Halpa ja hyvä auto

Vehiclos

Kertokaa mikä olisi teidän mielestä halpa ja hyvä parin tonnin auto? Japanilaiset varmaan olisi tekniikaltaan kestäviä, mutta pellit hyvin monessa jonkinlaisessa ruosteessa? Entä eurooppalaiset autot? Onko sellaista autoa mitä voisi itse korjata helposti tarpeen tullen? Tosin mielellään saisi olla sellainen auto mitä ei tarvitsisi säätää yhtenään.

36

11678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on.

      100 >-87. Ei ruostu, vain kulutusosien vaihtoa, kun eteen sattuu.

      • vikapesä..

        Halpa ehkä, mutta ei hyvä. Aivan kauhea vikapesä.


      • Vehiclos

        Mielestäni Audi 100 on todella suuri ja se näyttää myös vanhahtavalta. Ehkä tällöin pitäisi ottaa Audi 80 ennemmin?


    • Pomminkestävä

      Ja turvallinen.

      • Mauritinamium

        pari oli mulla noita. Vikaisampaa autoa saa oikein etsiä. Hajosi moottori, vaihdelaatikko ja lämmityslaite molemmista. Ja ruostuivat rankasti.


      • Jos olet löytänyt
        Mauritinamium kirjoitti:

        pari oli mulla noita. Vikaisampaa autoa saa oikein etsiä. Hajosi moottori, vaihdelaatikko ja lämmityslaite molemmista. Ja ruostuivat rankasti.

        2 huonoa Saabia.


    • yksiselitteistä vastausta?

      vanhat autot ovat kuitenkin yksilöitä, joissa kunnon määrää se miten autoa on huollettu ja miten sillä on ajeltu. ei pelkkä merkki määrää sitä, onko se kunnollinen.
      muistat vain tehdä huollot ajallaan, kyllä niiden pitäisi toimia, ovat senverta yksinkertaisia koneita verrattuna nykypäivän elektroniikkavirityksiin.

      toki vanhoja autoja pystyy itse säätämään hyvinkin pitkälle, jos omaa taitoa/korjausoppaan.

      jos jotain halpaa vanhusmerkkiä pitäisi suositella, sanoisin opel ja toyota. niitä on paljon liikenteessä, joten varaosatkin ovat kohtuuhintaisia sekä hyvin saatavilla.

      • porboris

        vanhoissa autoissa ei ole muuta kunnollista ilmastointia jos ikkuna beibi toimii niin
        .well well. Ok.


    • Kokemusta löytyy

      eli Pösö 405 (-94 tai -95) tai Pösö 605 (-91... -94). Mistä muuten keksit, että japsit olisivat tekniikaltaan kestäviä? Itselläni on ollut neljä, eivät kestä. Ford kestää paremmin ja Pösö on todella luja. Viimeksi vaihdoin pois -91 405 1.6 litraisen Pösön jolla oli ajettu 390 tkm. Ei vienyt öljyä eikä ruostetta ollut. Kakkosautona on 605 Pösö -94, ajettu 280 tkm. Sillä ollaan me ajettu yli 100 tkm eikä ole edes tulppia vaihdettu. Ruostetta ei ole. Moottori ei vie öljyä desilitraakaan kymppitonnin vaihtovälillä. Ajo-ominaisuudet ovat paremmat kuin missään uudessa normaalissa japsissa. Samoin melu on pienempi.

      Ota Pösö. Autoista tietämättömät japsifanit väittävät toista. Mutta jos pannaan tietävyys puntariin niin toiseksi jäävät. Esimerkkinä japsifaneille: mikä olisi hyvä suuttimien käyttöaste ja miksi? Ei tule tähän kysymykseen yhtään ainoata kelvollista vastausta.

      • Vehiclos

        En tiedä voinko Peugeottia ostaa, mutta sitten se selviää kun sellaisen on hankkinut. 605 on ihan jees, mutta se on kovin suuri. 405 on myös ihan ok, mutta vähän vanhahtavampi ulkonäöltään. Jos sitten täytyy harkita jotain pienempää, esim. 306.


      • Ominaisuudet ei ulkonäkö
        Vehiclos kirjoitti:

        En tiedä voinko Peugeottia ostaa, mutta sitten se selviää kun sellaisen on hankkinut. 605 on ihan jees, mutta se on kovin suuri. 405 on myös ihan ok, mutta vähän vanhahtavampi ulkonäöltään. Jos sitten täytyy harkita jotain pienempää, esim. 306.

        Ensin kysyttiin hyvää ja halpaa ajoneuvoa, nyt sitten heittäydyttiin turhamaiseksi ja kitistään vanhahtavasta ulkonäöstä.

        No, jokainen tavallaan. Itse ottaisin koska vaan kunnossa olevan 405:den. Autossa ei ehkä ole ulkonäköä mutta ominaisuuksia on. Ne alkavat paljastua siinä vaiheessa kun keli huononee, tie huononee tai tehdään yli 50km:n matkaa, vielä tavaradoiden/useamman ihmisen kanssa.

        Myös katsastuksen yhteydessä paljastuu sellainen ominaisuus että katsastusmiehet eivät juuri sitä pohjaa edes vilkaise.


      • Vehiclos
        Ominaisuudet ei ulkonäkö kirjoitti:

        Ensin kysyttiin hyvää ja halpaa ajoneuvoa, nyt sitten heittäydyttiin turhamaiseksi ja kitistään vanhahtavasta ulkonäöstä.

        No, jokainen tavallaan. Itse ottaisin koska vaan kunnossa olevan 405:den. Autossa ei ehkä ole ulkonäköä mutta ominaisuuksia on. Ne alkavat paljastua siinä vaiheessa kun keli huononee, tie huononee tai tehdään yli 50km:n matkaa, vielä tavaradoiden/useamman ihmisen kanssa.

        Myös katsastuksen yhteydessä paljastuu sellainen ominaisuus että katsastusmiehet eivät juuri sitä pohjaa edes vilkaise.

        Tarkoitus ei ollut mollata.


    • vastausta voi antaa

      Kuten huomaat vastausten kovin erilaisista luonteista, kysymykseesi ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Itse olen vuosien varrella omistanut parikymmentä autoa, kaikki enemmän tai vähemmän vanhoja.

      Parhaat autoni ovat olleet vähän ajettuja japanilaisia pikkuautoja tai paljon ajettuja isoja autoja jotka on huollettu erittäin pikkutarkasti. Huonoimmat autoni ovat olleet huonosti pidettyjä, aivan sama onko niillä ajettu paljon tai vähän.

      Ikävimpiä korjattavia vikoja ovat olleet ruostevauriot. Japanilaisia ja italialaisia autoja olen keskimäärin joutunut hitsauttamaan eniten, saksalaisia jonkinverran ja ranskalaisia en laisinkaan. Moottorin jouduin vaihtamaan yhteen japanilaiseen ja yhteen ranskalaiseen autoon, molemmissa syynä huono huolto.

      Ranskalaisissa taas on keskimäärin ollut kaikenlaista pikkunippelivikaa, toisaalta vähänajetussa ei ollut oikeastaan mitään vikaa, ruosteettomia kuitenkin kaikki.

      Eli, mitä suuntaviivoja tuohon voisi antaa... ehdottoman ruosteeton japanilainen tai sitten vähän ajettu ranskalainen. Jos suunnittelet autoa kaupunkiliikenteeseen, suosittelen pienempää kokoluokkaa ja ennemmin japanilaista. Jos taasen moottoritiellä ajoa, ranskalainen mukavuus ja ajo-ominaisuudet tulevat paremmin siellä esille.

      Peugeot 405 mitä muutamassa viestissä suositeltiin on kunnossa ollessaan mitä parhain auto maantieajoon. Huonosti huollettuna se kyllä sitten rankaisee loputtomana työmaana.

      Ruosteettoman nissan sunnyn tms jos onnistut löytämään, on se kaupunki/taajama-ajoon mainio peli.

      Nyrkkisääntönä: mahdollisimman uusi ja vähän ajettu mitä käytettävällä rahalla saa.

      • Vehiclos

        "Nyrkkisääntönä: mahdollisimman uusi ja vähän ajettu mitä käytettävällä rahalla saa." Se on sitten Lada aika varmasti, koska muita autoja ei saa yhtä uusina ja yhtä halvalla kuin Ladaa. Lada olisi varmaan myös jonkinlainen vaihtoehto, mutta se on silti kovin vanhanaikainen. Yksi paha puute on ohjaustehostimen puuttuminen. Lisäksi olen kuullut, että vikoja riittää. :( Imago on mitä on, ei ole kivaa, jos sitten sorretaan kun on ostanut Ladan.


      • Pieni täsmennys
        Vehiclos kirjoitti:

        "Nyrkkisääntönä: mahdollisimman uusi ja vähän ajettu mitä käytettävällä rahalla saa." Se on sitten Lada aika varmasti, koska muita autoja ei saa yhtä uusina ja yhtä halvalla kuin Ladaa. Lada olisi varmaan myös jonkinlainen vaihtoehto, mutta se on silti kovin vanhanaikainen. Yksi paha puute on ohjaustehostimen puuttuminen. Lisäksi olen kuullut, että vikoja riittää. :( Imago on mitä on, ei ole kivaa, jos sitten sorretaan kun on ostanut Ladan.

        Ah, hyvä pointti.

        Tarkoitettiin tietysti sopivasta kokoluokasta ja länsiautoa.

        No olihan määritelmä...


    • kike

      Halvalla et hyvää saa, mutta jos vähän pistät lisää tohon pariin tonniin, niin saat Carina E:n.

      Ei muuten ruostu helpolla. Tilava auto, ajettavuus tosin ei huippuluokkaa alkusarjan autoissa, mutta menettelee normaalissa ajossa.

      Tekniikka on melko yksinkertaista, varmista kuitenkin jakohihnan vaihdot ym. huollot.
      Lisäksi melko tehokas ja taloudellinen moottori, jo 1.6 riittää käytännössä hyvin.

      Rahoituksesta sen verran, että jos mitenkään mahdollista osta käteisellä yksityiseltä. Pankista saa nykyään hyvin luottoa, joten siinä säästät kun et joudu tekemisiin autoliikkeen kanssa. Suoralla kaupalla voi hyvinkin lähteä parin tonnin pintaan.

    • Homer Simpson

      Entinen autokauppias totesi tuohon että silloin on hankittava kaksi autoa. Toinen auto on halpa ja toinen se hyvä.

      • usko pois

        No no. Onhan noita hyviä ja halpojakin, pitää vaan löytää se.


    • vielä vastaan tullut

      Varo myös suojaamattomia tuontiautoja merkistä riippumatta. Kun ne pääsee tänne Suomen talvikeleihin niin on auto kuin haulikolla ammuttu perin vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Kuule: Suomessa on liikkeitä jotka tekevät ruostesuojauksia. Kas kun et ole kuullut.


    • TC-94

      Tekniikaltaan kestäviä. Eivätkä ruostu sen pahemmin kuin Eurotkaan. TM:ssä testattiin taannoin autojen ruosteensietoa ja 90-luvun alun autoista Audin ohella kestävimpiä olivat Mitsubishi Lancerit ja Coltit.

      70-luvun japsit lahosivat muutamassa vuodessa, sieltä juontaa ruostuva maine.

      • katsuri

        http://www.vesterbacka.com/ruosteraportti.pdf

        Tässä ainoalaatuisessa ja perusteellisessa tutkimuksessa 1990-luvun Mitsu Colt osoittautuu pahasti ruostuvaksi.

        Tämän näen päivittäin omin silmin katsastustyössäni.

        Audi on aivan eri planeetalta mitä tulee ruostumisalttiuteen.

        Kannattaa tutustua tutkimukseen huolella ja ajalla. Moni asia ruostumisen tiimoilla avautuu.


      • Chevylover
        katsuri kirjoitti:

        http://www.vesterbacka.com/ruosteraportti.pdf

        Tässä ainoalaatuisessa ja perusteellisessa tutkimuksessa 1990-luvun Mitsu Colt osoittautuu pahasti ruostuvaksi.

        Tämän näen päivittäin omin silmin katsastustyössäni.

        Audi on aivan eri planeetalta mitä tulee ruostumisalttiuteen.

        Kannattaa tutustua tutkimukseen huolella ja ajalla. Moni asia ruostumisen tiimoilla avautuu.

        Chevrolet cruze


    • Ruostettapelkäävä

      Todennäköisesti sellainen löytyy ns. huonomaineisista autoista. Opel tulee ekana mieleen, laatu kävi pohjamudissa 90- luvulla mutta on parantunut selkeästi ja ruostesuojauskin lienee varsin kunnossa. Ranskiksista löytyy varmasti hyviä vaihtoehtoja. Ovathan ne vikapesiä mutta varaosat on halpoja, huonous liioiteltua niissäkin.
      Ruostumiseen kiinnittäisin suurimman huomion jos itse ei halua paikkailla. Luulen että VAG-kulkuvälineet voi olla ongelmattomimpia siinä suhteessa, vaikka jo ekat Octaviat 90- luvun lopulta. Varmasti parilla tonnilla löytyy, Golfin tekniikka.

    • waerdtfyu

      Jos itse haluaa huoltaa niin joku vanhempi auto 80 luvun lopusta johonki 90 luvn loppuun. Vaikka niitä ooppeleita voi suositella b vectraa ja astraa esim. kolmoskopan golffi tai vento on ihan jees. Ja ne audi 100 ja 80 ovat kestäviä. Sitten tietty nämä 80 luvun ikiliikkujat volvo 240 ja 740 ja mersut w124 ja 190. ne kestää sen reilun 500tkm jos ei ole ihan kaltoin kohdeltu.

      Mulle se vanhahtava ulkonäkö on plussaa. moni tietämäni 2000 luvun auto on sellanen että pinna palaisi jos joutuisi itte vaihtamaan jonkin polttimon. kaikki on niin perhanan vaikeissa ja ahtaissa paikoissa. Eli kaiken takia pitää viedä korjaamolle

    • kai se milj km menee

      ''luvun ikiliikkujat volvo 240 ja 740 ja mersut w124 ja 190. ne kestää sen reilun 500tkm jos ei ole ihan kaltoin kohdeltu.''

      volvo 240:llä justiin tuli 750tkm täyteen ja vielä liikkuu. pientä öljynsyöntiä kyllä alkaa olla havaittavissa n:0.5dl/1000km. ja ruoste iskeny ovien nurkkiin.

    • Anonyymi

      VW passat 1,8t, kestävä ja luotettava

      • Anonyymi

        hah.. ..?


    • Anonyymi

      ennen 2004 suunnilleen kaikki merkit on parempilaatuisia..2004 jälkeen tuli täyttä paskaa tuutin täydeltä

    • Anonyymi

      Kato Chrysler Neon, ilmastointi, automaatti, sähköikkunat, ei iso auto mutta ajaessa isomman tuntuinen kuin ulkoapäin.

    • Anonyymi

      Aloitus on liki 19 vuoden takaa...

      • Anonyymi

        jos on tehnyt syntiä niin ajelee nyt pösöllä


    • Anonyymi

      Hei, onko tosiaan 19v vanha viestin alku?
      En katsonut, mutta tämä kysymys on toimiva vaikka milloin tahansa koska aina jollekkin se on ajankohtainen!

    • Anonyymi

      Halvan ja hyvän saa eri kaupoista.

    • Anonyymi

      Paremman auton hintaansa saa esim. Yhdysvalloissa ja Saksassa!
      Tuonti kulut ja vero kulut on sitten toinen juttu koska on valtio joka maksaa muiden kuin Suomalaisten laskuja ja on sen takia waltavassa rahan puutteessa ja sen takia on waltavat verot ja muut valheiden maksut!
      Ei niin Yhdysvalloissa koska on woimakas maa jonka itsenäisyyttä ja hyökkäystä ei uhata mistään suunnasta
      ja jonka apua tarvitaan ympäri maailman myös kaikenlaisissa haukkuja maissa sitten kun on uhka päällä!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe