Tasa-arvo?

ex.

Ei ole mitn.syytä olettaa että sielut olisivat tasa-arvoisia edes kuoleman jälkeen.Olisiko mahdollista että kuka minnekin pääsee/joutuu-sattuman kauppaa?

Kosminen lottokone arpoo ja päävoittoja harvassa.
Jos onkin niin että ei ole mitään vaikutusta miten elinaikanaan käyttäytyy,ei pysty haravajärje
stelmää täällä ajassa laatimaan?Hitler..

71

13601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kristinusko opettaa, että pelastuminen todellakin on täyttä arpapeliä, ja jos sinua ei ole ennaltavalittu (predestinoitu) pelastukseen ennen syntymääsi, niin pahempi juttu sinun kannaltasi, ja ihmisen itsensä kannalta pelastuminen on täyttä sattuman kauppaa. Room 9:

      11 -- 12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon. 13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin." 14 Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan. 15 Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." 16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa. 17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa." 18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. 19 Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." 20 Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" 21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten? 22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi. 23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut kirkkautta varten.

      • Jumalalla on hyvä syy tuohon...


      • nip

        Hö? mistä olet tuommoista oppinut.Älä vääristä Jumalan sanaa.
        Raamattu opettaa että Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden jotta me saisimme ikuisen elämän.Ja jokainen joka tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen saa syntinsä anteeksi. Jumala pelastaa jokaisen joka tahtoo kulkea taivastietä. Eli me itse valitsemme tien jota kuljemme maan päällä. Jumala ei pakota mutta haluaa että kaikki tekevät parannuksen. Kaikille on taivaassa tilaa. On vain kaksi tietä. Taivas ja maailman tie.Täällä me valitsemme ITSE sen.
        Ei Jumala valitse meidän puolesta.Jumala kutsuu ihmistä useasti elinaikanaan ja antaa mahdollisuuden lähteä seuraamaan Jeesusta.Suurin osa ihmisistä hylkää kutsun. Mutta eräänä päivänä kun maallinen elämä päättyy moni havahtuu että nyt on myöhäistä. Voi sitä ihmisraukkaa joka sielunsa on maailman menoihin ja villityksiin on tuhlannut.
        Älä enään vääristele Raamatun sanomaa vaan etsi sieltä totuus. Ei ole olemassa "lottokoneita" joka arpoo kohtalomme. Se on kauheaa harhaa johon ihmiset uskovat.


      • totuutta muuallakin
        nip kirjoitti:

        Hö? mistä olet tuommoista oppinut.Älä vääristä Jumalan sanaa.
        Raamattu opettaa että Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden jotta me saisimme ikuisen elämän.Ja jokainen joka tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen saa syntinsä anteeksi. Jumala pelastaa jokaisen joka tahtoo kulkea taivastietä. Eli me itse valitsemme tien jota kuljemme maan päällä. Jumala ei pakota mutta haluaa että kaikki tekevät parannuksen. Kaikille on taivaassa tilaa. On vain kaksi tietä. Taivas ja maailman tie.Täällä me valitsemme ITSE sen.
        Ei Jumala valitse meidän puolesta.Jumala kutsuu ihmistä useasti elinaikanaan ja antaa mahdollisuuden lähteä seuraamaan Jeesusta.Suurin osa ihmisistä hylkää kutsun. Mutta eräänä päivänä kun maallinen elämä päättyy moni havahtuu että nyt on myöhäistä. Voi sitä ihmisraukkaa joka sielunsa on maailman menoihin ja villityksiin on tuhlannut.
        Älä enään vääristele Raamatun sanomaa vaan etsi sieltä totuus. Ei ole olemassa "lottokoneita" joka arpoo kohtalomme. Se on kauheaa harhaa johon ihmiset uskovat.

        Totuutta voi löytyä mistä vain, ei pelkästään Raamatusta. On muitakin kirjoja olemassa, ja Raamatun ei pitäisi enää nykyaikana päästä hallitsemaan ihmisten ajatuksia liikaa.

        Jos puhutaan, että Raamatusta löytyy koko totuus tai että Raamattu on totta kannesta kanteen, niin ollaan hakoteillä. Hyödyllistä tietoa on monissa muissakin kirjoissa, jotka käsittelevät tuonpuoleisia ja eettisiä/moraalisia asioita.

        Fiksu ihminen muodostaa käsityksensä omakohtaisen ajattelun ja useiden eri lähteiden kautta nykyaikana.


      • ...
        nip kirjoitti:

        Hö? mistä olet tuommoista oppinut.Älä vääristä Jumalan sanaa.
        Raamattu opettaa että Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden jotta me saisimme ikuisen elämän.Ja jokainen joka tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen saa syntinsä anteeksi. Jumala pelastaa jokaisen joka tahtoo kulkea taivastietä. Eli me itse valitsemme tien jota kuljemme maan päällä. Jumala ei pakota mutta haluaa että kaikki tekevät parannuksen. Kaikille on taivaassa tilaa. On vain kaksi tietä. Taivas ja maailman tie.Täällä me valitsemme ITSE sen.
        Ei Jumala valitse meidän puolesta.Jumala kutsuu ihmistä useasti elinaikanaan ja antaa mahdollisuuden lähteä seuraamaan Jeesusta.Suurin osa ihmisistä hylkää kutsun. Mutta eräänä päivänä kun maallinen elämä päättyy moni havahtuu että nyt on myöhäistä. Voi sitä ihmisraukkaa joka sielunsa on maailman menoihin ja villityksiin on tuhlannut.
        Älä enään vääristele Raamatun sanomaa vaan etsi sieltä totuus. Ei ole olemassa "lottokoneita" joka arpoo kohtalomme. Se on kauheaa harhaa johon ihmiset uskovat.

        Kristinuskon virallinen pelastusdoktriini on nojannut jo 400-luvulta lähtien Roomalaiskirjeeseen ja kristinuskon virallinen oppi on ollut juuri tuo mitä kerroin aina vuodesta 419 alkaen. Augustinuksen oppi ennaltamääräämisestä on ollut kirkon virallinen oppi viimeiset 1600 vuotta.

        Tuo, mitä itse opetat, on pelagiolaisuutta. Pelagiolaisuuteen kuuluu, että ihmisellä on itsellään vapaa ratkaisuvalta pelastuksensa ja kadotuksensa välillä. Se julistettiin harhaopiksi Karthagon kirkolliskokouksessa 419. Eli koska pelagiolaisuus on harhaoppi, tällöin oikean opin on oltava se, että Jumala valitsee ne, ketkä hän pelastaa ja hän myös valitsee ne, kenet hän kadottaa ja meillä itsellämme ei ole asiaan _minkäänlaista_ nokankoputusta. Me emme itse valitse yhtään mitään. Sen enempää Luther kuin Calvinkaan eivät opettaneet mitään siitä, että ihminen itse kykenisi valitsemaan itse mitään, vaan että Jumala haluaa tuomita oletusarvoisesti joka ainoan ihmisen Helvetin tuleen pelkästään sen takia, että hän on ylipäänsä sattunut syntymään tähän maailmaan. Tiedät kyllä, mitä kristinusko opettaa harhaopeista ja mikä tuiee olemaan harhaoppisten loppusijoituspaikka.

        Ja tämän vuoksi on täysin oikeutettua sanoa, että Jumala pyörittää suurta lottokonetta, joka arpoo, pääsemmekö pelastukseen vai helvettiin, sillä koska emme itse kykene vaikuttamaan loppusijoituspaikkaamme mitenkään, lopputulos voisi aivan yhtä hyvin meidän kannaltamme olla tulosta lottoarpajaisista.


      • ilmajokelainen
        ... kirjoitti:

        Kristinuskon virallinen pelastusdoktriini on nojannut jo 400-luvulta lähtien Roomalaiskirjeeseen ja kristinuskon virallinen oppi on ollut juuri tuo mitä kerroin aina vuodesta 419 alkaen. Augustinuksen oppi ennaltamääräämisestä on ollut kirkon virallinen oppi viimeiset 1600 vuotta.

        Tuo, mitä itse opetat, on pelagiolaisuutta. Pelagiolaisuuteen kuuluu, että ihmisellä on itsellään vapaa ratkaisuvalta pelastuksensa ja kadotuksensa välillä. Se julistettiin harhaopiksi Karthagon kirkolliskokouksessa 419. Eli koska pelagiolaisuus on harhaoppi, tällöin oikean opin on oltava se, että Jumala valitsee ne, ketkä hän pelastaa ja hän myös valitsee ne, kenet hän kadottaa ja meillä itsellämme ei ole asiaan _minkäänlaista_ nokankoputusta. Me emme itse valitse yhtään mitään. Sen enempää Luther kuin Calvinkaan eivät opettaneet mitään siitä, että ihminen itse kykenisi valitsemaan itse mitään, vaan että Jumala haluaa tuomita oletusarvoisesti joka ainoan ihmisen Helvetin tuleen pelkästään sen takia, että hän on ylipäänsä sattunut syntymään tähän maailmaan. Tiedät kyllä, mitä kristinusko opettaa harhaopeista ja mikä tuiee olemaan harhaoppisten loppusijoituspaikka.

        Ja tämän vuoksi on täysin oikeutettua sanoa, että Jumala pyörittää suurta lottokonetta, joka arpoo, pääsemmekö pelastukseen vai helvettiin, sillä koska emme itse kykene vaikuttamaan loppusijoituspaikkaamme mitenkään, lopputulos voisi aivan yhtä hyvin meidän kannaltamme olla tulosta lottoarpajaisista.

        mattomuuta vaikka niin yleisesti luullaan,..


      • ...
        ilmajokelainen kirjoitti:

        mattomuuta vaikka niin yleisesti luullaan,..

        ja sitäpaitsi se on k-u.


      • ilmajokelainen kirjoitti:

        mattomuuta vaikka niin yleisesti luullaan,..

        En tiedä miten satumoisin eksyin tälle palstalle, kun yleensä vierailen vain helluntailaisuus-palstalla (vaikka en helluntaisrk:aan kuulukaan).

        Kirjoitit, että "raamattu ei opeta sielun kuolemattomuutta". Väitteesi tueksi raamatusta löytyy kyllä kohtia, koska esimerkiksi Hesekielin kautta Herra sanoo, että "sen sielun, joka syntiä tekee, sen on kuoltava".

        Ihmisestähän tuli "elävä sielu" sillä tavalla, että Jumala teki hänen fyysisen olemuksensa maan tomusta ja puhalsi häneen elämän hengen (1 Ms. 2:7). Sen, että ihminen on yhtäaikaisesti "henki, sielu ja ruumis", todistaa esimerkiksi Paavalin sanat tessalonikalaisille: "...säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomina..." (1 Ts. 5:23).

        Olen itse pohdiskellut tätä "sieluasiaa" useammankin kerran ja huomannut, että siitä ollaan montaa eri mieltä. En laita nyt tähän monia eri raamatun kohtia, mutta totean omana käsityksenäni sen, että ihmisen sielussa tapahtuu hänen ajattelu- ja tunne-elämänsä ja sielu on ikäänkuin yhdysside ihmisen hengen ja ruumiin välillä. Kun ihmisen henki poistuu ihmiskehosta käy sielun toiminta sekä tarpeettomaksi että mahdottomaksi ja näin ajatellen sielu kuolee.

        Tässä ei kuitenkaan ole kaikki sillä ihmisen henki ei kuole ruumiin kuollessa ja maatuessa. Raamatun mukaan jokaista ihmistä odottaa ylösnousemus ja jos -kuten itse käsitän- tämä ylösnousemus on ruumiillinen, on ihminen jälleen kokonaisuus: henki, sielu ja ruumis.

        Tämä "sielu-kysymys" on sellainen, josta ei ole syytä riidellä. Raamatun tutkimisen kannalta on kuitenkin hyvä, jos käsittää mitä kullakin termillä siellä tarkoitetaan. Ihminen voi olla vilpittömässä uskossa Jeesukseen ymmärtämättä raamatusta juuri mitään ja onnellisemassa asemassa kuin kirjoitukset tunteva; tosiasia kun on se, että on yksi asia tuntea raamattu ja kokonaan toinen asia tuntea henkilökohtaisesti Hänet, josta raamattu kertoo.

        Tämä oli nyt tällainen raapaisu asian pintaan, kun sattumalta poikkesin sivulle.


      • Perhonen
        jukka.finland kirjoitti:

        En tiedä miten satumoisin eksyin tälle palstalle, kun yleensä vierailen vain helluntailaisuus-palstalla (vaikka en helluntaisrk:aan kuulukaan).

        Kirjoitit, että "raamattu ei opeta sielun kuolemattomuutta". Väitteesi tueksi raamatusta löytyy kyllä kohtia, koska esimerkiksi Hesekielin kautta Herra sanoo, että "sen sielun, joka syntiä tekee, sen on kuoltava".

        Ihmisestähän tuli "elävä sielu" sillä tavalla, että Jumala teki hänen fyysisen olemuksensa maan tomusta ja puhalsi häneen elämän hengen (1 Ms. 2:7). Sen, että ihminen on yhtäaikaisesti "henki, sielu ja ruumis", todistaa esimerkiksi Paavalin sanat tessalonikalaisille: "...säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomina..." (1 Ts. 5:23).

        Olen itse pohdiskellut tätä "sieluasiaa" useammankin kerran ja huomannut, että siitä ollaan montaa eri mieltä. En laita nyt tähän monia eri raamatun kohtia, mutta totean omana käsityksenäni sen, että ihmisen sielussa tapahtuu hänen ajattelu- ja tunne-elämänsä ja sielu on ikäänkuin yhdysside ihmisen hengen ja ruumiin välillä. Kun ihmisen henki poistuu ihmiskehosta käy sielun toiminta sekä tarpeettomaksi että mahdottomaksi ja näin ajatellen sielu kuolee.

        Tässä ei kuitenkaan ole kaikki sillä ihmisen henki ei kuole ruumiin kuollessa ja maatuessa. Raamatun mukaan jokaista ihmistä odottaa ylösnousemus ja jos -kuten itse käsitän- tämä ylösnousemus on ruumiillinen, on ihminen jälleen kokonaisuus: henki, sielu ja ruumis.

        Tämä "sielu-kysymys" on sellainen, josta ei ole syytä riidellä. Raamatun tutkimisen kannalta on kuitenkin hyvä, jos käsittää mitä kullakin termillä siellä tarkoitetaan. Ihminen voi olla vilpittömässä uskossa Jeesukseen ymmärtämättä raamatusta juuri mitään ja onnellisemassa asemassa kuin kirjoitukset tunteva; tosiasia kun on se, että on yksi asia tuntea raamattu ja kokonaan toinen asia tuntea henkilökohtaisesti Hänet, josta raamattu kertoo.

        Tämä oli nyt tällainen raapaisu asian pintaan, kun sattumalta poikkesin sivulle.

        Vaikeita asioita.. Oon pitkään ihmetelly, et miten me ihmiset ajatellaan tunnetaan yms. Miten niinki "mekaaninen kone", ku meiän ruumis, aivot ja muut voi tuntea ja tehä meistä niin erillaisia.. Ei kai geenit määrää kaikkea, eli onko ihmisellä sielu? Mä uskon, että on.. vaikka se kuulostaaki omituiselta.. Ja mitä kuoleman jälkeen tapahtuuki,ei se oo vielä mun mielessä.. Oon huomannu, etten sinänsä pelkää kuolemaa.. Se on vaan joku päätepiste tälle elämälle.. Mä nautin siitä ja sitte katon mihin se riittää.. Jos mut on jo valmiiksi armahettu, oon kiitollinen.. Ja eikö pienoisevankeliumi kuuluki:
        Jumala on rakastanut tätä maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.


      • omia polkuja

        toisin sanoen täällä maanpäällä voi elää ja rellestää niinkuin tykkää, pelastuminen on jumalasta kiinni, joten itse en siihen voi kuitenkaan vaikuttaa.


      • ...
        omia polkuja kirjoitti:

        toisin sanoen täällä maanpäällä voi elää ja rellestää niinkuin tykkää, pelastuminen on jumalasta kiinni, joten itse en siihen voi kuitenkaan vaikuttaa.

        täsmälleen noin, 400-luvulla kristillisessä kirkossa kanonisoidun opin mukaisesti. Se, että ihminen itse kykenisi jotenkin teoillaan, uskollaan, ajatuksillaan tai valinnoillaan vaikuttamaan tipan tippaa loppusijoituspaikkaansa, julistettiin vuonna 419 kerettiläisyydeksi.


      • KkU
        nip kirjoitti:

        Hö? mistä olet tuommoista oppinut.Älä vääristä Jumalan sanaa.
        Raamattu opettaa että Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden jotta me saisimme ikuisen elämän.Ja jokainen joka tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen saa syntinsä anteeksi. Jumala pelastaa jokaisen joka tahtoo kulkea taivastietä. Eli me itse valitsemme tien jota kuljemme maan päällä. Jumala ei pakota mutta haluaa että kaikki tekevät parannuksen. Kaikille on taivaassa tilaa. On vain kaksi tietä. Taivas ja maailman tie.Täällä me valitsemme ITSE sen.
        Ei Jumala valitse meidän puolesta.Jumala kutsuu ihmistä useasti elinaikanaan ja antaa mahdollisuuden lähteä seuraamaan Jeesusta.Suurin osa ihmisistä hylkää kutsun. Mutta eräänä päivänä kun maallinen elämä päättyy moni havahtuu että nyt on myöhäistä. Voi sitä ihmisraukkaa joka sielunsa on maailman menoihin ja villityksiin on tuhlannut.
        Älä enään vääristele Raamatun sanomaa vaan etsi sieltä totuus. Ei ole olemassa "lottokoneita" joka arpoo kohtalomme. Se on kauheaa harhaa johon ihmiset uskovat.

        Raamattu opettaa, että ihmisen pelastus on pelkästään Jumalan työ. Ihminen ei voi siihen vaikuttaa vaikka kuinka haluaisi. Eli me emme itse voi valita taivaaseen johtavaa tietä. Raamattu ei kerro yhtään tapausta jossa ihminen olisi itse omatoimisesti saanut syntinsä anteeksi. Sen sijaan on useita kertomuksia, jossa Jumala on ottanut ihmisen kiinni ja ohjannut jonkun toisen ihmisen tämän kiinniotetun luo saarnaamaan evankeliumia.

        Jumala lahjoittaa pelastuksen sille, joka uskoo saarnatun Jumalan sanan. Ainoa kysymys on, haluaako ihminen uskoa syntinsä anteeksi?


      • intiaani
        ... kirjoitti:

        Kristinuskon virallinen pelastusdoktriini on nojannut jo 400-luvulta lähtien Roomalaiskirjeeseen ja kristinuskon virallinen oppi on ollut juuri tuo mitä kerroin aina vuodesta 419 alkaen. Augustinuksen oppi ennaltamääräämisestä on ollut kirkon virallinen oppi viimeiset 1600 vuotta.

        Tuo, mitä itse opetat, on pelagiolaisuutta. Pelagiolaisuuteen kuuluu, että ihmisellä on itsellään vapaa ratkaisuvalta pelastuksensa ja kadotuksensa välillä. Se julistettiin harhaopiksi Karthagon kirkolliskokouksessa 419. Eli koska pelagiolaisuus on harhaoppi, tällöin oikean opin on oltava se, että Jumala valitsee ne, ketkä hän pelastaa ja hän myös valitsee ne, kenet hän kadottaa ja meillä itsellämme ei ole asiaan _minkäänlaista_ nokankoputusta. Me emme itse valitse yhtään mitään. Sen enempää Luther kuin Calvinkaan eivät opettaneet mitään siitä, että ihminen itse kykenisi valitsemaan itse mitään, vaan että Jumala haluaa tuomita oletusarvoisesti joka ainoan ihmisen Helvetin tuleen pelkästään sen takia, että hän on ylipäänsä sattunut syntymään tähän maailmaan. Tiedät kyllä, mitä kristinusko opettaa harhaopeista ja mikä tuiee olemaan harhaoppisten loppusijoituspaikka.

        Ja tämän vuoksi on täysin oikeutettua sanoa, että Jumala pyörittää suurta lottokonetta, joka arpoo, pääsemmekö pelastukseen vai helvettiin, sillä koska emme itse kykene vaikuttamaan loppusijoituspaikkaamme mitenkään, lopputulos voisi aivan yhtä hyvin meidän kannaltamme olla tulosta lottoarpajaisista.

        Jos kuollessa ruumis mätänee ja sielu siirtyy eläväksi sivuksi akaattisiin aikakirjoihin.Henki jatkaisi lepo-ja uudelleen orjentoitumis ajan jälkeen kehitystään uudelleen syntymän kautta.----------------------------------------------------------------Toteutuisi karma ja armo.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Eli,jos ihmisen sielu,keräisi elämän kokemukset,hyvät ja pahat teot,tunteet ja ajatukset.Tiedot ja taidot.Ruumiin kuoleman jälkeen, karmalliset asiat suodattuisivat henkiseksi pääomaksi.Myös karmavelaksi.Karmavelka olisi sovitettava ensitilassa,mielummin heti,tai seuraavassa elämässä.------------------------------------------------------------------------------------------Näin ajatellen, ihminen syntyessään, saakin aina uuden sielun mukana myös uuden muistin.(Vanha sielu muistoineen,jäisi arkistoon).-Henki olisi sama kuin ennenkin.Ihmisethän syntyvät usein "samanhenkisiin" perheisiin,dna ja perinnöllisyys sotketaan tähän kohtaan.Samoin se helppous,millä ihmelapset oppivat laskemaan,soittamaan tai pelaamaan golffia.Karmea lapsuus,tai muut asiat ja elämän selittämättömät käänteet, selittyisivät karman ja jälleensyntymisen kautta. --------------------------------------------------------------------------------------------------------Näin Jumalain oikeudenmukaisuus ja armo, toteutuisi karman kautta.------------------------------------------------------------------------------Rukous :"Anna meille anteeksi meidän syntimme,kuten mekin annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille,äläkä saata meitä kiusaukseen,vaan päästä meidät pahasta,sillä Sinun on valtakunta,voima ja kunnia,iänkaikkisesti".On karmaan uskovalle muistutus.Ihmisellä ei ole oikeutta kostaa.Kosto jää jumalille eli karmalle.(Karma on kuin Jumalainen ohjelmointi,Karman läksyt ja opit ohjelmoidaan meihin ennen syntymää).(Kysymys ei ole Lotosta).------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Harvojen muisti yltää edellisiin elämiin,siksi jotkut vastoinkäymiset tuntuvat kohtuuttomilta.Minä uskon kuoleman tulevan,kun elämän läksyjä on riittävästi omaksuttu ja vanhoja karmoja tarpeeksi sovitettu.Pidän itsemurhaa huoninpana pakotienä vaikeuksista,sairauksista ja kurjuudesta.Myös murhaamalla huono karmaläksy lisääntyisi ja siirtyisi seuraavaan elämään,...---------------------------------------------------------------------Kannattaa parantaa maailmaa ja pyrkiä oikeudenmukaisuuteen ja rehellisyyteen kaikessa.Sekä suhteessa itseensä että kanssa eläjiin,jopa historiaan..


      • hifisie
        Perhonen kirjoitti:

        Vaikeita asioita.. Oon pitkään ihmetelly, et miten me ihmiset ajatellaan tunnetaan yms. Miten niinki "mekaaninen kone", ku meiän ruumis, aivot ja muut voi tuntea ja tehä meistä niin erillaisia.. Ei kai geenit määrää kaikkea, eli onko ihmisellä sielu? Mä uskon, että on.. vaikka se kuulostaaki omituiselta.. Ja mitä kuoleman jälkeen tapahtuuki,ei se oo vielä mun mielessä.. Oon huomannu, etten sinänsä pelkää kuolemaa.. Se on vaan joku päätepiste tälle elämälle.. Mä nautin siitä ja sitte katon mihin se riittää.. Jos mut on jo valmiiksi armahettu, oon kiitollinen.. Ja eikö pienoisevankeliumi kuuluki:
        Jumala on rakastanut tätä maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

        Raamattu on vain ihmisen rustaama opus ja tehty vasta alle 2kv sitten kun immeinen on tehnyt syntiä raamatusta tietämättä jo kymmeniä tuhansia vuosia. Mahtaa olla helvetissä ruuhkaa...


      • ...
        hifisie kirjoitti:

        Raamattu on vain ihmisen rustaama opus ja tehty vasta alle 2kv sitten kun immeinen on tehnyt syntiä raamatusta tietämättä jo kymmeniä tuhansia vuosia. Mahtaa olla helvetissä ruuhkaa...

        suuri osa meistä on täällä maan päällä jo toista, kolmatta tai vaikka 262. kertaansa. Sopisi jo oppia jotain.


      • ...
        intiaani kirjoitti:

        Jos kuollessa ruumis mätänee ja sielu siirtyy eläväksi sivuksi akaattisiin aikakirjoihin.Henki jatkaisi lepo-ja uudelleen orjentoitumis ajan jälkeen kehitystään uudelleen syntymän kautta.----------------------------------------------------------------Toteutuisi karma ja armo.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Eli,jos ihmisen sielu,keräisi elämän kokemukset,hyvät ja pahat teot,tunteet ja ajatukset.Tiedot ja taidot.Ruumiin kuoleman jälkeen, karmalliset asiat suodattuisivat henkiseksi pääomaksi.Myös karmavelaksi.Karmavelka olisi sovitettava ensitilassa,mielummin heti,tai seuraavassa elämässä.------------------------------------------------------------------------------------------Näin ajatellen, ihminen syntyessään, saakin aina uuden sielun mukana myös uuden muistin.(Vanha sielu muistoineen,jäisi arkistoon).-Henki olisi sama kuin ennenkin.Ihmisethän syntyvät usein "samanhenkisiin" perheisiin,dna ja perinnöllisyys sotketaan tähän kohtaan.Samoin se helppous,millä ihmelapset oppivat laskemaan,soittamaan tai pelaamaan golffia.Karmea lapsuus,tai muut asiat ja elämän selittämättömät käänteet, selittyisivät karman ja jälleensyntymisen kautta. --------------------------------------------------------------------------------------------------------Näin Jumalain oikeudenmukaisuus ja armo, toteutuisi karman kautta.------------------------------------------------------------------------------Rukous :"Anna meille anteeksi meidän syntimme,kuten mekin annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille,äläkä saata meitä kiusaukseen,vaan päästä meidät pahasta,sillä Sinun on valtakunta,voima ja kunnia,iänkaikkisesti".On karmaan uskovalle muistutus.Ihmisellä ei ole oikeutta kostaa.Kosto jää jumalille eli karmalle.(Karma on kuin Jumalainen ohjelmointi,Karman läksyt ja opit ohjelmoidaan meihin ennen syntymää).(Kysymys ei ole Lotosta).------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Harvojen muisti yltää edellisiin elämiin,siksi jotkut vastoinkäymiset tuntuvat kohtuuttomilta.Minä uskon kuoleman tulevan,kun elämän läksyjä on riittävästi omaksuttu ja vanhoja karmoja tarpeeksi sovitettu.Pidän itsemurhaa huoninpana pakotienä vaikeuksista,sairauksista ja kurjuudesta.Myös murhaamalla huono karmaläksy lisääntyisi ja siirtyisi seuraavaan elämään,...---------------------------------------------------------------------Kannattaa parantaa maailmaa ja pyrkiä oikeudenmukaisuuteen ja rehellisyyteen kaikessa.Sekä suhteessa itseensä että kanssa eläjiin,jopa historiaan..

        mutta tekstiäsi oli lähes mahdotonta lukea :-(


      • Summersun
        ... kirjoitti:

        Kristinuskon virallinen pelastusdoktriini on nojannut jo 400-luvulta lähtien Roomalaiskirjeeseen ja kristinuskon virallinen oppi on ollut juuri tuo mitä kerroin aina vuodesta 419 alkaen. Augustinuksen oppi ennaltamääräämisestä on ollut kirkon virallinen oppi viimeiset 1600 vuotta.

        Tuo, mitä itse opetat, on pelagiolaisuutta. Pelagiolaisuuteen kuuluu, että ihmisellä on itsellään vapaa ratkaisuvalta pelastuksensa ja kadotuksensa välillä. Se julistettiin harhaopiksi Karthagon kirkolliskokouksessa 419. Eli koska pelagiolaisuus on harhaoppi, tällöin oikean opin on oltava se, että Jumala valitsee ne, ketkä hän pelastaa ja hän myös valitsee ne, kenet hän kadottaa ja meillä itsellämme ei ole asiaan _minkäänlaista_ nokankoputusta. Me emme itse valitse yhtään mitään. Sen enempää Luther kuin Calvinkaan eivät opettaneet mitään siitä, että ihminen itse kykenisi valitsemaan itse mitään, vaan että Jumala haluaa tuomita oletusarvoisesti joka ainoan ihmisen Helvetin tuleen pelkästään sen takia, että hän on ylipäänsä sattunut syntymään tähän maailmaan. Tiedät kyllä, mitä kristinusko opettaa harhaopeista ja mikä tuiee olemaan harhaoppisten loppusijoituspaikka.

        Ja tämän vuoksi on täysin oikeutettua sanoa, että Jumala pyörittää suurta lottokonetta, joka arpoo, pääsemmekö pelastukseen vai helvettiin, sillä koska emme itse kykene vaikuttamaan loppusijoituspaikkaamme mitenkään, lopputulos voisi aivan yhtä hyvin meidän kannaltamme olla tulosta lottoarpajaisista.

        niin ja sitte noi lottokoneet ja arvat on muinaisten romanikansojen keksintöjä juuri he jotkin heistä edustavat taikauskon maailmaa johon kuuluu myös rahamaailman ihmeet yms!


      • Summersun
        KkU kirjoitti:

        Raamattu opettaa, että ihmisen pelastus on pelkästään Jumalan työ. Ihminen ei voi siihen vaikuttaa vaikka kuinka haluaisi. Eli me emme itse voi valita taivaaseen johtavaa tietä. Raamattu ei kerro yhtään tapausta jossa ihminen olisi itse omatoimisesti saanut syntinsä anteeksi. Sen sijaan on useita kertomuksia, jossa Jumala on ottanut ihmisen kiinni ja ohjannut jonkun toisen ihmisen tämän kiinniotetun luo saarnaamaan evankeliumia.

        Jumala lahjoittaa pelastuksen sille, joka uskoo saarnatun Jumalan sanan. Ainoa kysymys on, haluaako ihminen uskoa syntinsä anteeksi?

        Mutta ilmastoon voi ihminen vaikutta vähentämällä jätteiden määrää ja syömällä vihreen puolueen mielestä egologisesti mutta missä ne teot sitten?tähän vois hakea vastausta pekka haavistolta?


      • totuutta muuallakin kirjoitti:

        Totuutta voi löytyä mistä vain, ei pelkästään Raamatusta. On muitakin kirjoja olemassa, ja Raamatun ei pitäisi enää nykyaikana päästä hallitsemaan ihmisten ajatuksia liikaa.

        Jos puhutaan, että Raamatusta löytyy koko totuus tai että Raamattu on totta kannesta kanteen, niin ollaan hakoteillä. Hyödyllistä tietoa on monissa muissakin kirjoissa, jotka käsittelevät tuonpuoleisia ja eettisiä/moraalisia asioita.

        Fiksu ihminen muodostaa käsityksensä omakohtaisen ajattelun ja useiden eri lähteiden kautta nykyaikana.

        totuutta muuallakin
        Totuus muualta kuin raamatussa,muutotuus on ulkopuolista.
        Jeesus sanoo minä olen tie totuus ja elälmä,isän luo ei pääse kuin minukauttani.
        Nyt tulee kysymys muutotuus ei riitä,verrattunan jeesuksen sanoihin.
        Menee hakotielli ei sellaisia uusia lähtetä enään ole jotka johtaisivat jumalan tykö.


    • summa mutikka

      Kävelet kadulla ja voit kuolla..totta.

      Ennen sanottiin, että hyvät ihmiset kuolee nuorena, mikä pahan tappais.

      Nykyään tiedetään, että kaikki voi olla sekunnesita kiinni. Rapa-alkoholisti voi elää vuosikymmeniä pidempään kun uskovainen ihminen. Toisaalta joku uskovainen voi elää 100- vuotiaaksi ja rukoilla joka päivä pois pääsyä.

      Tiedä sitten, miten meidän päivät luetaan. Sen tiedän, että usein on tienhaara, jossa valitaan mihin mennään, usein olisi myös se toinen vaihtoehto

      • Asioista kiinnostunut

        Millä perusteella mielestäsi tämä ns. rapa-alkoholisti on pahan ruumiillistuma? Ja onko uskovainen todella uskovainen, jos ei arvosta elämän lahjaa ja rukoilee pois pääsyä?


      • kettufox

        On se kumma, että jumalasta ja ziizuksesta ei ole kuulunu mitään 2000 vuoteen vaan ihmiset ovat täällä maan päällä mellastaneet miten tahtoo. Tulis puhumaan maanpäälle vaihteeks, niin saatais pätkä televisioon. Loppuu epäuskoisuus.

        Kun ihmiset kuolee, niin ne kuolee. Se on paskapuhetta että joku "sielu" pääsisi taivaaseen. Ihmisellä ei ole mitään sielua. Ihmisellä on aivot joissa se itseään suojellakseen tuottaa uskomuksia ja harhoja, jottei sekoaisi. Haloo, herätkää!

        Raamatun sana on ELÄMÄN TAPA tai TAPA ELÄÄ. Toistatuhatta vuotta vanha niksikirja. Way to live for Dummies. Neuvoja hyvään elämään. Niitä noudattamalla pysyy elämä tasapainossa. Raamattu on täynnä hyvää, esimerkkejä, vertauksia, neuvoja, apua pahoihin tilanteisiin jne. Tasa-arvo on täysin tuntematon, saati tasapuolisuus.


      • että..
        kettufox kirjoitti:

        On se kumma, että jumalasta ja ziizuksesta ei ole kuulunu mitään 2000 vuoteen vaan ihmiset ovat täällä maan päällä mellastaneet miten tahtoo. Tulis puhumaan maanpäälle vaihteeks, niin saatais pätkä televisioon. Loppuu epäuskoisuus.

        Kun ihmiset kuolee, niin ne kuolee. Se on paskapuhetta että joku "sielu" pääsisi taivaaseen. Ihmisellä ei ole mitään sielua. Ihmisellä on aivot joissa se itseään suojellakseen tuottaa uskomuksia ja harhoja, jottei sekoaisi. Haloo, herätkää!

        Raamatun sana on ELÄMÄN TAPA tai TAPA ELÄÄ. Toistatuhatta vuotta vanha niksikirja. Way to live for Dummies. Neuvoja hyvään elämään. Niitä noudattamalla pysyy elämä tasapainossa. Raamattu on täynnä hyvää, esimerkkejä, vertauksia, neuvoja, apua pahoihin tilanteisiin jne. Tasa-arvo on täysin tuntematon, saati tasapuolisuus.

        Aika hyvät ohjeet siinä on omalla tavallaan 2000 tuhatta vanhaksi opukseksi :D Älä tapa ja tommoiset kävis 2006 vuoden painokseenkin.


      • Summersun
        Asioista kiinnostunut kirjoitti:

        Millä perusteella mielestäsi tämä ns. rapa-alkoholisti on pahan ruumiillistuma? Ja onko uskovainen todella uskovainen, jos ei arvosta elämän lahjaa ja rukoilee pois pääsyä?

        Mä sanosin et uskovaiset ainakin lahkolaset on kovia tuomitsemaan ihmisiä esim niiten mielestä alkoholi vie kadotukseen!mut ei mun mielestä vaik mul lapsena on näin opetettukin ni mä en usko se on vaan keino saada ihmisiä ja jäseniä lisää pieni piiri pyörii ympyröihin mun mielest!


    • Jossittelija Joonas

      Entä jos näitä sieluja ei ole olemassakaan? Jos näin olisi vain kirjoitettu, että ihmiset saisivat lohdutusta kuoleman ja poistumisen pelkoonsa? Ihmiset jotka eivät oikeasti kuolemaa pelkää, eivät välittäisi ns. tuonpuoleisesta. Mutta harvassapa on heitä.

      Entä jos sielu on olemassa, mutta se ei tarkoita sitä mitä me sillä ymmärrämme. Me ymmärrämme, että se on ihmisen kuolematon osa, joka jatkaa eteenpäin fyysisen kuoleman jälkeen. Entä jos sillä tarkoitetaan, mitä muut ihmiset ajattelevat ihmisestä? Kun ns. hyvä ihminen kuolee sanotaan "Hän varmaan pääsee taivaiseen" Kun taas ns. paha ihminen kuolee sanotaan " Hän varmaan joutuu helvetin ikuisiin tuliin." Sielu olisi se tyydytys ja lohdutus jälkeenjääneille.

      • n nn

        pelko ei ole Jumalasta. joka uskoo Jeesukseen, elää vaikka olisi kuollut.Raamattu sanoo sen. eli ihmisellä on sielu joka siirtyy ajasta iäisyyteen.kerran taivaassa tai helvetissä ihmiellä on sielu,henki ja uusi ruumis. Eli ihminen tuntee, kuulee, näkee....aistii kuten nytkin...pelottais edes ajatuskin ilman uskoa


      • Miten surullista
        n nn kirjoitti:

        pelko ei ole Jumalasta. joka uskoo Jeesukseen, elää vaikka olisi kuollut.Raamattu sanoo sen. eli ihmisellä on sielu joka siirtyy ajasta iäisyyteen.kerran taivaassa tai helvetissä ihmiellä on sielu,henki ja uusi ruumis. Eli ihminen tuntee, kuulee, näkee....aistii kuten nytkin...pelottais edes ajatuskin ilman uskoa

        pelottais edes ajatuskin ilman uskoa.

        Eli usko / pelko hallitsee sinua ja elämääsi etkä voi olla vapaa siitä. Se rajoittaa ja kahlitsee sinua. Mutta tuntemattoman ja kenties pelottavan asian läpikotainen käsittelyn puute on lienee syynä.


      • Summersun
        Miten surullista kirjoitti:

        pelottais edes ajatuskin ilman uskoa.

        Eli usko / pelko hallitsee sinua ja elämääsi etkä voi olla vapaa siitä. Se rajoittaa ja kahlitsee sinua. Mutta tuntemattoman ja kenties pelottavan asian läpikotainen käsittelyn puute on lienee syynä.

        Oottexs koska miettiny kuin paljon ihmisiäki pelotellaa kadotuksel jos et nyt usko ni heti niin ku tuomita ihmine niin ko se ois jotenki vajavaine ko ei aina usko jonku ajatuksen toivomal tavall?


    • on nyt vaan niin

      Se nyt vaan on niin että kun sä kuolet niin sä oot kuollut. Siinä se.

    • hurttis

      sekaisin. Tehkää te tumpelot mitä teitä huvittaa "kuoleman" jälkeen, itse aion elää ikuisesti.

      • Jan69

        enemmänkin rangaistukselta kuin lahjalta. Kuvittele nyt itseäsi heilumassa ikuisesti jossain taivaassa jossa on tiukat, laaditut säännöt ja saat tehdä sitä mutta et tätä jne.. Itse koen ilon tulevan juuri elämän rajallisuudesta ja lyhyydestä. Olen viettänyt täysipainoista elämää ja koen & uskon että ainakin omalla kohdallani taivas on löytynyt juuri maan päältä. Miksi kukaan haluaisi elää IKUISESTI taivaassa? Minä en ainakaan! Raamatussa vieläpä lukee että vaikka olet kuollut niin elät eli jos vaikka haluaisitkin että lamppu sammuu niin se on mahdotonta. Kuulostaa melkoiselta painajaiselta; jos haluat vaikkapa 500 vuoden jälkeen että nyt riittää, ihan oikeasti riittää niin et voi asialle mitään koska elät ikuisesti.

        Ikuinen elämä taivaassa - ikuinen rangaistus tuonpuoleisessa?


      • ...
        Jan69 kirjoitti:

        enemmänkin rangaistukselta kuin lahjalta. Kuvittele nyt itseäsi heilumassa ikuisesti jossain taivaassa jossa on tiukat, laaditut säännöt ja saat tehdä sitä mutta et tätä jne.. Itse koen ilon tulevan juuri elämän rajallisuudesta ja lyhyydestä. Olen viettänyt täysipainoista elämää ja koen & uskon että ainakin omalla kohdallani taivas on löytynyt juuri maan päältä. Miksi kukaan haluaisi elää IKUISESTI taivaassa? Minä en ainakaan! Raamatussa vieläpä lukee että vaikka olet kuollut niin elät eli jos vaikka haluaisitkin että lamppu sammuu niin se on mahdotonta. Kuulostaa melkoiselta painajaiselta; jos haluat vaikkapa 500 vuoden jälkeen että nyt riittää, ihan oikeasti riittää niin et voi asialle mitään koska elät ikuisesti.

        Ikuinen elämä taivaassa - ikuinen rangaistus tuonpuoleisessa?

        kurkistanut esiripun tuolle puolen ja "luntannut" sen osalta, mikä meitä kaikkia (uskostamme riippumatta) odottaa.

        Vitsi on siinä, että tuonpuoleisessa ei ole lainkaan aikaa. Se kuulostaa oudolta, mutta siellä on kokemani mukaan sekä menneisyys, nykyhetki että tulevaisuus kaikki samanaikaisesti läsnä. Tämä on outoa, mutta suoraa seurausta termodynamiikan II laista: aika on aineen ominaisuus (entropian gradientti), ja ilman ainetta ei ole entropiaa eikä myöskään aikaa.

        Tuonpuoleisessa myös samoin vallitsee valtava rakkaus, yhteenkuuluvuuden tunne ja kytkeytyminen kaikkitietävyydeen ja kaikkitietoisuuteen. Me jokainen olemme osa Jumalaa - pieniä pisaroita Pyhää Henkeä. Koska olemme kaikki paljon voimakkaampia hengessä kuin ikinä materiassa, siellä voimme tehdä täsmälleen sitä mitä haluamme. Siellä ei ole tiukkoja sääntöjä, ja ainoa mikä meitä rajoittaa on rakkaus.

        Ja jos haluat, voit aina ilmoittautua vapaaehtoiseksi reinkarnoitumaan uudelleen tänne materiaaliseen maailmaan.


      • Jan69
        ... kirjoitti:

        kurkistanut esiripun tuolle puolen ja "luntannut" sen osalta, mikä meitä kaikkia (uskostamme riippumatta) odottaa.

        Vitsi on siinä, että tuonpuoleisessa ei ole lainkaan aikaa. Se kuulostaa oudolta, mutta siellä on kokemani mukaan sekä menneisyys, nykyhetki että tulevaisuus kaikki samanaikaisesti läsnä. Tämä on outoa, mutta suoraa seurausta termodynamiikan II laista: aika on aineen ominaisuus (entropian gradientti), ja ilman ainetta ei ole entropiaa eikä myöskään aikaa.

        Tuonpuoleisessa myös samoin vallitsee valtava rakkaus, yhteenkuuluvuuden tunne ja kytkeytyminen kaikkitietävyydeen ja kaikkitietoisuuteen. Me jokainen olemme osa Jumalaa - pieniä pisaroita Pyhää Henkeä. Koska olemme kaikki paljon voimakkaampia hengessä kuin ikinä materiassa, siellä voimme tehdä täsmälleen sitä mitä haluamme. Siellä ei ole tiukkoja sääntöjä, ja ainoa mikä meitä rajoittaa on rakkaus.

        Ja jos haluat, voit aina ilmoittautua vapaaehtoiseksi reinkarnoitumaan uudelleen tänne materiaaliseen maailmaan.

        En jaksa millään uskoa että olet kokenut tuonpuoleisessa mitään koska et pääse yli etkä ympäri niistä samoista fysiikan laeista jotka mainitsit omassa tekstissäsi. Se mitä olet joskus mahdollisesti kokenut ollessasi koomassa tai muuten henkisesti (aivokemiallisesti) poikkeavassa tilassa on vain aivojesi kemian tuottamia tunteita, sävyjä sekä uneksittuja kokemuksia. Vastauksesi on kaunis mutta epälooginen koska mainitset useita asioita joihin et voi oikeasti tietää oikeata ratkaisua. Voit esitellä jollekulle olettamiasi asioita totuuksina mutta kyse on loppujen lopuksi vain pelkistä arvauksista ja oletuksista. Yrität haukata liian isoa palaa. Odotetaan uteliaana mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. =)


      • *Ihmettelijä*
        Jan69 kirjoitti:

        enemmänkin rangaistukselta kuin lahjalta. Kuvittele nyt itseäsi heilumassa ikuisesti jossain taivaassa jossa on tiukat, laaditut säännöt ja saat tehdä sitä mutta et tätä jne.. Itse koen ilon tulevan juuri elämän rajallisuudesta ja lyhyydestä. Olen viettänyt täysipainoista elämää ja koen & uskon että ainakin omalla kohdallani taivas on löytynyt juuri maan päältä. Miksi kukaan haluaisi elää IKUISESTI taivaassa? Minä en ainakaan! Raamatussa vieläpä lukee että vaikka olet kuollut niin elät eli jos vaikka haluaisitkin että lamppu sammuu niin se on mahdotonta. Kuulostaa melkoiselta painajaiselta; jos haluat vaikkapa 500 vuoden jälkeen että nyt riittää, ihan oikeasti riittää niin et voi asialle mitään koska elät ikuisesti.

        Ikuinen elämä taivaassa - ikuinen rangaistus tuonpuoleisessa?

        mut eikö taivaassa ikuinen elämä oo sellaista, jossa kaikilla on huvä olla, eikä kukaan oo surullinen.. Ehkä jokaisella on omanlainen taivaansa..


      • ...
        Jan69 kirjoitti:

        En jaksa millään uskoa että olet kokenut tuonpuoleisessa mitään koska et pääse yli etkä ympäri niistä samoista fysiikan laeista jotka mainitsit omassa tekstissäsi. Se mitä olet joskus mahdollisesti kokenut ollessasi koomassa tai muuten henkisesti (aivokemiallisesti) poikkeavassa tilassa on vain aivojesi kemian tuottamia tunteita, sävyjä sekä uneksittuja kokemuksia. Vastauksesi on kaunis mutta epälooginen koska mainitset useita asioita joihin et voi oikeasti tietää oikeata ratkaisua. Voit esitellä jollekulle olettamiasi asioita totuuksina mutta kyse on loppujen lopuksi vain pelkistä arvauksista ja oletuksista. Yrität haukata liian isoa palaa. Odotetaan uteliaana mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. =)

        kun olin kanttuvei, EEG näytti suoraa viivaa. Kyse siis ei ollut koomasta eikä uneksinnasta, sillä uneksinta on helppoa todeta EEG:stä ja koomapotilaat puolestaan eivät uneksi. Kuolleet aivot eivät hallusinoi - hallusinaatiot on helppoa todeta villisti poukkoilevasta EEG:stä.

        Kyse onkin juuri paljon perusteellisemmasta asiasta - koko tieteenfilosofian perimmäisimmästä paradigmasta: kumpi on oikea paradigma, materialistinen monismi vaiko dualismi? Ja materialistisen monismin mukaan mitään kuolemakokemuksia ei kertakaikkiaan pitäisi olla olemassakaan! Silti en ole edes ainoa laatuani, vaan meitä on tuhansia - ehkä miljoonia, ja kaikki kertovat samasta asiasta: Jumala ON ja Hän on rajaton Rakkaus.

        Koska luonnonlait pätevät materiaalisessa maailmassa ja koska ne kahlitsevat materiaa, materiaalisen maailman on pakko olla olemassa. Mutta koska kuolemakokemukseni tapahtui, ja niitä on tapahtunut tuhansittain muitakin, _jotain_ on oltava olemassa. Ja koska luonnonlait eivät sitoneet enää minua kuoltuani, silloin en enää ollut materiaa, vaan jotain muuta. Siksi materialistisen monismin on kokemukseni mukaan oltava virheellinen paradigma, ja se on redusoitava erikoistapaukseksi koskemaan vain materiaalista maailmaa - samalla tavoin kuin Einsteinin suhteellisuusteoria redusoi Newtonin mekaniikan vain erikoistapaukseksi silloin, kun nopeudet ovat paljon pienempiä kuin valon nopeus.

        Tiedän paljon asioita ja paljon vastauksia, mutta tiedänkö oikeat kysymykset? Ja silti sain kysyä ja udella paljon enemmänkin - sillä ehdolla, että vastaukset pyyhittäisiin mielestäni, kun palaisin takaisin. Niin kävikin. Jumala on täydellinen tietoturvapäällikkö - hän antaa meidän tietää täällä materiassa täsmälleen niin paljon kuin meidän tarvitsee - ei yhtään enempää.

        Esittämäni asiat ovat minulle totta, koska koin ne. Ne ovat totta jokaiselle, joka on ne omakohtaisesti kokenut. Muiden osalta ne ovat joko esitiedettä, spekulaatiota, todennäköisyyksiä tai uskonasioita. Mutta kuitenkaan kyse ei ole pelkästä fideismistä tai uneksinnasta, vaan kyseessä on paljon enemmän kuin hallusinointi.


      • ku vähän potkaistiin
        ... kirjoitti:

        kun olin kanttuvei, EEG näytti suoraa viivaa. Kyse siis ei ollut koomasta eikä uneksinnasta, sillä uneksinta on helppoa todeta EEG:stä ja koomapotilaat puolestaan eivät uneksi. Kuolleet aivot eivät hallusinoi - hallusinaatiot on helppoa todeta villisti poukkoilevasta EEG:stä.

        Kyse onkin juuri paljon perusteellisemmasta asiasta - koko tieteenfilosofian perimmäisimmästä paradigmasta: kumpi on oikea paradigma, materialistinen monismi vaiko dualismi? Ja materialistisen monismin mukaan mitään kuolemakokemuksia ei kertakaikkiaan pitäisi olla olemassakaan! Silti en ole edes ainoa laatuani, vaan meitä on tuhansia - ehkä miljoonia, ja kaikki kertovat samasta asiasta: Jumala ON ja Hän on rajaton Rakkaus.

        Koska luonnonlait pätevät materiaalisessa maailmassa ja koska ne kahlitsevat materiaa, materiaalisen maailman on pakko olla olemassa. Mutta koska kuolemakokemukseni tapahtui, ja niitä on tapahtunut tuhansittain muitakin, _jotain_ on oltava olemassa. Ja koska luonnonlait eivät sitoneet enää minua kuoltuani, silloin en enää ollut materiaa, vaan jotain muuta. Siksi materialistisen monismin on kokemukseni mukaan oltava virheellinen paradigma, ja se on redusoitava erikoistapaukseksi koskemaan vain materiaalista maailmaa - samalla tavoin kuin Einsteinin suhteellisuusteoria redusoi Newtonin mekaniikan vain erikoistapaukseksi silloin, kun nopeudet ovat paljon pienempiä kuin valon nopeus.

        Tiedän paljon asioita ja paljon vastauksia, mutta tiedänkö oikeat kysymykset? Ja silti sain kysyä ja udella paljon enemmänkin - sillä ehdolla, että vastaukset pyyhittäisiin mielestäni, kun palaisin takaisin. Niin kävikin. Jumala on täydellinen tietoturvapäällikkö - hän antaa meidän tietää täällä materiassa täsmälleen niin paljon kuin meidän tarvitsee - ei yhtään enempää.

        Esittämäni asiat ovat minulle totta, koska koin ne. Ne ovat totta jokaiselle, joka on ne omakohtaisesti kokenut. Muiden osalta ne ovat joko esitiedettä, spekulaatiota, todennäköisyyksiä tai uskonasioita. Mutta kuitenkaan kyse ei ole pelkästä fideismistä tai uneksinnasta, vaan kyseessä on paljon enemmän kuin hallusinointi.

        Sun kielenkäyttösi ja lauserakenteiden käyttö paljastaa sut ilmeisen sivistyneeksi. Näin ollen luulisi sinunkin nähneen ainakin muutaman dokumentin siitä mistä nuo niinsanotut rajakokemukset syntyvät. Kyse on puhtaasti aivojen hapenpuutteesta syntyvästä tilasta.
        Lisäksi luulisi sivistyneen ihmisen tietävän enemmän siitä mitä raamattu TODELLA opettaa kuolemasta. Olisi sitäpaitsi kiva tietää minkä koulutuksen olet saanut ja mikä on sun uskonnollinen taustasi. Jos tuohon vastaat niin lupaan ottaa kantaa JOKAISEEN kuolematonta sielua ja sen katoamattomuutta koskevaan väitteeseesi.


      • ...
        ku vähän potkaistiin kirjoitti:

        Sun kielenkäyttösi ja lauserakenteiden käyttö paljastaa sut ilmeisen sivistyneeksi. Näin ollen luulisi sinunkin nähneen ainakin muutaman dokumentin siitä mistä nuo niinsanotut rajakokemukset syntyvät. Kyse on puhtaasti aivojen hapenpuutteesta syntyvästä tilasta.
        Lisäksi luulisi sivistyneen ihmisen tietävän enemmän siitä mitä raamattu TODELLA opettaa kuolemasta. Olisi sitäpaitsi kiva tietää minkä koulutuksen olet saanut ja mikä on sun uskonnollinen taustasi. Jos tuohon vastaat niin lupaan ottaa kantaa JOKAISEEN kuolematonta sielua ja sen katoamattomuutta koskevaan väitteeseesi.

        Tuo aivojen hapenpuuteteoria (anoksia) on kumottu ja haudattu jo ainakin kolmessa tutklmuksessa, eli Parnia (2000), van Lommel (2001) ja Sartori (2003). Anoksia eli aivojen hapen puute ei kertakaikkiaan aiheuta kuolemakokemusta - pääsääntöisesti anoksia ei aiheuta halluja lainkaan, ja silloin jos anoksiasta seuraa halluja, ne ovat hyvin sekavia, rakeisia ja epämääräisiä eivätkä muistuta tippaakaan kuolemakokemusta. 1980- ja 1990-luvulla luultiin, että kuolemakokemukset on jo selvitetty materialistisesti. Eivätpä olleetkaan!

        Toki tiedän, mitä Raamattu opettaa kuolemasta. Samoin tiedän, mitä Koraani siitä opettaa, ja olen myös lukenut buddhalaisia tekstejä aiheesta. Tiedän siis melko hyvin, mitä mieltä eri uskonnot ovat aiheesta. Tiedän myös, että politiikka tekee outoja petikavereita.

        Mitä koulutukseen tulee, olen nyhjännyt aikani y-lipastolla ja jonkinsortin tutkintokin sieltä tuli mukaan. Uskonnolliselta taustaltani olin ennen tuota kokemusta ateisti. Eli nyt jäämme odottelemaan vastauksia.


      • Summersun
        Jan69 kirjoitti:

        enemmänkin rangaistukselta kuin lahjalta. Kuvittele nyt itseäsi heilumassa ikuisesti jossain taivaassa jossa on tiukat, laaditut säännöt ja saat tehdä sitä mutta et tätä jne.. Itse koen ilon tulevan juuri elämän rajallisuudesta ja lyhyydestä. Olen viettänyt täysipainoista elämää ja koen & uskon että ainakin omalla kohdallani taivas on löytynyt juuri maan päältä. Miksi kukaan haluaisi elää IKUISESTI taivaassa? Minä en ainakaan! Raamatussa vieläpä lukee että vaikka olet kuollut niin elät eli jos vaikka haluaisitkin että lamppu sammuu niin se on mahdotonta. Kuulostaa melkoiselta painajaiselta; jos haluat vaikkapa 500 vuoden jälkeen että nyt riittää, ihan oikeasti riittää niin et voi asialle mitään koska elät ikuisesti.

        Ikuinen elämä taivaassa - ikuinen rangaistus tuonpuoleisessa?

        Niin ja onhan meil ihmisil kaikil omat virheemme ja prpleemamme ja jos me eletäänkin sit siel uues paratiisis ni mis se jumala sitte on ja tuleexse meiän kaa sinne eipä oo vielä maahan tullu meit kattoo?


    • Tietäjä_iän_ikuinen

      Sielu on ihmisen muisto. Niin kauan kun joku kuolleen ihmisen muistaa, elää myös hänen sielunsa. Kuoleman jälkeen sielu siis jatkaa elämäänsä jokaisen tämän sielun tunteneen ihmisen arjessa, elämässä, esineissä, tuoksuissa.

      Eihän eläessään sielu tee mitään erityistä, vaan se ruumis, jota sielu käskee. Kun sielulla ei enää ole omaa ruumista, ei sillä myöskään ole mahdollisuutta vaikuttaa maan päällä. Ellei ole niin vahvasti jonkun mielessä, että tämän elossa olevan mieli alkaa elää sielun toiveita täyttäen.

      • Summersun

        Ja onhan usein niinkin että meille uskotellaan että sielu elää vaik ei välttämättä eläiskään mutta on kuitenkin niitäkin ihmisiä jotka muistavat entisiä elämiään?miten sitten tai mistä heidän muistonsa tulevat jos vielä ovat muistonsa toteutuneet tässä elämässä siis?


    • Taivas

      Kun kärpänen lentonsa jälkeen pysähtyi, suuri muovinen läppä teki siitä lopun. Kukaan ei sano että se pääsi taivaaseen. Vai oliko kärpästen taivas jo maan päällä? ai syödä mussuttaa rotanraatoa ja pääteeksi pääsi vielä parittelemaan.
      Minulla on vielä haku päällä taivaspaikan suhteen mutta sen olen huomannut että tekemällä hyviä asioita minulle myös tapahtuu hyviä asioita. Suurimmaksi osaksi elämässäni on tapahtunut myönteisiä juttuja.Ehkä en tarvitse enää kuolemani jälkeen muuta kun multaa päälleni jos asiat sujuvat kunnolla eläessäni.

      • ...

        kuten muillakin eläimillä on kollektiivisielu, joten se todennäköisesti reinkarnoituu uudelleen kärpäsenä tai jonain muuna niveljalkaisena.

        Olet jo oivaltanut karman lain. Se on jo hyvä alku. Tekemällä hyvää toisille sinullekin tapahtuu hyvää.


      • ???

        "Minulla on vielä haku päällä taivaspaikan suhteen mutta sen olen huomannut että tekemällä hyviä asioita minulle myös tapahtuu hyviä asioita. Suurimmaksi osaksi elämässäni on tapahtunut myönteisiä juttuja.Ehkä en tarvitse enää kuolemani jälkeen muuta kun multaa päälleni jos asiat sujuvat kunnolla eläessäni."

        Kaikki pääsevät taivaaseen, sitä ei tarvitse hakea. se on yhtä selviö kuin se että aurinko nousee joka aamu. Se miten toimit täällä ei vaikuta taivaspaikkaan mitenkään.

        Onnittelut tuosta elämänasenteestasi, että haluat auttaa muita. Se takaa sinulle sen, ettet tule kärsimään onnen puutteesta täällä maanpäällä.


      • KivaKamu
        ??? kirjoitti:

        "Minulla on vielä haku päällä taivaspaikan suhteen mutta sen olen huomannut että tekemällä hyviä asioita minulle myös tapahtuu hyviä asioita. Suurimmaksi osaksi elämässäni on tapahtunut myönteisiä juttuja.Ehkä en tarvitse enää kuolemani jälkeen muuta kun multaa päälleni jos asiat sujuvat kunnolla eläessäni."

        Kaikki pääsevät taivaaseen, sitä ei tarvitse hakea. se on yhtä selviö kuin se että aurinko nousee joka aamu. Se miten toimit täällä ei vaikuta taivaspaikkaan mitenkään.

        Onnittelut tuosta elämänasenteestasi, että haluat auttaa muita. Se takaa sinulle sen, ettet tule kärsimään onnen puutteesta täällä maanpäällä.

        "Kaikki pääsevät taivaaseen, sitä ei tarvitse hakea. se on yhtä selviö kuin se että aurinko nousee joka aamu. Se miten toimit täällä ei vaikuta taivaspaikkaan mitenkään."

        Et voi millään todistaa, että kaikki pääsevät taivaaseen kuoleman jälkeen, taikka onko kukaan päässyt taivaaseen, taikka onko ylipäätänsä sitä ns. taivasta olemassakaan.

        Tämä on vain uskomus, joten minä en sitä usko, ennenkuin pääseen itse kokemaan taivaaseen pääsyn.


      • nnp

        Se on vaan ihmisellä ja kärpäsellä ero että ihmisellä on sielu. ei Raamattu puhu mitään eläimen sielusta. erikseen on taivaan eläimet jotka eivät ole samoja kun täällä. Jumala puhalsi ihmiseen henkensä ja siksi ihmisellä on sisällä jumal' kaipuu...joka ei saa rauhaa ennen kuin on Jumalan oma eli ihminen tulee uskoon.
        Ja ei ihminen omilla hyvillä teoillaan saa taivaspaikkaa. Jokainen joka on syntiä tehnyt ( oli se suuri tai pieni) saa ne anteeksi uskomalla Jeesuksen sovitustyöhön ja aivan ilmaiseksi vielä. Ei sitä tarvi ansaita elämällä hyvin eläämänsä. Se ero on uskovalla että se karttaa pahan( synnin) tekemistä tahallaan.


      • Vain pieni ihminen
        KivaKamu kirjoitti:

        "Kaikki pääsevät taivaaseen, sitä ei tarvitse hakea. se on yhtä selviö kuin se että aurinko nousee joka aamu. Se miten toimit täällä ei vaikuta taivaspaikkaan mitenkään."

        Et voi millään todistaa, että kaikki pääsevät taivaaseen kuoleman jälkeen, taikka onko kukaan päässyt taivaaseen, taikka onko ylipäätänsä sitä ns. taivasta olemassakaan.

        Tämä on vain uskomus, joten minä en sitä usko, ennenkuin pääseen itse kokemaan taivaaseen pääsyn.

        Raamatussa taidettiin sanoa, että Jeesus tulee takaisin maan päälle ja tekee viimeisen tuomion ja vasta silloin hyvät sielut pääsevät taivaaseen ja pahat joutuvat helvettiin..? Miksi meille sitten sanotaan, jopa kirkossa, että vainajat ovat päässeet Isän luo? Onko kyseessä tulkintakysymys, vai mikä?


      • määvaan
        Vain pieni ihminen kirjoitti:

        Raamatussa taidettiin sanoa, että Jeesus tulee takaisin maan päälle ja tekee viimeisen tuomion ja vasta silloin hyvät sielut pääsevät taivaaseen ja pahat joutuvat helvettiin..? Miksi meille sitten sanotaan, jopa kirkossa, että vainajat ovat päässeet Isän luo? Onko kyseessä tulkintakysymys, vai mikä?

        Helvettiin enää mahu ihmisiä se on tosi assia. Miun pappa ol nähny semmosen unen joskus 70- luvulla ennen kuolemaansa. Hän sai helvetistä viimeisen paikan, joka oli uuninlämmittäjä/halonhakkaaja. Kaikki paikat oli muut kuulema jo täynnä. Loppujen on siis pakko ottaa taivaaseen..

        Tämä tarina on tosi..................................

        Mutta elä ota sitä vakavasti. "Meitä ototellaan mullan alla muttei mennä ihan vielä, eipä mennä ihan vielä."


      • Henki
        nnp kirjoitti:

        Se on vaan ihmisellä ja kärpäsellä ero että ihmisellä on sielu. ei Raamattu puhu mitään eläimen sielusta. erikseen on taivaan eläimet jotka eivät ole samoja kun täällä. Jumala puhalsi ihmiseen henkensä ja siksi ihmisellä on sisällä jumal' kaipuu...joka ei saa rauhaa ennen kuin on Jumalan oma eli ihminen tulee uskoon.
        Ja ei ihminen omilla hyvillä teoillaan saa taivaspaikkaa. Jokainen joka on syntiä tehnyt ( oli se suuri tai pieni) saa ne anteeksi uskomalla Jeesuksen sovitustyöhön ja aivan ilmaiseksi vielä. Ei sitä tarvi ansaita elämällä hyvin eläämänsä. Se ero on uskovalla että se karttaa pahan( synnin) tekemistä tahallaan.

        Sielu on myös koirilla ja kissoilla ne osaavat rakastaa kuten ihmiset. Matelioilla kylläkin hyvin alkeellinen.


      • ...
        nnp kirjoitti:

        Se on vaan ihmisellä ja kärpäsellä ero että ihmisellä on sielu. ei Raamattu puhu mitään eläimen sielusta. erikseen on taivaan eläimet jotka eivät ole samoja kun täällä. Jumala puhalsi ihmiseen henkensä ja siksi ihmisellä on sisällä jumal' kaipuu...joka ei saa rauhaa ennen kuin on Jumalan oma eli ihminen tulee uskoon.
        Ja ei ihminen omilla hyvillä teoillaan saa taivaspaikkaa. Jokainen joka on syntiä tehnyt ( oli se suuri tai pieni) saa ne anteeksi uskomalla Jeesuksen sovitustyöhön ja aivan ilmaiseksi vielä. Ei sitä tarvi ansaita elämällä hyvin eläämänsä. Se ero on uskovalla että se karttaa pahan( synnin) tekemistä tahallaan.

        kerro koko totuutta. Raamattu ei mainitse, että eläimillä olisi sielu, mutta oman kuolemakokemukseni mukaan niillä on.

        Eläimillä on kollektiivisielut; ne syntyvät ja reinkarnoituvat yhdessä, kollektiiveina. Mitä korkeammalle ne tietoisuudessa kohoavat, sitä todennäköisemmin ne kehittävät ensin tietoisuuden itsestään, ja lopulta tietoisuuden yksilöllisyydestään. Biologit ja neurologit arvelevat, että tasalämpöiset eläimet (nisäkkäät ja linnut) tiedostavat itsensä, ja kädelliset tietävät yksilöllisyytensä. Ne siis ovat hyvin lähellä jo ihmisyyttä.

        Meillä jokaisella on jumalakaipuu siksi, että olemme osa Jumalaa itseään. Me olemme jokainen pieni pisara Häntä itseään - Pyhää Henkeä, ja vaikka kuolevainen egomme, "vanha Aatami", vaientaakin Jumalan äänen meissä, meillä on kuitenkin jatkuva kaipuu oikeaan kotiimme.

        Miksi olemme täällä? Miksi tulimme tänne? Miksi tämä kaikki suru, murhe, kärsimys ja pahuus? Syy on siinä, että olemme kaikki täällä vapaaehtoisina. Halusimme kasvaa, kehittyä ja tulla Taivaan Isän kaltaisiksi - ja sitä varten meidän oli langettava syntiin ja tultava tänne materiaaliseen maailmaan kokemaan hyvä sekä paha - kantapään kautta.

        Meistä jokainen on syntiä tehnyt ja karmaa kerännyt, ja ennenkuin voimme jäädä Taivaan Kotiin, meidän pitää saada tilit selviksi Isukin kanssa. Koska Isukki antaa meille anteeksi, hän odottaa meidänkin antavan anteeksi toisillemme. Muussa tapauksessa edessä voi olla paluu takaisin tänne murheen alhoon vain pelkästään sovittamaan edelliskerran synnit ja polttamaan kertynyt karma pois. Siksi Jeesuksen sovitustyö on olemassa sitä varten, että jos olemme onnistuneet järjestämään itsemme eroon Isukista, voimme aina turvata siihen, että Jeesus tarjosi meille sovituksessaan ankkurin, johon turvautua.

        Meiltä odotetaan täsmälleen kahta asiaa, ja ne ovat rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö sekä niiden noudattamista ja sisäistämistä. Ei enempää eikä vähempää.


      • ...
        Henki kirjoitti:

        Sielu on myös koirilla ja kissoilla ne osaavat rakastaa kuten ihmiset. Matelioilla kylläkin hyvin alkeellinen.

        ja koirat, kissat ja muut koti- ja talouseläimet ovat jo hyvin lähellä oman yksilöllisen tietoisuutensa kehittymistä ja ihmisyyttä. Kirjoitin tästä aiheesta threadissa "Onko lihansyönti murha".

        Eli olkaamme kilttejä eläimille. He ovat Taivaan Isän lapsia siinä missä mekin.


      • sekopää olet
        ... kirjoitti:

        kerro koko totuutta. Raamattu ei mainitse, että eläimillä olisi sielu, mutta oman kuolemakokemukseni mukaan niillä on.

        Eläimillä on kollektiivisielut; ne syntyvät ja reinkarnoituvat yhdessä, kollektiiveina. Mitä korkeammalle ne tietoisuudessa kohoavat, sitä todennäköisemmin ne kehittävät ensin tietoisuuden itsestään, ja lopulta tietoisuuden yksilöllisyydestään. Biologit ja neurologit arvelevat, että tasalämpöiset eläimet (nisäkkäät ja linnut) tiedostavat itsensä, ja kädelliset tietävät yksilöllisyytensä. Ne siis ovat hyvin lähellä jo ihmisyyttä.

        Meillä jokaisella on jumalakaipuu siksi, että olemme osa Jumalaa itseään. Me olemme jokainen pieni pisara Häntä itseään - Pyhää Henkeä, ja vaikka kuolevainen egomme, "vanha Aatami", vaientaakin Jumalan äänen meissä, meillä on kuitenkin jatkuva kaipuu oikeaan kotiimme.

        Miksi olemme täällä? Miksi tulimme tänne? Miksi tämä kaikki suru, murhe, kärsimys ja pahuus? Syy on siinä, että olemme kaikki täällä vapaaehtoisina. Halusimme kasvaa, kehittyä ja tulla Taivaan Isän kaltaisiksi - ja sitä varten meidän oli langettava syntiin ja tultava tänne materiaaliseen maailmaan kokemaan hyvä sekä paha - kantapään kautta.

        Meistä jokainen on syntiä tehnyt ja karmaa kerännyt, ja ennenkuin voimme jäädä Taivaan Kotiin, meidän pitää saada tilit selviksi Isukin kanssa. Koska Isukki antaa meille anteeksi, hän odottaa meidänkin antavan anteeksi toisillemme. Muussa tapauksessa edessä voi olla paluu takaisin tänne murheen alhoon vain pelkästään sovittamaan edelliskerran synnit ja polttamaan kertynyt karma pois. Siksi Jeesuksen sovitustyö on olemassa sitä varten, että jos olemme onnistuneet järjestämään itsemme eroon Isukista, voimme aina turvata siihen, että Jeesus tarjosi meille sovituksessaan ankkurin, johon turvautua.

        Meiltä odotetaan täsmälleen kahta asiaa, ja ne ovat rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö sekä niiden noudattamista ja sisäistämistä. Ei enempää eikä vähempää.

        Ajatteletko YHTÄÄN mitä sanot (tai kirjotat).Sekoitat samaan lauseeseen kollektiiviset sielut, re-inkarnaatiot nisäkkäät, linnut, matelijat, kädelliset, yksilöllisyyden ja ja IHMISYYDEN.
        Lisäksi sekoitat iloisesti Jumalan, taivaan, Jeesuksen sovitusuhrin, sielunvaelluksen ja karman keskenään.
        Etkö sä pöntto tajua edes sitä että tää sun "ajattelumalli" on sisäisesti ristiriidassa ja itseään syövä.
        Koita nyt edes vähän skarpata ja valitse edes joku (ajatus)suunta äläkä ryntäile sinne tänne kuin joku päätön kana.
        Kysymyksiin miksi täällä, mistä tulimme, minne menemme (vai menemmekö) ja miksi tämä kaikki paha, löytyy vastaukset Raamatusta. Sitä vaan ei tulisi lukea (niinkuin usemmat ja ilmeisesti myös sinä teet) ottaen lauseen sieltä toisen täältä, vaan pitäis syventyä kokonaisuuteen ja ymmärtää MIKSI jokin asia tai tapahtuma siellä kerrotaan. Muussa tapauksessa lopputulos on kaoottinen ja epäselvä. Ja kun siihen vielä sekoittaa ns. harhaoppeja (kuten useimmat ja ilmeisesti myös sinä) niin ollaankin jo tukevasti metsässä.


      • ...
        sekopää olet kirjoitti:

        Ajatteletko YHTÄÄN mitä sanot (tai kirjotat).Sekoitat samaan lauseeseen kollektiiviset sielut, re-inkarnaatiot nisäkkäät, linnut, matelijat, kädelliset, yksilöllisyyden ja ja IHMISYYDEN.
        Lisäksi sekoitat iloisesti Jumalan, taivaan, Jeesuksen sovitusuhrin, sielunvaelluksen ja karman keskenään.
        Etkö sä pöntto tajua edes sitä että tää sun "ajattelumalli" on sisäisesti ristiriidassa ja itseään syövä.
        Koita nyt edes vähän skarpata ja valitse edes joku (ajatus)suunta äläkä ryntäile sinne tänne kuin joku päätön kana.
        Kysymyksiin miksi täällä, mistä tulimme, minne menemme (vai menemmekö) ja miksi tämä kaikki paha, löytyy vastaukset Raamatusta. Sitä vaan ei tulisi lukea (niinkuin usemmat ja ilmeisesti myös sinä teet) ottaen lauseen sieltä toisen täältä, vaan pitäis syventyä kokonaisuuteen ja ymmärtää MIKSI jokin asia tai tapahtuma siellä kerrotaan. Muussa tapauksessa lopputulos on kaoottinen ja epäselvä. Ja kun siihen vielä sekoittaa ns. harhaoppeja (kuten useimmat ja ilmeisesti myös sinä) niin ollaankin jo tukevasti metsässä.

        Tuota kutsutaan nimellä ad hominem abusivis eli suomeksi henkilökohtaisuuksiin menevä loukkaus. Pystyt kyllä parempaankin.

        En, minä en tajua mitenkään, miten omakohtaiseen kokemukseeni pohjautuva ajatusmallini olisi sisäisesti ristiriitainen ja kuinka ja miltä osin. Koin kaupan päälle vain pienen palan kokemusta, ja paljon pysyi vielä peitossa. Olisitko nyt kiltti ja valistaisit minua mahdollisista aukoista ja epäjatkuvuuskohdista ja epäloogisuuksista.

        Kysymyksiin miksi täällä, mistä tulimme, minne menemme (vai menemmekö) ja miksi tämä kaikki paha, löytyy vastaukset Raamatusta. Samoin niihin vastaa Koraani, Talmud, Bhagavad-Ghita, Tripitaka ja Pääoma. Vastaukset vain ovat erilaisia, eivätkä tyydytä minun kaltaisiani uteliaita sieluja. Ja ne vastaukset, joita Raamatusta löytyivät, olivat omakohtaiseen kokemukseeni verrattuina osin epäitäydellisiä ja osin vääriä.

        Mitä Raamattuun tulee, osaan sen opuksen suunnilleen ulkoa ja tiedän, että yksinomaan siihen nojaamalla saadaan aikaan todella kipeitä skenaarioita ja sitä fundamentalistisesti tulkitsemalla sen loogiseen äärimmäisyyteen päästään Fred Phelpsiin ja hyperkalvinismiin. Mutta oletko sinä puolestasi lukenut UT:n apokryfejä ja pseudepigrafeja?

        Katsos silloin, jos maasto ja kartta ovat keskenään ristiriidassa, silloin minä uskon maastoa, en karttaa.


      • ev.lut
        sekopää olet kirjoitti:

        Ajatteletko YHTÄÄN mitä sanot (tai kirjotat).Sekoitat samaan lauseeseen kollektiiviset sielut, re-inkarnaatiot nisäkkäät, linnut, matelijat, kädelliset, yksilöllisyyden ja ja IHMISYYDEN.
        Lisäksi sekoitat iloisesti Jumalan, taivaan, Jeesuksen sovitusuhrin, sielunvaelluksen ja karman keskenään.
        Etkö sä pöntto tajua edes sitä että tää sun "ajattelumalli" on sisäisesti ristiriidassa ja itseään syövä.
        Koita nyt edes vähän skarpata ja valitse edes joku (ajatus)suunta äläkä ryntäile sinne tänne kuin joku päätön kana.
        Kysymyksiin miksi täällä, mistä tulimme, minne menemme (vai menemmekö) ja miksi tämä kaikki paha, löytyy vastaukset Raamatusta. Sitä vaan ei tulisi lukea (niinkuin usemmat ja ilmeisesti myös sinä teet) ottaen lauseen sieltä toisen täältä, vaan pitäis syventyä kokonaisuuteen ja ymmärtää MIKSI jokin asia tai tapahtuma siellä kerrotaan. Muussa tapauksessa lopputulos on kaoottinen ja epäselvä. Ja kun siihen vielä sekoittaa ns. harhaoppeja (kuten useimmat ja ilmeisesti myös sinä) niin ollaankin jo tukevasti metsässä.

        Jeesukseen uskova ei kyllä voi uskoa sielunvaellukseen koska Raamatussa kerrotaan että ihminen elää vain kerran. Tuollaiset opit tulee alakerran langenneelta enkeliltä... Älkää siis valitko tuollaisia mystisiä "uskontoja" elämänne ohjenuoriksi!


      • ...
        ev.lut kirjoitti:

        Jeesukseen uskova ei kyllä voi uskoa sielunvaellukseen koska Raamatussa kerrotaan että ihminen elää vain kerran. Tuollaiset opit tulee alakerran langenneelta enkeliltä... Älkää siis valitko tuollaisia mystisiä "uskontoja" elämänne ohjenuoriksi!

        tarkalleen näin:

        Hepr. 9:27. Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,

        Ja tämä on täsmälleen oma kokemukseni. Sen jälkeen, kun vaihdamme hiippakuntaa, palaamme Taivaan Isän luo, ja meitä odottaa tuomio - tai pikemminkin loppuraportti. Tuo lause on sanasta sanaan totta. Me jokainen kuolemme ja palaamme takaisin Taivaan Kotiin, josta olemme tulleet, kohtaamaan selonteon siitä, mitä olemme tehneet ja oppineet täällä. Ihmisen ego elää täsmälleen yhden kerran ja kuolee samalla kuin ruumiskin. Sielu sensijaan palaa takaisin sinne, josta hän on tullutkin (Saarn 12:7)

        Mutta Raamattu ei puhu siitä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Vitsi on siinä, että jälleensyntymä ei ole lainkaan sellaista, mitä idän uskonnot opettavat. Juutalainen käsitys jälleensyntymästä - gilgul ha-neshamot - on kaikkein lähinnä totuutta. Olemme kaikki täällä vapaaehtoisina.

        Eli saamme jäädä Taivaan Isän luokse sen jälkeen, kun olemme palanneet tänne. Toisaalta saamme palata tänne, jos niin itse haluamme, ja saamme kaupan päälle itse valita sen ajankohdan ja ne lähtökohdat, joista aloitamme. Idän uskontojen käsitys jälleensyntymästä pakollisena prosessina tai samsarana, joka ei ole muuta kuin rangaistus ja sen kierrättäminen ja joka tekee Jumalasta täysin mielivaltaisen sadistin, on yksiselitteisesti kokemani mukaan väärä. Tästä asiasta kannattaa kysyä juutalaisilta lisää. Juutalaisuudessa reinkarnaatio on mielestäni käsitelty melko hyvin - se kuuluu osana heidän oppiinsa.

        Raamatussa jälleensyntymä mainitaan yhden kerran faktana. Se on siinä, että Elia reinkarnoituu ennen Messiaan tuloa (Malakia 4:5). Toisin sanoen Messiaan tuloa edeltää Elian tulo.

        Joko Johannes Kastaja oli reinkarnoitunut Elia, tai sitten Jeesus ei ollut Messias. Jeesus itse sanoo, että Johannes _oli_ Elia.


      • Summersun
        ... kirjoitti:

        kuten muillakin eläimillä on kollektiivisielu, joten se todennäköisesti reinkarnoituu uudelleen kärpäsenä tai jonain muuna niveljalkaisena.

        Olet jo oivaltanut karman lain. Se on jo hyvä alku. Tekemällä hyvää toisille sinullekin tapahtuu hyvää.

        Kerro miten entiset elämät esim ilmestyvät usein uniin? nimimerkki kärpänen!


      • Summersun
        Henki kirjoitti:

        Sielu on myös koirilla ja kissoilla ne osaavat rakastaa kuten ihmiset. Matelioilla kylläkin hyvin alkeellinen.

        Kyllä ja kissat on muute ihmistä viisaampia näin sain yhenä aamuna kokea kun mun eetukissa mua halas vaikitkin sillon!


    • jälkeen olet

      et ole enää ajan-vanki vaan vapaa ei huolta ei murhetta. Taas sitten joskus jos huono tuuri käy palaat ehkä ihmisenä tähän mailmaan joka ehkä ei ole sama.

      • TOSIUSKOVAINEN

        Turha toivo, Kaikkivaltias Jumala tuomitsee sinut kuoltuasi ja tekojesi perusteella sinut tuomitaan! Kaikki nämä epäilijät täällä tulevat palamaan ikuisisssa kiirastulen helvellisissä lieskoissa ja korventumaan elävältä!

        Kuten heidän kuuluisi jo nyt!


      • niin no
        TOSIUSKOVAINEN kirjoitti:

        Turha toivo, Kaikkivaltias Jumala tuomitsee sinut kuoltuasi ja tekojesi perusteella sinut tuomitaan! Kaikki nämä epäilijät täällä tulevat palamaan ikuisisssa kiirastulen helvellisissä lieskoissa ja korventumaan elävältä!

        Kuten heidän kuuluisi jo nyt!

        pöljä


      • määränpää
        TOSIUSKOVAINEN kirjoitti:

        Turha toivo, Kaikkivaltias Jumala tuomitsee sinut kuoltuasi ja tekojesi perusteella sinut tuomitaan! Kaikki nämä epäilijät täällä tulevat palamaan ikuisisssa kiirastulen helvellisissä lieskoissa ja korventumaan elävältä!

        Kuten heidän kuuluisi jo nyt!

        Raamattu ei sano missään, että Jumala on viha, mutta kylläkin, että Jumala vihastuu. Sen sijaan Raamattu ilmoittaa, että Jumala on rakkaus (1 Joh 4:6). Kuitenkaan emme voi leikata pois Raamatusta ilmoitusta Jumalan vihasta kuten emme voi leikata sieltä pois kadotustakaan.
        Raamattu kirjana todistaa alusta loppuun asti Jumalan ihmeellisestä halusta pelastaa jokainen ihminen. "Hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät" (2 Piet 3:9, KR 92).
        Intialainen kuuluisa kristitty nainen ja johtaja Pandita Ramabai löysi vaikean, pitkän sisäisen kriisin jälkeen rauhan Kristuksen ristin edessä. Hän kirjoitti: "Katsoin pyhää Jumalan Poikaa, joka oli korotettu ristille ja kärsi siinä minun sijastani kuoleman, jotta minä vapautuisi synnin ja kuolemanpelon orjuudesta ja saisin elämän. Oi tätä rakkautta minua, kadotettua syntistä kohtaan, tätä Isän rakkautta hänen antaessaan ainosyntyisen Poikansa kuolemaan minun edestäni. Minä en ansainnut sellaista rakkautta, mutta juuri siksi hän sen minulle osoittikin".
        Valinta on siis SINUN tehtäväsi vielä täällä eläessäsi.


      • TUOMITSE
        TOSIUSKOVAINEN kirjoitti:

        Turha toivo, Kaikkivaltias Jumala tuomitsee sinut kuoltuasi ja tekojesi perusteella sinut tuomitaan! Kaikki nämä epäilijät täällä tulevat palamaan ikuisisssa kiirastulen helvellisissä lieskoissa ja korventumaan elävältä!

        Kuten heidän kuuluisi jo nyt!

        Älä tuomitse muita ettet tulisi tuomituksi ja muutenkaan rupea korventamaan sillä korventajia riittää jopa lähi-idässäkin


      • TOSIUSKOVAINEN kirjoitti:

        Turha toivo, Kaikkivaltias Jumala tuomitsee sinut kuoltuasi ja tekojesi perusteella sinut tuomitaan! Kaikki nämä epäilijät täällä tulevat palamaan ikuisisssa kiirastulen helvellisissä lieskoissa ja korventumaan elävältä!

        Kuten heidän kuuluisi jo nyt!

        Uskonnot kun ei kukaan ketään suvaitse. Varsinkin kristinusko on kautta aikojen ollut suurin ja tappavin. Edelleeen yhdysvallat tätä julista.

        Itse en usko mokomaan pelleen joka laittaa lapsia kärsimään. Ensimmäisenä se teidän jumala kuuluu sinne helvettiin...


      • murtunut
        mailman kirjoitti:

        Uskonnot kun ei kukaan ketään suvaitse. Varsinkin kristinusko on kautta aikojen ollut suurin ja tappavin. Edelleeen yhdysvallat tätä julista.

        Itse en usko mokomaan pelleen joka laittaa lapsia kärsimään. Ensimmäisenä se teidän jumala kuuluu sinne helvettiin...

        Mikä on yleensä ihmisen elämän tarkoitus?
        Vastaan omasta kokemusestani, että rakkaus.
        Vain ja ainoastaan rakkaus, ei mikään muu.
        Jos elät rakkaudessa ja rakkaudesta saat kokea, että iankaikkisuus, jossa jokainen meistä jo on!, on jo tässä ja nyt. Tarkoitan sitä, että kuolemakin on vain askel kohti rakkautta.
        Miksi uskallan sanoa näin? Sen vuoksi, että jos elämää katsookin rakkauden näkökulmasta, niin huomaat, että rakkauden etsiminen ja vain siitä eläen on elämän tärkein asia. Ei ole mitään muuta kuin rakkaus. Mitä tämä sitten oikein tarkoittaa? Sitä, että ihminen on luotu elämään yhteydessä rakkauteen; ilman rakkautta ihminen vain selviää elämässään. Henkilökohtaisesti tein täydellisen hengellisen ja henkisen konkurssin. Yritin elää elämääni omin voimin; sairastin siis vahvuutta. En päästänyt ketään lähelle, peittelin itseni valheminääni jne. Sillä tavoin pystyin elämään yli 25 vuotta! Olin jotakin muuta kuin todellisuudessa olin ja olen. Mutta, kun rakkaus kosketti minua, niin kaikki vanha murtui ja hajosi.
        Oli pakko heittäytyä vapaaseen pudotukseen ja luottaa, että rakkaus ottaa vastaan.


      • Tiikerinna
        murtunut kirjoitti:

        Mikä on yleensä ihmisen elämän tarkoitus?
        Vastaan omasta kokemusestani, että rakkaus.
        Vain ja ainoastaan rakkaus, ei mikään muu.
        Jos elät rakkaudessa ja rakkaudesta saat kokea, että iankaikkisuus, jossa jokainen meistä jo on!, on jo tässä ja nyt. Tarkoitan sitä, että kuolemakin on vain askel kohti rakkautta.
        Miksi uskallan sanoa näin? Sen vuoksi, että jos elämää katsookin rakkauden näkökulmasta, niin huomaat, että rakkauden etsiminen ja vain siitä eläen on elämän tärkein asia. Ei ole mitään muuta kuin rakkaus. Mitä tämä sitten oikein tarkoittaa? Sitä, että ihminen on luotu elämään yhteydessä rakkauteen; ilman rakkautta ihminen vain selviää elämässään. Henkilökohtaisesti tein täydellisen hengellisen ja henkisen konkurssin. Yritin elää elämääni omin voimin; sairastin siis vahvuutta. En päästänyt ketään lähelle, peittelin itseni valheminääni jne. Sillä tavoin pystyin elämään yli 25 vuotta! Olin jotakin muuta kuin todellisuudessa olin ja olen. Mutta, kun rakkaus kosketti minua, niin kaikki vanha murtui ja hajosi.
        Oli pakko heittäytyä vapaaseen pudotukseen ja luottaa, että rakkaus ottaa vastaan.

        on elämän tarkoitus.

        Se on suurinta mitä voi antaa.

        Todellinen rakkaus, ei siis sitä mitä seksiksi kutsutaan, tai omistamiseksi, tai oman edun tavoitteluksi.

        Sitä vain on heikon ihmisen vaikea osoittaa.

        En katso itseäni uskovaksi, mutta Jumala On Rakkaus,
        ja rakkauden tahdon perinnöksi jälkeeni jättää.


    • Vaeltava sielu

      Sielunvaellusopin mukaan ihminen syntyy jossain uudelleen. Kun olen ollut ja elänyt synnissä täällä nykyisessä elämässä, niin joudun todennäköisesti helvettiin. Olen ihan varma, että synnyn uudelleen helvetissä, jonka nimi on USA.

    • Raamatun lukija

      Raamatussa puhutaan taivaista monikossa. Kysyin sitä kerran eräältä papilta. Hän ei osannut selittää.

      Itse uskon, että pääsemme henkisen kehityksemme mukaan eri tiloihin - eri taivaaseen. Tärkeintä maanpäällä on yrittää elää oikein (huolehtia itsestään ja toisista) ja kehittää sieluaan - omaa henkisyyttään. Maalliset materialistiset arvot eivät paljoa paina henkisyyden rinnalla elämän pitkässä kiertokulussa.

      • arjuuna

        Henki ja sielu on ihmisessä kaksi eri asiaa, henki on ajaton ja ikuinen, ja on kaikkialla maailmankaikkeudessa
        olevissa elävissä olennoissa sama, myös minun ja sinun elämä on osa tätä ajatonta elämää.
        Sielu taas on aikaa ja ainetta, ja on ihmisen tsensä synnyttämä,siten että hän tämän seurauksena jouti ulos ajattomasta elämästä,eli paratiisista
        Sielu on tuo vanha Aatami, joka on ihmisen perisynti, ja tuolle sielulle uskonnot lupaavat ikuista elämää armon kautta taivaassa
        Sielu on kuitenkin aikaa ja ainetta, joten se on syyn ja seurauksenlain alainen,joten se ei pääty kuolemassa, vaan välttämättämyyden pakosta, ilmenee tulevassa ihmisessä.
        Kistinusko esim. lupaa kuoleman jälkeen ikuista elämää taivaassa, jos uskoo sen termeihi
        Tällä hyvällä idealla on kuitenkin käytännössä päivastaine vaikutus kuin mitä luvataan, sillä turvataan se, että sielu ei tule kokemaan täyttymystään, jonka tuloksena se haihtuisi pois,ja ajaton ikuinen elämä tuli tilalle
        Ihmisen kärsimyksestä nuo uskonnot ja aatteet elävät, jotta,
        uskontojen avulla avulla voisivat hallita maailmaa tuhannen tuhatta vuotta
        Uskontojen perimmäinen totuus on haihtunut usonnoista,tuhansia vuosia sitten


    • sunnyriver

      Jumala on nimenomaan antanut ihmiselle vapaan tahdon,
      joko elää lähellä Jumalaa, hänen rakkaudessaan,
      tai kulkea omia teitään.
      Jos haluaa kulkea Jumalan seurassa,
      ei joudu passiivisuuden lottoarvontoihin,
      joissa on vain yhdenlaisia palloja.

      • arjuuna

        Ei ole olemassa vapaata tahtoa,niin kauan kun ihminen on vanhan aatamin vanki, ja tuo vanha aatami on perisynti eli meidän psykologinen perimämme.
        Vapaus tuosta perimästä on ensimmäinen askel, ja myös viimeinen askel vapauteen, joka on iluista


      • sunnyriver
        arjuuna kirjoitti:

        Ei ole olemassa vapaata tahtoa,niin kauan kun ihminen on vanhan aatamin vanki, ja tuo vanha aatami on perisynti eli meidän psykologinen perimämme.
        Vapaus tuosta perimästä on ensimmäinen askel, ja myös viimeinen askel vapauteen, joka on iluista

        Tuosta arka lintu -kohdasta vielä. Jos joku tosiaan on tulkinnut sitä niin, että Pyhä Henki jättää uskovan heti, kun syntiä elämään tulee,eihän meistä' kukaan päivääkään Hengen johdossa pysyisi.
        Pyhä Henki pelastavana voimana pysyy kanssamme vaikka syntiä tekisimmekin kehottaen, muistuttaen, vetäen parannukseen.
        Eri asia sitten on, jos ihminen pitkään ja tietoisesti kapinoi Jumalaa vastaan.

        Toisaalta Pybhä Henki toimivana voimana evankeliumin eteenpäinveimiseksi kyllä vetäytyy
        pois, jos uskovilla on keskenään kärhämää. Seurakunta sinänsä saattaa jatkaa toimintaansa
        kymmeniä vuosia, mutta uusia ihmisiä ei enää tule uskoon ja vanhemmatkin uskovat kokoontuvat
        enemmän tavan vuoksi. Herätyksen riemu ja voima puuttuu. Eli silloin on kyllä paras seurakunnan
        mennä itseensä ja miettiä, missä mättää, missä Pyhää Henkeä on murehdutettu.
        Mutta kuten sanottu, se ykköspointti on, että Jumala armahtaa todella katuvaa,
        Häntä etsivää ihmistä.
        Toisaalta ylimieliset, Jumalaakin määräilevät ihmiset saattavat joutua niin "kylmälle paikalle",
        että Jumalan rakkaus ei enää muistuta heitä seurakuntayhteydestä eikä toisia seurakuntalaisia
        heidän puolestaan rukoilusta. Ainakin viikolla Jumala sanoi, että seurakunnassamme on kaksi
        tällaista ihmistä, joiden kohdalla kutsu, Jumalan vetävä voima lakkaa,
        Jumala on tarpeeksi kauan vet'änyt parannukseen, rukoiluttanut muuta seurakuntaa näiden ihmisten puolesta, mutta kun apua ei ole ollut, Jumala antaa tilaa uusille ihmisille, jotka t odella haluavat
        palvella Jumalaa jättämällä nämä äkkyräpökkyrät esirukouksen ja suojan ulkopuolelle. Seurakunnan rtukousvoima on kuitenkin melko vakio; uudet, innokkaat rukoilijat lisäävät sitä, mutta vanhat
        lain pellolla vaeltavat uskovat taas vvievät kok seurakunnan yhteistä rukousvoimaa, koska
        heitä kuitenkin on suojattava rukouksella ilman että Pyhä Henki saisi heidän kauttaan
        vaikuttaa uskoa ja rakkautta toisten elämässä.
        Ja siinäkinhän on vain se tarkoitus, että kun Jumala heidät ilman suojaustaa jättää,
        Hän toivoo, että he tajuavat oman tilansa ja lopulta heidän sielunsa pelastuu, he tekevät parannuksen. En tiedä, voiko nyt heidä'n kohdallaan sanoa, että olisi ollut kyse Pyhän Hengen pilkasta, yleensä vain ronskista puheesta rukousta ja karismaattisuutta vastaan.
        Mutta toive kuitenkin on, että nämäkin ihmiset tulevat takaisin Jumalan luo.


      • sunnyriver
        arjuuna kirjoitti:

        Ei ole olemassa vapaata tahtoa,niin kauan kun ihminen on vanhan aatamin vanki, ja tuo vanha aatami on perisynti eli meidän psykologinen perimämme.
        Vapaus tuosta perimästä on ensimmäinen askel, ja myös viimeinen askel vapauteen, joka on iluista

        Yksi käsittää yhden termin yhdellä tavalla, toinen toisella tavalla.
        Itse olen tottunut siihen, että Vanhalla Aatulla/Aatamilla tarkoitetaan meidän
        vanhaa, syntiin taipuvaista minäämme, joka kyllä on hyvin elävä,
        vaikka Jumalan Pyhä Henki onkin meidät pelastanut ja synnyttänyt uudesti ylhäältä.
        Eli vanha Aatu on se lihan osuus meistä, ne fyysiset ja seilulliset tarpeet, jotka jatkuvasti
        ovat kapinassa Pyhää Henkeä vastaan, mutta jotka on Hengellä kuoletettava,
        niin että ne eivät hallitse meitä,
        vaan Jumalan Pyhä Henki hallitsee meitä ja saamme vaeltaa Kristuksen voittosaatossa.
        Jumalan Pyhä Henki kutsuu ihmistä puoleensa ja pelastukseen, mutta kyllä se
        ratkaisun hetki silti on jokaisen ihmisen sisimmässä. Hän joko ottaa kutsun vastaan tai hylkää sen.
        Pari viikkoa sitten nyt eräs lähes kolmikymppinen viinan koukussa oleva mies puhui siitä,
        että alle kaksikymppisenä Jumala veti häntä parannukseen ja kasteelle, mutta että hän ajatteli enemmän sitä, miten suku ja ystävät suhtautuvat. Jumalan kutsu hiipui, viina otti ylivallan ja
        nyt vuosien päästä hä'n on palaamassa uskovien yhteyteen. Jumala on luvannut nuorisoherätyksen
        ja rukoilemme, että tämä mies tällä kertaa käyttää vapaata tahtoaan oikein ja tekee matkaliiton
        Jumalan kanssa ihan tosissaan, niin että hän saa myös voiman vastustaa pahaa ja sillä tavalla vapaan tahdon.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      2845
    2. Sofia seukkaa miljonäärin kanssa matkustellen ympäri maailmaa

      Hän on tavannut toivomansa läsnäolevan mihen ja kohta Sofiast tulee ussperheen äiti. Toivottavasti kohta saamme vauvauut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      948
    3. Ukraina romahtamassa, Hallitus hajoamassa.

      Samaan aikaan kun ukrot on rintamalla alakynnessä, niin maan hallitus on hajomassa.
      Maailman menoa
      291
      917
    4. Millaisia ihmisiä ovat murhaajat: Ari Ossi Petteri Suorsa ja Tiina Pia Susanna Seppänen.

      18-vuotias Adeliina Lehtinen surmattiin raa’alla tavalla syksyllä 2022. Hänen murhastaan tuomittiin elinkautiseen 40-vuo
      Oulu
      5
      902
    5. Loukkaa se, jos sinä väität mun etsivän jotain rahamiestä

      Vtustako minä sinun rahoista voisin tietää silloin tai nytkään. Rakastuessa kuvittelin että olet varmaan joku tukityölli
      Ikävä
      147
      871
    6. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      804
    7. Pikku Liedon pelkoa lietsova ja rikoksia tehtaileva katujengi

      Mistä kaukaa tulevat Liedossa riehuvat katujengiläiset?. Turun Varissuolta tai Pernosta? Nykylukutaidolla selviää, kun t
      Lieto
      38
      791
    8. Toivokasta torstaipäivää

      Hyvää huomenta ihanille ihmisille. 🌞🍁☕😊❤️ Kauniit syyskelit jatkuu. On hyvä olla lomalla. 🌞
      Ikävä
      161
      777
    9. Pikku apulaiset

      E B ja J E levittää väärää informaatiota Olavintoimintakeskuksen kaupasta. Kuka tai mikä ryhmä tästä hyötyy. Ovatko iha
      Sysmä
      64
      764
    10. Olet vallannut ajatukseni.

      Haluaisin tutustua sinuun paremmin ja lähentyä kanssasi. Tuntuu, että joka päivä kun sinua näen, saat minut hämilleen, s
      Ikävä
      30
      747
    Aihe