Minua kiinnostaisi ihan perusfaktat hampaidenoikomisesta. Olen haaveillut siitä jo monta vuotta, mutta en ole uskaltanut sen pidemmälle asiaa viedä. Suurinpana ongelmanani on yläkulmahampaat,jotka sijaitsevat liian edessä eli ne rikkovat muuten ihan ok hammasrivistön. Suuni on muutenkin "iso", hymyillessä näkyy paljon ikentä(ientä?miten se sana taipuukaan..). Hampaani vain pahentavat näkyä ja siksi en pidä hymyilemisestä.
Löytyykö netistä perusfaktoja?Pystytäänkö aikuisen (17 vuotias) hampaita edes oikomaan?Mitä se maksaa ja pitääkö käydä yksityisellä?
Pystynkö enää mitenkään saamaan kauniin hymyn?
Kiitos paljon jos joku viitsisi auttaa...
Hampaiden oikominen,perusfaktat!
32
37427
Vastaukset
- *ruusu*
http://www.stoma.fi/oikomishoidot.htm
Elikkäs tuossa on linkki, jossa on ihan pikkuisen jotakin tietoa oikomisesta.
Mutta tosiaan aikuisten hampaiden oikominen ei ole se simppelin homma. Kun kasvu on jo pysähtynyt, niin hampaita on vaikeampi saada liikkumaan oikeille kohdille. Se on mahdollista, mutta nopeassa ajassa se ei onnistu. Lääkäri osaa sanoa ajan paremmin, se kun on yksillöllinen ja hampaista pitkälti riipuvainen juttu. Kannattaa varata aika yksityiselle, koska tk:ssa harvemmin aikuisten oikomishoitoja tehdään. Hinnat yms...sitten selviävät puh. soitolla. Kela myös korvaa osan yksityisistä hammashoito kuluista.- oikomishoitoa
ei lapsilla eikä aikuisillakaan. Vain erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa (vaatii lähinnä huuli-suulakihalkioon verrattavan vamman).
- oiottu
oikomishoitoa kirjoitti:
ei lapsilla eikä aikuisillakaan. Vain erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa (vaatii lähinnä huuli-suulakihalkioon verrattavan vamman).
KUKA lie maksoikin, kunta tai kela... itse en joutunut maksamaan oikomisesta penniäkään, ilmeisesti koska hoito aloitettiin kouluaikana (kesti useamman vuoden). Samoin useat tuttavieni lapset ovat ILMAISESSA oikomishoidossa. Heidän hampaansa ovat eri tavoin vinksinvonksin, kellään ei ole mitään todella vakavaa ja vaikeaa vikaa.
Työterveyskin saattaa muuten korvata ainakin osan maksuista - höpöhöpö
oiottu kirjoitti:
KUKA lie maksoikin, kunta tai kela... itse en joutunut maksamaan oikomisesta penniäkään, ilmeisesti koska hoito aloitettiin kouluaikana (kesti useamman vuoden). Samoin useat tuttavieni lapset ovat ILMAISESSA oikomishoidossa. Heidän hampaansa ovat eri tavoin vinksinvonksin, kellään ei ole mitään todella vakavaa ja vaikeaa vikaa.
Työterveyskin saattaa muuten korvata ainakin osan maksuistaIlmaista hoitoa ei ole olemassakaan. Vaikka itse olet saanut sen ilmaiseksi, veronmaksajat ovat olleet maksumiehiä siinäkin hoidossa!
- alle 18v ja ylikin
oikomishoitoa kirjoitti:
Lapset pääsevät julkiseen hoitoon ilman omia kustannuksia.
Ja vaikka ei ole lapsikaan pääsee hoitoon vielä teini-iän jälkeenkin. 18v. vuotias pääsee vielä julkiseen myös. Armeija vain edessä, niin aloitan. Kuvat, viisurit yml. esityöt tehty ja julkisella puolella armeijan jälkeen oiotaan.
Eli mene ihmeessä julkiselta puolelta ensin kysymään, turhaan maksat kallista yksityistä, joissa on niin eri tason palveluja että ihan hirvittää. - cvxz
höpöhöpö kirjoitti:
Ilmaista hoitoa ei ole olemassakaan. Vaikka itse olet saanut sen ilmaiseksi, veronmaksajat ovat olleet maksumiehiä siinäkin hoidossa!
Kyllä yksityisenpuolen hoidoistakin veronmaksajat maksavat, korvaahan kela osan hoidoista!!!!
Jokainen meistä maksaa veroja ja on oikeutettu hoitoihin ja palveluihin. - oikomishoidosta
cvxz kirjoitti:
Kyllä yksityisenpuolen hoidoistakin veronmaksajat maksavat, korvaahan kela osan hoidoista!!!!
Jokainen meistä maksaa veroja ja on oikeutettu hoitoihin ja palveluihin.Jokainen maksaa omasta pussistaan yksityisen oionnan. Ei sitä korvata kelalta yhtään mitään!!!!
Itse maksat joka centin ja kallisti!!! Oikomishoito niinkuin ei impantti eikä prootesihoidot ole kelakorvauksen piirissä! Haloo, ota selvää asioista ensin. - OIKOMISHOITO
cvxz kirjoitti:
Jokainen meistä maksaa veroja ja on oikeutettu hoitoihin ja palveluihin.Yksityisellä maksetaan oikomishoito kokonaisuudessaan omasta pussissta.
Jos on suuhalkiopotilas silloin hoito maksetaan kelalta, mutta tavallisessa hampaiden suoristamisessa ei korvauksia tipu.
Mulla oli erittäin paha purentavaiva, eikä kela tullut siinäkään vastaan, jouduin itse pulittamaan koko oikomishoidon hinnan omasta pussista.
Samoin ei korvata implanttihoitoja eikä proteettisia hoitoja . Käypä kelan sivuilla katso sieltä mikä hoito on korvauksen piirissä ja mikä ei ja tule sitten sanomaan, että veronmaksajat muka maksavat oikomishoidon yksityiselläkin. - complex
OIKOMISHOITO kirjoitti:
Yksityisellä maksetaan oikomishoito kokonaisuudessaan omasta pussissta.
Jos on suuhalkiopotilas silloin hoito maksetaan kelalta, mutta tavallisessa hampaiden suoristamisessa ei korvauksia tipu.
Mulla oli erittäin paha purentavaiva, eikä kela tullut siinäkään vastaan, jouduin itse pulittamaan koko oikomishoidon hinnan omasta pussista.
Samoin ei korvata implanttihoitoja eikä proteettisia hoitoja . Käypä kelan sivuilla katso sieltä mikä hoito on korvauksen piirissä ja mikä ei ja tule sitten sanomaan, että veronmaksajat muka maksavat oikomishoidon yksityiselläkin.Jos ala ja ylä hampaiden väli on ainakin 6 milliä ja
ainakin jos selvitään ilman leikkausta (leukojen kasvu mahdollista miehillä 25-vuotiaaksi) pääsee erikoisairaanhoidon piiriin ja maksut eivät ole kuin pari kymppiä käynti.
- rautaa suussa
olen 23 vuotias ja raudat olleet vajaan vuoden ja suorat ovat jo, hurja muutos aikaisempaan. Hampaat liikkuvat kyllä aikuisenakin ihan hyvin, ei ole ollut ongelmia ja mikä aikuinen 17 vuotias vielä on ;)
Ikävä kyllä yksityiselle joudut (kannattaakin ehkä joutua jos haluat tulosta), hinnat liikkuu tonnista viiteen tonniin riippuen mitä pitää tehdä.
Suosittelen kyllä vaikka maksaakin paljon, onhan se kivaa kun ei mieti hampaitaan joka kerran kun puhuu tai hymyilee. Kauniin hymyn kyllä saat tavalla tai toisella, mene keskustelemaan asiasta oikojan kanssa... tsemiä!- ei aina tulosta rahastakaan
Itse yksityisellä oikomisessa. Täytyypä sanoa, ettei siellä TULE AINA TULOSTA! Maksaa kyllä, vaikkei tulosta tulekaan.
Kannattaa valita yksityinen oikoja todella huolella. Konsultaatiossakin kannattaa käydä vähintään kahdella, se on pieni hinta koko satsista, kuin että kärsit huonosta tuloksesta.
Aina voi myös keskenkaiken vaihtaa ja kannattaakin, jos näyttää, ettei hommasta tule mitään. Hoitotiedot ja kuvat kipsimallit mukaan, mutta kaikki oikojat eivät vaadi näitäkään, vaan osaavat pätevinä oikojina jatkaa toisen tekeleistä ilman sen kummenpaa probleemaa. - turiset..
ei aina tulosta rahastakaan kirjoitti:
Itse yksityisellä oikomisessa. Täytyypä sanoa, ettei siellä TULE AINA TULOSTA! Maksaa kyllä, vaikkei tulosta tulekaan.
Kannattaa valita yksityinen oikoja todella huolella. Konsultaatiossakin kannattaa käydä vähintään kahdella, se on pieni hinta koko satsista, kuin että kärsit huonosta tuloksesta.
Aina voi myös keskenkaiken vaihtaa ja kannattaakin, jos näyttää, ettei hommasta tule mitään. Hoitotiedot ja kuvat kipsimallit mukaan, mutta kaikki oikojat eivät vaadi näitäkään, vaan osaavat pätevinä oikojina jatkaa toisen tekeleistä ilman sen kummenpaa probleemaa.Minkäkaltaisia ongelmia sinulla on ollut oikomisen suhteen?
- ja lisäksi
ei aina tulosta rahastakaan kirjoitti:
Aina voi myös keskenkaiken vaihtaa ja kannattaakin, jos näyttää, ettei hommasta tule mitään. Hoitotiedot ja kuvat kipsimallit mukaan, mutta kaikki oikojat eivät vaadi näitäkään, vaan osaavat pätevinä oikojina jatkaa toisen tekeleistä ilman sen kummenpaa probleemaa.Hoitotiedot jos edes tarvii, niin voi pyytää anonyymilomakkeelle, jolloin "entisen" oikojan henkilöllisyys ei paljastu, vaikka hoitotiedot nappaakin mukaan!
Jos ei nimittäin halua kertoa kenelle meni tunaroimaan, sillä oikojan valintahan on aina oma moka! - omppu
Kuinka vinossa hampaasi oli, kun hoito aloitettiin. Korjattiinko sekä ylä-että alahampaat. Et kuitenkaan ole joutunut kärsimään hoidosta kamalan kauan. Milloin saat näkyvät raudat pois? =)itse saman ikäinen kuin sinä ja pitäis rohjeta oikomaan.
- rautainen
Minulle on vähän yli pari vuotta sitten laitettu ylös hampaanvärisillä kiinnikkeillä ja vähän yli vuosi sitten alas metallinvärisillä kiinnikkeillä alas raudat.
Alahampaat ovat oienneet hyvin, mutta ylähampaat jäävät hieman ulkoneviksi, koska olisi tarvittu leukaleikkaus parhaan tuloksen saamiseksi. Leikkausta en halunnut.
Purentani kuitenkin sen verran vaikea oli, että Kela korvaa siitä 20%. Kannattaisi varmistaa vielä kunnan/kaupungin hammaslääkäriltä, onko ilmaiseen oikomiseen vielä mahdollisuutta, koska olet vielä alaikäinen.- merkitsee
Kun lähtökohta on noin vaikea, on epärealistista odottaa täydellistä lopputulosta. Jos jo alunalkaen epäsuhta on niin suuri, että tarvittaisiin leukaleikkausta, ei pelkkä hampaiden siirtely voi tuoda kuin kompromissin, parhaassakin tapauksessa. Leukaleikkaus ei myöskään takaa 100 prosenttista tulosta, kun tilanne on alkujaan niin hankala.
- selittää tilanne etukäteen
merkitsee kirjoitti:
Kun lähtökohta on noin vaikea, on epärealistista odottaa täydellistä lopputulosta. Jos jo alunalkaen epäsuhta on niin suuri, että tarvittaisiin leukaleikkausta, ei pelkkä hampaiden siirtely voi tuoda kuin kompromissin, parhaassakin tapauksessa. Leukaleikkaus ei myöskään takaa 100 prosenttista tulosta, kun tilanne on alkujaan niin hankala.
Eikö oikojalla ole velvollisuus selittää tilanne jo etukäteen, siis ennenkuin aletaan edes hommiin?
Rahaa palaa ja tulosta odotellaan ja sitten, viime metreillä tokaistaan, että eihän tästä nyt millään olisi kummempaa saanut! Kyllä oikojan velvollisuus olisi ehdottomasti kertoa faktat ja kompromissit jo ennen aloitusta. - ennen aloitusta
selittää tilanne etukäteen kirjoitti:
Eikö oikojalla ole velvollisuus selittää tilanne jo etukäteen, siis ennenkuin aletaan edes hommiin?
Rahaa palaa ja tulosta odotellaan ja sitten, viime metreillä tokaistaan, että eihän tästä nyt millään olisi kummempaa saanut! Kyllä oikojan velvollisuus olisi ehdottomasti kertoa faktat ja kompromissit jo ennen aloitusta.Kyllä ehdottomasti olen samaa mieltä, että kyllä asiakkaan olisi hyvä saada tietää etukäteen jo faktat. Oikojan olisi kylllä pystyttävä tällaiset asiat kertomaan ennen aloitusta, sitten asiakas voisi päättää alkaako hoitoon ollenkaan vai ei. Suu saadaan auki vasta siinä vaiheessa, kun ollaan loppusuoralla.
Rahaa on palanut useampia tuhat eurosia, ei paljon naurata, kun sanotaan lopuksi, ettei tästä tämän parempaa ollut alun pitäenkään mahdollista saada! Ei siinä paljon hymyilytä enää, muutakuin oikojaa tietty! - Mikäs
ennen aloitusta kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti olen samaa mieltä, että kyllä asiakkaan olisi hyvä saada tietää etukäteen jo faktat. Oikojan olisi kylllä pystyttävä tällaiset asiat kertomaan ennen aloitusta, sitten asiakas voisi päättää alkaako hoitoon ollenkaan vai ei. Suu saadaan auki vasta siinä vaiheessa, kun ollaan loppusuoralla.
Rahaa on palanut useampia tuhat eurosia, ei paljon naurata, kun sanotaan lopuksi, ettei tästä tämän parempaa ollut alun pitäenkään mahdollista saada! Ei siinä paljon hymyilytä enää, muutakuin oikojaa tietty!sitten onkaan tärkeintä näissä hommissa?
Asiakkaan etu ja hyvinvointi, vai varma asiakas, joka kiltisti kantaa rahansa hammaslääkärille?
Vaikka jälkikäteen voidaan havaita, että asiakkaan saama vastike hoitoon käyttämille rahoilleen on kovin vähäinen!
- minä vaan
kyllä oikominen on mahdollista aikuisillekin. Saattaa kyllä maksaa aika paljon, riippuu tilanteesta. Reippaasti vaan varaa aika hammaslääkäriin niin siellä saat tarkempaa tietoo. Mut alkuun pääset jo vaikka googlaamalla "hampaiden oikominen" tai jotain vastaavaa.
- vaikka 60+
Oikoa voi hampaita vaikka mummona, jos omat on jäljellä. Tulos nyt ei välttämättä sitten ole sitä mitä odotat. Rahaa kyllä menee, yksityisellä maksaa tosi paljon, ei ole mitään persaukisten puuhaa.
Ikäsi puolesta voit kyllä päästä julkisen puolen oiontaankin. Itse pääsin 39 vuotiaana julkiselle puolelle oikomishoitoon.
Varaa aika terveyskeskushammaslääkärille, siitä se lähtee. Ei kannata suin päin rynnätä yksityiselle, koska olet niin nuorikin ja minä 39v. sain julkiselta puolelta oikomishoidon. - apua kaipaava
Kiitos todella paljon kaikille jotka on jo vastannu!
Olen menossa viikon sisällä ihan tavalliseen reiän paikkaukseen, siellä voin varmaan kysäistä oikomishoidosta? Pitää vaan yrittää kerätä rohkeutta :) Tarkoittaako se sitä, että jos pääsen oikomishoitoon vielä 17-vuotiaana niin hoito pysyy ilmaisena vaikka se kestäisi vuosia?
Olen googlannut kyllä asiaa jo paljon,mutta tämä osoittautui parhaaksi paikaksi :)
JOS minä nyt sitten onnistuisin oikomishoitoon pääsemään niin raudat varmaan joudun ottamaan? Vähän kyllä harmittaa, että sellaset sitten näkyy, mitähän kaveritkin ajattelee...Alahampaita minä en kyllä ole aatellut ruveta oikomaan, ne on vähän tiiviisti pakkautuneet, mutta se ei oikeastaan haittaa..Nuo etuylähampaat olisivat ainoat jotka tahtoisin muuttaa.- oiottu julkisella puolella
Hoito pysyy ilmaisena 18 vuotiaaseen asti. Sitten joudut pulittamaan muutaman euron käynneistäsi, ei todellakaan paljon, suhde yksityisen hintoihin on 1/10 ja allekin terveyskeskushammashoitolan hoidossa. itse sain hoidon suu-hammasklinikalla, jossa maksettiin vähän kalliinpia hintoja, mutta suhde yksityiseen oli tuo 1/10 ja tiedän, että terveyskeskushoidossa pääsee vieläkin edullisemmin.
Kysyhän samalla kaikki asiat selviksi vain hampaan paikan yhteydessä, kyllä ne tietävät ja ohjaavat sinut tarvittaessa eteenpäin. Välttämättä et saa kiinteitä rautoja, vaan on monenlaisia kojeita ja kumivetoja, joilla tuollaiset viat korjataan. - hieman..
Kyllä ne alahampaat siinä tulevat samaan syssyyn laitettua ja nehän eivät näy alhaalta mihinkään.
Voi mennä purenta todella oudoksi ja haitata jatkossa, jos vaan ylhäältä oiotaan. - Anselmi*
niin että molempiin tulee raudat sekä alas että ylös. Suosittelen käymään oikomishoitajalla joka tekee suunnittelman ja kustannusarvion. Tuo käynti maksoi minulle n. 60 euroa. Nyt on hoitoa takana 1v 3kk ja jouluun mennessä saan näkyvät raudat pois. Minulla on etuhampaissa ylhäällä posliiniset "nappula" jotka eivät näy kovin pahasti. Ja ikää 36v.
- KÄYNYT NIIN
Anselmi* kirjoitti:
niin että molempiin tulee raudat sekä alas että ylös. Suosittelen käymään oikomishoitajalla joka tekee suunnittelman ja kustannusarvion. Tuo käynti maksoi minulle n. 60 euroa. Nyt on hoitoa takana 1v 3kk ja jouluun mennessä saan näkyvät raudat pois. Minulla on etuhampaissa ylhäällä posliiniset "nappula" jotka eivät näy kovin pahasti. Ja ikää 36v.
että oikomishoidon jälkeen hampaat palaavat takaisin alkuperäiseen asentoonsa. tuntuu hullulta maksaa semmoista summaa oikomisesta jollei siitä loppupeleissä olekaan hyötyä.
- esimerkki!
KÄYNYT NIIN kirjoitti:
että oikomishoidon jälkeen hampaat palaavat takaisin alkuperäiseen asentoonsa. tuntuu hullulta maksaa semmoista summaa oikomisesta jollei siitä loppupeleissä olekaan hyötyä.
Minulle laitettiin puoli vuotta sitten tukilanka alahampaiden taakse eli retentiolanka. Nyt alahampaat etualueella ovat liikkuneet niin, että menevät edelle etuhampaiden. Pahinta on, että olen juossut oikojalla joka kuukausi näyttämässä tätä "hienoa lopputulosta" ja SILTIKÄÄN oikoja ei ole asialle tehnyt mitään!
Oikomiseni maksoi maltaita,monta vuotta rautoja ja yksityisellä käyn, mutta tulos tämä. Kyllä ihmetyttää, ettei oikoja ole tehnyt asialle mitään,vai onko mitään edes tehtävissä? - Anselmi*
esimerkki! kirjoitti:
Minulle laitettiin puoli vuotta sitten tukilanka alahampaiden taakse eli retentiolanka. Nyt alahampaat etualueella ovat liikkuneet niin, että menevät edelle etuhampaiden. Pahinta on, että olen juossut oikojalla joka kuukausi näyttämässä tätä "hienoa lopputulosta" ja SILTIKÄÄN oikoja ei ole asialle tehnyt mitään!
Oikomiseni maksoi maltaita,monta vuotta rautoja ja yksityisellä käyn, mutta tulos tämä. Kyllä ihmetyttää, ettei oikoja ole tehnyt asialle mitään,vai onko mitään edes tehtävissä?kun ei ole tehnyt mitään. Tuntuisi että raudat pitäisi laittaa takaisin. Mutta valitettavasti oikomisessa ei hyvä lopputulos aina taattu ja ylläpitävää hoitoa saattaa joutua käyttämään loppuelämän...Sinuna kävisin kysymyssä toisen oikojan mielipidettä asiaan.
- Kohta 18
Täytän muutaman kuukauden päästä 18 ja minulla on 4 ala hammasta ihan edetä vinossa ahtauden vuoksi ja haluasin, että ne oikaistaan. Aikasemmilla hammaslääkäri käynneillä on sanottu että purentavika ei ole vakava, mutta hieman on ja että vinot on :D mutta ei ole sitten oikomisesta puhuttu. nyt on paikkauksen takia aika ennen kuin täytän ja ajattelin kysyä oikaisemiseta. Niin kertoisiko joku kuka tietää että onko minulla mahdollisuutta päästä oikomiseen ettei tarvitsisi itse maksaa ainakaan 500€ enempään. Jos on mahdollista niin miten tuo oikominen voidaan toteuttaa onko se suoraan että näkyvät raudat vai voiko sen tehdä tässä tapauksessa jollain muulla laitteella joka olisi vaikka yöt suussa? ja miten pitkään se kestäisi eri menetelmillä?
armeijaan olen menossa hieman alle 2 vuoden päästä ja armeijan aikaa moni käy oikomis hoidoissa niin vaikuttaako mitenkään maksuun?
Aikaisemmin en ole oikomista kysellyt koska olen ymmärtänyt että joudun itse maksamaan kaiken koska ei ole mitään vakavaa. Nut on pakko selvittää ennen kuin täytän 18.
Jos joudun itse maksamaan kaiken nii paljonko tälle tulisi hintaa.
Kiitos avusta. - tuutti16
hampaat pystyy oikomaan ilman maksua, koska olet alle 18v. itse olen 16v ja aion ottaa nyt raudat, jotka piti laittaa jo yli seitsemän vuotta sitten. kannattaa ottaa kun on mahdollisuus !
- Jossestiina
Justiinsa, mulla on harvat yläetuhampaat, ja ainakin yks rautahammas on jättänyt tulemata. En tiiä miks niitä ei oiottu kun olin koulu-ikäinen (?)
Oon 26 vuotis nainen ja kärsinyt koko elämäni hampaitten ulkonäön takia. Oon opetellut hymyilemään suu kiinni, ja aina ne on ajatuksissa jos suun joutuu aukasemaan :(.
Mulla on TODELLA huonot tulot, vaikka työssä käyvä ihminen olenkin.
Tulee olemaan ikuinen haave että edes voittaisin jostain sen verran rahaa, että saisin hampaani laitettua... Laskin tuossa että mun tuloilla pahimmillaan 20 vuotta pitäis säästää että sais nää haravahampaat ojennukseen :(
Taitaa jäädä haaveeks...- raudatar
Jos hampeet tarpeeks viturallaan ni kaupunki maksaa.. näin mulla ainakin, pelkän poliklinikkamaksun joudun maksaa eli alle 30e kerta. kysele hammaslääkäriltäs onko mitään tehtävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742