Onko tunteja riittävästi - mitä sivuaineita olette lukeneet - mitä aineita opetatte - opettaako moni terveystietoa, mistä sivuaineista siihen hyötyä?
Jos suorittaisin vain kandin tutkinnon, miten työllisyys?
miten kotitalousopettajat sijoittuvat
16
18100
Vastaukset
- myös kiinnostunut
Minäkin haaveilen tuosta ammatista, ja olisi tosiaan hyvä kuulla miten on tuon työllistymisen laita. Työvoimatoimiston sivuilla kotitalousopettajien työllisyyden sanotaan olevan hyvä, mutta toisaalta olen kuullut myös että virkojen saaminen olisi vaikeaa...
En ole varma asiasta, mutta uskoisin että tuo terveystieto on pistetty kotitalousopettajien hommaksi, joten se ehkä kannattaisi ottaa sivuaineeksi.
Olisi mukava kuulla myös kuinka moni kotitalousopettaja on sijoittunut esimerkiksi elintarvikealan yrityksiin jne. Olen ainakin huomannut, että monet ruokatoimittajat ovat koulutukseltaan kotitalousopettajia.
Saanko muuten udella pääsitkö opiskelemaan Helsinkiin vai Savonlinnaan?- opiskelun..
Niin, siis: Minne kotitalousopettajat työllistyvät, millä tuntimäärillä ja missä haarukoissa palkka on? Olisi mukava, jos joku kertoilisi.
..Savonlinnaan..
- Vanhana valmistunut v. 2003
Olen yli nelikymppisenä valmistunut KM ja kotitalouden opettaja. Kasasin tutkinnon niin, että minulla ei ole toista opetettavaa sivuainetta. (Olin suorittanut aikaisemmin approt aikuiskasvatustieteestä ja psykologiasta, mutta niistähän ei ole hyötyä peruskoulussa). Sain viran 2 vuotta sitten peruskoulusta, jossa ei ole muita kotitalouden opettajia. Hakijoita oli 13.
Opetan siis vain kotitaloutta. Tähän asti viikkotunteja on ollut 28, mikä on mielestäni vähän liikaakin. Toki se näkyy palkassa, sillä palkkahan määräytyy opetustuntien mukaan. Nyt oppilasmäärien pienentyessä tuntimääräkseni tulee 23-25 tuntia. Ns. opetusvelvollisuus on 23 tuntia. Sen ylimenevät ovat ylitunteja, joista toki maksetaan sen mukaisesti. Lisäksi jos on luokanvalvoja, saa siitäkin eri korvauksen. Koska kyseessä on ns. taito-ja taideaine, saa tarvikkeiden hankkimisesta ja luokan kunnossapidosta pienen lisän. Käteen jäävä palkkani on n.1800-2000 euroa, mikä on mielestäni riittävä. Tärkeintä on kuitenkin se, että tykkää työstään ja on onnistunut pääsemään hyvään työyhteisöön. Palkkaan tulee lisiä työvuosien myötä. Myös paikkakunta vaikuttaa, mutta ennen kaikkea tuo tuntimäärä ja tietysti veroprosentti.
Sivuaineeksi suositteleisin terveystietoa. Meidän koulussa sitä opettaa liikunnanopettaja. Nyt siirtymäaikana (muistaakseni v. 2010 asti myös biologian ja kotitalouden opettajalla on oikeus opettaa terveystietoa, vaikkei olisi sitä lukenutkaan). Mutta tuon vuoden jälkeen on aina se etusijalla, jolla on siihen pätevyys eli on lukenut terveystietoa riittävästi sivuaineena.
Jos lahjakkuus riitää, niin ainakin meidän koulussa olisi töitä musiikin ja kuviksen tuntiopettajalle. Savonlinnassahan on perinteisesti ollut sivuaineena matematiikka ja englanti. Vaikea sanoa, miten paljon niistä olisi hyötyä töitä hakiessa.
Työllisyystilanne peruskoulun opettajana ei mielestäni ole mitenkään kehuttava, ellei ole valmis liikkumaan ympäri Suomea. Luokanopettajan ns. monialaiset opinnot parantavat mahdollisuuksia, jos vaan on valmis tekemään luokanopettajan töitä. Jos on halukas tekemään muita kuin opettajan hommia ja edelleen mahdollisuus hakea töitä maantieteellisesti laajemmalta alueelta, niin työnsaantimahdollisuudet toki paranevat.
Menestystä opintoihin! Kotitalousopettajan tutkinto on hyvä pohjakoulutus moneen suuntaan, ihan jo omaakin elämää ja mahdollisesti tulevaa perhettäkin ajatellen. Olet ilmeisesti aika nuori, joten nauti myös opiskeluajasta, mutta silti ei kannata jättää opintoja tai gradua roikkumaan. No, tosin nykyisin taitaa ollakin ne takarajat valmistumiselle.- opiskelun..
Kiitos tosi valaisevasta vastauksestasi!
- mutta vilpitön
opiskelun.. kirjoitti:
Kiitos tosi valaisevasta vastauksestasi!
En halua loukata kotitalousopettajia, mutta kysyn että mihin siinä tarvitaan akateeminen koulutus?
Omat muistikuvat köksästä oli ne, että taululla oli ohje joka käytiin porukalla läpi, ja sitten leivottiin porukalla. Opettajan rooli oli lähinnä säännöstellä jotain marja-annoksia ja kertoa, millon joku oli kypsää... Mitään kasvattamista tai uusia malleja en havainnut, aina sama kaava ja opettajalla hyvin pieni rooli.
Koetteko köksäopet, että tarvitsette maisterin tutkinnon työhönne?
Toki sivistys on sinällään aina hyväksi, mutta onko se ammatin huomioonottaen tarpeellinen? - etten loukkaantunut
mutta vilpitön kirjoitti:
En halua loukata kotitalousopettajia, mutta kysyn että mihin siinä tarvitaan akateeminen koulutus?
Omat muistikuvat köksästä oli ne, että taululla oli ohje joka käytiin porukalla läpi, ja sitten leivottiin porukalla. Opettajan rooli oli lähinnä säännöstellä jotain marja-annoksia ja kertoa, millon joku oli kypsää... Mitään kasvattamista tai uusia malleja en havainnut, aina sama kaava ja opettajalla hyvin pieni rooli.
Koetteko köksäopet, että tarvitsette maisterin tutkinnon työhönne?
Toki sivistys on sinällään aina hyväksi, mutta onko se ammatin huomioonottaen tarpeellinen?Enempää selittelemättä, lainaan yliopiston tekstiä.
"Kotitaloustieteen tehtävänä on kuvata inhimillisten ja aineellisten voimavarojen käyttöä, kehittämistä ja ohjaamista yksilön, perheen ja yhteiskunnan hyväksi..
Kotitaloustiede tutkii ihmisen luomaa konstruktiota, kotitaloutta ja sen
vuorovaikutusta ympäristöönsä. Kotitaloustiede selvittää kotitalouteen ja
kotitalouden toimintaan liittyvien asioiden, ilmiöiden ja tapahtumien
teoreettisia perusteita. Tiede tuottaa kotitalouden opetuksessa tarvittavaa
käsitteistöä, oppiainetta jäsentäviä rakenteita ja uutta tietoa kotitalouksien
arkipäivän toiminnasta.
..Kandidaatinopinnot valmentavat opiskelijaa ohjaamaan perheiden ja kotitalouksien
toimintaa ja vuorovaikutusta ympäröivän yhteiskunnan kanssa siten, että toiminta
edistää näiden kaikkien hyvinvointia. Kandidaatit ovat kotitalouskulttuurin
asiantuntijoita, jotka kykenevät arvioimaan inhimillisten ja aineellisten
voimavarojen käyttöä, kehittämistä ja ohjaamista niin yksilön, perheen kuin
yhteiskunnan hyväksi. Asiantuntija-aihealueita ovat ravitsemus-, kuluttaja- ja
ympäristökasvatus, joita opiskelijan omavalintainen sivuaine tukee.
Kandidaatinopinnot antavat opiskelijalle myös hyvän käytännön perehtyneisyyden
kotitalouden eri taitojen hallintaan...
Maisteriopinnot antavat valmiudet kotitalousopettajan ammattiin. Sivuaineesta
riippuen on mahdollisuus pätevöityä myös toisen opetettavan aineen opettajaksi.
Kotitaloustieteilijät voivat myös hakeutua työtehtäviin, joissa tarvitaan
kotitaloustieteellistä osaamista kuten ravitsemus-, kuluttaja- ja
ympäristökasvatuksen asiantuntijaosaamista. Sivuaineesta ja tutkielmasta
riippuen valmistuneet ovat myös perhe- ja terveyskasvatuksen asiantuntijoita.
Maisteriopinnot antavat valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin... - vastaus ei selvinnyt
etten loukkaantunut kirjoitti:
Enempää selittelemättä, lainaan yliopiston tekstiä.
"Kotitaloustieteen tehtävänä on kuvata inhimillisten ja aineellisten voimavarojen käyttöä, kehittämistä ja ohjaamista yksilön, perheen ja yhteiskunnan hyväksi..
Kotitaloustiede tutkii ihmisen luomaa konstruktiota, kotitaloutta ja sen
vuorovaikutusta ympäristöönsä. Kotitaloustiede selvittää kotitalouteen ja
kotitalouden toimintaan liittyvien asioiden, ilmiöiden ja tapahtumien
teoreettisia perusteita. Tiede tuottaa kotitalouden opetuksessa tarvittavaa
käsitteistöä, oppiainetta jäsentäviä rakenteita ja uutta tietoa kotitalouksien
arkipäivän toiminnasta.
..Kandidaatinopinnot valmentavat opiskelijaa ohjaamaan perheiden ja kotitalouksien
toimintaa ja vuorovaikutusta ympäröivän yhteiskunnan kanssa siten, että toiminta
edistää näiden kaikkien hyvinvointia. Kandidaatit ovat kotitalouskulttuurin
asiantuntijoita, jotka kykenevät arvioimaan inhimillisten ja aineellisten
voimavarojen käyttöä, kehittämistä ja ohjaamista niin yksilön, perheen kuin
yhteiskunnan hyväksi. Asiantuntija-aihealueita ovat ravitsemus-, kuluttaja- ja
ympäristökasvatus, joita opiskelijan omavalintainen sivuaine tukee.
Kandidaatinopinnot antavat opiskelijalle myös hyvän käytännön perehtyneisyyden
kotitalouden eri taitojen hallintaan...
Maisteriopinnot antavat valmiudet kotitalousopettajan ammattiin. Sivuaineesta
riippuen on mahdollisuus pätevöityä myös toisen opetettavan aineen opettajaksi.
Kotitaloustieteilijät voivat myös hakeutua työtehtäviin, joissa tarvitaan
kotitaloustieteellistä osaamista kuten ravitsemus-, kuluttaja- ja
ympäristökasvatuksen asiantuntijaosaamista. Sivuaineesta ja tutkielmasta
riippuen valmistuneet ovat myös perhe- ja terveyskasvatuksen asiantuntijoita.
Maisteriopinnot antavat valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin...no ei se vieläkään oikein selvinny. Mitään ympäristö-tai yhteisöjuttuja ei meillä köksässä ollut.. Miten kotitalous edesauttaa perheitä?
7 luokkalinen osaa leipoa teeleipiä?
""Kotitaloustieteen tehtävänä on kuvata inhimillisten ja aineellisten voimavarojen käyttöä, kehittämistä ja ohjaamista yksilön, perheen ja yhteiskunnan hyväksi."
eli Suomeksi "ottakaa puoli desia sokeria, ei noin paljoa!"
Ihan oikeesti, tuntuu vähän turhalta tuo, eikä pahalla. Sanahelinää tuo lainausteksti, just sellasta että pakko pykätä tuokin koulutus yliopistoon kun muutkin opet on...Keksimällä keksitty. Mitkä on kotitalouden toimintaan liittyviä ilmiöitä ja tapahtumia, jotka tarvii teoreettisia perusteita?
Jos saan hyvän vastauksen voin muuttaa sitten mieleni... - ++++++
mutta vilpitön kirjoitti:
En halua loukata kotitalousopettajia, mutta kysyn että mihin siinä tarvitaan akateeminen koulutus?
Omat muistikuvat köksästä oli ne, että taululla oli ohje joka käytiin porukalla läpi, ja sitten leivottiin porukalla. Opettajan rooli oli lähinnä säännöstellä jotain marja-annoksia ja kertoa, millon joku oli kypsää... Mitään kasvattamista tai uusia malleja en havainnut, aina sama kaava ja opettajalla hyvin pieni rooli.
Koetteko köksäopet, että tarvitsette maisterin tutkinnon työhönne?
Toki sivistys on sinällään aina hyväksi, mutta onko se ammatin huomioonottaen tarpeellinen?voisi kysyä, miksi liikunnan, kuvataiteen, musiikin ja käsityön opettajan pätevyyteen tarvitaan akateeminen koulutus.
Kouluajaltani muistan liikuntatunneilta, että vaan liikuttiin. Opettaja antoi ohjeet ja sitten pelattiin. Mihin tarvitaan pitkää koulutusta kun vaan opettaja hyppyyttää oppilaita? Kuviksen tunneilla vaan piirrettiin ja maalattiin. Joskus käytiin taidenäyttelyissä, joissa oli valmis opastus. Musiikin tunneilla vaan soitettiin. Ope antoi biisin ja sitten soitettiin. Joskus neuvoi kun ei osattu. Käsityötunneilla tehtiin vaatteita ja asusteita, tai puutyössä pikkuhyllyjä, kauhoja tai muuta vastaavaa. Ihan turhaa näissä on akateeminen koulutus, osaahan ne jutut muutenkin opettaa. - on pitää
mutta vilpitön kirjoitti:
En halua loukata kotitalousopettajia, mutta kysyn että mihin siinä tarvitaan akateeminen koulutus?
Omat muistikuvat köksästä oli ne, että taululla oli ohje joka käytiin porukalla läpi, ja sitten leivottiin porukalla. Opettajan rooli oli lähinnä säännöstellä jotain marja-annoksia ja kertoa, millon joku oli kypsää... Mitään kasvattamista tai uusia malleja en havainnut, aina sama kaava ja opettajalla hyvin pieni rooli.
Koetteko köksäopet, että tarvitsette maisterin tutkinnon työhönne?
Toki sivistys on sinällään aina hyväksi, mutta onko se ammatin huomioonottaen tarpeellinen?opettajien taso korkealla, ettei käy niin kuin monessa maassa - esimerkiksi kaikkien ihailemassa USA:ssa - että opettajien taso vaihtelee huikeasti.
- kotsanopeksi haluava
++++++ kirjoitti:
voisi kysyä, miksi liikunnan, kuvataiteen, musiikin ja käsityön opettajan pätevyyteen tarvitaan akateeminen koulutus.
Kouluajaltani muistan liikuntatunneilta, että vaan liikuttiin. Opettaja antoi ohjeet ja sitten pelattiin. Mihin tarvitaan pitkää koulutusta kun vaan opettaja hyppyyttää oppilaita? Kuviksen tunneilla vaan piirrettiin ja maalattiin. Joskus käytiin taidenäyttelyissä, joissa oli valmis opastus. Musiikin tunneilla vaan soitettiin. Ope antoi biisin ja sitten soitettiin. Joskus neuvoi kun ei osattu. Käsityötunneilla tehtiin vaatteita ja asusteita, tai puutyössä pikkuhyllyjä, kauhoja tai muuta vastaavaa. Ihan turhaa näissä on akateeminen koulutus, osaahan ne jutut muutenkin opettaa.Haaveilen kotitalousopettajan ammatista ja olen myös miettinyt tuota samaa asiaa. Kotitaloustieteen opiskelu tuntuu äkkiseltä olevan melko kaukana siitä, mitä kotitalouden opetus kouluissa (ainakin minun kohdallani oli) on. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kotitalousopettaja on ensisijaisesti kasvattaja, joten sen takia on äärimmäisen tärkeää että takana on perusteelliset kasvatustieteen opinnot.
Uskon, että kotitalousopettajien koulutuksella on oma paikkansa tässä muuttuvassa yhteiskunnassa. Esimerkiksi terveellisten elämäntapojen opettamista ei pidä missään nimessä väheksyä, kun tietää kuinka suuri ongelma ylipainosta on muotoutunut. Myös kestävän kehityksen merkityksen ymmärtäminen edellyttää tietynlaisen toimintamallin omaksumista, mihin kotitalous tarjoaa hyvät lähtökohdat. Ei pidä unohtaa, että kuluttajakasvatus on yksi kotitalouden osa-alueista. Työtä on paljon vielä tekemättä, kun miettii nuorten maksuhäiriöongelmia sekä joidenkin kulutustottumuksia...
Saattaahan tuntua että kotitalous on pelkkää pullaa ja piirakoita, mutta minun mielestäni käsitys on täysin vääristynyt! Kotitalouden opettaminenhan on suurimmaksi osaksi asenteisiin vaikuttamista. Läheskään kaikki eivät saa kotoaan riittäviä valmiuksia selviytyä elämästä kunnialla, joten kotitalous on yksi väylä vaikuttaa näiden taitojen kehittymiseen. Minusta ei ole oleellista oppivatko kaikki oppilaani tekemään juuri täydellisen kuohkeita ja pehmeitä sämpylöitä, vaan paljon tärkeämpää on se, että he oppivat luottamaan omiin taitoihinsa ja kykyihinsä selviytyä arkielämän kiemuroista.
Ehkä olen tyhmä ja nuori idealisti, mutta minun mielestäni ajanmukainen kotitalouden opettaminen edellyttää laajaa asiantuntemusta niin ympäristö-, kuluttaja-, ja ravitsemuskasvatuksesta, mihin yliopistollinen koulutus sopii vallan mainiosti. - noin
kotsanopeksi haluava kirjoitti:
Haaveilen kotitalousopettajan ammatista ja olen myös miettinyt tuota samaa asiaa. Kotitaloustieteen opiskelu tuntuu äkkiseltä olevan melko kaukana siitä, mitä kotitalouden opetus kouluissa (ainakin minun kohdallani oli) on. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kotitalousopettaja on ensisijaisesti kasvattaja, joten sen takia on äärimmäisen tärkeää että takana on perusteelliset kasvatustieteen opinnot.
Uskon, että kotitalousopettajien koulutuksella on oma paikkansa tässä muuttuvassa yhteiskunnassa. Esimerkiksi terveellisten elämäntapojen opettamista ei pidä missään nimessä väheksyä, kun tietää kuinka suuri ongelma ylipainosta on muotoutunut. Myös kestävän kehityksen merkityksen ymmärtäminen edellyttää tietynlaisen toimintamallin omaksumista, mihin kotitalous tarjoaa hyvät lähtökohdat. Ei pidä unohtaa, että kuluttajakasvatus on yksi kotitalouden osa-alueista. Työtä on paljon vielä tekemättä, kun miettii nuorten maksuhäiriöongelmia sekä joidenkin kulutustottumuksia...
Saattaahan tuntua että kotitalous on pelkkää pullaa ja piirakoita, mutta minun mielestäni käsitys on täysin vääristynyt! Kotitalouden opettaminenhan on suurimmaksi osaksi asenteisiin vaikuttamista. Läheskään kaikki eivät saa kotoaan riittäviä valmiuksia selviytyä elämästä kunnialla, joten kotitalous on yksi väylä vaikuttaa näiden taitojen kehittymiseen. Minusta ei ole oleellista oppivatko kaikki oppilaani tekemään juuri täydellisen kuohkeita ja pehmeitä sämpylöitä, vaan paljon tärkeämpää on se, että he oppivat luottamaan omiin taitoihinsa ja kykyihinsä selviytyä arkielämän kiemuroista.
Ehkä olen tyhmä ja nuori idealisti, mutta minun mielestäni ajanmukainen kotitalouden opettaminen edellyttää laajaa asiantuntemusta niin ympäristö-, kuluttaja-, ja ravitsemuskasvatuksesta, mihin yliopistollinen koulutus sopii vallan mainiosti.Voisiko sen selvemmin sanoa!
- pullaliini
on pitää kirjoitti:
opettajien taso korkealla, ettei käy niin kuin monessa maassa - esimerkiksi kaikkien ihailemassa USA:ssa - että opettajien taso vaihtelee huikeasti.
pääsin tänä keväänä opiskelemaan kotsanopeks ja sinne ollaan menossa mutta motivaatio nöihin opintoihin on aika niukilla kun menin niin heittämällä koko kokeisiin! siis mitä kaikkea muuta musta voi tulla kuin kotsanope? sivuaineet vaikuttavat? olen aina haaveillut toimittajan urasta niin se lienee mahdollista? sitten tuossahan voi sivuaineena suorittaa luokanopettajan pätevyyden niin voisiko sitä sitten vaan toimia luokanopena? ´ja kuinka nopeasti tuolta voi valmistua??
- paikkaa et saa
pullaliini kirjoitti:
pääsin tänä keväänä opiskelemaan kotsanopeks ja sinne ollaan menossa mutta motivaatio nöihin opintoihin on aika niukilla kun menin niin heittämällä koko kokeisiin! siis mitä kaikkea muuta musta voi tulla kuin kotsanope? sivuaineet vaikuttavat? olen aina haaveillut toimittajan urasta niin se lienee mahdollista? sitten tuossahan voi sivuaineena suorittaa luokanopettajan pätevyyden niin voisiko sitä sitten vaan toimia luokanopena? ´ja kuinka nopeasti tuolta voi valmistua??
, jos on tarjolla joku OKL:stä valmistunut.
Sivuaineena pedagogiset tehneet siirtyvät valitettavasti takavasemmalle, kun oikea luokanope on hakemassa samaa paikkaa. Mutta jossain paikkakunnalla jossa on pulaa luokanopettajista, voit tietenkin saada paikan.
Suosittelisin sinulle sivuaineeksi terveyskasvatusta, voit tehdä köksäopen ja terveyskasvatuksen open töitä yhtäaikaa, koska molemmat on pienituntisia. Monille yläkouluille haetaan juuri tällä yhdistelmällä opettajia.
Onnea uravalinnallesi! - aaaaabinen
paikkaa et saa kirjoitti:
, jos on tarjolla joku OKL:stä valmistunut.
Sivuaineena pedagogiset tehneet siirtyvät valitettavasti takavasemmalle, kun oikea luokanope on hakemassa samaa paikkaa. Mutta jossain paikkakunnalla jossa on pulaa luokanopettajista, voit tietenkin saada paikan.
Suosittelisin sinulle sivuaineeksi terveyskasvatusta, voit tehdä köksäopen ja terveyskasvatuksen open töitä yhtäaikaa, koska molemmat on pienituntisia. Monille yläkouluille haetaan juuri tällä yhdistelmällä opettajia.
Onnea uravalinnallesi!Huomatkaa, että terveyskasvatuksella ja terveystiedolla on vissi ero!
Ja kandin papruilla et saa paikkaa. Määräaikaisen saat ellei ole pätevämpiä tarjolla, muttet kesältä palkkaa, etkä voi hakea mitään virkoja. Että maisteriksi vaan.
Työllisyys tällä hetkellä helvetin huono.
Sivuaineeksi ehdottomasti jokin toinen opetettava aine.
Ja sille pellelle, joka ihmetteli, mihin akateemista koulutusta tarvitaan: juuri tuohon, ettei opettajana heiluisi kaltaisiasi ymmärtämättömiä maallikkoja, jotka eivät osaa taatusti lapselle selittää hänelle ymmärrettävällä tavalla, miksi pitää lajitella jätteet, miksi hiiva käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, miksi pesutilat on pestävä säännöllisesti, miten voi säästää rahaa jo nuorena,yms.
Kotitaloudessa opetetaan myös muuta kuin kokkausta! se on vain osa kot.opetusta.
Kuluttajakasvatus, vaatehuolto, siivous ja sen tekniikka, puhdistusaineet, ympäristönsuojelu, luomu, yms. kuuluvat opsiin... - 17 wee poika
mutta vilpitön kirjoitti:
En halua loukata kotitalousopettajia, mutta kysyn että mihin siinä tarvitaan akateeminen koulutus?
Omat muistikuvat köksästä oli ne, että taululla oli ohje joka käytiin porukalla läpi, ja sitten leivottiin porukalla. Opettajan rooli oli lähinnä säännöstellä jotain marja-annoksia ja kertoa, millon joku oli kypsää... Mitään kasvattamista tai uusia malleja en havainnut, aina sama kaava ja opettajalla hyvin pieni rooli.
Koetteko köksäopet, että tarvitsette maisterin tutkinnon työhönne?
Toki sivistys on sinällään aina hyväksi, mutta onko se ammatin huomioonottaen tarpeellinen?Moi!
Haaveilen, että minusta tulisi isona kotsan- ja te:n ope. Kysyt, että miksi kotsanopettajat tarvitsevat akateemisen koulutuksen ammattiinsa ja väität, että kotsanopettajan tehtävänä on vain tarkkailla sitä, milloin jokin on kypsää, tai että onko ainekset mitattu oikein.
Opettajan, niin myös kotitaloudenopettajan tehtäviin kuuluu paljon muutakin, kuin pelkkä mittaamisessa avustaminen tai kypsyyden toteaminen. Aineopettaja on oman aineensa asiantuntija, joka osaa neuvoa ja osaa aineensa perustan ja syventävät asiat.
Kotitaloudenopettaja opettaa ruoanlaiton ja leipomisen lisäksi vaatehuoltoa, elintarviketurvallisuutta (joskus myös elintarvikkeisiin ja niiden käsittelyyn liittyviä lakeja ja säädöksiä). Lisäksi kotitaloudenopettajan, kuten muidenkin opettajien tehtävän on hallita ryhmä, on osattava sosiaalisia taitoja, sekä pedagogisia taitoja, joita yliopistossa pääsääntöisesti opiskellaan. Yliopistossa ei niinkään opiskella enää itse ainetta tai opettamista.
Kyllä mielestäni kotitalous on yhtä tärkeä aine koulussa kuin esim. matematiikkakin. Ilman kumpaakaan ei tässä maailmassa pärjää. Nuori saa molemmista aineista tarvittavia oppeja elämään ja ehkä myös jatkokoulutukseenkin. Matematiikan avulla osataan laskean elintarvikkeille kilohinta ja kotitalouden avulla näitä elintarvikkeita osataan hyödyntää ja käyttää oikein. Lisäksi kotitalous on nykyisin todella suosittu aine. Esim. meillä 650 oppilaan ylä-koulussa (200/ikäluokka) yli puolet haluaa opiskella valinnaisena aineena kotitaloutta. Valitettavasti tämä ei ole täysin mahdollista, vaikka koulukeskuksessamme onkin 3 (4) kotitaloudenopettajaa. - Anonyymi
kotsanopeksi haluava kirjoitti:
Haaveilen kotitalousopettajan ammatista ja olen myös miettinyt tuota samaa asiaa. Kotitaloustieteen opiskelu tuntuu äkkiseltä olevan melko kaukana siitä, mitä kotitalouden opetus kouluissa (ainakin minun kohdallani oli) on. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kotitalousopettaja on ensisijaisesti kasvattaja, joten sen takia on äärimmäisen tärkeää että takana on perusteelliset kasvatustieteen opinnot.
Uskon, että kotitalousopettajien koulutuksella on oma paikkansa tässä muuttuvassa yhteiskunnassa. Esimerkiksi terveellisten elämäntapojen opettamista ei pidä missään nimessä väheksyä, kun tietää kuinka suuri ongelma ylipainosta on muotoutunut. Myös kestävän kehityksen merkityksen ymmärtäminen edellyttää tietynlaisen toimintamallin omaksumista, mihin kotitalous tarjoaa hyvät lähtökohdat. Ei pidä unohtaa, että kuluttajakasvatus on yksi kotitalouden osa-alueista. Työtä on paljon vielä tekemättä, kun miettii nuorten maksuhäiriöongelmia sekä joidenkin kulutustottumuksia...
Saattaahan tuntua että kotitalous on pelkkää pullaa ja piirakoita, mutta minun mielestäni käsitys on täysin vääristynyt! Kotitalouden opettaminenhan on suurimmaksi osaksi asenteisiin vaikuttamista. Läheskään kaikki eivät saa kotoaan riittäviä valmiuksia selviytyä elämästä kunnialla, joten kotitalous on yksi väylä vaikuttaa näiden taitojen kehittymiseen. Minusta ei ole oleellista oppivatko kaikki oppilaani tekemään juuri täydellisen kuohkeita ja pehmeitä sämpylöitä, vaan paljon tärkeämpää on se, että he oppivat luottamaan omiin taitoihinsa ja kykyihinsä selviytyä arkielämän kiemuroista.
Ehkä olen tyhmä ja nuori idealisti, mutta minun mielestäni ajanmukainen kotitalouden opettaminen edellyttää laajaa asiantuntemusta niin ympäristö-, kuluttaja-, ja ravitsemuskasvatuksesta, mihin yliopistollinen koulutus sopii vallan mainiosti.Minä en oppinut kotitaloustunneilla mitään. Olisin halunnut oppia laittamaan ruokaa. Opettsja kirjootti resrptit taululle ja oppilaat keittivät, paistoivat ja leipoivat kuin vanhat tekijät. Onneksi parini sai lähes joka kotsan tunnilla migreenikohtauksen ja pääsi pitkälleen oksentamaan. Minut saateltiin nyrkkipyykille. Pelkäsin kotitaloustunteja. Olin silmätikku kun en osannut mitään. Kerran jouduin silittämään kaikkien muiden oppilaiden kokoonnuttua ympärilleni. Hermostuksissani rikoin raudan. Jne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029