Tuli hankittua projekti neljällä pyörällä jonka alustassa on ruostevaurioita, pari oikein 'kunnollistakin'. Hitsauksen teettäminen tulisi aivan liian kalliiksi, joten vaihtoehdoksi jää oma korjaus. Ongelmana vain on, että ei ole tullut koskaan harjoitettua ko. taitoa - nyt ollaan aivan nollapisteessä.
Olisiko tässä vaiheessa vinkkejä, esim. kaluston, alun yms. suhteen? Mitä aloittelijan pitäisi muistaa, harjoitella, mihin pitäisi kiinnittää huomiota, materiaalivalinnoista jne.
Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka mahd. vaivautuvat vastaamaan :)
Hitsauksen opettelu
18
16847
Vastaukset
- Hitsannut
...meinaat hitsata mag,puikkokone,tig.Ainakin kannattaa opetella se että ei hitsaa kylmä hitsiä joka ei pidä kovinkaan mahtavasti.Virran säätö ja se että virtaa on tarpeeksi ovat tärkeitä.
- Combi Coupé
Tarkoituksena olisi hankkia MIG ja tietenkin iso kasa tarvikkeita. Luonnollisesti tulee mieleen, että helpommalla pääsisi jos joku tekisi homman urakkana, mutta vauriot taitavat olla alustassa niin laajat, että hinta nousee aivan liian suureksi. Eli ainakin kaksi nyrkinkokoista reikää, tunkinpaikat, roiskeläppien takaa jne - n. 8-10 kohtaa.
- Sami
Combi Coupé kirjoitti:
Tarkoituksena olisi hankkia MIG ja tietenkin iso kasa tarvikkeita. Luonnollisesti tulee mieleen, että helpommalla pääsisi jos joku tekisi homman urakkana, mutta vauriot taitavat olla alustassa niin laajat, että hinta nousee aivan liian suureksi. Eli ainakin kaksi nyrkinkokoista reikää, tunkinpaikat, roiskeläppien takaa jne - n. 8-10 kohtaa.
Osta kunnollinen merkkikone, uutena tai käytettynä. On helpompi hitsata. Biltema ei ole hitsauskonemerkki. Osta 0,75-1mm peltiä, leikkaa siitä suikaleita ja paloja ja harjoittele niillä niin kauan, että saat kunnon saumaa reikiä polttamatta. Keskity erityisesti ohuempaan peltiin. Kokeilemalla erilaisia virtoja ja langansyöttöjä saat tuntuman niiden vaikutukseen. puhdista hitsauskohdan ympäristö pohjasta ruosteesta, massasta ja maalista laikalla tai hiekkapuhalluksella. Puhdas pelti on paljon helpompaa hitsata. Ei se tämän kummempaa ole.
Kun siirryt pohjan hitsaukseen, huolehdi, ettei sisäpuolella ole mitään palonarkaa. Jos mahdollista, ota apumies vesiämpärin ja märän trasselitukon kanssa palovahdiksi. Myös esim. vuorivillalla voi suojata sisäpuolen kohteita. Migistä roiskuvat kipinät ovat erittäin kuumia ja voivat palaa kiinni ties mihin vielä kauempanakin. Huolehdi näistäkin. - harrastaja
Combi Coupé kirjoitti:
Tarkoituksena olisi hankkia MIG ja tietenkin iso kasa tarvikkeita. Luonnollisesti tulee mieleen, että helpommalla pääsisi jos joku tekisi homman urakkana, mutta vauriot taitavat olla alustassa niin laajat, että hinta nousee aivan liian suureksi. Eli ainakin kaksi nyrkinkokoista reikää, tunkinpaikat, roiskeläppien takaa jne - n. 8-10 kohtaa.
Kunnon mig-hitsit maksaa eli jos et tule tarvimaan laitteita tulevaisuudessa unohda hitsin osto. Mutta jos meinaat hitsata tulevaisuudessakin, niin tervetuloa hitsauksen kiehtovaan mailmaan. ps auton pohja on hankala hitsattava.
- tabi
Sami kirjoitti:
Osta kunnollinen merkkikone, uutena tai käytettynä. On helpompi hitsata. Biltema ei ole hitsauskonemerkki. Osta 0,75-1mm peltiä, leikkaa siitä suikaleita ja paloja ja harjoittele niillä niin kauan, että saat kunnon saumaa reikiä polttamatta. Keskity erityisesti ohuempaan peltiin. Kokeilemalla erilaisia virtoja ja langansyöttöjä saat tuntuman niiden vaikutukseen. puhdista hitsauskohdan ympäristö pohjasta ruosteesta, massasta ja maalista laikalla tai hiekkapuhalluksella. Puhdas pelti on paljon helpompaa hitsata. Ei se tämän kummempaa ole.
Kun siirryt pohjan hitsaukseen, huolehdi, ettei sisäpuolella ole mitään palonarkaa. Jos mahdollista, ota apumies vesiämpärin ja märän trasselitukon kanssa palovahdiksi. Myös esim. vuorivillalla voi suojata sisäpuolen kohteita. Migistä roiskuvat kipinät ovat erittäin kuumia ja voivat palaa kiinni ties mihin vielä kauempanakin. Huolehdi näistäkin.osta puhdas voima virta mig jos ostat migin (noin 220-300a)koska pienemmät ei oikein pysty antamaan virtaan langalle ja saumasta tuleen huonoa. hyviä ja tunnettuja merkkejä on wallius, kemppi ja esab. vähän oudompi migatronik.
- AJH
tabi kirjoitti:
osta puhdas voima virta mig jos ostat migin (noin 220-300a)koska pienemmät ei oikein pysty antamaan virtaan langalle ja saumasta tuleen huonoa. hyviä ja tunnettuja merkkejä on wallius, kemppi ja esab. vähän oudompi migatronik.
Kyllä keskitasonkin vehkeellä pärjää. Itse ostin 5 v. sitten 150-ampeerisen Kempakin (220 V) ja hyvin sillä on pärjännyt. Se maksoi perusvarustuksella 2 tuhatta markkaa, ja lisäksi piti ostaa kaasupullo ja paineenalennin, jolloin hintaa tuli melkein toinen mokoma. Jos hitsaat vain autonpeltejä, käy kaasuna hiilidioksidi joka on paljon halvempaa kuin argon-seokset, joilla voi tosin hitsailla myös ruostumattomia.
Harjoitus tekee mestarin. Ja älä säästä vaivaa hitsiä valmistellessasi. Kyllä vääränmuotoisen paikkapalankin saa jotenkuten kiinni huonosti valmisteltuun reikään, mutta jälki on huono ja loppujen lopuksi aikaa kuluu silti enemmän kuin jos tekisi huolella hyvän paikan ja puhdistaisi reiän alueen kunnolla.
Tänä vuonna tai viime vuonna yhdessä Tekniikan Maailmassa oli hitsauskoneiden vertailu. Lue se niin tiedät jopaljon enemmän. - Kemppi
Mitähän autoa sä olet "ammattimiehenä" hitsannut tig hitsaus laitteilla????? aika harvassa on projekti autot jossa on alumiininen pohja!!!!kaikenlaisia kusipäitä muita neuvomassa....
- tsemppi
Kemppi kirjoitti:
Mitähän autoa sä olet "ammattimiehenä" hitsannut tig hitsaus laitteilla????? aika harvassa on projekti autot jossa on alumiininen pohja!!!!kaikenlaisia kusipäitä muita neuvomassa....
Nimimerkki kemppi ei taida tietää,että tigillä voi hitsata muutakin kuin alumiinia.Soveltuu ohuen pellin hitsaamiseen oikein hyvin.
- harrastaja
Katso Tekniikanmaailma nro.16/01 Ps. Vanhoja lehtiä saa toimituksesta tilaammalla
- hitsaaja
Täysin tuhoon tuomittu koko homma..
jos hitsatavaa on paljon ja välttämättä haluat kunnostaa tuon paskan niin..pura koko sisusta pois - leikkaa ruosteiset kohdat pois - leikkaa sopivat pellin palat tilalle- puhdista hyvin - puhdista reunat vielä paremmin :) ja sen jälkeen vie auto AMMATTI hitsarille joka hitsaa valmiit laput paikalleen.. näin on halvin ja helpoin korjaus- niitä riittää...
kaikenlaisia kusipäitä muita neuvomassa.... Niinpä näkyy olevan. TIG on aivan yhtä hyvä kuin MIG peltejä hitsattaessa. Eikä todellakaan ole pelkästään alumiinille tarkoitettu.
- Tinari
Tig hitsaus ei hyväksy minkäänlaisia epäpuhtauksia, joten jos et hiekkapuhalla peltiä molemmin puolin, niin ei tuu toimimaan kunnolla, muutenhan sillä voi hitsata melkein mitävaan materiaaleja ja nimenomaan ohuissa pelleissä ym hyvä, viestiketju on vanha, mutta oli pakko kommentoida kumminkin.
- hhjk
Muista ottaa akulta - napa pois.
- jjoker
Joo - hitsausta aloitettaessa on hyvä ensimmäiseksi irroittaa hitsattavasta ajoneuvosta akkunkenkä. Mutta tässäkin on mietittävä kumpi kenkä pitää irroittaa, kun vaihtoehtoja on kaksi?
No miinus irroitetaan, koska - jos irroitat plussan ja vahingossa tuletkin sijoittaneeksi esim. jakoavaimesi plusnavan ja korin väliin niin ainakin kipinöitä saat aikaan.
- Combi Coupe
Kiitos vaan tiedoista kaikille mutta kyseisen projektin myin pois jo KAHDEKSAN VUOTTA SITTEN ettei tiedoistanne juuri apua ole ollut!
- HitsaajaMelkeinItsek
Eikä tuosta kommentista. Esim. muille joilla on vastaava projekti -toisin kuin osasta ketjuun vastanneiden kommenteista.
Niistä kyllä on osa aika turhia pätemiskommentteja. Ikään kuin halvoilla koneilla ei muka saisi mitään aikaan.
Kannattaa suhteuttaa auton arvo siihen minkähintaisia tarvikkeita ja työkaluja aikoo hommata.
Itse ostin hiljattain ruosteprojektiauton hintaan 120€. Autossa on tekniikka hyvässä kunnossa ja mukana tuli kahdet renkaat.
Ei tulisi mieleenkään hommata useamman tuhannen euron hitsausvehkeitä tätä varten. Halpisvehkeet riittää ihan hyvin.
Invertteripuikkohitsauskone paksummille pelleille ja MIG ohuemmille pelleille, flux core 0.8 mm.
Tarvikekuluihin pitää laskea myös hiomalaikat ja ruosteenestopohjamaali, kotelonsuoja-aine sekä alustamassa.
Paikkapeltejä löytyy nurkista.
Työlästähän homma on ja aikaakin kuluu, mutta lasken kokemuksen karttumisen ja oppimisen hyötypuolelle.
Eipähän ole niin avuton olo näiden vanhojen autojen kanssa kun opettelee itse hitsaamaan.
- Karppis Lasse
Hyvin pelaa viestiketjut, vaikka vanhoja onkin. Itellä ois samantyyppinen urakka edessä ja tässä vähän vinkkejä katellaan. Minkähän paksuista peltiä kannatta auton pohjaan lykätä?
- Hitsaus
Hitsauksesta ja hitsaustavoista on perustietoa osoitteessa
http://www.koneistus.org/hitsaus
Tuolla on tietoa mig, tig, kaasu- ja puikkohitsauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242