Vettä bensassa?

Epätietoinen

Mitsu Colt -89:ssä (kaasariversio) on jonkun aikaa ollut kostean sään ilmiö, joka ilmeisesti johtuu veden kondensoitumisesta bensaan. Eli pelkän sateessa seisotuksen jlkn käy erittäin huonosti, mutta korjaantuu kun lisää jäänestoa tankkiin (eli ei johdu virranjakajasta!). Korin saumatkin saattavat vuotaa, mutta voisiko tässä korjauksena olla vain bensatankin (ja/tai bensaputken?) uusiminen? Kertokaa jos tiedätte korjauskeinon...

8

12599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tank

      Kuten sanoit: vesi kondensoituu sinne tankkiin, eli ei varmaankaan valu sinne suoraan ulkoa, tai jos noin olisi, niin veikkaan, että bensa haihtuisi kesäisin sieltä pois ja se haisisi selvästi.
      En oikein usko että tankin vaihdolla saat parempaa lopputulosta, jos se vanha ei vuoda, joten suosittelen vain sitä jäänestoa.....!
      Toinen vaihtoehto saatta toimia, eli pidä tankki täynnä aina kosteilla keleillä, niin kondensoitumispinta-alaa on tankin sisällä vähemmän.

      • Joskus vettä tankissa..

        Joissakin autoissa vuotaa tankin korkki esim. pestäessä. Itselleni kävi näin en aluksi ymmärtänyt sitä, mutta lopulta oivalsin, (siis normaali järjen vastaista!) Huotoasemien bensasäiliöissä on aina ämpärikaupalla vettä, eli jos säiliö on täytetty muutamaatuntia ennen kuin tankkaat saat aika vesipitoista bensaa. Hyviä tankkaus päiviä ovat yleensä Sunnuntait koska silloin hultamon säiliön tankkaus maksaa enemmän, (kuskilla pyhäpäivän palkka), eli silloin vesi ehtii valua säiliön pohjalle...


      • Bobi
        Joskus vettä tankissa.. kirjoitti:

        Joissakin autoissa vuotaa tankin korkki esim. pestäessä. Itselleni kävi näin en aluksi ymmärtänyt sitä, mutta lopulta oivalsin, (siis normaali järjen vastaista!) Huotoasemien bensasäiliöissä on aina ämpärikaupalla vettä, eli jos säiliö on täytetty muutamaatuntia ennen kuin tankkaat saat aika vesipitoista bensaa. Hyviä tankkaus päiviä ovat yleensä Sunnuntait koska silloin hultamon säiliön tankkaus maksaa enemmän, (kuskilla pyhäpäivän palkka), eli silloin vesi ehtii valua säiliön pohjalle...

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?


      • karstat pois
        Bobi kirjoitti:

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?

        tankatessa ei ainakaan pitäis vettä tulla huoltsikalta , jos säiliö on maan päällä yks entinen motori korjaaja sano , että kun autoa käyttää ja kaataa vettä kaasariin esim: suihkepullolla ni moottori puhdistuu


      • Säiliössä käynnyt
        Bobi kirjoitti:

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?

        Pumppu imee säiliön pohjalta tai ei nyt ihan sentään, vesitilaa on 15 -20 cm imuputken alla. Maanalasissa säiliöissä on polttoaine viellä plussan puolella...


      • Trasselijussi
        Säiliössä käynnyt kirjoitti:

        Pumppu imee säiliön pohjalta tai ei nyt ihan sentään, vesitilaa on 15 -20 cm imuputken alla. Maanalasissa säiliöissä on polttoaine viellä plussan puolella...

        Coltissa on samanlainen ongelma, kuin muissakin autoissa, joissa bensatankki lämpenee ajon aikana. Lämpötilan vaihtelut saavat aikaan tavallista enemmän kondensiota. Lisäksi yksi vastaaja oli myös oikeassa. Korkkikin saattaa päästää vettä sisään nimenomaan silloin, kun auto on jätetty seisomaan ja bensa tankissa jäähtyy. Nykyautoissa on jo valmis alipaine tankissa ajon aikana ja se pysyy pitkään yllä sammutuksenkin jälkeen. Tarkista korkin tiiviys. Neuvoksi. Putsaa tankki kerralla kaatamalla litra isopropanolia (esim. Masinol) tankkauksen yhteydessä ja sitten noin desilitra kahtakymmentä litraa kohti jatkossa.

        Toinen todennäköisempi mahdollisuus onkin sitten likainen ilmanpuhdistaja. Se imee itseensä ilmasta kosteutta seisoessaan ja koteloon syntyy myös kondenssivettä. Sieltä se kosteus sitten imetään ihan sumuna kaasariin. Jos lämpötila on lähellä nollaa, saattaa kaasari höyrystymisen aiheuttaman lämpötilan lisälaskun vuoksi jäätyä. Jäänesto tankissa auttaa tähänkin, vaikka syy ei olekaan siellä.

        Kolmas paikka, mistä kylmäkäynnistyksen yhteydessä voi vettä joutua koneeseen on moottorin venttiilikotelo. Sinne kertyy yllättävän paljon vettä varsinkin pätkäajossa. Jokuset öljymerkit hylkivät vettä (Shell), jolloin sitä kertyy harmaana kylmälimana venttiilikoppaan. Kun auto seisoo, veri erottuu pisaroiksi ja imeytyy huohotinputkea pitkin imusarjaan käynnistettäessä. Tämäkin saattaa aiheuttaa vesibensan tapaisia käyntihäiriöitä. Vaihda öljyt riittävän usein ja aja välillä auto kunnolla lämpimäksi. (50 km) Tähän vaivaan ei vedenesto tankissa vaikuta, mutta usko siihen saattaa aiheuttaa vääriä diagnooseja.

        Yllättävää kyllä myös pakoputkistossa saattaa olla litrakaupalla vettä, joka jäätyy sinne. Jos autossa on kivivillatäytteinen vaimennin, saattavat ensimmäiset metrit olla aika tukkoisia. Taajama-ajossa saattaa pakoputkistossa hölskyä ämpärillinen vettä. Sen saa pois maratoninmittaisella reipasvauhtisella lenkillä.


    • RK

      Lämpötila kaasuttimen kurkussa laskee reilusti pakkaselle nollakelilläkin, koska virtaus nopeutuu siellä. Ja yllätys, yllätys! Ilmassa oleva kosteus jäätyy ja aiheuttaa käyntiongelmia. Joko panet tenua tankkiin tai otat imuilman pakosarjan päältä ja ongelma poistuu. Eikös muuten autossasi ole erikseen talviasentoa ilmanputsarikotelossa?
      Talviasennossa imuilma otetaan pakosarjan päältä.

      • Epätietoinen

        Pakkaskelillä ongelmia ei ole ollut vaan tulee esiin kun autoa on seisotettu riittävän pitkään vesisateessa tai jopa riittävän sumuisessa säällä vaikkapa keskellä kesää! Ilmanputsaristakaan ei varmaan johdu, koska sen olen vaihtanut 2x vuodessa. Nurkka-ajokaan ei ole syynä sillä autolla ajetaan etupäässä suht. pitkää työmatkaa eli 2x 60 km/pv. Tosi mielenkiintoisia teorioita on tullut eli kiitos niistä kaikille vastaajille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe