Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Caprice Classic '91 viritys?

ostaja..

Olen silmäillyt yhtä '91 Caprice Classicia.

'91, 5.0Efi, ja muut sähköherkut..

Mutta tuo suorituskyky hieman arveluttaa. Eikös tuo 5.0 Efi tuota vaatimattomat 140 heppaa? Liikuuko sitten tuo panssarivaunun kokoinen auto niillä hepoilla? Paljonko siinä moottorissa on vääntöä? Mikä on huippunopeus? Kiihtyvyys 0-100?

Miten semmoista pitäisi sitten lähteä virittämään?
Onko mitään tehdasremmiahdinpakettia olemassa? Mihin hintaan?

Ja muutenkin te jotka omistatte tuota uudemman korimallisia Caprice Classiceja, mitäs kokemuksia teillä on autosta? Hyviä puolia, puutteita? Parantamisen varaa?

Hyvistä vastauksista kiitokset!

18

2729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jani

      Virittäminen olla aika kallista. Kyllä se noilla hepoilla kulkee, mutta saat varautua tuohon teho/painosuhteeseen ettei se maailman nopein ole.Se noissa jenkeissä onkin kumma kun konetta löytyy muttei tehoa. Tuon vääntöarvot olisi kiva tietää. voisi päätellä onko aivan "epäonnistunut"
      Tuo ruisku varmaan vaikuttaa ja tehoihin, sillä kun se taitaa olla vain 2 pisteruisku?

      • jdiesel

        kyllä se ihan hyvin kulkee. lämmitys laiteen huurteen poistossa ois parantamisen varaa.


    • T.

      -91 305:ssä on noin 170-175 tehoa. Vanha koppaisessa farkussa 307:ssa on tuo 140 heppainen kone.
      Käy katsomassa Metrosta Impala SS:ää, jos tarvitset tehoa. Siinä on valmiina corveten kone. En ole varma onko autot vielä siellä? Hintalappu lienee noin 200tmk.

    • triniemi

      Ei sitä autoa sillä piikkiteholla harvemmin ajeta, vääntökäyrä on se mikä normaaliliikenteessä ratkaisee. Eli miten paljon vääntöä ja millä kierrosluvulla. Tehohan on pelkkä laskennallinen tulos vääntömomentista tietyllä kierrosluvulla. Ja kyllä toi 5-litranen vie ihan mukavasti tota koppaa tyhjäkänniltä lähtien jos on vaan kunnossa.

      • Handyman

        on 170 hv vaanto 255,4200 kierroksella,jos on 4400 kierrosta teho on 230hv ja vaanto 300.Katso kaikki koneet 1970 -tahan asti.
        http://www.nastyz28.com/sbchevy/sbsum.html
        Kylla se kulkee niin kovaa kun uskaltaa ajaa.Virityksesta vahan,kysyin kerran virityspajalla samaa asiaa ja siella sanoivat etta asentaa Corvetten nokka-aksila,sanoivat etta ei tarvitse tehda mitaan saatoja,niin lahto tulee.Tietenkin voi laittaa peltipakosarjan,joka antaa noin 10hv lisaa,ja Edelbrock kannen,sitten tarvitsee luultavasti saatoja.


      • Firebird91
        Handyman kirjoitti:

        on 170 hv vaanto 255,4200 kierroksella,jos on 4400 kierrosta teho on 230hv ja vaanto 300.Katso kaikki koneet 1970 -tahan asti.
        http://www.nastyz28.com/sbchevy/sbsum.html
        Kylla se kulkee niin kovaa kun uskaltaa ajaa.Virityksesta vahan,kysyin kerran virityspajalla samaa asiaa ja siella sanoivat etta asentaa Corvetten nokka-aksila,sanoivat etta ei tarvitse tehda mitaan saatoja,niin lahto tulee.Tietenkin voi laittaa peltipakosarjan,joka antaa noin 10hv lisaa,ja Edelbrock kannen,sitten tarvitsee luultavasti saatoja.

        Ymmärtääkseni GM:n 305 cid koneita on EFI, TBI ja TPI suihkuilla ja tuossa tehojärjestyksessä. TBI
        on mainitsemasi 170 hv ja TPI muistaakseni 215.
        EFI:ä en tiedä, mutta veikkaan tuollaista 150 hv.
        Fakta on, että Caprice ei liiku mihinkään, mutta ei se ole siihen tarkoitettukaan. Kannattaa säästää vähän lisää ja ostaa Camaro/ Trans AM 351 cid. koneella, joka jo vakio-TPI:llä antaa 235-240
        hv. ja saa kumen vähän kurtulle.

        PS Onhan näitä tietolähteitä, en ole tosin löytänyt yhtään tehtaan vahvistamaa....
        http://www.camaro-firebird.org/


      • impala1968
        Firebird91 kirjoitti:

        Ymmärtääkseni GM:n 305 cid koneita on EFI, TBI ja TPI suihkuilla ja tuossa tehojärjestyksessä. TBI
        on mainitsemasi 170 hv ja TPI muistaakseni 215.
        EFI:ä en tiedä, mutta veikkaan tuollaista 150 hv.
        Fakta on, että Caprice ei liiku mihinkään, mutta ei se ole siihen tarkoitettukaan. Kannattaa säästää vähän lisää ja ostaa Camaro/ Trans AM 351 cid. koneella, joka jo vakio-TPI:llä antaa 235-240
        hv. ja saa kumen vähän kurtulle.

        PS Onhan näitä tietolähteitä, en ole tosin löytänyt yhtään tehtaan vahvistamaa....
        http://www.camaro-firebird.org/

        No johan oli. Sekä TBI että TPI ovat EFI-koneita, Electric Fuel Injection, nääs. Capriceen ei mun mielestä ole edes saanut kuin TBI:tä. Chevyllä ei ole koskaan ollut 351 konetta, 350:nen sen sijaan kyllä eikä sekään ole mikään teho/vauhtihirmu vakiona. Mikään f-body tuskin on vaihtoehto jos puhutaan capricen hankkimisesta vai onko ne muka jotenkin vertailukelpoisia?


      • Ponsu
        impala1968 kirjoitti:

        No johan oli. Sekä TBI että TPI ovat EFI-koneita, Electric Fuel Injection, nääs. Capriceen ei mun mielestä ole edes saanut kuin TBI:tä. Chevyllä ei ole koskaan ollut 351 konetta, 350:nen sen sijaan kyllä eikä sekään ole mikään teho/vauhtihirmu vakiona. Mikään f-body tuskin on vaihtoehto jos puhutaan capricen hankkimisesta vai onko ne muka jotenkin vertailukelpoisia?

        En tiedä mistä kiistellään. Tuo EFI lyhenteen käännös on looginen, tosin en ole siihen törmännyt. GM:n koneissahan on polttoainesuihkutuksen puolella lyhenteitä CFI, SFI, TPI, TBI ja MFI. Capricessa on joku em. Mene ja tiedä. Aiempi pointti on sikäli perusteltu, miksi etsiä suorituskykyä sieltä missä sitä ei ole. Jenkkiharrastajien puolella tuo vitsikkyys on välillä liiankin selvää. Jotkut autot on tehty kulkemaan, jotkut on takseja, jotkut ruumisautoja.
        Mitä palvelee se, että laittaa STW:hen 454:n remmiahtimella?! Tietysti, Suomi on vapaa maa ja
        kukin tekee mitä lystää...


    • 4,6gts

      Tuo yksipistesuihku ei vastaa oikein viritystoimenpiteisiin. Selväti vähimmällä ja halvimmalla pääsee kun hankkii Camaron / Firebirdin 5,7 monipistesuihkukoneen ja jos se ei riitä, niin virittelee sitä. Se käyttää hyvin hyväksi pakoputki, nokka, kansi ja erityisesti ahdin muutoksia.

      • Minä

        Siis 305 cid chevyn motissa kaasarilla varustettuna on tehoa 150hv ja vääntöä 346nm, toi yks joka ilmoitti väännöksi 255, niin jenkit ilmoittaa väännön, oliko se nyt jalka paunoina. Esim Alffa ruman gta ajoneuvo jossa on 250 hp ja 300nm vääntöä, ja caprice jossa on 150hv mutta 346nm, eli kasi vääntää.


      • Handyman
        Minä kirjoitti:

        Siis 305 cid chevyn motissa kaasarilla varustettuna on tehoa 150hv ja vääntöä 346nm, toi yks joka ilmoitti väännöksi 255, niin jenkit ilmoittaa väännön, oliko se nyt jalka paunoina. Esim Alffa ruman gta ajoneuvo jossa on 250 hp ja 300nm vääntöä, ja caprice jossa on 150hv mutta 346nm, eli kasi vääntää.

        laskutapa muutettiin jenkeissa.Vuoteen-71 asti hp laskettiin prutto hevosvoimina,vuodesta-72 lahtien hp alettiin laskea netto hevosvoimina.Tama muutos aiheutti 15-25% laskun hevosvoimissa.Tata muutosta ei tarkoituksella ilmoitettu autotehtailta,siksi auton ostajat ja vakuutus yhtiot luulivat etta hesosvoimat laskettiin kaikissa malleissa.Netto hevosvoimien laskutapaa seurasi todellinen hevosvoimien pudotus,ja vuoteen -75 mennessa todellinen muskeli autojen aikakausi oli ohi.Esimerkisi Camaron hp 1970 1/5-375 prutto,1971-330 prutto,1972-255 netto,1973-245 netto(ison lohkon teko lopetettiin)1974-245,1975-155,1976-1978-165,1979-1981-170.Camarossa ei ollut yli 200 hp ennenkun 1985 IROC 215HP,305 CID 9.5:1 puristus,TPI injection.
        Katso:http://home.golden.net/~appster/text.march.html


    • veetosi

      Sulla tulee kulumaan viritykseen niin paljon rahaa, että sillä ostaa jo suht rivakan käytetyn tehopakkauksen. Tietty, me jenkkifanit ei järjen ääntä kuunnella, vaan veekasin murinaa... :)

    • dart

      Kait tuo ap on kerinnyt 11 vuoden aikana jo vaihtamaan autoa parikin kertaa.

      • lymout

        On varmasti ja caprice on aikapäiviä sitten laulettu loppuun ja paalattu.


      • joutikin
        lymout kirjoitti:

        On varmasti ja caprice on aikapäiviä sitten laulettu loppuun ja paalattu.

        Ja hyvä niin.


    • Caprice 83

      Kattokaa vaan mitä maksaa jenkeissä Summit Racingilla osat SBC-koneeseen.

      Esim. kaikki kahdeksan mäntää saa SBC-koneeseen samalla rahalla kuin yhden Eurooppalaiseen neloskoneeseen. Sitä hintaluokkaa on muutkin osat.

      Eri asia on sitten ostaako kalliita osia eikä tiedä mitä tekee (esim. teho putoaa vain 30%), vai tietää mitä tekee ja osaa tehdä virityksen pienemmälläkin budjetilla esim. modaamalla osan alkuperäisiä osia.

    • Lähtökohta väärä

      Lähtökohta kuule ihan väärä ja jälkikäteen erittäinkin kallista jos vaikka tehokkaampaa konetta vaihdat jostain Corvettesta tms,eikä se ihan heittämällä sinne mene ja pistokkeet kiinni naps.
      Tollanen 4d munasukkula Caprice on yhtä urheilullinen kuin taksi mersu tai joku Omega vaikka laittaisit isolohkon remmiahtimella,meinaan että menee ihan aika,rahat,työ ym hukkaan,eikä arvo ainakaan nouse....
      Riittää ihan mukavaan matkantekoon mihin tehtykin ja 0-100 siinä 10s sekä huiput n200,mikä Suomessa enempi kuin ok?
      Samalla rahalla löytyy Camaroja joihin kannattanee enempi satsata,jos meinaan vauhtipuolta sporttisuutta haet.

      • räkänokka

        Mutta kun capricen saa niin halvalla. Camaroon ja corvetteen ei raha riitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe