Hammerfest

Saaga

Oletteko käyneet (isolla) matkailuautolla Hammerfestissä?
Onko tie sinne sellainen, että sen matkailuautolla helposti selvittää? Kapea, kovinkin mutkainen?
Pitääkö mennä tunneleista?
Yöpymispaikkoja Hammerfestissä? Muuta huomioonotettavaa?
Eli uskaltaako sinne ylipäätään lähteä :)

25

3826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2003

      kävimme 2003 vuonna globetrotterilla hammerfestissä. Tie on ihan 2 kaistainen perille asti. Matkalle mahtuu 1 vajaan 2,5 km:n tunneli (ei paha)
      Mutkia sopii tiehen, kun rinteen ja meren välissä ajelee. Majoituksesta en tiedä kun päiväseltään käytiin.
      Kannattaa ja uskaltaa mennä.

      • Saaga

        Täällä aivan yllättyy, kun saa asiallisen vastauksen, kiitos kun jaksoit kirjoittaa kokemuksistasi :)

        Yövymme tietysti matkailuautossa, mutta mietin vain, että onko siellä sellaisia "turvallisia" paikkoja missä voisi yönsä autossa viettää, eli paikkoja, joissa karavaanarit yleisesti autoineen ja vaunuineen yöpyvät...
        En valitettavasti tunne ketään, joka olisi siellä käynyt.

        Eiköhän sinne sitten kuitenkin uskalla lähteä...
        Minua vain vaivaa tuo tunnelikammo...


    • luulet

      Miten luulet isojen kuorma-autojen sinne menevän, lentämälläkö?

      • Saaga

        Ajattelin, ettei tuota raskasta liikennettä juurikaan olisi, koska on satamakaupunki. Anteeksi maalaisuuteni. Mutta kiitos kuitenkin "asiallisesta" kommentoinnistasi.


    • Breakki

      Kävin Hammerfestissä kesäkuussa 2004 6,5 metrisellä alkoviautolla, ja ihan hyvin siellä mahtui ajamaan, tarkkana tosin täytyy olla etenkin kun turistibussi tulee mutkassa vastaan. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä, vaikkei kaupunki mikään ihmeellinen olekaan, niin silti näkemisen ja kokemisen arvoinen.

      En yöpynyt Hammerfestissä enkä lähialueilla joten siitä en pysty sanomaan sen enempää, mutta sinne saareen johtavan sillan alla mantereen puolella oli ainakin silloin pysäköity useita matkailuajoneuvoja sellaselle levikkeelle/parkkipaikalle, ja kaikesta päätellen ne näytti olevan siinä yöpuulla. Kannattaa käydä osoitteessa: www.camping.no siellä on esitelty aika hyvin Norjassa olevia leirintäalueita.

      • Saaga

        Olenkin kuullut huhuja, ettei Hammerfest paikkana ole kummoinen, mutta matka olisi mieliinpainuva.

        Aivan varmasti siellä saa tarkkana olla, ettei vastaantulijan kohtaamisen jälkeen joudu jatkamaan matkaa ilman sivupeilejä :)

        Ja varmaan myös se turvallisen tuntuinen yöpaikka löytyy. Onhan se jo kauppojen parkkipaikoilta tuttua, että kun yksi karavaanari jättää autonsa parkkiin kauppaan mennessä, on takasin tullessa neljä muuta vieressä :)

        Kaunis kiitos sinulle avustasi, vinkkaamaltasi sivulta löysin myös tarvitsemiani tietoja.


    • jarkko

      Olemme koluneet Norjan rannikkoa 11m pitkällä, 2,4 m leveällä yli 10 tonnia painavalla autolla ongelmitta. Tietenkin on kohtia jotka tuntuvat ahtailta mutta niitä löytyy kyllä suomestakin.
      Yöpimispaikkojakin löytyy hyvin.
      Norja on harvaan asuttu maa ja ainakaan meillä ei ole ollut vaikeuksia yöpaikka löytää. Leirintäalueitten nurmikot ja usein myös ajoväylät ovat suunniteltuja kevyemmälle kalustolle ja varsinkin sateen jälkeen raskas auto uppoaa yllättävän helposti.

      • Saaga

        No huh hui, ei meillä sentään noin iso auto ole :)
        Tällaisesta tyttöihmisestä vain tuollainen 7-metrinenkin tuntuu jo suuren suurelta.

