Keskiaikaiset Kirkot

Krusifiksi

Nousivatko Suomen keskiaikaiset kivikirkot ennen tai jälkeen ristiretkiä varsinais-suomeen, hämeeseen ja karjalaan (balttiaan)?

Ketkä ne pystyttivät?

Munkki/ritarikunnat tässä työssä mukana?

saksalaiset kauppiaat ja saksalainen ritarikunta?

Englantilaiset piispat?

Tanskalaiset itämerellä ja entisillä viikinkien reiteillä (kalmarin unioni)?

kanada?

5

401

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakari Kolistaja

Tämän linkin takaa hyvää tietoa.

http://www.nikkemedia.fi/Ivailu/nettikurssit/taidehistoria1/keski kirkkoarkkitehtuuria.html

Suomen keskiaikaisista kivikirkoista on väitellyt Markus Hiekkanen. Iän arvioinnin esteenä voi olla sekin, että alunperin vaatimaton puukirkko on laajentunut ajan kuluessa ja vaiheittain, niin että siihen on vaikkapa aluksi rakennettu kivisakaristo ja runkorakenteet ovat muutettu kivirakenteisiksi holveineen ja päätyineen.

Turussa ainakin dominikaanit ja franiskaanit ovat osallistuneet kirkkojen rakentamiseen. Naatalin kirkko on birgittalaissisarten luostarikirkko. Katolisen ajan kivikirkkojen osalta munkkikunnat ovat olleet vaikuttamassa keskeisesti rakentamiseen. En tiedä ritarikuntien vaikutusta, mitä epäilen. Jos jolla kulla on muuta tietoa, olisi mukava kuulla. Varhaisimmat piispat Henrik ja Tuomas olivat englantilaisia ja vaikuttivat kirkkorakentamiseen.

• rusifiksi

melko mahdottomalta perustaa kirkkolaitosta jne ilman miekkaa...

• rusifiksi

tietoa munkkikuntien roolista rakentajina tai siitä mitkä kunnat olivat kyseessä?

• Sakari Kolistaja
        rusifiksi kirjoitti:

tietoa munkkikuntien roolista rakentajina tai siitä mitkä kunnat olivat kyseessä?

Esimerkiksi tuosta Hiekkasen väitöskirjasta. Mainitsemani munkkikunnat olivat dominikaanit ja ransiskaanit, Turussa ja Viipurissa oli dominikaaniluostarit ja Naatalissa birgittalaisnunnien luostari.

Muutoin, jos satut Turussa käymään panepas tutustuen Aboa vetus&Ars näyttelyyn. Sieltä lohkeaa tietoa keskiajan Turun elämästä roppakaupalla. Suosittelen.

• jo kauan

ennen ruotsalaisten ristiretkiä. Itse asiassa kauana ennen Jeesuksen luultua syntymää. Jeesus oli todellisuudessa suomalainen "Jouni". Ruotsalaiset väärensivät historian siirtämällä Jounin Palestiinaan ja ajanlaskun alkuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1299
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1088
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      62
      1068
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      999
    5. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      161
      988
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      876
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      725
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      724
    Aihe