Vettä bensassa?

Epätietoinen

Mitsu Colt -89:ssä (kaasariversio) on jonkun aikaa ollut kostean sään ilmiö, joka ilmeisesti johtuu veden kondensoitumisesta bensaan. Eli pelkän sateessa seisotuksen jlkn käy erittäin huonosti, mutta korjaantuu kun lisää jäänestoa tankkiin (eli ei johdu virranjakajasta!). Korin saumatkin saattavat vuotaa, mutta voisiko tässä korjauksena olla vain bensatankin (ja/tai bensaputken?) uusiminen? Kertokaa jos tiedätte korjauskeinon...

9

13355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tank

      Kuten sanoit: vesi kondensoituu sinne tankkiin, eli ei varmaankaan valu sinne suoraan ulkoa, tai jos noin olisi, niin veikkaan, että bensa haihtuisi kesäisin sieltä pois ja se haisisi selvästi.
      En oikein usko että tankin vaihdolla saat parempaa lopputulosta, jos se vanha ei vuoda, joten suosittelen vain sitä jäänestoa.....!
      Toinen vaihtoehto saatta toimia, eli pidä tankki täynnä aina kosteilla keleillä, niin kondensoitumispinta-alaa on tankin sisällä vähemmän.

      • Joskus vettä tankissa..

        Joissakin autoissa vuotaa tankin korkki esim. pestäessä. Itselleni kävi näin en aluksi ymmärtänyt sitä, mutta lopulta oivalsin, (siis normaali järjen vastaista!) Huotoasemien bensasäiliöissä on aina ämpärikaupalla vettä, eli jos säiliö on täytetty muutamaatuntia ennen kuin tankkaat saat aika vesipitoista bensaa. Hyviä tankkaus päiviä ovat yleensä Sunnuntait koska silloin hultamon säiliön tankkaus maksaa enemmän, (kuskilla pyhäpäivän palkka), eli silloin vesi ehtii valua säiliön pohjalle...


      • Bobi
        Joskus vettä tankissa.. kirjoitti:

        Joissakin autoissa vuotaa tankin korkki esim. pestäessä. Itselleni kävi näin en aluksi ymmärtänyt sitä, mutta lopulta oivalsin, (siis normaali järjen vastaista!) Huotoasemien bensasäiliöissä on aina ämpärikaupalla vettä, eli jos säiliö on täytetty muutamaatuntia ennen kuin tankkaat saat aika vesipitoista bensaa. Hyviä tankkaus päiviä ovat yleensä Sunnuntait koska silloin hultamon säiliön tankkaus maksaa enemmän, (kuskilla pyhäpäivän palkka), eli silloin vesi ehtii valua säiliön pohjalle...

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?


      • karstat pois
        Bobi kirjoitti:

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?

        tankatessa ei ainakaan pitäis vettä tulla huoltsikalta , jos säiliö on maan päällä yks entinen motori korjaaja sano , että kun autoa käyttää ja kaataa vettä kaasariin esim: suihkepullolla ni moottori puhdistuu


      • Säiliössä käynnyt
        Bobi kirjoitti:

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?

        Pumppu imee säiliön pohjalta tai ei nyt ihan sentään, vesitilaa on 15 -20 cm imuputken alla. Maanalasissa säiliöissä on polttoaine viellä plussan puolella...


      • Trasselijussi
        Säiliössä käynnyt kirjoitti:

        Pumppu imee säiliön pohjalta tai ei nyt ihan sentään, vesitilaa on 15 -20 cm imuputken alla. Maanalasissa säiliöissä on polttoaine viellä plussan puolella...

        Coltissa on samanlainen ongelma, kuin muissakin autoissa, joissa bensatankki lämpenee ajon aikana. Lämpötilan vaihtelut saavat aikaan tavallista enemmän kondensiota. Lisäksi yksi vastaaja oli myös oikeassa. Korkkikin saattaa päästää vettä sisään nimenomaan silloin, kun auto on jätetty seisomaan ja bensa tankissa jäähtyy. Nykyautoissa on jo valmis alipaine tankissa ajon aikana ja se pysyy pitkään yllä sammutuksenkin jälkeen. Tarkista korkin tiiviys. Neuvoksi. Putsaa tankki kerralla kaatamalla litra isopropanolia (esim. Masinol) tankkauksen yhteydessä ja sitten noin desilitra kahtakymmentä litraa kohti jatkossa.

        Toinen todennäköisempi mahdollisuus onkin sitten likainen ilmanpuhdistaja. Se imee itseensä ilmasta kosteutta seisoessaan ja koteloon syntyy myös kondenssivettä. Sieltä se kosteus sitten imetään ihan sumuna kaasariin. Jos lämpötila on lähellä nollaa, saattaa kaasari höyrystymisen aiheuttaman lämpötilan lisälaskun vuoksi jäätyä. Jäänesto tankissa auttaa tähänkin, vaikka syy ei olekaan siellä.

        Kolmas paikka, mistä kylmäkäynnistyksen yhteydessä voi vettä joutua koneeseen on moottorin venttiilikotelo. Sinne kertyy yllättävän paljon vettä varsinkin pätkäajossa. Jokuset öljymerkit hylkivät vettä (Shell), jolloin sitä kertyy harmaana kylmälimana venttiilikoppaan. Kun auto seisoo, veri erottuu pisaroiksi ja imeytyy huohotinputkea pitkin imusarjaan käynnistettäessä. Tämäkin saattaa aiheuttaa vesibensan tapaisia käyntihäiriöitä. Vaihda öljyt riittävän usein ja aja välillä auto kunnolla lämpimäksi. (50 km) Tähän vaivaan ei vedenesto tankissa vaikuta, mutta usko siihen saattaa aiheuttaa vääriä diagnooseja.

        Yllättävää kyllä myös pakoputkistossa saattaa olla litrakaupalla vettä, joka jäätyy sinne. Jos autossa on kivivillatäytteinen vaimennin, saattavat ensimmäiset metrit olla aika tukkoisia. Taajama-ajossa saattaa pakoputkistossa hölskyä ämpärillinen vettä. Sen saa pois maratoninmittaisella reipasvauhtisella lenkillä.


      • Anonyymi
        Trasselijussi kirjoitti:

        Coltissa on samanlainen ongelma, kuin muissakin autoissa, joissa bensatankki lämpenee ajon aikana. Lämpötilan vaihtelut saavat aikaan tavallista enemmän kondensiota. Lisäksi yksi vastaaja oli myös oikeassa. Korkkikin saattaa päästää vettä sisään nimenomaan silloin, kun auto on jätetty seisomaan ja bensa tankissa jäähtyy. Nykyautoissa on jo valmis alipaine tankissa ajon aikana ja se pysyy pitkään yllä sammutuksenkin jälkeen. Tarkista korkin tiiviys. Neuvoksi. Putsaa tankki kerralla kaatamalla litra isopropanolia (esim. Masinol) tankkauksen yhteydessä ja sitten noin desilitra kahtakymmentä litraa kohti jatkossa.

        Toinen todennäköisempi mahdollisuus onkin sitten likainen ilmanpuhdistaja. Se imee itseensä ilmasta kosteutta seisoessaan ja koteloon syntyy myös kondenssivettä. Sieltä se kosteus sitten imetään ihan sumuna kaasariin. Jos lämpötila on lähellä nollaa, saattaa kaasari höyrystymisen aiheuttaman lämpötilan lisälaskun vuoksi jäätyä. Jäänesto tankissa auttaa tähänkin, vaikka syy ei olekaan siellä.

        Kolmas paikka, mistä kylmäkäynnistyksen yhteydessä voi vettä joutua koneeseen on moottorin venttiilikotelo. Sinne kertyy yllättävän paljon vettä varsinkin pätkäajossa. Jokuset öljymerkit hylkivät vettä (Shell), jolloin sitä kertyy harmaana kylmälimana venttiilikoppaan. Kun auto seisoo, veri erottuu pisaroiksi ja imeytyy huohotinputkea pitkin imusarjaan käynnistettäessä. Tämäkin saattaa aiheuttaa vesibensan tapaisia käyntihäiriöitä. Vaihda öljyt riittävän usein ja aja välillä auto kunnolla lämpimäksi. (50 km) Tähän vaivaan ei vedenesto tankissa vaikuta, mutta usko siihen saattaa aiheuttaa vääriä diagnooseja.

        Yllättävää kyllä myös pakoputkistossa saattaa olla litrakaupalla vettä, joka jäätyy sinne. Jos autossa on kivivillatäytteinen vaimennin, saattavat ensimmäiset metrit olla aika tukkoisia. Taajama-ajossa saattaa pakoputkistossa hölskyä ämpärillinen vettä. Sen saa pois maratoninmittaisella reipasvauhtisella lenkillä.

        No jos tankissa on alipaine, niin kyllä korkki silloin tiivis on.


    • RK

      Lämpötila kaasuttimen kurkussa laskee reilusti pakkaselle nollakelilläkin, koska virtaus nopeutuu siellä. Ja yllätys, yllätys! Ilmassa oleva kosteus jäätyy ja aiheuttaa käyntiongelmia. Joko panet tenua tankkiin tai otat imuilman pakosarjan päältä ja ongelma poistuu. Eikös muuten autossasi ole erikseen talviasentoa ilmanputsarikotelossa?
      Talviasennossa imuilma otetaan pakosarjan päältä.

      • Epätietoinen

        Pakkaskelillä ongelmia ei ole ollut vaan tulee esiin kun autoa on seisotettu riittävän pitkään vesisateessa tai jopa riittävän sumuisessa säällä vaikkapa keskellä kesää! Ilmanputsaristakaan ei varmaan johdu, koska sen olen vaihtanut 2x vuodessa. Nurkka-ajokaan ei ole syynä sillä autolla ajetaan etupäässä suht. pitkää työmatkaa eli 2x 60 km/pv. Tosi mielenkiintoisia teorioita on tullut eli kiitos niistä kaikille vastaajille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe