Vettä bensassa?

Epätietoinen

Mitsu Colt -89:ssä (kaasariversio) on jonkun aikaa ollut kostean sään ilmiö, joka ilmeisesti johtuu veden kondensoitumisesta bensaan. Eli pelkän sateessa seisotuksen jlkn käy erittäin huonosti, mutta korjaantuu kun lisää jäänestoa tankkiin (eli ei johdu virranjakajasta!). Korin saumatkin saattavat vuotaa, mutta voisiko tässä korjauksena olla vain bensatankin (ja/tai bensaputken?) uusiminen? Kertokaa jos tiedätte korjauskeinon...

9

13676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tank

      Kuten sanoit: vesi kondensoituu sinne tankkiin, eli ei varmaankaan valu sinne suoraan ulkoa, tai jos noin olisi, niin veikkaan, että bensa haihtuisi kesäisin sieltä pois ja se haisisi selvästi.
      En oikein usko että tankin vaihdolla saat parempaa lopputulosta, jos se vanha ei vuoda, joten suosittelen vain sitä jäänestoa.....!
      Toinen vaihtoehto saatta toimia, eli pidä tankki täynnä aina kosteilla keleillä, niin kondensoitumispinta-alaa on tankin sisällä vähemmän.

      • Joskus vettä tankissa..

        Joissakin autoissa vuotaa tankin korkki esim. pestäessä. Itselleni kävi näin en aluksi ymmärtänyt sitä, mutta lopulta oivalsin, (siis normaali järjen vastaista!) Huotoasemien bensasäiliöissä on aina ämpärikaupalla vettä, eli jos säiliö on täytetty muutamaatuntia ennen kuin tankkaat saat aika vesipitoista bensaa. Hyviä tankkaus päiviä ovat yleensä Sunnuntait koska silloin hultamon säiliön tankkaus maksaa enemmän, (kuskilla pyhäpäivän palkka), eli silloin vesi ehtii valua säiliön pohjalle...


      • Bobi
        Joskus vettä tankissa.. kirjoitti:

        Joissakin autoissa vuotaa tankin korkki esim. pestäessä. Itselleni kävi näin en aluksi ymmärtänyt sitä, mutta lopulta oivalsin, (siis normaali järjen vastaista!) Huotoasemien bensasäiliöissä on aina ämpärikaupalla vettä, eli jos säiliö on täytetty muutamaatuntia ennen kuin tankkaat saat aika vesipitoista bensaa. Hyviä tankkaus päiviä ovat yleensä Sunnuntait koska silloin hultamon säiliön tankkaus maksaa enemmän, (kuskilla pyhäpäivän palkka), eli silloin vesi ehtii valua säiliön pohjalle...

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?


      • karstat pois
        Bobi kirjoitti:

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?

        tankatessa ei ainakaan pitäis vettä tulla huoltsikalta , jos säiliö on maan päällä yks entinen motori korjaaja sano , että kun autoa käyttää ja kaataa vettä kaasariin esim: suihkepullolla ni moottori puhdistuu


      • Säiliössä käynnyt
        Bobi kirjoitti:

        Eikö se vasta olekin huono asia, jos tankkaat silloin kun vesi on säiliön pohjalla? Eikös se sieltä pohjalta nimenomaan pumpata ylös? Vai seisooko siellä turhaa bensaa paljonkin huoltoasemien tankeissa?

        Pumppu imee säiliön pohjalta tai ei nyt ihan sentään, vesitilaa on 15 -20 cm imuputken alla. Maanalasissa säiliöissä on polttoaine viellä plussan puolella...


      • Trasselijussi
        Säiliössä käynnyt kirjoitti:

        Pumppu imee säiliön pohjalta tai ei nyt ihan sentään, vesitilaa on 15 -20 cm imuputken alla. Maanalasissa säiliöissä on polttoaine viellä plussan puolella...

        Coltissa on samanlainen ongelma, kuin muissakin autoissa, joissa bensatankki lämpenee ajon aikana. Lämpötilan vaihtelut saavat aikaan tavallista enemmän kondensiota. Lisäksi yksi vastaaja oli myös oikeassa. Korkkikin saattaa päästää vettä sisään nimenomaan silloin, kun auto on jätetty seisomaan ja bensa tankissa jäähtyy. Nykyautoissa on jo valmis alipaine tankissa ajon aikana ja se pysyy pitkään yllä sammutuksenkin jälkeen. Tarkista korkin tiiviys. Neuvoksi. Putsaa tankki kerralla kaatamalla litra isopropanolia (esim. Masinol) tankkauksen yhteydessä ja sitten noin desilitra kahtakymmentä litraa kohti jatkossa.

        Toinen todennäköisempi mahdollisuus onkin sitten likainen ilmanpuhdistaja. Se imee itseensä ilmasta kosteutta seisoessaan ja koteloon syntyy myös kondenssivettä. Sieltä se kosteus sitten imetään ihan sumuna kaasariin. Jos lämpötila on lähellä nollaa, saattaa kaasari höyrystymisen aiheuttaman lämpötilan lisälaskun vuoksi jäätyä. Jäänesto tankissa auttaa tähänkin, vaikka syy ei olekaan siellä.

        Kolmas paikka, mistä kylmäkäynnistyksen yhteydessä voi vettä joutua koneeseen on moottorin venttiilikotelo. Sinne kertyy yllättävän paljon vettä varsinkin pätkäajossa. Jokuset öljymerkit hylkivät vettä (Shell), jolloin sitä kertyy harmaana kylmälimana venttiilikoppaan. Kun auto seisoo, veri erottuu pisaroiksi ja imeytyy huohotinputkea pitkin imusarjaan käynnistettäessä. Tämäkin saattaa aiheuttaa vesibensan tapaisia käyntihäiriöitä. Vaihda öljyt riittävän usein ja aja välillä auto kunnolla lämpimäksi. (50 km) Tähän vaivaan ei vedenesto tankissa vaikuta, mutta usko siihen saattaa aiheuttaa vääriä diagnooseja.

        Yllättävää kyllä myös pakoputkistossa saattaa olla litrakaupalla vettä, joka jäätyy sinne. Jos autossa on kivivillatäytteinen vaimennin, saattavat ensimmäiset metrit olla aika tukkoisia. Taajama-ajossa saattaa pakoputkistossa hölskyä ämpärillinen vettä. Sen saa pois maratoninmittaisella reipasvauhtisella lenkillä.


      • Anonyymi
        Trasselijussi kirjoitti:

        Coltissa on samanlainen ongelma, kuin muissakin autoissa, joissa bensatankki lämpenee ajon aikana. Lämpötilan vaihtelut saavat aikaan tavallista enemmän kondensiota. Lisäksi yksi vastaaja oli myös oikeassa. Korkkikin saattaa päästää vettä sisään nimenomaan silloin, kun auto on jätetty seisomaan ja bensa tankissa jäähtyy. Nykyautoissa on jo valmis alipaine tankissa ajon aikana ja se pysyy pitkään yllä sammutuksenkin jälkeen. Tarkista korkin tiiviys. Neuvoksi. Putsaa tankki kerralla kaatamalla litra isopropanolia (esim. Masinol) tankkauksen yhteydessä ja sitten noin desilitra kahtakymmentä litraa kohti jatkossa.

        Toinen todennäköisempi mahdollisuus onkin sitten likainen ilmanpuhdistaja. Se imee itseensä ilmasta kosteutta seisoessaan ja koteloon syntyy myös kondenssivettä. Sieltä se kosteus sitten imetään ihan sumuna kaasariin. Jos lämpötila on lähellä nollaa, saattaa kaasari höyrystymisen aiheuttaman lämpötilan lisälaskun vuoksi jäätyä. Jäänesto tankissa auttaa tähänkin, vaikka syy ei olekaan siellä.

        Kolmas paikka, mistä kylmäkäynnistyksen yhteydessä voi vettä joutua koneeseen on moottorin venttiilikotelo. Sinne kertyy yllättävän paljon vettä varsinkin pätkäajossa. Jokuset öljymerkit hylkivät vettä (Shell), jolloin sitä kertyy harmaana kylmälimana venttiilikoppaan. Kun auto seisoo, veri erottuu pisaroiksi ja imeytyy huohotinputkea pitkin imusarjaan käynnistettäessä. Tämäkin saattaa aiheuttaa vesibensan tapaisia käyntihäiriöitä. Vaihda öljyt riittävän usein ja aja välillä auto kunnolla lämpimäksi. (50 km) Tähän vaivaan ei vedenesto tankissa vaikuta, mutta usko siihen saattaa aiheuttaa vääriä diagnooseja.

        Yllättävää kyllä myös pakoputkistossa saattaa olla litrakaupalla vettä, joka jäätyy sinne. Jos autossa on kivivillatäytteinen vaimennin, saattavat ensimmäiset metrit olla aika tukkoisia. Taajama-ajossa saattaa pakoputkistossa hölskyä ämpärillinen vettä. Sen saa pois maratoninmittaisella reipasvauhtisella lenkillä.

        No jos tankissa on alipaine, niin kyllä korkki silloin tiivis on.


    • RK

      Lämpötila kaasuttimen kurkussa laskee reilusti pakkaselle nollakelilläkin, koska virtaus nopeutuu siellä. Ja yllätys, yllätys! Ilmassa oleva kosteus jäätyy ja aiheuttaa käyntiongelmia. Joko panet tenua tankkiin tai otat imuilman pakosarjan päältä ja ongelma poistuu. Eikös muuten autossasi ole erikseen talviasentoa ilmanputsarikotelossa?
      Talviasennossa imuilma otetaan pakosarjan päältä.

      • Epätietoinen

        Pakkaskelillä ongelmia ei ole ollut vaan tulee esiin kun autoa on seisotettu riittävän pitkään vesisateessa tai jopa riittävän sumuisessa säällä vaikkapa keskellä kesää! Ilmanputsaristakaan ei varmaan johdu, koska sen olen vaihtanut 2x vuodessa. Nurkka-ajokaan ei ole syynä sillä autolla ajetaan etupäässä suht. pitkää työmatkaa eli 2x 60 km/pv. Tosi mielenkiintoisia teorioita on tullut eli kiitos niistä kaikille vastaajille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      278
      10179
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      230
      5888
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5374
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      89
      5001
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      16
      3290
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      5
      2662
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2552
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2394
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2194
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      380
      2164
    Aihe