Miten tutkit Raamattua?

Raamattu käyttää paljon kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.

Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.

"Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).
---
Seuraavat kohdat on poimittu linkistä:
http://www.teolinst.fi/luennot/LE060322.htm

"Luther korosti Raamatun kirjaimellista merkitystä (sensus litteralis).
Raamatun yksinkertaista, kirjaimellis-kieliopillista merkitystä Luther pitää Raamatun päämerkityksenä".

"VT:n historialliset kertomukset viittaavat Lutherin mukaan Kristukseen ja uskoon. Tässä mielessä Luther puhuu VT:n hengellisestä merkityksestä.
Yksi esimerkki: Mooses ei päässyt luvattuun maahan. Mutta Joosua pääsi. Tästä näemme Lutherin mukaan, että laki (Mooses) ei vie taivaaseen, mutta evankeliumi (Joosua/Jeesus) vie perille".

"Lutherin mukaan teologin, joka lukee ja tulkitsee Raamattua hengellisesti/typologisesti, pitää olla varma kirkon opista".

"Vaikka Luther joskus itse käyttää allegorista raamatuntulkintaa, hän korostaa että kirkon dogman/opin pitää perustua Raamatun selvään tekstiin".

"Uskonpuhdistaja korostaa, että Raamattu on ulkonaisesti selvä ja että sitä siten voi ymmärtää kuka tahansa.
Hän myöntää , että Raamatussa on monia hämäriä ja salaisia kohtia. Mutta se johtuu kyvyttömyydestämme sanojen merkityksessä ja kielinopissa eikä majesteettisuudesta siinä mitä kuvataan.
Jos sanat ovat yhdessä kohdassa hämäriä, ne ovat toisessa kohdassa sitä selvempiä".

"Luther puhuu myös kahdenlaisesta selvyydestä: sisäisestä ja ulkonaisesta: "Jos sinä puhut sisäisestä selvyydestä (claritas interna), niin ei kukaan muu oivalla Raamatun pienintä piirtoa kuin se, jolla on Jumalan Henki...Tarvitaan näet Henki, jotta voitaisiin käsittää Raamattu sekä kokonaisuutena että sen jokainen osa".
---
Kommentteja!

2

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omia tulkintojasi

Tuolla kastepalstalla sinulle on jo moneen kert-
      taan selvitetty, että tuo Joh 3:5 ei puhu kas-
      teesta mitään. Miksi lisäät siihen omia kuvittelujasi? Anna Raamatun itse selittää itse-
      ään. Ei kai Jeesus nyt noin tärkeää asiaa jätä
      kuvittelujen varaan? Nikodeemus oli aikuinen mies, joka halusi pelastua. Jeesus antoi hänelle
      vastauksen täysin selvästi Joh 3:16 "Sillä niin
      on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi aino-
      kaisen poikansa, ettei YKSIKÄÄN JOKA HÄNEEN USKOO
      HUKKUISI...". Siis ei Jeesus sanonut, että yk-
      sikään joka on kastettu, ei hukkuisi!!!!!
      Miksi lisäät tähän kasteen, vaikka asiayhteys
      paljastaa mistä on kyse.
      Olisihan Jeesus ohjannut Nikodeemuksen kasteelle,
      jos se kaste olisi hänet pelastanut. Kastoivathan
      Jeesuksen opetuslapset niitä, jotka olivat tul-
      leet uskoon Joh 4:1.
      Kun Jeesus puhui elävästä vedestä, antaa Raamattu
      tähänkin SELVÄN VASTAUKSEN. Sen hän sanoi HENGESTÄ, joka niiden piti saaman, jotka häneen
      uskovat".
      Ei pidä sekoittaa sitä kastetta joka asiaan, jos-
      sa puhutaan vedestä.

• zumster

Raamattua lukiessa on syytä muistaa, että sanat ovat vain sanoja. Ne eivät ole todellisuus. Niihin ei pidä takertua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe