Lämmin talviauto

Topias

Pieni galluppi:

Mikä on lämpimin markkinoillamme olevista henkilöautoista kokoluokassa 1.1 - 1.9 l ?

Vähän pohjaksi omia kokemuksiani: olen omistanut ja ajanut useita eri mallisia Ladoja 80/90 -luvuilla. Sen kokemuksen perusteella, mitä minulla on kaikista muista automerkeista (sekä eurooppalaisista että aasialaisista) väitän, että lämpimämpää talviautoa ei vieläkään Suomen markkinoilta löydy.

Jos joku tietää lämpimämmän, kertokoon mikä se olisi (pitää tietenkin tuntea omakohtaisesti Ladan talviominaisuudet voidakseen vertailla!)

70

8988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep

      Minulla oli Breznev 1200 vuosimallit 1974 ja 1985. Kyllähän niissä tarkeni...käyntiinkin lähti veivillä, jos akku oli lopuillaan. En niitä kuitenkaan lämpimimpinä autoina pidä. Perävetoisenä autona se jäi talvella helposti kiinni sellaisiin paikkoihin, jotka nykyinen peli selvittää mennen tullen. Lämpimyys on myös mielestäni parempi. No, Ladan hintaan nähden se oli ok-kulkupeli.

      • Henry

        Joskus oli autoissa säädettävä verho syylärin edessä,josta saattoi säätää moottorin käyntilämpötilan.Saman asian ajaisi vieläkin pahvinpala jolla saa käyntilämpötilaa suuremmaksi.Autosta saa silläkonstilla vaikka miten lämpimän.Termostaatin vaihdolla ei vaikutus ole ihan yhtä tehokas.


    • ?

      .. kunnon 99 saab oli kyllä lämmin.

      Varmaan 900:t ei olleet pekkaa pahempia.

      Mikähän uusista autoista olisi lämmin. Sairaan taloudellisiksi rakennetut uudenaikaiset moottorit eivät vissiin tuota niin paljoa lämpöä, kuin vanhemmat, epätarkemmat kaasutinmoottorit.

      • volvonainen

        Onko se sitte jotenki talouellista että 40 pakkasil pitää olla säteilijä kokoajan päällä eikä sittenkää auto lämpiä ja joo virta kyl kulkee on katottu sata kertaa ja säteilijäki lämpiää mutta, se insinööri joka sen keksi joutais saunan taakse. Nuotioko auton alle pitäs tehä?


    • japsikuski

      Kyllähän Ladalla ajaessa lämmin tulee, leudommalla säällä suorastaan hiki! Raskas ohjaus ja polkimien asennot perseestä. jne jne jne....

      • VARiS Lina Lunea

        olet ajanut Ladalla?


    • -Arttu-

      Tämä kiinnostaisi minuakin. Lisäisin vielä lämpimyydestä, esimerkiksi niin lämmin jotta -25 astatta ja kylmemmällä ilmalla lämmityslaitteen ei tarvitse vielä olla ääriasennossaan. Eli ne huippulämmöt on niitä kovempia (40 ) pakkasia varten.

      Minulla on kokemuksia seuraavista Golf I ja II, Kadett E, Sunny (-87), Corolla (-98), BMW E36, MB C (W202). Kaikki (Golf I:tä lukuunottamatta) bensavehkeitä, dieselissähän lämpöä ei tule senkään vertaa. Mikään näistä ei ole tarpeeksi lämmin edes noilla vaatimattomilla 25 pakkaslukemilla. Kaikissa näissä esimerkiksi jäätyvät pakkasella sivulasit jos autossa istuu vaikka 4 henkeä.

      Vastauksena galluppiisi, ainakaan mikään edellä luetelluista ei siis ole talvikäyttöön soveltuva (Golf, Sunny, Corolla, BMW 3x, MB C-sarja).

      Lada voisi olla lämpimämpi, TV:ssähän Vasili käynnistelee Ladaansa -50 asteen pakkasessa...

      • Arska

        on tähän asti parhaiten irronnut-yllätys yllätys-vm.-77 Accordista.Se edusti vielä vanhan hyvän ajan suunnittelua sikäli että maantieajossa puhaltimen käyttö oli tarpeetonta patopaineella sisään tulevan ilman johdosta.Ja se ilma oli muuten kuumaa.Esim.nykyvolkkareita-monesta muusta merkistä puhumattakaan on aivan turha verrata vanhaan Hondaan.Käynnistyvyyskin oli luokkaa-ilman lämmitystä 40:stä asteesta muutamalla pyörähdyksellä.Kaiholla vieläkin muistelen.


      • edistysty

        Olet oikeassa noista malleista, mutta
        noin 5 vuotta Suomen Lappia käyttää talvitestaukseensa
        mm. BMW, Opel ja VW ja monet muut...

        Talvi 98 taisi olla se suuri pakkastalvi, johon autotehtaat olivat
        tyytyväisi...muistaakseni Opelkin voitti talviautotestin Suomessa. BMW:n uusi malli lämpeni nopeasti talviautotestisssa ja oli täysin riittävä!

        Eli taitaa edistystä olla tapahtunut, ennenhän vain Volvo ja Saab käyttivät kotietua hyväkseen!
        Saabiin saattoi Saunan oven lukittua mennä lämpimään!


      • Paris
        Arska kirjoitti:

        on tähän asti parhaiten irronnut-yllätys yllätys-vm.-77 Accordista.Se edusti vielä vanhan hyvän ajan suunnittelua sikäli että maantieajossa puhaltimen käyttö oli tarpeetonta patopaineella sisään tulevan ilman johdosta.Ja se ilma oli muuten kuumaa.Esim.nykyvolkkareita-monesta muusta merkistä puhumattakaan on aivan turha verrata vanhaan Hondaan.Käynnistyvyyskin oli luokkaa-ilman lämmitystä 40:stä asteesta muutamalla pyörähdyksellä.Kaiholla vieläkin muistelen.

        Citroen Xantia on vielä parempi.
        On nimittäin kokemusta sekä Hondasta että 3:sta Xantiasta.


      • MikaOjantaus

        Mikä on BMW 3x?
        Joku erikoismalli?


      • Anonyymi

        Varmasti tulee lämmin kun käynnistää ladaa kammella.


    • Nissan kestää

      Lämpimin talviauto mitä TM:n talvitesteissä on ollut kautta aikojen on Volvo 242 DL 1.9. Autosta mitattiin liki 50C asteen lämpötila lukemia!.Lehden kannessa testaajat ajelivat Volvolla ilman paitaa.Olen omistanut tämmöisen pelin ja täytyy nykyisenä Nissanin omistajana todeta ,että 200-sarjan Volvo peittoaa useat nykyautot talviominaisuuksillaan.

    • Nissan kestää

      Paras auto lämpiämään on TM-vertailussa mukana ollut Skoda Fabia.Huonoin puolestaan ehkä yllättäen uusi Lada 110.Testaajatkin ihmettelivät nyky-Ladan lämppäriä.Myöskään uusi Volvo S60 ei lämpene kuten vanhat Volvon 200-sarjan mallit.

    • toveri

      Talvikokemuksia on kolmesta Ladasta: 1200, 1300S ja 1600 SL. Kaikissa tarkeni hyvin. Ladan hyvä puoli oli että pelkällä ajoviiman puhalluksella pysyi ikkunat sulana, ei tarvinnut pitää puhallinta päällä koko ajan. Se pitikin melko kovaa ääntä. Kokemuksia on myös Saab 900:sta, Escortista ja Mondeosta. Näistä Saab on ollut paras. Siinä tarkeni ja ikkunat pysyiväy auki. Volvo 240 oli myös tosi lämmin auto, ehkä vielä Saabiakin parempi mutta Saab etuvetoisena oli talvella muuten parempi. Kyllä takavetoisellakin talvella pärjää kunhan tietää konstit ja katsoo mihin pysähtyy. Takavetoinen opettaa herkkää kytkinjalkaa.. Mondeo ja Escort on muuten samaa tasoa mutta Escortissa pysyi takaikkunat paremmin sulana.

      • osssss

        Asialinja.
        Mosse 1500 oli kuuma ja. 1.5 oli motti.Ei palellut ku kyytissä oli.


    • ex ladisti

      kyllähän se vanha kunnon kantti Lada on kaikkein lämpimin ,kakkine vikoineen. mikäs siinä sitten lämmittää kun auto seisoo tien poskessa pakkasella.

      • tiukka ooppelin mies

        kyllähän se on pojat ja tytöt sillä lailla että kun e mallin kadettiin(1.2)laittaa 92 tappotermarin ja pahvi keulille niin on niin kuuma että ei oo sisälle asiaa jos on lämppis täysillä!!!täällä oulussa olemme korvanneet saunat yms. moisella keksinnöllä.


    • jr

      Todella teoreettinen kysymys. Turha edes miettii jokaiseen autooni laitatan bensalämppärin

      • VOLVOILLA

        ruotsalaiset ovat Keksineet jo kuuskyt luvulla miten tehdään lämmin auto.. moni ei osaa vieläkään! Oma volvoni lähtee aina käyntiin kuin palmun alta vaikka pakkasta oli jopa -28 ja sisälle tuli lämmintä hetkessä


    • Retkuilija

      Ainoa todella lämmin talviauto on volvo 144 vuodelta 1976.

      • Retkuilija

        Siis 1975.


      • 123 GT'
        Retkuilija kirjoitti:

        Siis 1975.

        Ota vielä vuosi pakkia. Se 244 tuli jo 1975. Viimeinen 144 oli 1974-mallia.
        Lämpimyydestä puhuttaessa -67 Amazon ja -68 mallin 144 olivat aivan ylivoimaisia lämmityslaitteiltaan. Tarvittaessa sormia polttavaa, tulikuumaa ilmaa tuli joka suulakkeesta tuutin täydelttä, kun lämppärin kenno vaan oli ISO ja PAKSU.
        Nykyvolkkareissa huurteinen nakki ei muutu puoleen tuntiin miksikään, kun lämppäristä tulee vaan onneton lehmän henkäys.


      • Tai sitten
        123 GT' kirjoitti:

        Ota vielä vuosi pakkia. Se 244 tuli jo 1975. Viimeinen 144 oli 1974-mallia.
        Lämpimyydestä puhuttaessa -67 Amazon ja -68 mallin 144 olivat aivan ylivoimaisia lämmityslaitteiltaan. Tarvittaessa sormia polttavaa, tulikuumaa ilmaa tuli joka suulakkeesta tuutin täydelttä, kun lämppärin kenno vaan oli ISO ja PAKSU.
        Nykyvolkkareissa huurteinen nakki ei muutu puoleen tuntiin miksikään, kun lämppäristä tulee vaan onneton lehmän henkäys.

        nuorempana ei paleltanut niin helposti. Eihän nykyään edes ole pakkasia.

        Voihan se olla, että nykyautot eivät kehitä enää niin paljon hukkalämpöä ja vanhoissa saattoi tulla lämmin tehostamattomia hallintalaitteita käytettäessäkin. Dieseleistä ei lämpöä saakaan.


      • Retkuilija
        Tai sitten kirjoitti:

        nuorempana ei paleltanut niin helposti. Eihän nykyään edes ole pakkasia.

        Voihan se olla, että nykyautot eivät kehitä enää niin paljon hukkalämpöä ja vanhoissa saattoi tulla lämmin tehostamattomia hallintalaitteita käytettäessäkin. Dieseleistä ei lämpöä saakaan.

        Kyllä puhun ihan kokemuksesta, vuoden 1973-74 volvoa parempaa talviautoa ei ole tehty! Myös yrjödatsun oli helvetin lämmin ja lämpeni äkkiä, ikkunoista ei tosin tahtonut nähdä ulos kun huurtuivat.


    • osssss

      VW touran 1,9 TDI.
      3 h lohko sisälämmitin ja vielä webasto kellon kera niin tarkenee.
      Ja pahvit keulalle kohta silleen.

      • eiskallt'

        Mutta miten käy, kun irroittaa johdon ja lähtee liikkeelle. Vilu yllättää taas !!!


      • osssss
        eiskallt' kirjoitti:

        Mutta miten käy, kun irroittaa johdon ja lähtee liikkeelle. Vilu yllättää taas !!!

        Webastoa huudattaa niin jotenkin lämpö pysyy.


    • Retkuilija

      Lämmöllä muistelen dodge darttia. Oli meinaan lämmin talvella. Kunnon valurauta mötikkä ja isolämppärinkenno.

    • eipä maailma muutu..

      Etelässä suunnitellut, ja tehdyt autot sopivat etelään. Pohjoisessa suunnitellut, ja tehdyt autot sopivat pohjolan olosuhteisiin. Tänäkin päivänä.

      • osssss

        Kiinan volvo?


    • kuuma kylmää

      Lämpöisimmät:

      Volvo 144
      Volvo 240
      Volvo 740
      Saab 99
      Lada 1200L
      Mazda 323
      Camry

      Kylmimmät:

      Fiat 600
      Fiat 850
      Kuplavolkkari
      Skoda 120
      Isuzu bellet
      Ford anglia
      Golf ll
      Golf lll
      VW Polo
      Nissan almera
      Skoda roomster

      • osssss

        Konsernin tsi listalle myös.
        VW,skoda,audi,seat.


      • Neckar Jagst
        osssss kirjoitti:

        Konsernin tsi listalle myös.
        VW,skoda,audi,seat.

        Äläs ny. Fiat 600:ssa oli 32 hv:n lämmityslaite. Kun käänsi konehuoneen kuupan lämmittämään sisälle, niin takapenkki oli kuin tulessa. Vaikka etujalkatilaan ja tuulilasille tuli peltikanavat kuten volkkarissakin, niin oli vaikeaa saada niistä tulemaan lämmintä ilmaa molempiin paikkoihin. Yleensä oli tyydyttävä pitämään tuulilasi auki, jolloin jaloilla oli kylmä.


    • Retkuilija

      Hyvä lämmityslaite oli myös -89 nissan synnytyksessä. Paskimmat "lämmityslaitteet" BMW 2002, skoda 120, VW 1200.

      • osssss

        Micra -89 pukkaa lämpöä heti kun kylmäkäynnistää vaikka -30.


    • ---

      Ford focus 2008-2010 diesel, joutuu ajaa 20km niin lämpömittari värähtää

    • 1.4

      sanookaapa millä opel mokka automaatin saa talvella lämpimäksi

    • lujaa.laadua

      Lada on lämmin ja tosimiesten auto. Harvoin sieltä näkee naisen nousevan minkkiturkki päällä!!!

    • Rostikki

      Nissan sunny 1,6 -89.

    • srsrjdtjd

      Mazda 6 -03, ei ole koskaan tarvinnut lähellekään maksimilämpötilaa säätää. Jo 22 asten asetuksella tulee kevyelläkin talvivaatetuksella liian kuuma vaikka ulkona olisi -25.

      Samoin helteillä jo 19 asteen asetus on liian kylmä vaikka ulkona olisi 28 eli ilamstointikin toimii tehokkaasti.

      Paras vaan pitää se 20-21 astetta ympäri vuoden.

    • Nyt_Pösö

      Kaikkein lämpimin omista autoistani on ollut Audi 100 C4 (92-94) 2.6 tai 2.8 litranen V6. Lämpiää nopsaan ja puhaltaa kuumaa.

      Toiseksi lämpimin on ollut Opel Vectra 1.6 X16XEL -98. Puhaltaa lämmintä jo parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen.

      Sen sijaan muna-Kadetti oli kylmä. Kun taas Audin A8 4.2 oli tasaisen lämmin. Ei palellut muttei puhaltanut kuumaakaan. Ehkä kaikkein kylmi auto mikä minulla on ollut on Tyotan Corolla. Sielä lämpötila laski kun talvella nosti nopeuden 80km/h:in. Taajamassa ikkunat pysyi nippa-nappa auki, mutta siirtymätaipaleilla ne huurtui pakkasella. Ja polvet paleli.

    • piuvvu

      Olen annika wamu

    • LämminTaunus

      Ford P100 avolava 2.0 bensiini vm.90 oli kyllä lämmin. Samoin varmaan Sierrat ja Taunukset myös. Eikös niissä samanlainen kone. Ja muistelen että Taunus 1.6 vm.76 oli lämmin auto. Samoin Datsun 100A -72 ja Volvo 142 -74.
      Melko haalean kylmiä olivat Opel Kadett -74, Toyota Carina -72.

      • talvi.valinta

        Kyllä tulee ikävä niitä vanhoja Amazoneja sekä 140-sarjalaisia, mitkä oli tosi lämpimiä.
        Sen sijaa työpaikan Octavia, ja erityisesti Golf ja Transporter ovat pohjanoteerauksia samoin kun toisen työpaikan Roomster, VW Up ja Seat Mii/Skoda Citigo , joista mikään ei lämmennyt 10 km:n matkalla ja sitten jo oltiinkin työkohteessa tai kotipihalla.
        Itsellä olevat Camry ja Sonata automaatit lämpenevät jo 5 km:n matkalla kylmälläkin.
        Dieseleissäkin on eroja VW ei suostu lämpenemään, mutta Hyny lämpiää vaivatta.


      • Hyundai

        Hyundai Sonata voitti taannoin talvitestin. Itsellä oli vielä 3,3 V6 -koneella niin olipa lämmin.


    • The_Köle

      Kun autossa on toimiva ilmastointi, ikkunat ei huurru.... nykyinen 2012 diesel-Avekin on riittävän lämmin, koska lisälämmitin paikkaa ne puutteet, joita nykytaloudellinen moottori ei anna.....
      Lämmitystehot olivat 1970/80-luvulla varmasti omaa luokkaansa nykyautoihin verrattuna,
      mutta nykyautojen äänieristykset, ovien/ikkunoiden tiiveydet ovat ihan toista luokkaa ja pitolämpöä tarvitaan vähemmän.....

      Itsellä ei ole kokemusta ei kuin Toyotista, mutta vilu autoillani ei ole koskaan päässyt yllättämään.
      Toki alkulämmöt on täytynyt ottaa Defalla tai Calixilla, mutta kyllä pitolämpöä riittänyt.
      mm. 1983 Corollalla ja Avensis 1998 2.0TD:llä olen ajanut yli -30 asteen keleillä..... En ymmärrä, miksei muutkin merkit pystyisi samaan?

      • Anonyymi

        Pösö 405 on aina ollut lämmin auto. 3kpl ajanut loppuun. n. 400tonnia ajettunakin todella lämmin
        1, 6 ja 1.8 bens koneisia


    • Anonyymi

      Tietysti a mersu, ennenhän se oli aina saab TM:n testeissä.

    • Anonyymi

      Citroen Xsara bensamalli lämpiää talvella todella nopeasti ja lämpöä riittää. Parempi kuin mikään ajamani 2010 luvun jälkeen tehty auto.

    • Anonyymi

      Vanhentunut avaus.

      Pitäisi kysyä (nykyisin) niin päin, että mikä uusi auto on erityisen kylmä. Oletuksena kaikki uudet autot ovat lämpimiä ja niihin saa jopa lämpöikkunat.

      Kaikki vuoden 2005 jälkeen valmistetut polttomoottoriautot ovat lämpimiä, myös pienikulutuksiset, sillä niissä on jopa lisälämmittimet.

      • Anonyymi

        Et ole näköjään vielä hytissyt VW-groupin kulkineissa, toinen toistaan kylmempiä.


      • Anonyymi

        Joko dieselitkin lämpenee, entäs sitten hybridit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole näköjään vielä hytissyt VW-groupin kulkineissa, toinen toistaan kylmempiä.

        Volkkarin kupla oli kylmä tai ainakin ikkunat pysyi hyvin huurteessa.


      • Anonyymi

        Nyt puhut ihan höpöjä. Tilanne on nimenomaan päin vastoin. Kyllä käy yksi yhteen: Pienentynyt kulutus, pienentynyt lämmitysteho. Toki asia on erikseen ne harvat merkit, joissa on jo suoraan webasto tai vastaava asennettuna. Nämä erilaiset sähkövastukset ilmakanavissa ovat lähinnä haaleaa paikkausta onnettomin lämmitystehoihin. Haileaa ilmaa tulee. Kuumaa ei nykyautoista irtoa. Jos joku ford focus testeissä kehutaan nopeimmin lämpiäväksi, niin suossa ollaan. (selvyyden vuoksi mulla 2017 focus, tarkenee, mutta ei mikään nopea lämpiämään sekään).

        Tilanne on vähän sama nykyautojen valojen kanssa. Vasta lisärahalla voi saada jonkinlaisia tuikkuja. Nää perus ledit, pah.

        Sähköautoista ei kukaan ole puhunut mitään. Niissä ilmalämpöpumput ja lämpöä tulee kokolailla heti. Paitsi Nissanin Leafissa, joka ei lämpiä kunnolla millään. Kokonaislämpöteho ei niissäkään ole kovin hääppönen. Katselkaa Tm:n sähköautotesti ja lämmitysvertailu.

        Oma lukunsa lienee vielä nämä automaatti-ilmastoinnit. Ainakin osin liikaa valmiiksi määriteltyjä ja etelän oloihin paremmin sopivia ja sitten jos vielä nämä viimeisetkin helpot käsisäätönappulat viedään niiden näyttöjen taakse, niin suossa ollaan. Vaan mitäs tätä murehtimaan, valtiovalta päättää fossiiliset polttoaineet 2025-2035.


      • Anonyymi

        Muutamien ressukkavalmistajien oli pakko lisätä autoon se kW:n tehoinen PTC-elementti, että saa lämmitettyä sisätilat edes siedettävän lämpöiseksi.
        Myyjät ja mainostajat vaan unohtaa mainita sen, että niissä on myös sähköistä ohjausta lämmityksessä eli pakkaskäynnistyksen jälkeen laturin tehoja ohjataan ensin akun lataukseen ja muihin tärkeämpiin paikkoihin ja vasta sitten osateholla tai täysteholla lämmityselementille.
        Onko VW:n yli 60-vuotinen jäätävä kylmyys jo ratkaistu ??


      • Anonyymi

        Nyt tuli oikein höpöhöpö höpöä. Kyllä näistä uusista autoista merkistä riippumatta tulee lämmityksistä (paljolti automaatti sellaisista) vain haaleaa ilmaa. Kuumaa ei yhdestäkään, ennenkuin jostain hyvin harvasta erittäin pitkän kirnuamisen jälkeen.


    • Anonyymi

      "Kaikki vuoden 2005 jälkeen valmistetut polttomoottoriautot ovat lämpimiä, myös pienikulutuksiset, sillä niissä on jopa lisälämmittimet."

      No onko niitä erityisen kylmiä autoja ja todisteita asiasta? Kaikissa autoissa, joissa olen istunut, on lämmintä piisannut; yhdessäkään en ole palellut.

      • Anonyymi

        Lämmintä on kaikissa ollut. Diesel-Toyota tosin menee niin pienellä liemellä, että lisälämmitintä on pitänyt käyttää, mutta kylmä ei ole ollut sekään.

        Vain S-sarjan Mersuissa rouvilla on turkki päällä, niin kylmiä ovat S-sarjalaiset.


    • Anonyymi

      Lähes suurinosa nykyautoista on erittäin kylmiä ja heikosti lämpeäviä. Poikkeuksen tekee tähän Volvo joka selkeästi on kiinnittänyt asiaan huomiota.

      Focukset ovat helvetillisiä jääkaappeja. Saa ajaa kesät talvet lämmityspäällä ja sitä sun tätä ohjelmistopäivitystä ajetaan ja vitummaksi vain menee.

      Onneksi vaihdoin Volvoon nyt on dieselissäkin -35 pakkasilla vain naurattanut ajellessa

    • Anonyymi

      Nykyaikaisista autoista Teslat ovat lämpimiä ja lämpiävät kolme kertaa nopeammin kuin perinteiset öljynpolttajat.

    • Anonyymi

      Sellainen missä on Webasto tai Eberi. Lämmin jo ennen liikkeelle lähtöä.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Jos auton lämpöisyys on iso juttu niin sitten auto lämmitetään valmiiksi ennen matkantekoa. Hyvin yksinkertaista ja siihen löytyy kyllä välineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Jos auton lämpöisyys on iso juttu niin sitten auto lämmitetään valmiiksi ennen matkantekoa. Hyvin yksinkertaista ja siihen löytyy kyllä välineet.

        Juu välineet löytyy vaikka notski romun alle. Nyt olikin puheena mikä auto on lämmin ilman näitä erikseen hankittavia vermeitä. Ainahan rahalla saa ihan mitä vain...kuten teslan. Maksa reilut satatuhatta ja kun olet ajanut kaupasta ulos onkin arvo vajaat viiskyttuhatta, et silleen. Kyllähän sekin lämmittää, suorastaan kuumottaa tyhjää rahapussia.


    • Anonyymi

      Ainakin Volvo V60 T5 (bensaturbo) vm 2019 on kuin sauna, kovallakin pakkasella puhaltaa kuumaa suuttimista.

      • Anonyymi

        No jaa. Ei ole minusta T5 kauhean kaksinen, kun ottaa kulutuksen huomioon. Ilman esilämmitystä ajellaan pari kilometriä eli 20 l/100 km kulutuksella (kulutusgraafin max. arvo). Esilämmitettynänkin tyyliin 1. kilometri 20 ja seuraava 15 l/100 km. Taitaa joka startissa talvella hulahtaa 0,5 l bensaa. Tarkoittaa kanssa 10-15 l/100 lukemia pätkäajossa.

        Toisaalta on tässä hyväkin puoli - Webaston käyttö on likimain ilmaista. Minkä webasto kuluttaa, sen säästää moottorin kylmäkulutuksen pienentymisenä.

        900 Saab tosiaan puhalsi polttavan kuumaa ja mieleen on jäänyt myös 1,8 l Almeran todella nopea moottorin lämpeneminen. Tosin auto itsessään ei mitenkään kauhean lämmin ollut, mutta sillä ei tarvinnut kilometriä enempää ajaa, ennen kuin pannu kuumana.

        Jos kulutus on pieni, voi heikompaa lämpenemistä ymmärtää. Surkein on auto, joka horii kylmänä bensaa, muttei silti lämpene kovin ihmeellistä kyytiä. Näitäkin nähty.

        Nykyään pakkaa sekoittavat myös vain ajon aikana toimivat polttoainekäyttöiset lämmittimet (vain dieseleissä), sekä sähkölämmittimet (sähkövastukset lämmityslaitteessa tai jäähdytysnestettä lämmittävät vastukset). Sähkölämmittimetkin aika yleisiä dieseleissä, mutta saattaa niitä olla joihinkin bensakoneisiinkin jemmattuna. Saunaksi ei näillä autoa lämmitetä, vaan annetaan edes vähän hönkää lasien aukipitoon heti kättelyssä.

        Lisälämmittimien yms. vuoksi ei aine olekaan diesel se viluisin vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa. Ei ole minusta T5 kauhean kaksinen, kun ottaa kulutuksen huomioon. Ilman esilämmitystä ajellaan pari kilometriä eli 20 l/100 km kulutuksella (kulutusgraafin max. arvo). Esilämmitettynänkin tyyliin 1. kilometri 20 ja seuraava 15 l/100 km. Taitaa joka startissa talvella hulahtaa 0,5 l bensaa. Tarkoittaa kanssa 10-15 l/100 lukemia pätkäajossa.

        Toisaalta on tässä hyväkin puoli - Webaston käyttö on likimain ilmaista. Minkä webasto kuluttaa, sen säästää moottorin kylmäkulutuksen pienentymisenä.

        900 Saab tosiaan puhalsi polttavan kuumaa ja mieleen on jäänyt myös 1,8 l Almeran todella nopea moottorin lämpeneminen. Tosin auto itsessään ei mitenkään kauhean lämmin ollut, mutta sillä ei tarvinnut kilometriä enempää ajaa, ennen kuin pannu kuumana.

        Jos kulutus on pieni, voi heikompaa lämpenemistä ymmärtää. Surkein on auto, joka horii kylmänä bensaa, muttei silti lämpene kovin ihmeellistä kyytiä. Näitäkin nähty.

        Nykyään pakkaa sekoittavat myös vain ajon aikana toimivat polttoainekäyttöiset lämmittimet (vain dieseleissä), sekä sähkölämmittimet (sähkövastukset lämmityslaitteessa tai jäähdytysnestettä lämmittävät vastukset). Sähkölämmittimetkin aika yleisiä dieseleissä, mutta saattaa niitä olla joihinkin bensakoneisiinkin jemmattuna. Saunaksi ei näillä autoa lämmitetä, vaan annetaan edes vähän hönkää lasien aukipitoon heti kättelyssä.

        Lisälämmittimien yms. vuoksi ei aine olekaan diesel se viluisin vaihtoehto.

        Ainakin Sonata CRDi on lämmin talvella ihan tavallisen lämppärin voimilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Sonata CRDi on lämmin talvella ihan tavallisen lämppärin voimilla.

        Häh? Jääkaappi! Isäukolla oli tuollainen ja Kuusamossa, ajoin paukkupakkasilla sillä kaupoille pilkkihaalari päällä.


    • Anonyymi

      Ei ainakaan Passat B7, kymmenliä autoja omistaneena nyt ensimmäistä kertaa palelen autossa -20 asteen pakkasella, muuten auto kyllä erinomainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      402
      4075
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      225
      2024
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1510
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      993
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      947
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe