paras tapa ehkäistä? Menen kohta naimisiin ja asia on ajankohtainen. Laittakaa vinkkiä, minkä itse olette kokeneet parhaaksi tavaksi. Mieluummin söisin pillereitä kuin käytettäisiin kumia, mutta onko haittapuolia pillereistä?
paras ehkäisy?
7
915
Vastaukset
- Tipsu
Kuparikierukka.. Helppo ja vaivaton..
- pidän
Kokeiltu on kumia, keskeytettyä yhdyntää, ehkäisykapselia (muuttuu vaahdoksi sisällä, ja tappaa siittiöitä), pillereitä sekä rengasta. Näistä minulle ainakin parhaiten sopii rengas (Nuvaring). Sama vaikutus kuin pillereilläkin, mutta paljon pienempi määrä hormoneita rasittamassa muuta kroppaa. Huolettomampi, kun ei tarvii varoa oksentamista/ripulia pillerin ottamisen jälkeen ja se tarvii muistaa vain kaks kertaa kuussa: kun sen laittaa paikoilleen ja ottaa pois (kännykän kalenterihälytys hyvä apu). Se ei tunnu ollenkaan ollessaan paikalla ja jos haittaa yhdynnässä, niin kuin meillä, sen voi ottaa vuorokaudessa 3 tunniksi pois, ilman että on vaaraa tulla raskaaksi. Mulla siitä ei oo minkään laisia sivuvaikutuksia (pillereitten kans sain välillä käsittämättömiä itkukohtauksia). Eli minä suosittelen rengasta, mutta vain kokeilemalla löydät itsellesi/teille sopivimman ehkäisyn.
- minulle kierukka tai rengas
kun olen neitsyt? Eikös sen laittaminen tunnu pahalta jos ei ole ollut miehen kanssa vielä? Olisi ihanaa hääyönä ensimmäisen kerran nauttia toisistaan ilman kumia. Vai voiko gynegologi laittaa sen, miten se tapahtuu, vai oppiiko itse laittamaan? En vain tiedä näitä juttuja. Miten ehkäisykapselia käytetään, ennen yhdynnän aloittamista laitetaan, vai miten?
Aion kyllä käydä gynelläkin tässä kohta, olisi vain kiva tietää etukäteen jotain eri vaihtoehdoista ja sopivatko ne.Kiitos molemmille vastanneille! - sopii
minulle kierukka tai rengas kirjoitti:
kun olen neitsyt? Eikös sen laittaminen tunnu pahalta jos ei ole ollut miehen kanssa vielä? Olisi ihanaa hääyönä ensimmäisen kerran nauttia toisistaan ilman kumia. Vai voiko gynegologi laittaa sen, miten se tapahtuu, vai oppiiko itse laittamaan? En vain tiedä näitä juttuja. Miten ehkäisykapselia käytetään, ennen yhdynnän aloittamista laitetaan, vai miten?
Aion kyllä käydä gynelläkin tässä kohta, olisi vain kiva tietää etukäteen jotain eri vaihtoehdoista ja sopivatko ne.Kiitos molemmille vastanneille!ainakaan kierukka, sen laitto vois olla todella tuskallista!
Mutta ehkäisyrengas laitetaan itse paikalleen ja sen laittaminen vois onnistuakin neitsyydestä huolimatta.
Ehkäsypuikot taas laitetaan emättimeen ennen yhdyntään (n.10 min ennen), mutta sitä pitäisi käyttää yhdessä kondomin kanssa, jotta ehkäsyteho on varmempi.
Keskustelepa ehkäisyvaihtoehdoista lääkärin kanssa, kun sinne sinun on jokatapauksessa mentävä, mikäli haluat e-pillerit, renkaan tai ehkäisylaastarin(iholle laitettava, jota pidetään viikko kerrallaan ja vaihdetaan sitten uuteen, sopii myös neitsyelle :), myös hormoonivalmiste).
Ilman reseptiä saa ehkäisypuikkoja apteekista ja tietenkin kondomeja. - .....................
minulle kierukka tai rengas kirjoitti:
Aion kyllä käydä gynelläkin tässä kohta, olisi vain kiva tietää etukäteen jotain eri vaihtoehdoista ja sopivatko ne.Kiitos molemmille vastanneille!mietin että olisi kiva jos tässä ennen häitä voisin jo päättää mikä olisi minulle paras vaihtoehto, tai siis kokeilla, mutta olisiko ihan omituista käyttää kokeeksi jo jotain esim. hormonivalmisteita, vaikkei harrastakaan seksiä? Vaikka sitä laastaria? Olisiko sitten tottuneempi valmisteeseen, eikä enää olisi jotain ongelmia mitä ehkä käytön alussa on? Parempi vielä sinkkuna itsekseen kiukutella jne. kuin nuorena rouvana. mies olisi ihmeissään :) muutenkin joskus ihmettelee, heh.
kun muutenkin olen sellainen herkkis, saatan itkeä pienistä, niin sitten vielä jotku pillerit..
Pelottaa sivuvaikutukset mitä jotkut näillä sivuilla kertoo olevan.Ja kertooko lääkärit kaikkea?? en ainakaan halua jotain veritulppaa tai että jos lopetan käytön, hiukset lähtee, tai että ei ole haluja enää. Ja olen hajamieli, varmasti joskus unohtaisin ottaa.. Ja mitä ne komplikaatiot on?
Kaiken voin kysyä siltä lääkäriltäkin, tiedän kyllä mutta kivempi tietää etukäteen jo. Kiitos paljon kaikille vastaajille. - ajoissa liikkeellä
..................... kirjoitti:
mietin että olisi kiva jos tässä ennen häitä voisin jo päättää mikä olisi minulle paras vaihtoehto, tai siis kokeilla, mutta olisiko ihan omituista käyttää kokeeksi jo jotain esim. hormonivalmisteita, vaikkei harrastakaan seksiä? Vaikka sitä laastaria? Olisiko sitten tottuneempi valmisteeseen, eikä enää olisi jotain ongelmia mitä ehkä käytön alussa on? Parempi vielä sinkkuna itsekseen kiukutella jne. kuin nuorena rouvana. mies olisi ihmeissään :) muutenkin joskus ihmettelee, heh.
kun muutenkin olen sellainen herkkis, saatan itkeä pienistä, niin sitten vielä jotku pillerit..
Pelottaa sivuvaikutukset mitä jotkut näillä sivuilla kertoo olevan.Ja kertooko lääkärit kaikkea?? en ainakaan halua jotain veritulppaa tai että jos lopetan käytön, hiukset lähtee, tai että ei ole haluja enää. Ja olen hajamieli, varmasti joskus unohtaisin ottaa.. Ja mitä ne komplikaatiot on?
Kaiken voin kysyä siltä lääkäriltäkin, tiedän kyllä mutta kivempi tietää etukäteen jo. Kiitos paljon kaikille vastaajille.Sun on hyvä olla ajoissa liikkeellä hankkiessasi ehkäisyä, koska esim. pillerit ja renkaan käyttö aloitetaan mensujen ekana vuotopäivänä, ja jotta saat itsellesi varman olon ehkäisyn suhteen on hyvä että ehtii esim. yhden pilsulaatan/renkaan ajan totutella ehkäisyn käyttöön. Mut kysy lääkäriltä kaikki mitä mieleen tulee, kun käyt gynellä. Jos siltä tuntuu niin kirjoita vaikka lista, että muistat kysyä kaikesta, mikä mieltä askarruttaa. Ja muista kertoa lääkärille olevasi neitsyt, niin hän tietää olla normaalia varovaisempi tehdessään sisätutkimuksen. Jos pystyt olemaan jännittämättä, niin papakokeen ottaminen ei tunnu ollenkaan. Kokemuksesta tiiän tän sillä ite eka kerralla jännitin ja vähän nipisti, mutta toka kerralla tiesin mitä tapahtuu, enkä enää jännittänyt, niin ei tuntunut missään. Inhottavinta gynellä käynnissä on se että pitää olla pimppa levällään jonkun oudon ihmisen edessä.
- ehkäisy
On pitää housut jalassa...
Vakavasti puhuttuna se on täysin henkilökohtaista, mikä on paras kenellekin. Joillekin sopii pillerit ja toiset taas saavat niistä komplikaatioita... kokeilemalla selviää. Pätee myös muihin ehkäisymenetelmiin. Kumi taas aiheuttaa komplikaatioita enimmäkseen miehelle. (tai naisille, joilla lateksiallergia) Komplikaation merkit ovat samat kuin lapsella, joka ei halua syödä koska ruoka on pahaa... Eli korvien välissä on ongelma.
Näistä asioista voisi myös jutella lääkärin ja aviopuolison kanssa ja sitä kautta päättää kokeilla sopivaa ehkäisyä... Ja jos se ei sovi, niin sitten voi kokeilla toista ehkäisymenetelmää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752