Mitä tapahtui Simca merkkiselle autolle? Milloin se hävisi markkinoilta? Millainen auto se oli? Vieläkö Simcoja on liikenteessä?
Simca?
26
1642
Vastaukset
- ranskatar..
Autokouluautoni oli aikoinaan Simca 1300. Mukava ajaa, hyvät sisätilat, mutta vaihteisto, ainakin ko. yksilössä onneton. Eipä ollut autossa paljoa haukkumista, ihan kelvollinen 70-luvun perusauto.
Aikanaan Simca tuotemerkki katosi ja tilalle tuli Talbot - oliko tehtaiden yhdistymisestä tuolloin kysymys - en muista.- kraisu
Simcan muuttuminen Talbotiksi liittyi muistaakseni jotenkin Euroopan Chryslerin alasajoon 70-luvun lopussa, korjatkaa jos olen väärässä.
Ostiko PSA-konserni Talbotin jo tuolloin vai myöhemmin, en muista, mutta Peugeot lopetti Talbot-merkin 80-luvulla ja se muuttui käytännössä Peugeotiksi. - simca-chrysler-peugeot
kraisu kirjoitti:
Simcan muuttuminen Talbotiksi liittyi muistaakseni jotenkin Euroopan Chryslerin alasajoon 70-luvun lopussa, korjatkaa jos olen väärässä.
Ostiko PSA-konserni Talbotin jo tuolloin vai myöhemmin, en muista, mutta Peugeot lopetti Talbot-merkin 80-luvulla ja se muuttui käytännössä Peugeotiksi.ensin Simcan ja Talbotin osti Chrysler ja lopuksi Peugeot joka lopetti molemmat merkit.
Jos löydätte kirja-alesta mainion pikkukirjan nimeltään "100 worst cars" niin pääsette tutustumaan noihin Chryslerin ja lopulta myös Peugeotin aikana tehtyihin Simca- ja Talbot-malleihin sekä sitä kautta myös syihin siitä että molemmat merkit ajettiin alas... - sama suomeksi
simca-chrysler-peugeot kirjoitti:
ensin Simcan ja Talbotin osti Chrysler ja lopuksi Peugeot joka lopetti molemmat merkit.
Jos löydätte kirja-alesta mainion pikkukirjan nimeltään "100 worst cars" niin pääsette tutustumaan noihin Chryslerin ja lopulta myös Peugeotin aikana tehtyihin Simca- ja Talbot-malleihin sekä sitä kautta myös syihin siitä että molemmat merkit ajettiin alas...http://fi.wikipedia.org/wiki/Talbot
wikipedian pritaniankielisillä sivuilla on talbotista ja simcasta sivukaupalla juttua mutta tässä suomenkielisessä sivussa on aika kompaktisti kaikki se mitä alkuperäinen kysyjä halusi tietää. - tuoltakin olennaista
sama suomeksi kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talbot
wikipedian pritaniankielisillä sivuilla on talbotista ja simcasta sivukaupalla juttua mutta tässä suomenkielisessä sivussa on aika kompaktisti kaikki se mitä alkuperäinen kysyjä halusi tietää.mielestäni on se, kuinka cryshler vetäyti ranskan maalta jättäen valtavan teollisuusalueen tosi pahoin saatuneeksi!
- ?????+!
simca-chrysler-peugeot kirjoitti:
ensin Simcan ja Talbotin osti Chrysler ja lopuksi Peugeot joka lopetti molemmat merkit.
Jos löydätte kirja-alesta mainion pikkukirjan nimeltään "100 worst cars" niin pääsette tutustumaan noihin Chryslerin ja lopulta myös Peugeotin aikana tehtyihin Simca- ja Talbot-malleihin sekä sitä kautta myös syihin siitä että molemmat merkit ajettiin alas..."1,5- litrainen kone oli kokoonsa nähden pirteä ja tarjosi vaivattoman suorituskyvyn painavalle autolle. Ilmoitettu huippunopeus oli 167 km/h, mutta todellisuudessa useat yksilöt kulkivat yli 180 km/h. 1,3-kone oli hieman alimittainen, mutta kierroksia käyttämällä sekin tarjosi riittävän suorituskyvyn. Moottorit olivat karkeakäyntisiä, mutta kestäviä. 300 000 kilometriä oli helppo saavuttaa ilman mitään koneremontteja. Talbotiin asennettiin myös Indenorin 1,9- litraista dieseliä, joka oli varsin mainio kone."
- aika kultaa muistot
?????+! kirjoitti:
"1,5- litrainen kone oli kokoonsa nähden pirteä ja tarjosi vaivattoman suorituskyvyn painavalle autolle. Ilmoitettu huippunopeus oli 167 km/h, mutta todellisuudessa useat yksilöt kulkivat yli 180 km/h. 1,3-kone oli hieman alimittainen, mutta kierroksia käyttämällä sekin tarjosi riittävän suorituskyvyn. Moottorit olivat karkeakäyntisiä, mutta kestäviä. 300 000 kilometriä oli helppo saavuttaa ilman mitään koneremontteja. Talbotiin asennettiin myös Indenorin 1,9- litraista dieseliä, joka oli varsin mainio kone."
polpotissa tullut istuttua ja ajettuakin paria eikä ihmeesti jäänyt kaipaamaan. Kone alkoi rouskuttaa kaikissa 2000-3000km jälkeen eikä siitä louskutuksesta pääsyt sen koommin eroon mutta pitkäikäinen moottori oli 1950-luvun tuotokseksi.
Tuon edellisen on ilmeisesti kirjoittanut joku joka on ajanut 1,5-litraisella rotkoon. 180km/h nopeuden tuo saavuttaa ehkä vapaassa pudotuksessa.
Valmetin ruostesuojauksen jäljiltä polpotit eivät lahonnut käsiin aivan välittömästi mutta olipahan vain pahasti ajastaan jälkeen jäänyt laitos jonka peugeot korvasi nykyaikaisemmilla omilla tuotteillaan.
Ja mitä tulee Simcaan, voisin pyytää uuden simca tonnin aikoinaan ostaneeltä isältä kommentteja mutta en taida jaksaa sitä kahden tunnin vuodatusta uudestaan ja maalitkin todennäköisesti hilseilisivät seiniltä voimasanojen ansiosta. - xxy
aika kultaa muistot kirjoitti:
polpotissa tullut istuttua ja ajettuakin paria eikä ihmeesti jäänyt kaipaamaan. Kone alkoi rouskuttaa kaikissa 2000-3000km jälkeen eikä siitä louskutuksesta pääsyt sen koommin eroon mutta pitkäikäinen moottori oli 1950-luvun tuotokseksi.
Tuon edellisen on ilmeisesti kirjoittanut joku joka on ajanut 1,5-litraisella rotkoon. 180km/h nopeuden tuo saavuttaa ehkä vapaassa pudotuksessa.
Valmetin ruostesuojauksen jäljiltä polpotit eivät lahonnut käsiin aivan välittömästi mutta olipahan vain pahasti ajastaan jälkeen jäänyt laitos jonka peugeot korvasi nykyaikaisemmilla omilla tuotteillaan.
Ja mitä tulee Simcaan, voisin pyytää uuden simca tonnin aikoinaan ostaneeltä isältä kommentteja mutta en taida jaksaa sitä kahden tunnin vuodatusta uudestaan ja maalitkin todennäköisesti hilseilisivät seiniltä voimasanojen ansiosta.Simcan mainoslause: Simca tonni, korjaamoiden onni. Myös aikoinaan Volgan vastaava: Volga vie perille, mikä tuo takaisin!
- rallissa
Eli siis historiikkikilpureina löytyy Simcoja sekä Talbotteja - eli siis niitä on liikenteessä ainakin silloin tällöin...
- Pörje
Sotien jälkeen autojen tuonti oli säännösteltyä ja lisenssejä myönnettiin aika nirsosti (. sisäministeri Kekkonen, mikä mies lienee?) jonka vuoksi esim kuplaa sai jonottaa vuosia ja maksaa reilua ylihintaa jos sen joskus sai.
Itäblokin autot vapautettiin ensin ja autokanta oli sitten myös sen näköistä.
Länsiautoista ensimmäisiä lisenssistä vapautettuja oli juuri Simca, ja esimerkiksi taksitolpilla alkoi näkyä Volgan ja Pobedan lisäksi aika paljon ko laitteita ja nimenomaan mallia Beaulieu.
Samaa mallia hieman muunneltuna (siivet ja kone myös 4-syl, taisi olla Rush) kaupattiin mallimerkillä Ariane, ja molemmat mallit olivat suorastaan Luxusta verrattuna saman ajan itä-autokantaamme.
Todennäköisesti vielä 60-luvulle Simca oli maassamme yleisin länsiauto lisenssillä tuotujen kuplien jälkeen.
Google on pullollaan tietoa molemmista malleista, ja ehkä joku asian paremmin muistava voi kertoa vielä hieman lisää.- "pöljö" suomeksi
Beaulieusta vähän oli varustettuna V8 koneella, olisiko Amerikan ihannointia ollut.6hengen, nuorisoa liki tuplat.
Ariane ja Aronde pienempiä 4koneella. - Teuvo Turakainen
"pöljö" suomeksi kirjoitti:
Beaulieusta vähän oli varustettuna V8 koneella, olisiko Amerikan ihannointia ollut.6hengen, nuorisoa liki tuplat.
Ariane ja Aronde pienempiä 4koneella.Sehän oli ensin Ford Vedette Versailles ja
kasin koneella. Ford lopetti Ranskassa ja Simca otti
ko mallin Fordin koneella. - nuoruudessa
"pöljö" suomeksi kirjoitti:
Beaulieusta vähän oli varustettuna V8 koneella, olisiko Amerikan ihannointia ollut.6hengen, nuorisoa liki tuplat.
Ariane ja Aronde pienempiä 4koneella.eli Pöljööllä. Olikohan 2.8 litran veekasi. Pieni joka tapauksessa. Olis pitäny pistää talteen, oli toista kuin riisipussit.
- pieni oli
nuoruudessa kirjoitti:
eli Pöljööllä. Olikohan 2.8 litran veekasi. Pieni joka tapauksessa. Olis pitäny pistää talteen, oli toista kuin riisipussit.
tuollaisen näin kerran yhden autotallin perukoilla porattuna ja hupaisan näköinen laite oli. Reikiä piisasi mutta kun männät olivat melkein kuin moposta.
- xxy
Ariane ja Aronde olivat Bealieuta pienenemmät. Tuota böljää oli vissiin pari versiota eri konein.
- Pörje
xxy kirjoitti:
Ariane ja Aronde olivat Bealieuta pienenemmät. Tuota böljää oli vissiin pari versiota eri konein.
Aronde oli pienempi, mutta ainakin Beaulieu, Chambord, Ariane, Presidence ja Vedette Versailles olivat samalle alustalle tehtyjä muunnelmia.
Kahta viimeistä ei koskaan sattunut kohdalle, tietäneekö kukaan onko tuotu edes maahan. ? - T Turakainen
Pörje kirjoitti:
Aronde oli pienempi, mutta ainakin Beaulieu, Chambord, Ariane, Presidence ja Vedette Versailles olivat samalle alustalle tehtyjä muunnelmia.
Kahta viimeistä ei koskaan sattunut kohdalle, tietäneekö kukaan onko tuotu edes maahan. ?Sekä Fordina että Simcana tuotiin maahan.
Tässä alkuperäinen:
http://www.philseed.com/fordversailles.html
- mieleen vanha sananlasku
Simca tonni korjaamon onni.
- korjaamon onni
Ei ihan onni mutta kilpailijoitten painajainen, myynti lisääntyi liikaa ja tyhmä kansahan uskoo kaiken mitä syötetään.
- loppusointu
Onhan sitä kehitetty vaikka mitä loruja eri automerkeistä, kuten esim. osta fiat korjaa viat, mutta eihän sekään tietenkään pidä paikkaansa.
- sakkorinki
Jokainen nykyranskis on edelleen aito Simca. Tiedätte mitä tarkoitan...
- 1000
ON KAUNIS
- TNaskali
Paljonpa on ristiriitaista tietoa tässäkin keskustelussa. Ensinnäkin korjataan että Ariane, Trianon, Regence ovat eri alustalle ja eri korille tehtyjä autoja kun Beaulieu, Chambord, Presidence (jotka siis kaikki kolme ovat Simca Vedetten eri varustelutasolla olevia malleja). Jokatapauksessa nuo kolme viimeisintä ovat kaikki saman kokoisella 2,35l kasikoneella. Precidenceä on maassamme 2kpl jotka on tuotu jälkituontina ruotsista. Farmari Vedettejä eli Marlyja on säästynyt ehjänä vain muutama yksilö (yksi niistä minulla). [email protected] 040-5930398
http://groups.msn.com/SimcaVedette/homepage- ranskis45a
olisi upeaa omistaa matra bagheera. simca beauliu. peugeot 304. peugeot 404. peugeot 504. peugeot 505. simca ariadne. simca 1000. peugeot 604. renault 8 gordini. renault 17. renault fuego. peugeot 605. peugeot 309
- muistoja simcasta
Simca böljä oli mahtava auto. Siellä takapenkillä ensi kerran... tiedättehän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214