Autoni seisoi n. 20 tuntia käyttämättömänä pakkasessa ulkona ja kun lähdin ajamaan niin kytkin oli oudon tuntuinen, ottaa ihan pohjassa eli kun vähän nostaa jalkaa niin heti nykäisee. Ajelin puolisen tuntia muttei muuttunut miksikään. Mistä voisi johtua että näin yht'äkkiä meni noin kun tähän asti on toiminut tosi hyvin? voiko vaihteisto vioittua jos kytkin ei siellä pohjassakaan ottaisi 100%:sesti?
outo kytkintuntuma pakkasella
5
2125
Vastaukset
- Kölli
.....jossa on hydraulinen (nestekäytt.) kytkin.
Kuten varmaan tiedät moottoriöljystäkin, noi nesteet jäykistyvät pakkasessa ja kun putkistot ja säiliöt ym. eivät ole moottorissa kiinni, ne eivät kovin äkkiä sitten lämpenekään.- Ford
Ei tuo nestekäyttöinen kytkin ole mikään uusi asia, oli jo 50-luvulla tunnettu keksintö, esim. BMC:n laatuautoissa. Ei kylläkään noita ongelmia ollut silloin. Olisiko kytkin-nesteet muuttuneet niistä ajoista? Saanko arvata merkin jossa nuo ongelmat? Onko Ford Mondeo? Siinä on työsylinteri suoraan paineasetelman painelaakerin jatkona. Männän pinta-ala on suhteellisen suuri, jolloin kytkimen painejousi ei jaksa painaa mäntää riittävän nopeasti takaisin. Kannattaa vaihdattaa (vaihtaa) uudet nesteet jarrujärjestelmään. (samalla se kytkimen nestekin tulee vaihdettua) Vanha neste on vaan painettava työsylinteristäkin pois.
- Kölli
Ford kirjoitti:
Ei tuo nestekäyttöinen kytkin ole mikään uusi asia, oli jo 50-luvulla tunnettu keksintö, esim. BMC:n laatuautoissa. Ei kylläkään noita ongelmia ollut silloin. Olisiko kytkin-nesteet muuttuneet niistä ajoista? Saanko arvata merkin jossa nuo ongelmat? Onko Ford Mondeo? Siinä on työsylinteri suoraan paineasetelman painelaakerin jatkona. Männän pinta-ala on suhteellisen suuri, jolloin kytkimen painejousi ei jaksa painaa mäntää riittävän nopeasti takaisin. Kannattaa vaihdattaa (vaihtaa) uudet nesteet jarrujärjestelmään. (samalla se kytkimen nestekin tulee vaihdettua) Vanha neste on vaan painettava työsylinteristäkin pois.
...ajattelin nyt lähinnä sitä, että kaikki eivät ole autoistansa perillä samalla lailla ja kyllä kytkinvaijereita on vielä 90-luvun autoissakin.
Monet "nykyaikaiset" ratkaisut on varmasti keksitty paljon aikaisemmin kuin niitä on otettu yleiseen käyttöön.
Niin, minä en koe ongelmia autoni kytkimen kanssa, mutta havaittavaa on kaikkien autossa olevien nesteeseen liittyvien laitteiden (vaihteet, ohjaus jne,) jäykistymistä pakkasella. Ja minun autoni on muuten Toytota, josta ei vaihdu kytkinneste jarrunesteen vaihdon yhteydessä, kytkinnesteellä on oma säiliö. - Ford
Kölli kirjoitti:
...ajattelin nyt lähinnä sitä, että kaikki eivät ole autoistansa perillä samalla lailla ja kyllä kytkinvaijereita on vielä 90-luvun autoissakin.
Monet "nykyaikaiset" ratkaisut on varmasti keksitty paljon aikaisemmin kuin niitä on otettu yleiseen käyttöön.
Niin, minä en koe ongelmia autoni kytkimen kanssa, mutta havaittavaa on kaikkien autossa olevien nesteeseen liittyvien laitteiden (vaihteet, ohjaus jne,) jäykistymistä pakkasella. Ja minun autoni on muuten Toytota, josta ei vaihdu kytkinneste jarrunesteen vaihdon yhteydessä, kytkinnesteellä on oma säiliö.Sorry, linkittelin pikkasen väärin tuon äskeisen. Ajattelin kysyä alkuperäiseltä autoilijalta tuota automerkkiä. Periaatteessa vaijeritoiminen kytkin olisi tietysti helpoin valmistaa ja huoltaa, mutta konetehojen kasvaessa paineasetelman jousien jäykkyyttä on pitänyt lisätä, jolloin polkimen vaatima voima on vastaavasti kasvanut. Nesteen välityksellä voiman lisääminen on helpompaa kun vipuvälityksellä, jolla polkimen liikerata tulisi liian pitkäksi. Totta kaikki tuo mitä sanoit nesteiden jäykistymisestä pakkasella.
Joskus on käynyt niin, että kytkimen työsylinterin mäntä on tullut pumpattua "ulos" sylinteristä, koska neste on ollut liian jäykkää vedestä tms. johtuen, eikä männän palautuminen ole ollut kyllin nopeaa jalan liikkeeseen verrattuna. - autoilija
Ford kirjoitti:
Sorry, linkittelin pikkasen väärin tuon äskeisen. Ajattelin kysyä alkuperäiseltä autoilijalta tuota automerkkiä. Periaatteessa vaijeritoiminen kytkin olisi tietysti helpoin valmistaa ja huoltaa, mutta konetehojen kasvaessa paineasetelman jousien jäykkyyttä on pitänyt lisätä, jolloin polkimen vaatima voima on vastaavasti kasvanut. Nesteen välityksellä voiman lisääminen on helpompaa kun vipuvälityksellä, jolla polkimen liikerata tulisi liian pitkäksi. Totta kaikki tuo mitä sanoit nesteiden jäykistymisestä pakkasella.
Joskus on käynyt niin, että kytkimen työsylinterin mäntä on tullut pumpattua "ulos" sylinteristä, koska neste on ollut liian jäykkää vedestä tms. johtuen, eikä männän palautuminen ole ollut kyllin nopeaa jalan liikkeeseen verrattuna.Auto on Bmw 318 vm.92
Mitäs kannattaisi tehdä? täytynee ensin tarkistaa onko nesteen pinta vajunut säiliöstä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 676749
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap284380Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2722793Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei262090MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna311653- 971447
Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee551151Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041127Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781124Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..391081