Minkä ihmeen takia ihmiset nykyään ajavat pimeällä maantiellä lyhyiden ajovalojen kanssa? Pohdin ajellessani tuolla hämeessä, että onko siihen syynä kenties nykyaikaiset kaasunpurkauslamput, jolloin lähivalot ovat kirkkaammat kuin kaukovalot?
No kuitenkin tämä seikka minun kohdallani aiheuttaa ohitustarpeen, sillä tavoitteenani on havaita ne hirvieläimet ja lenkkeilijät jo hieman aikaisemmin kuin etupuskurin kohdalta.
Käytttäkää niitä kaukovaloja, sillä niitä hirviä on tosiaan siellä metsässä ja ulkoilijoita joilla kaikilla ei ole edes heijastinta.
valoa....
4
762
Vastaukset
- Kateus häikäsee, ei valot.
Luulen, että näitä "pimeitä" autoja ajavat juuri ne toisten sumuvaloista päivälläkin häikäistyvät peurasilmät.
Joko he häikäistyvät omista pitkistään, tai pelkäävät häikäisevänsä hirviä tai peuroja.- ennen hyvä mutta ......
kerrankin osuva teksti tänne "kakara palstalle" jossa kakarat ärsyttävät heikko hermoisia optio-juppeja
- ;-)
Asiahan voi olla niinkin, että ei yksinkertaisesti tiedetä, mistä ne pitkät valot saa kytkettyä. Taikka ei edes tiedetä niiden olemassaolosta.
Valtavat määrät sumuvaloja valaistulla tiellä ja taajamissa pistää myös miettimään, että myyjä on ne ostohetkellä sytyttänyt, eikä niitä osata sammuttaa.
Ja ketäpä nyt kaukana oleva hirvi kiinnostaa? Paljon vaarallisempi tilanne on silloin, kun se hirvi on siinä tienposkessa n. 40 metrin päässä. Silloin varsinkin on hyvä, että on sumarit päällä. Ehtii ehkä tajuta, mihin sekunnin kuluttua törmää.- Day or night
Voin kyllä ihan hyvin kuvitella, että jotkut eivät edes osaa kytkeä kaukovaloja uusissa autoissa pääälle. Kun on tämä hieno valoautomatiikka jolloin mittarivalotkin palaa automaattisesti kun auton käynnistää niin ainoa mistä valokytkimen päivävaloasennon erottaa lähivaloasennosta on se, että pitkille vaihdettaessa toimiikin ainoastaan kaukovalovilkku. Itsekin on muutaman kerran tullut pimeällä vaihdettua pitkät päälle puoleksi sekunniksi, tästä ei vielä kaikki ehkä ymmärrä vääntää valokytkintä. Mielestäni olisi parempi se ainakin ennen joissakin autoissa ollut käytäntö, että päivävalojen ollessa kytkettnä mittarivalot ovat pimeänä. Tosin silloin taas pitäisi käännellä valokytkintä vaikkei pitkiä käyttäisikään, no jaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa53130Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92158Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1161778Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101116Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129996Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450992- 36803
- 53733
- 67701
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30675