Somnor

vrt Tenox

huomattavakin ero vaikutuksessa, etenkin seuraavaan päivään?

Molemmat pitkävaikutteisia, mutta Tenoxin jälkeen aamuisin ei mitään hidastelua taikka jälkiväsymystä, miten tää toinen, uskaltaako otta, jos aamuvuoro seuraavana vai kuljenko mitään tajuamatta puoli päivää?

Ihan vuorotyön takia käytän, koska vuorojen välit niin lyhyet (lakisääteinen 8 tuntia, josta unta oikeesti ehkä 4,5) ilman apuja paniikki siitä, saako unta ja paniikkiheräämisiä sinäkin vähäisenä nukkuma-aikana pelkona pommiin nukkuminen.

6

16581

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krooh..

Olen syönyt somnoria unettomuuteen ja minulle se ainakin sopii! Tenoxista minulle tuli todella tokkurainen ja sekava olo seur. päivänä, mutta somnorin kanssa ei mitään! Ehkä hieman väsymystä seuraavana iltana, johtuen luonnollisen unen puutteesta.. somnorista minulla oli vatsa hieman löysänä pari päivää ;)

Mutta yksilöllisiä juttujahan nämä ovat!

• lo_siento

>>Molemmat pitkävaikutteisia, mutta Tenoxin jälkeen aamuisin ei mitään hidastelua taikka jälkiväsymystä, miten tää toinen, uskaltaako otta, jos aamuvuoro seuraavana vai kuljenko mitään tajuamatta puoli päivää?>>

Tenox (tematsepaami) on keskipitkävaikutteinen bentsodiatsepiini, jota yleisimmin käytetään unilääkkeenä sen väsyttävän vaikutuksen vuoksi. Esim. bentsoista mm. Diapam (diatsepaami) ja Rivatril (klonatsepaami) ovat huomattavasti pidempivaikutteisempia kuin Tenox.

Somnor (tsolpideemi)on lyhytvaikutteinen (bentsojen kaltaisesti vaikuttava) unilääke.

Itse en hyötynyt tsolpideemista yhtään. Jotkut ovat saaneet harha-aistimuksia lääkkeestä. Lyhytvaikutteisuutensa vuoksi se tuskin vaikuttaa seuraavana päivänä - paitsi jos et ole saanut unta sen avulla ollenkaan...

• testitulos

kun ei kunnon vastauksia kuulunut, kokeilin sitten itse suoraan.
        troppi aiheutti hyvin paksupäisen olon seuraavaksi päiväksi, aivan kuin krapula ilman särkyä ja huonoa oloa. onneksi ei siis ollut työhön menoa...siitä olisi tullut yhtään mitään. Unen saantiin se ei kylläkään auttanut. Olen kokeillut myös Imovanea jonkun huolehtivan lääkärin määräyksestä ja senkin vaikutus on aivan sama laittaa sen sitten tyynyn alle taikka suuhun.

edellisen kirjoittajan kopiointiin kommentti: pitkävaikutteisuudesta kerrottiin apteekissa, vaan eihän niitäkään kannata uskoa aina?

Diapamia taikka Rivatrilia en ole koskaan käyttänyt, Tenoxia sensijaan tarvittaessa jo kymmenen vuotta HUOM: TARVITTAESSA, en jatkuvasti.

• lo_siento
        testitulos kirjoitti:

kun ei kunnon vastauksia kuulunut, kokeilin sitten itse suoraan.
        troppi aiheutti hyvin paksupäisen olon seuraavaksi päiväksi, aivan kuin krapula ilman särkyä ja huonoa oloa. onneksi ei siis ollut työhön menoa...siitä olisi tullut yhtään mitään. Unen saantiin se ei kylläkään auttanut. Olen kokeillut myös Imovanea jonkun huolehtivan lääkärin määräyksestä ja senkin vaikutus on aivan sama laittaa sen sitten tyynyn alle taikka suuhun.

edellisen kirjoittajan kopiointiin kommentti: pitkävaikutteisuudesta kerrottiin apteekissa, vaan eihän niitäkään kannata uskoa aina?

Diapamia taikka Rivatrilia en ole koskaan käyttänyt, Tenoxia sensijaan tarvittaessa jo kymmenen vuotta HUOM: TARVITTAESSA, en jatkuvasti.

Kun mainitsin Diapamin ja Rivatrilin, halusin vain tuoda esille, että niitäkin käytetään myös unilääketarkoituksessa ja niiden vaikutusaika on Tenoxia pidempi. Anteeksi jos esitin asian harhaanjohtavasti ja/tai sekavasti.

Tsolpideemin mahdollisina haittavaikutuksena Pharmaca Fennicassa todella mainitaan päiväväsymys ja heikentynyt tarkkaavaisuus.

Mutta jos et edes saanut unta lääkkeen avulla, meneekö kaikki väsymys lääkkeen piikkiin?
        Somnor (tsolpideemi) nimittäin on lyhytvaikutteinen lääke (puoliintumisaika 2 h) esim. Tenoxiin (tematsepaami; 8-22 h) ja Imovaneenkin (tsopikloni; 5-6 h) verrattuna.

Lähteenä tässä käyttämäni linkki:
        http://web4health.info/fi/answers/bio-benzo-overview.htm

Jokainen kokee lääkkeiden vaikutukset yksilöllisesti.

Silti ihmettelen, miksi apteekissa on puhuttu "pitkävaikutteisuudesta" Somnorin kohdalla.

Jos apteekissa onkin ajateltu kertoa ennen kaikkea mahdollisesta keskeytyvästä unesta johtuvista sivuvaikutuksista, esim. sekavuudesta, eli yritetty painottaa sitä, että nukkumiseen tulee olla aikaa tietty määrä.

Ja onko apteekissa oltu tietoisia siitä, että olet käyttänyt Tenoxia tarvittaessa jo kymmenen vuotta.

Toivottavasti löydät lääkärisi kanssa Sinulle sopivan unilääkkeen.

Kaikkea hyvää,

Lo Siento

• Somenoori

Somnor on kyllä huomattavasti tehokkaampi lääke
      ja 4,5 tunnin unien jälkeen saatat olla melko nuutunut.

Tarkoitus olisikin, että unet olisivat vähintään 6 tunnin mittaiset,
      jotta jälkiväsymys ei olisi liian suuri.

Täysjärkisenä pysyt kuitenkin todennäköisesti koko päivän vaikka näitä käyttäisitkin,
      mutta itse en noin lyhyillä unilla ottaisi.

• ensikertalainenytruo

Itse kun otin somnoria unettomuuteen, nukuin 5-6 tuntia ja aamulla tosi väsynyt olo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe