diskusdislokaatio

the_santra

eli leukanivelen välilevyn luiskahdus.

Itselläni on jo kauan leuat lonksuneet mutta en ole siihen pahemmin kiinnittänyt huomiota. Ne ikäänkuin lonksahtavat paikalleen ja naksuvat välillä todella pahan kuuloisesti. Se ei satu mutta onhan se häiritsevää.

Kun sitten oli hammaslääkärille aika ja mainitsin asiasta hän käski mennä oikojalle ja kysellä siellä lisää asiasta. No näin tein ja oikoja sanoi hiukan närkästyneenä että eipä tuo vaarallista varmaan ole, tuskin saa millään naksumisia koskaan pois. Kuitenkin sitten tehtiin yöllä pidettävät purentakiskot ja niitä käytin n. kuukauden.

Tarkastuksessa ilmeni että vaikka kiskot pitäisi rentouttaa leukaa niin minun leuka oli jäykistynyt ja liukunut eteenpäin. Kiskoja hiottiin uudestaan sopiviksi.

Kun sitten pidin niitä n.viikon leuat tulivat todella väsyneiksi ja jäivät välillä kivuliaasti jumiin. En enää pystynyt pitämään kiskoja ja menin sitten lääkärille kyselemään mikä voisi olla avuksi. Sain lähetteen kasvohierojalle ja kun siellä kävin niin hän hieroin leukaa ja kasvoja ja suositteli erästä Pietarsaarelaista oikojaa.

Kun nyt sitten kävin sielä vähän aikaa sitten hän totesi että kiskot olivat aivan täysin vääränlaiset ja että minulla on diskusdislokaatio. Se voisi olla erittäin kivulias ja "vaarallinen" jos olisi antanut mennä vielä pidemmälle. Leuka olisi voinut jäädä täysin jumiin, eikä se olisi enää palautunut. Kotiin minulle annettiin leukanivelen "jumppaohjeita" ja kiskot hiottiin uuteen uskoon. Mutta jos nämä eivät auttaisi, jouduttaisiin leukoja leikkaamaan, siirtämään välilevy oikealle paikalle. Oulussa on kuulemma joku joka osaisi leikata.

Käyn nyt omt-terapiassa ja teen niitä liikkeitä mitä oikoja antoi minulle. Lisäksi sitten kiskot aina öisin suuhun. Mutta pelottaa tosissaan jos kuitenkin joudutaan leikkaamaan. Ja eniten raivostuttaa sen ensimmäinen oikoja. Jos silloin jo olisin saanut oikeanlaiset kiskot niin ehkä leuat olisivat paremmat. Ja se hänen asenne...

17

3925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko

tämä käytäntö jotain uutta, näissä hommissa?

Valitettavan tavallista tuntuu olevan!

• gorthon.

Mulla alkoi hassunlaisesti tämä prosessi kun heräsin aamulla aivan kamalaan korvasärkyyn. menin lääkäriin ajatellen että on korvatulehdus.
      No eipä ollut ja lääkäri siinä kyseli että oonko huomannu että mun leuat lonksuu todella pahasti.
      sanoin että oon mä sen aina välillä huomannu mutta en ole kiinnittänyt huomiota kun ei se niin satu vaikka kyllä on häiritsevää. Lääkäri suositteli hammaslääkäriä jonne sitten menin.

Sain myös purentakiskot jota öisin pidetään.
      aluksi ajattelin että ei tämä nyt niin paha ole, mutta noin viikon kulttua tuntui kun ne olisivat kasvaneet ulos ja hädin tuskin sain niitä enään paikalleen. Lopetin niiden käytön koska oli niin kivuliasta. Toiseksi huomasin että tämän purentakiskon seurauksena alkoi minulle tulla näkyviin etuhampaiden välissä oleva rako, joka hoidettiin nuorempana kiinteillä raudoilla. tätä rakoa ei ollut ennen kun käytin kiskoja.
      en tiedä onko sattumaa että juuri samalla hetkellä rako alkoi näkyä uudelleen.

Olen käynyt hammaslääkärissä sanomassa että en voi pitää kiskoja koska ne sattuvat.
      He eivät ehdottaneet mitään toista menetelmää vaan totesivat että ei voi mitään.

Minua myös pelottaa jos leuat tästä pahenevat sillä ne ovat jo aika pahat. Ihmiset jotka ovat seurassani huomaavat sen helpommin ku minä-
      En haluaisi joutua katumaan myöhemmin että miksi en tehnyt mitään. Tekisin jos tietäisin mitä tehdä.

• the_santra

tosiaan, tämä pietarsaarelainen oikoja kyllä tiesi tästä asiasta hyvin paljon ja ilmaisi kyllä todella selvästi, että kyseessä on vakava vaiva.

Muistaakseni nimi oli Marjaliina Bäck. Jos vain mahdollista niin kannattaa koittaa päästä jollekin joka asiasta tietää. Ehkä voit sitä kautta päästä jatkotutkimuksiin ja hoitoihin jos on tarpeellista.

Tosin voihan olla että oireet menevät itsestäänkin ohi... Ja kyllä tämä omt-hierojakin, jolla siis käyn, tuntuu tietävän näistä oireista paljon, että kyllä niitäkin löytyy.

Sinä tunnet itsesi parhaiten ja toimit sen mukaan, mutta itse en ehkä jäisi vaan odottelemaan, että mitenkähän tässä käy... :/

• fedu

Kertopaakapas jos selviää syy, sillä itsellä on ollut samanlaista ongelmaa nyt hammaslääkäreillä käynnin jäljeen ja välillä herää hampaat tosi kipeenä kun tuntuu että on kehittänyt uuden "purentavian".

• minä

Itse olen 14 vuotiaana mennyt illalla nukkumaan, leuat oli aina naksuillu ja ollut silloin tällöin kipeet, aamulla kun heräsin leuat oli menneet sijoiltaan.

No siitä suoraan lääkäriin, ei sanonut mitään, hammaslääkäriin seuraava arkipäivänä eli kaksi vuorokautta eteenpäin ja hän sano että niin lujaa sairaalaan kun mahdollista. Siinä sitten mentiin ja suoraan leikkaukseen, nyt leikataan säännöllisin väliajoin koska mennyt ihan tohjoksi koko leuka.

Diskusdislokaatio oli mulla mennyt todella pahasti kun hammaslääkäri ei ollut nähnyt tarpeelliseksi korjata "vakavasti väärää purentaa", miten tuo nyk. hammaslääkäri sanoo.

• Väärä purenta

On todellakin hämmetävää, että hammaslääkäri ei ole kiinnostunut korjaamaan näitä "vääriä purentoja". Kuvittelisi, että purennan tasapainosta huolehtiminen olisi niitä hammaslääkärin tärkeimpiä tehtäviä. Jostain syystä aihe ei kuitenkaan tunnu asiantuntijaa kiinnostavan. Kovin kivuliaita kokemuksia on myös mullekin aiheesta kertynyt.

Ps. Onkohan niitä "toisinajattelevia" hammaslääkäreitä purennan tasapainon tärkeyden, näkemyksen suhteen löydettävissäkään?

• Pelkään ettei ratkea

Täällä myös uusi uhri. Eilen naksahti leukaluut siten, että ensin suuta avatessa vastusta, sitten paukahti ja avautui loppuun. Tämä pariin kertaan onnistui, mutta sitten jäi leuat siten jumiin, että aukeaa enää vain puoleen väliin.

Aluksi aukesi todella vähän. Nyt hieman enemmän. Kävin sitten päivystyksessä (sunnuntai) OYS:ssa. Siellä katsoivat ja totesivat vain leukaluun olevan ainakin paikallaan. Yritin selittää, ettei suu aukene normaalista, tunnen kovan paineen takana ja pureminen sattuu. Kirurgi vähän tunnusteli ulkopuolelta leukaluuta ja lopputulos oli: Syö buranaa.

• Umppu

Ilmeisesti kirurgi on todennut, ettei leukanivelesi välilevy ole pysyvästi dislokoitunut pois paikaltaan vaan lumpsahtanut itse kohdilleen. Nivelessä on kuitenkin tulehdus päällä, minkä takia on syytä käyttää tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti, jotta tilanne saadaan rauhoittumaan. Buranaa ei siis popsita kivun poistamiseksi, vaan tulehduksen joten sitä on syytä syödä kiltisti ohjeistettu kuuri loppuun.

• "Suu ei aukene"

Jos suu ei aukene kunnolla, niin voisi kuvitella, että jotain vikaakin täytyy olla! Eikö juuri lääkäri ole se asiantuntija, joka ongelman pitäisi ratkaista, jopa hoitaakin?

• Pelkään ettei ratkea

Jooh, eipä se kirurgi tainnut niillä sormitunnusteluillaan päällepäin tilannetta nähdä. Nyt oon käynyt purentafysiologiaan erikoistuneella hammaslääkärillä, joka meinasi, että leuknivelen välilevy on palasina, eikä sitä ihan helpolla saa kuntoon. Hän tosin määräsi sitten kunnon buranakuurin (eikä vain sanonut, että napsi buranaa, jos sattuu) sekä sirdaludia. Sitten kun sai vähän enemmän auki, niin sai just ja just otettua purentakiskoille muotit. Meinasi, että niitä on nyt pidettävä ja tilannetta seurattava. Sanoi myös tilanteen olevan melko paha.

Kuulema välilevy ei tule itsestään korjaantumaan, mutta on siinä toivoa, että suu alkaa jotenkin aukeamaan itsestään nivelen antaessa vähän periksi vioittuneella välilevylle. Välilevy ei tule kuitenkaan parantumaan kunnolla ikinä. Mikäli ei ala suu aueta, edessä on kirurginen välilevyn poisto tai sitten vähän isompia toimenpiteitä.

Mietin kyllä, että menisin jollekin kansanparantajalle, jos vain tietäisin olevan jonkun, joka osaa naksauttaa tai jumppauttaa leukaa niin, että saisi välilevyn takaisin paikoilleen. Tosin, se ei taida olla mahdollista. Eniten nyt pelkään, että mulle käy näiden kiskojen kanssa samoin kuin joillekin muille - tai en vain tule saamaan suuta enää koskaan ikinä kunnolla auki. Tää on ihan helvettiä.

• Umppu

Leukanivelessä on se pahuksen välilevy, joka voi tosiaan mennä ihan oikeasti paskaksi. Hyvänä puolena on se, että tilanne yleensä rauhoituu ajallaan ihan sillä ibuprofeiinilla ja kiskohoidolla.
        Kun se levy on paskana, niin se on paskana. Sitä ei enää edes muutaman kuukauden jälkeen yleensä saa hollilleen. Mutta ei myöskään tarvitse. Suurimmalla osalla se rauhoittuu aikanaan.

• pelkään ettei ratkea

Juuh, nyt on purentakiskoja pidetty, sirdaludit ja buranat syöty. Lopulta toukokuussa kuulema suostuu kirjoittamaan lähetteen oyssiin, kun mitään edistystä ei ole tapahtunut. Itse asiassa ainoa edistys tapahtui, kun kävin osteopaatilla, joka loksutteli leukanivelen siten, että nyt ei enää aukea kieroon. Hammaslääkäri ihmettelikin sitä, kun olin käynyt pari päivää aikasemmin, että liikerata on korjaantunut. Osteopaatti ei kuitenkaan pysty välilevyn tilaa näkemään: totesi vain havaitsemansa kulumat leukaluussa ja kehotti hankkimaan purentakiskon.

Niin.. mutta mitään edistystä tuon leuan kanssa ei ole buranasta, sirdaludeista ja kiskosta huolimatta ollut (tosin, sillä sirdaludilla oon yrittänyt korjata unirytmiäni, kun se alkaa jonkin verran väsyttään), Odottelen nyt sitä, että toukokuu koittaa ja saan lopulta lähetteen oyssiin. Todennäköisesti siihen sitten taas menee kuukausi ennen kuin siellä tehdään mitään ja lopulta varmaan todetaan, että oon liian myöhään liikkeellä ongelman kanssa.

• Leuka pois paikoilta

• rahaa säästetään.

Minulla oli oli särkyä leukanivelissä,leikkausta venytettiin liian pitkään.
        Viimein leikkaus tehtiin,mutta välilevy oli mennyt leukaluun alle.Sen takia piti ottaa
        palanen leukaluun päästä ja nivelkapselia laajentaa että saatiin välilevy pois leukaluun alta se aiheutti kurkunpään ahtauman.Sen jälkeen on tehty monta leikkausta.
        Näissä asioissa ei kannata aina lääkärin puheita uskoa,mutta sinulla ei ole väittämättä samanlainen ongelma kuin minulla.

• leukarikki

Mulla myös alkoi kiskojen saannin jälkeen leuka lonksumaan pahemmin,ja lopulta se lonksui niin ettei auennutkaan enää kuin puolet normaalista. Minulla oli hammaslääkäri parin viikon päästä ja ajattelin että voin odottaa siihen saakka. Hammaslääkäri sanoi että välilevy on sijoiltaan,mutta se menee varmaan itsekseen paikoilleen. Käski odotella kuukauden,pari,ja jos ei tapahdu mitään niin ota uudestaan yhteyttä. No eipä siinä tapahtunut mitään,ja kun aloin ottamaan uudestaan yhteyttä hammaslääkäriin niin kukaan ei ottanut vaivaa todesta (tietenkin leuka oli tosi kipeä). Otin yhteyttä yksityisiin ja yhdestä paikasta neuvottiin että minun pitäisi pyytää lähete suupuolille sillä vaiva kuulostaa pahalta.

Kun menin hammaslääkäriin,siellä sanottiin että jonot saattaa olla pitkät eikä hän halua laittaa kiireellisellä lähetteellä,sillä en ole hengenvaarassa.. Soitin kuitenkin itse suupolille ja selitin tilanteen ja,sain kuulla että he olisivat lähetteen perusteella ottaneet jokatapauksessa mahdollisimman nopeasti koska vaiva oli vakava. Pääsin siis noin puolen vuoden jälkeen suupolille jossa todettiin että kiskot olivat aivan vääränlaiset, ja todennäköisesti välilevy on nyt vaikeampi hoitaa koska sijoiltaan meno on pitkittynyt.

Useiden erilaisten hoitokeinojen jälkeen päädyttiin nivelen huuhteluun, joka helpotti hetkeksi,mutta jonkin ajan päästä myös toinenkin välilevy meni sijoiltaan. Niinpä oli molemmat välevyt sijoiltaan. 1,5 vuotta jouduin elämään sellaista kipuhelvettiä että ihmettelen kuinka jaksoin. Nyt kaksi viikkoa sitten käytettiin viimeinen keino ja oikea puoli leikattiin. Välilevy oli niin vaurioitunut että se piti poistaa kokonaan. Jos leikkaus ei vaikuta positiivisesti myös vasempaan puoleen,sekin joudutaan leikata. Ja voin sanoa ettei tämä leikkauksen jälkeinen olo ole mitään herkkua. Kipu ja tulehduskipu lääkettä joutuu syödä todella paljon ja ensimmäisen kahden viikon jälkeen pakollisen sosekuurin ei vieläkään pureskella juuri lainkaan sillä kipeää ottaa.

Joten jos teillä on leuan kanssa ongelmia,menkää nopeasti lääkäriin ja vaatikaa hoitoa, sillä tämä ei ole mikään leikinasia :(

• Peltipää

Kyllä purentavaivoja voi hoitaa www.blogbites.net

• Anonyymi

Puentakiskot on aivan pstä edelleen, tekijästä riippumatta . Ja kalliit. Purentafysiatrille ei kannata myöskään mennä, eka kerralla hypistelee leukaperiä ja joo...kyllä naksuu...Sitten hierotaan puolituntia takaraivoa, niskalihaksetkin vaikuttavat leukaperiin, sitten pari seuraavaa kertaa tarkkaillaan ja treenataan ryhtiä...kas lapaluukin sulla siirottaa...tehdäänpä pari liikettä niillekin...Kolmatta käyntikertaa saikin jäädä odottamaan ja kallista on lisäksi. Viikonlopun luennolla heistä tulee purentaongelmien erikoisosaajia....En suosittele todellakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe