miten sanotaan englanniksi

nämät

olla uskomassa?

vanhoillislestadiolaisuus?

11

1955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1776

vl = Conservative Laestadian tai voit puhua esim. Laestadian Lutheran

Sitten tuohon "olla uskomassa" joku muu voi sanoa jonkin sanan.

Itse kehottaisin vain puhumaan uskostamme (jos siis olet uskovainen ja haluat jollekin ulkomaalaiselle selittää tätä). Kyllä sitä vähästäkin paljon voi kirkastua, jos taivaan Isä on niin tarkoittanut ja tahtoo.

• hellarineiti

I am believer =olen uskossa, tai olen uskovainen

Minä uskon: I believe

Minä uskon Jeesukseen; I believe JESUS!!!

Usko (vakaumus): Faith

• puhujalle?

Jos suomalainen vl vahingossa sanoo "nämä ovat uskovaisia" eikä hän sano oikeaoppisesti "nämät ovat oikein uskomassa", niin kuinka suuri synti se on?

Todistaako vääräkielenkäyttö sen, että hän on feikkiuskovainen, tai sellainen, joka roikkuu liikkeessä, mutta ei ole oikein uskomassa?

Mitä sellaiselle vääräuskoiselle tulisi sinun mielestäsi tehdä?

• pakkula
        puhujalle? kirjoitti:

Jos suomalainen vl vahingossa sanoo "nämä ovat uskovaisia" eikä hän sano oikeaoppisesti "nämät ovat oikein uskomassa", niin kuinka suuri synti se on?

Todistaako vääräkielenkäyttö sen, että hän on feikkiuskovainen, tai sellainen, joka roikkuu liikkeessä, mutta ei ole oikein uskomassa?

Mitä sellaiselle vääräuskoiselle tulisi sinun mielestäsi tehdä?

Ei mitään, erilaiset sanonnat kertovat vain sen, että hän on hiljattain saanut parannuksen armon. Sanontoja ei tarvitse opettaa, ne hioutuvat vähitellen muuten samankaltaisiksi, kun yhteistä elämää jatkuu tarpeeksi kauan. Pidempäänkin mukana kulkeneilla voi olla eri paikkakunilla samoista asioista erikaltaisa sanontoja. Sydämen usko ratkaisee, ei ulkonaiset sanonnat.

Kun ensi kerran toista vuotta sitten satuin ensi kerra VL palstalle, oudoksuin siellä käytettyjä, minulle ennalta tuntemattomia sanoja. Hetken seurattuani havaitsin kuitenkin, että samasta uskosta on sittenkin kysymys. Kyllä lammas tuntee toisen lampaan määkinän, vaikka siinä olisikin hiukan erilaista.

Nykyisen tiedonvälityksen aikana sanonnat liikuvat nopeammin paikasta toiseen, kuin menneinä vuosikymmeninä.

• .......................
        pakkula kirjoitti:

Ei mitään, erilaiset sanonnat kertovat vain sen, että hän on hiljattain saanut parannuksen armon. Sanontoja ei tarvitse opettaa, ne hioutuvat vähitellen muuten samankaltaisiksi, kun yhteistä elämää jatkuu tarpeeksi kauan. Pidempäänkin mukana kulkeneilla voi olla eri paikkakunilla samoista asioista erikaltaisa sanontoja. Sydämen usko ratkaisee, ei ulkonaiset sanonnat.

Kun ensi kerran toista vuotta sitten satuin ensi kerra VL palstalle, oudoksuin siellä käytettyjä, minulle ennalta tuntemattomia sanoja. Hetken seurattuani havaitsin kuitenkin, että samasta uskosta on sittenkin kysymys. Kyllä lammas tuntee toisen lampaan määkinän, vaikka siinä olisikin hiukan erilaista.

Nykyisen tiedonvälityksen aikana sanonnat liikuvat nopeammin paikasta toiseen, kuin menneinä vuosikymmeninä.

...että jaksoit vastata noin asiallisesti ja mukavasti tuohon mielestäni hieman pilke silmäkulmassa esitettyyn kysymykseen :)

Kyllähän se niin on, että mihin tahansa yhteisöön muodostuu oma "terminologiansa", joka kuitenkin ajan myötä kehittyy ja muuttuu, kuten kieli kokonaisuudessaan.

• kokemukset:
        pakkula kirjoitti:

valitettavasti tällä palstalla minua on nimitelty 27 kertaa feikiksi (feikki vl:ksi), kun en käytä Suomen kielestä poistettua fraseologiaa ja sijamuotoja, jotka ovat äärimmäisen huonoa ja väärää suomenkieltä.

En koskaan suostu sanomaan tai kirjoittamaan vl-kielenkäytön mukaan, koska se on niin huonoa kielenkäyttöä. Olen myös lapsilleni opettanut, että vl-jargonissa käytettäviin vääriin sijamuotoihin ja kieliopillisesti vääriin ilmaisuihin ei pidä koskaan lähteä mukaan, jotta ne eivät tarttuisi puheeseen, vaan on tärkeää aina puhua ja kirjoittaa oikealla Suomen kielellä kunnioituksesta toisia kohtaan ja jotta tulisi ymmärretyksi.

Minä siis ainakin aina tulen vl:en taholta tuomituksi epäuskoiseksi ja/tai väärin "uskomassa olevaksi", koska en käytä, enkä totisesti suostu käyttämään, kieliopillisesti vääriä ilmaisutapoja.

Tuskin vl:t oppivat koskaan oikeita suomenkielen sjamuotoja, vaan viljelevät huonoa suomenkieltä aina, ja tuomitsevat meitä, jotka emme siten tee :(

• edellinen-
        pakkula kirjoitti:

Minusta tietoinen ja päämäärähakuinen huono ja väärä suomenkielen käyttäminen on ennen kaikkea erikoisuuden tavoittelua ja huomion hakemista juuri samalla tavalla kuin esim. nuoriso käyttää slangi-sanoja. Pyrkimyksenä on myös se, että muut eivät ymmärtäisi, sillä se vahvistaa me-henkeä.

• puskemassa

"olen uskomassa" = I am believing in (Jesus Christ).

vl:suutta en tiedäkään. oisko joku lestadia..

• kielipää
    • onn

olla uskomassa= he/she is Christian
      vanhoillislestadiolaisuus= leastadian lutherian... esim. rauhanyhdistykset ovat Leastadian Lutherian Church

Tai näin VL:ät usassa sanoo---> varmaa tietoa, koska itse ollut siellä...

• sitten?

Miksi englantia puhuvat vl:t eivät sano "he ovat uskomassa", vaan miksi he sanovat kuten muutkin kristityt (ei-vl:t): "he ovat kristittyjä"?

Ovatko englantia puhuvat vl:t väärin uskomassa, kun niillä ei ole samaa kielenkäyttöä kuin suomalaisilla vl:llä, vaan ne käyttää samoja sanoja kuin katoliset, luterilaiset, babtistit, helluntailaiset jne.?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe