Eräässä toisessa viestiketjussa opettaa mathetes: "... kyllä jokainen varmaankin suostui itse tulla kastetuksi uskoontultuaan, eli - "antoi kastattaa itsensä"!
---
Tästä lienee hyvä keskustella omassa ketjussaan.
Mitä merkitsee se, että kastaa-verbi on säännöllisesti passiivimuodossa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi?
Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa.
Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.
Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.
Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon ja näin hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen.
Kommentteja!
Kastaa-verbi ("ottaa", "antaa", "itse")
66
1498
Vastaukset
- Lapsi-65
Oliko tuo tärkeäkin tiedoitus?
Kastele nyt itsesi vaikka järvivedellä. - Apostoli35
Kysytään se nyt sitten näinpäin.
Miksei uskovien kasteessakin kastaja voi olla Jumala, eronahan vain on se, että ihminen kävelee itse kasteelle, kun taas lapsikasteessa hänet kannetaan sinne. Kummassakin ihminen "itse" tekee jotakin. Lapsikasteessa tekijät ovat lapsen vanhemmat.
Muutenkin tästä kaste keskustelusta. Paavalihan muistaakseni viittasi tähän. Kun ihmisten katseet alkoivat kääntymään liikaa pois Kristuksesta juuri vastaaviin riitoihin, Paavali palautti keskustelun takaisin ytimeen, eli ylösnousseeseen Kristukseen.
Kumpaa sinä julistat? Kristusta vai kasteen ilosanomaa? Tunnetko kasteen vai Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtajanasi vai haluatko tärkeillä hienoilla sanamuodoilla?
"Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa.
Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen."
Mielestäni sinä vääntelet sanojamme, sillä emme me korosta ihmisen osuutta KASTETAPAHTUMASSA, vaan samassa asiassa kuin uskossa. Jumala antaa uskon, mutta ei ihmisen tahtomatta. Kyllä Jumala kunnioittaa ihmisen omaa päätöstä, Hän ei kasta ketään väkisin eikä anna uskoakaan väkisin. Vai oletko asiasta eri mieltä?
"näin hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen. "
Pötyä. Lahjan arvo ei vähene siitä, että tajuaa sen, että lahja pitääm myös ottaa vastaan. Jos ihmisen osuutta asiaan ei tarvittaisi ollenkaan, miksi sitten pitää suorittaa mitään kastetapahtumaa? Jumalahan voisi kastaa ihmisen ilman fyysistä tapahtumaa!
Viimeinen kysymys: Miksi lapset pitää kastaa?- meinaan
On sulla totisesti Juluma uskonto, kun meinaat jättää lapset kastamattomiksi pakanoiksi tähän maailmaan ilman Kristustuksen Henkeä seurakunnan ulkopuolisiksi väärälle puolen Jordanin. Perkeleen juoniahan sellaiset vietteletykset ovat. Ei Raamattu turhaan varoita myllynkivistä kaulaan.
Apostoli35 kysyy:
"Kumpaa sinä julistat? Kristusta vai kasteen ilosanomaa? "
---
Eikö kasteeseesi mitenkään liity Jeesus Kristus(evankeliumi=ilosanoma)?- puoskarointia
meinaan kirjoitti:
On sulla totisesti Juluma uskonto, kun meinaat jättää lapset kastamattomiksi pakanoiksi tähän maailmaan ilman Kristustuksen Henkeä seurakunnan ulkopuolisiksi väärälle puolen Jordanin. Perkeleen juoniahan sellaiset vietteletykset ovat. Ei Raamattu turhaan varoita myllynkivistä kaulaan.
Sinä julma olento olet kun rikot Jumalan käskyn oman perinnäissäännölläsi. Häpeä sinulle.
Ei kasteella kukaan koskaan pelastunut, vaan uskomalla Jeesukseen(Joh.1:12-13), ja vauvat ei siihen kykene ovat silloin Jumalan lapsia sellaisenaan, niin kuin Jeesus opetti(Mark.9:36-37,kastamatonta sylilasta Jeesus vertaa itseensä). Sinä ole julma tuomitsemaan pikku vauvoja, ja aborttivauvoja helvettiin, ellei ne saan tätä roomalaiskatollista perua olevaa sakramenttia, sinulla on kirkkojumala, ei Raamatun Jumala.
Kuinka on mahdollista, että nykyaikaan (2006), joku vielä uskoo pimeän keskiajan oppeihin?
Näytähän Raamatusta yksi selkeä "vauvakaste", ja kun et voi, niin lopeta turha uskovien haukkuminen. - Apostoli35
Tapio522 kirjoitti:
Apostoli35 kysyy:
---
Eikö kasteeseesi mitenkään liity Jeesus Kristus(evankeliumi=ilosanoma)?Olen toisaalla maininnut mitä kaste merkitsee, osallisuutta Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Mitä Jeesus sinulle merkitsee? - kaikenlaista
Tapio522 kirjoitti:
Apostoli35 kysyy:
---
Eikö kasteeseesi mitenkään liity Jeesus Kristus(evankeliumi=ilosanoma)?Et sinä kuitenkaan ymmärrä, kun sinulle vastataan.
- Apostoli35
"Johannes kastajan kastetta edelsi syntien tunnustaminen ja se merkitsi syntien anteeksiantamuksen vastaanottamista, Mark.1:1-5. Myös Jeesus tuli Johanneksen kastettavaksi, ja Henki laskeutui Hänen päälleen, Mark.1:9-11. Kristillinen kaste perustuu Jeesuksen kastekäskyyn Matt.28:19, Mark. 16:15-16, ja helluntaista alkaen NE JOTKA TUNNUSTIVAT USKONSA Jeesukseen Kristuksena, Messiaana, kastettiin, Apt.2:38, 8:36-38. Kaste merkitsee yhteyttä Jeesukseen Kristukseen, osallisuutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja on alku uuteen elämään, Room.6:3-11. Kasteeseen liittyi Pyhän Hengen saaminen, Apt.8:15-17, 10:44-48, 19:5-6.
Perheenisän uskoessa Jeesukseen hänen perheensä kastettiin, Apt.10:48, 11:14, 16:15, 31, 32, mutta SYLILASTEN KASTAMISTA EI MAINITA."
(KR 1992, Raamatun sanasto)
Uskovien kasteen sisältö ja merkitys:
"Kaste merkitsee yhteyttä Jeesukseen Kristukseen, osallisuutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja on alku uuteen elämään, Room.6:3-11. Kasteeseen liittyi Pyhän Hengen saaminen, Apt.8:15-17, 10:44-48, 19:5-6."
Kysymys:
"Perheenisän uskoessa Jeesukseen"
Kuinka monelta perheenisältä nykyään kysytään, että uskotko TODELLA Jeesukseen Vapahtajanasi? Kuinka monen kastettavan sylilapsen isä uskoo? Kysyin:
"Mitä merkitsee se, että kastaa-verbi on säännöllisesti passiivimuodossa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi"?
---
Verbeistä
Ehkäpä moni ei enää muista, mitä koulussa opetettiin verbien aktiivi- ja passiivimuodoista.
Tässä vähän kertausta.
-Aktiivi kuvastaa yksinkertaisesti toimintaa.
-Passiivi kertoo, että subjektiin (kastettava) vaikuttaa sellainen toiminta, johon subjekti itse ei ole osallinen.
Esimerkkejä:
aktiivi: hän pesee (jotakuta tai jotakin muuta)
passiivi: häntä pestään (=joku muu pesee hänet)
---
Asiasta enemmän:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaiskreikka- kasteesta
Hesekiel sanoo kasteesta, että kasteessa Jumala toimii.
Hes.36
25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. - Apostoli35
Verbimuotoihin, kun jatkuvasti jankkaat samaa asiaa?
Milllä verbimuodolla sinä kierrät seuraavan:
" 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".
Jeesushan ihan selvällä suomenkielellä kästee opetuslapsia kastamaan ihmisiä! Vai tarkoittiko hän sanoillaan " antakaa Jumalan kastaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?" Jos näin on, miksei Raamatussa sitten lue niin? - Apostoli35
käsityksesi Jumalan toiminnasta on sellainen, ettei ihmisen tarvitse itse tehdä mitään, vaan olla passiivinen Jumalan robotti. Jos Jumala johdattaa ihmistä, pitääkö ihmisen kuitenkin itse kävellä, vai "taluttaako" Jumala ihmistä. Voit siis kikkailla verbimuodoillasi loputtomiin, mutta kysynkin: Onko Jeesus Kristus sinun henkilökohtainen Vapahtajasi? Ei riitä, että tietää kuka Jeesus oli ja on, vaan Hänet täytyy tuntea henkilökohtaisesti, eikä jonkun sakaramentin välityksellä.
Tunnetko sinä ylösnousseen Kristuksen? - opetuslapseuttakaa
Apostoli35 kirjoitti:
" 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".
Jeesushan ihan selvällä suomenkielellä kästee opetuslapsia kastamaan ihmisiä! Vai tarkoittiko hän sanoillaan " antakaa Jumalan kastaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?" Jos näin on, miksei Raamatussa sitten lue niin?"mateuteseett" opetuslapseuttakaa kastamalla ja opettamalla heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Pyhä Henki on se, joka opetusLAPSUTTAA lapsen Jeesuksen opetuslapseksi ja sitten seuraa opetus.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Jeesus käski opetuslapseuttaa (mateuteseette" kaikki KANSAT.
Keitä KANSAAN luettiin kuuluviksi?
Joel. 2:16
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa. - mathetes
opetuslapseuttakaa kirjoitti:
"mateuteseett" opetuslapseuttakaa kastamalla ja opettamalla heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Pyhä Henki on se, joka opetusLAPSUTTAA lapsen Jeesuksen opetuslapseksi ja sitten seuraa opetus.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Jeesus käski opetuslapseuttaa (mateuteseette" kaikki KANSAT.
Keitä KANSAAN luettiin kuuluviksi?
Joel. 2:16
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.-Kirjoitat-
-"mateuteseett" opetuslapseuttakaa kastamalla ja opettamalla
-Vastaan-
Ihan ensiksi!
Tuo sana on "matheteusate" - "matheteuoo"!
Luetaan vähänmatkaa tuota (Matt) lähetyskäskyä!
πορευθεντες ουν (μαθητευσατε) παντα τα εθνη,
poreuthentes oun (matheteusate) panta ta ethne,
Menkää tekemään (opetuslapsiksi) kaikkia kansoja,
βαπτιζοντες αυτους εις το ονομα .....
Baptizontes autuus eis to onoma .....
kastakaa heidät nimeen ..jne...
"Matheteusate" on (oppilaaksi tekemistä) takoittava käsky ilmaisu, (oppilaaksi/opetuslapseksi).
Sana "mathetes" tarkoittaa (oppilas/opetuslapsi)!
Ja tuo "matheteusate", eli "matheteuoo" merkitsee siis "opetuslapseuttamista"!
Jeesus käski siis mennä "opetuslapseuttamaan kaikkia kansoja"! Koska nyt kuitenkin nähdään ettei se onnistu kokonaisina kansakuntina tuo opetuslapseuttaminen, niin ymmärrämme, että kyse onkin siitä, että uskovat julistavat kaikille kansoille evankeliumia ja ne ihmiset jotka sen uskossa vastaanottavat, heidät uskovina myös sitten kastetaan Jeesukseen Kristukseen!
Ei siis keitä tahansa kastettu kuin liukuhihnalla, niinkuin kirkoissa on tapana, vaan ainoastaan ne jotka uskovat evankeliumin sanan Jeesuksesta, vain heidät uskoontulleina uskovina kastetaan! (Apt 2:40-41)
Kansaan tietysti kuuluu kaikki vauvasta vaariin, mutta uskoviksi ei kuulu muuta kuin ne jotka ovat tunnustuksensa perusteella Jeesukseen uskovia!
