Olen alkanut lukea Raamattua, mutta nyt tuntuu siltä että mitä enemmän sitä luen niin sitä heikommaksi uskoni tulee. Löydän koko ajan ristiriitoja ja epäloogisia kohtia.
Esim. Jeesuksen karkoittamat pahat henget olivat mitä todennäköisimmin tavallisia sairauksia. Ihmiset vain luulivat niitä pahojen henkien aiheuttamiski. Ongelma ei ole siinä, että niitä luultiin pahojen henkien aiheuttamiksi, vaan siinä, että Raamatussa vielä väitetään että nämä pahat henget tunnistivat Jeesuksen. Tämä vaikuttaa minusta jopa valehtelulta, joka meni läpi ehkä 2000 vuotta sitten, muttei enää.
Mark 1:34 " Hän paransi useita erilaisten tautien vaivaamia ja ajoi ulos monia pahoja henkiä. Hän ei antanut henkien puhua, koska ne tunnistaisivat hänet"
Varsinkin tuo viimeinen lause pistää mietteliääksi.
Raamatun ongelmat
14
579
Vastaukset
- yks vaan
"Esim. Jeesuksen karkoittamat pahat henget olivat mitä todennäköisimmin tavallisia sairauksia."
Mistäs sinä sen tiedät?- 12345
En väittnytkään, että tiedän pahojen henkien olevan vain sairauksia, mutta näen sen todennäköisimpänä vaihtoehtona.
http://www.nic.funet.fi/index/bible/fi/1992/Mark.9.html
Mark 9:14-29:ssa Jeesus karkoittaa mykän hengen mykän hengen pojasta, jolla on ollut se pienestä pitäen. Mitä pahaa hän on muka tehnyt, että ansaitsisi tällaisen pahan hengen. Minusta todennäköisempää on, että pojalla oli joku kehitysvamma tai vaihtoehtoisesti joku sairaus. - to...
12345 kirjoitti:
En väittnytkään, että tiedän pahojen henkien olevan vain sairauksia, mutta näen sen todennäköisimpänä vaihtoehtona.
http://www.nic.funet.fi/index/bible/fi/1992/Mark.9.html
Mark 9:14-29:ssa Jeesus karkoittaa mykän hengen mykän hengen pojasta, jolla on ollut se pienestä pitäen. Mitä pahaa hän on muka tehnyt, että ansaitsisi tällaisen pahan hengen. Minusta todennäköisempää on, että pojalla oli joku kehitysvamma tai vaihtoehtoisesti joku sairaus.viittaavat epilepsiaan joka on aivoperäinen sairaus. Uskomus pahoista hengistä ja myös siitä että ne olivat sairauksien syy oli tuohon aikaan yleinen, nyt voimme jo paremmalla tiedolla miettiä noita asioita.
- Ruhama
Sinulla on tosiaan iso ongelma, jos et usko Raamatun Sanaa vain sillä perusteella, että se on epälooginen!
Herääkin kysymys, mikä kohta siellä mielestäsi on looginen. Onko se esim. loogista, että Jeesus sanallaan paransi niitä "ihan tavallisia" sairaita.
Älä hae raamatusta logiikkaa, hae sieltä ilosanoma maailman Vapahtajasta. Se sinne se on kirjoitettu.
Raamattu on hengellinen kirja, sitä on mahdoton ymmärtää ilman Pyhän Hengen tuomaa valaistusta.
Sitä Hengen valoa sinun sopii pyytää Jumalalta. Raamatun lupaukset sopii uskoa sellaisina kuin ne ovat. Kuten tämäkin:
Matt. 7:7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
Matt. 7:8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
Matt. 7:9 Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
Matt. 7:10 taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
Matt. 7:11 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
1. Kor. 2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
1. Kor. 2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
1. Kor. 2:3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
1. Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
1. Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
1. Kor. 2:6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
1. Kor. 2:7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
1. Kor. 2:8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut - sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet -
1. Kor. 2:9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat."
1. Kor. 2:10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
1. Kor. 2:11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
1. Kor. 2:12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
1. Kor. 2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
1. Kor. 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.- 12345
Eli Raamattua pitää siis lukea valikoivasti ja ymmärtää vertauskuvallisesti?
- vt-ut
Mieluummin uhraisin Jumalalle lintuja ja karitsoja Vanhan Testamentin tapaan...
Järjen uhraaminen on liian iso juttu. Siihen en suostu.
Ilman järkeä maailma vajoaa takaisin keskiaikaiseen pimeyteen. Tieteellinen maailmankuva ja Raamatun maailmankuva eivät ole yhteismitallisia. Tällä en tarkoita, että järjen käyttö olisi lopetettava, päinvastoin. Ennemminkin on syytä kysyä, ovatko omat mittapuusi, jotka olet omaksunut ympäröivästä tieteellisen ajattelun kyllästämästä maailmasta, niin luotettavia ja lopullisia, että voit sen valossa tehdä päteviä arvioita Raamatusta (esim “tavallinen sairaus” ei käsitteenä ole ollenkaan ongelmaton). En siis sano, ettetkö voisi arvioida Raamattua miten ehdottomasti tahansa. Ennen kannan lukkoonlyömistä kuitenkin on hyvä panna merkille, että Raamattu ei väitäkään olevansa ihmisen viisaudella selitettävissä (esim. 1 Kor 1:17-2:16) vaan tähtää Jumalan Hengen ja voiman ilmitulemiseen itse kunkin elämässä.
Jos siis kokosydämisesti haluat vakuuttua, että Jumala toimii sanansa kautta, voit pyytää Häntä osoittamaan tavalla tai toisella henkilökohtaisesti omassa elämässäsi, että yliluonnollinen hengellinen maailma on olemassa ja että hän on sinun elämästäsi kiinnostunut. Evankeliumien lukemisen jatkaminen on myös suositeltavaa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä. Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne" Jer 29:11-14Lue ensiksi Uusi Testamentti monta kertaan, ennekuin luet vanhan. Vanhan testamentin Mooseksen laki ei enää ole voimassa. ja siksi on ristiriita, koska on eri laki. Jeesuksessa tuli syntien anteeksianto ja rakkaus armo ja kaikki se mitä uusi Testanentti on. Se on voimassa tänä päivänä, vaikka vanha testamentti on toteutunutta historiaa ja määrättyjä perustotuuksia. On silti niin, että uusi testamentti kumoaa vanhan. Eli kun lukee uutta Testamenttia, ei enää pelästy vanhan testamentin sotia jne, koska ymmärtää armon Jeesuksessa.
Myöskin olisi hyvä että olisit tai tulisit uskoon Jeesukseen, koska silloin voit ymmärtää paremmin Uutta Testamenttia!
http://www.jeesusonherra.net/uskoontulo.htm
Sitten sanatarkka vastaus. Jeesuksen karkoittamat pahat henget eivät olleet sairauksia, tai olivat niitäkin, mutta jos hän karkoitti pahan hengen niin hän karkoitti sen. On siis olemassa pahoja henkiä. Myöskin uskovilla voi olla hengen erottamisen lahja, esimerkisi minulla ja vaimollani on sellainen Jumalan armosta, me voimme aistia tilanteita "missä mennään" ja mikä henki missäkin vaikuttaa. Jeesus on tietenkin yli kaiken, mutta hengen erottamisen lahja on yksi Pyhän Hengen armolahjoista.
Eli henkimaailma on tosi asia, ja ihmisen uskoontulo ja parannuksen tekeminen synnistä puhdistaa ihmisen pahoista hengistä. Esimerkiksi haureuden harjoittaminen synnyttää haureuden hengen ja se on eksyttävä ja on vielä niinkin että uskomaton ihminen voi luulla paholaisen syöttämää pajunköyttä omiksi hyviksi ja kivoisi ajatuksiksi.
Eli Jumalan sana ja uskoontulo Jeesukseen on tarpeen! Sillä päästään eroon pahasta!
http://www.jeesusonherra.net/armolahjat.htm
Armolajat ovat Pyhän Hengen toimintaa ja Pyhä Henki jakaa niitä niin kuin hän tahtoo. Nämä lahjat ovat palvelua varten, ei kokeilemista varten ts. Sinun täytyy ensin uskoa Jeesukseen, vaikka sinulla ei olisikaan näitä kokemuksia Jumalasta. Usko ei silti perustu niihin, vaan siihen että Jeesus kantoi kaikki syntimme Golgatan ristillä ja Jumala herätti hänet kuolleista ja näin sen tunnustan esimerkiksi, ja niin sinäkin voit tehdä ja tulla uskoon. "Jeesus anna kaikki syntini anteeksi" ja "Jeesus on Herra", uskon sen, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista!- o.h.i.a.l
toisinsanoen aivopese itsesi tarpeeksi monta kertaa ettet enää edes tajua ristiriitoja. mutta lue uusi testamentti vaan. lue se ajatuksella. lue etenkin markuksen evankeliumi ja sitten siirry suoraan aposrolien tekoihin, niin ymmärrät kuinka mätä ja ristiriitainen tämä kultti oli jo alusta.
- quest_is_purpose
Raamattua tulisi lukea rukoillen.
1.Kor 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.- lue ja ymmärrä
Matteus 6: 5-16
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
16 Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. - quest_is_purpose
lue ja ymmärrä kirjoitti:
Matteus 6: 5-16
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
16 Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.en kyllä kehoittanutkaan rukoilla kuten ulkokullatut.
- 12345
Näen myös sen ongelmana että miksi juuri Kristinusko on se ainoa oikea? Ja sen että Raamattu opettaa, että kaikki vääräuskoiset tai ei uskovat joutuvat helvettin tuleen. Kaikilla maailman ihmisillä ei todellakaan ole edes mahdollisuutta kuulla Jeesuksesta saatikka sitten kääntyä Kristinuskoon. Tämä pätee varsinkin ennen Jeesusta eläneisiin ihmisiin.
- 12345
..vielä lisäyksenä, että en voi käsittää sitä, että Jumala ensin luo niin kehittyneen olennon kuin ihmisen elämään vähäksi aikaa maapallolle elämään ja kun tämä ei kykene elämään tietyn tavan mukaan niin joutuu helvetin tuleen ikuisiksi ajoiksi. Ja tämä kaikki johtuu Raamatun mukaan siitä, että Aatami ja Eeva tekivät jotain kiellettyä aikojen alussa. Raamatun mukaan ihmiset joutuvat siis kärsimään esi-isien tekemistä virheistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959