. Minulle näet sanottiin jokin aika sitten, kun vetosin kirjoituksiin, siis Raamattuun, että kirjain kuolettaa ja Henki tekee eläväksi 2.Kor.3:6. Olen tuota Raamatun paikka pitänyt sellaisena, että lain pitääkin kuolettaa ja vain evankeliumi antaa elämän.

No sitten järki kun on perkeleen ministeri, niin se ajaa ihmisen etsimään kokemuksista, omista tekemisistä, töistä, sydämellisyydestä, antaumuksellisuudesta, liikutuksista ja kaikesta ihmisen sielullisesta tunteesta todistusta siitä, että on otollinen. Usko hakee todistuksen otollisuudesta Sanan todistuksesta, evankeliumista ja siis yksin Kristuksen työstä ja lupauksista, jotka myös liittyvät armonvälineisiin. Usko tarttuu sanan todistukseen, vaikka järki todistaisi päin vastaista, siis tuomion alaisuutta.

• bavaria

Paavali oli tuon ajan taitava showmies, hän ymmärsi että israelissa tekee taikatemppuja eräs Jeesus niminen mies. Paavali näki tilaisuutensa tulleen kun hän noin 50 vuotta myöhemmin keksi kirjoittaa ns Paavalin kirjeet. Pate jätti tosin paljon kertomatta, esim maria magdalasta, ja rakennutti Teille arvoisat kiihkouskovaiset, uskomattomas tarinan kirjeissään, joita te nyt 2000 vuotta myöhemmin sokeasti uskotte. Jeesuken ja Paavalin touhut eroavat paljon toisistaan, pate halusi tietenkin osuutensa Jesse taikurin huomiosta ja näin syntyi Paten kirjeet.
      ps. lukekaa hyvät aivopesulan asiakkaat mielummin kirjeitä kellarista, Dostojevski niin te oivallatte yhtä sun toista myös omilla aivoillanne.

• mopo.nen

bavarialta lapsellinen trollaus...

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      22
      6636
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4687
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      61
      3726
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      229
      2948
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      34
      2732
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      45
      2516
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2415
    8. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      40
      1783
    9. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1767
    10. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      25
      1685
    Aihe