Siunausta! - ottamaan vastaan
Apostoli35 kirjoitti:
käsityksesi Jumalan toiminnasta on sellainen, ettei ihmisen tarvitse itse tehdä mitään, vaan olla passiivinen Jumalan robotti. Jos Jumala johdattaa ihmistä, pitääkö ihmisen kuitenkin itse kävellä, vai "taluttaako" Jumala ihmistä. Voit siis kikkailla verbimuodoillasi loputtomiin, mutta kysynkin: Onko Jeesus Kristus sinun henkilökohtainen Vapahtajasi? Ei riitä, että tietää kuka Jeesus oli ja on, vaan Hänet täytyy tuntea henkilökohtaisesti, eikä jonkun sakaramentin välityksellä.
Tunnetko sinä ylösnousseen Kristuksen?Vastasyntyneen lapsen avoin sydän on kaikkein paras ottamaan vastaan Jumalan valtakunnan, uskon ja Pyhän Hengen. Kasteessa tarjotaan lahjaksi Pyhän Hengen lahjaa teille ja teidän lapsille. Aikuisilta ensin parannus, mutta kukaan ei edellytä Raamatussa lapsilta parannusta kasteen ehtona.
Tutkimusten mukaan lapsen sydän sulkeutuu siinä 8 vuoden iässä, jolloin tulee tilalle omat järjenpäätelmät ja silloin Jumalan valtakunnan vastaanottaminen käy vaikeaksi. Mutta sitähän se siulunvihollinen halauaakin, että lapsi jätetään kastamattomana maailmaan omien järjenpäätelmiensä kanssa. Sielunvihollinen neuvoo: jätä lapsi kastamattomaksi, kunhan on ensin tehnyt syntiä niin sitten siitä tehköön parannusta ja jos uskoo niin sitten vasta sen jälkeen mahdollisesti kasteelle, mikäli katsoo sen aiheeliseksi.
Jeesuksen sanojen mukaan aikuistenkin on tultava ensin lasten kaltaiseksi voidakseen ottaa vastaan Jumalan armon ja pelastuksen.
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa NIINKUIN LAPSI, se ei pääse sinne sisälle." - Apostoli35
ottamaan vastaan kirjoitti:
Vastasyntyneen lapsen avoin sydän on kaikkein paras ottamaan vastaan Jumalan valtakunnan, uskon ja Pyhän Hengen. Kasteessa tarjotaan lahjaksi Pyhän Hengen lahjaa teille ja teidän lapsille. Aikuisilta ensin parannus, mutta kukaan ei edellytä Raamatussa lapsilta parannusta kasteen ehtona.
Tutkimusten mukaan lapsen sydän sulkeutuu siinä 8 vuoden iässä, jolloin tulee tilalle omat järjenpäätelmät ja silloin Jumalan valtakunnan vastaanottaminen käy vaikeaksi. Mutta sitähän se siulunvihollinen halauaakin, että lapsi jätetään kastamattomana maailmaan omien järjenpäätelmiensä kanssa. Sielunvihollinen neuvoo: jätä lapsi kastamattomaksi, kunhan on ensin tehnyt syntiä niin sitten siitä tehköön parannusta ja jos uskoo niin sitten vasta sen jälkeen mahdollisesti kasteelle, mikäli katsoo sen aiheeliseksi.
Jeesuksen sanojen mukaan aikuistenkin on tultava ensin lasten kaltaiseksi voidakseen ottaa vastaan Jumalan armon ja pelastuksen.
"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa NIINKUIN LAPSI, se ei pääse sinne sisälle.""mutta kukaan ei edellytä Raamatussa lapsilta parannusta kasteen ehtona. "
Kun kysyin lapsien synneistä, tuli liuta syntejä, ja viitattiin myös syntiinlankeemukseen. Jos lapsi on siis syntyessään syntinen, miten hänen ei tarvitse tehdä parannusta? Jos siis Raamatussa ei edellytetä lapselta parannuksen tekoa, eikö se merkitse sitä, että lapsi on synnitön, koska vain synnittömän ei tarvitse tehdä parannusta?
Kumpaa siis lapsi on syntinen vai synnitön?
"ja silloin Jumalan valtakunnan vastaanottaminen käy vaikeaksi"
Missä teidän realistisuutenne on? Luuletteko, että lapsena kastetulle Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on yhtään helpompaa vanhempana? Omana kokemuksena voin sanoa, että jos vertaan elämään vaimoni elämään, jota ei kastettu lapsena, niissä ei syntisyyden osalta ole mitään eroa. Lapsena saatu kaste ei suojellut minua synniltä yhtään. Vasta kun aikuisena tutustuin uskovaan vaimooni, aloin kiinnostumaan Jumalasta ja nimenomaan Jeesuksesta, kunnes synnintunto heräsi, halusin saada syntintini anteeksi ja pestä ne pois.
Kuten Paavali kirjoittaakin:
"1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? 2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? 3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. 4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. 5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. 7 Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. 8 Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. 9 Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen. 10 Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. 11 Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa."
Uskon, että sekä uskovien kasteen kannalla olevat että lapsikastetta puolustavat hyväksyvät ym. totuuden, mutta kysymys kuuluukin, että mikä on kasteen vastaanottamiselle oikea hetki.
Mainitsemastasi Jeesuksen sanoista:
"15 Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, 16 mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. 17 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
Jos katsomme vain jaetta 17, se puoltaa kasteen vastaanottamista lapsena, mutta jos katsotaan jakeita 16-17, Jeesus sanoo selvästi, että heidän kaltaistensa ON Jumalan valtakunta, eikä hän aseta asialle mitään ehtoja.
Matteuksen evankeliumissa Jeesuksen toiminta:
"13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta." 15 Hän pani kätensä heidän päälleen. Sitten hän lähti sieltä."
Katso erityisesti jae 15.
Markus:
13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. 15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." 16 Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.
Jeesus ei kastanut lapsia, vaan SIUNASI HEIDÄT. Mielestäni on siis harhaanjohtavaa käyttää kyseistä tapahtumaa lapsikasteen puolustuksena, varsinkaan jos ei tarkastele asiaa kaikkien kolmen evankeliumin näkökulmasta.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi siinä, että lapsi on otollisin ottamaan Jumalan valtakunnan vastaan ja pyytämään Jeesuksen asumaan sydämeensä, avaaman oven Hänelle.
"20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän."(Ilm.3:20)
Itselläni on kaksoisjäsenyys ja olen tiiviissä yhteistyössä paikallisen luterilaisen seurakunnan kanssa ja jos minulle tulee omia lapsia joku päivä, asia tulee silloin ajankohtaiseksi. Silloin tarvitaan paljon rukousta ja Raamatunlukua! Tällä hetkellä en olisi valmis tekemään nuorisotyötä luterilaisessa seurakunnassa, koska se olisi uskoni kanssa ristiriidassa. Jätän asian Jumalan käsiin, Hän valaiskoon asiaa Sanansa ja Henkensä kautta. Täältä (netistä) sitä viisautta ei löydy.... - sikisi Hengestä
Apostoli35 kirjoitti:
"mutta kukaan ei edellytä Raamatussa lapsilta parannusta kasteen ehtona. "
Kun kysyin lapsien synneistä, tuli liuta syntejä, ja viitattiin myös syntiinlankeemukseen. Jos lapsi on siis syntyessään syntinen, miten hänen ei tarvitse tehdä parannusta? Jos siis Raamatussa ei edellytetä lapselta parannuksen tekoa, eikö se merkitse sitä, että lapsi on synnitön, koska vain synnittömän ei tarvitse tehdä parannusta?
Missä teidän realistisuutenne on? Luuletteko, että lapsena kastetulle Jumalan valtakunnan vastaanottaminen on yhtään helpompaa vanhempana? Omana kokemuksena voin sanoa, että jos vertaan elämään vaimoni elämään, jota ei kastettu lapsena, niissä ei syntisyyden osalta ole mitään eroa. Lapsena saatu kaste ei suojellut minua synniltä yhtään. Vasta kun aikuisena tutustuin uskovaan vaimooni, aloin kiinnostumaan Jumalasta ja nimenomaan Jeesuksesta, kunnes synnintunto heräsi, halusin saada syntintini anteeksi ja pestä ne pois.
"1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? 2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? 3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. 4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. 5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. 7 Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. 8 Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. 9 Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen. 10 Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. 11 Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa."
Uskon, että sekä uskovien kasteen kannalla olevat että lapsikastetta puolustavat hyväksyvät ym. totuuden, mutta kysymys kuuluukin, että mikä on kasteen vastaanottamiselle oikea hetki.
"15 Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, 16 mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. 17 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
Jos katsomme vain jaetta 17, se puoltaa kasteen vastaanottamista lapsena, mutta jos katsotaan jakeita 16-17, Jeesus sanoo selvästi, että heidän kaltaistensa ON Jumalan valtakunta, eikä hän aseta asialle mitään ehtoja.
"13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta." 15 Hän pani kätensä heidän päälleen. Sitten hän lähti sieltä."
Markus:
13 Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. 15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." 16 Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.
Jeesus ei kastanut lapsia, vaan SIUNASI HEIDÄT. Mielestäni on siis harhaanjohtavaa käyttää kyseistä tapahtumaa lapsikasteen puolustuksena, varsinkaan jos ei tarkastele asiaa kaikkien kolmen evankeliumin näkökulmasta.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi siinä, että lapsi on otollisin ottamaan Jumalan valtakunnan vastaan ja pyytämään Jeesuksen asumaan sydämeensä, avaaman oven Hänelle.
"20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän."(Ilm.3:20)
Itselläni on kaksoisjäsenyys ja olen tiiviissä yhteistyössä paikallisen luterilaisen seurakunnan kanssa ja jos minulle tulee omia lapsia joku päivä, asia tulee silloin ajankohtaiseksi. Silloin tarvitaan paljon rukousta ja Raamatunlukua! Tällä hetkellä en olisi valmis tekemään nuorisotyötä luterilaisessa seurakunnassa, koska se olisi uskoni kanssa ristiriidassa. Jätän asian Jumalan käsiin, Hän valaiskoon asiaa Sanansa ja Henkensä kautta. Täältä (netistä) sitä viisautta ei löydy....Kumpaa siis lapsi on syntinen vai synnitön?
Raamatun kanta on selvä. Vain Jeesus on synnitön, koska hän sikisi Pyhästä Hengestä.
Ihminen on syntinen jo sikiämisestään alkaen sanoo Raamattu. Katoavasta siemenestä ei synny mitään katoamatonta. On synnyttävä uudesti ylhäältä.
Kaste ei tietenkään varjele synnin tekemiseltä (=synnin saasta), mutta meillä kastetuilla tuhlaajapojilla on puolustaja Isän tykönä. Synnistä on tietenkin tehtävä parannus ja taisteltava syntiä vastaan verille asti, kuten Raamattu ilmaisee.
1. Joh. 2:1
Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Kaste kuitenkin suojelee Jumalan vihalta, joka tulee maailman synnin tähden.
Lootin aikana ja Nooan aikana lapsilla ei ollut tuota verensuojaa ja hukkuivat aikuisten ja syntisen maailman mukanan.
Kasteessa meidät kuitenkin puetaan Kristuksen vanhurskauteen ja verensuojaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Kaste ja uusi elämä
1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? [Room. 3:8]
2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? [1. Piet. 2:24]
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11] - ajankohta
Apostoli35 kirjoitti:
"mutta kukaan ei edellytä Raamatussa lapsilta parannusta kasteen ehtona. "
Markus:
Itselläni on kaksoisjäsenyys ja olen tiiviissä yhteistyössä paikallisen luterilaisen seurakunnan kanssa ja jos minulle tulee omia lapsia joku päivä, asia tulee silloin ajankohtaiseksi. Silloin tarvitaan paljon rukousta ja Raamatunlukua! Tällä hetkellä en olisi valmis tekemään nuorisotyötä luterilaisessa seurakunnassa, koska se olisi uskoni kanssa ristiriidassa. Jätän asian Jumalan käsiin, Hän valaiskoon asiaa Sanansa ja Henkensä kautta. Täältä (netistä) sitä viisautta ei löydy...."Jeesus ei kastanut lapsia, vaan SIUNASI HEIDÄT. Mielestäni on siis harhaanjohtavaa käyttää kyseistä tapahtumaa lapsikasteen puolustuksena, varsinkaan jos ei tarkastele asiaa kaikkien kolmen evankeliumin näkökulmasta." kirjoitat noin tarkoituksella
------------------------------------------
Tuolla mantralla eksytetään vain niitä, jotka eivät ole Raamattua edes avanneet.
Jeesuksen eläissä vanhan liiton aikana maan päällä vanhemmat toivat estelyistä huolimatta lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa "kosketusta", sillä he tiesivät kirjoitukset: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle olen siinnyt äitini kohtuun" (Ps.51:7)
Jeesuksella oli vanhan liiton aikan maan päällä eläissään valta antaa synnit anteeksi keitä hän tapasi (syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).
Jeesuksen eläissä oli käytössä vain aikuisille tarkoitettu Johanneksen vesikaste,joka oli pelkkää vettä, Johannes mestattiin ja Johanneksen kaste lakkasi. Jeesus ei kastanut ketään Johanneksen lakiliiton kasteella (Joh.4:2).
...
Kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on kastamista Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen veren osallisuuteen (Room.6:3-4). Kristillinen perhekaste alkoi vasta helluntain jälkeen. Muuta siitä kasteesta lisää myöhemmin. - Apostoli35
sikisi Hengestä kirjoitti:
Raamatun kanta on selvä. Vain Jeesus on synnitön, koska hän sikisi Pyhästä Hengestä.
Ihminen on syntinen jo sikiämisestään alkaen sanoo Raamattu. Katoavasta siemenestä ei synny mitään katoamatonta. On synnyttävä uudesti ylhäältä.
Kaste ei tietenkään varjele synnin tekemiseltä (=synnin saasta), mutta meillä kastetuilla tuhlaajapojilla on puolustaja Isän tykönä. Synnistä on tietenkin tehtävä parannus ja taisteltava syntiä vastaan verille asti, kuten Raamattu ilmaisee.
1. Joh. 2:1
Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Kaste kuitenkin suojelee Jumalan vihalta, joka tulee maailman synnin tähden.
Lootin aikana ja Nooan aikana lapsilla ei ollut tuota verensuojaa ja hukkuivat aikuisten ja syntisen maailman mukanan.
Kasteessa meidät kuitenkin puetaan Kristuksen vanhurskauteen ja verensuojaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
Kaste ja uusi elämä
1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? [Room. 3:8]
2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä? [1. Piet. 2:24]
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]ellei ehditä ensin kastaa?
Onpas Jumala armollinen, helvettiin meno onkin ihmisen tekemisistä siis kiinni? Jos pappi ei ole ehtinyt kastaa lasta, hän joutuu kadotukseen?
En lähde kiistämään Jeesuksen ainutlaatuista synnittömyyttä, mutta mikä on Jeesuksen ristintyön rooli jos kaikkia syntejä ei olekaan annettu anteeksi ristillä ja sovitettu?
"Kasteessa meidät kuitenkin puetaan Kristuksen vanhurskauteen ja verensuojaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
"
Eli kuitenkin vaaditaan ihmisen teko.
Tunnetko Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisena Vapahtajanasi, vai sakramentin välityksellä? - vanha liitto
Apostoli35 kirjoitti:
ellei ehditä ensin kastaa?
Onpas Jumala armollinen, helvettiin meno onkin ihmisen tekemisistä siis kiinni? Jos pappi ei ole ehtinyt kastaa lasta, hän joutuu kadotukseen?
En lähde kiistämään Jeesuksen ainutlaatuista synnittömyyttä, mutta mikä on Jeesuksen ristintyön rooli jos kaikkia syntejä ei olekaan annettu anteeksi ristillä ja sovitettu?
"Kasteessa meidät kuitenkin puetaan Kristuksen vanhurskauteen ja verensuojaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.
"
Tunnetko Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisena Vapahtajanasi, vai sakramentin välityksellä?Ennen kastetta ymprileikkaamaton piti hävittää kansasta, jos ympärileikkaus oli laiminlyöty. Ympärileikkaamaton katsottiin silloin rikkoneeksi liiton. Vanhemmilla oli iso vastuu lapsen sakramentista.
Uuden liiton aikana kastekäsky on annettu vanhemmille. (Mt.28:19-20). - helvettikortti viuhuu
Apostoli35 kirjoitti:
ellei ehditä ensin kastaa?
"
Tunnetko Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisena Vapahtajanasi, vai sakramentin välityksellä?Helvetillä pelottelijat yrittävät luoda pelon ilmapiiriä lapsien kasteen ympärille ja siten yrittävät saada vanhempia luopumaan lapsien kristillisestä kasteesta.
Moroni, luku 8 pelottelee lasten vanhempiakin helvetillä ja kuolemalla, jos edes ajattelevat, että lapsi pitäisi viedä kristilliselle kasteelle. Kova on peli lapsikastetta vastaan? Apostoli35 kirjoitti:
Jeesushan ihan selvällä suomenkielellä kästee opetuslapsia kastamaan ihmisiä! Vai tarkoittiko hän sanoillaan " antakaa Jumalan kastaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?" Jos näin on, miksei Raamatussa sitten lue niin?Apostoli35: "Millä verbimuodolla sinä kierrät seuraavan:
Jeesushan ihan selvällä suomenkielellä käskee opetuslapsia kastamaan ihmisiä! Vai tarkoittiko hän sanoillaan " antakaa Jumalan kastaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?" Jos näin on, miksei Raamatussa sitten lue niin"?
----
Kun on kyseessä kasteen ulkonainen toimittaja (siis kastaja; "KASTAKAA"), verbi on aktiivissa.
Muulloin kastaa-verbi on säännöllisesti passiivimuodossa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi?
Esim. Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" (tuli kastetuksi).
Passiivimuoto kastaa-verbissä ilmaisee sen, että kastajana on Jumala. Ananias toimi välikappaleena ja Paavali oli kohde.
Hyvin monet helluntalaiset kieltävät Jumalan toiminnan kasteessa.
Helluntalainen EINO MANNINEN opettaa kirjassaan "EVANKELIUMIN KASTE (v:lta-57) näin:
"Sellainen lause, että "kaste on Jumalan teko" , on eräs useimmiten toistettuja, vailla Sanan tukea olevia iskulauseita lastenkastajilla.
...toimituksen paneminen Jumalan teoksi...on jo yliuskoa" (sivu 29).
Näin siis opettaa Manninen.
Jos Jumala ei toimi kasteessasi, niin kuka siinä sitten toimii?
Jääkö kasteestasi jäljelle pelkkä vesi ja oma suoritus?- Apostoli35
helvettikortti viuhuu kirjoitti:
Helvetillä pelottelijat yrittävät luoda pelon ilmapiiriä lapsien kasteen ympärille ja siten yrittävät saada vanhempia luopumaan lapsien kristillisestä kasteesta.
Moroni, luku 8 pelottelee lasten vanhempiakin helvetillä ja kuolemalla, jos edes ajattelevat, että lapsi pitäisi viedä kristilliselle kasteelle. Kova on peli lapsikastetta vastaan?En minä pelottele helvetillä. Halusin kommentillani tuoda esiin sen, että mitä varten sylivauva PITÄÄ kastaa? Ja mitä tapahtuu, jos ei kasteta ja lapsi kuolee? Tai mitä jos auto ajaa kolarin kastepaikalle ja lapsi kuolee? Onko lapsen kohtalo eri, jos autoa ajaa kolarin vasta kasteelta palatessa?
Lue kommenttini uudestaan. Ehkä asia valkenee sinulle paremmin. - Sentinel
Apostoli35 kirjoitti:
En minä pelottele helvetillä. Halusin kommentillani tuoda esiin sen, että mitä varten sylivauva PITÄÄ kastaa? Ja mitä tapahtuu, jos ei kasteta ja lapsi kuolee? Tai mitä jos auto ajaa kolarin kastepaikalle ja lapsi kuolee? Onko lapsen kohtalo eri, jos autoa ajaa kolarin vasta kasteelta palatessa?
Lue kommenttini uudestaan. Ehkä asia valkenee sinulle paremmin.Raamattu opettaa, jotta usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Sillä se, joka Jumalan luokse tulee täytyy uskoa, että Jumala on. Jumalan luokse tullaan henkilökohtaisen uskon kautta niin Raamattu selvästi opettaa. Ei vauva eikä aikuinen tarvitse kastetta ennen kuin on tullut uskoon.
- Sentinel
Sentinel kirjoitti:
Raamattu opettaa, jotta usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Sillä se, joka Jumalan luokse tulee täytyy uskoa, että Jumala on. Jumalan luokse tullaan henkilökohtaisen uskon kautta niin Raamattu selvästi opettaa. Ei vauva eikä aikuinen tarvitse kastetta ennen kuin on tullut uskoon.
senhän sinä jo varmaan tiesitkin ... ;)
- Apostoli35
vanha liitto kirjoitti:
Ennen kastetta ymprileikkaamaton piti hävittää kansasta, jos ympärileikkaus oli laiminlyöty. Ympärileikkaamaton katsottiin silloin rikkoneeksi liiton. Vanhemmilla oli iso vastuu lapsen sakramentista.
Uuden liiton aikana kastekäsky on annettu vanhemmille. (Mt.28:19-20).siis kaste rinnastetaan Vanhan liiton ympärileikkaukseen.
"Uuden liiton aikana kastekäsky on annettu vanhemmille. (Mt.28:19-20)."
Aika villi tulkinta.
"Vanhemmilla oli iso vastuu lapsen sakramentista. "
Tuota sakramenttia te jaksatte tuputtaa joka väliin. Missä Raamatussa puhutaan sakramenteista tai siitä, että Jumala toimiin VAIN Sanansa ja sakramenttien kautta. Luterilaisen kirkon kanta mm. armolahjoihin ja Pyhän Hengen toimintaan, Pyhällä Hengellä täyttymiseen on enimmäkseen se, että ne kuuluvat vain apostoliseen aikaan. Kun lähdetään tältä pohjalta tarkastelemaan Raamatullisuutta, kaste ei olekaan ainoa asia, joka hiertää vapaiden suuntien ja luterilaisen kirkon välillä.
Tunnetko Jeesuksen Kristuksen sinun henkilökohtaisena Vapahtajanasi, vai pelastaako kirkon usko sinut? - Sentinel
ajankohta kirjoitti:
"Jeesus ei kastanut lapsia, vaan SIUNASI HEIDÄT. Mielestäni on siis harhaanjohtavaa käyttää kyseistä tapahtumaa lapsikasteen puolustuksena, varsinkaan jos ei tarkastele asiaa kaikkien kolmen evankeliumin näkökulmasta." kirjoitat noin tarkoituksella
------------------------------------------
Tuolla mantralla eksytetään vain niitä, jotka eivät ole Raamattua edes avanneet.
Jeesuksen eläissä vanhan liiton aikana maan päällä vanhemmat toivat estelyistä huolimatta lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa "kosketusta", sillä he tiesivät kirjoitukset: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle olen siinnyt äitini kohtuun" (Ps.51:7)
Jeesuksella oli vanhan liiton aikan maan päällä eläissään valta antaa synnit anteeksi keitä hän tapasi (syntinen nainen, lapset, ristinryöväri).
Jeesuksen eläissä oli käytössä vain aikuisille tarkoitettu Johanneksen vesikaste,joka oli pelkkää vettä, Johannes mestattiin ja Johanneksen kaste lakkasi. Jeesus ei kastanut ketään Johanneksen lakiliiton kasteella (Joh.4:2).
...
Kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on kastamista Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen veren osallisuuteen (Room.6:3-4). Kristillinen perhekaste alkoi vasta helluntain jälkeen. Muuta siitä kasteesta lisää myöhemmin.Lapsivalelu on kirkossa se peruspilari, jonka varassa lepää koko valtiokirkkojärjestelmä. Sen poistaminen käytöstä kaataisi koko järjestelmän. Tämän vuoksi kirkon on pakko puolustaa lapsivalelua ja yrittää epätoivoisesti etsiä sille tukea myös Raamatun sanan ulkopuolelta.
Lapsivalelu on kirkossa historiallisen kehityksen tulos. Lapsivaleluoppi on luterilaisen kirkon työntekijän ja kirkon kannalta myös arvovaltakysymys, on vaikea myöntää ainakin julkisesti, että oppi, jota julistaa, ei ole totuus asiasta.
Lapsivaleluoppi on jäänne roomalaiskatolisesta kirkosta, jossa on edelleen vielä paljon muutakin raamatunvastaista, mm. sakramenttiopeissa, Marian palvonnassa, ym. Lapsivaleluopille kirkon työntekijät eivät voi mitään, se on tullut jäädäkseen, mutta se ei merkitse sitä, että opetuksen pääpaino tarvitsisi olla siinä. Vaikka ei hyväksyisi lapsivalelua ja pitäisi sitä raamatunmukaisena oppina, siitä ei ole hyödyllistä puhua. Puhuminen tästä, ei poista kirkosta tätä käytäntöä. Luterilaisen kirkon työntekijöiltä odottaisi myös korrektimpaa suhtautumista tässä asiassa niitä uskontokuntia ja kirkkokuntia kohtaan, joilla on käytössään Raamatun alkuperäinen kastekäytäntö. - Apostoli35
Sentinel kirjoitti:
senhän sinä jo varmaan tiesitkin ... ;)
Huomaat, kummalla kannalla minä olen. Mutta kiitos muistutuksesta.
- kristitty.
Sentinel kirjoitti:
Lapsivalelu on kirkossa se peruspilari, jonka varassa lepää koko valtiokirkkojärjestelmä. Sen poistaminen käytöstä kaataisi koko järjestelmän. Tämän vuoksi kirkon on pakko puolustaa lapsivalelua ja yrittää epätoivoisesti etsiä sille tukea myös Raamatun sanan ulkopuolelta.
Lapsivalelu on kirkossa historiallisen kehityksen tulos. Lapsivaleluoppi on luterilaisen kirkon työntekijän ja kirkon kannalta myös arvovaltakysymys, on vaikea myöntää ainakin julkisesti, että oppi, jota julistaa, ei ole totuus asiasta.
Lapsivaleluoppi on jäänne roomalaiskatolisesta kirkosta, jossa on edelleen vielä paljon muutakin raamatunvastaista, mm. sakramenttiopeissa, Marian palvonnassa, ym. Lapsivaleluopille kirkon työntekijät eivät voi mitään, se on tullut jäädäkseen, mutta se ei merkitse sitä, että opetuksen pääpaino tarvitsisi olla siinä. Vaikka ei hyväksyisi lapsivalelua ja pitäisi sitä raamatunmukaisena oppina, siitä ei ole hyödyllistä puhua. Puhuminen tästä, ei poista kirkosta tätä käytäntöä. Luterilaisen kirkon työntekijöiltä odottaisi myös korrektimpaa suhtautumista tässä asiassa niitä uskontokuntia ja kirkkokuntia kohtaan, joilla on käytössään Raamatun alkuperäinen kastekäytäntö."Lapsivalelu on kirkossa historiallisen kehityksen tulos"Sentinel 13.8.2006 klo 16.47
------------
Jaak. 2:7
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.] - ja kristityksi.
Sentinel kirjoitti:
Raamattu opettaa, jotta usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Sillä se, joka Jumalan luokse tulee täytyy uskoa, että Jumala on. Jumalan luokse tullaan henkilökohtaisen uskon kautta niin Raamattu selvästi opettaa. Ei vauva eikä aikuinen tarvitse kastetta ennen kuin on tullut uskoon.
Lihasta syntyy liha, joka ei ole edes vielä ikuisuusolento, koska ikuinen elämä on Kristuksen ruumiissa, johon liitytään kasteessa ja ikuisen elämän Henki, eli Kristuksen henki.
Yksi ruumis, monta jäsentä
12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
"MUTTA JOLLA EI OLE KRISTUKSEN HENKEÄ, SE EI OLE HÄNEN OMANSA" (Room.8:9)
lahkolaisten kastamattomilla lapsilla ei ole Kristuksen henkeä, koska kristillinen kaste on ylenkatsottu
Ap. t. 16:33
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI. - Kristus ympärileikattiin 8 ...
Apostoli35 kirjoitti:
siis kaste rinnastetaan Vanhan liiton ympärileikkaukseen.
"Uuden liiton aikana kastekäsky on annettu vanhemmille. (Mt.28:19-20)."
Aika villi tulkinta.
"Vanhemmilla oli iso vastuu lapsen sakramentista. "
Tuota sakramenttia te jaksatte tuputtaa joka väliin. Missä Raamatussa puhutaan sakramenteista tai siitä, että Jumala toimiin VAIN Sanansa ja sakramenttien kautta. Luterilaisen kirkon kanta mm. armolahjoihin ja Pyhän Hengen toimintaan, Pyhällä Hengellä täyttymiseen on enimmäkseen se, että ne kuuluvat vain apostoliseen aikaan. Kun lähdetään tältä pohjalta tarkastelemaan Raamatullisuutta, kaste ei olekaan ainoa asia, joka hiertää vapaiden suuntien ja luterilaisen kirkon välillä.
Tunnetko Jeesuksen Kristuksen sinun henkilökohtaisena Vapahtajanasi, vai pelastaako kirkon usko sinut?siis kaste rinnastetaan Vanhan liiton ympärileikkaukseen.
....
Kol.2
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. - Apostoli35
Kristus ympärileikattiin 8 ... kirjoitti:
siis kaste rinnastetaan Vanhan liiton ympärileikkaukseen.
....
Kol.2
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.vaan USKO Kristukseen.
"te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON kautta,".
Jos haluaa painotaa kasteen roolia pelastuksessa, sen voi hyvin tehdä, mutta lueppa Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje KOKONAISUUTENA läpi ja vastaa sitten, mikä ihmisen vanhurskauttaa ja mikä pelastaa?
Moni luterilainen pappi on nimittäin niin sotkeentunut kasteen armoon, että opettaa sen täysin riittävän pelastukseen ja Taivaaseen pääsyyn.
Kristus ympärileikattiin, kyllä, mutta myös kastettiin, synnittömänä.
"11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut"
20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani."(Gal.2:20)
5 Koska me USKOSTA olemme saaneet HENGEN, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. [Room. 5:18]
6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava USKO. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11] - tapahtuu
Apostoli35 kirjoitti:
vaan USKO Kristukseen.
"te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON kautta,".
Jos haluaa painotaa kasteen roolia pelastuksessa, sen voi hyvin tehdä, mutta lueppa Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje KOKONAISUUTENA läpi ja vastaa sitten, mikä ihmisen vanhurskauttaa ja mikä pelastaa?
Moni luterilainen pappi on nimittäin niin sotkeentunut kasteen armoon, että opettaa sen täysin riittävän pelastukseen ja Taivaaseen pääsyyn.
Kristus ympärileikattiin, kyllä, mutta myös kastettiin, synnittömänä.
"11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut"
20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani."(Gal.2:20)
5 Koska me USKOSTA olemme saaneet HENGEN, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. [Room. 5:18]
6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava USKO. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]Älä saksi jakeita poikki, vaan lue koko ajatus alusta loppuun. Kaikki tuo tapahtuu kasteessa, jossa ihminen liitetään Kristuksen ruumiiseen ja saa Kristuksen uskon, kun sama Henki ja sama veri alkaa kiertää puhdistaen kaikesta synnistä.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Eihän liha voi uskoa kuin järjellään ennenkuin se saa kasteessa Pyhän Hengen, joka rukoilee sanomattomin huokauksin.
12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
Kasteessa alkaa uusi elämä, jonka Pyhä Henki ja sen yksi ominaisuus usko synnyttää.
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen KASTETUT on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on LIITTÄNYT meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11] - Apostoli35
kristitty. kirjoitti:
"Lapsivalelu on kirkossa historiallisen kehityksen tulos"Sentinel 13.8.2006 klo 16.47
------------
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]viittaa kyllä, mutta katsotaanpa ko. kohtaa tarkemmin.
1 Veljeni, te jotka uskotte meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen, kirkkauden Herraan, älkää erotelko ihmisiä. [3. Moos. 19:15; Sananl. 24:23]
2 Jos teidän kokoukseenne tulee mies, jolla on kultasormus sormessaan ja hieno puku yllään, sekä samalla kertaa köyhä nuhruisissa vaatteissaan,
3 niin ettekö vain osoitakin huomiotanne tuolle hienosti pukeutuneelle ja sano hänelle: "Istu tähän, tässä on hyvä paikka"? Köyhälle te sen sijaan sanotte: "Seiso sinä tuossa", tai: "Istu tähän lattialle jalkojeni viereen."
4 Ettekö te silloin syyllisty erotteluun omassa keskuudessanne? Eikö teistä ole tullut tuomareita, jotka tuomitsevat väärin perustein?
5 Kuulkaa, rakkaat veljeni! Onhan Jumala valinnut juuri maailman silmissä köyhät olemaan uskossa rikkaat ja perimään valtakunnan, jonka Jumala on luvannut häntä rakastaville. [Luuk. 6:20; 1. Kor. 1:26]
6 Mutta te häpäisette köyhän. Eivätkö juuri rikkaat sorra teitä ja raahaa teitä oikeuden eteen? [1. Kor. 11:22]
7 Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]
8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ]
Olet repäissyt yhden jakeen irralleen kokonaisuudesta, jossa Jaakob opettaa lähimmäisen rakkautta ja sitä, ettei ihmisiä pidä erotella. Jos alat tuollaisen kohdan avulla pitämään kasteopetusta.... Niin.
Rikkaat sortavat köyhiä ja siten herjaavat sitä jaloa nimeä, Jeesusta Kristusta.
Jaakobin mielestä oikeaa palvelusta, joka johdattelee aiheeseen:
"27 Puhdasta, Jumalan ja Isän silmissä tahratonta palvelusta on huolehtia orvoista ja leskistä, kun he ovat ahdingossa, ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta. [Matt. 25:35,36; Joh. 17:15; Room. 12:2]"
Tämän palstan muiden uskovien haukkujille (koskee itsenänikin) ja lahkolaisiksi kutsuville seuraavat Jaakobin terveiset:
"11 Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka panettelee veljeään tai tuomitsee hänet, puhuu lakia vastaan ja tuomitsee lain. Mutta jos tuomitset lain, et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari. [3. Moos. 19:16; Ps. 15:3; Matt. 7:1 ]
12 Yksi ainoa on lainsäätäjä ja tuomari, hän, jolla on valta pelastaa ja valta tuomita kadotukseen. Mutta mikä sinä olet tuomitsemaan lähimmäisesi?"
Tehkäämme parannusta asiassa ja siunatkaamme toisiamme ja rukoilkaamme toistemme puolesta, jotta Kristuksen armo ja rakkaus voisi täyttää sydämemme ja keskinäinen rakkaus olla valona heille, jotka maailmasta elävät! - Apostoli35
tapahtuu kirjoitti:
Älä saksi jakeita poikki, vaan lue koko ajatus alusta loppuun. Kaikki tuo tapahtuu kasteessa, jossa ihminen liitetään Kristuksen ruumiiseen ja saa Kristuksen uskon, kun sama Henki ja sama veri alkaa kiertää puhdistaen kaikesta synnistä.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Eihän liha voi uskoa kuin järjellään ennenkuin se saa kasteessa Pyhän Hengen, joka rukoilee sanomattomin huokauksin.
Kasteessa alkaa uusi elämä, jonka Pyhä Henki ja sen yksi ominaisuus usko synnyttää.
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen KASTETUT on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on LIITTÄNYT meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]että kaste on tärkeämpi kuin usko.
Tehdään sitten näin:
"9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Paavali ei sano "USKOSSA, jossa olette herätetyt KASTEEN kautta!" Mutta tulkintasi ko. Raamatunkohdasta on juuri tuo vääristelty näkemys, että usko tulee kasteen kautta eikä niin, että kasteessa herätään kuolleista USKON kautta.
"Eihän liha voi uskoa kuin järjellään ennenkuin se saa kasteessa Pyhän Hengen, joka rukoilee sanomattomin huokauksin. "
Pyhän Hengen saaminen ei ole riippuvainen kasteesta, vaikka kasteessakin Pyhä Henki saadaan. Ihminen voi täyttyä Pyhästä Hengessä, vaikkei olisi kastetta saanut tai vasta paljon kasteen jälkeenkin.
"15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]"
2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]
3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." [Ap. t. 1:5 ]
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." [Matt. 3:11 ]
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. [Ap. t. 8:17, 9:17]
Tärkeä jae:"2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"
Paavali ei kyseenalaistanut Efesolaisten uskoa, vaikka nämä eivät olleet saaneetkaan kastetta Kristuksen nimeen.
Vaimoni tuli uskoon paljon ennen kastettaan, noin kolme vuotta ennen sitä. Jos kerran uskoa ei voi olla ilman Pyhää Henkeä ja Pyhän Hengen saa VAIN kasteessa, miten hän tuli uskoon ENNEN kastetta. Vaimoani ei ole kastettu lapsena. No, seuraavaksi selität varmaan, että no, kyllä Henki puhuu myös Sanan ja sakramentin kautta.
Onko koskaan tullut mieleen, että usko voisikin olla Pyhän Hengen työtä, myös ennen kastetta, eikä Hän ole sidottu tiettyhin menetelmiin tai sakramentteihin, kuten luterilainen oppi vaikuttaa opettavan?
"Kasteessa alkaa uusi elämä, jonka Pyhä Henki ja sen yksi ominaisuus usko synnyttää. "
Sen? Pyhä Henki on persoona, eikä mikään Se. Tuon uuden elämän allekirjoitan täysin.
"17 Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!"(2.Kor.5:17)
Tämän olen omassa elämässäni kokenut, mutta vasta uskoontuloni jälkeen. Yli 30 vuotta lapsikasteeni jälkeen... Olinko uusi luomus jo ennen sitä? Jos olin, minun olisi pitänyt päästä kasteen armon kautta taivaaseen jo ennen uskoontuloani. Tätä näkemystä ei Raamattu tue. - mathetes
ja kristityksi. kirjoitti:
Lihasta syntyy liha, joka ei ole edes vielä ikuisuusolento, koska ikuinen elämä on Kristuksen ruumiissa, johon liitytään kasteessa ja ikuisen elämän Henki, eli Kristuksen henki.
lahkolaisten kastamattomilla lapsilla ei ole Kristuksen henkeä, koska kristillinen kaste on ylenkatsottu
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.Pitää paikkansa!
Yölläkin voi tulla uskoon ja tulla kastetuksi evankeliumin sanan kuulemisen vaikutuksesta!
Vauvoja on kuitenkin turha vielä kastaa koska eivät he voi vielä tulla uskoon ja tunnustaa uskoaan! (Room 10:9-10).
Näin se menee! - ei omissa tuntemuksissa
Apostoli35 kirjoitti:
että kaste on tärkeämpi kuin usko.
Tehdään sitten näin:
"9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Paavali ei sano "USKOSSA, jossa olette herätetyt KASTEEN kautta!" Mutta tulkintasi ko. Raamatunkohdasta on juuri tuo vääristelty näkemys, että usko tulee kasteen kautta eikä niin, että kasteessa herätään kuolleista USKON kautta.
"Eihän liha voi uskoa kuin järjellään ennenkuin se saa kasteessa Pyhän Hengen, joka rukoilee sanomattomin huokauksin. "
Pyhän Hengen saaminen ei ole riippuvainen kasteesta, vaikka kasteessakin Pyhä Henki saadaan. Ihminen voi täyttyä Pyhästä Hengessä, vaikkei olisi kastetta saanut tai vasta paljon kasteen jälkeenkin.
"15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]"
2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]
3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." [Ap. t. 1:5 ]
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." [Matt. 3:11 ]
6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. [Ap. t. 8:17, 9:17]
Tärkeä jae:"2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"
Paavali ei kyseenalaistanut Efesolaisten uskoa, vaikka nämä eivät olleet saaneetkaan kastetta Kristuksen nimeen.
Vaimoni tuli uskoon paljon ennen kastettaan, noin kolme vuotta ennen sitä. Jos kerran uskoa ei voi olla ilman Pyhää Henkeä ja Pyhän Hengen saa VAIN kasteessa, miten hän tuli uskoon ENNEN kastetta. Vaimoani ei ole kastettu lapsena. No, seuraavaksi selität varmaan, että no, kyllä Henki puhuu myös Sanan ja sakramentin kautta.
Onko koskaan tullut mieleen, että usko voisikin olla Pyhän Hengen työtä, myös ennen kastetta, eikä Hän ole sidottu tiettyhin menetelmiin tai sakramentteihin, kuten luterilainen oppi vaikuttaa opettavan?
"Kasteessa alkaa uusi elämä, jonka Pyhä Henki ja sen yksi ominaisuus usko synnyttää. "
Sen? Pyhä Henki on persoona, eikä mikään Se. Tuon uuden elämän allekirjoitan täysin.
"17 Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!"(2.Kor.5:17)
Tämän olen omassa elämässäni kokenut, mutta vasta uskoontuloni jälkeen. Yli 30 vuotta lapsikasteeni jälkeen... Olinko uusi luomus jo ennen sitä? Jos olin, minun olisi pitänyt päästä kasteen armon kautta taivaaseen jo ennen uskoontuloani. Tätä näkemystä ei Raamattu tue.Kannattaa luottaa enemmän Jumalan sanaan, kuin omiin tuntemuksiin järjenpäätelmiin uskosta ja kasteesta, joita kovin paljon esittelet.
KASTEESSA,JOSSA. Kaste on Jumalan luomisprosessi.
ei sanota kasteen kautta, vaan kasteessa, jossa herätetään uuteen elämään paratiisissa syntiinlankeemuksessa hengellisesti kuollut ihminen
Kasteessa ihminen liitetään Kristukseen, puetaan Kristukseen.
Kasteelle vietiin kokonaisia perheitä perheenpäämiehen "uskon kautta".
Joka uskoo JA KASTETAAN, SE PELASTUU. Pelastuvalla on molemmat sekä usko ja kaste, jotka ovat saman lahjaksi saadun pelastustalentin eri puolet. Suomen kielen ja-sana ei tarkoita järjestystä, vaan on rinnastukonjunktio, luottelointi ja rinnastus.
Evankeliumin liikkeellelähtöön liittyy ainutkertaisia Hengen järjestyksiä ja ilmestyksiä, koska aluksi kaikki vastustivat pakanoiden kastamista. Tarvittiin poikkeuksellisiä merkkejä, jotta evankeliumi olisi lähtenyt liikkeelle.
Jos ihminen olisi uudestisyntynyt ennen kastettaan , niin eihän silloin enää tarvitsisi kuolla yhdessä Kristuksen kanssa ja taas synnyttäisi uudestaan kasteessa elämään uutta elämää.
Vanha SYNTINEN ihminenhän se kasteessa Kristuksen kanssa kuolee. Paavalillekin sanottiin, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi huutaen avuksi Jumalan nimeä.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä SYNTINEN ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. [Gal. 5:24, 6:14; Ef. 4:22; Kol. 3:5] - vauva.
mathetes kirjoitti:
Pitää paikkansa!
Yölläkin voi tulla uskoon ja tulla kastetuksi evankeliumin sanan kuulemisen vaikutuksesta!
Vauvoja on kuitenkin turha vielä kastaa koska eivät he voi vielä tulla uskoon ja tunnustaa uskoaan! (Room 10:9-10).
Näin se menee!Vauvoja on kuitenkin turha vielä kastaa koska eivät he voi vielä tulla uskoon ja tunnustaa uskoaan! (Room 10:9-10).
Raamatun mukaan brefos=vauva/sikiö voi uskoa, samoin micros, sylivauva Jeesuksensylissä uskoo, koska oli saanut Jeesuksen kosketuksen (Mk.9;36,42) Tuomaan mukaan imeväisen lapsi uskoo.
Lasten ja imeväisten suusta kuullaan uskontunnustus.
Jumalalle on äärettömän helppoa synnyttää sanansa ja Henkensä kautta vauvalle pelastava usko. Vauva kuulee jo varhaisessa sikiövaiheessa puheen, kuten Johannes, joka hypähti ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen sanat.
Jopa kuolleetkuulevat Jeesuksen sanat, saatikka elävät lapset. Lasarus kuuli kolme sanaa: Lasarus tule ulos! ja Lasarus heräsi kuolleista ja tuli ulos haudasta. - kopiointia
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.Etkö osaa keskustella ollenkaan asiasta, kun kopioit
tuota samaa valhetta uudelleen ja uudelleen. - vaikeaksi
Tapio522 kirjoitti:
Apostoli35: "Millä verbimuodolla sinä kierrät seuraavan:
Jeesushan ihan selvällä suomenkielellä käskee opetuslapsia kastamaan ihmisiä! Vai tarkoittiko hän sanoillaan " antakaa Jumalan kastaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?" Jos näin on, miksei Raamatussa sitten lue niin"?
----
Kun on kyseessä kasteen ulkonainen toimittaja (siis kastaja; "KASTAKAA"), verbi on aktiivissa.
Muulloin kastaa-verbi on säännöllisesti passiivimuodossa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi?
Passiivimuoto kastaa-verbissä ilmaisee sen, että kastajana on Jumala. Ananias toimi välikappaleena ja Paavali oli kohde.
Helluntalainen EINO MANNINEN opettaa kirjassaan "EVANKELIUMIN KASTE (v:lta-57) näin:
"Sellainen lause, että "kaste on Jumalan teko" , on eräs useimmiten toistettuja, vailla Sanan tukea olevia iskulauseita lastenkastajilla.
Jääkö kasteestasi jäljelle pelkkä vesi ja oma suoritus?Tuolla periaatteella Jumala tekee kaiken, joten
annetaan hänen mennä kaikkeen maailmaan saarnaamaan.
Hän kuulemma suorittaa kasteenkin ja ehtoollisen
jaon ja opettamisen ja, ja, ja,...
Helppoa tämä luterilainen lähetystyö.
Kätätköhän sinä ollenkaan omaa järkeäsi kun kyse-
lysi ja sekoilusi alkaa muistuttaa jo farssia.
Tämä sanaleikki, opetuslapseuttakaa, ehtoollistutta-
kaa, julistuttakaa, autuullistuttakaa, pyhityttäkää,
jne, jne on aika hauskaa, muuta sillä ei ole mitään
tukea opetuslasten toiminnassa.
He menivät, saarnasivat, kastoivat, opettivat . - Apostoli35
ei omissa tuntemuksissa kirjoitti:
Kannattaa luottaa enemmän Jumalan sanaan, kuin omiin tuntemuksiin järjenpäätelmiin uskosta ja kasteesta, joita kovin paljon esittelet.
ei sanota kasteen kautta, vaan kasteessa, jossa herätetään uuteen elämään paratiisissa syntiinlankeemuksessa hengellisesti kuollut ihminen
Joka uskoo JA KASTETAAN, SE PELASTUU. Pelastuvalla on molemmat sekä usko ja kaste, jotka ovat saman lahjaksi saadun pelastustalentin eri puolet. Suomen kielen ja-sana ei tarkoita järjestystä, vaan on rinnastukonjunktio, luottelointi ja rinnastus.
Evankeliumin liikkeellelähtöön liittyy ainutkertaisia Hengen järjestyksiä ja ilmestyksiä, koska aluksi kaikki vastustivat pakanoiden kastamista. Tarvittiin poikkeuksellisiä merkkejä, jotta evankeliumi olisi lähtenyt liikkeelle.
Jos ihminen olisi uudestisyntynyt ennen kastettaan , niin eihän silloin enää tarvitsisi kuolla yhdessä Kristuksen kanssa ja taas synnyttäisi uudestaan kasteessa elämään uutta elämää.
Vanha SYNTINEN ihminenhän se kasteessa Kristuksen kanssa kuolee. Paavalillekin sanottiin, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi huutaen avuksi Jumalan nimeä.
4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä SYNTINEN ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. [Gal. 5:24, 6:14; Ef. 4:22; Kol. 3:5]"Suomen kielen ja-sana ei tarkoita järjestystä, vaan on rinnastukonjunktio, luottelointi ja rinnastus. "
Miten asia on alkukielessä?
"Evankeliumin liikkeellelähtöön liittyy ainutkertaisia Hengen järjestyksiä ja ilmestyksiä, koska aluksi kaikki vastustivat pakanoiden kastamista. Tarvittiin poikkeuksellisiä merkkejä, jotta evankeliumi olisi lähtenyt liikkeelle. "
Eli Pyhän Hengen toiminta kuuluu vain apostoliseen aikaan? Kyllä tämä vastaus kuulostaa enemmänkin selittelyltä ja järjen päätelmältä kuin usko siihen, että Pyhä Henki toimii edelleenkin aivan samoin kuin apostolien aikana ja tulee toimimaan Jeesuksen paluuseen asti.
"jossa herätetään uuteen elämään paratiisissa syntiinlankeemuksessa hengellisesti kuollut ihminen "
Ja tämä tapahtuu 80% suomalaisista?
Olen aivan samaa mieltä tuosta vanhan ihmisen hautaamisesta jne., mutta kyllä Raamatussa myös sanotaan, että hedelmistään puu tunnetaan, eikä huono puu voi tuottaa hyvää hedelmää ja päinvastoin.
Mikä on siis lapsikasteen näkyvä hedelmä? Uskovien suuri määrä? Armolahjojen toimiminen seurakunnissa? Jeesuksen Kristuksen evankeliumin leviäminen kautta Suomen, kun noin monta ihmistä pääsee osalliseksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta jo lapsena?
Viime vuonna 30 000 erosi kirkosta....
"Kasteelle vietiin kokonaisia perheitä perheenpäämiehen "uskon kautta". Kyllä nyt teet omaa tulkintaa Paavalin sanoista. Pelastus tulee uskon kautta, henkilökohtaisen uskon, eikä kirkon uskon.
Mikä on sinun suhteesi Jeesukseen Kristukseen? Sakramentti?
"Tarvittiin poikkeuksellisiä merkkejä, jotta evankeliumi olisi lähtenyt liikkeelle. "
Ja nykyäänkö ei tarvita, kun uskosta ja kirkosta luopuminen on villeimmillään? Voi hyvää päivää. Te olette laatikoineet Pyhän Hengen, eli itse Jumalan toimimimaan vain tiettynä aikana? - Sentinel
kristitty. kirjoitti:
"Lapsivalelu on kirkossa historiallisen kehityksen tulos"Sentinel 13.8.2006 klo 16.47
------------
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]Sieltä voimme aivan selvästi huomata, että Lapsivalelu on aivan KEKSITTY riitti ... siinä EI OLE MITÄÄN Raamatullista.
- Sentinel
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.Kirkot kuten katolinen, ortodoksinen sekä luterilainen kirkko opettavat, että kasteen sakramentti pelastaa. Myös näiden kirkkojen ulkopuolella on opetusta, jossa opetetaan, että kun uskoo ja kastetaan, niin silloin vasta on pelastunut. Raamattu ei kuitenkaan opeta näin. Sillä Raamattu opettaa, että kun ihminen on tehnyt parannuksen ja uskonut evankeliumin, niin uskoon tullut menee kasteelle sen tähden kun on jo pelastunut, ei siksi, että hän pelastuisi kun käy kasteella. Kaste on myös ulkonainen merkki pelastuksesta, joka ei kuitenkaan pelasta, vaan jo pelastunut kastetaan vedessä Raamatun opetuksen mukaisesti. Aion seuraavaksi käydä Raamatun kohtien kanssa läpi tämän aihepiirin, ja näemme, että vesikaste ei pelasta, mutta kuuluu jo pelastuneelle.
Ilm 18: 1 Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan. 2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi. 3 Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa. 5 Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.
Ilmestyskirja puhuu suuresta Babylonista, joka tulee kukistumaan viimeisinä päivinä. Tämä ilmestyskirjan Babylon tarkoittaa sitä Babylonin uskonnollista henkeä, joka on sekoittunut jokaiseen maailmassa olevaan uskontoon, ainoastaan puhdas usko Herraan Jeesukseen Kristukseen on vapaa tästä Babylonian uskonnon orjuuden ikeestä. Sana Babylon on kreikkalainen muoto heprealaisesta sanasta Baabel, joka tarkoittaa sekaannusta ja sekoitusta. Eli Babylonin uskonto on sekoitus monia erilaisia eri kansojen uskomuksia. Kun, katolinen kirkko syntyi Roomaan n. 312 jKr., niin keisari Konstantinus ”kääntyi” kristinuskoon. Roomassa vaikutti silloin uskontojen synkretismi, eli moni uskontoisuus ja keisari yhdisti tämän Babylonialaisen moni uskontoisuuden sekä krisntinuskonnon toisiinsa. Näin syntyi Rooman katolinen kirkko, joka on siis sekoitus kristinuskoa sekä Babylonian uskontoa ja sillä tavalla, että asioille annettiin kristillinen nimi, mutta asian sisältö oli pakanallinen. Esim. Baabelin uskonnossa veden vihmonnan avulla sai puhdistuksen synneistään ja uuden elämän. Rooman Katolisessa kirkossa ihminen pelastuu vesikasteen sakramentissa ja saa uuden elämän. Babylon pitää sisällään siis myös kirkkolaitoksen sekä käsite Babylon pitää sisällään Babylonin uskonnon, jonka opit Rooman katolinen kirkko toi kirkkonsa jumalanpalveluselämään. Katolinen sakramentalismi jäi perinnöksi myös ortodoksiseen sekä luterilaiseen kirkkoon.
Tuossa Raamatun jaejaksossa Ilm 18:1-5 on kehotus Jumalan kansalle, joka on Babylonissa tulla ulos sieltä. Eli näin myös luterilaisen kirkon piirissäkin on Herraan Jeesukseen uskovia, jotka eivät aseta pelastustaan lapsikasteen sakramenttiin, vaan Kristuksen sovitustyöhön sekä heidän omakohtaiseen uskoontuloonsa parannuksenteon kautta.
Jumala kutsuu kirkoissa olevia uskovia ulos Baabelista, koska ovat Hänen kansaansa, etteivät tule osalliseksi Baabelin synneistä, sillä viimeisinä päivinä ekumeeninen maailmankirkko tulee pakottamaan kaikki uskomaan saatanan ekumeenisen evankeliumin eikä silloin sinne jää yhtään tilaa uskoa Raamatun opettamalla tavalla Jeesukseen Kristukseen. Ne jotka sinne jäävät, niin he joutuvat kadotukseen, koska eivät uskoneet rakkautta totuuteen.
2 Tess 2: 8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, 9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä 10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. 11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, 12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Lopun ajan laittomuus saavuttaa huippunsa, jossa laiton ilmestyy ja eksyttää saatanan valheen voimalla monia ekumeenisen valhe-evankeliumin kautta kadotukseen. Niinkuin valitettavasti jo nyt on paljon uskovia ekumenian pauloissa, mutta sieltäkin voi Jumalan armosta tehdä parannuksen, siksi Jumala sanoo Ilm luku 18: "Tulkaa ulos sieltä".
Kirkon sisällä on siis uskovia, jotka ovat lapsikasteen väärän opetuksen alaisina. Ja he ovat silti minun sisariani ja veljiäni. Tarkoitan kirkon sisällä niitä uskovia, jotka ovat pelastuneet parannuksenteon kautta eivätkä laita pelastustaan ”kasteen sakramenttiin”, joka on väärää opetusta. En voi kuitenkaan ketään sisarta ja veljeä pakottaa väkisin kasteelle. Raamatun selkeä opetus on, että uskoon tulleet kastetaan Herran Jeesuksen nimeen. Sellainen uskova, joka uskoo sylivauva ”kasteen” olevan Raamatun opettama vesikaste on väärän opetuksen alainen sekä tottelemattomuuden tilassa, koska häntä ei ole kastettu Raamatun opettamalla tavalla eli uskoon tulon jälkeen. Hän on kuitenkin pelastunut, jos on tehnyt parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen. Mutta silti kehotan sinua, jota ei ole kastettu Raamatun opettamalla tavalla, että mitä viivyttelet anna kastaa itsesi! - Valen
ei omissa tuntemuksissa kirjoitti:
Kannattaa luottaa enemmän Jumalan sanaan, kuin omiin tuntemuksiin järjenpäätelmiin uskosta ja kasteesta, joita kovin paljon esittelet.
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä SYNTINEN ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. [Gal. 5:24, 6:14; Ef. 4:22; Kol. 3:5]"Joka uskoo JA KASTETAAN, SE PELASTUU."
Tämä jae jatkuu ja siitä ilmenee tärkeä totuus: KASTAMATTOMUUS EI KADOTA; EPÄUSKO KADOTTAA! -->
"Joka ei usko, se ei pelastu" (kasteen puuttumisesta ei sanota mitään!)
Siunausta!
Valen - mietihän
Valen kirjoitti:
"Joka uskoo JA KASTETAAN, SE PELASTUU."
Tämä jae jatkuu ja siitä ilmenee tärkeä totuus: KASTAMATTOMUUS EI KADOTA; EPÄUSKO KADOTTAA! -->
"Joka ei usko, se ei pelastu" (kasteen puuttumisesta ei sanota mitään!)
Siunausta!
Valenkastamattomalta pakanalta puuttuu Pyhä Henki
vauva. kirjoitti:
Raamatun mukaan brefos=vauva/sikiö voi uskoa, samoin micros, sylivauva Jeesuksensylissä uskoo, koska oli saanut Jeesuksen kosketuksen (Mk.9;36,42) Tuomaan mukaan imeväisen lapsi uskoo.
Lasten ja imeväisten suusta kuullaan uskontunnustus.
Jumalalle on äärettömän helppoa synnyttää sanansa ja Henkensä kautta vauvalle pelastava usko. Vauva kuulee jo varhaisessa sikiövaiheessa puheen, kuten Johannes, joka hypähti ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen sanat.
Jopa kuolleetkuulevat Jeesuksen sanat, saatikka elävät lapset. Lasarus kuuli kolme sanaa: Lasarus tule ulos! ja Lasarus heräsi kuolleista ja tuli ulos haudasta."Raamatun mukaan brefos=vauva/sikiö voi uskoa, samoin micros, sylivauva Jeesuksensylissä uskoo, koska oli saanut Jeesuksen kosketuksen (Mk.9;36,42)
----
Näinhän se on Raamatun Sanan mukaan!
Järkiparkamme ei vain tahdo uskoa tätä todeksi.
Esim. Luukas käyttää sanaa "brefos" (Luuk. 18:15), joka merkitsee vastasyntynyttä lasta, vauvaa.
(Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä).
Lueppa linkki!
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.h tmlTapio522 kirjoitti:
"Raamatun mukaan brefos=vauva/sikiö voi uskoa, samoin micros, sylivauva Jeesuksensylissä uskoo, koska oli saanut Jeesuksen kosketuksen (Mk.9;36,42)
----
Näinhän se on Raamatun Sanan mukaan!
Järkiparkamme ei vain tahdo uskoa tätä todeksi.
Esim. Luukas käyttää sanaa "brefos" (Luuk. 18:15), joka merkitsee vastasyntynyttä lasta, vauvaa.
(Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä).
Lueppa linkki!
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.h tml- Valen
mietihän kirjoitti:
kastamattomalta pakanalta puuttuu Pyhä Henki
Pyhän Hengen saa kun tulee uskoon..ennen kastetta:
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?""
(Apostolien teot 10:43-47, 1933/38 käännös)
Ensin usko, sitten Pyhä Henki ja sitten kaste. Kaste ei silti pelasta, vaan usko joka tulee kuulemisesta Kristuksen Sanan kautta. :)
Siunausta!
Valen - kastaa pitää
Valen kirjoitti:
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?""
Ensin usko, sitten Pyhä Henki ja sitten kaste. Kaste ei silti pelasta, vaan usko joka tulee kuulemisesta Kristuksen Sanan kautta. :)
Siunausta!
ValenMilloinkas se kastamaton pakanalapsi ja lahkouskoisen kastamaton lapsi olisi Kristuksen Hengen saanut, kun pyhä kaste on laiminlyöty.
Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. - saaneiden ongelma
kastaa pitää kirjoitti:
Milloinkas se kastamaton pakanalapsi ja lahkouskoisen kastamaton lapsi olisi Kristuksen Hengen saanut, kun pyhä kaste on laiminlyöty.
Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.Pyhä Henki tuntuu puuttuvan, kunnes tekevät parannuksen ja uskovat Jeesukseen henkilökohtaisena pelastajaan.
Että suuta pienemmälle, kiitos! - saaneiden ongelma
kastaa pitää kirjoitti:
Milloinkas se kastamaton pakanalapsi ja lahkouskoisen kastamaton lapsi olisi Kristuksen Hengen saanut, kun pyhä kaste on laiminlyöty.
Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.Pyhä Henki tuntuu puuttuvan, kunnes tekevät parannuksen ja uskovat Jeesukseen henkilökohtaisena pelastajaan.
Että suuta pienemmälle, kiitos! Valen kirjoitti:
Siunausta!
ValenValen:
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
---
Neljä kertaa Apt. teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle Apt. 19:1-7).
Näin totetuivat Jeesuksen sanat apostoleilleen:
"...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan
ääriin saakka" (Apt. 1:8).
Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
Pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Hengen lahjana.- Kysyvä ...
Tapio522 kirjoitti:
Apostoli35: "Millä verbimuodolla sinä kierrät seuraavan:
----
Jääkö kasteestasi jäljelle pelkkä vesi ja oma suoritus?Upotuksessa eli kasteessa toimii Jumalan voima, joka uudestisynnyttää kastettavan.
Valelu-riitissä ei toimi kuin ihminen. - Sentinel
Kysyvä ... kirjoitti:
Upotuksessa eli kasteessa toimii Jumalan voima, joka uudestisynnyttää kastettavan.
Valelu-riitissä ei toimi kuin ihminen.EI tapahdu kasteessa, vaan Uskoon tulossa.
- water and The Spirit
Sentinel kirjoitti:
EI tapahdu kasteessa, vaan Uskoon tulossa.
Nämä 12 uudestisyntyivät vedestä ja Hengestä kasteessa. Jeesus sanoo, että oikea uudestisyntyminen Ylhäältä tapahtuu vedestä ja Hengestä. Vasta Pyhän Hengen saaminen kasteessa synnytti miehiin pelastava uskon. "Se on Jumalan teko, että te uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt" sanoo Jeesus.
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä. - yks toinen
water and The Spirit kirjoitti:
Nämä 12 uudestisyntyivät vedestä ja Hengestä kasteessa. Jeesus sanoo, että oikea uudestisyntyminen Ylhäältä tapahtuu vedestä ja Hengestä. Vasta Pyhän Hengen saaminen kasteessa synnytti miehiin pelastava uskon. "Se on Jumalan teko, että te uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt" sanoo Jeesus.
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.Olet epäraamatullinen, kun väität heidän tulleen toisen kerran uskoon.
Teet Paavalista miehen, joka valehteli sanoessaan:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Ap.t.19:2 He olivat siis uskovia miehiä.
Uskovat ovat aina uudestisyntyneitä, siksi Paavali kysyi heiltä onko heillä Pyhän Hengen lahja eli Helluntai-kokemus. (heillä oli usko Jeesukseen, mutta eivät ollet koskaan kuulleet Pyhän Hengen olemassaolosta jae 2)
Väität:
>>"Nämä 12 uudestisyntyivät vedestä ja Hengestä kasteessa."
vastaan:
Ap.t.19:5 "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen."
EI SANOTA HEIDÄN ENÄÄ UUDELLEEN UUDESTISYNTYNEEN!
Koska luet Raamattua oman väärän oppisi kautta, joudut näin sairaisiin tulkintoihin, että näiden oli pakko tulla kahteen kertaan uskoon.
Ja kaiken lisäksi he eivät saaneet Pyhän Henkeä kasteessa, eikä kasteen jälkeen.
Vaan nämä uskovat jotka Paavali kastoi TÄYTTYIVÄT PYHÄLLÄ HENGELLÄ, VASTA MYÖHEMMIN KASTEEN JÄLKEEN "KUN PAAVALI LAITTOI KÄTENSÄ HEIDÄN PÄÄLLEEN" (jae 6.) tämä oli sama, mitä opetuslapsille tapahtui Helluntaina, kun he olivat yläsalissa Ap.t.2:1-17 odottamassa LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ (Ap.t.2:38-39)
Voisitko miettiä asiaa uudemman kerran, Jumalan tahto on, että tutkisimme asian ja voisimme tuoda terveen opetuksen näistä asioista.
Vai oletko ihminen, joka ei koskaan ota mitään vastaan keneltäkään? Mutta et kai voi ja tahdo selkeää Raamatun sanaa selittää tahallaisi vääräksi? - kaste
yks toinen kirjoitti:
Olet epäraamatullinen, kun väität heidän tulleen toisen kerran uskoon.
Teet Paavalista miehen, joka valehteli sanoessaan:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Ap.t.19:2 He olivat siis uskovia miehiä.
Uskovat ovat aina uudestisyntyneitä, siksi Paavali kysyi heiltä onko heillä Pyhän Hengen lahja eli Helluntai-kokemus. (heillä oli usko Jeesukseen, mutta eivät ollet koskaan kuulleet Pyhän Hengen olemassaolosta jae 2)
Väität:
>>"Nämä 12 uudestisyntyivät vedestä ja Hengestä kasteessa."
vastaan:
Ap.t.19:5 "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen."
EI SANOTA HEIDÄN ENÄÄ UUDELLEEN UUDESTISYNTYNEEN!
Koska luet Raamattua oman väärän oppisi kautta, joudut näin sairaisiin tulkintoihin, että näiden oli pakko tulla kahteen kertaan uskoon.
Ja kaiken lisäksi he eivät saaneet Pyhän Henkeä kasteessa, eikä kasteen jälkeen.
Vaan nämä uskovat jotka Paavali kastoi TÄYTTYIVÄT PYHÄLLÄ HENGELLÄ, VASTA MYÖHEMMIN KASTEEN JÄLKEEN "KUN PAAVALI LAITTOI KÄTENSÄ HEIDÄN PÄÄLLEEN" (jae 6.) tämä oli sama, mitä opetuslapsille tapahtui Helluntaina, kun he olivat yläsalissa Ap.t.2:1-17 odottamassa LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ (Ap.t.2:38-39)
Voisitko miettiä asiaa uudemman kerran, Jumalan tahto on, että tutkisimme asian ja voisimme tuoda terveen opetuksen näistä asioista.
Vai oletko ihminen, joka ei koskaan ota mitään vastaan keneltäkään? Mutta et kai voi ja tahdo selkeää Raamatun sanaa selittää tahallaisi vääräksi?On sinulla luja usko, kun sanot, että miehet olivat syntyneet vedestä ja Hengestä, vaikka he eivät olleet saaneet vielä Henkeä ennen kastetta.
Tee parannus harhaopeistasi.
1 Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia [Ap. t. 18:24]
7 Heitä oli arviolta kaksitoista miestä. - Sentinel
kaste kirjoitti:
On sinulla luja usko, kun sanot, että miehet olivat syntyneet vedestä ja Hengestä, vaikka he eivät olleet saaneet vielä Henkeä ennen kastetta.
1 Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia [Ap. t. 18:24]
7 Heitä oli arviolta kaksitoista miestä.Uudestisynytyminen tapahtuu ennen Kastetta, Raamatun mukaan.
- yks toinen
kaste kirjoitti:
On sinulla luja usko, kun sanot, että miehet olivat syntyneet vedestä ja Hengestä, vaikka he eivät olleet saaneet vielä Henkeä ennen kastetta.
7 Heitä oli arviolta kaksitoista miestä.epäilin kykyäsi ymmärrtää luettua tekstiä.
"Ap.t.19:2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"(HUOM! USKOON)"Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." "
Vesi tarkoittaa Jumalan sanaa, mikä on toinen uudestisynnyttävä elementti, vesi ei tarkoita kastetta tässä kohdassa, siinä se sinun ongelmasi, miksi asiat menevät "juoppon nappiin".
"Te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta vaan katoamattomasta siemenestä Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta." 1. Piet. 1:23
Taas huomaamme, että sana on taas uudestisynnytämässä elävään uskoon ja vesi ei ole "katoamaton siemen" vaan se on katoava koska se on näkyväisiä aineita. Johannes käsittelee muutenkin vettä myös Jeesuksen puheissa esim. Joh. 4:14 silloinkaan ei ole kysymys kasteesta.
Kun hän puhuu kasteesta hän puhuu siitä selkeästi nimeltä Joh. 3:22-23, 4:1-2. Eikö olisi aika sinun antaa periksi? Sentinel kirjoitti:
Uudestisynytyminen tapahtuu ennen Kastetta, Raamatun mukaan.
Sentinel;
"Uudestisynytyminen tapahtuu ennen Kastetta, Raamatun mukaan".
----
Laitappa pari Raamatun paikkaa väitteesi tueksi.
Onko sinun mielestäsi, Sentinel, kaste lakia vai evankeliumia?
Tarkistin suomenkielisiä käännöksiä kohdasta (Apt. 2:38).
Niissä (myös ev.lu.kirkon virallisissa käännöksissä!) käännetään 'ottakoon kasteen' (KR1938,KR1992), 'antakaan kastaa' (KR1642,KR1776,1862,vapaa.ev.lut1935) jne.
Joka tapauksessa alkutekstissä on seuraavat suluissa ilmoitetut muodot teonsanoissa:
'Tehkää parannus [aktiivi-teonsana] ja ottakoon kukin teistä kasteen [passiivi-teonsana]' (Kirkkoraamatun v. 1938 käännöksen tekstiä)
Siis ensimmäinen teonsana:
'Tehkää parannus' - kyse on aktiivi-teonsanasta eli ei kukaan tee parannusta sinun puolestasi! Ei isäsi, äitisi tai 'kummisi'!
Ja toinen teonsana:
'ottakoon kukin teistä kasteen' - kyse on passiivi-teonsanasta. Eli oikeastaan voitaisiin kääntää 'tulkoon kukin teistä kastetuksi'. Miksi näin?
Miksei apostoli Pietari sanonut: 'ja tulkoon kuin teistä Jeesukseen Kristukseen uskovaksi'?
Eikö voisi ajatella että kyllähän tuleminen Jeesukseen Kristukseen uskovaksi on paljon tärkeämpää kuin tulla kastetuksi? "Miksi heti puhua kastetuksi tulemisesta! Puhu ensin uskovaksi tulemisesta!"
Selvästi haluttiin noille piston sydämeen saaneille parannuksessa oleville syntisille antaa ymmärtää että 'teille tuleminen kastetuksi on NIMENOMAAN siirtyminen ei-uskovien joukosta uskovien joukkoon'!
'Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.' (Apt. 2:41)
Kaikki jotka kastettiin totenapitivät (henkilökohtaisesti!) Pietarin saarnan, erityisesti kohdan 'tehkää parannus ja ottakoon ... kasteen syntienne anteeksisaamiseksi ... '.
Näin jokainen noista kolmestatuhannesta, jotka kastettiin teki - henkilökohtaisesti! - parannuksen sinä päivänä. Muille ei tehty mitään vesitoimituksia (perustellen esimerkiksi tyyliin 'nyt kun sinun aviomiehesi teki parannuksen eikös kasteta sen perusteella sinutkin!).- eepu*
.. johtaa pelastuksen menettämiseen!
..ja luterilaisten vauva-valelu HARHAOPILLA painostus on Jumalan Tahdon vastaista epäraamatullista sielunvihollisen harhaoppia!
Lisäksi luterilaiset ovat kehitelleen tästä opistaan epäraamatullisen ehdottomat ”yksikasteopin”, jolla he painostavat ja pelottelevat vauva-valeltuja ihmispoloisia valheellisin perustein?! Ja tekevätpä vielä Jumalastakin sadistisen kiduttajankin?!
He eivät millään sallisi kenenkään (-llekään) (varsinkaan kirkonjäsenille) mennä ja ottaa sitä henkilökohtaista OIKEATA USKONMUKAISTA UPOTUSKASTETTA HERRAMME ja VAPAHTAJAMME NIMEEN?!!
*
Tämä tällainen EPÄRAAMATULLINEN "vauva-valelu - yksikasteopilla” pelaaminen saa PALJON PAHAA AIKAISEKSI YHTEISKUNNALLISESTIKIN jopa KOKO MAAILMAAKIN AJATELLEN,
… sillä, voidaanpa sanoa, että tästä ”harhaopista” johtuvat monet maailmassa tapahtuvat rikollisuuden ja onnettomuudetkin ja eri sairauksien lisääntyminen! .. koska ihmisiltä puuttuu tämä tärkeä YHTEYSKANAVA JUMALAAN, tämä pyhityksen elementti; PYHÄN HENGEN LAHJA!!!
"ANTAKAA PELASTAA itsenne tästä nurjasta sukupolvesta. -- Tehkää (siis) parannus ja OTTAKOON kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN."
*
...niinpä tahallinen USKONMUKAISEN (Apt.2:38; 8:37) UPOTUSKASTEEN hylkääminen, jossa myös PYHÄ HENKI Lahjoitetaan YLHÄÄLTÄ, johtaa pelastuksen menettämiseen!!
Sillä; ” … jolla ei ole Kristuksen HENKEÄ, se ei ole hänen omansa.” … sillä vain Hänen omansa PELASTUVAT!!!
*
Ystäväiseni, Jumala ON Rakkaus, ja Hän haluaa, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan Totuuden!
Kristus on se ”Jonka kautta te (USKOSTA) myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella, Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun USKOITTE JUMALAAN, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol.2:11,12)
Kaste tulee siis ottaa itse henkilökohtaisesti; ymmärryksellä! Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pelastuksen menettämiseen!!
”Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen LAKINI heidän mieleensä, ja KIRJOITAN ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Heb.8:10)
Paavali sanoo: ”Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän PYHITYKSENNE, … nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja PYHITYKSEEN, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;” (Room.6:22; Heb.12:14)
--- Ystäväni, jos et käy henkilökohtaisella (Apt.2:38) upotuskasteella; -- jäät ilman Jumalan Pyhän Hengen Lahjaa, -- ja Raamattu sanoo: ” Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.” … sillä vain Hänen omansa PELASTUVAT!!!
Ystäväiseni anna pelastaa itsesi; tee rohkea USKONRATKAISU Jumalan KUTSUUN; Sillä tämä On se Ainut ja Oikea Tie PELASTUKSEEN ja Jumalan tahdonmukaiseen VANHURSKAUTEEN: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa!
*
VAPAHTAJA sanoo: "..sitä, joka minun tyköni TULEE, minä en heitä ulos." ja tämä USKONMUKAINEN UPOTUSKASTE on VARMASTI Raamatun ilmoituksen mukaisesti VAPAHTAJAN LUO TULEMISTA!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
…. ja niin te pääsette Hengen yhteyteen: ”Sillä TÄMÄ on se LIITTO, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen LAKINI heidän mieleensä, ja KIRJOITAN ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: ´TUNNE HERRA`; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, TUNTEVAT MINUT." (ks. Hebr.:8:10, 11; ks.myös Heb.10:16, 17).
"Teemmekö (hylkäämmekö) siis LAIN mitättömäksi USKON kautta? POIS se! Vaan me vahvistamme LAIN.”
Sillä; ”…HENGEN HEDELMÄ on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole LAKI. "sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan LAIN NOUDATTAJAT VANHURSKAUTETAAN.” (ks. Heb.8:10,11; Apt.2:38; Room.3:31; Gal.5:22, 23; Room.2:13)
*
”Jos te pidätte minun KÄSKYNI, niin te pysytte minun RAKKAUDESSANI, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.” Joh.15:10
"Hänen kättensä teot ovat TOTISET ja OIKEAT; LUOTETTAVAT ovat kaikki hänen ASETUKSENSA.
Ne pysyvät järkkymättä aina ja iankaikkisesti; ne ovat tehdyt TOTUUDESSA ja OIKEUDESSA." (Psalmi 111:7,8)
Sillä; ”LOPPUSANA kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: PELKÄÄ JUMALAA ja pidä HÄNEN KÄSKYNSÄ, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä. Saar.12:13
*
♥ MARANATA! ♥ - RitariOlevainen
jauhat noita sanamuotoja ja verbejäsi,ja puhut kasteen "kannattajista"? Ikäänkuin olisi usempi kastetapa,ei ole kuin yksi Ramatullinen kaste,siis vesikaste,Henki kaste on eri kaste.
kate tapahtuu uskoon tulleelle henkilölle,uskovien upotuskasteella,kasteen hautaan,niikuin Raamattu opettaa.
Rean sivuilla on RAMUN kootut Raamatun paikat jotka kertovat uudestisyntymisestä,eikä ainuttakaan sanaa ole kasteesta yleensä,ehkä toissijaiseti jotain on,mutta suoraan uudestisyntymiseen johdattavaa sanaa kasteesta ei löydy siitä luettelosta ja siinä on Ramu nähnyt paljon vaivaa,mutta ei ole varsinkaan opettamastaan lapsikasteesta edes yhtä tavua,silti kirkon teologit selittää lapsikasteen raamatulliseksi,käsittämätöntä Sanan vääristelyä.
Muuten Ramulle kiitos vaivannäöstä!Ja samalla todistuksesta,että lapsikastetta ei ole Raamatussa ! On lisäksi huomattava, että kohdassa (Apt. 22:16) esiintyvä teonsana 'kastaa' (bapditzoo) ei ole passiivissa, vaan sen muoto on sellainen, jota suomenkielessä ei suoraan ole. Tästä luterilainen Matti Väisänen kirjoittaa:
"Toisin sanoen Paavalin tuli toimia niin, että hän tuli kastetuksi. Se oli siis evankelinen kehotus ottaa kaste vastaan." (Matti Väisänen: Pyhä kaste Raamatussa, s. 253)
Väisäsen mukaan ihmisen tulee toimia niin (Sauluksen tavoin), että hän itse tulee kastetuksi. Kehoitus (opetuslapsi Ananiaan esittämä Saulukselle, kts. (Apt. 22:16)) voidaan Väisästä mukaellen esittää seuraavasti:
'Nouse, ota kastetuksi tuleminen vastaan ...'
Saulus tarsolainen otti kastetuksi tulemisensa vastaan.JEV238:
"On lisäksi huomattava, että kohdassa (Apt. 22:16) esiintyvä teonsana 'kastaa' (bapditzoo) ei ole passiivissa, vaan sen muoto on sellainen, jota suomenkielessä ei suoraan ole".
....
"Saulus tarsolainen otti kastetuksi tulemisensa vastaan".
---
Kaste ei siis ole mikään ihmisen teko (kuuliaisuuden askel), jolla tavoitellaan Jumalan mielisuosiota.
Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" eli tuli kastetuksi.
Kastaa-verbi on tässä kohtaa passiivissa.
Toisin sanoen kastajana oli Jumala Ananiaksen toimittua vain välikappaleena.
Paavali oli kohde.Tapio522 kirjoitti:
JEV238:
"On lisäksi huomattava, että kohdassa (Apt. 22:16) esiintyvä teonsana 'kastaa' (bapditzoo) ei ole passiivissa, vaan sen muoto on sellainen, jota suomenkielessä ei suoraan ole".
....
"Saulus tarsolainen otti kastetuksi tulemisensa vastaan".
---
Kaste ei siis ole mikään ihmisen teko (kuuliaisuuden askel), jolla tavoitellaan Jumalan mielisuosiota.
Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" eli tuli kastetuksi.
Kastaa-verbi on tässä kohtaa passiivissa.
Toisin sanoen kastajana oli Jumala Ananiaksen toimittua vain välikappaleena.
Paavali oli kohde.Otetaanpa asia hieman tarkemmin kuin Väisäsen kirjassa.
Kun kerrotaan jälkikäteen kastetapahtumista niissä on säännöllisesti aina teonsana passiivissa.
Ei siis sanota tyyliin
' ... uskottuaan evankeliumin, he ottivat [aktiivi] kasteen'
tai
' ... uskottuaan evankeliumin, he ottivat kastetuksi [aktiivi] tulemisensa',
vaan tähän tyyliin
' ... uskottuaan evankeliumin, he tulivat kastetuiksi [passiivi]'.
Kun teonsana on passiivissa näissä kohdin mielestäni hyvin korostuu se että Jumala on se, joka syvällisemmin ajatellen kastehetkessä toimii ei ihmiset! Kastehetkessä Jumala on luvannut pestä parannuksessa olevan syntisen synnit pois Poikansa Jeesuksen Kristuksen verellä!
Kastetapahtumaa edeltäviä kehoituksia on kaksi talletettuna sanasta sanaan.
Toisessa niissä sana 'kastaa' ('baptidzoo') on passiivimuodossa, toisessa ei.
'Tehkää parannus [aktiivi] ja tulkoon kukin teistä kastetuksi [passiivi] ... ' (kts. (Apt. 2:38))
'Nouse [aktiivi], ota kastetuksi tuleminen vastaan [medium] ...' (kts. (Apt. 22:16, Väisäsen kirjan tekstiä käyttäen))
Täsmälleen kastehetkessä tietysti kastettava on passiivinen eli ei mitenkään edes osittain itse kasta itseään. Näinhän on myös baptistien, helluntailaisten ja muiden kastetapahtumassa.
Mutta kun katsomme kastetapahtumaa laajemmin ulkoisesti ('miten kaikki näkyvästi tapahtui?') näemme Sauluksen tapauksesta että ennen kastehetkeä kastettava jotain itse teki eli Sauluksen tapauksessa hän itse nousi (ilmeisesti oli polvillaan rukoilemassa).
Ananias siis kehoitti 'nouse'. Jos Saulus ei olisi tehnyt niin kuin kehoitettiin, hän ei olisi tullut kastetuksi. Ananias ei olisi väkivalloin nostanut Saulusta tai vielä pahempaa sanonut: "Ei haittaa! Älä nousekaan! Onkin parempi että olet polvillasi niin nythän minun on helpompi kun olet polvillasi suorittaa vaikka valeleminen päähäsi! Se varmaan kelpaa!"
'hän sai näkönsä ja nousi [aktiivi] ja tuli kastetuksi [passiivi].' (kts. (Apt. 9:18))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 226636
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 613726
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292948Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342732Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452516Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262415- 401783
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 251685