tekarit 22 vuotiaalla??

jamix

voiks 22 vuotiaalla muijalla oikeesti olla ihan oikeet tekarit?? miten se voi olla mahollista eiks niit oo vast vanhemmilla...

15

2219

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan hyvin

      Kyllä sen ikäisellä voi olla tekarit. Tuskin aivan kokoproteesi, mutta ehkä osaproteesi.
      Itsekin menetin yhden etuhampaan alle parikymppisenä pienen onnettomuuden seurauksena.
      Käytin pitkään irroitettavaa osaproteesia, kosak se oli halvin vaihtoehto. Myöhemmin raha-varojen salliessa teetin tilalle sillan.

    • bgbvgf

      saattaa olla että sillä on kokonaistekaritkin.

      Hampaat lähtee kun nääntyy liikaa tai/ja oksentelee usein

      • hoppuli-hoitsu

        Moi.Olen tavannut työni ohella muutamia nuoria ihmisiä joilla on ollut osa-proteesit tai kokoproteesit..syitä on monia.kova bulimia t anoreksia tai lapsena ja aikuisenakin hoitamaton diabetes ja käytännössä täysin hoitamattomat hampaat...siis ei minkäänlaista pesua edes lapsena...ja hammaslääkärikammo!


      • sattunut
        hoppuli-hoitsu kirjoitti:

        Moi.Olen tavannut työni ohella muutamia nuoria ihmisiä joilla on ollut osa-proteesit tai kokoproteesit..syitä on monia.kova bulimia t anoreksia tai lapsena ja aikuisenakin hoitamaton diabetes ja käytännössä täysin hoitamattomat hampaat...siis ei minkäänlaista pesua edes lapsena...ja hammaslääkärikammo!

        Moni on voinut äkillisesti menettää hampaita tapaturmassa, että täysin ehyt hampaisesta on hetkessä tullut hampaaton!! Yhden tunnen, jolla on ollut etuhampaat pois (tapaturman vuoksi) jo 13-v lähtien. Sattui auto onnettomuus ja tytsy lensi pää tuulilasiin ja siihen jäi etuhampaat (3 hampaaseen jäi ainoastaan juuret)ja 3 irtosi juurineen. Oli eka näkemältä aika karmaiseva näky, kun 6 hammasta edestä puuttui. On se täysin mahdollista, että nuorellakin on tekarit.


      • K. L.
        hoppuli-hoitsu kirjoitti:

        Moi.Olen tavannut työni ohella muutamia nuoria ihmisiä joilla on ollut osa-proteesit tai kokoproteesit..syitä on monia.kova bulimia t anoreksia tai lapsena ja aikuisenakin hoitamaton diabetes ja käytännössä täysin hoitamattomat hampaat...siis ei minkäänlaista pesua edes lapsena...ja hammaslääkärikammo!

        Kyllä se vaan mahdollista on että on ihan kokoproteesitkin... Itse olen 28 ja suussa kokoproteesi ja osaproteesi erittäin vaikean bulimian vuoksi. Hampaani tuhoituivat jatkuvan oksentelun takia, eikä auttaneet paikkaukset, juurihoidot aj lopulta kruunutuksetkaan vaan poistoon meni vähitellen lähes kaikki. Kuusi alaetuhammasta on omia jäljellä ja muut on muovia... Sairastin pitkään bulimiaa ja hampaitani hoidettiin ihan älyttömästi loppuvaiheesta alkaen jatkuvassa kierteessä vuosia, mutta ei saatu enää pelastettua.


    • tässä esimerkki

      Tiedätkö ettei tekarin saanti johdu aina huonosta suuhygieniasta tai että olet muutenkin laiminlyönyt hampaasi hoidon?????
      Tekarit tuli suuhun 17 v. onnettomuuden seurauksena. Koko suu uusiksi. Omat hampaat oli ehjät, ei koskaan paikattu mitään tai muutakaan korjauksia tehty. Että näin.............

      • minä.

        voi olla myös synnynnäisesti huono hammasluu. myös juuret voi olla käyrät. minulla on yläleukakokoproteesi ja alaleukaosaproteesi ja olen muuten ihan terve 34v naisihminen. synnynnäisesti pehmeä kiille johti heti hampaitten puhjettua paikkauksiin ja jo yläasteikäisenä ensimmäisiin juurihoitoihin vaikka hinkkasin ja lankailin hampaita aamuin illoin ja päviisinkin hullunlailla! lukioaikaan juoksin viikottain paikkauksissa ja juurihoidoissa ja juuria leikeltiin yms ja taisin olla 17-18 kun eka pysyä jo poistettiin! parikymppisenä ja vähän päälle jouduttiin poistamaan jo lisää pysyviä hampaita ja juuria leikattiin useasti. 25vuotiaana oli poistettu jo varmaan kolmasosa hampaista ja osaproteesit oli tilalla. 31vuotiaana sain jo yläleukakokoproteesin ja alas jäi silloin 6-7 hammasta osaproteesin kanssa. nyt alhaalla on enää 3 hammasta jäljellä ja syksyllä laitetaan luultavasti alaskin kokoleukaproteesi. nuorellakin voi siis olla proteesi.


      • vielä kerran
        minä. kirjoitti:

        voi olla myös synnynnäisesti huono hammasluu. myös juuret voi olla käyrät. minulla on yläleukakokoproteesi ja alaleukaosaproteesi ja olen muuten ihan terve 34v naisihminen. synnynnäisesti pehmeä kiille johti heti hampaitten puhjettua paikkauksiin ja jo yläasteikäisenä ensimmäisiin juurihoitoihin vaikka hinkkasin ja lankailin hampaita aamuin illoin ja päviisinkin hullunlailla! lukioaikaan juoksin viikottain paikkauksissa ja juurihoidoissa ja juuria leikeltiin yms ja taisin olla 17-18 kun eka pysyä jo poistettiin! parikymppisenä ja vähän päälle jouduttiin poistamaan jo lisää pysyviä hampaita ja juuria leikattiin useasti. 25vuotiaana oli poistettu jo varmaan kolmasosa hampaista ja osaproteesit oli tilalla. 31vuotiaana sain jo yläleukakokoproteesin ja alas jäi silloin 6-7 hammasta osaproteesin kanssa. nyt alhaalla on enää 3 hammasta jäljellä ja syksyllä laitetaan luultavasti alaskin kokoleukaproteesi. nuorellakin voi siis olla proteesi.

        ei ole tieteellistä näyttöä. Ellei sitten ole kiilteen kehityshäiriö (amelogenesis imperfecta) tai dentiinin eli hammasluun synnynnäinen kehtiyshäiriö (dentinogenesis imperfecta).
        Reikiintyminen eli karies on infektiosairaus, jonka aiheuttavat bakteerit otollisissa olosuhteissa.


    • senkin

      takia, että lääkäri on määrännyt lääkettä, joka pitäisi juoda pillillä, mutta lääkäri unohti kertoa... Tunnen tällaisen tapauksen.

    • tinjaaaaöä

      Mulla on hampaat hajonneet bulimareksian, huumeitten käytön ja masennuksen seurauksena. Hampaat lähtee poistoon, tekarit tilalle. Ikää 20 noin, kipuja joka päivä.

    • hampaaton88

      Voi olla myös synnynnäinen vajaahampaisuus, kuten minulla. Hampaita puuttuu synnynnäisesti 15 kpl. Ikää nyt 28 vuotta ja tänä vuonna alettiin laittamaan implantteja.

    • Hammasmörkö

      Miten kestitte poistokivut ja muut jälkisäryt? Itselläni on ollut kamalia ja hitaasti paranevia särkeviä kuoppia joita verestetty kivuliaasti puudutuksesta huolimatta. Montako ovat poisraneet kerralla.

      • tinjaaöäw

        Oon tuo aiempi kirjoittanut Tinja, ja itse oon vasta menossa poistoon, ja vain kolme jää suuhun, loput otetaan pois.
        Näin kerrottiin.
        Luulen, että kipu on varmasti aivan saatanallisen hirveä, ja siksi varmaan saankin varmaan vahvoja kipulääkkeitä lievittämään tuskaa.
        Niin ovat puhuneet, ja toivon niin.

        Luuletteko todella pelkän buranan ja panadolin turruttavan miltei koko suusta revittyjen hampaiden jälkeistä kipua?!
        Jo pelkkä eräs aiempi takahampaan repimisen jälkeinen kipu oli niin infernaalisen hirveä, että syljin verta naama turvoksissa itkien että jouduin ottamaan Temgesiciä, se helpotti sitä tuskaa.

        Jokapäiväiseen kipuiluun syön Panacodia, mutta ei sitäkään voi loputtomiin syödä koska sen sisältämä parasetamoli ei tee hyvää maksalle.


    • shwyw

      Ennen tuli rippikoulussa.

    • fhshshgtr

      aika aikaisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe