Moi taas kaikki tutut ja tuntemattomat :) Saatte minusta taas riesan.
Olen viettänyt helteistä kesälomaa kierrellen kaunista kotomaatamme ja tavannut monenlaisia mielenkiintoisia ja häkellyttäviä ihmisiä. Tässä kansatieteellisten tutkimusteni tuloksia kommentoitavaksi (oikeasti nämä ovat sitaatteja yli 100 vuotta vanhasta kirjasta, joka tarttui käsiini divarista):
HÄMÄLÄINEN:
-Koko hänen olemuksensa -ei niinkään kaunis kuin tukeva, jonkin verran surullinen ja tökerö- vastaa hänen psyykkistä tilaansa. Hänen silmänsä, jotka ovat kauniit ja ilmeikkäät katsovat jonnekin sisäänpäin... Tämä hitaus liikkeissä ja hidas liikkeelle lähtö ja samalla varovaiosuus osoittaa luottamusta omiin voimiinsa ja rautaista kärsivällisyyttä, mistä hämäläistä voi syystäkin kiittää... Hämäläinen on puhumaton, eikä hyväile ketään, on jopa töykeä, mutta aina vieraanvarainen.
POHJALAINEN:
-Pohjalaisten luonteessa ilmenee reippautta, avomielisyyttä, rehellisyyttä ja toimintatarmoa. Hän on vilkkaampi ja itsenäisempi kuin muut heimolaisensa. Pohjalaisen tunnistaa heti hänen varmasta ryhdistään ja reippaasta olennostaan. Valitettavasti hän on kuitenkin usein kiivasluonteinen ja on laajalti kuulu pahasta tavastaan että tuota pikaa tarttuu puukkoon. Pohjalaisnainen on muita sukupuolensa jäseniä reippaampi ja tekee ulkotöitä, kyntää ojaa ja niittää heinää aivan kuin mies.
LAPPILAISET:
-Luonteenpiirteenä vallitsee enimmäkseen synkkämielisyys ja taipumus laiskuuteen ja mukavuuteen. Ruma piirre on myös itaruus, joka toisinaan ilmenee erittäinkin muukalaisten petkuttamisessa. Toinen tuma piirre on suvaitsemattomuus toisen uskonnon tunnustajia kohtaan. Useimmat ovat nimittäin hihhuleja, "uskovaisia", joiksi he itseään sanovat. Lapin väestö käy sitä kurjemmaksi ja haluttomammaksi mitä enemmän kulkee lännestä itään.
VARSINAISSUOMALAISET:
-Hyväntahtoista, ystävällistä ja avuliasta on Varsinais-Suomen niin suomen- kuin ruotsinkielinenkin väestö, ylipäätään ennakkoluulotonta ja hyvällä arvostelukyvyllä varustettua. Mutta se riippuu sen ohessa itsepäisesti kiinni vanhoissa tavoissaan ja tottumuksissaan, jotka toisinaan epäävät kaikki järjen väitteet. Epäillen kaikkea uutta, on väestö varovaisuuteen ja käytännöllisyyteen taipuva, asettaen toimintatulonsa ja taloudellisen turvallisuuden etusijaan, jonka tähden se onkin monella seudulla päässyt huomattavaan vaurauteen.
SAVOLAISET:
-Epäilemättä ovat savolaiset Suomen maadeudun sivistyneintä väestöä. Lukuhalu on yleinen torpissa ja renkituvissakin; onpa rengeistä joskus kehittynyt melkoista huomiota herättäneitä kirjailijoitakin. Savolainen on tiedonhaluinen ja hyväpäinen ja hänen itäsuomalainen murteensa on levinnyt Lappeenrannasta Kajaanin lähiseuduille saakka. Varakkaanpuoleisissa pitäjissä Kuopion ympäristössä käytetään ylenmäärin hopeata, silkkiä, höysteitä, viinaa ja sikareja, joita ei muualla tavata Suomen talonpojan tuvassa.
KAINUULAISET:
-Jos haluaa nähdä Suomen kansan niin sanoaksemme varjopuolen kaikessa loistossaan, niin on käytävä Kuhmoniemen, Hyrynsalmen ja Suomussalmen laajoissa pitäjissä. Täällä on puute vieraana ainakin joka kolmas vuosi. Paitsi että kansa on luonnoltaan hidasta ja epäyritteliästä, ovat näitä ominaisuuksia lisäksi täällä kehittäneet epäedulliset luonnon olot. Seuraavan vuoden tervanpolttoa varten saa kansa helposti rahaa Oulun kauppiailta, mutta nämä yhtä helposti saadut kuin menetetyt rahat ainoastaan yllyttävät haluttomuutta ja ajattelemattomuutta. Kaikki mitä voitaisiin ansaita, syödään suuhun. Täkäläinen väestö elää hyvinä vuosina tuntuvasti suureellisemmin kuin Etelä-Suomen varakkaimpienkaan seutujen väestö. Matkustetaan Ouluun, ostetaan hevosia, vaatteita, kelloja, soittorasioita ja monasti myös konjakkivasuja ja eletään hauskasti niin kauan kuin rahoja riittää. Kun sitten tulee halla -ja se tulee säännöllisesti lyhyin väliajoin- ei ole säästössä rahaa eikä tavaroita. Sokea kohtaloon alistuminen on ainoa elämänkatsomus, jonka tämä väestö on kyennyt saavuttamaan.
KARJALAISET:
-Sympaattisen, hyväntahtoisen karjalaisen olemus vaaleine, hyvine silmineen huokuu sellaista elämää, että vilkkaassa ja iloisessa karjalaisessa on vaikea tunnistaa todellista suomalaista. Hän ei ole sulkeutunut eikä vaitelias, vaan iloinen ja puhelias, rakastaa ilonpitoa, tanssimista ja laulamista. Hänessä ei ole mitään erityistä suomalaista varovaisuutta ja itseensä käpertymistä, päin vastoin hän on kokonaan avoin kuin venäläinen musikka. Karjalainen on iso lapsi, joka avaa sydämensä jokaiselle. Varjopuoli karjalaisten luonteessa ja sen suurin vika on epäluotettavuus. Karjalainen lupaa yleensä paljon, mutta pitää vähän.
;)))
Suomen heimot
6
645
Vastaukset
Ilmottaudun heti juuristani ylpeäksi kieroksi savolaiseksi, vaikken vanhempieni viettämän kiertolaiselämän seurauksena ole siellä edes käynyt syntymässä!
(Pistäkää vaan rinkiin tönittäväksi.)- scale
Sullahan oli varsinainen "näppisripuli".
Terveisin Hämeen rumat ja töykeät :D- Kolli_Kellinen
Taas jaksaa paukuttaa näppistä kun on antanut sormien rentoutua ja vetreytyä kuukauden ajan lämpimässä auringossa, virkistävässä vedessä ja huurteisten kolpakkojen kyljessä :)
- kundi32v
Kolli_Kellinen kirjoitti:
Taas jaksaa paukuttaa näppistä kun on antanut sormien rentoutua ja vetreytyä kuukauden ajan lämpimässä auringossa, virkistävässä vedessä ja huurteisten kolpakkojen kyljessä :)
moro ja tervetuloa takas.
meillä onkin sitten vissiin paikan vaihto tai jotain.
meinasin nimittäin siirtyä itse sinne aurinkoon ja kolpakoiden ääreen. vielä pari päivää kämpillä (ja täällä muiden kiusanakin) ja sit onni ja autuus koittaa, tie aukeaa aurinko paistaa ja bisselasit huurtuu.
kai sinne jäi sitä bisseä vielä juomatta sen verran, et voi hyvillä mielin jättäytyä ilman huolia?
Ei sinun paluu ainakaan laske tasoa täällä...
- Suomen heimoista
1800-luvulta, eikö? Sinänsä ihan pätevä kuvaus vieläkin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754377
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺744215Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433619Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163203Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle382850En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142592Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102414IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm331585Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571322Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli831136