Uskoon tulo, eli hihhuloituminen

Ateistin näkökulmasta katsottuna hihhuliksi hurahtaminen on melko outo käsite. Siksi tässä ajattelinkin selittää mistä mielestäni oikeastaan on kysymys.


Mielenkiintoinen puoli hihhuloitumisessa on kuitenkin se, että sillä on taipumus tapahtua vaikeana hetkenä masennuksen tai vastaavan ahdistuksen vaivatessa. Varsinkin jos hihhuli ennen uskoon hurahtamistamistaan kokee masennusta tai ahdistusta nimenomaan oman heikkoutensa takia. Saattaa olla olemassa ja tarvetta takertua johonkin auttavaan tekijään, ja tässätapauksessa todennäköisesti jeesukseen ja jumalaan, eli uskotaan koska se helpottaa oloa. Tämä on prosessin niin sanottu ensimmäinen vaihe. Tätä kutsun ensimmäiseksi askeleeksi tyhjän päälle.

Nyt hihhulimme alkaa pikkuhiljaa etsimään ja katselemaan luonnosta merkkejä, jotka tukisivat tätä ajatusta, että tuolla jossain olisi auttava ja suojeleva voima. Kuten jokainen meistä tietää että sitä näkee monesti mitä haluaa nähdä, ja tämä sisäistetään ajatusmaailmaan. Mikä taas helpottaa uusien merkkien näkemistä. Tätä ilmiötä kutsutaan Neisserin havaintokehäksi. Tässä tapauksessa voisi puhua pikemminkin noidankehästä. Tässä oli niin sanottu toinen vaihe, jota voisin sanoa hienosti hihhloitumisen vahvistumiseksi.

Kolmas vaihe on sitten se, kun hihhuli alkaa kohtaamaan tosiasioita, jotka sotivat hänen uutta tukijärjestelmäänsä vastaan, ja alkaa uusi ahdistuksen vaihe, jossa mieli koittaa löytää ulospääsyä tuskasta. Ulospääsy löytyy, joko tosiasioiden hyväksymisellä ja myöntämällä, että raamattu ei ole absoluuttista jumalan sanaa. Tällaisesta ihmisestä tulee terve uskova, mutta kun näin ei käy alkaa hihhuloitumisen kolmas vaihe lyödä päälle kunnolla, eli defenssi jolla kielletään todellisuus. Yleensä saatanan/demonin käsite vedetään tässä vaiheessa mukaan, jonka avulla kaikki vastaväitteet sun muut tuomitaan saatanan harhautukseksi. Myöskin tosiasioiden sivuuttamista ja vastaavaa käytöstä alkaa ilmetä.

Neljäs vaihe jossa tätä opittua defenssiä vahvistetaan niinkuin alkuperäistä uskoakin. Tässä tapauksessa kuitenkin systemaattisesti kieltämällä kaikki oman näkemyksen kanssa ristiriidassa olevat asiat. Hihhulimme joutuu myös tässä tilanteessa kohtaamaan käsittelemättömän ahdistuksensa, aina välillä kun todellisuutta tai näkemyksiä vastustavia asioita tulee vastaan, jolloin alkaa myös ilmetä kohtausmaista käytöstä esimerkiksi selittämättömiä raivareita ja huutamista ja kiukun omaista tarvetta vastustaa kaikkea mikä sotii näkemyksen kanssa kuten evoluutio.

viides vaihe valmis fundishihhuli

Näkökulmia ja pohdintoja asiasta otetaan vastaan. Koitan muokata tuon palautteen avulla paremmaksi, eli tämä on vasta raakavedos.

20

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hihhuloitumiseen.

      Arvattavasti on muitakin.

      Toisekseen, mainitsemasi ongelmat todellisuuden ja hihhulin tukijärjestelmän välillä moni on ratkaissut uskomalla johonkin "omaan" jumalaansa, kotikutoiseen olentoon, johon on poimittu sopivaksi katsottuja elementtejä eri tarustoista ja omasa mielikuvituksesta.

      Esimerkiksi Ev-lut lahkon omien tutkimusten mukaan vain murto-osa heidän jäsenistään uskoo kuten kirkko opettaa. Lahkolaisista vain joka toinen uskoo yhteen Jumalaan, joka sentään lienee yleisin tulkinta raamatun mytologioista

      • joo, tuossa on viellä mietittävää, ja hiukan huumori pohjallakin tehty.

        "Toisekseen, mainitsemasi ongelmat todellisuuden ja hihhulin tukijärjestelmän välillä moni on ratkaissut uskomalla johonkin "omaan" jumalaansa, kotikutoiseen olentoon, johon on poimittu sopivaksi katsottuja elementtejä eri tarustoista ja omasa mielikuvituksesta."

        hmmm, jos koittaisi välttää joitakin yksityiskohtia ja tehdä myös hiukan yleispätevämpää tekstiä.


    • ...

      "Mielenkiintoinen puoli hihhuloitumisessa on kuitenkin se, että sillä on taipumus tapahtua vaikeana hetkenä masennuksen tai vastaavan ahdistuksen vaivatessa. Varsinkin jos hihhuli ennen uskoon hurahtamistamistaan kokee masennusta tai ahdistusta nimenomaan oman heikkoutensa takia. Saattaa olla olemassa ja tarvetta takertua johonkin auttavaan tekijään, ja tässätapauksessa todennäköisesti jeesukseen ja jumalaan, eli uskotaan koska se helpottaa oloa. Tämä on prosessin niin sanottu ensimmäinen vaihe. Tätä kutsun ensimmäiseksi askeleeksi tyhjän päälle."

      Miksen minä sitten ole ollut masentunut ennen uskoon tuloani? Minä olin muutenkin melko onnellinen ja kaikki meni hyvin. Tulin uskooni mitään tieteellisiä syitä miettimättä. Sain uskoni vaikka olinkin epäilevä.

      "Nyt hihhulimme alkaa pikkuhiljaa etsimään ja katselemaan luonnosta merkkejä, jotka tukisivat tätä ajatusta, että tuolla jossain olisi auttava ja suojeleva voima. Kuten jokainen meistä tietää että sitä näkee monesti mitä haluaa nähdä, ja tämä sisäistetään ajatusmaailmaan. Mikä taas helpottaa uusien merkkien näkemistä. Tätä ilmiötä kutsutaan Neisserin havaintokehäksi. Tässä tapauksessa voisi puhua pikemminkin noidankehästä. Tässä oli niin sanottu toinen vaihe, jota voisin sanoa hienosti hihhloitumisen vahvistumiseksi."

      Tuosta tyhjän puhumisesta en ymmärrä mitään. Ainakaan minulla ei ole ollut tuota vaihetta.

      "Kolmas vaihe on sitten se, kun hihhuli alkaa kohtaamaan tosiasioita, jotka sotivat hänen uutta tukijärjestelmäänsä vastaan, ja alkaa uusi ahdistuksen vaihe, jossa mieli koittaa löytää ulospääsyä tuskasta. Ulospääsy löytyy, joko tosiasioiden hyväksymisellä ja myöntämällä, että raamattu ei ole absoluuttista jumalan sanaa. Tällaisesta ihmisestä tulee terve uskova, mutta kun näin ei käy alkaa hihhuloitumisen kolmas vaihe lyödä päälle kunnolla, eli defenssi jolla kielletään todellisuus. Yleensä saatanan/demonin käsite vedetään tässä vaiheessa mukaan, jonka avulla kaikki vastaväitteet sun muut tuomitaan saatanan harhautukseksi. Myöskin tosiasioiden sivuuttamista ja vastaavaa käytöstä alkaa ilmetä."

      Olen löytänyt kaikki vastaukset Raamatusta, eli tuo tosiasioiden myöntäminen taitaa koskea uskoa.

      "Neljäs vaihe jossa tätä opittua defenssiä vahvistetaan niinkuin alkuperäistä uskoakin. Tässä tapauksessa kuitenkin systemaattisesti kieltämällä kaikki oman näkemyksen kanssa ristiriidassa olevat asiat. Hihhulimme joutuu myös tässä tilanteessa kohtaamaan käsittelemättömän ahdistuksensa, aina välillä kun todellisuutta tai näkemyksiä vastustavia asioita tulee vastaan, jolloin alkaa myös ilmetä kohtausmaista käytöstä esimerkiksi selittämättömiä raivareita ja huutamista ja kiukun omaista tarvetta vastustaa kaikkea mikä sotii näkemyksen kanssa kuten evoluutio."

      Lopusta haluan sanoa, sen että oletko koskaan kuullut "hihhulin" ( mistä ikinä tuo nimi tuleekaan ) huutavan ja raivoavan? olen minäkin nähnyt ateistien huutavan, kun eivat ole osanneet vastata.

      • "Tuosta tyhjän puhumisesta en ymmärrä mitään. Ainakaan minulla ei ole ollut tuota vaihetta."

        mikä tyhjän puhuminen?

        "Olen löytänyt kaikki vastaukset Raamatusta, eli tuo tosiasioiden myöntäminen taitaa koskea uskoa."

        Onko raamattu sinulle absoluuttista totuutta vai tulkitsetko sitä vapaammin?

        "Lopusta haluan sanoa, sen että oletko koskaan kuullut "hihhulin" ( mistä ikinä tuo nimi tuleekaan ) huutavan ja raivoavan? olen minäkin nähnyt ateistien huutavan, kun eivat ole osanneet vastata."

        valkkaapa noista joku...Saarikalle ainakin käy esimerkistä
        http://koti.mbnet.fi/alistus/yks/


      • ...
        gandalf79 kirjoitti:

        "Tuosta tyhjän puhumisesta en ymmärrä mitään. Ainakaan minulla ei ole ollut tuota vaihetta."

        mikä tyhjän puhuminen?

        "Olen löytänyt kaikki vastaukset Raamatusta, eli tuo tosiasioiden myöntäminen taitaa koskea uskoa."

        Onko raamattu sinulle absoluuttista totuutta vai tulkitsetko sitä vapaammin?

        "Lopusta haluan sanoa, sen että oletko koskaan kuullut "hihhulin" ( mistä ikinä tuo nimi tuleekaan ) huutavan ja raivoavan? olen minäkin nähnyt ateistien huutavan, kun eivat ole osanneet vastata."

        valkkaapa noista joku...Saarikalle ainakin käy esimerkistä
        http://koti.mbnet.fi/alistus/yks/

        Sanon sitä tyhjän puhumiseksi, koska itse en ole kokenut tuota vaihetta.

        Pidän Raamattua absoluuttisena totuutena, mutta on siellä pari kohtaa jossa täytyy tulkita vapaammin.

        Tuo sinun antamasi osoitteen kappaleet eivät toimi. ( ainkaan näin surkeassa tietokoneessa ) Voisitko muuten sanoa mitä se "hihhuli" tarkoittaa ja mistä se tulee?


      • ... kirjoitti:

        Sanon sitä tyhjän puhumiseksi, koska itse en ole kokenut tuota vaihetta.

        Pidän Raamattua absoluuttisena totuutena, mutta on siellä pari kohtaa jossa täytyy tulkita vapaammin.

        Tuo sinun antamasi osoitteen kappaleet eivät toimi. ( ainkaan näin surkeassa tietokoneessa ) Voisitko muuten sanoa mitä se "hihhuli" tarkoittaa ja mistä se tulee?

        Muistaakseni alunperin hihhuli on nimitys lahkouskovaisille, joille saarnaajan tai vastaavan antama syntien anteeksi antaminen aiheutti niin sanotun itkukohtauksen tai jostain muusta syystä jonkin kohtauksen ja tuosta takia ovat saaneet hihhulien nimityksen aikoinaan. Mä nyt itse tykkään käyttää sitä nimeä ääriuskovaisista. Lähinnä siitä syystä että sopii suuhun tai puhekieleen mukavammin kuin uskovainen tai kristitty.


      • ...
        gandalf79 kirjoitti:

        Muistaakseni alunperin hihhuli on nimitys lahkouskovaisille, joille saarnaajan tai vastaavan antama syntien anteeksi antaminen aiheutti niin sanotun itkukohtauksen tai jostain muusta syystä jonkin kohtauksen ja tuosta takia ovat saaneet hihhulien nimityksen aikoinaan. Mä nyt itse tykkään käyttää sitä nimeä ääriuskovaisista. Lähinnä siitä syystä että sopii suuhun tai puhekieleen mukavammin kuin uskovainen tai kristitty.

        On aina hienoa oppia uusia sanoja. ( vaikka ne voivatkin olla sairaita omasta mielestäni ) Minusta silti tunuu vaikka sanot uskovaisia hihhuleiksi, niin minusta tuntuu, että suurin osa ei ole sellaisia itkeviä ja raivoavia... Kai sitten uskovaistenkin täytyy keksiä jokin oma nimitys ateisteille... Miten kävisi hahhuli :)


      • ... kirjoitti:

        On aina hienoa oppia uusia sanoja. ( vaikka ne voivatkin olla sairaita omasta mielestäni ) Minusta silti tunuu vaikka sanot uskovaisia hihhuleiksi, niin minusta tuntuu, että suurin osa ei ole sellaisia itkeviä ja raivoavia... Kai sitten uskovaistenkin täytyy keksiä jokin oma nimitys ateisteille... Miten kävisi hahhuli :)

        hmm, pakana voisi olla yksi..enkä nyt kaikki uskovia tarkoita itkevinä tai kaatuilevina..hihhuli vain kuulostaa mulle tosiaan korvaan mukavimmalta, eli en tarkoita sitä pahassa mielessä.


      • ...
        gandalf79 kirjoitti:

        hmm, pakana voisi olla yksi..enkä nyt kaikki uskovia tarkoita itkevinä tai kaatuilevina..hihhuli vain kuulostaa mulle tosiaan korvaan mukavimmalta, eli en tarkoita sitä pahassa mielessä.

        Olkoon se siis pakana, vaikka hahhuli kuulosti hihhulin rinnalla sopivimmalta :)


    • aiheesta:

      Kannattaisi kuitenkin ehkä miettiä motiiveja ja syitä, jotka tekevät ihmisestä todellisuuden ja tosiasioiden kieltäjän ja -torjujan. Uskovien kohdalla kyse on usein tietämättömyydestä ja pelosta. On myös olemassa ns. valheuskovia, joilla motiivina on vain itsekäs oman edun tavoittelu ja henkiset arvot puuttuvat (mm. rehellisyys).

      Usein materialistiset ateistitkin ovat sellaisten tosiasioiden ja sellaisen todellisuuden torjujia, joka on ristiriidassa heidän maailmankuvansa ja käsitystensä kanssa. (Oma etu kyseessä, tavalla tai toisella).

      Ateismista: Ateisti ei usko Jumalan- tai jumalien olemassaloon.

      Materialistiset ateistit myös sulkevat Henkisen Todellisuuden olemassaolon mahdollisuuden pois
      ja siten esineellistävät muunmuassa ihmisen.

      Entä minkälaisen Jumalan-/jumalien olemassaoloon materialistinen ateisti ei usko?
      Uskonnoilla on oma näkemys asiasta, teosofialla ja esoteerisilla liikkeillä on oma näkemyksensä (mm. Urantia-kirjalla). Lisäksi on olemassa New Age-liike ja monia salaisia oppeja.

      Ovatko kaikki edellä luetetellut täysin väärässä henkisten asioiden olemassaolon suhteen?
      Materialistiset ateistit ovat väärässä, mutta heilläkin motiivit vaihtelevat, ja monet ovat varmasti asiassaan vilpittömiä (tietämättömiä).

      • gandalf79

        "Kannattaisi kuitenkin ehkä miettiä motiiveja ja syitä, jotka tekevät ihmisestä todellisuuden ja tosiasioiden kieltäjän ja -torjujan. Uskovien kohdalla kyse on usein tietämättömyydestä ja pelosta"

        Joo pelon ja kasvatuksen tuloksena on kuitenkin ns. tapauskova ei pääse oikein viellä mun mielestäni fundamelismiin. Toinen mahdollisuus mitä äsken tuossa mietin on eräänlainen rakastumisen kaltainen tila...

        Se on myöskin totta, että jotkin ateistit saattavat olla ääripään ateisteja. Itselläni on ainakin se että jotenkin en pystyisi vielläkään näyttämään kavereilleni naamaani sen jälkeen jos myöntäisin kristittyjen olevan oikeassa.

        tapoja hurahtaa on kyllä useampia, mutta tuota olen viimeaikoina miettinyt kun se tuntuu olevan se kaikkein vaikein


      • ajatella

        ...niin, että ihmiset jakautuvat heihin, joille tosiasiat, todellisuus ja oikeudenmukaisuuskaan eivät ole ensisijaisen tärkeitä, oma etu on aina heille tärkeintä (kuviteltu tai todellinen etu)
        ...ja heihin, jotka eivät kuluta koko elämäänsä omien asenteidensa, ennakkoluulojensa ja omien etujensa puolustamiseen oikeudenmukaisuudesta, tosiasioista ja todellisuudesta välittämättä.


      • ------------
        ajatella kirjoitti:

        ...niin, että ihmiset jakautuvat heihin, joille tosiasiat, todellisuus ja oikeudenmukaisuuskaan eivät ole ensisijaisen tärkeitä, oma etu on aina heille tärkeintä (kuviteltu tai todellinen etu)
        ...ja heihin, jotka eivät kuluta koko elämäänsä omien asenteidensa, ennakkoluulojensa ja omien etujensa puolustamiseen oikeudenmukaisuudesta, tosiasioista ja todellisuudesta välittämättä.

        Milllainen on henkilö, joka ei kykene rehelliseen itsetutkiskeluun ja kyseenalaistamaan esimerkiksi omaa mailmankuvaansa ja vakiintuneita käsityksiään, mikäli ne osoittautuvat puutteellisiksi - tai virheellisiksi?

        Itsekeskeinen, ahdasmielinen, pinnallinen ja omaa epäterveen itsetunnon (=yleensä eri asia kuin ns. pinnallisesti "hyvä itsetunto").


    • peri(n)uskoton

      Kuvaat mielestäni aika hyvin ns. "worst case" -uskoontuloa. Siihen kuitenkin tarkennuksena, että tuo ykkösvaihe on yleensä niin voimakas, että kakkososaa ei välttämättä tule ollenkaan. Tunne on ilmeisesti niin voimakas, että voitaisiin puhua jonkinlaisesta psyykosista, jossa fysiologiset muutoksetkin ovat mahdollisia. Ihmiset voivat ainakin väliaikaisesti parantua sairaudestaan ja aivan varmasti tuntevat niin tapahtuneen.

      Kokonaisuutena (osista kaksi eteenpäin) kuvaus sopii oikeinkin hyvin ns. tapauskovalle, joka ei ole koskaan edes ajatellut tai sisäistänyt mitä uskoo, vaan pikemminkin imenyt asian jo äidinmaidossaan ja myös hyväksynyt sen. Koulutukseltaan ja virikkeiltään nämä ihmiset ovat aika heppoisella tasolla.

      Mutta jos laajennetaan asiaa uskoontuloon kokonaisuudessaan, niin ilmiö on mutkikkaampi (kuten Nas.sekin viittaa). Kyse ei enää ole hihhuloinnista, vaan meille ateisteillekin (tavallaan) varteenotettavista vastustajista.

      Uskoontulo tapahtuu silloin murrosiässä osana normaalia kehitystä. Mitään alkoholia tai masennusta, tms. erikoisia paineita ei ole. Ei myös kodin (ainakaan suoranaista) painostusta.

      Ne muutamat uskovat, jotka minä tiedän, ovat myös
      selvästi keskivertoa älykkäämpiä (eli tarkoitan tässä ihan tohtorinhattuja). Kyllä heidän kanssaan voi inttää uskonasioista vaikka valopilkkuun ja huomata puhuneensa itsensä pussiin. Kaikelle kyllä löytyy selitys. Omasta mielestäni niitä selityksiä vain tarvitaan muutama liikaa, jotta oppi olisi validi.

      Joka tapauksessa tämä jälkimmäinen ryhmä ei hihhuloi (käännytä) ja heidän oma uskonnollisuus on kyllä säilynyt, mutta laantunut vuosien saatossa.

      Eli ryhmiä on siis mielestäni kolme. Ilmiö on hyvin jännittävä ja joskus miettinytkin, että saiskohan siitä isonkin rangaistuksen, jos kaappaisi jonkun uskistytön lähempiin tutkimuksiin.. Ateismiini kuuluu vielä kuitenkin jonkinlainen itsehillintä, joten nämä perusteelliset case-tutkimukset ovat saaneet jäädä. Laiska mikä laiska:D

    • cmos

      Olen myös miettinyt uskoontulon problematiikkaa, koskapa lähipiirissäni on eräs uskoon kääntynyt.

      Arvelen, että osa uskoon tulleista kokee huumeen kaltaista euforiaa. Silloin usko aiheuttaa todellisuuspakoa, jota itse asiassa tavoitellaankin.

      Ihminen toimii em. tavalla, jos elämäntilanne on erittäin vaikea.

      Toisaalta on todettava, että usko on parempi huume kuin monet lääkkeet, alkoholi tai kannabis. Lääkärissä tosin kannattaisi käydä, ennekuin ryntää herätyskokoukseen.

      • muistaisin kuulleeni, että eräs huume aiheuttaa voimakasta hormonieritystä käpyrauhasesta, jonka ansiosta tulee ns. hyvä olo ja voimakas riippuvuus. Ellikkäs jokin psyykkinen tapahtuma voisi aiheuttaa samanlaisen ryöpyn kyseistä hormonia. Sama luultavasti pätee myös rakastumiseen.

        Samalla kun ajattelee masennusta tai ahdistusta, jotka ovat aika lamaannuttavia ihmiselle ja joissain tilanteessa on saatettu tarvita olosuhteista huolimatta ylimalkaista "positiivista" ajattelua.


    • uuppo

      Hihhulin havainnot ovat tosiaankin rautaisen havaintokehän sisällä. Pahimmillaan se menee siihen, että joka hemmetin asiassa nähdään Jumalan tai Saatanan kädenjälki.

      Mutta entä ateistin havainnot? Minkälaisen kehän sisällä ne pyörivät? Näkeekö ateisti "hihhulin"? Vai näkeekö hän vain omat ennakkoluulonsa "hihhuleista"?

      • first_prophet

        On vastakkaisesta, ehkäpä näennäisesti, uskonnollisesta maailmankatsomuksesta huolimatta hoksattu sama!

        Valaisumisen ihme on koskettanut yhtäaikaa kristittyä ja ateistia!


    • analogia:

      Jos tietokoneen palomuuri ja /tai virustorjunta lakkoilee, niin matoja pääsee järjestelmään ja alkavat tehdä jäynää.

      Jos ihmisen suojamuuri tilapäisesti tai pysyvämmin murtuu vaikkapa elämäntilanteen häiriön vuoksi, niin mieli altistuu "viruksille".
      Viruksena voi toimia alkoholi, huumeet tai uskonto.

      Kun uskonto- virus on murtautunut ihmismieleen, niin sen poistaminen vaatii rankkoja toimenpiteitä ja ei välttämättä onnistu ollenkaan.

      Uskontoviruksen kirjoittaja, seurakunta, lahko tai vastaava, pitää raivokkaasti puoliaan torjuen korjausyritykset.

      • first_prophet

        Näissä vastapuolten viesteissä on vastakkaisesta, ehkäpä näennäisesti, uskonnollisesta maailmankatsomuksesta huolimatta hoksattu sama!

        Valaisumisen ihme on koskettanut yhtäaikaa kristittyä ja ateistia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      134
      2990
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      463
      2041
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      128
      1970
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      37
      1768
    5. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1619
    6. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      102
      1560
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      372
      1496
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      208
      1259
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1189
    10. Mitä muinaiset tekstit sanovat ei-perinteisestä seksuaalisesta suuntautumisesta

      Mitä Vedat sanovat ei-perinteisestä seksuaalisesta suuntautumisesta? Kolme sukupuolta vedalaisessa sivilisaatiossa Tosi
      Hindulaisuus
      557
      1178
    Aihe