Miksei Suomessa saa pessaareita?

HaMa

Tänään tein havainnon, joka jäi askarruttamaan mieltäni suuresti. Soitin ja kysyin terveydenhoitajalta pessaarista ja hän sanoi, että niitä saa apteekista. Kun sitten menin kohtuullisen kokoisen kaupunkini apteekkiin, siellä todettiin - vähän kuin ihmetellen - ettei heillä ole niitä mutta sanoivat kondomeja löytyvän. Niille juuri kaipasin vaihtoehtoa. Selattuani netissä, totesin monen muunkin ihmettelevän samaa - eli sitä että pessaareja ei kuulemma saa Suomesta, Ruotsista kyllä, kunhan on pessaarin mitat tiedossa - ja niidenkin saanti ei ole itsestäänselvää joka paikassa. Olen vuodet syönyt pillereitä enkä halua enää hormoneja itseeni tunkea ja elämäntilanteeni on sellainen, että kondomeillekin olisi hyvä olla vaihtoehto, mutta esim kierukkaa en välttämättä haluaisi.Kertokaa, jos olen väärässä ja tietoni vääriä. Onneksi nettiostoksia voi nykyään tehdä - mutta silti...kaikilla ei ole sitäkään mahdollisuutta ja mieluusti työllistäisin edes kerran paikallista apteekkia ostammalla sieltä sen pessaarin (tai FemCapin tms.). - Tietenkään en nyt enää rikastuta lääkefirmaa ja apteekkia, kun pillerit lopetin enkä ole enää vakioasiakas apteekissa. Eikö asiaan pitäisi kyllä saada parannusta? VAIHTOEHTOJA MYÖS SUOMALAISILLE NAISILLE!!

11

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitukka_

      Niin just ihan samaa olen ihmetellyt!! Kauhean paljon naisia, joille ei sovi hormooniehkaisy, mutta lääkärit on aina sitä tyrkyttämässä. Sitten on hormoonit sekaisin ja kaiken maailman ikäviä sivuoireita, jotka taas lääkäreitä ei kiinnosta yhtään. Ymmartaakseni pessaaria kaytetaan aika paljon ulkomailla, mutta Suomesta sitä ei saa. Itse haluaisin kokeilla pessaaria.

      Jos olisi joku aktiivinen ihminen, niin tekisi jonkinlaisen (internet?) addressin, etta niitä pessaareita pitää saada Suomeen!

      • Minä ite.

        Jos lapset on tehty ja parisuhde kunnossa, kannattaa ukko passittaa leikkuuttamaan piuhat poikki.
        Naisella moinen on isompi operaatio.

        Minä laitoin itse piuhani poikki. Tai siis en leikannut itse, vaan lampsin lääkäriin omasta tahdosta.

        Helppo homma, tunnissa ohi. Kulkusetkin sheivasivat.
        Viikon verran oli lieviä tuntemuksia välillä. Kivuksi en kutsuisi.

        Nyt ei tarvitse rapistella kumien kanssa tai tutea, kun kierukka tökkii vastaan.
        Meno on rennompaakin.


      • Nimetön
        Minä ite. kirjoitti:

        Jos lapset on tehty ja parisuhde kunnossa, kannattaa ukko passittaa leikkuuttamaan piuhat poikki.
        Naisella moinen on isompi operaatio.

        Minä laitoin itse piuhani poikki. Tai siis en leikannut itse, vaan lampsin lääkäriin omasta tahdosta.

        Helppo homma, tunnissa ohi. Kulkusetkin sheivasivat.
        Viikon verran oli lieviä tuntemuksia välillä. Kivuksi en kutsuisi.

        Nyt ei tarvitse rapistella kumien kanssa tai tutea, kun kierukka tökkii vastaan.
        Meno on rennompaakin.

        Toki, jos elämäntilanne on sellainen kuin sinulla, niin ratkaisusi on sinulle sopiva. Itselläni on varsin toisenlainen tilanne...sen kummemmin erittelemättä... eikä sterilisaatio ole vaihtoehto. Tarvitaan vähemmän lopullisia vaihtoehtoja.


      • Nimetön

        Olet oikeassa. Adressi tai muu yleisemmän ja laajemman keskustelun avaus olisi kyllä paikallaan... - HaMA


      • huom!
        Minä ite. kirjoitti:

        Jos lapset on tehty ja parisuhde kunnossa, kannattaa ukko passittaa leikkuuttamaan piuhat poikki.
        Naisella moinen on isompi operaatio.

        Minä laitoin itse piuhani poikki. Tai siis en leikannut itse, vaan lampsin lääkäriin omasta tahdosta.

        Helppo homma, tunnissa ohi. Kulkusetkin sheivasivat.
        Viikon verran oli lieviä tuntemuksia välillä. Kivuksi en kutsuisi.

        Nyt ei tarvitse rapistella kumien kanssa tai tutea, kun kierukka tökkii vastaan.
        Meno on rennompaakin.

        Köh. Ei se kierukka mitenkään töki sieltä kohdusta vastaan. Siinä on ihan kohdunkaulakin välissä ennen emätintä. Jos kierukka on tulossa emättimen kautta ulos, pitäisi olla jo gynelle matkassa.


    • siksi

      Voit varmaan kuvitella, millainen MILJOONABISNES e-pillereiden myynti on...! Miksi panostaa sellaisen vaihtoehdon mainostamiseen, josta ei saisi lähimainkaan saman luokan voittoa?

      Ketä kiinnostaa, millaisia vaikutuksia saatat huomata itsessäsi käyttäessäsi hormonaalista ehkäisyä? Nurinat voidan kuitata liioitteluksi tai tekosyiksi omista vioistasi, ja perustella ettei moni muu valita: "pillerit on niin helppoja - oletko sinä hankala?" Kuka lääkäri haluaa itselleen sellaisen maineen, että myöntää isojen lääkefirmojen tuotteet myönnettyä haitallisimmiksi?

      Ehkä pessaarien kysyntä ei ole ollut suurta, koska aina tarjotaan ensin e-pillereitä, ikään kuin ne olisivat luonnollisin vaihtoehto.

      • vaihtoehtoja!

        Niin just! Kunpa osaisin sellaisen adressin väsätä!

        Miksei hormoonittomia ehkäisyitä jaeta yhtä innolla kuin hormoneja? Ainoa syy on raha ja raha!

        Minulla on kuparikierukka, ja olen erittäin tyytyväinen. Pessaarin ehkäisyteho ei ole yhtä hyvä ja tarvitaan spermisidejä sen kanssa käytettäväksi. Allergikkona ei kiitos, mutta huippua olisi, että tuo vaihtoehto olisi kaikille sen haluavalle.


    • vm68

      gynekologilla "antamassa mitat", tilasin pessaarin ja olen erittäin tyytyväinen siihen, suosittelen.
      Ja olen samaa mieltä,maamme apteekeissa se PITÄISI olla myöskin saatavana!!!!

      • tahtoo myös

        Minäkin haluan pessaarin. Vain harvoilla gyneillä on kuulemmat mittausvälineet. Missä itte kävit? Ja miten ihmeessä sen pystyy (ylettää) laittamaan ja ottamaan pois?


      • tilata

    • Anonyymi

      Ja vieläkään tähän ei ole suurempaa muutosta tullut. Nyt saa Cayan ostettua suomalaiselta sivulta kylläkin. Mutta niistä ei lääkärit ja hoitajan sano sanaakaan.

      Minäkin kyllästyin ylimääräisiin hormoneihin ja päätin, etten enää ota mitään. Ihan kuin hormonit eivät jo luonnostaan heittele ja aiheuta millo ties mitä 😒

      Pessaari lähtee kokeiluun tänään ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe