Sehän kerrotaan kyllä, että e-pillerit hiukan kohottavat riskiä saada veritulppa, mutta mihin tämä perustuu? Miksi se riski kohoaa, mitä kropalle oikein tapahtuu, jos hormonit aiheuttavat veritulpan vaaran?
Ja entäs se kohonnut syöpäriski??
Ja entäs se kohonnut syöpäriski??
Vastaukset 2
Vanhimmat
Ensinnäkin siitä syöpäriskistä:
joittenkin lääkäreitten mielestä pitkäaikainen (lähemmäs 10 vuotta kestävä) e-pillereitten käyttö lisää rintasyöpäriskiä, toisten mielestä taas ei. E-pillerithän sisältää naissukupuolihormoneja, ja rintasyövän riski liittyy juuri näiden hormonien määrään.
Esim. naiset, joilla kuukautiset alkaa nuorena, loppuu vanhana, ja jotka ei saa (useita) lapsia, altistuvat luonnollisesti suurelle määrälle näitä hormoneja. Jonkun verran vähemmälle määrälle altistuvat monilapsiset naiset, joilla kuukautiset alkaneet myöhemmin ja loppuneet aiemmin. Mikään hirmuisen iso ero ei kyllä ole kyseessä.
Toisaalta taas samat hormonit pienentävät kohdun runko-osan ja munasarjojen syövän riskiä, joten ei se "kokonaissyöpäriski" taida juurikaan muuttua.
Muutenkin pillereitten käyttö pitäisi lopettaa joskus 35-vuotiaana viimeistään (veritulppariskin takia), joten ei kaikilla tuo 10 vuoden käyttö edes tule täyteen.
Toinen asia oli se veritulppariski. Ymmärtääkseni liittyy siihen, että elimistön hormonimäärä kasvaa luonnottoman nopeasti, siis kertaheitolla aika iso hormonimäärä. Riskihän on suurin ekan vuoden ajan, sen jälkeen voi käyttää aika rauhassa. Siihen 35 vuoteen asti :)
Yhdistelmävalmisteet (eli siis esim. e-pillerit) lisäävät useiden hyytymistekijöiden pitoisuuttaa plasmassa.