        Tykkään kyllä isoista autoista, mutta välillä tuntuu, ettei sillä viitsi ihan joka paikkaan ahtautua, kun ei tästä isommasta matkailuautosta ole kuin vasta vuoden verran ajokokemusta. Pienemmistä sitten enmmänkin.

        Nyt kyllä jo uskon, että sillä siellä pärjää jos kerran noinkin isolla on hyvin mennyt. Vaikka uskonkin, että ajokokemuksesi voi olla aivan eri luokkaa kuin minun :)

        Kiitos vastauksestasi!


    • Sateenkaari

      Juhannuksen (2005) aikoihin kuljimme viimeksi Pohjois-Norjassa.

      Kilpisjärveltä Skibotteniin on upeat maisemat, tie laskee melkein koko ajan kymmenien kilometrien matkalla.

      Kovasti ovat turistit roskanneet ja sotkeneet senkin välin. Joka paikassa, missä on tehty levitys tien sivuun mahdollistaen pysähtymisen, on roskat heitelty jyrkänteeltä alas pusikon suojiin.

      Skibottenin ja Altan välillä on kaksi tunnelia. Ensimmäinen 550 metriä ja toinen 2300 metriä. Ei tunnelimaksuja näissä.

      Edellä mainitulla tieosuudella paljon nousuja ja laskuja, ja ennen muuta paljon mutkia. Nykyisin todella monessa kohtaa 60 kilometrin nopeusrajoitus, jota on syytä noudattaa. Vastaan tulee paljon leveitä vaunuyhdistelmiä ja turistibusseja, joten on syytä pysytellä jyrkissä mutkissa omalla kaistalla. Maisemat vuonojen ympärillä erinomaisen hienot näin etelän ihmiselle ainakin.

      Altan jälkeen tie kulkee melko korkealla ja maisemat ovat sen mukaiset, joki kulkee pitkät matkat aivan tien vieressä ja juhannuksena oli lunta aivan tien vieressä isoina laikkuina ennen muuta Altan ja Skaidin välillä.

      Skaidista kannattaa kääntyä Hammerfestiin
      (57 km). Pikkukaupunki, jossa paljon kauppoja ja monenmoista nähtävää. Kyseisellä tieosuudella myös uusi tunneli, 2298 metriä pitkä. Ei myöskään maksullinen.

      Hammerfestista on palattava samaa reittiä ja saman tunnelin kautta takaisin Skaidiin.

      Skaidista matka jatkuu kohti Porsangenin vuonoa, ja vajaan 25 kilometrin ajon jälkeen on tehtävä valinta, joko vasemmalle kohti Nordkappia tai kohti Lakselvia ja Karasjokea ja Karigasniemeä.

      Jos valinta on kohti Nordkappia, niin on syytä varautua tunnelimaksuun mennen tullen, sekä itse Norkappin alueelle pääsyyn vaadittavaan ”aluemaksuun”, jotka porukan koosta ja kulkuneuvosta riippuen ovat mielestäni, mainoksen sanoin, ”melko kallista”. Toki siihen voi vastata myös saman mainoksen sanoin, että ”elämä on”. Jos ei ole käynyt siellä aiemmin, voi olla hyvä käydä, kun on niinkin lähellä, eipähän jää harmittamaan.
      Joka tapauksessa me emme viime vuonna käyneet Nordkappissa, vaan jatkoimme kohti Karigasniemeä.

      Visa käy monessa paikassa, mutta kruunujakin on hyvä olla edes vähän mukana, euroista ei juurikaan ole apua kuin pankissa. Kruunuja voi vaihtaa vielä Kilpisjärven ”rajakaupassa”, jos on aukioloaikana paikalla.
      Kummallakaan rajanylityspaikalla ei näkynyt ”ristin sielua”.

      Bensiini maksoi juhannuksena 2005 euroiksi muutettuna 1,50 euroa, plus miinus kymmenen senttiä, paikasta riippuen. Ero dieseliin ei ollut kovin suuri, noin yhden kruunun luokkaa.

      Siinä jotakin tietoa näin pikaisesti kirjailtuna. Maisemat upeat, mutta varaa riittävästi aikaa ja malttia myös!

      Hyvää ja turvallista reissua!

      PS. Olemme pari kertaa olleet sen sillan (joku siitä jo mainitsikin) alapuolella yöpymässä ja molemmilla kerroilla on aamulla aikaisin tullut paikallisia kalastajia kaupittelemaan saalistaan. Ja ne lokit kyllä pitävät semmoista konserttia varsinkin aamusta, että "mekkala" kuuluu ja kauas.

      • Saaga

        Jaksoit kirjoittaa niin paljon ja tarkkoja tietoja, lämmin kiitos!

        Ajatuksissani pystyin jo tuon matkan kulkemaan, niin hienosti olit sen kuvaillut :)

        Toivon, että ensi viikolla päästään lähtemään. Olen kuullut niin paljon noista kauniista maisemista, että täytyy varmaan varata videokameraan monta kasettia mukaan!

        Kiitos vielä, ja oikein lämpöistä kesää!


    • hobby

      En halua arvostella ketään, joka ei haluaisi ajaa tunneleissa.
      Norjassa tunneleilta ei tosin voi välttyä, norjalaiset insinöörit tuntuvat rakastavan niitä.
      Minä taas pidän tunneleista ajamisesta. Ennen vaunuaikaa oli mukava jopa ohitella hitaammin ajavia, vaikka se tietysti on kiellettyä.
      Erityisen pitkät, yli viisi kilometriä olevat, kyllä tosin puuduttavat ja vaativat tavallista enemmän valppautta.

      Käykääpä Tromssassa, siellä on kallioon jouduttu (?) louhimaan jopa useita liikenneympyröitä!
      Kun tulee esimerkiksi pohjoisosasta eteläosaan, on suuntavaisto ihan sekaisin lukuisista liikenneympyröistä maan alla!

      • Saaga

        Niin, joku varmasti niistäkin tykkää, mutta mulle ne tahtoo tuottaa epämiellyttäviä tuntemuksia. En sano niille ehdotonta ei:tä, mutta aina kun ne voi välttää niin mielelläni sen teen.

        Varsinkin pitempien tunneleiden kohdalla käy mielessä, että onnettomuuden sattuessa sitä taitaa kyllä olla ansassa...
        Mutta voihan se onnettomuus sattua kotonakin, niin kuin yleensä sattuukin...

        Maanalaiset liikenneympyrät taitaa mennä jo hiukan meikäläisen sietokyvyn yli. Että vielä eksyisi siellä maan alla niihin ympyröihin..
        Tätä täytyy taas hetken aikaa "sulatella"...


    • teillä_

      Isot ovat teillä asuntoautolle teiden vaatimukset kun sinne Hammerfestiin pääsevät saksalaisetkin jumalattoman suurilla linja-autoilla.
      Tai onko heillä kuskit jotka osaa ajaa!

      • Saaga

        Vaatimukseni saattavat kuullostaa isoilta, mutta kuten jo tuolla aiemmin kerroin, en ole mikään ammattiautoilija enkä ainakaan toivoakseni kuvittele olevani keskivertoa parempi kuljettaja. Vaikka tutkimuksethan osoittavat autoilijoiden yleensä luulevan itsestään liikoja...

        Uskon ja varsinkin toivon, että mainitsemasi saksalaiset turistibussien kuskit osaavat ajaa, koska ovat kerran ammatiltaan autoilijoita. Minä en sitä ole.

        Asun pohjois-suomessa, jossa välimatkat ovat pitkät. Kilometrejä tulee vuosittain pelkistä työajoista yli 45000 km. Sen lisäksi tulee vielä ajot tuolla matkailuautolla, jollainen meillä on ollut nyt 7 vuotta. Ajan siis varmaan enemmän kuin moni muu, mutta luojalle kiitos, tiedän, etten ole ammattilainen ja siksi näitä tietoja täällä kyselen...


    • matkailuautoilija *75*

      Juuri tultiin sieltä. Tiet ihan normaaleja Pohjois-Norjan teitä. Mutkaisia, suoria, hyviä ja huonoja. Osa vähän remontissakin. Isoja rekkoja tulee ja menee jatkuvasti, kyllä sinne pieni matkailuautokin mahtuu... Pikku tunneleitakin on, pisin n. 3 km muistaakseni. Leirintäaluetta emme siellä tarvinneet koska vain käväisimme siellä. Leiriydyimme teiden levityksillä, niitä siellä on tuhka tiheään. Ja ovat ihan turvallisia!!! Diesel maksaa siellä n. 1,40 €, eli ei ihan halpaa.

      Miksi muuten olet sinne menossa? Itse en toista kertaa vaivaudu sinne, ei ollut oikeastaan mitään katsomisen arvoista...

      Jos maisemia haluat nähdä, mene mieluummin Altan tienoille, siellä on huikeat maisemat.

      Ja muutenkin Norja on karavaanarille ystävällinen paikka. Siellä sallitaan leiriytyminen ihan minne vaan ja paikallinen TVH (Mesta) hoitaa puhtauden, tyhjentää roskiksetkin melkein päivittäin. Ja on turvallista joskin hintataso on meikäläisittäin erittäin korkea.

      • Saaga

        Kiitos vastauksestasi!

        Emme ole menossa pelkästään Hammerfestiin vaan aikomuksemme on kyllä ajella tuota Pohjois-Norjaa sinne sun tänne. Ei vielä tarkempaa suunnitelmaa.
        Jotenkin olen vain saanut päähäni, että juuri sinne Hammerfestiin meno olisi jotenkin hankalampaa kuin muualle.Onko sitten vain mielikuva, en tiedä...

        Hammerfestissä ei sinänsä kohteena kiinnosta mikään erityinen, mutta olen taas kerran saanut päähäni, että siellä haluan käydä, niin kyllä se pakko silloin käydä on :) Vaikkakin se on tylsä kohde sinänsä, koska sieltä joutuu samaa reittiä palamaan takaisin..Mutta jos maisemat ovat riittävän komeat niin kai ne viitsii uudelleenkin katsoa..


      • hobby 05

        "Miksi muuten olet sinne menossa? Itse en toista kertaa vaivaudu sinne, ei ollut oikeastaan mitään katsomisen arvoista... "


        Minun mielestäni Hammesfest taas on yksi norjan helmistä! Menemme sinne taas uudestaan, kunhan ehdimme.

        Me olemme varmaan jodenkin mielestä outoja norjan matkailijoita! Olemme kolunneet maata ristiin rastiin lukuisia kertoja, mutta Osloon ei vielä ole ollut tarvetta mennä!
        Pidämme enemmän noista upeista pikkukaupungeista, kuten Ålesund ja Lillehammer.

        Suosittelen käymään erityisesti Lekan saarella ja "hatulla". Molemmat löytyvät keski-norjasta.
        Hatulle on melko helppo kiivetä, mutta alastulossa voi tulla äitiä ikävä...


      • jarkko
        hobby 05 kirjoitti:

        "Miksi muuten olet sinne menossa? Itse en toista kertaa vaivaudu sinne, ei ollut oikeastaan mitään katsomisen arvoista... "


        Minun mielestäni Hammesfest taas on yksi norjan helmistä! Menemme sinne taas uudestaan, kunhan ehdimme.

        Me olemme varmaan jodenkin mielestä outoja norjan matkailijoita! Olemme kolunneet maata ristiin rastiin lukuisia kertoja, mutta Osloon ei vielä ole ollut tarvetta mennä!
        Pidämme enemmän noista upeista pikkukaupungeista, kuten Ålesund ja Lillehammer.

        Suosittelen käymään erityisesti Lekan saarella ja "hatulla". Molemmat löytyvät keski-norjasta.
        Hatulle on melko helppo kiivetä, mutta alastulossa voi tulla äitiä ikävä...

        Vardö pohjoisnorjan itäosassa on hieno paikka. Tunneleita kammoaville ei paras mahdollinen koska sinne ajetaa pitkää tunnelia meren alta.
        Grense Jakobselv venäjän rajassa kiinni on myös paikka jossa tykkään käydä vaikka siellä ei "mitään" olekaan.
        Tie Altan ja Enontekiön välillä kuuluu lempireitteihini.
        Meillä kulkee mukana iso kumivene ja moottori ja olemme telttaileet muutaman yön autiolla saarilla pitkin pohjoisrannikkoa.

        Outoja norjan matkailijoita kyllä riittää. Itse lähdemme pohjoisnorjaan seuraavan kerran taas parin viikon kuluttua.


      • Saaga
        hobby 05 kirjoitti:

        "Miksi muuten olet sinne menossa? Itse en toista kertaa vaivaudu sinne, ei ollut oikeastaan mitään katsomisen arvoista... "


        Minun mielestäni Hammesfest taas on yksi norjan helmistä! Menemme sinne taas uudestaan, kunhan ehdimme.

        Me olemme varmaan jodenkin mielestä outoja norjan matkailijoita! Olemme kolunneet maata ristiin rastiin lukuisia kertoja, mutta Osloon ei vielä ole ollut tarvetta mennä!
        Pidämme enemmän noista upeista pikkukaupungeista, kuten Ålesund ja Lillehammer.

        Suosittelen käymään erityisesti Lekan saarella ja "hatulla". Molemmat löytyvät keski-norjasta.
        Hatulle on melko helppo kiivetä, mutta alastulossa voi tulla äitiä ikävä...

        Onhan se kyllä juuri noin, toinen pitää toisesta ja toinen toisesta. Ja se kauneuskinhan oli kuulemma siinä katsojan silmässä ;)

        Itsekin olemme kyllä mieltyneet noihin pienempiin paikkoihin. Isot kaupungit eivät juuri kiinnosta.

        Tällä reissulla pysyttelemme maan pohjoisosassa, mutta kyllä sinne keski-Norjaankin vielä matkataan, ehkä ensi kerralla.
        Painan mainitsemasi paikat mieleeni seuraavaa kertaa varten.
        Kiitos!


      • Saaga
        jarkko kirjoitti:

        Vardö pohjoisnorjan itäosassa on hieno paikka. Tunneleita kammoaville ei paras mahdollinen koska sinne ajetaa pitkää tunnelia meren alta.
        Grense Jakobselv venäjän rajassa kiinni on myös paikka jossa tykkään käydä vaikka siellä ei "mitään" olekaan.
        Tie Altan ja Enontekiön välillä kuuluu lempireitteihini.
        Meillä kulkee mukana iso kumivene ja moottori ja olemme telttaileet muutaman yön autiolla saarilla pitkin pohjoisrannikkoa.

        Outoja norjan matkailijoita kyllä riittää. Itse lähdemme pohjoisnorjaan seuraavan kerran taas parin viikon kuluttua.

        Vinkit on painettu mieleen, mutta merenalainen tunneli ei kyllä todellakaan oikein houkuta...Vaan eipä sitä tiedä, jos vaikka reissussa rohkaistuisi!
        Lähtöpäivä siirtyi vuorokaudella, tiistaina startataan!


      • todistus
        jarkko kirjoitti:

        Vardö pohjoisnorjan itäosassa on hieno paikka. Tunneleita kammoaville ei paras mahdollinen koska sinne ajetaa pitkää tunnelia meren alta.
        Grense Jakobselv venäjän rajassa kiinni on myös paikka jossa tykkään käydä vaikka siellä ei "mitään" olekaan.
        Tie Altan ja Enontekiön välillä kuuluu lempireitteihini.
        Meillä kulkee mukana iso kumivene ja moottori ja olemme telttaileet muutaman yön autiolla saarilla pitkin pohjoisrannikkoa.

        Outoja norjan matkailijoita kyllä riittää. Itse lähdemme pohjoisnorjaan seuraavan kerran taas parin viikon kuluttua.

        Vardöhön mennessä voi käydä ostamassa matkailuneuvonnasta tunnelitodistuksen, että on kulkenut 80 metriä Barentsinmeren alapuolella. hinta oli kuukausi sitten 95Nkr (vähän reilu 10€).
        itse tunneli oli aika iisi (jos ei ajattele syvyyttä) verrattuna Tromssan kiertoliittymiin. Vardössä voi jopa pyöräillä.


      • Anonyymi
        todistus kirjoitti:

        Vardöhön mennessä voi käydä ostamassa matkailuneuvonnasta tunnelitodistuksen, että on kulkenut 80 metriä Barentsinmeren alapuolella. hinta oli kuukausi sitten 95Nkr (vähän reilu 10€).
        itse tunneli oli aika iisi (jos ei ajattele syvyyttä) verrattuna Tromssan kiertoliittymiin. Vardössä voi jopa pyöräillä.

        Minä makasin auringossa Vardössä kun kävin.


    • Anonyymi

      Olen käynyt Hammerfestissa 13vuotiaana isäni henkilöautolla.Muistaakseni oltiin lähellä yötä
      teltassa. Vuosi oli 1966 tai 1967.

    • Anonyymi

      Minulla on Elnakki rumatikillä . Olen käynyt laivalla Englannissakin

      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Mullakin on rumatikki ja oon käynyt Kolilla maastopyörällä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4081
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1591
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1406
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1264
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1138
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1038
    Aihe