Alkoholismi EI OLE sairaus.

Hölli.

Se on itseaiheutettu riippuvuus, siinä kuin tupakointi tai kahvin juonti. Yksi riippuvuus lukemattomien muiden joukossa.
Monet alkoholismiaktivistit edelleenkin propagoivat sairaus-statuksen puolesta, ja ovat siinä pitkälti onnistuneetkin, onhan se luokiteltukin sairaudeksi mm. WHO:ssa ja monilla muilla tasoilla.
Sairaus-statuksella saadaan yhteiskunnan ymmärtämystä, huolenpitoa ja hoivaa, josta ovat esimerkkinä maan kattavat A-klinikat ja katkot.
Itse olen vakaasti sitä mieltä 35-vuoden juopottelukokemuksella, että jokaisen alkoholismin takana on psyykkinen tasapainottomuus, ja alkoholismi on vain ilmentymä, ja seuraus psyykkisestä vaivasta, huonosta itsetunnosta, ja sen tuomasta kyvyttömyydestä hallita omaa elämää.
Alkoholismi on oire ja seuraus.
PS. Onneksi täällä tällainen kerettiläisyys säilyy ilman sensuuria.

49

2816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos joku

      paremmin lääketieteeseen perehtynyt joskus laittaisi sellaisen linkin mistä näkyisi jokin virallinen suomen sairausluokitus alkoholismille.

      Kansanterveys laitoksen mukaan: "Nykyisen lääketieteellisessä luokituksessa käytetyn määritelmän mukaan alkoholismi on oireyhtymä." Aika epäselvä ilmaisu näin maallikolle. Oireyhtymä kuullostaa kyllä selkeästi sairaudelta mutta yleensä olen kuullut puhuttavan oireyhtymästä jonkin synnynnäisen sairauden yhteydessä.

      Juopottelun seurauksena kyllä voi tulla ties mitä sairauksia. Mutta jotenkin samastaisin juopottelun huumeitten käyttämisestä tai nikotinismista tai vaikkapa liiallisesta nettiaddiktiosta ITSE hankittuihin sairauksiin.

      Toisaalta on kyllä aivan se ja sama miten joku asia määritellään ja mistä intetään. Onhan elämässä muutakin kuin juopottelu ja keskustelu palstoilla jankuttaminen, siis ainakin pitäisi olla :D

    • Bimbsa

      Ihan itse jos vain löytyy halua yrittää ja muuttaa elämäänsä.
      Ei ole sairaus niinkuin esim. syöpä tai flunssa.
      Olen samaa mieltä että itseaiheutettu riippuvuus.
      Alkoholismi tuo sitten mukanaan näitä muita sairauksia.
      Ihmisellä on vapaus valita juomisen ja kohtuukäytön/juomattomuuden välillä.
      Ihmisellä ei ole valinnanvapautta siihen sairastuuko hän syöpään.
      Tämä nyt vain mun mielipide:-))

      • tarua.
        SAIRAUS kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

        Kas tiedäthän että kuka tahansa voi kirjoittaa wikipediaan. Ja ihmiset voivat muutella ja lisäillä kirjoituksia jos luulevat asioista jotain tietävänsä. Se ei siis ole välttämättä mikään varma tietolähde vaan jonkun kirjoittajan tietoihin tai mielipiteisiin perustuva "avoimen koodin" tietolähde.


      • Täh?

      • Nuapur.
        Täh? kirjoitti:

        Miten kun tuossa nettisanakirjassa selvitään, että AA:han mennään, että pysytään selvänä, ja päästään naimaan.
        Onko siellä se seksipuolikin aivan käytännön käsittelyssä?

        http://uncyclopedia.org/wiki/Alcoholics_Anonymous

        Olenkin ihmetellyt naapurin ukon innokkuutta ja jaksamista käydä niissä kokouksissa vuodesta vuoteen joka viikko.
        Minä kun olen vanhapoika, niin voinko mennä sinne, vaikka en ryyppääkään? Antanevatko minullekin sitä seksipuolta, jos kerran tietosanakirjassa kerrotaan?


      • on uskoa
        Nuapur. kirjoitti:

        Olenkin ihmetellyt naapurin ukon innokkuutta ja jaksamista käydä niissä kokouksissa vuodesta vuoteen joka viikko.
        Minä kun olen vanhapoika, niin voinko mennä sinne, vaikka en ryyppääkään? Antanevatko minullekin sitä seksipuolta, jos kerran tietosanakirjassa kerrotaan?

        Kun kerran oikein internetissä niin lukee.

        Kyllä sinä voit sinne kokoukseen mennä, eiväthän muutkaan siellä kävijät ryyppää.

        :DDDDDD


    • aa:ton ajatus

      "Itse olen vakaasti sitä mieltä 35-vuoden juopottelukokemuksella, että jokaisen alkoholismin takana on psyykkinen tasapainottomuus, ja alkoholismi on vain ilmentymä, ja seuraus psyykkisestä vaivasta, huonosta itsetunnosta, ja sen tuomasta kyvyttömyydestä hallita omaa elämää."

      "Alkoholismiaktivismipalstan" ongelma on se, että vastakkaisista väitteistään huolimatta ihmiset tuntuvat hyväksyvän vain yhden totuuden. Kun alkoholismin aiheuttama ajatusmaailman kapeus, ugrilaiseen luonteenlaatuun kiinteästi liittyvä härkäpäisyys ja yhteiskunnassamme vallitseva konsensuspakkoisuus yhtyvät, tuloksena on ahdasmielisen ikävää jälkeä. En ole kyllä tähän ikään mennessä ymmärtänyt, miksi sitä sairautta täytyy hokea alvariinsa ryhmissä ja keskustelupalstoilla. Ihan sama olisi, jos se eilisessä keskustelussa siteerattu allergikko huutaisi päivästä päivään: "Omenaa en syö, en syö en syö. Olen sairas ja tänään en omenaa syö!" Se ei mielestäni olisi tervettä touhua ollenkaan.

      Alkoholismi on oire, kuten sanoit, ja hevijuoppous johtaa sairauksiin. Se mielen sairaus tai elämänkyvyttömyys, joka on siellä alkoholimin takana, johtaa puolestaan siihen, että ihminen ei oikeasti edes uskalla yrittää ratkaista ongelmiaan. Ennen hän turvasi pulloon, nyt sairuteen tai ryhmään. Se lienee turvallisuushakuisuutta, sillä usein alkoholistin perusturva on jossain vaiheessa elämää järkkynyt pahasti. Valitettavasti vain alkoholistiseen turvallisuushakuisuuteen kuuluu myös se, että kaikkien muiden tulisi olla samanlaisia. Huonommuuden pelkoa vaiko kateutta? Kertokaapa se!

      • pelkoa vai kateutta,

        mutta alkoholistille raittius on tärkeä, jopa elintärkeä asia. AA:ssa on paljon raittiita alkoholisteja, jossain muualla niitä on myös. Näitä jälkimmäisiä on vaan vaikea tavata.


    • ..mutta

      35 vuoden juopottelu kokemuksen omaavia ihmisiä ei ole olemassakaan,ne on haudassa paljon ennen.

      • Heh.

        Löytyypä sellaisiakin, jotka ovat viinaa juoneet välillä rajustikin 60 vuotta, ja silti henki pihisee tänäkin päivänä.
        Ei kaikki juopot juo itseään viinalla hautaan automaattisesti.


      • Bienvenu

        Mennäänkö juoksemaan heti ratakierros vai pannaanko ensin piikkarit jalkaan.
        Olenpa eri mieltä vaikka dokasinkin vain 30 vuotta.


      • Jallu***

        enemmän ja vähemmän 15-vuotiaasta alkaen.Nyt täytin 50-v. Olen hengissä eikä ole mitään vaivoja.Olisiko kuitenkin niin, että kunnostani olen kuitenkin pitänyt aina huolta,en ole läski enkä polta tupakkaa.Se varmaan auttaa etten ole mikään viimeisiäni vetelevä tutiseva alkkis.


      • ..aasit
        Jallu*** kirjoitti:

        enemmän ja vähemmän 15-vuotiaasta alkaen.Nyt täytin 50-v. Olen hengissä eikä ole mitään vaivoja.Olisiko kuitenkin niin, että kunnostani olen kuitenkin pitänyt aina huolta,en ole läski enkä polta tupakkaa.Se varmaan auttaa etten ole mikään viimeisiäni vetelevä tutiseva alkkis.

        Täälä nyt reteillää jollain kymmenien vuosien juomisilla.Juokaa nyt ensin vaikka vuosi,en tarkota mitään enemmän tai vähemmän vaan ryyppäämistä joka päivä aamusta iltaan(sammumiseen)ruvetaan sitte puhumaan sairaudesta.


      • ????
        ..aasit kirjoitti:

        Täälä nyt reteillää jollain kymmenien vuosien juomisilla.Juokaa nyt ensin vaikka vuosi,en tarkota mitään enemmän tai vähemmän vaan ryyppäämistä joka päivä aamusta iltaan(sammumiseen)ruvetaan sitte puhumaan sairaudesta.

        Kunnostaan huolehtineella juopolla onkin ylpeiltävää, mutta vuodenkin yhtä soittoa juoneella on menetetty kunnon lisäksi paljon muutakin.


    • piikkiin

      Eipä tullut edes rajuimpina ryyppyvuosina mieleeni pistää ryyppäämistä muun kuin itseaiheutetun riippuvuuden piikkiin.

      Onhan noita oman alkoholismin syitä tietysti tullut vuosien mittaan pohdituksi. Puhun nyt vain itsestäni, pähkäilyn tuloksena tiivistän alkoholismistani seuraavan analyysin:
      Yleiseen holtittomuuteen yhdistynyt vajavainen itsetunto ja siihen liittyvä pätemisen ja itseuhon tarve sekä yleinen fyysinen nautintohakuisuus.

      t. logiikka

      • aa:ton ajatus

        Mielenkiintoista puolestaan on se, että juuri tuon kaiken väitetään olevan alkoholismia (eikä syitä). Näppärä "sairaus" totta tosiaan! Sen piikkiin voi panna kaiken mahdollisen kupasta kaatumatautiin.


    • Aatteleppa ite

      On se sairaus. Vieläpä perinnöllinen sellainen.

      Nimi alkoholismi johtaa harhaan, ja syynä on tämä äärimmäisen nihilistinen länsimainen tapa tehdä päihdepolitiikkaa.

      Kyseessä on asia nimeltä addiktioalttius. Juttu joka seuraa geeneissä sukupolvelta toiselle. Kyvyttömyys tuntea riittävästi mielihyvää ilman, että käyttää apuvoimia. Pysyvä aivokemian epätasapaino, joka selittää myös suomalaisille perityypillisen melankolisen ja tummasävyisen perusluonteen.

      Jotkut yksinkertaiset ihmiset uskovat siihen, että jos alkoholia ei olisi, ei olisi näitä nykyisiä päihdeongelmiakaan. Näinhän ei todellakaan ole, vaan käytetty päihde vaihtuisi. Kohtuukäyttäjien määrä tipahtaisi, mutta ongelmakäyttäjiä tulisi tukku lisää.

      Tämä asia selittää yksiselitteisesti mm. sen, miksi jotkut imppaavat bensaa, butaania, jne. vaikka taatusti tietävät altistavansa itsensä suureen hengenvaaraan niin tehdessään. Kun vaihtoehtoja ei ole (ei rahaa, ei viinaa) otetaan mitä löydetään.

      Väitteellesi löytyy tukea korkeintaan siitä, että myös täysin raittiista ympäristöstä voi ihminen alkoholisoitua. Itse epäilen vahvasti, että jokaisen päihdeongelmaisen taustalla on geenit, synnynnäinen masennustaipuvaisuus, intoleranssi stressiin, ja muihin negatiivisiin mielenterveyden ilmiöihin.

      Alkoholismiin (lue: Addiktioalttiuteen) ollaan jo kehittelemässä lääkettä, projektissa on mukana myös suomalaisia lääketieteen guruja. Aivokemiaan vaikuttavalla yhdisteellä saadaan aikaan stabiilimpi tila, joka tukee päihteetöntä elämää.

      Kumpa päihdepolitiikan suuntaa pian muutettaisiin. Kannabis on toiminut muualla maailmassa jo kauan alkoholismin hoidossa hyvänä porttina päihteettömään elämään. Saataisiin Suomessakin kohtuulliset polttoaineiden hinnat kun kaikkia liuottimia ei juotaisi tai impattaisi ;)

      • omani

        Faija ei ole koskaan kaatanut mitään viinoja minun kurkkuuni, sitä ei tehnyt mutsi, kuten ei myöskään naapurin Kake.
        Tein sen itse, joten valinta oli omani.

        t. logiikka


      • aa:ton ajatus

        Tutkimusten mukaan geeniperimän osuus addiktion puhkeamiseen on 65 %:n luokkaa. Onko geeniperimä sitten välttämättä aina sairautta? Onko lyhytkasvuisuus sairautta? Tai tyhmyys? Entä onko *alttius* sairaus? Ihmiset saavat erilaiset eväät, ja valitettavasti niillä on tultava toimeen. Toiset ovat herkempiä, toiset vahvempia; taito elää on kuitenkin jokaisen löydettävä muualta kuin päihteestä. Pelottavaa, jos addiktioalttiuskin medikalisoidaan. Siinähän vasta koukussa me addiktioalttiit olisimmekin!

        Niin ja entäpä se 35 %, mikä sen osuus on?


      • Aatteleppa ite
        omani kirjoitti:

        Faija ei ole koskaan kaatanut mitään viinoja minun kurkkuuni, sitä ei tehnyt mutsi, kuten ei myöskään naapurin Kake.
        Tein sen itse, joten valinta oli omani.

        t. logiikka

        "Faija ei ole koskaan kaatanut mitään viinoja minun kurkkuuni, sitä ei tehnyt mutsi, kuten ei myöskään naapurin Kake.
        Tein sen itse, joten valinta oli omani. "

        - Eli sinä uskot siihen, että meistä ihmisistä jokainen on henkisiltä ominaisuuksiltaan samanlainen > että jos esim. sinä ja minä vauvasta vanhukseen kasvaisimme ja olisimme samoissa oloissa, olisimme myös mieleltämme toistemme peilikuvia?

        -- Ja siis uskot siihen, että alkoholisoitumisprosessi on meillä jokaisella vakio, kukaan ei ole toista alttiimpi sille?

        Alkoholismin perinnöllisyyden kieltäminen on hieman kuin haukkuisimme vuodesta toiseen automme paskaa moottoria joka on aina hajalla, mutta emme missään nimessä alkaisi käyttämään moottoriöljyä sen voiteluun. Helvetin huono auto kun ei kone kestä pprrkkll.


      • Aatteleppa ite
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan geeniperimän osuus addiktion puhkeamiseen on 65 %:n luokkaa. Onko geeniperimä sitten välttämättä aina sairautta? Onko lyhytkasvuisuus sairautta? Tai tyhmyys? Entä onko *alttius* sairaus? Ihmiset saavat erilaiset eväät, ja valitettavasti niillä on tultava toimeen. Toiset ovat herkempiä, toiset vahvempia; taito elää on kuitenkin jokaisen löydettävä muualta kuin päihteestä. Pelottavaa, jos addiktioalttiuskin medikalisoidaan. Siinähän vasta koukussa me addiktioalttiit olisimmekin!

        Niin ja entäpä se 35 %, mikä sen osuus on?

        Itse olen sitä mieltä, että pohjan alkoholismille tarjoaa perintötekijät. Ko. asian syntymiseen taas vaikuttaa elinolosuhteet.

        Nykyisessä suorittajayhteiskunnassa pyritään aina kaikki puutteet korjaamaan. Varmasti pyörätuolipotilas pärjäisi ilman tuoliaan mutta silti hänellä sellainen on. Se kaventaa väliä terveeseen ihmiseen.

        Minua kuvottaa ajatus jossa henkilö a saa maata paskoissaan tyyliin "saat nyt vaan pärjätä" ja henkilö b "pärjää mainiosti samoilla". Elämän standardoiminen niin, että heikompi saa vain nuolla haavojaan, on epäinhimillistä.

        Mutta minunkin mielestä ei ole hyvä, jos elämä perustuu jatkuviin kalliisiin lääkityksiin, varsinkin jos toimivia vaihtoehtojakin olisi tarjolla. Valitettavasti tämä(kin) yhteiskunta on halunnut tähän päivään asti pitää sen laittomana.


      • aa:ton ajatus
        Aatteleppa ite kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä, että pohjan alkoholismille tarjoaa perintötekijät. Ko. asian syntymiseen taas vaikuttaa elinolosuhteet.

        Nykyisessä suorittajayhteiskunnassa pyritään aina kaikki puutteet korjaamaan. Varmasti pyörätuolipotilas pärjäisi ilman tuoliaan mutta silti hänellä sellainen on. Se kaventaa väliä terveeseen ihmiseen.

        Minua kuvottaa ajatus jossa henkilö a saa maata paskoissaan tyyliin "saat nyt vaan pärjätä" ja henkilö b "pärjää mainiosti samoilla". Elämän standardoiminen niin, että heikompi saa vain nuolla haavojaan, on epäinhimillistä.

        Mutta minunkin mielestä ei ole hyvä, jos elämä perustuu jatkuviin kalliisiin lääkityksiin, varsinkin jos toimivia vaihtoehtojakin olisi tarjolla. Valitettavasti tämä(kin) yhteiskunta on halunnut tähän päivään asti pitää sen laittomana.

        Ei ollut tarkoitus kuulostaa tylyltä tyyliin "heikot sortuu elontiellä" tai "kovassa vauhdissa paskat tippuu rattailta". Tarkoitin vain, että kaikesta ei aina pidä syyttää perintötekijöitä. On se 35 %:nkin osuus nimittäin.

        Valitettavasti elämä on epäoikeudenmukaista jo eväidenjakojonosta lähtien. Siksi meistä jokainen on velvollinen paitsi itse opiskelemaan elämään myös auttamaan niitä lähimmäisiämme, joille opiskelu tuottaa vaikeuksia. Tämä seikka on pahasti hämärtynyt yksilön pärjäämistä korostavassa nyky-yhteiskunnassamme. Jäljet näkyvät karmaisevalla tavalla niin mielenterveyspotilaiden heitteillejättönä kuin yhä lisääntyvänä alkoholismina ja lääkkeiden väärinkäyttönäkin.


      • ohjelmoitu
        Aatteleppa ite kirjoitti:

        "Faija ei ole koskaan kaatanut mitään viinoja minun kurkkuuni, sitä ei tehnyt mutsi, kuten ei myöskään naapurin Kake.
        Tein sen itse, joten valinta oli omani. "

        - Eli sinä uskot siihen, että meistä ihmisistä jokainen on henkisiltä ominaisuuksiltaan samanlainen > että jos esim. sinä ja minä vauvasta vanhukseen kasvaisimme ja olisimme samoissa oloissa, olisimme myös mieleltämme toistemme peilikuvia?

        -- Ja siis uskot siihen, että alkoholisoitumisprosessi on meillä jokaisella vakio, kukaan ei ole toista alttiimpi sille?

        Alkoholismin perinnöllisyyden kieltäminen on hieman kuin haukkuisimme vuodesta toiseen automme paskaa moottoria joka on aina hajalla, mutta emme missään nimessä alkaisi käyttämään moottoriöljyä sen voiteluun. Helvetin huono auto kun ei kone kestä pprrkkll.

        Otan vastuun itsestäni, mutta miten niin olisin kieltämässä perinnöllisten tekijöiden olemassaolon?

        Tutkimustilastot kyllä antavat vahvoja viitteitä perinnöllisyyksien olemassaolosta, mutta se ei tarkoita sitä, että alkoholismin syntymekanismi koskaan olisi redusoitavissa pelkästään geeneistä johtuvaksi.

        Geeniperimä ei ole sama asia kuin ennalta ohjelmoitu lopputulos. Tottahan ihmeessä henkilökohtaisen valinnan merkitys voi yksilötasolla aina olla ratkaisevin tekijä lopputuloksen kannalta.

        Ja selvennökseksi vielä:
        http://www.ylioppilaslehti.fi/2000/09/08/kampuksen-kasvot-ei-yksi-geeni-alkoholistia-tee/

        t. logiikka


      • yksi potkittu
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus kuulostaa tylyltä tyyliin "heikot sortuu elontiellä" tai "kovassa vauhdissa paskat tippuu rattailta". Tarkoitin vain, että kaikesta ei aina pidä syyttää perintötekijöitä. On se 35 %:nkin osuus nimittäin.

        Valitettavasti elämä on epäoikeudenmukaista jo eväidenjakojonosta lähtien. Siksi meistä jokainen on velvollinen paitsi itse opiskelemaan elämään myös auttamaan niitä lähimmäisiämme, joille opiskelu tuottaa vaikeuksia. Tämä seikka on pahasti hämärtynyt yksilön pärjäämistä korostavassa nyky-yhteiskunnassamme. Jäljet näkyvät karmaisevalla tavalla niin mielenterveyspotilaiden heitteillejättönä kuin yhä lisääntyvänä alkoholismina ja lääkkeiden väärinkäyttönäkin.

        itsellä oli eväät samaan kuin kahdella vanhemmalla sisarellani. Kuitenkin jostakin syystä minuun iskostui lapsesta lähtien tunne, että olen, tyhmä, ruma, eikä minusta koskaan tule mitään.

        Minua ei kannustettu lukioon, jo pääsyni oppikouluun ei aiheuttanut mitään selkääntaputusta, vaikka pääsin sinne parhaana pyrkijöistä.
        Isoveljeni teki parhaansa pilkatakseen ja vähätelläkseen minun vaikkapa huonoa englannin ääntämistäni.

        Nykyäänkin, vaikka itse täytän kohta 50 sama peli jatkuu. Vanhemmat sisarukset ovat yhdessä, minä saan olla yksin vaikka burnoutin jälkeen olisin tarvinut myös tukea muiltakin kuin omalta perheeltä.

        Äitini oli aivan sitten henkitoreissaan sairaalassa. Lähes 90-vuotias ihminen, eikä loppu liene kaukana. Sittenkin hän vielä melkein kuolinvuoteellaan laittaa meitä lapsia järjestykseen.

        Oma tyttöni oli kanssani häntä sairaalaan saattamassa ja halasi ensiavussa sanoen olevansa "mummun tyttö". Vastaus tähän oli "kumpa olisitkin".
        Nyt sitten kuntouduttuaan hän ei muista minun käynee häntä katsomassa. Sen sijaan kaipaa esikoistaan (veljeäni), joka aina häntä niin hyvin hoitaa.

        Joskus kun hän oli hyvässä kunnossa, minun viemäni äitienpäiväkukat olivat huonompia, kuin toisten lasten... Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

        Pointti on se, että kotiolosuhteet, lasten eriarvoinen kohtelu laukaisi minussa sen juomisnallin. Minkäänlaista itsetuntoa en kotoa saanut, joten aika varhain aloin sitä heikkoa itsetuntoa vahvistaa viinalla.
        Alkoholisteja ei suvussamme ole.

        Mutta nyt olen lopettanut. Loppuelämäni olen juomatta.


      • kuulloista.
        yksi potkittu kirjoitti:

        itsellä oli eväät samaan kuin kahdella vanhemmalla sisarellani. Kuitenkin jostakin syystä minuun iskostui lapsesta lähtien tunne, että olen, tyhmä, ruma, eikä minusta koskaan tule mitään.

        Minua ei kannustettu lukioon, jo pääsyni oppikouluun ei aiheuttanut mitään selkääntaputusta, vaikka pääsin sinne parhaana pyrkijöistä.
        Isoveljeni teki parhaansa pilkatakseen ja vähätelläkseen minun vaikkapa huonoa englannin ääntämistäni.

        Nykyäänkin, vaikka itse täytän kohta 50 sama peli jatkuu. Vanhemmat sisarukset ovat yhdessä, minä saan olla yksin vaikka burnoutin jälkeen olisin tarvinut myös tukea muiltakin kuin omalta perheeltä.

        Äitini oli aivan sitten henkitoreissaan sairaalassa. Lähes 90-vuotias ihminen, eikä loppu liene kaukana. Sittenkin hän vielä melkein kuolinvuoteellaan laittaa meitä lapsia järjestykseen.

        Oma tyttöni oli kanssani häntä sairaalaan saattamassa ja halasi ensiavussa sanoen olevansa "mummun tyttö". Vastaus tähän oli "kumpa olisitkin".
        Nyt sitten kuntouduttuaan hän ei muista minun käynee häntä katsomassa. Sen sijaan kaipaa esikoistaan (veljeäni), joka aina häntä niin hyvin hoitaa.

        Joskus kun hän oli hyvässä kunnossa, minun viemäni äitienpäiväkukat olivat huonompia, kuin toisten lasten... Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

        Pointti on se, että kotiolosuhteet, lasten eriarvoinen kohtelu laukaisi minussa sen juomisnallin. Minkäänlaista itsetuntoa en kotoa saanut, joten aika varhain aloin sitä heikkoa itsetuntoa vahvistaa viinalla.
        Alkoholisteja ei suvussamme ole.

        Mutta nyt olen lopettanut. Loppuelämäni olen juomatta.

        No se vaan että itse olin äitini hautajaisissa statistina. Perinnönjako oli mielenkiintoinen tapahtuma kun kaikki menikin perintökaaren eikä fanituspisteiden mukaan.

        Itse juon. Se auttaa, on auttanut vuosikymmeniä.


      • aa:ton ajatus
        yksi potkittu kirjoitti:

        itsellä oli eväät samaan kuin kahdella vanhemmalla sisarellani. Kuitenkin jostakin syystä minuun iskostui lapsesta lähtien tunne, että olen, tyhmä, ruma, eikä minusta koskaan tule mitään.

        Minua ei kannustettu lukioon, jo pääsyni oppikouluun ei aiheuttanut mitään selkääntaputusta, vaikka pääsin sinne parhaana pyrkijöistä.
        Isoveljeni teki parhaansa pilkatakseen ja vähätelläkseen minun vaikkapa huonoa englannin ääntämistäni.

        Nykyäänkin, vaikka itse täytän kohta 50 sama peli jatkuu. Vanhemmat sisarukset ovat yhdessä, minä saan olla yksin vaikka burnoutin jälkeen olisin tarvinut myös tukea muiltakin kuin omalta perheeltä.

        Äitini oli aivan sitten henkitoreissaan sairaalassa. Lähes 90-vuotias ihminen, eikä loppu liene kaukana. Sittenkin hän vielä melkein kuolinvuoteellaan laittaa meitä lapsia järjestykseen.

        Oma tyttöni oli kanssani häntä sairaalaan saattamassa ja halasi ensiavussa sanoen olevansa "mummun tyttö". Vastaus tähän oli "kumpa olisitkin".
        Nyt sitten kuntouduttuaan hän ei muista minun käynee häntä katsomassa. Sen sijaan kaipaa esikoistaan (veljeäni), joka aina häntä niin hyvin hoitaa.

        Joskus kun hän oli hyvässä kunnossa, minun viemäni äitienpäiväkukat olivat huonompia, kuin toisten lasten... Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

        Pointti on se, että kotiolosuhteet, lasten eriarvoinen kohtelu laukaisi minussa sen juomisnallin. Minkäänlaista itsetuntoa en kotoa saanut, joten aika varhain aloin sitä heikkoa itsetuntoa vahvistaa viinalla.
        Alkoholisteja ei suvussamme ole.

        Mutta nyt olen lopettanut. Loppuelämäni olen juomatta.

        Minäkään en ole koskaan sanut hyväksyntää äidiltäni. Olin ainoa lapsi, isä aina poissa kotoa, ja minä pelottavan yksin todellisen psykopaatti-julmurin kynsissä. Iskut olisin kestänyt, samoin remmillä hakkaamiset ja pään pitämiset veden alla. Mutta sitä en kestänyt, etten koskaan saanut kuulla itsestäni mitään kaunista. Mikään ei kelvannut, mikään ei ollut oikein, ei edes ulkonäköni, johon pystyin itse kaikkein vähiten vaikuttamaan. Ei sellaisessa elämänkoulussa kasva tasapainoista, terveellä itseluottamuksella varustettua ihmistä. Poikahan haluaa äidiltään kiitosta ja kehuja! Arvaapa, kelpasiko yksikään tyttöystäväni aikoinaan - vaimostani puhumattakaan. Lapsenikaan eivät tietenkään ole olleet tämän ihmisjulmurin mieleen.

        Minä sain koko lähes tähänastisen ikäni juoda, käyttää päihteitä ja lääkkeitä ja vetää itseni viimeisimmän, 11 kuukauden mittaisen, juoppoputken aikana kalkkiviivoille, ennen kuin sain itselleni sen terapian, jota olisi lääkkeiden sijasta pitänyt tarjota jo parikymppisenä.

        Nyt, vihdoinkin, olen omasta mielestäni terve masennuksista, ahdistuksista, paniikeista, alemmuudentunteista ja myös päihteidenkäytöstä ja alkoholismista. Piti "vain" hyväksyä kaksi asiaa:

        1) että minua ei hyväksytty

        ja

        2) että minulla ei koskaan ollut äitiä.

        Sen ikuisesti kohdaltani täyttymättä jääneen äidinrakkauden perään olen juossut, juonut, itkenyt, huutanut, huorannut ja melkein tappanut itseni - kunnes ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kuolla tai hyväksyä. Ei se ole ollut helppoa, mutta jokin on päässä vihdoinkin loksahtanut ymmärtämään, että kaikista kärsimyksistäni huolimatta olen arvokas. Tai ehkä juuri siksi.


      • U-Ö.
        yksi potkittu kirjoitti:

        itsellä oli eväät samaan kuin kahdella vanhemmalla sisarellani. Kuitenkin jostakin syystä minuun iskostui lapsesta lähtien tunne, että olen, tyhmä, ruma, eikä minusta koskaan tule mitään.

        Minua ei kannustettu lukioon, jo pääsyni oppikouluun ei aiheuttanut mitään selkääntaputusta, vaikka pääsin sinne parhaana pyrkijöistä.
        Isoveljeni teki parhaansa pilkatakseen ja vähätelläkseen minun vaikkapa huonoa englannin ääntämistäni.

        Nykyäänkin, vaikka itse täytän kohta 50 sama peli jatkuu. Vanhemmat sisarukset ovat yhdessä, minä saan olla yksin vaikka burnoutin jälkeen olisin tarvinut myös tukea muiltakin kuin omalta perheeltä.

        Äitini oli aivan sitten henkitoreissaan sairaalassa. Lähes 90-vuotias ihminen, eikä loppu liene kaukana. Sittenkin hän vielä melkein kuolinvuoteellaan laittaa meitä lapsia järjestykseen.

        Oma tyttöni oli kanssani häntä sairaalaan saattamassa ja halasi ensiavussa sanoen olevansa "mummun tyttö". Vastaus tähän oli "kumpa olisitkin".
        Nyt sitten kuntouduttuaan hän ei muista minun käynee häntä katsomassa. Sen sijaan kaipaa esikoistaan (veljeäni), joka aina häntä niin hyvin hoitaa.

        Joskus kun hän oli hyvässä kunnossa, minun viemäni äitienpäiväkukat olivat huonompia, kuin toisten lasten... Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

        Pointti on se, että kotiolosuhteet, lasten eriarvoinen kohtelu laukaisi minussa sen juomisnallin. Minkäänlaista itsetuntoa en kotoa saanut, joten aika varhain aloin sitä heikkoa itsetuntoa vahvistaa viinalla.
        Alkoholisteja ei suvussamme ole.

        Mutta nyt olen lopettanut. Loppuelämäni olen juomatta.

        Ihmissuvun elinkaari toimii sillä tavalla, että elämänkokemukseltaan lapsiksi luokiteltavat tekevät lapsia - uusia ihmisiä.
        Ennenmuinoin samassa taloudessa olivat isovanhemmatkin, joilla takuulla oli annettavaa omille lapsilleen, ja näiden lapsille.
        Nyt sekin ketju on katkennut.
        Aika mielenkiintoista, kun ajattelee, miten suuri ja vastuullinen asia on uusien ihmisien teko, ja "lapset" niitä lapsia tekevät vailla minkäänlaista koulutusta, valmennusta, saati kokeneimpien isovanhempien jatkuvaa tukea.
        Niinpä sitten lapsien saama kasvatus on arpapeliä siinä mielessä, että se on tuurista kiinni, millaisilla luonteilla varustettu "lapsipari" hommaan ryhtyi.
        Luulenpa, että useimmilla on jonkinlaisia lapsuuden traumoja, joita kantavat riippakivenä läpi elämän. Niistä traumoista olisi monella löydettävissä se perimmäinen syy alkoholismiin, mutta tämä puoli monimutkaisessa ihmisen psyykessä jää huomiotta nykyisessä hoitoverkostossa, ja tätä tekijää eivät huomaa itsessään monet alkoholistitkaan, kun nykyihminen ei kiireiltään ehdi tutustumaan edes itseensä.
        Lapsen vähättely, ja kannustamatta jättäminen aiheuttaa hänen mieleensä pysyvän mitättömyyden haavan, joka hänen aikuistuttuaan hyvin usein johtaa hakemaan lohtua viinasta tai muista aineista.


    • Virdahebo

      TERVEYS ei ole vain sairauden puuttumista.

      TERVEYDELLÄ tarkoitetaan ihmisen KOKONAISVALTAISTA fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
      (Ei siis sanota: fyysistä tai psyykkistä tai sosiaalista)
      Mitäs mieltä arwoisat alkoholismin ekspertit siellä olette näistä sanan "terveys" määritelmistä? Näin ovat sanan syvimmän merkityssisällön analysoineet ja meille selittäneet maailman terveydenalan ASIANTUNTIJAT, ihan on lääketieteen rohvessoreja ja tohtoreita ollut näin sanomassa.

      Kun tuossa on terveyden määritelmä, miten määrittelette sairauden?

      On olennaisen tärkeää, että puhutaan oikeilla sanoilla. Jos yhteistä oikeaa sanaa/termiä/ ei ole sovittu, on keskustelu yhtä inttämistä ja usein ihan harhapoluillaan.

      • aa:ton ajatus

        Alkoholismi on vain *sopimuksenvaraisesti* sairaus.


      • Virdahebo
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Alkoholismi on vain *sopimuksenvaraisesti* sairaus.

        Niin on. Aivan oikein, mutta pikkuisen korjaan:
        Alkoholismi on yleisen terveyskäsityksen mukaan sairaus.

        Mihin piiloon sinä oikein saat ängettyä sen WHO:n määritelmän alkoholismista sairautena? Äläkä nyt ota sitä amerikkalaista hapatusta tähän enää alibiksi...


      • aa:ton ajatus
        Virdahebo kirjoitti:

        Niin on. Aivan oikein, mutta pikkuisen korjaan:
        Alkoholismi on yleisen terveyskäsityksen mukaan sairaus.

        Mihin piiloon sinä oikein saat ängettyä sen WHO:n määritelmän alkoholismista sairautena? Äläkä nyt ota sitä amerikkalaista hapatusta tähän enää alibiksi...

        WHO on määritellyt alkoholismin sairaudeksi AA-liikkeen ja sen sidosryhmien painostuksesta. 12 askeleen ohjelmaan perustuvat hoitomuodot ovat Jenkeissä iso bisnes.


      • siell' vähitellen
        Virdahebo kirjoitti:

        Niin on. Aivan oikein, mutta pikkuisen korjaan:
        Alkoholismi on yleisen terveyskäsityksen mukaan sairaus.

        Mihin piiloon sinä oikein saat ängettyä sen WHO:n määritelmän alkoholismista sairautena? Äläkä nyt ota sitä amerikkalaista hapatusta tähän enää alibiksi...

        Who on amerikkalainen rock-bändi jossa oli maailman paras rumpali. No tais kuolla sekin mies hypättyään hotellista uima-altaaseen vai oliko sekin että kuoli kännissä oksennukseensa.

        Sulla on kyllä perusteita. Mutta net ovat pikkasen kehnoja tässä pienessä maassa kun yksin EU:kin aiheuttaa mahahappo-oireita muutamaassa miljoonassa suomalaisessa.

        Elä puhu mistään " yleisestä terveys käsitteestä". Se voi olla sun piireissäs kovinkin yleinen, mutta on melkoosen paljon ihmisiä jotka pitää sun käsitettä totaali skeidana.

        Onko AA:ssa sama pakollinen käännyttämis-osio kuin on mormooneillakin? Siis onko olemassa jokin "lähetys käsky" minkä takia seurapiiriläiset hilluvat jokapaikassa reuhaus-mentaliteetilla "levittämässä" sanomaansa?


        Ota iisimmin, ehkä sutkin sitten otetaan iisimmin.


      • uutta tietoa
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        WHO on määritellyt alkoholismin sairaudeksi AA-liikkeen ja sen sidosryhmien painostuksesta. 12 askeleen ohjelmaan perustuvat hoitomuodot ovat Jenkeissä iso bisnes.

        Amerikkalaista hapatusta?
        aa:ton ajatus 12.8.2006 klo 19.10

        "WHO on määritellyt alkoholismin sairaudeksi AA-liikkeen ja sen sidosryhmien painostuksesta. 12 askeleen ohjelmaan perustuvat hoitomuodot ovat Jenkeissä iso bisnes."


        ------ ------- -----

        Olen seurannut näitä "Alkoholi-Päihde sivuja" ja kirjoittanut itsekin jotain, mielipiteitä kun olen ns. asiaosainen, eli ent. juoppo. Siitä huolimatta olen ollut vuosia raittiina.

        Minun "pelastuslauttani" on AA-yhteisö ja olen ollut mukana useita vuosia. Toimintaa on monenlaista täällä Suomessa, samoin USA. Sen tiedän, että toiminta periaatteet ovat samanlaiset, maailmanlaajuisessa yhteisössämme.

        En tiedä, kuka olet ja mitkä ovat tietolähteesi, aa:ton ajatus, mutta jotenkin epäilen, että olet täydellisesti omien harhaluuolojesi vallassa. Se ilmenee tässä edellä lainaamassani kirjoituksessasi. Samalla linjalla liikut monissa muissakin kirjoituksissasi.

        Mutta, mutta, Suomi on vapaa maa, täällä saa olla täydellisesti väärässäkin ja toimia monien eriskummallisten oikkujensa mukaan. Ehkä olisi hyvä muistaa, että joku "väärinymmärretty" käsittää mielipiteesi ohjeeksi itselleen.


      • Virdahebo
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        WHO on määritellyt alkoholismin sairaudeksi AA-liikkeen ja sen sidosryhmien painostuksesta. 12 askeleen ohjelmaan perustuvat hoitomuodot ovat Jenkeissä iso bisnes.

        Aivan oikke, niin on. Pisnestä se puskee asian kuin asian kylkeen nykyisin. Onneksi on keksitty se valinnan vapaus, saa päättää itsekukin omista askelistaan- myös siitä, asteleeko tän koneen viereen vai ei.

        Tuo väitteesi painostuksesta on PÄIN SEINIÄ ja pelkkää panettelua. Etkö nyt hädissäsi (?) muuta keksinyt?

        Smöörbraan paan mukaan silloin, kun hymyssä suin sen vakavissani sanon. Se on niin lystinmukava, kun se liittyy erään muinaisen koulutoverini ruotsin kokeeseen. Ihan oikeasti toivotan sulle braa smööriä.


      • Tri.Torvinen

        Kysyit, miten määritellään sairaus? Pitkällisen pohdinnan ja analysoinnin jälkeen tulin seuraavaan johtopäätökseen:

        "SAIRAUDELLA tarkoitetaan ihmisen kokonaisvaltaisen fyysisen, psyykkisen, ja sosiaalisen hyvinvoinnin yhden tai useamman osatekijän puuttumista."

        Lieneekö tämä empiirinen vastaukseni Teille tyhjentävä, ja riittävä?


      • Virdahebo
        siell' vähitellen kirjoitti:

        Who on amerikkalainen rock-bändi jossa oli maailman paras rumpali. No tais kuolla sekin mies hypättyään hotellista uima-altaaseen vai oliko sekin että kuoli kännissä oksennukseensa.

        Sulla on kyllä perusteita. Mutta net ovat pikkasen kehnoja tässä pienessä maassa kun yksin EU:kin aiheuttaa mahahappo-oireita muutamaassa miljoonassa suomalaisessa.

        Elä puhu mistään " yleisestä terveys käsitteestä". Se voi olla sun piireissäs kovinkin yleinen, mutta on melkoosen paljon ihmisiä jotka pitää sun käsitettä totaali skeidana.

        Onko AA:ssa sama pakollinen käännyttämis-osio kuin on mormooneillakin? Siis onko olemassa jokin "lähetys käsky" minkä takia seurapiiriläiset hilluvat jokapaikassa reuhaus-mentaliteetilla "levittämässä" sanomaansa?


        Ota iisimmin, ehkä sutkin sitten otetaan iisimmin.

        Tietäähän tuon nyt jokainen Googlaaja, mitä kaikkea WHO on, osumia miljoonittain.

        Ei, en ole täällä tärkeilemässä enkä mitään tuputtamassa, en ole mikään AA-fani tai mikään sen järjestön sanansaattaja. Höpsis.

        Kyllä minä jaksan, yleensä, vääryyksiin puuttua, jos jotain minulle läheistä ja tärkeää syyttä suotta asiattomasti mollataan. Sekin minua liikauttaa, jos tietämättömyyden nimissä puhutaan suulla suuremmalla.

        Ei minun tavoitteeni ole olla suosittu, höpsistä nyt taas. Ei täällä eikä muuallakaan. Minusta tykätään tai ei tykätä tai miten vain, aivan kuten minäkin tykkään jostain tai en tykkää tai miten vain.

        Also juu - teik it iisi!


      • utelias
        Tri.Torvinen kirjoitti:

        Kysyit, miten määritellään sairaus? Pitkällisen pohdinnan ja analysoinnin jälkeen tulin seuraavaan johtopäätökseen:

        "SAIRAUDELLA tarkoitetaan ihmisen kokonaisvaltaisen fyysisen, psyykkisen, ja sosiaalisen hyvinvoinnin yhden tai useamman osatekijän puuttumista."

        Lieneekö tämä empiirinen vastaukseni Teille tyhjentävä, ja riittävä?

        "SAIRAUDELLA tarkoitetaan ihmisen kokonaisvaltaisen fyysisen, psyykkisen, ja sosiaalisen hyvinvoinnin yhden tai useamman osatekijän puuttumista."

        Yllekirjoittaneelta puuttuu ''sosiaalisen hyvinvoinnin osatekijänä'' fyrkkaa. Olenko sairas? : )


      • sairaaksi
        utelias kirjoitti:

        "SAIRAUDELLA tarkoitetaan ihmisen kokonaisvaltaisen fyysisen, psyykkisen, ja sosiaalisen hyvinvoinnin yhden tai useamman osatekijän puuttumista."

        Yllekirjoittaneelta puuttuu ''sosiaalisen hyvinvoinnin osatekijänä'' fyrkkaa. Olenko sairas? : )

        kun ottaa niin pannuun fyrkendaalin puute.


      • pahaa????
        sairaaksi kirjoitti:

        kun ottaa niin pannuun fyrkendaalin puute.

        On siinä jos on ostanut Jaggen?? Musta ois tolloa ostaa käytetty Trabantti.


      • aa:ton ajatus
        Virdahebo kirjoitti:

        Aivan oikke, niin on. Pisnestä se puskee asian kuin asian kylkeen nykyisin. Onneksi on keksitty se valinnan vapaus, saa päättää itsekukin omista askelistaan- myös siitä, asteleeko tän koneen viereen vai ei.

        Tuo väitteesi painostuksesta on PÄIN SEINIÄ ja pelkkää panettelua. Etkö nyt hädissäsi (?) muuta keksinyt?

        Smöörbraan paan mukaan silloin, kun hymyssä suin sen vakavissani sanon. Se on niin lystinmukava, kun se liittyy erään muinaisen koulutoverini ruotsin kokeeseen. Ihan oikeasti toivotan sulle braa smööriä.

        Jos tutkisit itse asioita etkä hutkisi aivopestyssä tilassa, saisit itsekin selville totuuksia AA:sta. Minulla ei ole tarvetta panetella ketään eikä mitään, sen sijaan totuus ja omien aivojen käyttöoikeus ovat minulle tärkeitä. AA on ja pysyy kultinkaltaisen aivopesuyhteisönä, joka sopii toivottomille tapauksille - ja hyvä niin. Se ei kuitenkaan tee mustasta valkeaa eikä poista sitä tosiseikkaa, että 12 askeleen liikkeellä on likaiset juuret ja kädet täynnä amerikkalaista paskaa. En ymmärrä, miksi te AA-uskovat kiihdytte aina niin, kun kultistanne kerrotaan ikäviä totuuksia. Jos joku hyökkää minun uskontoani vastaan, voin tietystikin loukkaantua, mutta olen sitä mieltä, että hänellä on mielipiteeseensä ja kantaansa täysi oikeus. Mikä siis tekee AA:sta pyhemmän ja koskemattomamman kuin kirkko, Jumala ja vapaamuurarit yhteensä?


      • aa:ton ajatus
        Virdahebo kirjoitti:

        Aivan oikke, niin on. Pisnestä se puskee asian kuin asian kylkeen nykyisin. Onneksi on keksitty se valinnan vapaus, saa päättää itsekukin omista askelistaan- myös siitä, asteleeko tän koneen viereen vai ei.

        Tuo väitteesi painostuksesta on PÄIN SEINIÄ ja pelkkää panettelua. Etkö nyt hädissäsi (?) muuta keksinyt?

        Smöörbraan paan mukaan silloin, kun hymyssä suin sen vakavissani sanon. Se on niin lystinmukava, kun se liittyy erään muinaisen koulutoverini ruotsin kokeeseen. Ihan oikeasti toivotan sulle braa smööriä.

        Tasapuolisuuden nimissä:

        http://www.orange-papers.org/


      • unelmani
        pahaa???? kirjoitti:

        On siinä jos on ostanut Jaggen?? Musta ois tolloa ostaa käytetty Trabantti.

        Ja vaikka raha ei tekisikään onnelliseksi, Jaguaarissa on mukavampi itkeä kuin linja-autossa.

        t. logiikka


      • Skeptikko.
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Tasapuolisuuden nimissä:

        http://www.orange-papers.org/

        Vahinko, että ihan kaikilla ei lontoo suju, ja minullakin joten kuten.
        Yksi näkökohta tuokin laaja sivusto, ja täytyy sanoa, että jos nuokin luvut pitävät paikkansa, niin ei AA-laisten pitäisi henkseleitä paukutella, sillä siinä piirissä onnistumisprosentti on varsin heppoinen, useimmiten arvioitu välille 2-5%.
        AA:han tulleiden sitoutuminen:

        * 81% of the newcomers are gone within 30 days,
        * 90% are gone in 3 months, and
        * 95% are gone at the end of a year.

        That automatically gives A.A. a failure rate of at least 95%.


      • lisää tietoa
        aa:ton ajatus kirjoitti:

        Jos tutkisit itse asioita etkä hutkisi aivopestyssä tilassa, saisit itsekin selville totuuksia AA:sta. Minulla ei ole tarvetta panetella ketään eikä mitään, sen sijaan totuus ja omien aivojen käyttöoikeus ovat minulle tärkeitä. AA on ja pysyy kultinkaltaisen aivopesuyhteisönä, joka sopii toivottomille tapauksille - ja hyvä niin. Se ei kuitenkaan tee mustasta valkeaa eikä poista sitä tosiseikkaa, että 12 askeleen liikkeellä on likaiset juuret ja kädet täynnä amerikkalaista paskaa. En ymmärrä, miksi te AA-uskovat kiihdytte aina niin, kun kultistanne kerrotaan ikäviä totuuksia. Jos joku hyökkää minun uskontoani vastaan, voin tietystikin loukkaantua, mutta olen sitä mieltä, että hänellä on mielipiteeseensä ja kantaansa täysi oikeus. Mikä siis tekee AA:sta pyhemmän ja koskemattomamman kuin kirkko, Jumala ja vapaamuurarit yhteensä?

        nimim. aa:ton ajatus, kertoo jotain sinun asenteestasi. Vastauksesi otsikko, "Panettelu" ja teksti selvittää omituista suhtautumista elämässä vallitseviin tosiasioihin.

        Muiden mielipiteet ovat "hutkimisia" ja aivopesun tuloksia. Tekstistä ei selvinnyt missä tätä aivopesua suoritetaan, kultti-yhteisö AA:ssa, vai?

        AA ei tietääkseni ole mikään uskontoyhteisö, vertaa sitä esim. mihin seurakuntaan tahansa. Itse en ole kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Se miten AA on alkanut ja mitä sen taustaan sisältyy, ei ole mitään kuvaamaasi "likaiset juuret"pimeää puolta.

        Mutta ilmeisesti tiedät, ettei yhteisön perustajat olleet mitään "puhtaita ja virheettömiä" ihmisiä, kuten ei nykyiset jäsenemmekään. Siitä huolimatta AA on tänään eräs tärkeimpiä yhteisöjä alkoholismin kentässä.

        Miksi vastaan sinulle, (kiihtymättä, enkä ole AA-uskovainen) mielestäni sinulla on hyvin kieroutunut käsitys; alkoholismista, sen sairausluonteesta, toipumisesta AA:n avulla ja yleensä alkoholisteista. Tulee mieleeni eräs lääkäri, jonka mielilause oli, "paras juoppo on kuollut juoppo". Ikävä kyllä tämä lääkäri kuoli itse muutama vuosi sitten ns. alkoholimyrkytykseen.

        Ihmettelen sitä, miksi viihdyt edelleen täällä, elämässään "epäonnistuneiden" palstoilla, lähtöilmoituksistasi huolimatta. Sinulla ei liene elämässäsi mitään vaikeuksia joita et selvitä omalla tahdonvoimallasi.

        Olet ilmeisesti korottanut itsesi kaiken inhimillesen vajavuuden yläpuolelle, siis jumalaksi, joka paukuttaa viisauksillaan meitä moukkia päähän. Varoitan, sieltä on vain yksi suunta ja suoraan alaspäin.

        Todellakin, olen ollut "toivoton tapaus", mutta en ole tarvinnut yhteiskunnan terveyspalveluja juoppouteni hoitoon, ehkä aivopesu, psykoterapia
        tai liityminen uskonnolliseen yhteisöön olisi ollut aikanaan paikallaan, mutta itsekunnioitus ja tietynlainen omanarvontunto ei siihen antaneet mahdollisuutta.

        Minulla ei ole tapana sekaantua sellaisiin asioihin tai yhteisöihin, joihin en kuulu. En arvostele kenenkään uskonkäsityksiä tai rahankäyttöä tai elämäntapaa. Sitä en tiedä kuulutko sinä aa:ton ajatus, AA-yhteisöön, mutta mielipiteesi ovat näillä palstoilla hyvin törkeitä ja perustuvat täydellisesti, sinun vääristyneeseen suhteellisuustajuun.

        Kuulun AA:n ja se on mahdollistanut minulle paluun yhteiskuntaa, josta elin ulkona. Tänään olen kuitenkin ihminen toisten ihmisten joukossa, kykenen hoitamaan perheeni ja taloudelliset asiat. Maksan verot ja velvoitteeni ja ehkä siitä liikenee jotain hyvinvointia vähäosaisille veljilleni.


      • aa:ton ajatus
        lisää tietoa kirjoitti:

        nimim. aa:ton ajatus, kertoo jotain sinun asenteestasi. Vastauksesi otsikko, "Panettelu" ja teksti selvittää omituista suhtautumista elämässä vallitseviin tosiasioihin.

        Muiden mielipiteet ovat "hutkimisia" ja aivopesun tuloksia. Tekstistä ei selvinnyt missä tätä aivopesua suoritetaan, kultti-yhteisö AA:ssa, vai?

        AA ei tietääkseni ole mikään uskontoyhteisö, vertaa sitä esim. mihin seurakuntaan tahansa. Itse en ole kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Se miten AA on alkanut ja mitä sen taustaan sisältyy, ei ole mitään kuvaamaasi "likaiset juuret"pimeää puolta.

        Mutta ilmeisesti tiedät, ettei yhteisön perustajat olleet mitään "puhtaita ja virheettömiä" ihmisiä, kuten ei nykyiset jäsenemmekään. Siitä huolimatta AA on tänään eräs tärkeimpiä yhteisöjä alkoholismin kentässä.

        Miksi vastaan sinulle, (kiihtymättä, enkä ole AA-uskovainen) mielestäni sinulla on hyvin kieroutunut käsitys; alkoholismista, sen sairausluonteesta, toipumisesta AA:n avulla ja yleensä alkoholisteista. Tulee mieleeni eräs lääkäri, jonka mielilause oli, "paras juoppo on kuollut juoppo". Ikävä kyllä tämä lääkäri kuoli itse muutama vuosi sitten ns. alkoholimyrkytykseen.

        Ihmettelen sitä, miksi viihdyt edelleen täällä, elämässään "epäonnistuneiden" palstoilla, lähtöilmoituksistasi huolimatta. Sinulla ei liene elämässäsi mitään vaikeuksia joita et selvitä omalla tahdonvoimallasi.

        Olet ilmeisesti korottanut itsesi kaiken inhimillesen vajavuuden yläpuolelle, siis jumalaksi, joka paukuttaa viisauksillaan meitä moukkia päähän. Varoitan, sieltä on vain yksi suunta ja suoraan alaspäin.

        Todellakin, olen ollut "toivoton tapaus", mutta en ole tarvinnut yhteiskunnan terveyspalveluja juoppouteni hoitoon, ehkä aivopesu, psykoterapia
        tai liityminen uskonnolliseen yhteisöön olisi ollut aikanaan paikallaan, mutta itsekunnioitus ja tietynlainen omanarvontunto ei siihen antaneet mahdollisuutta.

        Minulla ei ole tapana sekaantua sellaisiin asioihin tai yhteisöihin, joihin en kuulu. En arvostele kenenkään uskonkäsityksiä tai rahankäyttöä tai elämäntapaa. Sitä en tiedä kuulutko sinä aa:ton ajatus, AA-yhteisöön, mutta mielipiteesi ovat näillä palstoilla hyvin törkeitä ja perustuvat täydellisesti, sinun vääristyneeseen suhteellisuustajuun.

        Kuulun AA:n ja se on mahdollistanut minulle paluun yhteiskuntaa, josta elin ulkona. Tänään olen kuitenkin ihminen toisten ihmisten joukossa, kykenen hoitamaan perheeni ja taloudelliset asiat. Maksan verot ja velvoitteeni ja ehkä siitä liikenee jotain hyvinvointia vähäosaisille veljilleni.

        ...kahta asiaa. Ensimmäiseksi: miksi ylipäätänsä vaivaudun enää vastaamaan? Ehkä siksi, että kehotan sinuakin tutustumaan antamaani linkkiin. Lisää törkeyksiä? Vaiko kenties ikäviä totuuksia?

        Toinen asia, jota en ymmärrä, on se, että miksi sitä AA-ilosanomaa piti tällekin palstalle tulla tuputtamaan? Siksikö, että 12:nnen askeleen lähetyskäsky velvoittaa? Tehän teette sitä pysyäksenne *itse* raittiina. Niin Isossa Kirjassa sanotaan. Koko ohjelma on itsekkyyden huipentuma, joka kääritään hengellisen humanismin huppuun. Jos senlaatuinen "hengellinen kasvu" auttaa pitämään raittiina, niin toki siitä vaan. Kuten olen niin monta kertaa todennut: juova alkoholisti on itsekäs, toipuva alkoholisti sitäkin itsekkäämpi.


    • Kookokko

      Voihan sepelvaltimotaudinkin sitten tulkita itseaiheutetuksi jos se johtuu esim. lihavuudesta, jonka on itse aiheuttanut. Miksi loppuvaiheen sepelvaltimotautia sairastavaa hoidetaan hyvin, sairaudesta jonka on itse aiheuttanut omalla lihavuudellaan.
      Miksi alkoholismiin suhtaudutaan niin kielteisenä siitä sairautena puhuttaessa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe