Olen lähdössä vuodeksi Pohjois-Saksaan au-pairiksi alkusysksystä ja haluaisinkin kuulla teidän muiden Saksassa olleiden kokemuksia, vinkkejä ja neuvoja esim. kaikenlaisen "byrokratian" suhteen. Saksaan ei ilmeisestikään tarvitse viisumia näin EU-aikoina, mutta muu byrokratia toki kiinnostaa. Miten esim. työlupa-asiat ovat käytännössä järjestyneet? Mitä kaikkia papereita (virallisia) kannattaa varata matkalle mukaan. Kansainvälisen ajokortin olen ajatellut nyt ainakin hankkia, mutta onko muuta? Niin ja kertoilkaa nyt vähän miten teillä muutenkin on mennyt. Olen reissannut jo aikaisemminkin Saksassa, mutta lyhyempiä aikoja. Vaikutti ainakin siltä, että suomalaiset ja saksalaiset tulevat hyvin juttuun keskenään.
Tsau Saksassa olleille ja meneville...:)
12
1046
Vastaukset
- maailmankansalainen
Työlupaa ei tarvita, jälleen EU:n takia. Oleskelulupa sen sijaan on kai edelleen pakollinen, ainakin oli muutama vuosi sitten vielä Rheinland-pfaltzissa. Sitten heti sinne menon jälkeen pitää mennä Gemeindeamtiin "anmelden", siis ilmoittamaan, että olet asumassa nyt siellä, missä oletkin. Se Kelan e111 lomake on tärkeä, samoin joku muu vakuutus olis hyvä.
niin, ja Saksassa voi ajaa suomalaisella ajokortilla vuoden ajan, eli ei sun oo pakko hommata kansainvälistä ajokorttia. - vaan :-)
EU-ajokortilla saa ajaa EU-maassa ihan niin kauan kuin lystää. Et tarvitse kansainvälistä korttia eikä suomalaisella kortilla ajamisessa ole mitään aikarajoituksia.
Et tarvitse viisumia etkä työlupaa. Nämä pitää hoitaa:
- 1. viikolla saapumisesi jälkeen ilmoittaudut asukkaaksi (Anmeldung), eli annat uuden osoitteesi paikkakunnan Einwohnermeldeamtiin (pikkukylissä suoraan kaupungintalolle). Passi mukaan ja varmuuden vuoksi todistus mitä Saksassa teet = au pair -sopimus. Yleensä ei muuta tarvita. Täytät pitkän lomakkeen paikan päällä. (HUOM. kun lähdet pois, muista tehdä Abmeldung- eli poismuuttoilmoitus)
- 3 kk kuluessa saapumisesta sinun on haettava EU-oleskelulupa "Aufenthaltsgenehmigung für EU-Bürger". Tämän voi yleensä hoitaa saman tien kun ilmoittaudut asukkaaksi. Oleskelulupa on EU-kansalaiselle vain muodollisuus, ei siis mitään hylkäämisen pelkoa. Täytät taas lomakkeen paikan päällä ja sillä selvä.
- Hoidettava Suomesta käsin ennen lähtöä: pyydä Kelalta Eurooppalainen sairaanhoitokortti. Sen saa ilmaiseksi ja sillä saat Saksassa kaiken akuutin sairaanhoidon. (Lisävakuutuksen ottaminen omasta vakuutusyhtiöstä on järkevää, mutta EU-kortti riittää kyllä pakolliseen) EU-kortti korvaa ennen käytössä olleet E111 jne. lomakkeet, niitä ei enää ole. Korttia ei myöskään tarvitse vaihtaa Saksassa paikalliseen, vaan se on samanlainen joka maassa (kieltä lukuunottamatta) ja sitä suoraan näyttämällä lääkärinvastaanotto hoitaa byrokratian.
- Omat muuttoilmoitukset ja postin kääntäminen.
Siinäpä se. Saksaan ei nykyään ns. pakollisena byrokratiana tartte hoitaa mitään muuta. Pankkitilit jne. ovat sitten eri juttu ja jokaisen itse päätettävissä haluaako vai ei. Pidä viranomaiskäynneillä aina pari ylimääräistä passikuvaa mukana. Niitä usein tarvitaan tuplana. Näissä on vähän paikallisia/osavaltiokohtaisia eroja (esim. toiset haluaa kuvan, toiset ei...), mutta periaatteessa kun pidät passin (HUOM. aina passi, ajokortti ei riitä) ja työsopparin mukana, niin niiden pitäisi riittää ja jos ei, niin toimitat sitten jälkeenpäin vaikka postitse puuttuvat kopiot.- saksassa asuva
Hmh, toi sairaanhoitokortti on ihan turha, koska se ei ole voimassa, jos oleskelee vuoden (lue olet töissä). Silloin voi kyl hankkia saksalaisen kortin, mut sillä suomesta hankitulla ei tee mitään. Olen tämän asian varmaksi selvittänyt, tuli nimittäin itselle yllärinä. Voithan tietty olla epävirallisesti saksassa ja suomessa kela luulee, et olet siellä.
Sulle otetaan varmasti perheen puoles´ta vakuutus, joka kattaa myös sairaanhoitokulut, mulla ainakin. Sairaanhoitokortti on tosiaan samanlainen, mutta sen tulee kuitenkin olla saksalainen.
Passi on kyllä ihan ehdoton, ethän pääse edes Suomesta ilman sitä. Soppari ja sit vaikka kopio vakuutuksesta on hyvä olla myös itsellä. mihis päin tää alkuperänen on matkalla? - eu-kortista
saksassa asuva kirjoitti:
Hmh, toi sairaanhoitokortti on ihan turha, koska se ei ole voimassa, jos oleskelee vuoden (lue olet töissä). Silloin voi kyl hankkia saksalaisen kortin, mut sillä suomesta hankitulla ei tee mitään. Olen tämän asian varmaksi selvittänyt, tuli nimittäin itselle yllärinä. Voithan tietty olla epävirallisesti saksassa ja suomessa kela luulee, et olet siellä.
Sulle otetaan varmasti perheen puoles´ta vakuutus, joka kattaa myös sairaanhoitokulut, mulla ainakin. Sairaanhoitokortti on tosiaan samanlainen, mutta sen tulee kuitenkin olla saksalainen.
Passi on kyllä ihan ehdoton, ethän pääse edes Suomesta ilman sitä. Soppari ja sit vaikka kopio vakuutuksesta on hyvä olla myös itsellä. mihis päin tää alkuperänen on matkalla?Olen myös saksassa asuva, jo vuosia :D
Au paireja ajatellen suomalainen EU-kortti on juuri se järkevin vaihtoehto. Se voi kyllä olla voimassa yli vuoden. Se voi olla voimassa niin kauan, kuin Kela katsoo oleskelun ulkomailla olevan viranomaismielessä väliaikaista eli että sinulla on selvitetty aikomus palata Suomeen. Tällainen väliaikainen oleskelu voi olla esim. opiskelu, au pairius tms., jonka päättymispäivä on arvioitavissa (ei tarvitse tietää tarkkaan, riittää, että oleskelun luonne ei ole "tänne jään"). Tästä pitää vain pyydettäessä tai kun huomaa kortin pian menevän pois voimasta, tehdä väliselvitys Kelalle, siten voimassaolon saa pidennettyä.
Suomen sosiaaliturvan piirissä pysyy niin kauan kuin ns. pysyvän asuinpaikan katsotaan olevan Suomessa, ja au pairius, yli vuodenkaan ei sitä katkaise. Tiedän opiskelijoita, jotka ovat koko opintojensa ajan, siis vuosia, suomen Kelan piirissä sillä perusteella, että aikovat palata opintojen jälkeen Suomeen töihin.
JOS taas esim. perhe jostain syystä haluaa au pairin olevan Saksassa sairasvakuutettu, mitä en tosin ymmärrä, koska se on aika kallista vrt. Suomen ilmainen, niin senkin voi tehdä. Eli silloin otetaan Saksasta mistä vain sairaskassasta vakuutus (tällä toimii erilailla, ei ole mitään keskitettyä "kelaa") ja kassa antaa oman korttinsa. Tämä kortti ei ole EU-kortti (joillain EU-kortti painetaan tavallisen kortin taustapuolelle, joillain se on erillinen läpyskä). EU-kortinkin saksalaisesta kassasta saa, mutta se puolestaan on tarkoitettu muita maita varten, eli jos matkustat Saksasta käsin muualle, esim. Suomeen. Jos perhe haluaa sinut saksalaisen vakuutuksen piiriin, niin silloin menetät oikeuden Suomen Kelan etuuksiin ja periaatteessa Kela-kortti pitäisi palauttaa.
Muu kuin au pair -työskentely on eri asia, ja silloin on yleensä vaatimuskin, että on oltava Saksan vakuutuksen piirissä. Mutta au pairit yleensä pysyvät (ja on järkevää pysyäkin!) Suomen sosiaaliturvassa.
Ja vielä varmuuden vuoksi lisäys, ettei mee puurot ja vellit sekaisin:), että joidenkin perheiden ottama yksityinen sairasvakuutushan on sitten eri juttu kuin se pakollinen, jonka Suomessa saa Kelalta, mutta jonka Saksassa joutuu itse hoitelemaan kymmenien sairaskassojen joukosta itse valiten ja vertaillen. - Miksi, miksi, miksi?
eu-kortista kirjoitti:
Olen myös saksassa asuva, jo vuosia :D
Au paireja ajatellen suomalainen EU-kortti on juuri se järkevin vaihtoehto. Se voi kyllä olla voimassa yli vuoden. Se voi olla voimassa niin kauan, kuin Kela katsoo oleskelun ulkomailla olevan viranomaismielessä väliaikaista eli että sinulla on selvitetty aikomus palata Suomeen. Tällainen väliaikainen oleskelu voi olla esim. opiskelu, au pairius tms., jonka päättymispäivä on arvioitavissa (ei tarvitse tietää tarkkaan, riittää, että oleskelun luonne ei ole "tänne jään"). Tästä pitää vain pyydettäessä tai kun huomaa kortin pian menevän pois voimasta, tehdä väliselvitys Kelalle, siten voimassaolon saa pidennettyä.
Suomen sosiaaliturvan piirissä pysyy niin kauan kuin ns. pysyvän asuinpaikan katsotaan olevan Suomessa, ja au pairius, yli vuodenkaan ei sitä katkaise. Tiedän opiskelijoita, jotka ovat koko opintojensa ajan, siis vuosia, suomen Kelan piirissä sillä perusteella, että aikovat palata opintojen jälkeen Suomeen töihin.
JOS taas esim. perhe jostain syystä haluaa au pairin olevan Saksassa sairasvakuutettu, mitä en tosin ymmärrä, koska se on aika kallista vrt. Suomen ilmainen, niin senkin voi tehdä. Eli silloin otetaan Saksasta mistä vain sairaskassasta vakuutus (tällä toimii erilailla, ei ole mitään keskitettyä "kelaa") ja kassa antaa oman korttinsa. Tämä kortti ei ole EU-kortti (joillain EU-kortti painetaan tavallisen kortin taustapuolelle, joillain se on erillinen läpyskä). EU-kortinkin saksalaisesta kassasta saa, mutta se puolestaan on tarkoitettu muita maita varten, eli jos matkustat Saksasta käsin muualle, esim. Suomeen. Jos perhe haluaa sinut saksalaisen vakuutuksen piiriin, niin silloin menetät oikeuden Suomen Kelan etuuksiin ja periaatteessa Kela-kortti pitäisi palauttaa.
Muu kuin au pair -työskentely on eri asia, ja silloin on yleensä vaatimuskin, että on oltava Saksan vakuutuksen piirissä. Mutta au pairit yleensä pysyvät (ja on järkevää pysyäkin!) Suomen sosiaaliturvassa.
Ja vielä varmuuden vuoksi lisäys, ettei mee puurot ja vellit sekaisin:), että joidenkin perheiden ottama yksityinen sairasvakuutushan on sitten eri juttu kuin se pakollinen, jonka Suomessa saa Kelalta, mutta jonka Saksassa joutuu itse hoitelemaan kymmenien sairaskassojen joukosta itse valiten ja vertaillen.Nyt en enää ymmärrä. Ennen lähtöäni tein ilmoituksen kelalle, että olen vuoden au pairina saksassa. Asia ok. Juuri ennen lähtöä sain puhelun, että olenhan tietoinen etten kuulu enää suomalaisen sairasvakuutuksen piiriin, koska työskentelen ulkomailla. Au pair aika siis katsotaan ilmeisesti työskentelyksi, koska siitä saa rahaa. Miksi siis minä en saa olla suomalaisen sairasvaakuutuksen piirissä ja käyttää suomalaista kela- tai eu-sairaanhoitokorttiani? Pysyvä asuinpaikkani on siis edelleen Suomessa ja tein väliaikaisesta muutosta ilmoituksen maistraattiin. Tämän asian vielä kerran jouduin tarkistamaan saksasta käsin ja puhelimessa sanoivat, että en oikeasti ole enää suomalaisen sairasvakuutuksen piirissä. Miksi minua kohdellaan eri tavalla?
- hankala juttu
Miksi, miksi, miksi? kirjoitti:
Nyt en enää ymmärrä. Ennen lähtöäni tein ilmoituksen kelalle, että olen vuoden au pairina saksassa. Asia ok. Juuri ennen lähtöä sain puhelun, että olenhan tietoinen etten kuulu enää suomalaisen sairasvakuutuksen piiriin, koska työskentelen ulkomailla. Au pair aika siis katsotaan ilmeisesti työskentelyksi, koska siitä saa rahaa. Miksi siis minä en saa olla suomalaisen sairasvaakuutuksen piirissä ja käyttää suomalaista kela- tai eu-sairaanhoitokorttiani? Pysyvä asuinpaikkani on siis edelleen Suomessa ja tein väliaikaisesta muutosta ilmoituksen maistraattiin. Tämän asian vielä kerran jouduin tarkistamaan saksasta käsin ja puhelimessa sanoivat, että en oikeasti ole enää suomalaisen sairasvakuutuksen piirissä. Miksi minua kohdellaan eri tavalla?
Ei Kela varmaan suorastaan valehtele, vaan virkailija on tulkinnut pykäliä nähtävästi oikein vimpan päälle kirjaimellisesti ja ilmeisesti on katsottu, että olet au pairina nimenomaan työntekijän asemassa.
(Tai sitten itsesi olisi kannattanut ilmoittaa oleskelun pituudeksi esim. 11 kuukautta ja loppuvaiheessa sitten pidentää...)
Valitusaika on 30 päivää päätöksen antamisesta.
Tässä linkki:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument
Jos päätöksestäsi on alle tuo 30 päivää, niin voit koettaa vielä tehdä siitä valituksen vedoten noihin tuossa sivulla listattuihin asioihin esim. että olet tehnyt vain tilapäisen muuttoilmoituksen. Eli kirjallisesti, siististi ja kauniilla kielellä selität, mikä kaikki sinua Suomeen sitoo ja yhdistää ja että olet satavarmasti tulossa vielä takaisin:) ja että au pairin hommaa ei oikeastaan pitäisi verrata palkkatöihin.
Yksi ongelmakohtahan on tuo au pairin tulkitseminen työntekijäksi vai ei. JOS viranomainen katsoo au pairin olevan töissä, niin sittenhän periaatteessa kuuluukin olla työskentelymaan sosiaaliturvassa. Mutta jos au pair onkin kulttuurivaihdossa, eikä saa palkkaa vaan taskurahaa, niin silloin tuo kohta ei koske au pairia.
Että juttu täynnä tulkintoja...
No, toisaalta: jos kerran perheesi kustantaa saksalaisen sairasvakuutuksesi, niin itsellesi siitä ei ole suurtakaan "haittaa", saat sillä hoidon au pair vuotesi ajan ihan kuten saisit suomalaisella EU-kortillakin.
(Tähän loppuun disclaimer, että en ole mikään kelantäti, enkä muutenkaan 100% lakiekspertti - olen vaan ollut itse ja tuttujen kautta paljon tekemisissä tämän teeman kanssa ja siksi tullut asiaan pikkasen perehtyneeksi. Varminta tietoa omasta tapauksestasi saat soittamalla kelan ulkomaanyksikköön. Ja kysymällä kaikki kysymykset ainakin kahdelta eri virkailijalta:-). Hymiö perään, mutta tuo edellinen lause ei ole vitsi...) - se, joka potkittiin pois
hankala juttu kirjoitti:
Ei Kela varmaan suorastaan valehtele, vaan virkailija on tulkinnut pykäliä nähtävästi oikein vimpan päälle kirjaimellisesti ja ilmeisesti on katsottu, että olet au pairina nimenomaan työntekijän asemassa.
(Tai sitten itsesi olisi kannattanut ilmoittaa oleskelun pituudeksi esim. 11 kuukautta ja loppuvaiheessa sitten pidentää...)
Valitusaika on 30 päivää päätöksen antamisesta.
Tässä linkki:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument
Jos päätöksestäsi on alle tuo 30 päivää, niin voit koettaa vielä tehdä siitä valituksen vedoten noihin tuossa sivulla listattuihin asioihin esim. että olet tehnyt vain tilapäisen muuttoilmoituksen. Eli kirjallisesti, siististi ja kauniilla kielellä selität, mikä kaikki sinua Suomeen sitoo ja yhdistää ja että olet satavarmasti tulossa vielä takaisin:) ja että au pairin hommaa ei oikeastaan pitäisi verrata palkkatöihin.
Yksi ongelmakohtahan on tuo au pairin tulkitseminen työntekijäksi vai ei. JOS viranomainen katsoo au pairin olevan töissä, niin sittenhän periaatteessa kuuluukin olla työskentelymaan sosiaaliturvassa. Mutta jos au pair onkin kulttuurivaihdossa, eikä saa palkkaa vaan taskurahaa, niin silloin tuo kohta ei koske au pairia.
Että juttu täynnä tulkintoja...
No, toisaalta: jos kerran perheesi kustantaa saksalaisen sairasvakuutuksesi, niin itsellesi siitä ei ole suurtakaan "haittaa", saat sillä hoidon au pair vuotesi ajan ihan kuten saisit suomalaisella EU-kortillakin.
(Tähän loppuun disclaimer, että en ole mikään kelantäti, enkä muutenkaan 100% lakiekspertti - olen vaan ollut itse ja tuttujen kautta paljon tekemisissä tämän teeman kanssa ja siksi tullut asiaan pikkasen perehtyneeksi. Varminta tietoa omasta tapauksestasi saat soittamalla kelan ulkomaanyksikköön. Ja kysymällä kaikki kysymykset ainakin kahdelta eri virkailijalta:-). Hymiö perään, mutta tuo edellinen lause ei ole vitsi...)Hassua on asiassa se, että tämän olen kuullut jo kolmelta eri virkailijalta.
Itsekin ihmettelin tuota kovasti,´koska tulkitsin asiaa juuri kuten sinä. Täytynee vielä soitella tuonne ja kysyä nätisti ja sitten miettiä muita toimenpiteitä. Ärsyttävää, ei jaksaisi täältä asti riidellä kotimaahan. kaiken huippu oli, kun sain lomakkeen, jotta voin vuoden päästä hakea takaisin suomen systeemiin. Ko. paperi on tarkotettu ulkomaalaisille, olin aika loukkaantunut,ihan kuin en olisi ollut edes suomalainen heidän mielestään. - tarvii kyllä...
saksassa asuva kirjoitti:
Passi on kyllä ihan ehdoton, ethän pääse edes Suomesta ilman sitä. Soppari ja sit vaikka kopio vakuutuksesta on hyvä olla myös itsellä. mihis päin tää alkuperänen on matkalla?Ei minun ainakaan viime kesänä tarvinnu Saksan ja Suomen välillä näyttää passia kertaakaan. Eli EU-maahan pääsee ilman passia. Mutta kannattaa aina muistaa että passi on erittäin hyvä olla, olitpa kotimaassa tai muualla.
- eire
eu-kortista kirjoitti:
Olen myös saksassa asuva, jo vuosia :D
Ja vielä varmuuden vuoksi lisäys, ettei mee puurot ja vellit sekaisin:), että joidenkin perheiden ottama yksityinen sairasvakuutushan on sitten eri juttu kuin se pakollinen, jonka Suomessa saa Kelalta, mutta jonka Saksassa joutuu itse hoitelemaan kymmenien sairaskassojen joukosta itse valiten ja vertaillen.Trakennusta Suomen sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta:Lähtiessäni kaksi vuotta sitten irlantiin au pairiksi 9 kuukaudeksi,kela päätti etten kuulu enää Suomen sosiaaliturvan piiriin.Eli au pairius kyllä katkaisee sen!!Itseäni HIEMAN otti tuolloin päähän...ja jouduin takaisin tullessa HAKEMAAN Suomen kelakorttia uudelleen,maahanmuuttajakaavakkeella!!!Käsittämätöntä!Luulin sitä ensin vitsiksi kelan puolelta,mutta iha tosissaan olivat.Mikäli au pairiksi lähtee,en suosittele kelaan mitään ilmoittamaan!Miksi heille ylipäänsä pitäisi ilmoittaa?Eihän siitä kostu mitään.Eurooppalaisen sairaanhoitokoritn saa hakemuksen täyttämällä,ei siihen tarvita selvitystä miksi sen haluaa.Suomen lain mukaan,au pairin on myös maksettava veroa Suomeen paluunsa jälkeen.Myös ilmaisesta majoituksesta ja aterioista!Kysyin tätä verotoimistosta.En kyllä koskaan tehnyt heille virallista veroilmoitusta au pair-ajastani.Näin Suomessa:)
- eire
Miksi, miksi, miksi? kirjoitti:
Nyt en enää ymmärrä. Ennen lähtöäni tein ilmoituksen kelalle, että olen vuoden au pairina saksassa. Asia ok. Juuri ennen lähtöä sain puhelun, että olenhan tietoinen etten kuulu enää suomalaisen sairasvakuutuksen piiriin, koska työskentelen ulkomailla. Au pair aika siis katsotaan ilmeisesti työskentelyksi, koska siitä saa rahaa. Miksi siis minä en saa olla suomalaisen sairasvaakuutuksen piirissä ja käyttää suomalaista kela- tai eu-sairaanhoitokorttiani? Pysyvä asuinpaikkani on siis edelleen Suomessa ja tein väliaikaisesta muutosta ilmoituksen maistraattiin. Tämän asian vielä kerran jouduin tarkistamaan saksasta käsin ja puhelimessa sanoivat, että en oikeasti ole enää suomalaisen sairasvakuutuksen piirissä. Miksi minua kohdellaan eri tavalla?
Et ole ainut!Itse olin 9 kuukautta au pairina,ja ilmoittivat 2 päivää ennen lähtöäni kelalta,etten kuulu enää Suomen sosiaaliturvan piiriin!Palatessani jouduin täyttämään uuden hakemuksen saadakseni Suomalaisen kelakortin!Minua kohdeltiin kelan toimistossa maahanmuuttajana!Aivan käsittämätöntä!Verotoimiston mukaan minun olisi slisäksi pitänyt makssa verot palattuani Suomeen.Myös laskea verot ilmiasesta majoituksesta ja aterioista.En koskaan sitten tehnyyt virallista ilmoitusta heille koko asiasta,kysyinpähän vaan ennen lähtöäni että mikä on käytäntö.Au pairit,älkää ilmoittako kelalle mitään!!Hakekaa vaan se eurooppalainen sairaanhoitokortti.Ei siitä ilmoituksesta kelalle hyödy kumminkaan mitään!
- Lentäen siis
tarvii kyllä... kirjoitti:
Ei minun ainakaan viime kesänä tarvinnu Saksan ja Suomen välillä näyttää passia kertaakaan. Eli EU-maahan pääsee ilman passia. Mutta kannattaa aina muistaa että passi on erittäin hyvä olla, olitpa kotimaassa tai muualla.
Kyllä on aina tarvinnut passia näyttää lentokentällä poistuessani Suomesta, vaikka menisinkin schengen-maahan.
- kelaan kyllästynyt
eire kirjoitti:
Trakennusta Suomen sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta:Lähtiessäni kaksi vuotta sitten irlantiin au pairiksi 9 kuukaudeksi,kela päätti etten kuulu enää Suomen sosiaaliturvan piiriin.Eli au pairius kyllä katkaisee sen!!Itseäni HIEMAN otti tuolloin päähän...ja jouduin takaisin tullessa HAKEMAAN Suomen kelakorttia uudelleen,maahanmuuttajakaavakkeella!!!Käsittämätöntä!Luulin sitä ensin vitsiksi kelan puolelta,mutta iha tosissaan olivat.Mikäli au pairiksi lähtee,en suosittele kelaan mitään ilmoittamaan!Miksi heille ylipäänsä pitäisi ilmoittaa?Eihän siitä kostu mitään.Eurooppalaisen sairaanhoitokoritn saa hakemuksen täyttämällä,ei siihen tarvita selvitystä miksi sen haluaa.Suomen lain mukaan,au pairin on myös maksettava veroa Suomeen paluunsa jälkeen.Myös ilmaisesta majoituksesta ja aterioista!Kysyin tätä verotoimistosta.En kyllä koskaan tehnyt heille virallista veroilmoitusta au pair-ajastani.Näin Suomessa:)
Minä kysyin asiaa verotomistossa, tai tarkemmin ilmotin, että en maksa veroja Suomeen seuraavaan vuoteen. totesivat, että aha. Toisessa eu-maassa työskennellessä verot maksetaan maahan, jossa sen palkan saa. Ei ole suomen verotuksen kanssa mitään tekemistä.
Mäkin sain ton kaavakkeen, joka on todella ulkomaalaisille. Sanoivat jopa, että mun pitäis palauttaa kelakortti, en vienyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782