Eräässä aiemmassa keskustelussa mainittiin tasauspyörästö. Sehan mahdollistaa kurvin tekemisen eli kurvissa ulompi rengas kulkee pidemmän matkan kuin sisempi.
Sopinee tällä autopalstalla kuitenkin kysäistä tiedättekö millainen tasauspyörästö on junassa. Pyöräthän ovat kiinteästi kiinni akselissa. Silti juna selviää kurveista suurissakin nopeuksissa. Aika fiksu keksintö sekin.
Tasauspyörästö
8
1652
Vastaukset
- Pörje
Pyörän renkaat ovat kartionmuotoiset.
- realistisika
Pyörät ovat kartion muotoiset poikkileikkaukseltaan. Sisäkaarteen pyörä nojaa kiskon reunaan ja halkaisijaltaan suurempi pyörän osa ottaa kiskoon kiinni.
Ulkokaarteen puoleinen pyörä tulee muutaman millin ulos kiskon reunasta jolloin seurauksena pienempihalkaisijainen pyörän osa otaa kiskoon kiinni. Ulompi pyörä pyörii nopeammin kompensoiden pidempää kulkemaansa matkaa.
Kiskojen väliä(raideväli) kasvatetaan kaarteessa muutama milli jotta homma onnistuu.
Tässä tietoa kiskoista yleensä,
on muuten paljon asiaa:
http://www.finlex.fi/data/normit/11471-RAMO_2.pdf- Pörje
Mutta meni väärinpäin.
Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.
Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.
Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.
Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun. - realisti
Pörje kirjoitti:
Mutta meni väärinpäin.
Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.
Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.
Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.
Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.Rataa kallistetaan, jotta juna nojaisi sisäkaarteen puolelle ja tarvittava pyörimisnopeusero saavutettaisiin kaarteessa.
Juuri tästä syystä mm. antamassani linkissä todetaan, että sisäkaarteen puoleista kiskoa siirretään muutama milli kaarteen keskipistettä kohti. Näin saadaan tarvittava "klappi" jotta kartioidea toteutuisi käytännössä. - Pörje
realisti kirjoitti:
Rataa kallistetaan, jotta juna nojaisi sisäkaarteen puolelle ja tarvittava pyörimisnopeusero saavutettaisiin kaarteessa.
Juuri tästä syystä mm. antamassani linkissä todetaan, että sisäkaarteen puoleista kiskoa siirretään muutama milli kaarteen keskipistettä kohti. Näin saadaan tarvittava "klappi" jotta kartioidea toteutuisi käytännössä.Mietis nyt hieman asiaa ! !
Ei kiinteällä akselilla voi olla pyörintänopeuseroja, ja käy vaikka joskus vilkaisemassa niitä junan pyöriä jos epäilet että halkaisija ei ole suurempi laipan puolella.
Lopun jäsentelyyn riittää sitten pelkkä talonpoikaisjärki, eli ei niitä junia haluta valuvan sisäkaarteen kiskoja kohden, oli sitten jossain kirjoitettuna mitä hyvänsä. - kisko
Pörje kirjoitti:
Mutta meni väärinpäin.
Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.
Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.
Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.
Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.Jyrkässä mutkassa ulommainen kisko kuluu aina, sisempi tuskin ollenkaan. Olen nähnyt vaihdettavan ulomman n. 20 mm kapeammaksi kuluneen kiskon keskenään sisemmän kulumattoman kanssa. Kysymyksessä Suomen jyrkin mutka ja raskaimmin kuormitettu ns. oikorata (harrastajat tietää missä)
- junassa
Pörje kirjoitti:
Mutta meni väärinpäin.
Junille on ohjenopeudet kaarreosille, ja keskipakovoima painaa junaa ulkoreunaan, jolloin ulommalle pyörälle tulee pidempi pyörintämatka, pyöräthän pyörivät samaa nopeutta.
Kartio on niin, että sisäpuolella (laipan puolella) halkaisija on suurempi.
Käytännössä homma lyllä kusee pahasti.
Voit vaikka käydä joskus vilkaisemassa kiskoja kaarteen kohdalla, ja veikkaisin että poikkeuksetta sisäkaarteen puoleinen kisko on kirkkaampi ulkoreunastaan (kaarteen sisäpuolelta) johtuen siitä että pyörän kehä on kulunut kuopalle ja säästösyistä ne ajetaan liian loppuun.Näin minäkin luulen asian olevan. Kun katsoo junan pyöriä, ei ne ole tasaiset vaan kartiomaiset. Kumpikin pyörä pyörä pyörii samaa nopeutta, mutta juna hakeutuu itse oikeaan sijaintiin kiskoilla kaarteessa. Kartiomaisuus ei käsittääkseni aina riitä kurviin esim. vaihteissa ja siksi pyörät kirskuvat ja jyrisevät kun jompi kumpi pyörä joutuu luistamaan.
- Pörje
kisko kirjoitti:
Jyrkässä mutkassa ulommainen kisko kuluu aina, sisempi tuskin ollenkaan. Olen nähnyt vaihdettavan ulomman n. 20 mm kapeammaksi kuluneen kiskon keskenään sisemmän kulumattoman kanssa. Kysymyksessä Suomen jyrkin mutka ja raskaimmin kuormitettu ns. oikorata (harrastajat tietää missä)
Raiteiden profiili ja kunto laahaa aikataulujen jäljessä ja jos kaarteeseen ajetaan kallistukseen verrattuna ylinopeutta, pyörän laippa kantaa ulompaa kiskoa vasten ja kuluttaa sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743