Gdesklets turvariski Ubuntussa!

Pärsereikä

Löysin vahingossa pienen turva-aukon tonkiessani tiedostoja tosin tämä on todella helppo korjata;

En muista toisista distroista mutta Ubuntu antaa lukuoikeudet useimpiin /home alla oleviin käyttäjäkansioihin. Jos käytössä on gdeskletin sähköposti-apletti Sidecandy Popmail niin käyttäjän sähköpostipalvelimen tunnukset ja salasanat ovat selväkielisinä luettavissa /home/'user'/.gdesklets/registry/configxxxxxxxx.db

eli heti tekemään omat tiedostot yksityisiksi ellei halua kaverin koplaavan sun sähköposteja.

Asiasta viidenteen, poistin gdesklets tray-ikonin enkä löydä asetusta millä sen saa takaisin. /usr/lin/gdesklets/config/settings.py Tray-icon = true mutta ilmeisesti oikea arvo on jossakin kotihakemistossa, tietäisikö joku nopeasti mistä se löytyy ettei tar kaikkea plärätä?

10

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huviksesi

      lukea se tiedosto toisena käyttäjänä, jossa tunnukset on..

      • Pärsereikä

        No niin mä kokeilinkin, kirjauduin toisena käyttäjänä jolle olen antanut mahd. vähän oikeuksia (eräänlainen vieras-tili) ja lueskelin sieltä omat tunnukseni hemmetti vieköön. Onnistuu!


      • korjataan?
        Pärsereikä kirjoitti:

        No niin mä kokeilinkin, kirjauduin toisena käyttäjänä jolle olen antanut mahd. vähän oikeuksia (eräänlainen vieras-tili) ja lueskelin sieltä omat tunnukseni hemmetti vieköön. Onnistuu!

        ajattelin piilottaa kaikki omat tiedostot.
        chmodin manista ajattelin, että se voisi mennä:
        chmod -R 700 ~

        toimiiko tuolla?


      • korjataan? kirjoitti:

        ajattelin piilottaa kaikki omat tiedostot.
        chmodin manista ajattelin, että se voisi mennä:
        chmod -R 700 ~

        toimiiko tuolla?

        parempi tapa chmod 700 /home/HaluttuKansio -R
        Edellyttäen ettei ole apassissa käyttäjien omia sivuja jaossa, koska silloin ne EI toimi!


    • tuo asia

      kai sen gdeskletsin developereille voi tosta mailia heittää?

      • Pärsereikä

        Joo, mä pistin Martin-nimiselle kaverille postia sinne kehitystiimiin, tällaisen (suokaa anteeksi kielioppivirheet, olen parempi ymmärtämään kuin kirjoittamaan mutta kai tosta tajuaa);

        >>Hi! gDesklets is very nice on my gnome desktop! Anyway, I found some
        kind of a security risk in an applet. I'm using Ubuntu Dapper 6.06 and
        in that distro many files/directories in users homedirectories can be
        read by everybody as default.
        I was logged as "guest" in my computer and browsing my primary home
        directory. I,m using gDesklets SideCandy Popmail 0.1.3 by Valkyr on my
        desktop and suddenly I noticed that I can read my mailaccounts username
        and password as different user (as "guest") in
        directory /home/'myname'/.gdesklets/registry/config0xxxxxxxx.db
        Maybe directory .gdesklets should be something like drw------- by
        default?


    • Pärsereikä

      Eli jos et vielä ole ajanut komentoa "sudo chmod -R 700 ~" niin nyt olisi jo korkea aika tehdä se, löysin nimittäin toisen samanlaisen ohjelman ja varmaan niitä on lisääkin sellaisia jotka tallentavat tunnuksia/salasanoja kryptaamattomina.

      GKrellM tekee myös vastaavan tiedoston jos käyttää sähköpostin laskijaa.

      • Frum frum

        On käyttäjä itse nyt tässä tapauksessa.
        Se on fakta, että ne passut tallennetaan useimmissa ohjelmissa plain textinä johonki filuun.

        Se, että käyttäjä ei osaa modata omaa kotihakemistoansa siten, että sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa onkin sitten jo oma moka!!

        chmod 711 /home
        chmod 711 /home/tunnus
        chown -R tunnus:ryhma /home/tunnus

        niin se tiedostojen vakiolu loppuu siihen paikkaan... ja toimii apassit ja muut..


      • ihme juttu

      • Pärsereikä
        Frum frum kirjoitti:

        On käyttäjä itse nyt tässä tapauksessa.
        Se on fakta, että ne passut tallennetaan useimmissa ohjelmissa plain textinä johonki filuun.

        Se, että käyttäjä ei osaa modata omaa kotihakemistoansa siten, että sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa onkin sitten jo oma moka!!

        chmod 711 /home
        chmod 711 /home/tunnus
        chown -R tunnus:ryhma /home/tunnus

        niin se tiedostojen vakiolu loppuu siihen paikkaan... ja toimii apassit ja muut..

        >>On käyttäjä itse nyt tässä tapauksessa.

        Aivan, tosin entisissä distroissa oli muistaakseni aina niin että userit eivät päässeet toistensa tileille ja koska olen koneeni ainut käyttäjä ja hyvin suojattu niin en oikeastaan alkuun kiinnittänyt huomiota tuohon että defaultina OOB Ubuntussa userit pystyvät sorkkimaan toistensa tiedostoja.

        >>Se on fakta, että ne passut tallennetaan useimmissa ohjelmissa plain textinä johonki filuun.

        Juu, eikös se ole juuri suurin syy miksi käyttäjät pystyvät linuxia konffailemaan, plain textiin kun on helppo tehdä muutoksia.

        Olenhan mä jo chmodannut ihan varmuuden vuoksi mutta ajattelin että muitakin on hyvä huomauttaa asiasta. Sitä mä en vain tajua että jos tuollaista tietoa tallennetaan plain textinä niin miksei sitä koodata valmiiksi siten että oikeudet ovat sopivat eli privaatit? En kyllä tunne linuxin ohjelmointia mutta eikös ne argumentit pistetä koodausvaiheessa siihen tiedostoon?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe