Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hermosärky

Särky

Miten teillä on parantunut hermosärky??Mitä ne tehnyt? Mitä lääkeittä teillä ollut. kyllä on niin hirveä kipu on, ei voi oikein tehdä mitä..Menen huomena uudesta lääkäri. Ei ole särkkylääkeistä apua ja joku tulehdus lääke..Voiko se kipu tulla kun ei ole luu luutunut minulla rantessa??

30

35220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

      Hermosärky johtuu siitä, että jokin puristaa hermoa. Mistä tiedät, että sulla on hermosärky?

      Kipua voi lievittää lääkkeillä, mutta parempi toki olisi korjata se kipua aiheuttava syy. Lääkkeet ei yleensä paranna kivun aiheuttavaa syytä.

      Missä sulla on kipu? Ranteessa? Mistä tiedät, että luu ei ole luutunut?

      • särky

        Kun on käynyt röntgenissä, ja on vielä metalli ja ruvit siellä.2 kerta leikkattu kun ei ole luutunut.Se on murtunut.Kipu lähtee niskasta ja menen ranteessen. ja on viltä kipu..lääkäri sano että on hermosärky!!!!Menen uudesta tänään lääkäri kun ei lääket autta.


      • hoidettu
        särky kirjoitti:

        Kun on käynyt röntgenissä, ja on vielä metalli ja ruvit siellä.2 kerta leikkattu kun ei ole luutunut.Se on murtunut.Kipu lähtee niskasta ja menen ranteessen. ja on viltä kipu..lääkäri sano että on hermosärky!!!!Menen uudesta tänään lääkäri kun ei lääket autta.

        Kuten itsekin sanoit: vika on niskassa. Ei siihen lääkärit muuta tee ku antaa pillereitä. Ei ne paranna sitä, ne vaan tekee kivun siedettävämmäksi, eli huumaa sut...

        Mene hyvälle OMT:lle tai naprapaatille. Pyydä lähete lääkäriltä!


      • "neuvojan"
        särky kirjoitti:

        Kun on käynyt röntgenissä, ja on vielä metalli ja ruvit siellä.2 kerta leikkattu kun ei ole luutunut.Se on murtunut.Kipu lähtee niskasta ja menen ranteessen. ja on viltä kipu..lääkäri sano että on hermosärky!!!!Menen uudesta tänään lääkäri kun ei lääket autta.

        Aivan pöyristyttävää lukea tuon "hoidetun" sekoilua tähän sinunkin kysymykseesi. Jos olet palstan uusi kävijä, et tiedä että hän ei ole mikään terveydenalan asiantuntija, kunhan etsiskelee netistä tukea yhdelle keksimälleen kaikki-viat-lähtee-lantiosta teorialleen ja leikkii omilla "potilaillaan".
        Jätä nuo "neuvot" oman arvoonsa.

        Toivottavasti kätesi tulee kuntoon ammatti-ihmisten hoidossa ja ajan kanssa.

        HUH!


    • Neuropaattinen kipu

      Johtuu vauriosta tai toimintahäiriöstä hermoradassa jossakin kohdassa. Koska sinulla on vamma (murtuma) ranteessa, on selvää, että myös hermovaurio on siellää. Joillakin ihmisillä on taipumus kehittää raajavammoissa ns rsd tai crps vaiva. Googleta näitä hakusanoja: "neuropaattinen kipu", "rsd", "crps", niin saat lisätietoja myös hoidosta. Tärkeää on, että käytät kättä mahdollisimman paljon kivusta huolimatta, kun saat siihen luvan.

      Jätä nuo hoidetun kommentit huomiotta. Se ei tiedä näistäkään asioista mitään.

      • mutta asiaa

        sanoo sairaanhoitaja täällä päässä jolla on kans hermokipua leikkauksen jäljiltä. Lääkkeenä miull on lyrica. Kipukynnystä nostamassa ixal ja jos oiken on kurjaa niin sitten tramalia, ei vie pois kipua mutta huumaa pään eikä välitä kivusta. Kipu on ollut kaverinani nyt kaksi vuotta. Ei ole hyljännyt, elikkäs kaveri nykyään.


      • Anonyymi
        mutta asiaa kirjoitti:

        sanoo sairaanhoitaja täällä päässä jolla on kans hermokipua leikkauksen jäljiltä. Lääkkeenä miull on lyrica. Kipukynnystä nostamassa ixal ja jos oiken on kurjaa niin sitten tramalia, ei vie pois kipua mutta huumaa pään eikä välitä kivusta. Kipu on ollut kaverinani nyt kaksi vuotta. Ei ole hyljännyt, elikkäs kaveri nykyään.

        Miten kestät? Itse en haluaisi enää elää.


    • särky

      Moi.
      ei minulla ollut hermosärkyä, niskassa on 2 pulistuma ja ne leikkatta 24.8. Että kiitos

      • kirkkampi kruunu?

        Kyllähän neuropaattiset kivut ovat ainakin Terv.kesk. lääkäreille liian suuri haaste.
        Ei Lyrica voi olla ihmelääke jokaiseen hermosärkyyn ja hinnankin perusteella sen täytyisi pystyä taltuttamaan kaiken aikaa päällä oleva sietämätön, uuvuttava kipu - ja nimenomaan
        ilman kipukynnystä kohottavien lääkkeiden pönkitystä. Jos Lyrica ei toimi, niin so what. Miksi sitten sitä tyrkytetään ja tyhjennetään esim. työkyv.eläkeläisen tili totaalisesti.
        Älkää kukaan edes mainitko sosiaalihuoltoa. Yks instanssi,jossa työskentelee tanttoja (kulunut, mutta niin sopiva ilmaisu), jotka eivät tiedä edes oman sektorinsa asioita, saati että joutuisivat pohtimaan sairauden aiheuttamaa taloudellista ja henkistä tuskaa. Kuntien suurin suojatyökeskus koko sosiaalivirasto.
        Puhuin Lyricasta, koska olen itse syönyt sitä neuropaattiseen kipuuni. Ihmettelen, kuinka voi lääkitä ilman oikeaa diagnoosia. Neurologise kivut on liian laaja alue yksinkertaisille terv.kesk. lääkäreille. Siksi en mene yksityiselle,kun rahat on vienyt käsittääkseni juuri pienituloisten avuksi tarkoitettu terveyskeskus resepteineen. Voimia kaikille!


      • nf1
        kirkkampi kruunu? kirjoitti:

        Kyllähän neuropaattiset kivut ovat ainakin Terv.kesk. lääkäreille liian suuri haaste.
        Ei Lyrica voi olla ihmelääke jokaiseen hermosärkyyn ja hinnankin perusteella sen täytyisi pystyä taltuttamaan kaiken aikaa päällä oleva sietämätön, uuvuttava kipu - ja nimenomaan
        ilman kipukynnystä kohottavien lääkkeiden pönkitystä. Jos Lyrica ei toimi, niin so what. Miksi sitten sitä tyrkytetään ja tyhjennetään esim. työkyv.eläkeläisen tili totaalisesti.
        Älkää kukaan edes mainitko sosiaalihuoltoa. Yks instanssi,jossa työskentelee tanttoja (kulunut, mutta niin sopiva ilmaisu), jotka eivät tiedä edes oman sektorinsa asioita, saati että joutuisivat pohtimaan sairauden aiheuttamaa taloudellista ja henkistä tuskaa. Kuntien suurin suojatyökeskus koko sosiaalivirasto.
        Puhuin Lyricasta, koska olen itse syönyt sitä neuropaattiseen kipuuni. Ihmettelen, kuinka voi lääkitä ilman oikeaa diagnoosia. Neurologise kivut on liian laaja alue yksinkertaisille terv.kesk. lääkäreille. Siksi en mene yksityiselle,kun rahat on vienyt käsittääkseni juuri pienituloisten avuksi tarkoitettu terveyskeskus resepteineen. Voimia kaikille!

        Lyrica tullut tutuksi amputaation vuoksi. Pitää haamusäryn poissa, mutta haamutuntemus edelleen jäljellä. Olen syönyt lyricaa noin puoli vuotta.

        Toinen tuttavuus on triptyl hermosärkyyn, jonka tehoa olen epäillyt jo kauan. Aloitin vuosi sitten triptyl 10mg joka muutettiin viime kesänä 25mg. Taitaa olla tehot jo poissa tai kroppa liian tottunut 25milliseen.


      • ojaro
        nf1 kirjoitti:

        Lyrica tullut tutuksi amputaation vuoksi. Pitää haamusäryn poissa, mutta haamutuntemus edelleen jäljellä. Olen syönyt lyricaa noin puoli vuotta.

        Toinen tuttavuus on triptyl hermosärkyyn, jonka tehoa olen epäillyt jo kauan. Aloitin vuosi sitten triptyl 10mg joka muutettiin viime kesänä 25mg. Taitaa olla tehot jo poissa tai kroppa liian tottunut 25milliseen.

        hei, mies aloitti syömään lyricaa amputaation seurauksena tulleen hermokivun vuoksi. Sivuvaikutukset arveluttaa. Miten kauan noita yleensä joutuu syömään, ei kai loppuikäänsä?


      • Triptyl=Glaukooma
        nf1 kirjoitti:

        Lyrica tullut tutuksi amputaation vuoksi. Pitää haamusäryn poissa, mutta haamutuntemus edelleen jäljellä. Olen syönyt lyricaa noin puoli vuotta.

        Toinen tuttavuus on triptyl hermosärkyyn, jonka tehoa olen epäillyt jo kauan. Aloitin vuosi sitten triptyl 10mg joka muutettiin viime kesänä 25mg. Taitaa olla tehot jo poissa tai kroppa liian tottunut 25milliseen.

        Hyvä toi triptyl ei oo särkyä ja kohta oot sokea. Hyvin menee mutta menköön. Lääkkeitä, lääkkeitä jatkuvasti missä on ne ohjeet jolla poistetaan tuo aiheuttaja. Mieleen tulee kyllä useitakin vaihtoehtoisia tapoja lähestyä ongelmaa... Mutta niistähän ei saanut puhua.


      • 7654
        Triptyl=Glaukooma kirjoitti:

        Hyvä toi triptyl ei oo särkyä ja kohta oot sokea. Hyvin menee mutta menköön. Lääkkeitä, lääkkeitä jatkuvasti missä on ne ohjeet jolla poistetaan tuo aiheuttaja. Mieleen tulee kyllä useitakin vaihtoehtoisia tapoja lähestyä ongelmaa... Mutta niistähän ei saanut puhua.

        Klotripthyl (?) heikentää näköä huomattavasti!


    • a.a

      On ollut tosi paha hermosärky v-70.Kipuhoidot on läpi käyty 2 eri sairaalassa.Kaikki mahdolliset lääkkeet on läpikäyty.Nyt terkkarin lääkäri loysi lääkkeen,josta on mulle löytynyt apu.Lääkkeen nimi on Cymbalta.Kaikkea hyvää kaikille!Toivottavasti apu löytyy!

      • kanahaukka

        Hyvä kun apua löytyi. Cympalta kait on mielialalääke. Mutta kivuthan voivat johtua kaikista asioista. Hyvää jatkoa sinullekin!


      • 70000 taplettia

        inullakin on ollut hermosärkyä parikymmentä vuotta. Leikkausarpeutumat painavat hermoa. 2000-luvulla ei saada kipua pois, edes tunniksi, uskomatonta!


    • kipupotilas

      hermovauriosärky ollut jo yli 10 vuotta lääkityksenä oxy contin 80 mgx3vrk en tiedä kuinka kauan tässä lääkkeiden varassa eletään ja kaikki rahat menee apteekkiin olen kohta hermovaurio koko akka

    • Potilas X

      Minulla aikaa leikkauksesta yli 7 vk.
      Särky edelleen ihan samanlainen, sellainen jäytävänoloinen,
      eikä Panadol 1g 3 x vrk kuin lievennä sitä vähäksiaikaa,
      elikkäs joudun ottamaan enemmän.

      Leikkausalue on muuten parantunut,
      mutta edelleen tunnoton, polttelee jos rasittaa liikaa
      eikä tahdo sietää mitään tiukempaa kangasta siinä päällä.

      Mahtaneeko kyse olla nyt tästä neuropaattisesta särystä,
      jossa joitain hermopäätteitä olisi vaurioitunut?

      Lyrikaa en haluaisi (ellei ihan pakko) ottaa,
      Triptylistä en ole kuullut kovin pahaa mainittavan,
      minkähän hintaista?

      Onko tietoa jollakin, voidaanko esim hermoratavaurio
      jollain tutkimuksella/mittauksella todentaa?

      • Hermoratavaurioita tutkitaan ENMG tutkimuksella. Minulla tuli hermoratavaurio polven tekonivelleikkauksessa ja ENMG tutkimuksessa selvisi, että hermoradat ovat poikki polven kohdalta, eli hermoimpulssit pysähtyivät polven kohdalla. Koko jalan alueella oli omituisia tuntemuksia, kuin joku pieni hyönteinen kävelisi, vesipisara valuisi, kevyt kosketus poltteli, terävä esine ei tuntunut miltään jne.
        Minulla hermosärkyyn annettiin aluksi Lyrica, sitten Oxycontin, Oxynorm ja viimein Dolcontin. Hermokipu on nyt kolmen vuoden kuluessa lieventynyt, mutta tulee heti jos olen paljon jalkojen päällä ja jalka turpoaa, joka painaa sitten hermoa.


      • sowhat

        Mitä sulla on leikattu? Olen kokeillut triptyliä ja Lyricaa, mutta jotenkin meni sekavaksi olo. Syön kyllä paniikki-ja masennuslääkettä muitakin, mutta olen ihan toimintakykyinen ja järkevä. Mutta mua helpottaa ja rentouttaa vesiliikunta ja venytysjumppa ja rentoutus. Sekä tavallinen lihashieronta,kun olisi vaan rahaa käydä. Mulla on kaularanka ja alaselkä paskana onnettomuuden takia. l

        Terveisin kohtalotoveri


      • mami

        Sorry,et voi olettaa että 7 vkon jälkeen on kivutonta tai että tunt,o palautuisi. Jumppaa ja venyttele, mulla on leikelty käsiä, selkää ja polvia. toipumisaika n. 1-1,5 v. Et jaksa vaan. Panadolista ei mulle apua ollut. Panacodia ja Burana 800 mg.
        Hyvää syksyn jatkoa.


    • kärsimystä

      selkänikama l1 murskautui 5v sitten oikea puoli halvautui kävely palautunut mutta kivut jäivät varsinkin yölläkuin sähköiskuja jalkaterään nukupas sitten lääkitys lyrika 150mg 2x pv xpanadolia tarv vaikeaa on

    • sickgirl
    • Kotkan likka

      Ei minun hermosärky parane koskaan,kun hermojuuret ovat puristuksissa. Uiminen ja vesijumppa ja verryttelyjumppa on ainoat mikä auttaa. Sekä Panacod ja Burana Slow. Leikelty minua on alaselästä,iso 4 nikaman leikkaus,ahtauma,kaularankaa ei voitu leikata,koska riskit on liian suuret. Kotona yritän jumpata ja venytellä joka päivä, mutta 22 v. olen valvonut. hermot on päästä jo mennyt ja työt ja ihmissuhteet. Koita jaksaa.

    • Riutunut

      oon 58, vuotias nainen pohjanmaalta. sairastanut selkään. 10 vuotta. Lääkkeeksi syön ockycontinia 3x 80 mg vrk. Samoin Lyricaa 300 mg 3 x vrk muut lääkkeet päälle. Pää kestää hyvim kaikki tropit, en mielestäni pahemmin sekoile. Selkää on leikattu 6 kertaa ei toki ole kunnossa,mutta menettelee jotenkin kun ei pahemmin valita. Joskus kyllä tuntuu että pinna palaa kun kaikki ihmiset ei tahdo ymmmärtää mikä vivaa kun päälle päin on niin hyvän näköinen

    • kipupotilas minäki

      itellä on crps2 jonka kans oon oppinu elämään mut eihä se helppoa oo...kaikki maholliset lääkkeet ja hoidot on kokeiltu mut ei suurta muutosta oo saatu aikaan...hermovauriosta johtuvat kivut ainaki on loppuelämänseurana jotenka ei auta ku yrittää eteen päin..

    • juheros

      Temgesic on minulla auttanut . Mukana myös Lyrica ja cymbalta. Sen coktailin sai n kipuklinikalta helsingistä ja sillä mennään.

    • seikku7

      minulle tuli hoitovirhe tukisukista koska on ollut liian pieni.nyt on oikea jalka tunnoton ja antaa välillä sähköiskuja.

    • hermo1

      Alan olemaan niin väsynyt näihin särkyihin. Tammikuussa sain lievään polven yläosan kipuun kortisonipiikin nivuseen ja siitä lähti alkamaan tämä vuoristorata suoraan alaspäin. Pistoksen jälkeen alkoi välittömästi vihlonta nivusessa ja joka kesti ja kesti. Klenkuttaessani saman puolen selkä alkoi oireilemaan ja siitä lähtien selkä kipeä, pakara kipeä ja kipu joka vetää nilkkaan asti. ENMG tutkimuksessa selvisi että nivusen tuntohermo on vaurioitunut (fysiatri kutsui vaikaa meralgiaksi). No, nyt kun nivunen on suht ok, niin tottakai reisi on kuin tulessa, arka, polttelee jäytää... En tiedä mitä tekisin, kun mikään ei auta. Jos kävely auttaa selkäkipuun, pahenee reisi/nivuskipu... Istuessa sattuu kankun yläpuolelle. Venyttely sattuu. Tässä kuussa menen toiselle fyssarille, kun toinen ei osannut antaa mitään liikevinkkejä selkään tai pakaraan ja nämä omatoimiset jumpat ei ole auttaneet... Kai tässä pian ollaan pyörätuolissa. :(

      • Seppä

        Lonkkaleikkauksen yhteydessä katkesi hermo. Ilmeisesti sama kuin sinulla. ENMG tutkimus tehty ja todettu hermon katkenneen. Sitten magneetti tutkimus. Ei löytynyt kohtaa missä on mennyt poikki. Vasemman jalan reisi särky on seurannut siitä asti 24/7. Kokeillaan erilaisia särky lääkkeitä ja viimeiseksi kipu laastaria. Potilasvahinko ilmoitus tehty. Ei ole kuulunut mitään. Kuntoutusta on lupailtu. Eläke vakuutus yhtiö ei lämpene eläkkeeseen. Sairauspäivä rahan (300) aika täynnä. Ei korvauksi muualta kuin TE -toimistosta työttömyys päivärahaa. Sairaat kortistoon. Tähänkö on tultu. Olisiko hyviä neuvoja tiedossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe