halpoja, mutta tietääkö kukaan paljonko Saksassa maksetaan auton käyttömaksuja/-veroja?
Saksassa autot ovat
4
854
Vastaukset
- C-class
Käyttömaksu uusilla pikkuautoilla samaa luokkaa kuin Suomessa, esim. MB C ja BMW 3x = 180 DM, BMW 5x ja MB E-sarja 200 DM, eli n. 600 mk.
Käyttömaksu määräytyy auton saastuttavuuden mukaan, eli vanhoilla katittomilla ja suurempimoottorisilla suurempi samoin dieselillä. Jollakin vanhalla BMW 850:llä tuo käyttömaksu taisi olla lähes kymppitonni Suomen rahassa.
Vakuutusmaksut ovat reilusti kalliimmat. C-sarjan bensa-mersun uusi vakuutus (siis miinusbonuksilla) oli kaskoineen noin 4.600 DM / vuosi, eli n. 13.500 mk (Suomessa maksoin kaskoineen ja bonuksineen n. 2.200 mk/vuosi). Vakuutuksissa on runsaasti eroja, minulle ulkomaalaiselle varmasti myytiin se kaikkein kallein. Liikennevakuutus on muistaakseni n. 700 DM / vuosi.
Bonukset toki voi siirtää Suomesta, jos joku sitä ihmettelee, minulla vain oli syyni jättää ne Suomeen. Vakuutuksenkin voisi kai ottaa Suomesta, mutta en viitsinyt tuohon alkaa, auton ostotapahtuma olisi venähtänyt pitkäksi.
Jostain syystä dieseleillä on monikertaiset vakuutusmaksut bensa-malleihin verrattuna. Laskeskelin, että käytännössä Saksan dieselin kalliimpi käyttömaksi ja kalliimmat vakuutukset vastaavat hyvin lähelle Suomen dieselveroa.
Tästä kaikesta seuraa se ironinen tilanne että jotkin 4-5 litraset vanhat BMW:t ja mersut ovat Saksassa hyvin halpoja, vaikka kilometrejä eikä ikääkään olisi paljoa. Tämä siksi, kun käyttökulut ovat Saksassa suuret (se joka pystyy tuollaisen pitämään, ei aja vanhalla). Suomessahan noista saisi mielettömiä summia.
Muistaakseni jonkun vähän ajetun, kaikilla herkuilla varustellun 90-luvun alkupuolen BMW 850:n saa reilusti alle 50.000 mk:n.- C-class
Oli sittenkin jemmassa oikeita esimerkkejä Saksan käyttämaksusta ja vakuutuksesta. Tosin vain noista halvimman pään mersuista ja bemareista. Tiedot ovat joltakin auto-rompulta, eli esim. vakuutushinnat lienevät keskenään vertailukelpoisia, mutta eivät välttämättä tarkkoja.
Hinnat DEMeinä (1 DM = 3 mk), järjestyksessä käyttömaksu, liikennevakuutus, kasko.
MB C180: 180 DM, 1352 DM, 1541 DM
MB C200: 200 DM, 1444 DM, 1658 DM
MB C200CDi: 594 DM, 1595 DM, 1856 DM
MB C220CDi: 594 DM, 1909 DM, 2619 DM
MB E200: 200 DM, 1097 DM, 1658 DM
MB E200CDi: 594 DM, 1352 DM, 1962 DM
MB E220CDi: 594 DM, 1752 DM, 3731 DM
BMW 318i: 190 DM, 1444 DM, 1185 DM
BMW 320i: 200 DM, 1517 DM, 1316 DM
BMW 520i: 200 DM, 1444 DM, 1658 DM
BMW 523i: 250 DM, 1517 DM, 1962 DM
Eli moottorin koosta maksut näyttäisivät lähinnä riippuvan. Olisikin mielenkiintoista katsoa mitä jonkun MB S400CDi maksut ovat, kun 220CDi väyryselläkin tekevät yhteensä n. 18.000 mk. Tämän valossa kyllä Suomessa on pienet vuosittaiset maksut.
- Näin muualla
Maksu riippunee koneen koosta ja liikkuu tuolla 1000-2000 mk:n pinnassa vuodessa. Ero Suomen eduksi on häviävän pieni. Saksan halvemmat polttoainehinnat takaavat sen, että kokonaiskäyttömenot vuodessa ovat silti alhaisemmat.
- P
Eikös saksalaiset tienaa enemmän kuin suomalaiset?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1115085
- 644949
- 863990
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753540Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv592981- 432741
- 152267
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️441814- 341661
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371588