Aikoinaan herätti suuria toiveita yksinkertaisesta moottorista ns. wankel moottori. Oliko tämä sittenkin huono idea vai onko idea tapettu perinteisen moottorin valmistajien taholta. Ehkä jostain netistä löytyisi tietoa, mutta utelenpa asiasta täällä.
wankelin
4
978
Vastaukset
RX7 ja RX8 malleissa pienehkö kone pienellä ahtimella ja melkonen teho. Wankkeli oli aikanaan hankala kone tiivistää. tiivisteet joutu vaihtaa 10tkm välein, tai ainakin näin minulle on kerrottu.
http://www.mazdago.net
Noilta jannuilta saa enemmän tietoa- vastaus.
jos wankel olisi hyvä se olisi suurimmassaosassa autoja.
jos wankel ei ole hyvä, se ei ole suurimmassaosassa autoja. - ...
Niin onhan se Wankelin toimintaperiaate simppeli, mutta minkäs teet jos maailmasta ei löydy japseja parempia moottorin kehittäjiä. Keksintö itse on saksalaisten aikaansaama, mutta kun reppanat ei osannut kehittää ja jatkojalostaa tuotetta niin heidän oli pakko myydä lisenssejä moottorin valmistukseen muille.
Sellaiset merkit kuten Chevrolet, Mercedes-Benz, Audi ja jopa Nissan eivät osanneet kehittää Wankelista luotettavaa versiota, jonka olisivat uskaltaneet laskea markkinoille. Eli turha puhua Audista teknisenä edelläkävijänä, jos ei edes Wankel-moottorista autoa ole saaneet ajoiksi tehdä. Chevrolet yritti istuttaa Wankelia jopa Corvetten nokalle, mutta toimimatonta prototyyppiä valmiimmaksi projekti ei koskaan edennyt.
Ainoat automerkit, jotka ovat saaneet Wankel-moottorisia autoja valmistettua myyntiin ovat NSU, Citroën ja Mazda. Mazdalla näitä myytyjä eri malleja on muuten toistakymmentä, kun taas Citroënilla ja NSU:lla oli kaksi. Mm. RX-7-mallia myytiin vuosien 1979-1999 välillä yli miljoona kappaletta.
Mazda on tehnyt Wankel-mmottoreita 16 eri mallinimellä eli moottoriversiolla ja viimeisin RX-8:ssa käytettävä Renesis on aivan eri asteen tuotos kuin aiemmat mallit, koska siinä on korjattu monia pieniä Wankel-moottoriin liittyviä ongelmia. Eräs suuri muutos Renesis-moottoreissa on pakokaasujen uudelleen ohjaus, jolla saadaan lisää tehoa koneeseen ja päästöjä pienemmiksi. Renesis-moottori on oikeastaan 13B-moottorin evoluutioversio. 13B-moottori on muuten yksi eniten valmistetuista Wankel-moottoriversioista Mazdalla. Renesis-moottorin kehitys oli aikanaan niin merkittävä, että sille myönnettiin mm. International Engine of the Year ja Best New Engine palkinnot vuonna 2003. Eli Mazda jatkaa Wankel-perinnön eteenpäin kehitystä kunnialla vielä tulevaisuudessakin.
Mazdahan voitti toistaiseksi ainoana Le Mansin 24 tunnin ajot Wankel-moottorisella 787B-kilpa-autolla vuonna 1991. Eurooppalaisten kateus ei kuitenkaan kuitenkaan tätä menoa kestänyt ja Wankel-moottorit kiellettiin seuraavana vuonna. Siispä en ihmettele miksi japanilaiset eivät ole kovin halukkaita ajamaan tässä eurooppalaisten sisä-/kaveripiiriksi jääneessä mainoskisassa, jossa oikea kilpailu kielletään FIA:n "sääntöjen" voimin. Noh, onneksi on muitakin sarjoja joihin FIA:n säännöt eivät pure ja joissa euromerkeillä ei ole kotikenttäetua.
Enemmän Wankel-moottoreista tietoa haluaville voin koota linkkilistan, jossa pitäisi selvitä suurin piirtein kaikki Wankelista ja Mazdasta. Turhaan sitä listaa en kokoa ja paskanjauhajat voivat pitää turpansa kiinni tästä ketjusta. - rtyuio
moottorina, mutta sen tiivistys on tosiaan hankalaa. Tiivistys on kyllä parantunut viimeaikoina, mutta edelleen laitteella on se perusongelma palotilan muotoilussa, joka on hankala saada sen muotoiseksi ettei saasteita muodostuisi enempää kuin mäntämoottoreissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1321503
- 1691162
- 1011150
Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?
Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia761022- 187839
- 39789
- 89742
- 77714
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt70657- 86626