Viikonloppu alkoholistin vaimoke

Jaja

Olen elänyt nyt kymmenen vuotta avoliitossa miehen kanssa, jolle alkoholista on tullut aina vaan tärkeämpi asia vuosien myötä. Kaikki viikonloput menee seuratessa hänen ryyppäämistä ja holhotessa minne hän milloinkin sammuu. Tosin vuosien myötä en enää jaksa välittää, sammukoon minne vain.
Ostimme reilu vuosi sitten asuntoauton, jonka myötä ajattelin ryyppäämisen vähentyvän, mutta ei, nyt ajamme perjantaina töiden jälkeen jonnekin ja hän korkkaa pullonsa ja sitä jatkuu niin kauan kuin mahdollista. Itse en ole suostunut hänelle juoppokuskiksi, joten sunnuntai aamuisin hänen on pakostakin lopetettava juominen, että kykenee ajamaan auton kotiin.

Ensimmäinen päivä menee yleensä ihan kivasti, mutta kun seuraava päivä koittaa ja hän aloittaa ryyppäämisen jo aamusta, hänestä tulee riidanhaluinen ja keksii riidan aiheen vaikka mistä.
Olen pyytänyt että tehtäisiin edes yksi reissu ilman viinaa, mutta hän vastaa vain, että voin mennä yksin sellaiselle reissulle.
Viikolla kun hän on selvinpäin, hän on aivan ihana ihminen, mutta raivostuttaa kun alkoholi vie hänet mennessään joka viikonloppu. Emme voi käydä missään julkisilla paikoilla tai sukulaisissa, koska minua hävettää hänen käytöksensä.
Olemme ns. uusioperhe, yhteisiä lapsia meillä ei ole, mutta molemmilla on yksi lapsi edellisestä suhteesta. Lapset ovat jo sen ikäisiä, etteivät asu enää meidän kanssamme, onneksi!

Onko avoero ainoa vaihtoehto päästä eroon ryyppäävästä miehestä, joka ei itse myönnä alkoholin olevan hänelle ongelma?

10

2651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannaannaaa

Sellaista se on. Itsellä hieman sama ongelma, ehkä vähän pienemmässä mittapuussa. Mieheni ei aloita ryyppäämistä ikinä aamusta, eikä hän myöskään ärhentele minulle... Mutta jotenkin se juominen ärsyttää.Tuntuu että joka viikonloppu on juotava, jos ei väkisin tarvitse olla selvinpäin(sukujuhlat, työ yms..)
      Itseäni meitityttää onko tuo alkoholismin alkua, vai normaalia tähän ikään (24) kuuluvaa...?
      Sinua ehkä neuvoisin keskustelemaan rauhallisesti asiasta kun miehesi on selvinpäin. Koittakaa yhdessä kehittää mukavaa illanviettoa ilman alkoholia, tai muutaman siiderin/oluen kera.

• mutta vasta 22 vuotias

Olen parikymppinen nuori nainen, tai naisen alku, miten sen nyt ottaa.Oma isäni on paha rappiojuoppo. En pidä häneen yhteyttä koska hän ei sitä tahdo, tidan vain ettähonosti menee. Otin ensimmäisen kerran itse alkoholia ollessani 18 vuotias.
      Juominen alkoi lähteä käsistä. Ensimmäinen vuosi meni vähän vähemmällä, mutta nyt se meni viimevuonna vaaralliseksi. Join joka päivä aamusta iltaas, ruokakaan ei maistunut, oli vain pakko saada siideriä. Se, miksi sitä juotavaa oli pakko saada, oli mm. krapula, oli pakko saada helpotusta oloon ja huono itsetuntoni, kännissä olin rohkeampi, tunsin itseni paremmaksi ja jopa kauniimmaksi ihmiseksi. Se alkoi mennä siihen paremman minän tavoitteluun.

Jouduin/sain hoitoa osastolta. Vieroitushoidot olivat järkyttävät mutta hoito auttoi. Tosin samana päivänä kun hoidosta pääsin, lähdin baariin...

Alotin ryyppämisen taas, salasin sitä läheisiltni niin pitkään kuin voin mutta se tuli taas jonkin ajankuluttua selville.

Elämässäni kuitenkin tapahtui eräänlainen mullistus, rakastuin. Se auttoi minua vähentämään. Mieheni on tukenut minua ja olen ollut nyt pitkään ilman, enkä uskalla edes maistaa ettei lähde mopo käsistä. Joskus viinanhimo on suuri, mutta on taisteltava. Joudun ehkä loppuelämäni taistelemaan asian kanssa mutta en voi mitään, sairaus on sairaus ja se ei oikein lepäämällä lähde. Sen olen huomannut että kun aktiivisesti käy töissä, harrastaa jotain mielenkiintoista kuten esim kuntosalia, se vie hirveästi energiaa viinan ajattelusta. Eikä se enää aina edes tule mieleen. Tunnen itseni taas rakastetuksi, hyväksi työssäni ja kauniiksi urheilun myötä, kaikki on hyvin=)

Välillä olen sekoillut mutta onneksi olen tajunnut aina että se on ollut väärin.

En tiedä oikein mitä tällä yritän kertoa, mutta varmaan sitä että ajoissa kannattaa hakea apua. Ei se koskaan myöhäistä voi olla. Itse sitä ongelmaa ei myönnä, se on totta. Ehkä jossakin vaiheessa muttei kyllä varmasti heti, ja se on sääli=( Apua osaa itselleenkin antaa kun tiedostaa ja myöntää asian.. pidän näppini erossa pullosta kun tiedän sen olevam vaaraksi itselleni!

En uskalla sanoa mitään tuohon onko jättäminen ainoa vaihtoehto, joissakin tapauksissa se on. Esim isäni ja äitini suhteessase oli ainoa ja PARAS v aihtoehto. Isäni oli lisäksi väkivaltainenhumalassa, eli aina.

Toivon kovasti tselleni sitäonnea että en sorru enää ja elämäni jatkuisi näillä raiteilla vielä pitkään. Toivon myös teille apua tässä asiassa, kumpikin te kärsitte nyt, se on varma. Kyllä kaikki kääntyy vieläparhainpäin, tavalla tai toisella..

• Siiri S.

Joko lähdet tai jäät katselemaan miehesi touhuja, jotka todennäköisesti menevät tuosta vielä pahempaan suuntaan. Ei ihminen muutu toisten tahdosta, vain oma halu saa muutokset aikaan ja pysyviksi. Kirjoitit ettei miehesi halua muutosta elämään, niinpä sinun on ratkaisu tehtävä. Valitettavasti.

• Luuserille

Ei se nyt noin mene. Mikä miehesi oikein saa tarttumaan viinohin? Oletko kysynyt? Onko se pelkkä halu humaltua vaiko jotain muuuta?

Itse vedin vuosi sitten "naamat" joka päivä.
        Sitä iloa kesti noin vuoden. Lopulta ajattelin itsekin, että miksi teen näin. Totuus kai lienee, että eron jälkeen yritin vain turruttaa pääni kaikella sillä mitä edestäni löysin. Koko homma eli viinan kiskominen lopahti siihen, että kyllästyin olemaan kännissä joka päivä. Ei enää huvittanut olla joka ilta kaasuissa. Muutin pois Suomesta ja nyt en omasta tahdostani ole ottanut mitään alkoholipitoista moneen kuukauteen vaikka juomia löytyy kaapista useampi pullo.

Kaikeen kyllästyy kun sen aika tulee. Sekä kännäämiseen, että suomalaiseen kulttuuriin.

• mima
        Luuserille kirjoitti:

Ei se nyt noin mene. Mikä miehesi oikein saa tarttumaan viinohin? Oletko kysynyt? Onko se pelkkä halu humaltua vaiko jotain muuuta?

Sitä iloa kesti noin vuoden. Lopulta ajattelin itsekin, että miksi teen näin. Totuus kai lienee, että eron jälkeen yritin vain turruttaa pääni kaikella sillä mitä edestäni löysin. Koko homma eli viinan kiskominen lopahti siihen, että kyllästyin olemaan kännissä joka päivä. Ei enää huvittanut olla joka ilta kaasuissa. Muutin pois Suomesta ja nyt en omasta tahdostani ole ottanut mitään alkoholipitoista moneen kuukauteen vaikka juomia löytyy kaapista useampi pullo.

Kaikeen kyllästyy kun sen aika tulee. Sekä kännäämiseen, että suomalaiseen kulttuuriin.

Kyllä asia yleensä on juuri niin, että ero on ainoa keino päästä tuollaista katselemasta. Harva juo vuoden putkeen ja sitten yhtäkkiä kyllästyy ja lopettaa :) Jaja: meillä sama juttu. Aikaa tosin kulunut vähemmän kuin teillä, mutta on yhteinen lapsi. Pari vuotta olen yrittänyt kestää, puhunut ja miettinyt pääni puhki. Pitkään ajattelin, että lapsen takia asiat täytyy saada kuntoon. Mutten saa niitä yksin. Mies on jopa myöntänyt ongelman (toisin kuin teillä) muttei osaa olla juomatta. Nyt en enää yritä mitään, ero on edessä. Tavallaan se on jo tottakin, mutta saman katon alla vielä ollaan. Jos joskus päädyt samaan ratkaisuun, tunnet todennäköisesti suurta helpotusta. Päätöksen pitää kuitenkin syntyä omia aikojaan, eikä jonkun toisen sanomisten tuloksena. Se onnistuu vasta kun olet ihan varma, ettei asiat muutu paremmaksi.

• alkoholismikin
        Luuserille kirjoitti:

Mikä miehen saa tarttumaan siihen pulloon - no viinanhimo tietenkin vai meinasikko että tympiä akka saa kaikki miehet juomaan, viina suorastaan väkipakolla syöksyy kurkkuun kerta akka jäkättää tai oli muuten vaan tympiä - HEH !!

On ihan turhá kuvitella että Jeppe juo jonkun toisen takia tai että joku toinen voi jotenkin vaikuttaa siihen juoko Jeppe vai ei - harhakuvitelmaa. Jos Jeppe juo niin Jepellä itsellään on ongelma, luuseri ei hallitse omaa juomistaan ja pullo määrääkin tahdin milloin ja missä juodaan. Alkoholistin tunnistaa siitä että toiset juo 7 päivää viikossa, toiset joka viikonloppu ja osa taas vuoden putkeen kerran 7 vuodessa - se on ongelma jos siitä on haittaa muille tai toiset kärsii siitä kuten ketjun aloittaja.

Ellei kaveri ymmärrä itse hakeutua hoitoon (esim. AA) eipä tuossa paljoa ole tehtävissä. Taudin kuvaan kuuluu myös se että ei tuo juominen siitä millaan tavalla myöhemmin sivisty millään lailla vaan pikku hiljaa tilanne pahenee entisestään.

Se pitää tietenki muistaa että ellei kaveri itse halua lopettaa juomista ei sitä kukaan muu voi tehdä!

• Kokemusta on - ikävä kyllä

Hei Jaja!

Tuntui kuin olisin omaa tarinaani lukenut, kun luin viestisi.

Kerron heti että en ole asiantuntija ja että jokainen on loppujen lopuksi oman onnensa seppä.

Itselläni ero astuu pian voimaan, olen kolmekymmpinen nainen. Olin yli 12 vuotta rakastamani miehen kanssa. Asuimme yhdessä lähes koko tuon ajan. Lapsia ei ole, mutta lemmikkejä kyllä. Naimisissa ehdimme olla pari vuotta.
      Seurustelun alkuvuodet menivät hyvin. Tosin alkoholi oli aina välillä enemmän ja välillä vähemmän kuvioissa mukana. Kuvittelin aikoinani sen kuuluvan "siihen tiettyyn ikään". Toki itsekin otin, mutta en ihan samoissa määrin kuin mieheni.

Pari viimeistä vuotta alkoholi oli jo päivittäin mukana. Valitettavasti mukaan tulivat usean päivän ryyppyputket, ilmoittamatta jättämiset, valehtelut ja turhat lupaukset. Aina jaksoin häneen uskoa. Kuvittelin jopa, että jos olen täydellinen vaimo, hän jättää juomisen. Tuli myös aikoja, jolloin en jaksanut enää välittää. Kämppä oli kauheassa kunnossa jne. Muistan, että kun ostimme asuntovaunun, kuvittelin hänen jättävän juomisen. Ajattelin, että kun meillä on yhteinen harrastus, hän osaa (ja muistaa) arvostaa suhdettamme.

Vuosi sitten tajusin aivan yhtäkkiä, että en voi tehdä mitään tai sanoa mitään hänelle, joka saisi hänet lopettamaan alkoholin käytön. Hän oli sairastunut alkoholisimi-nimiseen sairauteen. Samoihin aikoihin aloitin käymään Al-Anon palavereissa. Ne eivät ole "hihhuli-kerhoja" niin kuin joku (myös minä joskus) voisi kuvitella. Vertaistuki on aivan uskomaton. Jokaisen puheenvuoro kuulosti kuin omaltani. Tiesin löytäneeni paikkani. Ja mikä parasta - apua. Ei kaikesta tarvitse selvitä yksin. Vaikka niin luulin ja halusinkin.

Pitkään pimitin mieheni alkoholismin ympäristöltäni, jopa läheisiltä ystäviltäni. Se oli raskasta aikaa. Piti pitää kulissit yllä. Nyt se tuntuu jo ihan naurettavalta. Minkä työn näinkään, että annoin sen kuvan itsestäni ja avioliitostani, että kaikki oli hyvin. Huh!
      Viime kesänä päässäni kypsyi päätös, että en aio loppuelämääni jatkaa niin. Päätin ottaa eron. Mieheni ei korvaansa letkauttanut, kun kuuli päätökseni. Muutti pois ja paperit laitettiin eteenpäin. Sattui, kun "tajusin" kuinka vähän olin hänelle merkinnyt. Samalla mieleni valtasi uskomaton helpotuksen ja vapauden tunne. Olin vapaa hänestä! Minun ei tarvinnut huolehtia hänen menemisistään, tulemisistaan, töihin pääsystään..
      Tajusin, että en ollut ollut onnellinen pitkään aikaan. Se oli järkyttävä huomio. Olin uhrannut useita vuosia miehelle, jolle en valitettavasti tainnut merkitä muuta kuin piikaa, joka hoiti kodin ja kulissit.

Mieheni ei koskaan myöntänyt, että hänellä on ongelma. Hänen mielestään kaikki joivat ja se oli normaalia. Ja näin on vielä tänäkin päivänä.
      Ymmärsin samoihin aikoihin, että alkoholismi on sairaus, jota minä en ollut aiheuttanut (vaikka mies joskus niin väittikin) ja jota minä en voinut parantaa. Hänen olisi itse se pitänyt myöntää ja itse olisi pitänyt haluta apua. Jos näin olisi ollut, voi olla että olisin vielä hänen kanssaan. Tiedä häntä.

Haluan uskoa, että kaikella on tarkoituksensa. Myös tällä erolla. Uskomatonta on se, että en ole varsinaisesti surrut eroamme. Itkin ja surin avioliittomme loppuaikana, jolloin olin suhteessa yksin ja kuvittelin olevani riittämätön ja huono vaimo.

Toivottavasti tästä oli edes vähän apua. Ainakin uusia ajatuksia ja toivottavasti myös edes hievenen "iloa" siitä tiedosta, että et ole yksin. Etkä todellakaan ainoa, joka elää alkoholistin kanssa.

Ja muuten, pakko sanoa vielä yksi juttu. Ei kannata tehdä isoja päätöksiä vihaisena eikä myöskään nopeasti. Anna päätöksen kypsyä. Ja kun tiedät, mitä haluat teet varmasti oikean päätöksen. Ja vielä sellainen tieto, että tiedän monia, ketkä elää ihan onnellista elämää alkoholistin kanssa. Heillä on taito irrottautua ja elää myös omaa elämää.

Aurinkoista kesää sinulle!

• Jaja

Kiitos kannustavista sanoistasi. Tuntuu hyvältä kuulla muidenkin vastaavanlaisista ongelmista ja saada purkautua jonnekin suuntaan. Minullakin on se tilanne, että yritän salata asiaa läheisiltäni, enkä voi puhua kenenkään kanssa asiasta. Itkeskelen yksinäni kohtaloani.

Olen yrittänyt useampaankin kertaan puhua erosta mieheni kanssa, mutta hän on suhtautuu asiaan erittäin kielteisesti, eikä suostu keskustelemaan asiasta. Ainoa ongelmahan on oikeastaan saada myydyksi talo, joka on meidän molempien nimissä. Avioonhan emme ole onneksi menneet.

Kesäloma olisi juuri alkamassa, mutta jotenkin en osaa nauttia ajatuksesta tulevasta yhdessäolosta, mitä se sitten tuokaan tullessaan.

• ja toisetkin.

Kerron tässä hieman omasta elämästäni ja siihen kuuluvasta alkoholista.
      Kun tavattiin mieheni kanssa hänen elämään kuului vahvasti alkoholi. Oli luultavasti oppinut sen jo kotoa ja piti sitä ainoana rentoutumiskeinona ja sosiaalisenakanssakäymisenä. Minä itse otin alkoholia tosi harvoin. Aloin juomaan ensiksi vain yhden oluen mieheni seurassa ja sitten pari ja seuraavaksi kolme... Onneksi elimistöni ei kestä paljoa alkoholia ja jos yritän juoda neljännen loppuun niin annan ylen. Mieheni on vähentänyt alkoholin käyttöä, mutta keskellä viikkoakin menee muutama olut jos siihen on mahdollisuus työn takia. Epäilen että hän ei aina ole edes "ajokuntoinen" töihin lähtiessään.

Olen todella iloinen että elimistöni ei kestä paljoa alkoholia muuten minusta olisi voinut tulla pahimmassa tapauksessa alkoholisti.

En tiedä auttaako tämä kirjoitus ketään, mutta haluan vain varoittaa toisia siitä mitä voi tapahtua jos seuran vuoksi ottaa kerran yhden, tai toisen tai...

• Tyttiiii

Samanlaista mullakin oli ed. puolentoista vuoden suhteessa.. Mieheltä sitten lopuksi lähti homma ihan lapasesta, tuli kuvioon esim. kk. ryyppyputket, jolloin ei päivääkään ollut ilman. Ei ennenkuin töppäsi pahemman kerran, jota seurasi 2 vkon tipaton ja sit taas alkoi tissuttelusta.. Miehen yritys oli viimeiset kk:t täysin minun harteillani. Eikä mulla ollut edes osaa eikä arpaa siihen.

Itse aloin mukana ottamaan pari kaljaa, mies oikein tuputtamalla tuputti, sillä tiesi että silloin en sano juomisesta mitään. Ja muutaman oluen jälkeen ei ahdistanut/pelottanut niin paljon. Onneksi heräsin.

Kaikki keinot yritin, hyvällä ja pahalla. Kunnes tajusin etten voi tehdä muuta kuin joko hyväksyä tai olla hyväksymättä. Elää sellaista elämää tai olla elämättä. Valitsin olla elämättä, vaikka minunkin miesystäväni oli maailman ihanin mies.. selvinpäin.

Voimia sulle, älä vedä itseäs piippuun. Sulla on omakin elämä. Se on tärkeintä! Sinä ja sun elämä. Ammattilaiset on sitä varten että auttavat, ei me naisystävät/vaimot.

Surullista miten alkoholi pilaa ihmisten elämät. Ihme että se on edes sallittu nautintoaine.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe