Minkä ihmeen takia ihmiset nykyään ajavat pimeällä maantiellä lyhyiden ajovalojen kanssa? Pohdin ajellessani tuolla hämeessä, että onko siihen syynä kenties nykyaikaiset kaasunpurkauslamput, jolloin lähivalot ovat kirkkaammat kuin kaukovalot?
No kuitenkin tämä seikka minun kohdallani aiheuttaa ohitustarpeen, sillä tavoitteenani on havaita ne hirvieläimet ja lenkkeilijät jo hieman aikaisemmin kuin etupuskurin kohdalta.
Käytttäkää niitä kaukovaloja, sillä niitä hirviä on tosiaan siellä metsässä ja ulkoilijoita joilla kaikilla ei ole edes heijastinta.
valoa....
4
763
Vastaukset
- Kateus häikäsee, ei valot.
Luulen, että näitä "pimeitä" autoja ajavat juuri ne toisten sumuvaloista päivälläkin häikäistyvät peurasilmät.
Joko he häikäistyvät omista pitkistään, tai pelkäävät häikäisevänsä hirviä tai peuroja.- ennen hyvä mutta ......
kerrankin osuva teksti tänne "kakara palstalle" jossa kakarat ärsyttävät heikko hermoisia optio-juppeja
- ;-)
Asiahan voi olla niinkin, että ei yksinkertaisesti tiedetä, mistä ne pitkät valot saa kytkettyä. Taikka ei edes tiedetä niiden olemassaolosta.
Valtavat määrät sumuvaloja valaistulla tiellä ja taajamissa pistää myös miettimään, että myyjä on ne ostohetkellä sytyttänyt, eikä niitä osata sammuttaa.
Ja ketäpä nyt kaukana oleva hirvi kiinnostaa? Paljon vaarallisempi tilanne on silloin, kun se hirvi on siinä tienposkessa n. 40 metrin päässä. Silloin varsinkin on hyvä, että on sumarit päällä. Ehtii ehkä tajuta, mihin sekunnin kuluttua törmää.- Day or night
Voin kyllä ihan hyvin kuvitella, että jotkut eivät edes osaa kytkeä kaukovaloja uusissa autoissa pääälle. Kun on tämä hieno valoautomatiikka jolloin mittarivalotkin palaa automaattisesti kun auton käynnistää niin ainoa mistä valokytkimen päivävaloasennon erottaa lähivaloasennosta on se, että pitkille vaihdettaessa toimiikin ainoastaan kaukovalovilkku. Itsekin on muutaman kerran tullut pimeällä vaihdettua pitkät päälle puoleksi sekunniksi, tästä ei vielä kaikki ehkä ymmärrä vääntää valokytkintä. Mielestäni olisi parempi se ainakin ennen joissakin autoissa ollut käytäntö, että päivävalojen ollessa kytkettnä mittarivalot ovat pimeänä. Tosin silloin taas pitäisi käännellä valokytkintä vaikkei pitkiä käyttäisikään, no jaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701519
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3361146- 49982
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html184852- 39769
- 49720
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244530615- 56602
- 117595
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp74546