polvivaivat

lääkäriaikaa odotellessa

Onko kellään vastaavia, eli portaita alas tullessa käy kipeää, samoin joskus istualtaan noustessa ja kyykyssä en pysty olemaan ollenkaan, sattuu niin kovasti polven lumpion alle sekä enempi ulkosyrjälle. Pyörällä ajaessa polveen sattuu sekä kuuluu välillä älytön pauke. Tk:ssa kuvattiin mutta ei pahempaa kulumaa löytynyt, lähete on menny yliopistosairaalaan mut ei ole viel mitään kuulunu. Yösärky on kans useinmiten kova. Löytyykö vastaavia oireita ja onko syy selvinnyt?

16

14711

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eve 38

Sulla on luultavasti polvikierukka sökö. Ortopedi osaisi todennäköisesti sen heti todeta, kun kertoo oireista.

• samat oireet

Minulla aivan vastaavanlaiset oireilut Tkssa ei asia selvinnyt piti mennä yksityiselle ja sieltä kautta yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin jossa todettiin kulumat/reuma.

• kävin

juuri terv.kesk.lääkärillä polveani näyttämässä. Kesäkuussa polvessa "rusahti" kipeästi ensimmäisen kerran sohvalta istumasta noustessani, ja on se sen jälkeen ollut enemmän tai vähemmän kipeä. Kyykkyyn enkä siitä ylös ole koko kesänä päässyt kuin käsillä itseäni kannatellen. Nyt polvi "rusahti" toisen kerran muutama päivä sitten, silloinkin ihan normaaliolossa ihan lievän kiertoliikkeen seurauksena.Nyt piti kävellä oikein kepin kanssa pari päivää, eikä polvea voinnut taivuttaa. Portaiden kulkeminen piti tehdä polvi suorana, ja alaspäin kulkeminen oli kivuliainta. Nyt polvi on taas selvästi rauhottumaan päin niinkuin viimeksikin, mutta kyykistyminen on kivuliasta. Polvessa lonksuu, eikä mitään kiertoliikkeitä, lieviäkään oikein kärsi tehdä.
      Lääkäri epäili kierukkavikaa, mutta sanoi ettei diagnoosia voi varmistaa ennenkun polvi on tähystetty. Röntgenkuva otettiin, kun ortopedi kuulemma haluaa sen jokatapauksessa ennen mahdollista tähystystä. Polvessani ei ole särkyä, ainoastaan sinä päivänä kun se rusahti. Hoitelin sen Buranalla ja tukisiteellä. Outoa, että nyt tuntuu siltä että tukiside pahentaa kipua nivelessä, parempi on olla ilman.
      Minulla on nivelrikkoa sormissa ja peukaloiden tyvinivelissä , ja haluankin nyt tietää onko polvivaivani nivelrikon aiheuttamaa, jonka kanssa sitten on vain elettävä, vai onko vaivani kirurgisesti korjattavissa.
      Terv.keskukseen pääsin heti kun soitin, päivystyspotilaana, ja asiani otettiin siellä "vakavasti". Loppuviikosta lääkäri soittaa mitä röntgenkuva mahdollisesti sanoo. Toivon että vaivani hoidetaan sieltä kautta eteenkin päin, sillä pelottaa milloin polvi taas pettää, ja kyllähän sitä nyt kyykistelläkin pitäisi voida, eikä portaitakaan aina pysty välttelemään....

• aloittaja

Minulla on kans tuo kiertoliike, jäi tuosta aloituksesta pois eli samantyyppiset oireet kun sinulla, mutta en muista rusahdusta. Tosiaan jos teen kiertoliikkeen niin sattuu todella paljo. Minäkin edelleen odottelen sitä lääkäriaikaa, saa nähdä mihin asti menee. Kyllähän sitä tosiaan tarvii kyykistellä näin marja-aikaan varsinkin ja muutenkin. Kaikki kyllä sanoo että ne johtuu kulumista mutta en tiedä sitten ja siinä kuvassa joka tk:ssa otettiin ei kulumia juuri näkynyt. Että odotellaan vaan. Kipu on kans vaihtelevaa, vähän rasituksesta riippuu, jotku päivät on helpompia, joskus särky on kova. Pahalta kuulostaa noi sunkin kivut, toivottavasti apu löytyy.

• polvestani

...että röntgenkuvissa ei näkynyt kuulemma kummempia, ja lääkäri lupasikin laittaa lähetteen eteenpäin sitä tähystystä varten. Saapi nähdä kuinka pitkään menee ennenkuin saa polven kuntoon, kun ensinnä on kuulemma sellainen poliklinikkakäynti, missä polvi tutkaillaan lähetteen perusteella päällisin puolin uudelleen, ja sitten kait vasta päätetään mitä sille tehdään jatkossa. Olis kiva tietää miten sun polvijuttus etenee....

• lääkäriaikaa
        polvestani kirjoitti:

...että röntgenkuvissa ei näkynyt kuulemma kummempia, ja lääkäri lupasikin laittaa lähetteen eteenpäin sitä tähystystä varten. Saapi nähdä kuinka pitkään menee ennenkuin saa polven kuntoon, kun ensinnä on kuulemma sellainen poliklinikkakäynti, missä polvi tutkaillaan lähetteen perusteella päällisin puolin uudelleen, ja sitten kait vasta päätetään mitä sille tehdään jatkossa. Olis kiva tietää miten sun polvijuttus etenee....

vielä ole kuulunut, saas nähdä kuin kauan menee, eli tilanne ei ole edistynyt. Niin se menee, ensin poliaika ja sit katsotaan jatko. Ja vaikka ois kuin hoitotakuu niin varmaan menee kauan... Kipu vaivaa edelleen vaihtelevasti rasituksesta riippuen. Tämä odottaminen on tietenkin rasittavaa, soittaahan vois sinne sairaalaan ja hoputtaa mut katotaan nyt..

• kävin
        polvestani kirjoitti:

sitten siellä poliklinikalla polvea näyttämässä. Oireilu käytiin läpi, ja lääkäri käänteli jalkaa eri asentoihin, muttei vieläkään mitään selvinnyt. Hän ehdotti tähystystä, ja jos siinä sitten jotain ilmenee, niin korjataan samantien. Homma tehdään "alakroppapuudutuksessa" (ehkä vain operoitava jalka puudutetaan?). Kotiin pitäisi päästä samana päivänä, jos kaikki menee suunitelmien mukaan.
        Se on nyt jälkeenpäin mietityttänyt, että lääkäri kysyi olisinko nyt itse halukas siihen tähystystutkimukseen. Mitäs sitä itse nyt osaa tuohon sanoa, kun ei tiedä sitäkään vähää kuin mitä lääkärin pitäisi osata epäillä oireet kuultuaan ja potilaan jalan nähtyään.
        Olen nyt kuitenkin tuohon operaatioon jonossa......

• aloittaja
        kävin kirjoitti:

sitten siellä poliklinikalla polvea näyttämässä. Oireilu käytiin läpi, ja lääkäri käänteli jalkaa eri asentoihin, muttei vieläkään mitään selvinnyt. Hän ehdotti tähystystä, ja jos siinä sitten jotain ilmenee, niin korjataan samantien. Homma tehdään "alakroppapuudutuksessa" (ehkä vain operoitava jalka puudutetaan?). Kotiin pitäisi päästä samana päivänä, jos kaikki menee suunitelmien mukaan.
        Se on nyt jälkeenpäin mietityttänyt, että lääkäri kysyi olisinko nyt itse halukas siihen tähystystutkimukseen. Mitäs sitä itse nyt osaa tuohon sanoa, kun ei tiedä sitäkään vähää kuin mitä lääkärin pitäisi osata epäillä oireet kuultuaan ja potilaan jalan nähtyään.
        Olen nyt kuitenkin tuohon operaatioon jonossa......

Joopa, eli tähystyksessä koko alakroppa on puudutuksessa, tehdään selkäydinpuudutus. Sieltä tosiaan pääsee kotiin samana päivänä jos eivät sitten joudu aukaseen sitä polvea. Kätevä juttu ja näkee onko mikä kipuilun syynä. Minulla on lepokipu melko paha iltaisin, kun laitan nukkumaan, tuntuu että ei kärsi patjalle jalkaa laittaa ja kun yleensä nukun kyljellään niin hankala on. Joskus auttaa kun laitan tyynyn jalkojenväliin,jalan asento on ilmeisesti parempi. Kipu säteilee reiteen ja polven alapuolelle. Joo ja poliaikaa ei ole vaan kuulunut.....

• maratsu
        lääkäriaikaa kirjoitti:

vielä ole kuulunut, saas nähdä kuin kauan menee, eli tilanne ei ole edistynyt. Niin se menee, ensin poliaika ja sit katsotaan jatko. Ja vaikka ois kuin hoitotakuu niin varmaan menee kauan... Kipu vaivaa edelleen vaihtelevasti rasituksesta riippuen. Tämä odottaminen on tietenkin rasittavaa, soittaahan vois sinne sairaalaan ja hoputtaa mut katotaan nyt..

Virossa maksaa kierukkaleikkaus 500€, pääset heti leikkaukseen, ja homma kunnossa.

• täällä jälleen

Nyt on polveni sitten tähystetty ja operoitu (jo 23.10). Pari reikää tehtiin spinaalipuudutuksessa (vain toinen jalka puutui). Toisesta pantiin kamera, jonka avulla selvittivät mitä on vikana. Toisesta reiästä pantiin instrumentti jolla "rispaantuneesta" polvikierukasta tasoteltiin rosot pois, Jos olisin halunnut, olisin saanut katsella monitorista koko tapahtuman. En kuitenkaan halunnut.
      Minulla toimenpide kesti noin 45 min. Sitten "heräämishuoneeseen" odottelemaan että puudutus jalasta häviää. Sen jälkeen vielä eri huoneessa levossa niin kauan, että tunto jalkaan oli palannut riittävästi, jolloin kyynärsauvojen avulla pääsin kävelemään, ja saattajan kanssa kotiin.

Aluksi polvi tuntu paranevan vauhdilla, mutta nyt on parin viikon ajan tuntunut kuin olisi tullut jonkinlaista takapakkia. En vieläkään pysty koukistamaan polvea (tekee kipeää), mutta kävelemään pystyn, eikä mitään särkyjä tai turvotuksia ole ollut. Mutta kun taivuttaminen ei siis kivutta onnistu, en tietenkään pysty millään lailla (vieläkään) kyykistymään, mikä aika lailla hankaloittaa normaalia elämää, mutta elän toivossa, että polveni vielä tästä paranee kivuttomaksi.

Itse tähystysleikkausta puudutuksineen en pitänyt mienkään negatiivisena kokemuksena, päinvastoin voin mennä pelotta toistakin polveani operoittamaan, jos/kun siihen tarve tulee.

• Mummeli56

M iula kanssa polvessa kipua ja välillä kuuluu pauketta sekä ei meinaa kärsiä kävellä kunnolla. Olen saanut varmaan kolme kipu-kortisoonipiikkiä ja vähäksi aikaa pärjännyt. Nyt taas noita vaivoja ilmaantunut ja välillä pitää seistä kuin kurki yhdellä jalalla lepuuttellua. No kyllä toki röntgenkuvista selvisi kulumavikaa ja lääkäri epäili nivelrikkoa, muttei sitä kukonhelttahoitoa ainakaan vielä aloitettu.

• Nivelkierukka

Moi,

Revennyt nivelkierukka kannattaa korjata mahdollisimman pian, ettei kierukan rusto hajoa korjauskelvottomaksi. Laajalsti revennyt nivelkierukkarusto joudutaan useimmiten poistamaan ja nivelkierukan poisto aiheuttaa useimmilla potilailla kivuliaan nivelrikon. Kannattaa siis mennä aikaisessa vaiheessa ortopedin vastaanotolle, jos on epäily nivelkierukan repeämästä.

Tässä on juttua nivelkierukan korjaamisesta suturoimalla ja hajoavilla bionuolilla -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0#13 .

Tsemppiä kaikille polvivammojen kanssa kamppaileville.

• polvivaivainenx

Minulla on polvi vaivannut kolme kuukautta melkein joka päivä. Oikean polven lump-pio on kääntynyt sisäänpäin. Minulla on ns. lättäjalka. Olen käynyt fysioterapiassa ja he ehdottavat siellä tehtäviä pohjallisia. Muutama vuosi sitten olen teettänyt pohjalliset ja nyt on tilanne huomattavasti pahempi. Olen käynyt ortopedilla, syön tulehduskipulääkettä ja teen fysioterapian antaPmia harjotteita mutta en ole vielä hankkinut pohjallisa. Olisiko niistä nyt apu vaivaani, kyselen jos on vastaavanlaisia tlanteita?
      "Päivät on taistelua kipeän polven kanssa"

• Krtokaa se minulle

Arvatkaapa minkälaista on, kun polvien nivelrikko on koko ajan niin kipeä, etten voi nukkua ja kun lääkkeiden haittavaikutusten vuoksi pysty käyttämään kipuja lievittäviä lääkkeitä sen vertaa, että saisin nukutuksi. Minkälaista mun oloni on. Oloani ei voi kutsua elämäksi, koska sekä päivällä, että yöllä olen koko ajan, unenrajamailla nääntymäisilläni väsymykseen.
      Eikä ole minkäänlaista toivoa että täältä Suomesta saisi kivunlievitystä, koska täällä ei kipulääkkeiden lisäksi lääkäreillä ei ole olemassa minkään muunlaisesta kivunlievityksestä tieto/taitoa. Ja kun Suomessa ei sääliä tunneta, eli ei saa eutanasiaa, tieitääkö joku neuvoa, jos pyytäisi eutanasiaa EU-ihmisoikeusjärjestöltä, säälisivätkö he kipupotilasta sen verran, että sieltä saisi kipuihin helpotuksen eutanasian avulla? Sveitsiin kun minulla ei ole vara matkustaa Eutanasiaa varten.

• Apu löytynee

Siinä vaiheessa kun polveni nivelrikko oli tuossa mallissa että nukkuminenkin oli jo huonoa kipujen vuoksi, tekonivelen laitto oli päivänselvää. Ortopedi tutki viisi minuuttia ja kysyi vielä "Haluatko tekonivelen". Tottakai halusin ja kivut jäi sinne leikkauspöydälle. Jonotusaikakaan julkiselle puolelle ei ollut aivan mahdoton kun polvi oli "loppuunajettu".

• turha kärsiä

Mee lääkärille ja kerro tuo sille, niin saat lähetteen kuviin ja mahdollisesti sen jälkeen kirranpolille ja polvien vaihtoon....niin minä tein ja sain uudet polvinivelet ja nyt voi vaikka juosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1578
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1074
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      986
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      924
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      863
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      861
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      799
    Aihe