Sivistyssanakirja

animattiN

pitäisi mielestäni löytyä jokaisen kodista, vaikkakin vain alkeellinen.
Joltain se tuntuu puuttuvan.

33

1908

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jermu

löytyykö tuollainen sanonta sieltä. Kjäh! No joka tapauksessa sellainen kirja on hyvä olla olemassa, mutta huomattiin näillä palstoilla, että toisillen se onkin sitten sellainen fakki-idiotismin läöhtölaukaus.

• nykyaikaa:
      • tuffe

mun pitäis näköjään lukea muiden viestit ennen kuin avaan suuni... sorgen :/

Sivistettynä:

Muiden viestien lukeminen ennen oman viestin lähettämistä olisi harkittava. Ursäkta.

• sinulle tämän
      • animattiN

linkkejä.

• tarvitsekkaan
        animattiN kirjoitti:

linkkejä.

sinulta varmaan löytyy sellainen vaatimaton kirja hyllyltä pölyisenä

• sitten olet
        animattiN kirjoitti:

linkkejä.

tänne joutunut?

• minäkin?
        sitten olet kirjoitti:

tänne joutunut?

Nytkin varmaan seurailee tilannetta taustalla?

• edes kavereita

mutta joltain ne näyttää puuttuvan

• Pussipuskapiru

Oon jopa joskus joutunu lukeen sitä kun oon kirjuutellu noita jotain työ-hommiani...mutta mää oon niin sivistymätön että kyllä se saa tuolla hyllyssä pölyttyä ellen ihan kovasti tarvii.

• animattiN

en minäkään sitä tarvitse, mutta oletko huomannut kuinka joka puolella sitä kuitenkin nykyään tarvitaan.

• Pussipuskapiru
        animattiN kirjoitti:

en minäkään sitä tarvitse, mutta oletko huomannut kuinka joka puolella sitä kuitenkin nykyään tarvitaan.

sanoja jos tarviin jotakin erikoista, en tarvi siviilissä mitään sen kummempaa, mutta työssä on pakko joskus tietää muutakin kun ihan vaan nää tavalliset jorinat...

Joskus yllättyy kun hakee niitä sanoja..kun vielä pysys päässä kauemminkin kun 10 minuuttia...

• the-real-nicki

ostin sellaisen kirjan..luulin ainakin, myyjä sen paketoi,tosi kauniiksi ja maksoin hymy huulilla. Sivistynyt minusta tulisi, aukaisin pakentin jo linja-autossa, maltti olisi ollut valttia ! Kotiini menossa olin. Ja Saatana huusin, ei ollut kuin kannet ja nekin väärin päin !! kanssa istuja,Mummo. Katsoi silmiini ja sanoi, Sivistyneesti, no johan on perkele,sivistys sanat ovat A ja O,Elämässä.
      Älä unohda niitä koskaan,ethän...
      Ne kannet, ovat minulla vieläkin..täytän kansien sisältöä ..elämäni sanoilla...
      Yksi kirjain hukassa, sanoi piru, kun aakkosia kiroili..

• Sivistynyt.

kekkailet näitä =)
        Sulla on ihme ote elämään.Jostakinhan se tulee.
        Jätäppäs ne,heh heet pois enskerralla.
        Sivistyneesti,utelen.

• animattiN

Oli mielestäni yksi asia mistä en pitänyt. Kertoessani että minulla on ukko sohvan pohjalla oli se makaaberiä erään kirjoittajan mielestä. Vau,,,,en ole kertonut perheestäni sen takia että joku rupeaa moittimaan minun asioistani julkisesti palstoilla.

• Pussipuskapiru

mää oon se joka makaa ketarat oikosenaan sohvalla jos jotain kivaa tulee illalla telkkarista.
        Toi kaljapuoli jää vähän vähemmälle mutta voishan senkin opetella...

Kai sitä ny joskus voi koneellakin olla..ei kai tää synti oo ja oothan sääkin täällä:))

Mitenkäs sun avioelämäs laita on?

• sivistys sanakirjaa ei tavallinen ihlinen tarvitse, kyllä koulu sivistys riittää..

• yksitypy

puuttuu? Tietenkin joltain kaffelaiselta :=))
      Mulla on kotona sellainen, mutta en ole pitkään aikaan avannut sitä. Oliskohan jo aika.

• animattiN

eräältä uudelta. Sivistyneesti kun otat kantaa niin tekstisi saa olla vaikka se olisi loukkaava, mutta jos epäilet jonkun feikkaavan toista kirjoittajaa häipyy textisi nähtävästi hyvin nopeasti.

• Kongreettinen depiili

Mikä se semmonen on?

• Ei löydy meikäläisen hyllystä...mut eihän sitä varmaan olis tarttenu sanoa...:DD

• animattiN

minullekkin se on tullut, en ainakaan itse ole kyseistä kirjaa ostanyt, muistaakseni.

• tuffe
    • Kalle-Aaretti

On sun kynsissäs kulunut?

Entäs "Nykysuomen sanakirja," kielioppi ja yhdyssanojen oikeinkirjoitusopas sen muut?

• animattiN

aika paljonkin. Muita vasta harjoittelen, huonolla menestyksellä kuten huomaat, mutta sana sieltä ja tuolta niin kyllä se tästä.

• vierasperäisten

sanojen sanakirjaa. Tiettävästi suomeksikin voi olla sivistynyt.

• animattiN

aivan tuota tarkoittanut. Toki voi olla sivistynyt vaikka ei viljele kaiken maailman ulkolaisia sanoja joka lauseeseen. Tämä makaaberi kyllä löytyi ihan suomeksi sanottuna sivistys-sanakirjasta.

• että kaikista
        animattiN kirjoitti:

aivan tuota tarkoittanut. Toki voi olla sivistynyt vaikka ei viljele kaiken maailman ulkolaisia sanoja joka lauseeseen. Tämä makaaberi kyllä löytyi ihan suomeksi sanottuna sivistys-sanakirjasta.

maailman kansoista suomalaisilla on ylivoimaisesti suurin itseinho koskapa nimittävät vierasperäisiä sanojaan sivistyssanoiksi, ikään kuin suomen kielellä sivistys olisi mahdotonta.

Kaikissa muissa kielissä noita latinan, kreikan ja muiden kielien tuomia sanoja, vaikka makaaberi, nimitetään vierasperäisiksi sanoiksi.

Näin voisi suomenkin kielessä tehdä kunhan tämä kansa löytäisi jostakin itselleen selkärangan ja hitusen itsekunnioitusta.

• animattiN
        että kaikista kirjoitti:

maailman kansoista suomalaisilla on ylivoimaisesti suurin itseinho koskapa nimittävät vierasperäisiä sanojaan sivistyssanoiksi, ikään kuin suomen kielellä sivistys olisi mahdotonta.

Kaikissa muissa kielissä noita latinan, kreikan ja muiden kielien tuomia sanoja, vaikka makaaberi, nimitetään vierasperäisiksi sanoiksi.

Näin voisi suomenkin kielessä tehdä kunhan tämä kansa löytäisi jostakin itselleen selkärangan ja hitusen itsekunnioitusta.

Jos nyt oikein ymmärsin sanomasi, niin siinä mielessä olen samaa mieltä että noille vierasperäisille sanoille toki on suomalainenkin vastine, niin miksi niitä ei käytetä.
        Kun siirryimme 2000 luvulle niin minua ärsytti etenkin tämä glopaali sana jota viljeltiin joka paikkaan.

• sanan
        animattiN kirjoitti:

Jos nyt oikein ymmärsin sanomasi, niin siinä mielessä olen samaa mieltä että noille vierasperäisille sanoille toki on suomalainenkin vastine, niin miksi niitä ei käytetä.
        Kun siirryimme 2000 luvulle niin minua ärsytti etenkin tämä glopaali sana jota viljeltiin joka paikkaan.

oikeinkirjoituksen olisit voinut tarkistaa sivisyssanakirjasta.

• animattiN
        sanan kirjoitti:

oikeinkirjoituksen olisit voinut tarkistaa sivisyssanakirjasta.

ihmeessä, jos kirjoitan väärin niin sit kirjoitan, tuottaako se sinulle ongelmia. Eiköhän kuitenkin tarkoitus ole että ymmärretään toisiamme.

• _sana

joka olisi pilannut koko lukuinnon jo kolmisenkymmentä vuotta sitten.Onneksi aina on hyllyssä ollut kirja joka selittää sanoja,eikä onomatopoeettinen enää haittaa,vaikka olisikin kirjansivulla.

• animattiN

Nyt rupes meikäläistä hohotuttaa vai pitäiskö ammua. Taikka mitäs ääntä tässä nyt jäljittelisi.

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      327
      1836
    2. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      34
      1711
    3. Voi minkä rikoksen teki

Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis
      Kuhmo
      52
      1160
    4. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      1
      1033
    5. Mitä haluaisit

Sanoa minulle nyt? En ole tätä kysynytkään pitkään aikaan🤔
      Ikävä
      75
      1014
    6. Mitä olen tehnyt

Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet
      Ikävä
      72
      941
    7. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      6
      783
    8. Tuon sinulle jännitystä

Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.
      Ikävä
      74
      753
    9. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      72
      716
    10. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      139
      709
    Aihe