Mitäs mieltä olette:
Kannattaako kamerassa olla Adobe RGB 1998 vai sRGB väriavaruutena jos jälkikäsittely tehdään photoshopissa?
Mietin tätä siltä kantilta, että photarissa kuvat muokataan yleensä RGB -moodissa ja eikö näin ollen sRGB:nä otetut kuvat, joissa on pienempi väriavaruus ole huonompi vaihtoehto muokaukseen ja värien säätöön koska kuvaa muokatessa aina tapahtuu hävikkiä kuvan infolle?
Eli RGB laajempana väriavaruutena antaisi säätää enemmän "oikeita", "olemassa" ja "näkyvissä" olevia värejä?
Miksei siis vaihtaisi väriavaruutta RGB:stä sRGB:hen (jos esim. tulostus niin vatii) vasta photarissa kuvan säädön jälkeen, ennen profiiliin konvertoimista?
Tiedän että saattaa olla pilkun nusauttelua, mutta...Mitäs meinaatte hommasta? :)
sRGB v. Adobe RGB
6
1166
Vastaukset
- Mika....
, mutta itse kyllä kuvaan rawia, jos on tarkoitus jälkikäsitellä kuvaa, niin ei tarvii miettiä väriavaruuksia. Totta kuitenkin, että adobergb tarjoaa laajemman väriavaruuden. sRGB on kuitenkin pcmaailmassa standardin asemassa niin vähemmän tulee yllätyksiä sen kanssa. Mutta jos kuvaat rawina niin voithan jälkeenpäin vaihtaa väriavaruuden miksi haluat.
- vastaus oli
kysymys oli selkeä mutta vastaus yhtä tyhjän kanssa. Olisko joku asioista oikeasti tietävä, joka vois vastata kumpi säätö kamerassa olisi sopivampi missäkin tilanteessa?
- Mika....
vastaus oli kirjoitti:
kysymys oli selkeä mutta vastaus yhtä tyhjän kanssa. Olisko joku asioista oikeasti tietävä, joka vois vastata kumpi säätö kamerassa olisi sopivampi missäkin tilanteessa?
Luin alkuperäisen viestisi uudelleen ja jäin ihmettelemään,että mikä siinä nyt sitten mätti? luulin sinun kysyneen kannattaako kamerassakäyttä adobergb asetusta väriavaruutena, jos meinaa kuviaan jälkikäsitellä photoshopissa. Tarkoitukseni oli vastata, että jos meinaa kuviaa jälkikäsitellä, niin kannattaa käyttää raw-tiedostomuotoa (kamerasi todennäköisesti tukee sitä, jos siinä kerran on adobergbkin käytettävissä). Jos käyttää rawia, ei ole hitonkaan väliä minkä väriasetuksen kameraasi ruuvaat, koska sen voi joka tapauksessa jälkeenpäin muuttaa.
Viestissäsi kerroit jo tietäväsi, että adobergb on srgb:tä laajempi väriavaruus, joten mikäse kysymys sitten oli? tulostamisen kannalta ei ole väliä missä rgbmuodossa kuvasi on koska tulostinajuri muuttaa sen joka tapauksessa smykiksi, joka on molempia edellä mainittuja suppeampi väriavaruus.
Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että nämä väriprofiilihommat eivät ole vahvinta alaani, mutta jos en eivät ole sinullekaan, niin pixelilehden arkistosta löytyy pari artikkelia aiheesta ja olli rinteen digifaqista löytyy myös jotakin. Ehkä tähänkin ketjuun joku asian paremmin hanskaava entaa sinulle vastauksen.
Itse kuvaan siten, että halutessani kamerasta valmista kuvaa, käytän jpg-tiedostomuotoa ja sRGB väriavaruutta. Jos haluan varmistaa jälkisäädettävyyden, käytän raw-tiedostomuotoa (väriavaruudella ei silloin ole merkitystä, mutta sehän voi olla vaikka se adobeRGB 1998).
Ai niin tuolta dknetin foorumiltakin löytyy yksi keskusteluketju liittyen väriprofilointeihin. Timo Autiokari on tehnyt aihetta käsittelevät sivut http://www.aim-dtp.net/ siltäkin saattaa löytyä asiantuntevaa neuvoa.
Mulle ei nyt tule mieleen muita paikkoja joista neuvoja voisi löytää jos ei tähän ketjuun joku guru tule kertomaan miten homma oikeasti menee. Sellainen nyrkkisääntö toki on, että jos ei varsinaistesti työskentele värihallitussa ympäristössä niin noiden profiilien kanssa ei kannata kamalasti häslätä jos siis ei varsinaistesti tiedä mitä on tekemässä. - harha
Mika.... kirjoitti:
Luin alkuperäisen viestisi uudelleen ja jäin ihmettelemään,että mikä siinä nyt sitten mätti? luulin sinun kysyneen kannattaako kamerassakäyttä adobergb asetusta väriavaruutena, jos meinaa kuviaan jälkikäsitellä photoshopissa. Tarkoitukseni oli vastata, että jos meinaa kuviaa jälkikäsitellä, niin kannattaa käyttää raw-tiedostomuotoa (kamerasi todennäköisesti tukee sitä, jos siinä kerran on adobergbkin käytettävissä). Jos käyttää rawia, ei ole hitonkaan väliä minkä väriasetuksen kameraasi ruuvaat, koska sen voi joka tapauksessa jälkeenpäin muuttaa.
Viestissäsi kerroit jo tietäväsi, että adobergb on srgb:tä laajempi väriavaruus, joten mikäse kysymys sitten oli? tulostamisen kannalta ei ole väliä missä rgbmuodossa kuvasi on koska tulostinajuri muuttaa sen joka tapauksessa smykiksi, joka on molempia edellä mainittuja suppeampi väriavaruus.
Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että nämä väriprofiilihommat eivät ole vahvinta alaani, mutta jos en eivät ole sinullekaan, niin pixelilehden arkistosta löytyy pari artikkelia aiheesta ja olli rinteen digifaqista löytyy myös jotakin. Ehkä tähänkin ketjuun joku asian paremmin hanskaava entaa sinulle vastauksen.
Itse kuvaan siten, että halutessani kamerasta valmista kuvaa, käytän jpg-tiedostomuotoa ja sRGB väriavaruutta. Jos haluan varmistaa jälkisäädettävyyden, käytän raw-tiedostomuotoa (väriavaruudella ei silloin ole merkitystä, mutta sehän voi olla vaikka se adobeRGB 1998).
Ai niin tuolta dknetin foorumiltakin löytyy yksi keskusteluketju liittyen väriprofilointeihin. Timo Autiokari on tehnyt aihetta käsittelevät sivut http://www.aim-dtp.net/ siltäkin saattaa löytyä asiantuntevaa neuvoa.
Mulle ei nyt tule mieleen muita paikkoja joista neuvoja voisi löytää jos ei tähän ketjuun joku guru tule kertomaan miten homma oikeasti menee. Sellainen nyrkkisääntö toki on, että jos ei varsinaistesti työskentele värihallitussa ympäristössä niin noiden profiilien kanssa ei kannata kamalasti häslätä jos siis ei varsinaistesti tiedä mitä on tekemässä.kiitos linkistä ja henkilöistä joilta voin juttua kans kysellä!
Ja toi JooJoo ei ole sama henkilö kuin minä! :) - Mika.....
harha kirjoitti:
kiitos linkistä ja henkilöistä joilta voin juttua kans kysellä!
Ja toi JooJoo ei ole sama henkilö kuin minä! :)että sait jotakin apua. Näillä foorumeilla helposti tulee väärinkäsityksiä, mutta koitetaan jaksella. Aurinkoista kesää sille taholle:)
- Öljyläikkä
Mika..... kirjoitti:
että sait jotakin apua. Näillä foorumeilla helposti tulee väärinkäsityksiä, mutta koitetaan jaksella. Aurinkoista kesää sille taholle:)
Jos yksinkertaistetaan asiaa ja ja unohdetaan raw formaatin käyttö, siitähän on jo aiemmassa viestiketjussa, niin rgb avaruudet voi jakaa karkeasti seuraavasti. Adobe rgb niille jotka tuottavat kuvat cmyk muotoon (kirjapainot, tietyt tulostimet yms.), muut selviävät srgb asetuksilla. Jos kuvat on tarkoitus viedä webbisivulle, niin silloin käytetään srgb:tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628