Olkapää

Tro

Olkapääni meni salilla noin 4 kuukautta sitten, penkkipunnerruksessa leveällä otteella (viimeisellä pakkotoistolla). Lääkärissä on tullut käytyä useita kertoja. Ei kuulemma ole revähtänyt. Kipu useimmiten olkapään etuosassa. Edellisen lääkärillä käynnin jälkeen (kesäkuun puolessa välissä). Lääkäri kehotti että voi treenata kevyesti pari viikkoa ja sitten lepoa. Mutta treenannut olen tähän päivään asti, pientä kipua on vielä havaittavissa kun käsi joutuu tiettyihin asentoihin, mutta uskoakseni parempaan suuntaan ollaan menossa. Eli kannattaako mielestänne treenata yhtään, kun käsi on kuitenkin vielä hiukan kipeänä?

8

960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut treenari

olkapään etuosaan viisi vuotta sitten just leveää penkkiä tehtäessä.

Välillä pidetty treenitaukoa, viime kesänä kolme kortisonipiikkiä, vaiva ei vain ole vieläkään kadonnut kokonaan...

• sdfsf

kuulostaa siltä kuin infraspinatus olisi saanut hiusrepeämiä. tuo on kyllä yksi helpoimmin "hajoavista" lihaksista ja kipu tuntuu yleensä vasta levossa esim. yöllä, ei lämmittelyn jälkeen. treenata voi, mutta ehdottomasti suosittelen penkissä kapeampaa otetta jotta lihas ei pääse repeämään pahemmin.

• Tro

Eli olkapää meni tosiaan penkkipunnerruksen viimeisen toiston aikana; itse suorituksen aikana ei mitään tuntunut, mutta kun raudat laski telineisiin niin huomasin lievää vihlovaa kipua olkapäässä. Lähdin melkein samantien kotia lepuuttamaan kättä. Seuraavat päivät olivat yhtä helvettiä. Paitaa ei saanut puettua päälle, nukkuminen oli vaikeaa (ei tahtonut löytyä asentoa jossa käsi ei olisi kipeä). Noin viikon jälkeen kipu alkoi pikku hiljaa kadota. Viikolta 2 - Viikolle 10 käsi oli suht samanlainen (välillä parempia päiviä, välillä huonompia). Parhaillaan kipu oli kokonaan poies. Lääkäri sanoi että ei ole revähtänyt koska voimat ovat tallella, eikä kovin kovaa kipua. Hoidin koko tämän ajan kättä kylmägeelillä, mobilaatilla sekä jääpussilla painaen silloin tällöin. Käsi on nykyään kuten sanoin parempaan suuntaan, mutta edelleen pelottaa tehdä tiettyjä liikkeitä; penkkipunnerrus otetta olen vaihtanut kapeammaksi yms. Olen myös ymmärtänyt että nuorilla kiertäjäkalvosimen paskaksi meno olisi harvinaista (olen 18 vuotias), joten varmaan sitten lievä tulehdus? Mutta sitä olen viimeaikoina miettinyt että meneekö olkapää totaalisesti paskaksi jos rääkkään sitä kun se on tulehtunut?

• Kokenut treenari

kun mulla kävi just kuten sulla. Tein kolmosen leveällä penkkiotteella maksimisarjana. Olkapää kipeytyi seuraavana päivänä.

Pidin treenitaukoa pari viikkoa. Syksyllä pidempään. No viisi vuotta treenattu sen jälkeen. Voimaominaisuudet kasvaneet. Välillä kipua ei tunne ollenkaan toisinaan se äityy pahemmaksi pariksi viikoksi jne.

Ei kortisoonista mitään apua. Venyttelystä ja hieronnasta apua.

En tiedä auttaisiko leikkaus. Yleisessä terveydenhuollossa ei leikattu, vaikka ultrakuvauksissa näkyi pieni? repeämä. Ehkä, jos olis kilpaurheilija.

Nyt ollut pari viikkoa kipeänä. Ehkä syynä se, että olen tehnyt leuanvetoa max 40 kilon lisäpainoilla. Muut selkäliikkeet olleet ohjelmassa viimeiset pari vuotta. Peck deck paha liike olkapäälle.

Pystypunnerrus ok, penkki hyvä parin lämmittelysarjan jälkeen.

• kunnnn

Mun olkapää kipeytyy ennenkaikkea venyttelyistä. Pyörittely ja keppijumppa vielä menee, mutta jos roikottaa yläkroppaa jumppakepin varassa (venyttää olkapäitä hyvin) tulee kipeäksi.

Ja lievää särkyä on eniten yöllä?

Mikähän mättää?

• weider---

Älä tee mitään mikä aiheuttaa asiaan kuulumatonta kipua.

• weider---

EI missään nimessä mitään punttitreenejä kunnes kipu on hävinnyt. Kuntouttamisen voit aloittaa pikku hiljaa pienillä painoilla kun kipu on kaikonnut ja ollut poissa jonkun aikaa.

• Tro

Kävin taas jälleen terveyskeskuksen lääkärillä, laittoi röntgeniin, ei mitään ilmennyt, ei nähnyt tarpeellisena ultrata olkapäätä. Sanoi että voi ihan normaalisti treenata, jos ei pieni kipu haittaa. Itse vähän varovaisesti suhtaudun tähän, koska käsittääkseni pieni repeämä lihaksessa ei todellakaan näy rontgenissä, tai haittaa merkittävästi liikeratoja/vähennä voimia. Eli vieläki paussia treenauksesta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe