Ruumiinlämmön vaihtelu päivän aikana

Hieman koholla

Minulla on nyt muutamana iltana noussut lämpö noin 37,6 asteen paikkeille, mutta muuten ei olo ole ollut kuumeinen tai flunssainen. Päivällä mitattaessa lämpö on ollut noin 37 asteen tasolla ja varmaankin heti herättyäni alle 37.

Lisäksi ihoa on kuumottanut, hieman samanlainen tunne kuin jos on ollut auringossa liian kauan ja illalla sitten huomaa miten ihoa kuumottaa. Omalla kädellä kun kokeilen jotakin kuumottavaa kohtaa, se tuntuu selvästi lämpimältä, mutta muiden kokeillessa samaa kohtaa se ei heidän mielestään tunnu normaalia kuumemmalta.

Epäilen, että kehittelen tämän "kuumeni" oman pääni sisällä. Minulla on hieman taipumusta aina miettiä liikaa erilaisia tuntemuksia ja yhdistää ne sitten johonkin sairauteen, joten olen varmaan vain luulosairas...

Minulla ei ole tietoa mikä normaali ruumiinlämpöni on, sitä kun ei ole tullut mitattua kuin flunssassa tai muussa taudissa ollessani, jolloin olen ollut oikeasti kipeänä. Mutta kun taudit ovat menneet ohi, on mittari näyttänyt 36,4 - 36,6 astetta, joten olen ajatellut normaalin ruumiinlämpöni pyörivän noilla paikkeilla.

Kiinnostaisi tietää, paljonko ruumiinlämpö voi nousta tällaisilla lämpimillä keleillä päivän aikana eli paljonko eroa aamulla ja illalla mitatussa lämmössä on eroa ilman että kyse on mistään sairaudesta? Jos ei kukaan osaa faktaa heittää, niin kokemuksiakin voi kertoa. Kiinnostaisi myös tietää, että mistähän tuollainen ihon kuumottaminen voisi johtua vai onkohan sekin vain jokin minun kehittämäni "oire".

Ajattelin että kyse voisi olla jonkinlaisesta lämpöuupumuksesta ja olenkin tämän päivän tankannut nestettä. Olo ei kuitenkaan ole heikko enkä ole voinut pahoin. Ja hikeäkin pukkaa kainaloista kun jotain hieman tekee.

Luulotautisena ei ole helppoa, kun on vahingossa tarttunut kuumemittariin ja se onkin näyttänyt lämmön olevan koholla. Sitten sitä haetaan syytä lämmönnousulle ja mitataan uudelleen, uudelleen ja uudelleen... Tuohan taitaa olla varma keino pitää se lämpö koholla, mutta jos jonkinlaista neuvoa olisi tarjolla, niin pystyisin helpommin olemaan mittaamatta tai hakeutumaan lääkärin juttusille jos siihen siis syytä olisi.

7

18178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen...

Lisätään vielä, että olin kesäkuun puolessa välissä noin viikon flunssassa, jolloin en mitannut kuumetta. Sitten viikko parantumisen jälkeen olo tuntui aamulla hieman kipeältä ja flunssaiselta ja ennen nukkumaan menoa mittasin kuumeen ja silloin mittari näytti muistaakseni 37,2 astetta. No tuota sitten jatkui 5 päivää (mittailin aamulla, päivällä ja illalla) ja lämpö pyöri 37,2 - 37,5 välillä iltaisin. Ajattelin että kyse on mahdollisesti jostakin jälkitaudista ja kävin terveyskeskuksessa. Lämpöilyn aikana olo ei ollut enää flunssainen, ainoastaan tuon ensimmäisen päivän aikana.

Lääkäri sitten kehotti olemaan mittaamatta kuumetta ja se sekä tieto ettei kyse ollut antibiootteja vaativasta jälkitaudista saivatkin olon parantumaan ja kuume hävisi. Parin päivän jälkeen mitatessani päivälämpö oli noin 36,7 astetta.

Joten voi olla että kehittelen nämä kuumeet, mutta vaihtoehtona pidän myös jotain virusta joka nostaisi aina kuumeen muutamaksi päiväksi.

• vai onko näin

Ihan ensiksi kysyisin, oletko nainen ja onko sinulla luomutilassa oleva hormonitoiminta? Tätä kysyn siksi, kun itselläni on ovulaation jälkeen (en käytä hormonaalista ehkäisyä tms) aina pieni lämmmönnousu (on ihan normaalia), juuri tuollainen 37-37,3 jne, kun normaalisti se on 36,3-36,8. Tämä lämmönnousu ei tunnu sairaan viluisena eikä väsyttävänä, vaan just tuollaisena kuumotuksena ja lämmöntunteena. Olen 35v.

• mietintämyssy
        vai onko näin kirjoitti:

Ihan ensiksi kysyisin, oletko nainen ja onko sinulla luomutilassa oleva hormonitoiminta? Tätä kysyn siksi, kun itselläni on ovulaation jälkeen (en käytä hormonaalista ehkäisyä tms) aina pieni lämmmönnousu (on ihan normaalia), juuri tuollainen 37-37,3 jne, kun normaalisti se on 36,3-36,8. Tämä lämmönnousu ei tunnu sairaan viluisena eikä väsyttävänä, vaan just tuollaisena kuumotuksena ja lämmöntunteena. Olen 35v.

Kuumehan ei ole sairaus vaan oire jostakin.
        Turhaa miettiä näin helteellä mikä on normaali ruumiinlämpö se on aina alle 37. vaihtelee tietysti hieman henkilöstä riippuen jollain 36,2 tai 36,6.
        Mutta jos illalla helteellä on vaikka lievää kuumetta ja iho tuntuu vaikka paikallisesti kuumottavan voi se olla vaikka lievä oire auringosta olemisesta ja palamisesta. Ei se nyt niin vaarallista ole. Tai pieni tulehdus bakteerista. Itse menisin lääkärillä käymään jos 37,3 tason kuumetta olisi kestänyt esim. yli viikon ajan. 38 kuumetta 2-3 päivän sisäl lääkäriin.

• ....
        mietintämyssy kirjoitti:

Kuumehan ei ole sairaus vaan oire jostakin.
        Turhaa miettiä näin helteellä mikä on normaali ruumiinlämpö se on aina alle 37. vaihtelee tietysti hieman henkilöstä riippuen jollain 36,2 tai 36,6.
        Mutta jos illalla helteellä on vaikka lievää kuumetta ja iho tuntuu vaikka paikallisesti kuumottavan voi se olla vaikka lievä oire auringosta olemisesta ja palamisesta. Ei se nyt niin vaarallista ole. Tai pieni tulehdus bakteerista. Itse menisin lääkärillä käymään jos 37,3 tason kuumetta olisi kestänyt esim. yli viikon ajan. 38 kuumetta 2-3 päivän sisäl lääkäriin.

Ei ihmisen normaali lämpö ole AINA alle 37. Naisilla kk-kierron loppupuolella ruumiinlämpö nousee noin 0,5 astetta ihan keltarauhashormonin (pyreettinen aine) vaikutuksesta ja on erittäin normaalia. Eli helposti menee pari pykälää yli 37. Jos jatkuvasti yli 37,5 kannattaa asiaa selvittää, viikko pari kannattaa kyllä ihan rauhassa katsoa. Ja esim. flunssan jälkeen ei ole ollenkaan tavatonta että elimistön termostaatti jää väärään asentoon jopa kk:n ajaksi. Eikä kyseessä ole mikään sen vakavampi asia.
        Ja flunssasta ym. kyllä nyt VIIKKO kuuluu sitä kuumetta sietää ennen lekurille menoa jos ei ole mitään muita erityisen haittaavia oireita.

• mietintämyssy
        .... kirjoitti:

Ei ihmisen normaali lämpö ole AINA alle 37. Naisilla kk-kierron loppupuolella ruumiinlämpö nousee noin 0,5 astetta ihan keltarauhashormonin (pyreettinen aine) vaikutuksesta ja on erittäin normaalia. Eli helposti menee pari pykälää yli 37. Jos jatkuvasti yli 37,5 kannattaa asiaa selvittää, viikko pari kannattaa kyllä ihan rauhassa katsoa. Ja esim. flunssan jälkeen ei ole ollenkaan tavatonta että elimistön termostaatti jää väärään asentoon jopa kk:n ajaksi. Eikä kyseessä ole mikään sen vakavampi asia.
        Ja flunssasta ym. kyllä nyt VIIKKO kuuluu sitä kuumetta sietää ennen lekurille menoa jos ei ole mitään muita erityisen haittaavia oireita.

no puhuin normaalisti kk-kierrossa nyt vaikuttaa hormonitkin.Ehkä sekin kuume on vain oire esim.lievästä verenvuodosta:) noh en ajatellut kyllä nyt mitään kk-kiertoja

• minäpä vaan
        mietintämyssy kirjoitti:

no puhuin normaalisti kk-kierrossa nyt vaikuttaa hormonitkin.Ehkä sekin kuume on vain oire esim.lievästä verenvuodosta:) noh en ajatellut kyllä nyt mitään kk-kiertoja

Se kuukautiskierron mukainen lämmönnousu tulee kierron puolivälissä munasolun irrotessa, turvatakseen munasolun hedelmöittymisen, (hedelmöittyminen tapahtuu helpommin hiukan yli 37 asteen lämpötilassa)eli on siis hyvinkin normaali ilmiö. Kuukautisten alettua lämpö taas laskee elimistön huomattua, ettei hedelmöittymistä tapahtunutkaan. Eli kuukautisvuoto ei nosta lämpöä.

• ewkopfjdn

ovulaatio kyseessä, silloin ruumiinlämpö nousee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe