Tasauspyörästö

junassa

Eräässä aiemmassa keskustelussa mainittiin tasauspyörästö. Sehan mahdollistaa kurvin tekemisen eli kurvissa ulompi rengas kulkee pidemmän matkan kuin sisempi.

Sopinee tällä autopalstalla kuitenkin kysäistä tiedättekö millainen tasauspyörästö on junassa. Pyöräthän ovat kiinteästi kiinni akselissa. Silti juna selviää kurveista suurissakin nopeuksissa. Aika fiksu keksintö sekin.

8

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pörje

      Pyörän renkaat ovat kartionmuotoiset.

    • realistisika

      Pyörät ovat kartion muotoiset poikkileikkaukseltaan. Sisäkaarteen pyörä nojaa kiskon reunaan ja halkaisijaltaan suurempi pyörän osa ottaa kiskoon kiinni.

      Ulkokaarteen puoleinen pyörä tulee muutaman millin ulos kiskon reunasta jolloin seurauksena pienempihalkaisijainen pyörän osa otaa kiskoon kiinni. Ulompi pyörä pyörii nopeammin kompensoiden pidempää kulkemaansa matkaa.
      Kiskojen väliä(raideväli) kasvatetaan kaarteessa muutama milli jotta homma onnistuu.

      Tässä tietoa kiskoista yleensä,
      on muuten paljon asiaa:
      http://www.finlex.fi/data/normit/11471-RAMO_2.pdf

      • Pörje

        Mutta meni väärinpäin.

        Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.

        Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.

        Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.

        Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.


      • realisti
        Pörje kirjoitti:

        Mutta meni väärinpäin.

        Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.

        Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.

        Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.

        Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.

        Rataa kallistetaan, jotta juna nojaisi sisäkaarteen puolelle ja tarvittava pyörimisnopeusero saavutettaisiin kaarteessa.

        Juuri tästä syystä mm. antamassani linkissä todetaan, että sisäkaarteen puoleista kiskoa siirretään muutama milli kaarteen keskipistettä kohti. Näin saadaan tarvittava "klappi" jotta kartioidea toteutuisi käytännössä.


      • Pörje
        realisti kirjoitti:

        Rataa kallistetaan, jotta juna nojaisi sisäkaarteen puolelle ja tarvittava pyörimisnopeusero saavutettaisiin kaarteessa.

        Juuri tästä syystä mm. antamassani linkissä todetaan, että sisäkaarteen puoleista kiskoa siirretään muutama milli kaarteen keskipistettä kohti. Näin saadaan tarvittava "klappi" jotta kartioidea toteutuisi käytännössä.

        Mietis nyt hieman asiaa ! !

        Ei kiinteällä akselilla voi olla pyörintänopeuseroja, ja käy vaikka joskus vilkaisemassa niitä junan pyöriä jos epäilet että halkaisija ei ole suurempi laipan puolella.

        Lopun jäsentelyyn riittää sitten pelkkä talonpoikaisjärki, eli ei niitä junia haluta valuvan sisäkaarteen kiskoja kohden, oli sitten jossain kirjoitettuna mitä hyvänsä.


      • kisko
        Pörje kirjoitti:

        Mutta meni väärinpäin.

        Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.

        Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.

        Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.

        Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.

        Jyrkässä mutkassa ulommainen kisko kuluu aina, sisempi tuskin ollenkaan. Olen nähnyt vaihdettavan ulomman n. 20 mm kapeammaksi kuluneen kiskon keskenään sisemmän kulumattoman kanssa. Kysymyksessä Suomen jyrkin mutka ja raskaimmin kuormitettu ns. oikorata (harrastajat tietää missä)


      • junassa
        Pörje kirjoitti:

        Mutta meni väärinpäin.

        Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.

        Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.

        Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.

        Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.

        Näin minäkin luulen asian olevan. Kun katsoo junan pyöriä, ei ne ole tasaiset vaan kartiomaiset. Kumpikin pyörä pyörä pyörii samaa nopeutta, mutta juna hakeutuu itse oikeaan sijaintiin kiskoilla kaarteessa. Kartiomaisuus ei käsittääkseni aina riitä kurviin esim. vaihteissa ja siksi pyörät kirskuvat ja jyrisevät kun jompi kumpi pyörä joutuu luistamaan.


      • Pörje
        kisko kirjoitti:

        Jyrkässä mutkassa ulommainen kisko kuluu aina, sisempi tuskin ollenkaan. Olen nähnyt vaihdettavan ulomman n. 20 mm kapeammaksi kuluneen kiskon keskenään sisemmän kulumattoman kanssa. Kysymyksessä Suomen jyrkin mutka ja raskaimmin kuormitettu ns. oikorata (harrastajat tietää missä)

        Raiteiden profiili ja kunto laahaa aikataulujen jäljessä ja jos kaarteeseen ajetaan kallistukseen verrattuna ylinopeutta, pyörän laippa kantaa ulompaa kiskoa vasten ja kuluttaa sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      89
      837
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      51
      743
    Aihe