Kertokaahan 4x4 auton omistajat onko se neliveto hintansa väärtti. Tukevoittaako neliveto auton kulkua esim. jäisellä maantiellä. Toimiiko neliveto myös henkilöautoissa, ja onko siitä saatu hyöty todellista. Harkitsen nelivedon hankintaa, mutta bensan kulutus ja lisähinta panee miettimään.
Nelivedon hyöty?
54
12355
Vastaukset
- Fulltime 4wd
Neliveto on ehdottomasti hintansa väärtti. Saisi maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin kaksvetoinen, koska vetäviä pyöriäkin on kaksinkertainen määrä ja vieläkin olisi hintansa väärtti.
Neliveto tukevoittaa ajoa, sehän on selvä ja kokemustakin on. Neliveto menee paremmin kelillä kuin kelillä. Jos kaikki autot olisivat nelivetoja, liukkaan kelin kolarit vähenisivät huomattavasti.
Sanoisin, että neliveto toimii varsinkin henkilöautoissa, jos nimittäin vain on jatkuva neliveto. Nelivedon hyödyn huomaa päivittäin talvikeleillä eli siitä saatu hyöty on todellista.
Bensaa kuluu niin vähän enemmän, että sen pystyy kompensoimaan muuttamalla ajotapaa vähän taloudellisemmaksi, jollei sitten ole jo ajanut huipputaloudellisesti. Nelivedolla ei sentään tarvitse kuluttaa bensaa paikallaan ruopimiseen. Ja onhan se niinkin, että jollei pyörä vedä, se jarruttaa.
Uskon, ettet tule katumaan, jos päätät hankkia nelivedon; itselläni on menossa kolmas neliveto peräkkäin enkä meinaa enää kaksivetoiseen vaihtaa.- CR-V kyykyttää
Kyllä toi meikäläisenkin neliveto-tekniikka pelittää ihan kivasti, vaikka ei olekaan kuin tarvittaessa käytössä.
Lähdöt valoista talvella on todella herkkua,kun muut jää sutiin paikalleen:-)
En ymmärrä miksi pitäisi olla jatkuva neliveto? - ODE
CR-V kyykyttää kirjoitti:
Kyllä toi meikäläisenkin neliveto-tekniikka pelittää ihan kivasti, vaikka ei olekaan kuin tarvittaessa käytössä.
Lähdöt valoista talvella on todella herkkua,kun muut jää sutiin paikalleen:-)
En ymmärrä miksi pitäisi olla jatkuva neliveto?Ei kyllä varsin vakuuta. Kävin tuossa koeajamassa, ei mikään nautinto. Pienen montun kohdalla oli jo pyörät irti ja siihen jäi. Näyttää kivalta, mutta muut ominaisuudet on syvältä.
- Fulltime 4wd
CR-V kyykyttää kirjoitti:
Kyllä toi meikäläisenkin neliveto-tekniikka pelittää ihan kivasti, vaikka ei olekaan kuin tarvittaessa käytössä.
Lähdöt valoista talvella on todella herkkua,kun muut jää sutiin paikalleen:-)
En ymmärrä miksi pitäisi olla jatkuva neliveto?Olisi suotavaa, että auto olisi valmiiksi nelivetoinen esim. liukkaassa mutkassa, ettei auton käyttäytyminen yks kaks muutu.
Liukkaalla tai huonolla kelillä muutenkin on hyvä, että molemmat akselit vetävät ja ajo on näin vakaampaa.
Maastoajokin sujuu paremmin, kun eturenkaan ei tarvitse ensin pyörähtää tyhjää.
Raskaissa vetotehtävissä on hyväksi, että veto kohdistuu molempiin akseleihin. - Kallonkutistaja
Fulltime 4wd kirjoitti:
Olisi suotavaa, että auto olisi valmiiksi nelivetoinen esim. liukkaassa mutkassa, ettei auton käyttäytyminen yks kaks muutu.
Liukkaalla tai huonolla kelillä muutenkin on hyvä, että molemmat akselit vetävät ja ajo on näin vakaampaa.
Maastoajokin sujuu paremmin, kun eturenkaan ei tarvitse ensin pyörähtää tyhjää.
Raskaissa vetotehtävissä on hyväksi, että veto kohdistuu molempiin akseleihin.Jatkuva neliveto käsitteenä on vastakohta (käsin)kytkettävälle nelivedolle. Eli jatkuva neliveto on kaksivetoinen siihen asti kunnes tarvitaan nelivetoa. Ja sitten neliveto kytkeytyy automaattisesti.
Onko olemassa myös autoja, joissa on todellinen "aina neliveto" päällä? - 4x4
Kallonkutistaja kirjoitti:
Jatkuva neliveto käsitteenä on vastakohta (käsin)kytkettävälle nelivedolle. Eli jatkuva neliveto on kaksivetoinen siihen asti kunnes tarvitaan nelivetoa. Ja sitten neliveto kytkeytyy automaattisesti.
Onko olemassa myös autoja, joissa on todellinen "aina neliveto" päällä?nelivedolla tarkoitetaan sitä, että kaikkiin neljään pyörään ohjautuu KOKO AJAN voimaa kiinteästi.Kytkeytyvä neliveto kuten esim vw 4motion ei ole käytännössä jatkuva koska takapyörille ohjautuu voimaa vasta kun etupyörät sutasevat. Käytössä viivettä ei huomaa mutta todellisuudessa se on osa-aikainen neliveto.Ainakin BMW:n neliveto on jatkuva samoin 4x4 sierran. Molemmissa ohjautuu voimaa eteen n.35% ja taakse n.65% sierrassa ainakin on viskolukko vielä Ferguson-tyyppisessä keskitasauspyörästössä samoin taka-akselilla. Eli niissä ei kytketä toiseenpäähän vetoa tarvittaessa vaan molemmat päät vetää yhtäaikaa.
Että siinä eräitä esimerkkejä jatkuvasta nelivedosta!!
Se pyörä mikä ei vedä, jarruttaa!! - Kyykkyyn
ODE kirjoitti:
Ei kyllä varsin vakuuta. Kävin tuossa koeajamassa, ei mikään nautinto. Pienen montun kohdalla oli jo pyörät irti ja siihen jäi. Näyttää kivalta, mutta muut ominaisuudet on syvältä.
Pienen montun ?
Siihen jäi ?
Olisiko ajurissa ollut vikaa ?
Eihän CR-V olekaan tarkoitettu mihinkään off road- ajoon. - fisherman57
4x4 kirjoitti:
nelivedolla tarkoitetaan sitä, että kaikkiin neljään pyörään ohjautuu KOKO AJAN voimaa kiinteästi.Kytkeytyvä neliveto kuten esim vw 4motion ei ole käytännössä jatkuva koska takapyörille ohjautuu voimaa vasta kun etupyörät sutasevat. Käytössä viivettä ei huomaa mutta todellisuudessa se on osa-aikainen neliveto.Ainakin BMW:n neliveto on jatkuva samoin 4x4 sierran. Molemmissa ohjautuu voimaa eteen n.35% ja taakse n.65% sierrassa ainakin on viskolukko vielä Ferguson-tyyppisessä keskitasauspyörästössä samoin taka-akselilla. Eli niissä ei kytketä toiseenpäähän vetoa tarvittaessa vaan molemmat päät vetää yhtäaikaa.
Että siinä eräitä esimerkkejä jatkuvasta nelivedosta!!
Se pyörä mikä ei vedä, jarruttaa!!Fiat traktoreiden nelivetomainoksesta 70-luvulta "Pyörä mikä ei vedä jarruttaa"
- 201Hp
jos et todella tarvitse auttaahan se perille pääsyä esim mökille auraamattomilla teillä. Mutta käytännön hyoty ainakin pääkaupunkiseudulla on aika kyseenalainen.Vaikka autossa on neliveto ei se välttämättä kerro mitään auton ajo-ominaisuuksista.Tietysti erittäin tehokkaissa autoissa siitä on selvää hyötyä parantuneen pidon myötä.
- kaksiveto
Jos paljon ajat tiettömiä ja huonosti aurattuja teitä, vedät paljon matkailuvaunua, niin pääsee neliveto oikeuksiinsa.Ja tuo ajettavuus.Joissain asfalttiralleissa ovat kaksivedot päihittäneet nämä viimeisenpäälle trimmatut WRC-autot, joten kyllä se hyvin viritetty kaksivetokin on riittävän hyvä ajaa.Ja se ominaisuus taitaa nelivedossa olla, että pysyy tiessä kuin tauti, mutta kun sitten irtoaa tienpinnasta, niin ei pitele pirukaan.Minulla on vaan tällainen olettamus, kertokaa nelivetomiehet kokemuksianne.
- Fulltime 4wd
Mielestäni neliveto on johdonmukainen ajettava myös luistossa: jos auto puskee, löysätään kaasua, niin auto kääntyy ja jos auto on sivuluisussa sen saa oikeemaan kaasua painamalla; eli käyttäytyvät vähän niikuin etuvetoautot.
Olet varmaan huomannut, että ralliautotkin ovat välillä luistossa ja silti pysyvät tiellä. - T q
Se, että kaksivetoiset pärjäsivät rallissa nelivedoille johtui ennenkaikkea siitä, että ne olivat yli kaksisataakiloa kevyempiä. Ja sittenkin vain ja ainoastaan puhtaalla ja kuivalla asfaltilla.
No, kyllä ne varmaan olivat hyviä ajettavia, mutta niin ovat nelivedotkin.
Neliveto lähtee kokemusteni (kaksi vuotta A4:llä ja vuosi A6:lla) luistoihin hiukan suuremmilla nopeuksilla kuin kaksivetoiset, ja vaatii osaamista oietakseen. Mutta niin vaatii kaksivetoinenkin jos niillä ajaa yhtä lujaa kuin nelivedolla.
Nelivedolla talvella pitää helposti sellaista nopeutta yllä ettei kaksivedolla tule samaa tahtia kuin todella yrittämällä.
Jarrutusmatkoihin ei neliveto vaikuta, valitettavasti.
- HABA
Itselläni on golf 4motion. 2vetoon ei ole paluuta. Koeaja, niin tiedät. Hintaero on saatavaan hyötyyn verrattuna olematon.
- Braun
golffi four motion sai topgearissa ajettavuudesta 6/10
ei kovin hyvin - HABA
Braun kirjoitti:
golffi four motion sai topgearissa ajettavuudesta 6/10
ei kovin hyvinAutossani on jäykempi ja korkeampi alusta kuin perusmallissa eli siinä on ns. huonontien alusta. Alkuperäinen oli etupäästään veltto, joten alusta laitettiin (jouset, iskarit, tukivarret, pohjapanssari). En tiedä saako nyt kyseisen alustasarjan jo tehdasasennuksena, kun autoni tuli, sitä ei saanut vaan varaosateitse tilattiin.
Alkuperäisestä ajotuntumasta ei jäänyt mitään jäljelle uuden alustan jälkeen, joten vertailu perusalustaan ontuu eikä sitä suoraan voi tehdä.
- Taidolla, ei tuurilla.
Ovatko ne kelissä kuin kelissä vasentakaistaa porhaltavat autot juuri neliveto vehkeitä, vai ajavatko kaverit tuurilla? Minua meno välillä lähinnä hirvittää. Onko luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmistä vastaavaa hyötyä, esim. verrattaessa juuri nelivetojen ajovakauteen.
- auto
suurin vaikutus on auton ajo-ominaisuuksilla panosta siihen
eikä mihinkään sähkövempeleisiin.Nelivetojen ajovakauteen mitähän nyt oikein tarkoitat ei ne ole yhtään sen vakaampia ajaa. - Fulltime 4wd
auto kirjoitti:
suurin vaikutus on auton ajo-ominaisuuksilla panosta siihen
eikä mihinkään sähkövempeleisiin.Nelivetojen ajovakauteen mitähän nyt oikein tarkoitat ei ne ole yhtään sen vakaampia ajaa.Kyllä nelivetoinen on huonolla kelillä vakaampi ajaa kuin kaksivetoinen.
- Alex
Fulltime 4wd kirjoitti:
Kyllä nelivetoinen on huonolla kelillä vakaampi ajaa kuin kaksivetoinen.
on helvetin hyvä ajettava niin kuivalla kuin liukkallakin kelillä.
Saattaahan neliveto olla parempi, mutta takavetosella on pärjätty, ja pärjätään, tosi hyvin. Itse en kaipaa nelivetoa, mutta jos joku tuntee olonsa turvallisemmaksi niin siitä vaan! - ?
Fulltime 4wd kirjoitti:
Kyllä nelivetoinen on huonolla kelillä vakaampi ajaa kuin kaksivetoinen.
mitähän mahdat tarkoittaa tolla vakaampi ajaa?? suurin merkitys on kyllä itse autolla vrt. paska/keskinkertainen neliveto vs hyvä etuveto. Ei esim audin nelivedot mitenkään ajettavuudella loista muiden yläpuolella.
- Fulltime 4wd
? kirjoitti:
mitähän mahdat tarkoittaa tolla vakaampi ajaa?? suurin merkitys on kyllä itse autolla vrt. paska/keskinkertainen neliveto vs hyvä etuveto. Ei esim audin nelivedot mitenkään ajettavuudella loista muiden yläpuolella.
Nimenomaan huonolla kelillä (esim. sohjossa) Audi Quattro on vakaampi ajaa kuin vastaava etuveto-Audi.
- Rami
Toistakymmentä vuotta nelivetoisilla henkilöautoilla ajeltuani suosittelen lämpimästi vetotapaa kaikille talvella autoileville.
Ainoa syy nelivetojeni hankintaan on ollut liikkeellelähtö- ja mäennousukyky lumella, jäällä ja pehmeässä hiekassa. En tavoittele mitään poikkeuksellista "vakavuutta" maantieajoon. Myöskään en aseta erityisiä vaatimuksia nelivedon totetustapaan. Minua ei yhtään haittaa, vaikka yksi pyörä sutisi 10 cm tyhjää, ennen kuin muut pyörät tulevat avuksi.
Jos hinaisin raskasta kuormaa, olisi varmaan keskitasauspyörästö tarpeen. Sähköisiä "ajovakavuusjärjestelmiä" kammoksun suuresti... Minun autossani ei mikään piilastu saa muutella päätöksiäni!
Kun nelivedolla on ajanut yhdenkin lumituiskun läpi, eivät kaksivetoiset juuri kiinnosta. Seuraavaa autoakin etsiskellessä en edes poikkea liikkeisiin, joilla ei ole nelivetomalleja tarjolla.- Alex
on takuulla hyvä, mutta voisit kyllä ihan vaikka mielenkiinnon vuoksi kokeilla uusia autoja joissa on luistonesto ja ajovakavuusiautomatiikka.
Voisit yllättyä.
Vaikka sen jälkeen valitsisitkin taas nelivedon. - Rami
Alex kirjoitti:
on takuulla hyvä, mutta voisit kyllä ihan vaikka mielenkiinnon vuoksi kokeilla uusia autoja joissa on luistonesto ja ajovakavuusiautomatiikka.
Voisit yllättyä.
Vaikka sen jälkeen valitsisitkin taas nelivedon.Ainoa kokemukseni luistonestostakin on viime talvelta. Tulin taksikyydillä pikkujouluista kotiin, ja pikkumersun luistonesto ilmoittautui viimeisessä ylämäessä. Juuri ja juuri kuski sai auton mäen päälle. Ehkäpä ilman luistonestoa takavetoinen olisi ottanut hankalassa paikassa luiston ja hyytynyt siihen. Saahan sen järjestelmän kai pois päältä jos haluaa vaikka kääntää auton kaasulla kapealla tiellä.
Jotenkin vaan tuntuu niin oudolta, että elektroniikka kuskia etevämpänä korjaisi minun komentojani. Varsinkin se kaarteessa yhden pyörän jarruttaminen epäilyttää. Mutta täytyypä kokeilla. Vastahan viime vuonna hankin ensimmäisen ABS-jarruilla varustetun autonkin, ja se tuntuu nyt mainiolta varusteelta.
Jos ajovakavuus- ja luistonestojärjestelmä auttaa vielä liikkeellelähdöissäkin, saattaa sillä säästää joskus nelivedon lisähinnan.
Vuosia sitten Timo Mäkinen ajoi Volvo 240 Turbolla Jyväskylässä nolla-autona. Siinä oli kuulemma luistonesto lisättynä viisiasentoisella kytkimellä. Napista sai valita luistokulman kaasulla kaarteita ajettaessa. Tätä ei kai voi tarjota tavalliselle kuluttajalle? - Alex
Rami kirjoitti:
Ainoa kokemukseni luistonestostakin on viime talvelta. Tulin taksikyydillä pikkujouluista kotiin, ja pikkumersun luistonesto ilmoittautui viimeisessä ylämäessä. Juuri ja juuri kuski sai auton mäen päälle. Ehkäpä ilman luistonestoa takavetoinen olisi ottanut hankalassa paikassa luiston ja hyytynyt siihen. Saahan sen järjestelmän kai pois päältä jos haluaa vaikka kääntää auton kaasulla kapealla tiellä.
Jotenkin vaan tuntuu niin oudolta, että elektroniikka kuskia etevämpänä korjaisi minun komentojani. Varsinkin se kaarteessa yhden pyörän jarruttaminen epäilyttää. Mutta täytyypä kokeilla. Vastahan viime vuonna hankin ensimmäisen ABS-jarruilla varustetun autonkin, ja se tuntuu nyt mainiolta varusteelta.
Jos ajovakavuus- ja luistonestojärjestelmä auttaa vielä liikkeellelähdöissäkin, saattaa sillä säästää joskus nelivedon lisähinnan.
Vuosia sitten Timo Mäkinen ajoi Volvo 240 Turbolla Jyväskylässä nolla-autona. Siinä oli kuulemma luistonesto lisättynä viisiasentoisella kytkimellä. Napista sai valita luistokulman kaasulla kaarteita ajettaessa. Tätä ei kai voi tarjota tavalliselle kuluttajalle?on toki varsin vaikea voitettava, mutta automatiikka pystyy vaikuttamaan jokaiseen pyörään erikseen, ja siihen ei etevinkään kuski kykene.
- pajero
nelivedolla auto myös pysähtyy paremmin koska moottori jarrutus vaikuttaa kaikkiin renkaisiin muttta jarruttaessa pitää varoa lukkojarrutusta koska auto menee poikittain helposti.
- Alex
Tuli vaan mieleeni että jos haluan auton todella pysähtyvän niin ei se moottorijarrutus siinä paljoa (tai ei itseasiassa yhtään) auta. Kyllä kunnon levyjarruilla saa pyörät lukkoon (kunnes ABS puuttuu peliin).
Jarrutuksene vaikuttaa jarrut, auton painon jakautuminen ja muutenkin alustan toiminta (saadaan mahdollisimman paljon painoa pyörille).
- kiki.
Nelivetoa ajanut talvella ja kesällä ja hyödyt ovat:
Voi aina kehuskella kavereille yms "tässä on muuten neliveto"
Voi haukkua muiden autoja kaksivetoisiksi, vajaavetoisiksi ja ties miksi
On paljon komeamman näköinen jäädessää kiinni lumeen tai mutaan kun kaikki pyörät raapivat.
Usein auto myös tunnetaan nelivetoisena, eli lisää imagoa.
Huonoja puolia:
Hinta
Hieman isompi kulutus - 4x4
Ensi käden tietoa (olen omistanut 5 eri nelivetoautoa):
Neliveto on talvella aivan ehdoton, erityisesti polanteita ylittäessä (ohitus)
ja sohjo/pöpperölumessa ajellessa, MUTTA se menoa vakauttava vaikutus saadaan
kunnolla vain jatkuvalla nelivedolla, ei tarvittaessa kytkeytyvällä!! Toki tuo kytkeytyväkin
auttaa hangesta liikkeelle lähtiessä, liukkaassa ylämäessä jne. Moni neliveto vaan
on pilattu liian aktiivisella luistonrajoituksella. - Ei kannata maksaa
Jos ihan oikeasti tarvit nelivetoa osta, muuten ei kannata missään tapauksessa taloudellisesti. Esim. Haldeksien kestävyys tai pikemminkin sen puute kannattaa ottaa myös huomioon.
- Häskäpata
Etelä-suomessa huonolle kuljettajalle.
- heh___
hyöty on siinä, että pääset nopeammin liikennevaloista. Eli pääset nautiskelemaan nopeista lähdöistä muutamana vesijääpäivänä vuodessa. Se on sitten eri asia miten auton alusta noin muuten toimii.
- köh.
Ja ei pysähdy seuraaviin punaisiin liukkaalla yhtään paremmin kuin vajaavetoinen...
Ja huonossa paikassa sen saa vain kovemmin kiinni kuin vajaavetoisen...
(pieni työntöapu ei riitä, vaan tarvitaan hinuri tai naapurin zetori apuun).
- aiskis
4 vetoa travitaan normaaliliikenteessä on useimmin yhden käden sormissa per vuosi. Jos ajat usein syrjässä maalla tai varsinkin metsässä niin silloin KUNNON nelivedosta on hyötyä.
Se jos on itsetunto-ongelmainen joka kyttää liikennevalojen vihreää näyttääkseen muille sen nestepäisyytensä liukaalla kelillä onkin sitten lukunsa erikseen. Toisaalta, osta nopea kaksivetoinen niin pääset noin 360 päivänä vodessa näyttämään närhen munat nelivetoisille;)- Valoissa nähdään
Minulla nelivetoinen Turbo Forester. Tule näyttään ne närhen munat.
- XT07
Valoissa nähdään kirjoitti:
Minulla nelivetoinen Turbo Forester. Tule näyttään ne närhen munat.
Täältä löytyy myös... Tuleppa näyttään :)
- Kokonaisuutta
Valoissa nähdään kirjoitti:
Minulla nelivetoinen Turbo Forester. Tule näyttään ne närhen munat.
10L bensaa molempien autojen tankkiin ja ajetaan VT3 Helsingistä pohjoiseen. Kumpi on ensin tampereella?
- 565465
Jos siis nelivetoisella lähtee jääkelillä liukkaast valoista niin on itsetunto-ongelmainen mutta kun takatuupparilla polkee kesäkelissä valosita niin sitten henkinen puoli onkin kunnossa.
Outoa logiikkaa. Vaikuttaa että nimerkille aiskis kaikki omaa nopsemmat on vain ostettu vani egon jatkeeksi mutta nimimerkki itse harrastaa kuitenkin samaa aina kun kykenee. - OikeatietoOnViisautta
nelivedon lähto liukkaalla parempi, mutta jarrutus matka liukkaalla pitempi kuin kaksvedolla koska painoa kertyy vetoakseleista. suomessa ei paljon nelivedolle ole oikenlaista käyttöä koska mettäteitä voi ajaa kaksvedollakin ilman että ato juuttuu kiinni. aito neliveto on sellainen jossa kaikkipyörät vetää samaanaikaan, yleensä ovat kaks tai kolmivetosia, harvoissa lukolliset vetoakselit.
- Gkgkgkgkggk
Tilastojen mukaan nelivedoilla kolaroidaan enemmän, mikä onkin ymmärrettävää, kun vain kiihtyvyys paranee, jarrutus ja sivuttaispito eivät lainkaan, mutta paremman kiihtyvyyden ansiosta ajetaan nopeammin ja on valheellinen pidon tunne.
Egoonhan valolähtö ei liity, ellei välttämättä niin halua. Normaalisti kuitenkin ihan kiva päästä nopeammin liikkeelle. - rrhh4
Tuskin kukaan joka ikinä ajanut autoa Suomen talvessa, voi kiistää nelivedon hyötyjä. Liikkellelähdöt usein armotonta sutimista ja madellen, erittäin hitaasti saadaan se 2-vetoauto liikkeelle jäisestä risteyksestä. Kolmion takaa saa odottaa suurtakin tyhjää väliä ennen kuin 2-vedolla pystyy liittymään tielle. Ja valoista lähdetään armottomasti sutien ja suurin osa jonosta ei ehdi vihreistä kun edessä vain sutii ja sutii. Liikenneympyröihinkin valtavat jonot koska vain sutii ja sutii kun yritetään liittyä siihen pieneen rakoon.
Harvemmin sitä maasturin korkeutta tarvi koska syvät lumet/loskat pystyy suht helposti välttämään, joten jo normaalikorkuisen nelivedon hyödyt ovat valtavat.
Korkeutta tarvii lähinnä jos lumi/loska oikeasti ottaa auton pohjaan, toski välillä voi sellainenkin tilanne tulla.
Itsellä ollut etuvedolla vaikeuksia päästä kotipihastakin kun ollut 10cm märkää hieman loskaista lunta ennen kuin ehdittiin aurata. Naapuri ei päässyt ollenkaan töihin, itse nipin napin uusien talvirenkaiden ansiosta.- tasainen.kiihdytys
Näyttää siltä, että tuo jatkuva sutiminen ei kerro siitä, minkälainen veto autossa on, vaan siitä, että kuljettaja ei ole tehtäviensä tasalla. Kehotankin hankkimaan automaatin ja antamaan sille kaasua maltilla, niin pääsee liukkaallakin oikein mukavasti vauhtiin. Olen leikkimielisesti kyykyttänyt lukuisia teinejä talvisin valoissa, kun ne nimenomaan huudattaa renkaita aivan turhaan onnistumatta nostamaan nopeutta. Kuula vain alkaa punottamaan, kun pappa valoissa karkaa automaatilla edelle. Sitten pitää mielenosoituksellisesti testosteronipuuskassa ajaa valtavalla ylinopeudella ohi ettei vieressä istuva tyttöystävä alkaisi paljoa hihittämään.
Automaatin talviajo on hyvin yksinkertaista eli aloita rauhallisesti ja lisää kaasua sitä mukaa kun vauhti ja vaihteet suurenevat. Helppoa kuin heinänteko.
- 5345345
jatkuva neliveto kuluttaa renkaita tasaisemmin kuin vajaavetoinen. Erityisesti tällainen neliveto eduksi keväällä ja syksyllä kun asfalttia on pääasasiassa näkösällä. edellinen auto oli saman tehoinen mutta takavetoinen ja takakumeista nastat sai kyytiä. Nyt nelivetoisessa nastat on pysyneet hienosti paikallaan ja renkaat muutenkin kuluneet tasaisesti edessä ja takana... no takana vähän enemmän kuin voimaa menee taakse 60%.
- Allekirjoitan
" Nyt nelivetoisessa nastat on pysyneet hienosti paikallaan ja renkaat muutenkin kuluneet tasaisesti "
Allekirjoitan, nyt kun sanoit niin huomasin asian, mutten jäänyt syytä enempää pohtimaan. Alla siis nyt ensimmäinen neliveto koskaan ja yksi kokonainen talvi takana. tu- ja takarenkaiden välillä ei siis ollut mitään eroa ja mittasin asian Motonetin rengassyvyysmitalla. Enpä tiedä. Itsellä "vajaavetoinen" ja aika tarkkaan samaa vauhtia renkaat kuluvat. Ehkä takaa aivan hivenen nopeammin... Varmaan riippuu siitä, ajaako enemmän kaupunkiajoa vai maantiellä.
> Erityisesti tällainen neliveto eduksi keväällä ja syksyllä kun
> asfalttia on pääasasiassa näkösällä.
Millä tavalla? Paljaalla asfaltilla pitää olla aika paljon heppoja ja erikoinen ajotyyli, että kiihdytettäessä lähtee sutimaan.
> edellinen auto oli saman tehoinen mutta takavetoinen ja takakumeista nastat sai kyytiä
Yhtään nastaa ei minulta ole irronnut helmikuun 2007 jälkeen, eikä tule irtoamaan. Mutta kyllä nastarenkaatkin kestävät, kunhan ajat erittäin rauhallisesti. Varsinkin kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja mutkissa.
- ex.fwd
Neliveolla joutuu herkimmin liikenneonnettomuuteen etenkin talvella, koska turvallisuuden tunne on harhaanjohtava.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nelivetoisten-autojen-onnettomuusriski-kasvaa-selvasti-talvioloissa-kertoo-ruotsalaisen-folksam-yhtion-laaja-tutkimus/759244/ - TäälläTaas
Copypastetan tähän aikaisemman vastaukseni samasta asioasta, toisella foorumilla.
"Kuinka moni ajaa nelivedolla kuivalla asfaltilla ??”
-Tuskin kukaan. Kuten tuolla jo mainittiin niin Suzuki on lähtökohtaisesti etuvetoinen ja käyttää kyllä taka-akseliakin kun tarvetta tulee; ihan automaattisesti.
”Kuinta usein sitä nelivetoa todella tarvitaan ?? ja missä tilanteissa ???”
-Lumikeleillä het’ aamulla kun nousee kotipihasta vilkkaalle kadulle ylämäkeen, johon on huono näkyvyys. Neliveto on todella siunaus tässä kohtaa.
-Lumikeleillä eka vilkkaampi liittymä. Nelivedolla ei tee tuskaa ehtiä jonon vauhtiin mukaan tavalliseen aukkoon autojonossa. Oikeastaan eroa kesän ja talven välillä ei enää ole.
-Lumikeleillä ekat liikennnevalot, ei sudittelua. Oikeastaan eroa kesän ja talven välillä ei enää ole tässäkään asiassa. No, ehkä jotain 0,3 sekuntia kun systeemi huomaa että eturengas lipsahti ja ottaa taka-akselin mukaan. Tämä siis ”auto-modella” ja taka-akselin mukaan tulon huomaa kun oikein kuuntelee. Snow-modella ei tietenkään huomaa koska taka-akseli vetää jo valmiiksi.
-Kun lumikeleillä tien pinta on liukkaan kuhmurainen niin snow-moden eli jatkuvan nelivedon päälle kytkentä tekee ainakin Vitarasta uskomattoman suuntavakaan.
-Töissä auraamaton parkkipaikka ei aiheuta ongelmia silloin kun sattuu meneen töihin heti liukuman etureunaan. Välillä kun sattuu jalkaan pikkukengat niin tulee tampattua autolla kävelyurat ettei sukat kastu.
-Huhtikuun lopulta marraskuulle venettä veteen ja ylös. Suzukin momentinmuunnin -automaatti yhdistettynä nelivetoon on huima paketti veneen ramppioperaatioihin. Sellainen asia kuin menneisyydessä loivempien veneramppien kyttääminen on jäänyt täydellisesti pois, kun siirtyi etuvedosta nelivetoon.
-Kerroin jo hiukan aikaisemmin miten "piece of cake" oli käydä hakemassa pirun liukkaalla kelillä Mazda 6 pois tienvarresta. Siihen ei olisi ollut mitään jakoa etuvetoisella.
Ei ikinä enää etuvetoista autoa. Eikä enää ikinä enää manuaalivaihteista autoa.
”Susukin pahin puute on etuvetoisten puute. Näin on marjat.”
Erilaisia tarpeita autolle kieltämättä on ja nekin vaihtelee eri elämäntilanteen mukaan. Vaikka itsellä esimerkiksi joskus veneilyinto sammuisi kokonaan, niin en mitenkään usko että koskaan palaisin etuvetoautoihin takaisin.
Tuolla neliveto vs. etuveto-ero on havainnollistettu oikein hyvin:
4WD vs 2WD on snow: https://www.youtube.com/watch?v=zRwF4hB0b4g - Äläostajosetvoi
On hyötyä. Mutta jos et pysty laittamaan, älä osta.
- Anonyymi
4-veto hyöty 1% vuodessa. Valosta pääset nopeammin odottamaan seuraavia valoja ja jarruttele enemmän. Omistanut nelivetoja subaru, bemari, volvo jne. Myös etuvetoja eri merkkisiä. On sitten bemari x sarja, xc Volvoa, subaru jne millään niistä ei mennä oikeasti pahaan maastoon ja harvoin on tarvetta ellei hae tukkeja suon takaa. Pääset toki 4-vedola auraamattomaan parkkiruutuun kun tarve on. SUVeissa 4-veto on "nice to have" mieli kohoas kun näkee merkin perässä. Etu veto ketterämpi jos ajat normaaleja suomen teitä. Paras olisi olla etuveto maavaralla kesäisin ja vieressä 4-veto talveksi kun tarvetta tai pitää vähän leikkiä "lasta" muiden joukossa. Paras kaikista olisi olla oikea maasturi nelivedolla. Nykyiset citymaasturit omaavat leikki nelivedon. Osassa perä toteutettu erillisellä sähkömoottorilla jolloin ei voi edes puhua 4-vedosta. Kytkeytyvät nelivedot ei kuulu neliveto kategoriaan vaan on jostain etuvedon ja 4-vedon välistä.
- Anonyymi
Ei niitä sähköikkunoitakaan tavitse kuin muutaman kerran vuodessa. Pysäköintihallissakaan ei tarvitse. Silti ne tuntuu olevan tarpeellisia. Koristevanteet kuuluu myös tähän tarpeettomien luokkaan.
- Anonyymi
Se on se vaivattomuus kun ei tarvitse ylämäessä liukkaassa risteyksessä arpoa. tai kuhnailla.
Neliveto on asia mikä ei näy ulos ja joillekin se on omituinen hankintakohde, siis kun sillä ei voi näyttää että raha puhuu.- Anonyymi
Nelivedon kyyti on vakasta ja varmaa liukkaillakin. Ei juutu mäkiin eikä pikkuhankiin. Jos rengas ei vedä, niin se jarruttaa….
Jos niilä alkaa leikkimään, niin hyvä muistaa että nelivedon saa helposti jumiin sellaiseen paikkaan, johon noilla puolivetoisilla ei edes pääse.
- Anonyymi
Eräs laatumerkin autokorjaamon omistaja kiitti nelivetoja. Nämä tuovat työtä ja tuottoa yritykselle. Nelivedon omistaja, teitä ajatellaan lämmöllä korjaamoissa.
- Anonyymi
Nykyään neliveto tulee usein mukana, koska autoissa on kaksi sähkömoottoria. Yksi edessä, toinen takana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846